miksi jeesus valehteli

ihminenvalehtelee

Ihminen kun oppi kommunikoimaan muiden ihmisten kanssa.
Esiin astui valhe, valheella voi saavuttaa ihmisten keskuudessa huomattavia etuja, ellei
tule paljastetuksi. Jeesuksen aikaan ihmiset ei tarkastaneet faktoja netistä, nyt on
vaikeampi valehdella jäämättä kiinni siitä ennemmin tai myöhemmin.

31

981

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kysymys missä Jeessu valehteli,hän itse sanoo minä ole tie.totuus ja elämä,ei voi valehedella silloin.
      Totuu tekee vapaaksi miten, syniten tunnustuksen kautta kun saa armon omalle kohdalleen,Jeesuksen veri pesee kaikesta saastasta silloin on todella vapaa.

      • vapaapäätöksissä

        Minä käytän junaa en kulje tietä, jeesus valehteli.
        Viini tahrii kyllä aika pahasti.


      • Pilkka-on-vaarallista

        Älä sitten valehtele katsos juna kulkee rautatietä pitkin,

        1Joh1:5-> Ja tämä on se sanoma,
        jonka olemme häneltä kuulleet
        ja jonka me teille julistamme:
        että Jumala on valkeus
        ja ettei hänessä ole mitään pimeyttä.
        Jos sanomme, että meillä on yhteys hänen kanssaan,
        mutta vaellamme pimeydessä,
        niin me valhettelemme emmekä tee totuutta.

        Mutta jos me valkeudessa vaellamme,
        niinkuin hän on valkeudessa,
        niin meillä on yhteys keskenämme,
        ja Jeesuksen Kristuksen,
        hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä.

        Jos sanomme,
        ettei meillä ole syntiä,
        niin me eksytämme itsemme,
        ja totuus ei ole meissä.

        Jos me tunnustamme syntimme,
        on hän uskollinen ja vanhurskas,
        niin että hän antaa meille synnit anteeksi
        ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.

        Jos sanomme,
        ettemme ole syntiä tehneet,
        niin me teemme hänet valehtelijaksi,
        ja hänen sanansa ei ole meissä.

        Luk Luukkaan evankeliumi:
        19:27 "Mutta viholliseni,
        jotka eivät tahtoneet minua kuninkaaksi,
        tuokaa tänne
        ja teloittakaa minun edessäni.'"
        Huom! vaikka sinulle ei olisikaan annettu yhtään palveluvirkaa, mutta kuitenkin olet kuullut Sanoman Jeesuksesta joudut siitä tekemään tiliä tuomiopäivänä.


      • Pilkka-on-vaarallista kirjoitti:

        Älä sitten valehtele katsos juna kulkee rautatietä pitkin,

        1Joh1:5-> Ja tämä on se sanoma,
        jonka olemme häneltä kuulleet
        ja jonka me teille julistamme:
        että Jumala on valkeus
        ja ettei hänessä ole mitään pimeyttä.
        Jos sanomme, että meillä on yhteys hänen kanssaan,
        mutta vaellamme pimeydessä,
        niin me valhettelemme emmekä tee totuutta.

        Mutta jos me valkeudessa vaellamme,
        niinkuin hän on valkeudessa,
        niin meillä on yhteys keskenämme,
        ja Jeesuksen Kristuksen,
        hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä.

        Jos sanomme,
        ettei meillä ole syntiä,
        niin me eksytämme itsemme,
        ja totuus ei ole meissä.

        Jos me tunnustamme syntimme,
        on hän uskollinen ja vanhurskas,
        niin että hän antaa meille synnit anteeksi
        ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.

        Jos sanomme,
        ettemme ole syntiä tehneet,
        niin me teemme hänet valehtelijaksi,
        ja hänen sanansa ei ole meissä.

        Luk Luukkaan evankeliumi:
        19:27 "Mutta viholliseni,
        jotka eivät tahtoneet minua kuninkaaksi,
        tuokaa tänne
        ja teloittakaa minun edessäni.'"
        Huom! vaikka sinulle ei olisikaan annettu yhtään palveluvirkaa, mutta kuitenkin olet kuullut Sanoman Jeesuksesta joudut siitä tekemään tiliä tuomiopäivänä.

        Vanhurskas saa elää,junien aikakin päätty ne ovat tästä maailmasta vanhurskas on ijäti elävä.


      • testihetki

        Vanhurskas -sana on keksitty suomen kieleen - oikea muoto alkuperäisen tekstin mukaan on sana oikeudenmukainen. Eli kirjoitat:

        "Oikedenmukainen saa elää, junien aikakin päätty ne ovat tästä maailmasta oikeudenmukainen on ijäti elävä."

        Miltä kuulostaa? Tuo oikeudenmukainen -sana on alkuperäistekstissä vanhurskauden tilalla juuri sen vuoksi, koska Jeesuksen opetukset liittyivät tekoihin, ja hän painotti koko ajan oikeudenmukaista toimintaa.

        Yhdellä sanaväärennöksellä - ainakin suomen kieleen - on saatu kohtalaisen vituralleen koko uskonto. Koittakaapa laittaa näihin ihmisten kirjoituksiin tuo oikea sana paikoilleen, ja katsokaa miltä ne kirjoitukset kuulostavat.


      • testihetki kirjoitti:

        Vanhurskas -sana on keksitty suomen kieleen - oikea muoto alkuperäisen tekstin mukaan on sana oikeudenmukainen. Eli kirjoitat:

        "Oikedenmukainen saa elää, junien aikakin päätty ne ovat tästä maailmasta oikeudenmukainen on ijäti elävä."

        Miltä kuulostaa? Tuo oikeudenmukainen -sana on alkuperäistekstissä vanhurskauden tilalla juuri sen vuoksi, koska Jeesuksen opetukset liittyivät tekoihin, ja hän painotti koko ajan oikeudenmukaista toimintaa.

        Yhdellä sanaväärennöksellä - ainakin suomen kieleen - on saatu kohtalaisen vituralleen koko uskonto. Koittakaapa laittaa näihin ihmisten kirjoituksiin tuo oikea sana paikoilleen, ja katsokaa miltä ne kirjoitukset kuulostavat.

        Vanhurska saa elää,lukija ei ole vastussa sana käänteistä jos on erilainen käänös jossain toisessa käänösessä.


      • oikeudenmukaisuutta

        Kyse ei ole käännysvirheestä, vaan alkuperäisestä, keksitystä sanasta suomen kieliseen, ensimmäiseen Raamattuun, enkä missään nimessä moittinut henkilöä, joka käytti ko. sanaa - näinhän se on opetettu!

        Mutta nyt kun meillä on tietoa - oikea sana kreikankielisessä tekstissä, onkin sana oikeudenmukainen, niin tietysti kannattaa miettiä, että miksi se ei kelvannut suomen kieliseen Raamattuun, vaan tehtiin oikeudenmukaisen toiminnan vaatimuksen sijasta hurskastelua?!


      • oikeudenmukaisuutta kirjoitti:

        Kyse ei ole käännysvirheestä, vaan alkuperäisestä, keksitystä sanasta suomen kieliseen, ensimmäiseen Raamattuun, enkä missään nimessä moittinut henkilöä, joka käytti ko. sanaa - näinhän se on opetettu!

        Mutta nyt kun meillä on tietoa - oikea sana kreikankielisessä tekstissä, onkin sana oikeudenmukainen, niin tietysti kannattaa miettiä, että miksi se ei kelvannut suomen kieliseen Raamattuun, vaan tehtiin oikeudenmukaisen toiminnan vaatimuksen sijasta hurskastelua?!

        Hurskastelijat kuuluvat,omavanhurskaus piiriin,ei ole mitääntekemistä Jeesuksen lahjoittamalla lahja vanhurskauden kanssa.


      • SyntiOnJaEiOle
        testihetki kirjoitti:

        Vanhurskas -sana on keksitty suomen kieleen - oikea muoto alkuperäisen tekstin mukaan on sana oikeudenmukainen. Eli kirjoitat:

        "Oikedenmukainen saa elää, junien aikakin päätty ne ovat tästä maailmasta oikeudenmukainen on ijäti elävä."

        Miltä kuulostaa? Tuo oikeudenmukainen -sana on alkuperäistekstissä vanhurskauden tilalla juuri sen vuoksi, koska Jeesuksen opetukset liittyivät tekoihin, ja hän painotti koko ajan oikeudenmukaista toimintaa.

        Yhdellä sanaväärennöksellä - ainakin suomen kieleen - on saatu kohtalaisen vituralleen koko uskonto. Koittakaapa laittaa näihin ihmisten kirjoituksiin tuo oikea sana paikoilleen, ja katsokaa miltä ne kirjoitukset kuulostavat.

        Raamatussa on myös useita sanoja, jotka on korvattu suomennoksessa sanalla synti. Esimerkiksi hamartía tarkoitttaa hairahtua/ erehtyä (sanan mukaisesti ampua ohi maalin/ osua harhaan). Muita ovat anomia (rikkoa lakia/ laittomuus), Ofeilima (vastuu velka/ hyvitys), Agnoema (liukastua/ kompastua), Parakon (tottelematon/ tuhma), Parabasis (kiertää lakia/ petkuttaa) sekä Asebeia (kapinointi/ vastustaminen).


      • SyntiOnJaEiOle kirjoitti:

        Raamatussa on myös useita sanoja, jotka on korvattu suomennoksessa sanalla synti. Esimerkiksi hamartía tarkoitttaa hairahtua/ erehtyä (sanan mukaisesti ampua ohi maalin/ osua harhaan). Muita ovat anomia (rikkoa lakia/ laittomuus), Ofeilima (vastuu velka/ hyvitys), Agnoema (liukastua/ kompastua), Parakon (tottelematon/ tuhma), Parabasis (kiertää lakia/ petkuttaa) sekä Asebeia (kapinointi/ vastustaminen).

        Raamattu luetaan kun se on kirjoitettu suomessa.


    • pilkka-on-oikeutettua

      Tekstiä kun ryhtyy lainopillisesti tutkimaan, se on täynnä ristiriitoja.
      Voi vääntää ja kääntää silti se ei ole lakikirja.

    • alkanuvähänepäileen

      Oliko jeesus ja 12 samanlainen narkkijengi kuin siltsu ja 12 ?

      • JeesuksenPoppoo

        Jeesuksella oli iso poppoo, Jeesus ja 12 oppilasta ja 72 muuta oppilasta ja 4 veljet sekä äiti Maria ja muut naiset. Siinä ringissä oli ainakin lähemmäs sata ihmistä.


    • 12____13

      Jeesus ei valehdellut! :)

      Jos olet erimieltä, todista syytöksesi, ettei sinua tarvitse pitää valehtelijana.

      • jeesuskuoli

        Raamatussa sanotaan ihmisten sanoneen, että veitte jeesuksen haudasta.


      • Voi-raukkoja
        jeesuskuoli kirjoitti:

        Raamatussa sanotaan ihmisten sanoneen, että veitte jeesuksen haudasta.

        Mat 28:11-> Mutta heidän mennessään, katso,
        muutamat vartija väestä tulivat kaupunkiin
        ja ilmoittivat yli papeille kaikki,
        mitä oli tapahtunut.

        Ja nämä kokoontuivat vanhinten kanssa
        ja pitivät neuvoa
        ja antoivat sotamiehille runsaat rahat

        ja sanoivat:
        "Sanokaa,
        että hänen opetuslapsensa tulivat yöllä
        ja veivät hänet varkain meidän nukkuessamme.

        Ja jos tämä tulee maaherran korviin,
        niin me lepytämme hänet
        ja toimitamme niin,
        että saatte olla huoletta."

        Niin he ottivat rahat
        ja tekivät,
        niinkuin heitä oli neuvottu.
        Ja
        tätä
        puhetta
        on
        levitetty
        juutalaisten
        kesken,
        ja
        sitä
        kerrotaan
        vielä
        tänäkin
        päivänä."

        Mutta nyt muslimien välityksellä.


      • 12____13
        jeesuskuoli kirjoitti:

        Raamatussa sanotaan ihmisten sanoneen, että veitte jeesuksen haudasta.

        "Raamatussa sanotaan ihmisten sanoneen, että veitte jeesuksen haudasta."

        Tuo ei ole todiste siitä, että Jeesus olisi valehdellut. Se, että joku väittää jotain muuta kuin Jeesus, ei todista Jeesusta valehtelijaksi.


      • epäilevätuomaskoitti

        Sinetöidyissä saviruukuissa löytyneet papyruskääröt - ne jotka oli määrätty ankaran sanktion uhalla hävitettäviksi, kun Jeesus tuomittiin harhaoppiseksi sisältää evankeliumeita, joissa kerrotaan kahden miehen taluttaneen Jeesuksen haudasta ulos.

        Olisiko ollut Pietarin evankeliumissa, mutta tarinaan on sotkettu jotakin esoteeristakin kuvausta - ehkä tarkoituksella. Joka tapauksessa kertomus ylösnousemuksesta ei ole Jeesuksen aikainen, vaan se tulee mithralaisuudesta jo 4000 vuoden takaa. Samoin mithralaisuudesta tulevat myös kaste ja ehtoollinen riitteinä. Nekään eivät ole kristinuskoa.

        Jos olisi heitettävä kruunua ja klaavaa - niin heittäisin ensimmäisen: epäilevän Tuomaan tarina (löytyneiden kirjoitusten mukaan oli Jeesuksen kaksoisveli) liittyen siitä, että henkiolennolla ei ole ruumiissaan naulanreikiä koiteltavaksi.


      • kaksostentarina

        No, kruunaako sitä oli heitettävä, eikä kruunua?! No joka tapauksessa - Jeesuksen tarinaan jää mielenkiintoinen avoin kohta ajatella, että ehkä hänet autettiinkin pakenemaan ja hän matkusti Intiaan veljensä kanssa, ja näin maya-intiaanien tarina Popol Vuh olisi saanut kaksospojat - Tuomashan jo tarinasta tiedettiinkin - sekä kertomuksen, että miten piru pääsi vaikuttamaan Raamatun sisältöön. Joka tapauksessa Jeesus ei palaa silloin yksin, vaan Tuomaksen kanssa, ja Tuomaksesta löytyy paljon mielenkiintoista tarinaa Guatemalan suunnalta mm. liittyen näihin mystisiin maya-temppeleihin ja niiden rakentamiseen - rakensihan se Tuomas Intiankin suunnalla kuninkaalle palatsin. Häntä kutsuttiin intialaiseksi kaksoseksi.


      • intialainenkaksonen
        kaksostentarina kirjoitti:

        No, kruunaako sitä oli heitettävä, eikä kruunua?! No joka tapauksessa - Jeesuksen tarinaan jää mielenkiintoinen avoin kohta ajatella, että ehkä hänet autettiinkin pakenemaan ja hän matkusti Intiaan veljensä kanssa, ja näin maya-intiaanien tarina Popol Vuh olisi saanut kaksospojat - Tuomashan jo tarinasta tiedettiinkin - sekä kertomuksen, että miten piru pääsi vaikuttamaan Raamatun sisältöön. Joka tapauksessa Jeesus ei palaa silloin yksin, vaan Tuomaksen kanssa, ja Tuomaksesta löytyy paljon mielenkiintoista tarinaa Guatemalan suunnalta mm. liittyen näihin mystisiin maya-temppeleihin ja niiden rakentamiseen - rakensihan se Tuomas Intiankin suunnalla kuninkaalle palatsin. Häntä kutsuttiin intialaiseksi kaksoseksi.

        Tuomas ja Intia

        Eusebios Kesarealainen (Historia Ecclesiastica, III.1) lainaa Origenesta (kuoli 200-luvun puolivälissä), joka kertoo Tuomaan olleen parthialaisten apostoli. Tuomas tunnetaan kuitenkin paremmin Intian lähetystyöstä, joista on kerrottu noin vuonna 200 kirjoitetuissa Tuomaan teoissa. Edessassa, jossa hänen maallisia jäännöksiään palvottiin, Efraim Syyrialainen (k. 373) kirjoitti runon, jossa paholainen valittaa ääneen:

        … mihin maahan pakenen oikeuden tekijöitä?
        Sain Kuoleman lyömään apostolit,
        että heidän kuolemansa vapauttaisi minut heidän iskuistaan.
        Mutta lujemmin vielä minua nyt isketään: apostoli, jonka heitin Intiaan,
        on saanut minut kiinni Edessassa; täällä ja tuolla hän on oma itsensä.
        Tuonne menin minä, ja tuolla oli hän: täällä ja tuolla surukseni hänet löydän.

        – lainaus teoksesta Medlycott 1905

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Tuomas_(apostoli)


      • ihmeellinenmaailma

        Tarinat ovat mielenkiintoisia, kun hypäätte ylitse painolastiksi pannun turhan paatoksen. Ja uskokaa tai älkää - olen useammankin tarinan henkilön jopa tavannut opiskellessani Platonin akatemiassa.


      • 12____13
        epäilevätuomaskoitti kirjoitti:

        Sinetöidyissä saviruukuissa löytyneet papyruskääröt - ne jotka oli määrätty ankaran sanktion uhalla hävitettäviksi, kun Jeesus tuomittiin harhaoppiseksi sisältää evankeliumeita, joissa kerrotaan kahden miehen taluttaneen Jeesuksen haudasta ulos.

        Olisiko ollut Pietarin evankeliumissa, mutta tarinaan on sotkettu jotakin esoteeristakin kuvausta - ehkä tarkoituksella. Joka tapauksessa kertomus ylösnousemuksesta ei ole Jeesuksen aikainen, vaan se tulee mithralaisuudesta jo 4000 vuoden takaa. Samoin mithralaisuudesta tulevat myös kaste ja ehtoollinen riitteinä. Nekään eivät ole kristinuskoa.

        Jos olisi heitettävä kruunua ja klaavaa - niin heittäisin ensimmäisen: epäilevän Tuomaan tarina (löytyneiden kirjoitusten mukaan oli Jeesuksen kaksoisveli) liittyen siitä, että henkiolennolla ei ole ruumiissaan naulanreikiä koiteltavaksi.

        > Sinetöidyissä saviruukuissa löytyneet papyruskääröt - ne jotka oli määrätty ankaran sanktion uhalla hävitettäviksi, kun Jeesus tuomittiin harhaoppiseksi sisältää evankeliumeita, joissa kerrotaan kahden miehen taluttaneen Jeesuksen haudasta ulos.

        Miten voi kutsua Evankeliumiksi sanomaa, joka ei ole ilosanoma? Miksi nuo olisi kätketty, kun siinä olisi julistettu juuri sitä, mitä Jeesuksen ja totuuden vihaajat haluavat?

        > Joka tapauksessa kertomus ylösnousemuksesta ei ole Jeesuksen aikainen, vaan se tulee mithralaisuudesta jo 4000 vuoden takaa.

        En oikeastaan näe yhtään syytä uskoa tuota. Mutta toisaalta, ei ylösnousemusjuttu ole se Raamatun pääasia, vaan Jeesuksen sanat:

        "Ne sanat, jotka minä olen teille puhunut, ovat henki ja ovat elämä."
        Joh. 6:63


      • uskojeesukseen

        Nämä jutut eivät ole uskonasioita - jotkut toiset on.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Nag_Hammadin_kirjasto

        Pakanalliset riitit eivät ole uskonasioita - ne ovat käytännön toimintaa , joka tulee sieltä tuhansien vuosien takaa. Google voisi auttaa tässä uskonasiassa.

        Ja kun uskot, niin ehdotan, että uskot näihinkin Jeesuksen sanoihin:

        Johanneksen evankeliumi, luku 8:

        13. Niin fariseukset sanoivat hänelle: "Sinä todistat itsestäsi; sinun todistuksesi ei ole pätevä".
        14. Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Vaikka minä todistankin itsestäni, on todistukseni pätevä, sillä minä tiedän, mistä minä olen tullut ja mihin minä menen; mutta te ette tiedä, mistä minä tulen, ettekä, mihin minä menen.
        15. Te tuomitsette lihan mukaan; minä en tuomitse ketään.
        16. Ja vaikka minä tuomitsisinkin, niin minun tuomioni olisi oikea, sillä minä en ole yksinäni, vaan minä ja hän, joka on minut lähettänyt.
        17. Onhan teidän laissannekin kirjoitettuna, että KAHDEN IHMISEN todistus on pätevä.
        18. MINÄ olen se, joka todistan itsestäni, ja minusta todistaa myös ISÄ, joka on minut lähettänyt."


      • TotuusMitrasta
        epäilevätuomaskoitti kirjoitti:

        Sinetöidyissä saviruukuissa löytyneet papyruskääröt - ne jotka oli määrätty ankaran sanktion uhalla hävitettäviksi, kun Jeesus tuomittiin harhaoppiseksi sisältää evankeliumeita, joissa kerrotaan kahden miehen taluttaneen Jeesuksen haudasta ulos.

        Olisiko ollut Pietarin evankeliumissa, mutta tarinaan on sotkettu jotakin esoteeristakin kuvausta - ehkä tarkoituksella. Joka tapauksessa kertomus ylösnousemuksesta ei ole Jeesuksen aikainen, vaan se tulee mithralaisuudesta jo 4000 vuoden takaa. Samoin mithralaisuudesta tulevat myös kaste ja ehtoollinen riitteinä. Nekään eivät ole kristinuskoa.

        Jos olisi heitettävä kruunua ja klaavaa - niin heittäisin ensimmäisen: epäilevän Tuomaan tarina (löytyneiden kirjoitusten mukaan oli Jeesuksen kaksoisveli) liittyen siitä, että henkiolennolla ei ole ruumiissaan naulanreikiä koiteltavaksi.

        "se tulee mithralaisuudesta jo 4000 vuoden takaa. Samoin mithralaisuudesta tulevat myös kaste ja ehtoollinen riitteinä. Nekään eivät ole kristinuskoa."

        Teet aika yliampuvia johtopäätöksiä nähden siihen mitä Mithralaisuudesta oikeasti tiedetään. Alla Wikipedia artikkeli:

        Mithralaisuus oli Rooman valtakunnassa vaikuttanut mysteeriuskonto. Se oli mahdollisesti hellenististä alkuperää, mutta kehittyi itäisestä alkuperästään huolimatta omaan muotoonsa lännessä ensimmäisellä vuosisadalla. Huipussaan mithralaisuus oli 200-luvulla. Mihtralaisia temppeleitä on löydetty laajalti ympäri Rooman valtakuntaa, mutta erityisen paljon keskisissä provinsseissa.

        Mithralaisuuden jumalolento oli Mithra, jonka palvontaan liittyi läheisesti härän tappoa esittävä temppelikuva. Mithralaisuus oli miehille suunnattu uskonto, joka oli suosittu erityisesti sotilaiden ja yläluokan keskuudessa. Kristinuskon nousun myötä mithralaisuus hävitettiin perusteellisesti 300-luvun lopulla, eivätkä nykypäivän tutkijat tunne tarkasti sen oppeja.

        Historia

        Mithralaisuuden alkuperää ei täysin tunneta. Yhden teorian mukaan se kehittyi persialaisesta zarathustralaisuudesta, jossa vaikutti Mithra-kultti. Vastaavasti tämän kultin alkuperä oli indoiranilaisessa Mitra-kultissa. Toisen teorian mukaan mithralaisuuden alkuperä oli hellenistisessä kultissa, johon sisältyi auringonjumalan Helioksen palvonta. Myös yksi manikealaisuuden jumalolennoista, Mithra, lienee vaikuttanut osaltaan mithralaisuuteen.

        Ensimmäiset viitteet mithralaisuudesta löytyvät ensimmäisellä vuosisadalta.[2] Toisaalta antiikin historioitsija Plutarkhoksen mukaan mithralaisuuden alkuperä juontaa juurensa Kilikian merirosvoihin, jotka kohtasivat roomalaisen kenraali Pompeiuksen vuonna 67 eaa. Mithra-jumalan alkuperä lienee idästä, mutta uskonto kehittyi lännessä. Tähän viittaavat temppelien sijaintien lisäksi piirtokirjoitukset, joista ainoastaan muutama on löytynyt kreikan kielellä.

        Huipussaan mithralaisuus oli 200-luvulla. Lopulta kristinusko syrjäytti mithralaisuuden 300-luvun lopulla. Huippuvuosinaan mithralaisia temppeleitä oli kaikkialla Rooman valtakunnassa.

        Kultti

        Roomalainen mithralaisuus oli mysteeriuskonto, jonka oppeja ei tunneta tarkasti. Sen uskonharjoittajat eivät kirjoittaneet oppejaan pyhiksi kirjoiksi vaan siirsivät tietonsa suullisesti eteenpäin. Mithralaisuudesta tiedetään, että se oli avoinna ainoastaan miehille.[5] Tosin Germaniasta on löytynyt naisten laatimia piirtokirjoituksia Mithralle; niiden perusteella voidaan päätellä, ettei uskonto ollut täysin kielletty naisilta.[4] Monet uskonnon harjoittajista olivat sotilaita, mutta myös kauppiaita, valtion virkamiehiä sekä vapautettuja orjia.[6] Uskonto oli erityisen suosittu yläluokan keskuudessa. Uskonto oli järjestäytynyt eri vihkimysasteisiin, jota pitkin yksittäinen jäsen saattoi ajan kuluessa edetä yhä syvämmälle mithralaisuuden salaisuuksiin.

        Temppeleistä löytyneet kaiverrukset viittaavat siihen, että mithralaisuuden jäsenet omistautuivat uskonnolle sekä ilmaisivat kiitoksensa Mithralle saamastaan suojelusta ja rohkaisusta. Mithralaisuuden – kuten useimpien muidenkin muinaisten kulttien – kohdalla ei tiedetä varmasti, suuntautuiko se enemmän hengelliseen tiehen tässä maailmassa vai tuonpuoleisen tavoitteluun.

        Jatkuu...


      • TotuusMitrasta
        epäilevätuomaskoitti kirjoitti:

        Sinetöidyissä saviruukuissa löytyneet papyruskääröt - ne jotka oli määrätty ankaran sanktion uhalla hävitettäviksi, kun Jeesus tuomittiin harhaoppiseksi sisältää evankeliumeita, joissa kerrotaan kahden miehen taluttaneen Jeesuksen haudasta ulos.

        Olisiko ollut Pietarin evankeliumissa, mutta tarinaan on sotkettu jotakin esoteeristakin kuvausta - ehkä tarkoituksella. Joka tapauksessa kertomus ylösnousemuksesta ei ole Jeesuksen aikainen, vaan se tulee mithralaisuudesta jo 4000 vuoden takaa. Samoin mithralaisuudesta tulevat myös kaste ja ehtoollinen riitteinä. Nekään eivät ole kristinuskoa.

        Jos olisi heitettävä kruunua ja klaavaa - niin heittäisin ensimmäisen: epäilevän Tuomaan tarina (löytyneiden kirjoitusten mukaan oli Jeesuksen kaksoisveli) liittyen siitä, että henkiolennolla ei ole ruumiissaan naulanreikiä koiteltavaksi.

        Temppelien sijainti

        Mithralaisia temppeleitä on löydetty Rooman kaupungin lisäksi muiltakin valtakunnan alueelta, kuten nykypäivän Saksasta, Sveitsistä, Sloveniasta, Bosniasta ja niinkin pohjoisesta kuin Hadrianuksen vallin luota Pohjois-Englannista. Mithralaisuuden tärkeyttä todistaa sekin, että pelkästään Ostian satamakaupungin raunioista on kaivettu 17 temppeliä. Erityisen paljon uskonnolla oli kannatusta Rooman valtakunnan keskisissä provinsseissa, joissa sijaitsi suuria sotilasleirejä.

        Mithralaisuuden temppeleiden painopiste oli lännessä, vaikka Mithra-jumalan nimi ja vaatetus viittaavat Persiaan. Idän merkittävin arkeologinen löytö sijaitsee Turkin Dolichen kaupungin läheisissä luonnonluolissa, joista on löydetty kaksi temppeliä ensimmäiseltä vuosisadalta. Tämä varhainen ajoitus viittaa siihen, että alue toimi merkittävänä uskonnollisten vaikutteiden välittäjänä idästä länteen.

        Temppelirakennus

        Mithralainen temppeli, Mithraeum, on rakennettu maan alle. Sen mitat ovat yleensä alle 23 metriä kertaa 9 metriä ja temppelin keskellä kulkee käytävä. Varsinaisen temppelimenon aikana 20–30 henkeä istuuntui kummankin puolen käytävää holvikaton alla. Temppelin päässä sijaitsee kaksi- tai kolmiulotteinen Mithraa esittävä kulttikuva (alttarikuva), jossa hän puukottaa härkää joko niskaan tai kurkkuun.

        Mithralainen temppeli, Mithraeum, on rakennettu maan alle. Sen mitat ovat yleensä alle 23 metriä kertaa 9 metriä ja temppelin keskellä kulkee käytävä. Varsinaisen temppelimenon aikana 20–30 henkeä istuuntui kummankin puolen käytävää holvikaton alla. Temppelin päässä sijaitsee kaksi- tai kolmiulotteinen Mithraa esittävä kulttikuva (alttarikuva), jossa hän puukottaa härkää joko niskaan tai kurkkuun.

        Maan alle rakennetut temppelit ovat säilyneet hyvin nykypäivään, ja ne sisältävät runsasta ikonografiaa. Näistä syistä johtuen mithralaisuus on arkeologiselta kannalta yksi antiikin parhaiten dokumentoituja ilmiöitä. Toisaalta löytöjen tulkitseminen on osoittautunut poikkeuksellisen vaikeaksi. Ikonografia vaihtelee eri temppeleiden välillä, mutta jokaista niistä yhdistää yksi uskonnollinen oppi: häräntappokulttikuva.

        Häräntappokulttikuva

        Mithralaisuuden härän tappoa esittävä kulttikuva, monesti kohokuva, esittää yleensä nuorta Mithraa ratsastamassa hajareisin härällä siten, että hänen vasen jalkansa on eläimen selässä ja oikea jalka laahaa sivulla. Kulttikuvassa Mithra on pukeutunut viittaan ja ”fryygialaismyssyyn”. Joidenkin kulttikuvien viittaan on taiteiltu tähtikartta, joka saattaa viitata jumalan kykyyn hallita kaikkeutta. Mithran surmatessa härän hän samalla kääntää päänsä joko suoraan kohti katsojaa tai taaksepäin kohti lentävää korppia. Samaan aikaan koira hyppää juodakseen härän verta ja skorpioni tarttuu härän kiveksiin. Lisäksi kulttikuvassa esiintyy käärme, mutta sen rooli on epäselvä.

        Näkymää todistaa kaksi nuorta miestä, Cautes ja Cautopates. Kumpikin heistä kantaa suurta soihtua, joista toinen osoittaa ylöspäin ja toinen alaspäin. Toisinaan kulttikuvassa esiintyy myös muita jumalolentoja sekä tähtitieteellisiä tai astrologisia merkkejä.

        Tutkijoille ei ole täysin selvää edustiko härkätappokulttikuva mithralaisuuden ydintä vai sisälsikö uskonto muitakin tärkeitä kerroksia.


    • Tämä päivä = 2000-3000 jKr
      Se päivä = 3000-4000 jKr
      Tuo päivä = 4000-5000 jKr

      Tämä päivä on Jumalan valtakunnan
      Se päivä on Millenium valtakunnan eli Herran päivä
      Tuo päivä on Valon valtakunta eli Valittujen päivä (Kolossa, Heenokin kirja)

      Intialainen Veeda tieto on tarkoitus hallita vain tämän päivän, mutta ilmeisesti se on vallassa yhä vielä tuona päivänä. Miksi moinen valitusvirsi? Ainahan yksi mätämuna on joukon mukana.
      Gnostilainen Aadamin ilmestys kertoo, että Aadami siittää 400000 uutta ihmisrotua, mutta Jehova itse menee väliin ja sittää yhden noista pettämään koko joukon. Eli joukossa on yksi mätämuna aina. Tässä tapauksessa Jehovan oma poika.

      Tarkoitus on estää hyökkäyksen onnistuminen valittuja vastaan.
      Valittujen tähden NE PÄIVÄT LYHENNETÄÄN. Vaikka lyhentäminen olisi niinkin vähäinen, että sadasta vuodesta otetaan pois vain yksi ainoa vuosi.

    • Voihanvitalis

      Minun uskoni ei riitä, uskomaan näitä Raamatun paikkoja. 5Moos.8:4. 29:5. Neh.9:21.

      • eiyksinusko

        Miksi pitäisi riittää?


      • Ylistys-Jumalan-Pojalle

        5.Mooseksen kirja:
        8:4 Sinun vaatteesi eivät kuluneet yltäsi, eivätkä sinun jalkasi ajettuneet näinä neljänä kymmenenä vuotena.
        29:5 Ja minä kuljetin teitä erämaassa neljäkymmentä vuotta: teidän vaatteenne eivät kuluneet yltänne, eivätkä kenkäsi kuluneet jalassasi.

        Nehemia:
        9:21 Neljäkymmentä vuotta sinä elätit heitä erämaassa, niin ettei heiltä mitään puuttunut, eivät heidän vaatteensa kuluneet, eivätkä heidän jalkansa ajettuneet.

        Kyseessä on Israelin Jumalan teko ja jos noin on kirjoitettu niin se on myös toteutunut Jeesus ei valehtele.

        1Kor 10:4 ja joivat kaikki samaa hengellistä juomaa.
        Sillä he joivat hengellisestä kalliosta,
        joka heitä seurasi;
        ja se kallio oli Kristus.


    • Yksi mahdollisuus on, että Jeesus ei ollut täydellinen. Ehkä hän ei kyennyt käsittelemään tappion tunnetta tai masennusta sen johdosta kun asiat menevät päin mäntyä. Hänhän oli Jesajan Messiaanisessa nelikössä lähinnä: Väkevä Jumala eli Leijonan kaltainen aina menestyjä ja aina voitokas ja aina toiveikas. Hänellä saattoi olla ainakin alintajuista torjuntaa monia asioita kohtaan.

      Hänhän opetti, että täydelliseksi tullaan rakastamalla vihollisia, mutta hän itse ei rakastanut fariseuksia yms. eliittiä, vaan arvosteli heitä kovin sanoin. Hän oli Hoosean kirjan Jisreel, jonka oli määrä ottaa pois sotajousi Joosefilta sekä kumota Israelin kuninkuus.

      Taivaallinen Isä on täydellinen ja antaa sataa niin hyville kuin pahoillekin ja antaa auringon paistaa niin hyville kuin pahoillekin. Mutta muut ovat enemmän tai vähemmän epätäydellisiä.

      Miksi sinä itse pidät valehtelua pahana asiana: Joka aina puhuu totta ei menesty kovin hyvin ja omaa vain velallisen ja orjan aseman. Esim. jos häneltä puuttuu vessapaperia hänen pitää mennä polvillaan anomaan lainaksi naapuriltaan sellaista. Mutta valehtelemaan ja varastamaan kykenevä kykenee, jostakin julkisesta tilasta nappaamaan vessapaperia ja säilyttää vapautensa ja tulee toimeen. Valehtelusta on kaksinkertainen etu kun voi puhua sekä totta että valehdella, mutta aina totta puhuja omaa vain yksinkertaisen edun, koska ei voi valehdella.

    • Olett-tuominneet-itsenne

      Voi teitä raukkoja, katso:
      Mooses on sanonut:
      'Profeetan,
      minun kaltaiseni,
      Herra Jumala on teille herättävä veljienne joukosta;
      häntä kuulkaa kaikessa,
      mitä hän teille puhuu.

      Ja
      on
      tapahtuva,
      että
      jokainen,
      joka
      ei
      sitä
      profeettaa
      kuule,
      hävitetään
      kansasta.'

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1906
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1658
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1584
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      Hämähäkit, kotilot ja hyönteiset
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe