Miten päästä töihin, kun on ujo?

eikelpaamihinkään

Ja kaiken lisäksi vielä tyhmänpuoleinen, ei siis korkeakoulututkintoa. Edes kassalle ei pääse, koska sinne vaaditaan Aku Hirviniemen/Jethron luonnetta. Pieniin toimistoihin haetaan hyvää kaveria/perheenjäsentä, isoihin huipputekijää, joka hoitaa myynnin, markkinoinnin ja heittää vielä parhaat vitsit. Siivoustöihin vaaditaan usein auto, ja tyhmänpuoleisella ei ajokorttia ole. Aika vähiin käyvät.

26

2464

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Justdoitjee

      Hae varastoille esim kesko, sen homman oppii kyllä, palkka on ihan ok ja työkaverit yleensä suht kivoja. pääset ainakin kiinni työelämään

    • Hei
      Se ettei ole korkeakoulututkintoa, ei kyllä kerro tyhmyydestä mitään. Kaikki eivät ole samanlaisia lukijoita, on monia tapoja oppia. Muutenkin kuulostaa aika vahvoilta nuo ajatuksesi esim. kassatyöntekijän persoonallisuuden piirteistä, joita vaadittaisiin.
      Jonkinlainen koulutus on hyväksi, muuten se työhön pääsy ei niin helppoa olekaan. On olemassa oppisopimuskoulutusta, jossa pääsee tekemällä oppimaan.
      Kerrot olevasi tyhmänpuoleinen ja ujo. Mistä nämä käsitykset nousevat, etenkin tuo tyhmyys? On haitallista itsellesi jos ajattelet noin. Miksi olisit sen tyhmempi kuin muutkaan? Olet ainutlaatuinen ja arvokas ihminen, toista sinua ei ole maan päällä. Ujous taas ei ole este oikeastaan millekään alalle. Moni näyttelijäkin on kertonut olevansa nuorempana ujo, mutta oppinut sosiaalisuutta ja esiintymistä ajan mittaan.
      Millainen työ sinua kiinnostaisi? Jos voisit vähitellen muuttaa negatiivista käsitystä itsestäsi, se olisi minun mielestäni hieno juttu.

      Lämmöllä,
      pappi Elisabet

      • Toivoaonyhä

        Ap: olet tyhmä kuin saapas! Luulet että ilman koulutusta, vanhempiesi rahoilla siipeillen, elämäsi on yhtä auvoa.
        Ei tule mitään. Jossain vaiheessa rahahanat ovat kiinni.
        Että aloita työnteko siivoustyöllä.
        No sinua hatuttaa, kun pitää ALENTUA p*skan siivoukseen!
        Siivoustyö on yhtä arvokasta kuin työ mikä tahansa.
        Yletä voit kuinka korkealle tahansa.
        Itsestäsi se on kiinni.
        Hyvää jatkoa!


      • pastori

        Korkeakoulututkinto ei kerro älykkyydestä mitään. Moni pappi on huono työssään, päihde- ja parisuhdeongelmia ja yrittävät sittenkin neuvoa toisia.


      • Anonyymi
        Toivoaonyhä kirjoitti:

        Ap: olet tyhmä kuin saapas! Luulet että ilman koulutusta, vanhempiesi rahoilla siipeillen, elämäsi on yhtä auvoa.
        Ei tule mitään. Jossain vaiheessa rahahanat ovat kiinni.
        Että aloita työnteko siivoustyöllä.
        No sinua hatuttaa, kun pitää ALENTUA p*skan siivoukseen!
        Siivoustyö on yhtä arvokasta kuin työ mikä tahansa.
        Yletä voit kuinka korkealle tahansa.
        Itsestäsi se on kiinni.
        Hyvää jatkoa!

        Toivoaonyhä nimimerkki ei ole ainakaan koulutettu ihminen, kun käyttäytyy noin rumasti.
        Tai sitten ei ole vaan ollut koulutuksista hyötyä.

        Tulin lukeneeksi näitä juttuja, ja valitettavasti tuollaisia höyrypäitä joukkoon mahtuu ihan aina. Melkein säälittää tuollaiset tapaukset, jotka luulevat, että heillä on oikeus arvostella muita.
        Tai sitten tyyppi ei ole tyytyväinen omaan elämäänsä ja asemaansa, jos sellaista tuollaisella edes on.
        Että jatkoja vaan sullekkin!


    • aloittajanvastaus

      olen kyllä ihan aikuinen ihminen ja vanhemmat kuolleet, ja juuri siivoustöitä olen tehnyt kun en muuallekaan ole päässyt. varastohommiinkin tarvitsee trukkikortin ja lihasta nostaa tavaroita, ei tällainen 45kg semmoista pysty. ääh arvasin että turha kirjoittaa mihinkään suomi24. no täytyy vaan yrittää päästä semmoisiin siivoustöihin, joihin on mahdollista julkisilla päästä. kiitoksia kirkon vastaukselle.

    • daadaaaaaa

      Tsemppiä alottajalle! Kyllä ujoudesta påääsee yli kun pikku hiljaa rohkeasti puhuu ihmisille.

    • Ensinnäkin kannattaa lakata sanomasta itseään tyhmänpuoleiseksi. Ei kuulostanut musta oikein kivalta. Sitten toisekseen ajokortiton ei ole tyhmä eikä se, ettei ole korkeakoulututkintoa. Itsekään en pidä itseäni tyhmänä, vaikka en ole tosi korkeasti koulutettu eikä ole autoa ja ajokorttia, vaan linja-autolla ajelen. Kai ihan fiksu tyyppi olen ja ainakin osaan keskustella monesta eri asiasta, on ihan maalaisjärkeä päässä, mielikuvitustakin löytyy ja lempeyttä, ystävällisyyttä ja empatiakykyä. Lisäksi olen aika herkkä (itken helposti ja nauran helposti ja joskus myös innostus asioista helposti, esim. vaikka musiikki saattaa joskus saada niin iloiseksi, että tekee mielei tansia tai saatan innostua nähdessäni vaikka kauniita kukkia) ja se on myös voimavara, ainakin sikäli, että olen herkkävaistoinen ja vaistoan helposti asioita ihmisistä ja ympäristöstä ja herkkyyden ansiosta mulla juurikin on esim. tuota empatiakykyä. Yritä etsiä itsestäsi niitä positiivisia ominaisuuksia ja keskity enemmän niihin. Tosin kyllä kai jokainen joskus etsii niitä niinsanottuja vikoja itsestään ja ajattelee mistä ei itsessään pidä, niin olen tehnyt minäkin ja vielä silloin tällöin saatan, mutta nykyään yritän ajatella enemmän positiivisemmin. Positiivisempaa ajattelua tarvitaan tässä maailmassa, mutta myös sitä herkkyyttä ja empatiakykyä.

    • Eikä kaikki kassalla olevat ole mitään supliikki-ihmisiä Aku Hirviniemen tai Jethro Rostedtin tapaan eikä kaikki muutkaan myyjät. Jos myyjäksi ja ylipäätään asiakaspalvelualalle pääsisi vain ne kaikkein supliikimmat, niin paljon vähemmän olisi työntekijöitä sillä alalla. Esim.monetkaan naispuoliset myyjät/kassatyöntekijät ei kyllä ole mitään supliikkityyppejä, jotkut ei edes kauheasti juttele, mutta kai he muuten on ihan hyviä työssään. Tosin löytyy kyllä niitä puheliaitakin, jopa todella rempseitä tyyppejä. Meitä ihmisiä on niin moneksi.

    • Anonyymi

      Kaikkiin siivoushommiin ei vaadita ajokorttia.
      Varastoon jos hakee töihin, niin kyllä he perehdyttävät hommiin, ja saattavat opettaa ajamaan trukkia tai jotain vastaavaa.
      Ja jos tekee varastohommia jonkin koneen kanssa, niin ei välttämättä joudu nostelemaan painavimpia tavaroita.

      Olisiko mikään keittiötyö mahdollista ? Keittiöissä työskentelee muitakin kuin jotain huippukokkeja.

      Ja tulihan tuolla yhtenä vaihtoehtona oppisopimuskoulutus.

    • Anonyymi

      Eiköhän ujoillekin ihmisille työpaikkoja löydy. Siis sellaisiakin, mihin ei vaadita korkeakoulutusta.

    • Anonyymi

      Vielä vaikeampi on päästä ujona töihin vaikka on korkeakoulututkinto. Siihen kun sisältyy oletus, että osaa puhua ja esiintyä hyvin. Edes tutkija ei saa nykyään olla hiljainen, vaan pitää osata markkinoida itseään ja työtään suurelle yleisöllekin. :*(

    • Anonyymi

      On kai niitä jotain toimistotöitäkin olemassa, kun koulutustakin reilusti taustalla.
      Tosin eri asia, missä niitä olisi tarjolla, virastoissa tms.

    • Anonyymi

      Nuo vaatimukset ovat omassa päässäsi.
      Tekevä ja etsivä kyllä löytää.

    • Anonyymi

      Jankuttavat te virkailijat tuputtavat kuntouttavaa työtoimintaa siinä 1 suurista kusetuksista.

    • Anonyymi

      Ainakin loukkaava nimi sillä kuten työkokeilullakin.

    • Anonyymi

      Työtoiminta ja kokeilu on haitaksi palkkatyön hakijalle. Jos on joutunut tuollaiseen puuhasteluun joskus niin kannattaa työhaastattelussa sanoa, että on ollut vain työttömänä. Nuo puuhastelussa olijat leimataan vajaaälyisiksi.

      • Anonyymi

        Korjaus: Sinä leimaat he vajaaälyisiksi.


    • Anonyymi

      Niinpä, ei niistä kyllä ansioluettelossa voi mainita. Mitä tulee tuohon älyyn, niin kyllä pitkä masennus/masennuslääkkeiden käyttö ja muut sairastamiseen liittyvät elämänvalinnat/elinolot ja elintavat ovat siihen älykkyyteen negatiivisesti vaikuttaneet, valitettavasti. Eikä nää psykoottiset episoditkaan tilannetta ainakaan ole parantaneet.

      • Anonyymi

        Voi mainita ja pitääkin mainita aina kun on kertynyt työkokemusta.
        Masentunutta puhetta ei kannata kuunnella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi mainita ja pitääkin mainita aina kun on kertynyt työkokemusta.
        Masentunutta puhetta ei kannata kuunnella.

        Mutta kun se ei ole työkokemusta, se on epämääräistä kokeilua. Jos se olisi työharjoittelua, niin sen voisi ansioluetteloon laittaa. Jos et käsitä tätä eroa voit itse koittaa, mitä eroa/miten vaikuttaa se, että sulla on ansioluettelossa työ 1, työ 2 ja työ 3 tai niiden sijasta työkokeilu 1 2 ja 3. Kummalla ansioluettelolla pääset työhaastatteluun?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta kun se ei ole työkokemusta, se on epämääräistä kokeilua. Jos se olisi työharjoittelua, niin sen voisi ansioluetteloon laittaa. Jos et käsitä tätä eroa voit itse koittaa, mitä eroa/miten vaikuttaa se, että sulla on ansioluettelossa työ 1, työ 2 ja työ 3 tai niiden sijasta työkokeilu 1 2 ja 3. Kummalla ansioluettelolla pääset työhaastatteluun?

        Työkokemus on sitä että olet kerryttänyt itsellesi tietoa ja taitoja joistain työtehtävistä. Ei se sen kummempaa ole.
        Väitätkö että päivääkään mitään työtä tekemätön on samalla viivalla sen kanssa jolla on taustalla työkokeiluja?
        Päinvastoin kaikki ymmärtää kyllä normaalin reitin työelämään erilaisine hrjoitteluineen ja että nämä ovat työkokemusta, mutta monikaan ei ymmärrä että työkokeilukin on työkokemusta. Kannattaako jotain kokemusta vähätellä vain sen pohjalta että se ei istu johonkin omiin vaatimuksiin? Totuus on että on parempi aika kun on jotain kokemusta kuin se että ei ole mitään. Varmaasti on jokin kosketus silloin työelämään kuin sellaisella joka ei ole tehnyt mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta kun se ei ole työkokemusta, se on epämääräistä kokeilua. Jos se olisi työharjoittelua, niin sen voisi ansioluetteloon laittaa. Jos et käsitä tätä eroa voit itse koittaa, mitä eroa/miten vaikuttaa se, että sulla on ansioluettelossa työ 1, työ 2 ja työ 3 tai niiden sijasta työkokeilu 1 2 ja 3. Kummalla ansioluettelolla pääset työhaastatteluun?

        Sinä puhut juuri kuin suojatyöpaikan saanut keltanokka joka on astellut työelämään ensimmäistä kertaa ja nyt on ylpeänä. :) työelämässä olleena voin kertoa että vastaan on tullut yhtä jos toisenlaista tallaajaa ja se mitä paperilla lukee ei aina kerro kaikkea. Se työkokeilukin voi olla erittäin ratkaiseva tekijä jos se on juuri se mitä haetaan.


    • Anonyymi

      Ujo voittaa kaikki jethrot ja akuhirviniemet 100 - 0. Kannattaa vaalia sellaista ominaisuutta mahdollisimman pitkään. Miksi niin, sen huomaa kun on ujoutensa menettänyt. Jos joku pitäää kyseisiä julkkiksia ihanteena, kannattaa pysähtyä ja ajatella uudestaan.

    • Anonyymi

      Kaikki työkokeilut, kuntouttava työtoiminta, työharjoittelu on ehdottomasti jätettävä pois cv:stä. Sinua pidetään vammaisena, jos noita on taustalla. Pitää sanoa että on ollut työttömänä.

    • Anonyymi

      Itse olen korkeakoulut käynyt (AMK ja yliopisto) ja ujo, mutta työnsaanti on siltikin hyvin vaikeaa. Työhakemuksen kirjoittaminen on hankalaa, ja usein tuntuu siltä, että tulee oltua liiankin nöyrä, mutta toisaalta taas ujona haluan myös varoa olemasta liian röyhkeän kuuloinen. Sen olen pannut merkille, että työhakemuksessa tulee luetella vain omia vahvuuksiaan, jos haluaa päästä edes haastatteluun.

      Kokemuksesta sanoisin, että työhaastatteluissa ei riitä, että osoittaa pätevyytensä todistuksin ja suositteluin, vaan on osattava myös puhua itsensä sisään. Jos ilmapiiri on rento, niin osaan kyllä ihan kohtalaisesti ja rauhallisesti asioista kertoa. Jos aistin viileyttä, niin menen heti lukkoon.

      Vaikka en ole elämäni aikana kovin monessa työpaikassa ehtinyt olla, niin on ollut niitäkin johtajia, jotka ovat antaneet tilaa kasvaa osaksi työyhteisöä ja on päässyt hieman eroon myös omasta sulkeutuneisuudestaan. Jos saa hyvän alun, niin sitten pääsee näyttämään työssä oman osaamisensa. Kannustava ilmapiiri on ollut aina se tekijä, joka on tuonut itsestäni esille parhaat puolet työntekijänä.

      Ujoudesta ja sen tuomista haasteista työelämässä pitäisi ehdottomasti keskustella enemmän julkisuudessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      307
      3441
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1639
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1490
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      53
      1389
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1270
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1240
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      45
      1171
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1137
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      173
      1093
    Aihe