Parkkiruutuun kannattaa peruuttaa

supernäkökyky

..jos voi, ainahan se ei ole kätevää ja lookista monistakin syistä taas mutta.
Kun peruutat parkkiruutuun niin sieltä pois lähteminen onkin sitten helpompaa, näkee paremmin molempiin suuntiin ettei peruuta jonkun eteen tai jopa takaa ajavan kylkeen.

Esimerkiksi parkkirivistössä niin voit ajaa hyvinkin lähellä oikeaa puolta olevaa parkkiriviä koska peruuttaessa auto kääntyy hyvin ja pienessäkin tilassa sen 90 astetta sinne parkkiruutuun.

Vinkkinä vielä niin peruutuskameran hankinta on ihan hyvä.
Sen avulla auton taakse näkee, etäisyyttä ei tarvitse arvailla kun näet sen etäisyyden.
Paras peruste on se turvallisuus, ettei aja niin helposti mitään päin.
Ei ole kovin kallis investoini, jos ei itsessä ole tee-se-itse asentajan vikaa niin kyllä ne autokorjaamoissa laittaa, ota sellaiseen yhteyttä. Kamerasetin voinee hankkia itse jostain myös ja vie sen vaan asennettavaksi. Asentamisessa on hankalin homma lähinnä se että jos haluaa sen kameran toimivan niin että se menee automaattisesti aina päälle kun kytket peruutuksen! jos ei tarvitse tätä automaattista toimintoa niin asennus sujuu jo keltä tahansa, virta otetaan siitä tupakansytyttimestä, näyttö kiinni kojelautaan, johdot pudottelee lattiaverhoilun välissä takakonttiin/tai hattuhyllylle ja sinne kamera kiinni. Kannattaa melkein laittaa se kamera takaikkunan sisäpuolelle, toimii useimmiten parhaiten ja helpointen. Toinen vaihtoehto on sitten sinne jonnekkin rekkarikilven viereen, asennus haasteellisempi. Ulkona oleva kamera myös likaantuu ja toiseksi pitää olla ulkokäyttöön sopiva. Mutta niin se takaikkunankin likaantuu, huurtuu eikä silloin ehkä kamerasta näe mitään..

16

1087

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kiinatar

      Kyllä kapeaan väliin peruuttaminen on monille lähes mahdottomuus, ei siinä mitkään kamerat auta. Ja auto pitäis saada vasemmalle että pääsee autosta ulos.

      • Suometar

        Ei auta kamerat, ei.
        Siinä käytetään sivupeilejä.
        Ja jos ulospääsy ahdistaa, niin mieluummin oikeaan laitaan.
        Singaporessa tai HongKongissa ehkä vasempaan.


    • Vajakeille..Lääkitystä

      Mut hei ne NASTARENKAAT!!! EEIII...NASTARENKAAT!!!!...AHISTAA......Vielä on nastarenkaita autoissa. Ei voi olla.....AUTTAKAA!.....Hermot ihan loppu. AAAAARGGHHH....!!!!!

      • Samaa_mieltä

        Yritä nyt vajakki saada sitä lääkitystä, oikeasti.


    • Onhan peruuttaminen ruutuun toki helpompaa kuin ruudusta pois, mutta...

      Kapealla paikalla, jos molemmilla puolilla on jo ruutuun peruuttanut, voi vetäistä etuperin siihen oikeaan reunaan. Jos toisella puolella on ruutuun etuperin ajanut, niin sitten peruuttaen oikeaan reunaan.

      Samoin tietysti, jos on kohta jossa voi ajaa ruudun läpi. Helpompaa ajaa etuperin...

      Ja vinoparkkiin nyt toivottavasti kukaan ei pahemmin lähde peruuttelemaan (vinoparkista pois peruuttaminen on muutenkin helpompaa, kun ei tarvitse pahemmin käännellä ja näkyvyys on kohtalaisen hyvä).

      • Kfkfkfkgkgkggkgk

        Päinvastoin, ruudusta pois peruuttaminen on helpompaa. Ei tarvitse tähdätä mihinkään, sen kuin peruuttaa varovaisesti juuri sen verran, että pääsee eteenpäin kääntäen.

        Bonuksena etuperin ruutuun ajava pääsee usein myös jatkamaan etuperin, jos vastapäinen ruutu on tullessa tai lähtiessä vapaana. Näin ei tarvitse lainkaan peruuttaa, mikä on kaikkein turvallisinta ja kätevintä.

        Peruuttaminen ruutuun kannattaa lähinnä vain, jos etuperin ei mahdu kääntämään.


      • Kfkfkfkgkgkggkgk kirjoitti:

        Päinvastoin, ruudusta pois peruuttaminen on helpompaa. Ei tarvitse tähdätä mihinkään, sen kuin peruuttaa varovaisesti juuri sen verran, että pääsee eteenpäin kääntäen.

        Bonuksena etuperin ruutuun ajava pääsee usein myös jatkamaan etuperin, jos vastapäinen ruutu on tullessa tai lähtiessä vapaana. Näin ei tarvitse lainkaan peruuttaa, mikä on kaikkein turvallisinta ja kätevintä.

        Peruuttaminen ruutuun kannattaa lähinnä vain, jos etuperin ei mahdu kääntämään.

        > Päinvastoin, ruudusta pois peruuttaminen on helpompaa. Ei tarvitse tähdätä
        > mihinkään, sen kuin peruuttaa varovaisesti juuri sen verran, että pääsee
        > eteenpäin kääntäen.

        Onko sinusta helpompaa peruuttaa:
        1) tilaan johon näet hyvin ja jossa ei pääsääntöisesti ole liikennettä vai
        2) tilaan johon et näe ja jossa liikkuu muita autoja ja jalankulkijoita jatkuvasti

        > Bonuksena etuperin ruutuun ajava pääsee usein myös jatkamaan etuperin,
        > jos vastapäinen ruutu on tullessa tai lähtiessä vapaana.

        Tuo on totta. Kuinka usein tämä toteutuu? Omalla kohdalla arvioisin, että puhutaan noin 5-10% todennäköisyydestä.

        > Peruuttaminen ruutuun kannattaa lähinnä vain, jos etuperin ei mahdu kääntämään.

        Silloin se on erityisen suositeltavaa. Tosin, jos on noin ahdasta ja sinulla on muutenkin ongelmia peruuttamisessa ruutuun, niin kannattaisiko mielummin etsiä väljempi paikka?


      • Kfkggkkgkgkg
        TheRat kirjoitti:

        > Päinvastoin, ruudusta pois peruuttaminen on helpompaa. Ei tarvitse tähdätä
        > mihinkään, sen kuin peruuttaa varovaisesti juuri sen verran, että pääsee
        > eteenpäin kääntäen.

        Onko sinusta helpompaa peruuttaa:
        1) tilaan johon näet hyvin ja jossa ei pääsääntöisesti ole liikennettä vai
        2) tilaan johon et näe ja jossa liikkuu muita autoja ja jalankulkijoita jatkuvasti

        > Bonuksena etuperin ruutuun ajava pääsee usein myös jatkamaan etuperin,
        > jos vastapäinen ruutu on tullessa tai lähtiessä vapaana.

        Tuo on totta. Kuinka usein tämä toteutuu? Omalla kohdalla arvioisin, että puhutaan noin 5-10% todennäköisyydestä.

        > Peruuttaminen ruutuun kannattaa lähinnä vain, jos etuperin ei mahdu kääntämään.

        Silloin se on erityisen suositeltavaa. Tosin, jos on noin ahdasta ja sinulla on muutenkin ongelmia peruuttamisessa ruutuun, niin kannattaisiko mielummin etsiä väljempi paikka?

        Näen paremmin siihen avaraan tilaan, johon peruutan ruudusta lähtiessäni, kuin ahtaaseen ruutuun peruuttaessa näkisi. Totta kyllä, etten tarkkaan pysty näkemään kaikkia sivuilta tulijoita, mutta siksipä siinä peruutetaan ryömintänopeudella, eikä yhtään enempää kuin on pakko. Toisaalta ei sinne ruutuun peruuttaessakaan juuri enempää nopeutta voi käyttää, joten ajankäytöllisesti ei voita mitään peruuttamalla ruutuun.

        5-10% on ihan merkittävä osuus. Ja jos ja kun jo parkkikselle tullessaan tarkoituksella etsii tuollaisen paikan, niin prosentit nousevat. Toki tässä yhtälössä sitten etäisyys kaupan tms. oville vaikuttaa. Tosin eihän kaikilla parkkiksilla edes tätä mahdollisuutta, kotona ja töissä usein vakiopaikka.

        Ei minulla erityisiä ongelmia ole, peruutan paremmin ruutuun tai taskuparkkiin kuin valtaosa suomalaisista. Taloyhtiön parkissa on ahdasta, jolloin usein parasta peruuttaa ruutuun, talvella jopa pakollista. Joten tutuksi on tullut ja kokemuksesta sanon, että parempi olisi ajaa aina etuperin, jos vaan tila sen sallii. Ja niinhän melkein kaikki tekevätkin, juuri koska se on fiksuinta.


    • puurupata

      "Vakuutusyhtiöiden tietoon tulee vuosittain yli 40 000 parkkipaikoilla sattunutta vahinkoa. Se merkitsee sitä, että parkkipaikoilla sattuu yli sata kolaria päivässä."
      Länsiväylä, Tapiola vakuutusyhtiö.

      Yksi mitä pidän ihan hyvänä kolhujen ehkäisijänä on puskurien etäisyysanturit.
      Mun autossa ruudulta näkee missä kohtaa autoa anturi haivaitsee jotain, edessä ja takana 3 sektorissa. Ääni ja värit kertoo myös kuinka lähellä ollaan silloin.

      Mitä olen huomannut niin havaitsemisen kannalta peruutuskameran näytön sijainti ei ole paras mahdollinen jos se on intekroituna keskellä kojelautaa tai vaikka kojelaudan päälle asennettu. Koska se on silloin 4 paikka mitä seuraat, vasenpeili, oikeapeili, taustapeili ja vielä peruutuskamera.
      Peruutuskameran näyttö kannattaa sijoittaa kuljettajan vasemmalle puolelle siihen johonkin a-pilarin viereen tai sitten taustapeilin viereen, onhan niin taustapeilejäkin missä on peruutuskameran näyttö. Tuo viimeksi mainittu vaan niin sellainen peili saattaa olla melkein uunilapion kokoinen että saattaa peittää ns puolet tuulilasista :) Ei hyvä ainakaan jos on matalan mallinen tuulilasi jo muutenkin tai joutuu istumaan sen verran ylhäällä että taustapeili on näkökentässä.

    • moniselitteinen-

      Etuperin parkissa olevaa autoa ei voi kolhia etupäähän, jos on vain yksi rivi autoja. Takapään korjaaminen on halvempaa, eikä vahingoita moottoripuolta, poikkeuksia lukuunottamatta. Kun vertailee autoilijoiden taitoja, niin yksiselitteistä ohjetta ei voi antaa, kummin päin on parempi. Fiksut taidoistaan tietoiset valitsevat parkkipaikan oikein, ja toiset änkeävät vapaaseen paikkaan, vaikka taidot eivät siihen riittäisikään.

    • Jalkapatikassa

      Julkisilla kun kulkee, niin ei ole parkkiongelmia.

    • AmoNotra

      Jopa on taas keskustelunaihe.
      Ihmetyttää kuinka joku näkee kuskin paikalta parkista pois peruuttaessaan takana kulkevan liikenteen, etenkin mikäli molemmille sivuille on parkkeerattu pakettiauto. Ehkäpä joissakin autoissa kuskin paikka onkin auton takaosassa. ;)
      Silmiini osui Dometicin VT50WiFi kamera Aditalla. Se tulee rekkarin taakse, ottaa virran rekkarivaloista. Näytöksi sopisi ainakin minulla kojetaulussa jo valmiina magneettikiinnikkeellä kiinni oleva älypuhelin (poikittain). Tuon kuvakulma on 170 astetta, joten risteävä liikenne näkyy varmasti riittävän hyvin. Aditan sivuilla oli asennusvideokin. Näytti helpolta. Katsokaapa.

    • Anonyymi

      Muistaa vaan ajoissa, laittaa sen suuntavilkun päälle varsinkin jos on muitakin siellä liikkeellä niin ei tarvii sitten ehkä ihmetellä kun ei olekkaan tilaa kääntyä peruuttaen.

    • Anonyymi

      Viistoparkkiin peruuttaminen on aika vaikeaa ja poislähteminen etuperin liki yhtähankalaa. En ymmärrä miksi niin pitäisi tehdä?

      Tallentava peruutuskamera ratkaisee juriset ongelmat. Jos ei kukaan saa ehdon tahdoin ajaa päin ja tilanne nopeuskin on pidettävä parkkipaikalla kurissa.

    • Anonyymi

      Ja kun pitää lastata auton tavaratilaan jotain, niin auto on silloin väärin päin ja voi olla ettet mahdu edes autojen väliin.
      Vai autoilu ei enää onnistu ilman kameroita ja tallennusta, voihan näitä nikkelivammaisia hölmöläisiä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      3913
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2318
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2131
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      92
      2039
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1704
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1401
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1311
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      306
      1241
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe