yksityistien auraaminen itse

eivoiollatottavaivoiko

ostin mökin aurasin tien itse ja paikallinen "auraaja" tuli muutaman aurauskerran jälkeen valittamaan etten saisi aurata tietä itse vaan siitä pitäisi maksaa kyseessä yksityistie ja tien pituus 5 km aurausmaksu olisi 100€ kerta.
en ole ennen mökkiä omistanut enkä näitä tieasioita miettinyt mutta voiko olla näin hankalaa ja kallista .

6

1279

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huono.vai.eikö.huono

      Aika huono provo.

    • aura.aja

      Eihän tuollaisen matkan auraaminen 100 eurolla/kerta ole erityisen kallista, koska siihen menee aikaa eikä kallis kalusto ilmaiseksi liiku ja yrittäjällekin pitäisi jäädä elanto.

    • scfrd

      Näin minä tuon näen:

      Se oli edellisen omistajan sopimus, ei koske sinua.

      Jos se olisi tilaa koskeva, niin se olisi myyjän pitänyt mainita rasitteena.
      Jos sinulla on oma kalusto, niin irtisanot tuon vanhan sopimuksen - tai siis sellaisen sopimuksen, jota sinulla ei ole olemassakaan.

      Kysyisin onko kirjallista sopimusta.

      ( 20 e/km tuntuu kalliilta )

    • mökkiläinen.myös

      Ei omaa yksityistä tietä kukaan tule väkisin auraamaan. Eri asia on, jos mökkitiellä on tiekunta, joka on tehnyt aurauksesta sopimuksen urakoitsijan kanssa. Silloin urakoitsija voi kiittää, ja ajaa tien päästä päähän, ja lähettää laskun.

      • jd551

        Näin on. Kun on noin pitkä yksityistie niin melko varmasti sille on perustettu tiekunta joka huolehtii tien kunnossapidosta. Tien käyttäjät eli osakkaat maksavat tiekunnalle hoitomaksua jonka suuruus riippuu kuljettavasta matkasta ja käytön tavasta ja laajuudesta. Puhutaan kansankielellä tonnikilometristä.

        Tiekunta järjestää vuosittain kokouksen johon kutsutaan kaikki osakkaat ja jossa päätetään tien hoitoon liittyvät asiat ja valitaan tienhoitokunta joka hoitaa käytännön työt.

        Kun olet ostanut kiinteistön niin sinulle on annettu rasitustodistus josta käyvät ilmi kiinteistöä rasittavat asiat, esim. muiden kiinteistöjen kulkuoikeudet kuin myös sinun oikeutesi muiden kiinteistöihin, esim. kulkuoikeudet, kaivonpaikat, laiturioikeudet, osuus yhteisiin vesialueisiin jne. Kiinteistövälittäjän kuuluu selvittää tällaiset seikat. Jos sinulla ei ole mitään tietoa tällaisista asioista niin viimekädessä Maanmittauslaitoksen rekisteristä asia selviää.

        Toisinaan tulee vastaan kiinteistöjä joille ei ole määritelty kulkuoikeutta lainkaan vaan kulku on perustunut vanhaan suusanalliseen lupaan. Kulkemisen virallistaminen vaatii yksityistietoimituksen suorittamisen. Toimenpide on helppo tai pirullisen vaikea riippuen siitä vastustavatko muut asianosaiset toimenpidettä. Joka tapauksessa se maksaa ja maksun suuruutta voi katsoa Maanmittauslaitoksen hinnastosta. Todennäköisesti kuitenkaan tämä asia ei koske sinua, onneksi.


    • Anonyymi

      joka talvi uudet kujeet. nyt se auraa mökkitieliittymään lumet kun ei pääse velottaa tämän tien aurauksesta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      83
      1968
    2. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Maailman menoa
      249
      1964
    3. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      96
      1656
    4. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      112
      1481
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      169
      1161
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      65
      1130
    7. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      63
      968
    8. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      962
    9. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      105
      934
    10. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      896
    Aihe