Onko ajoneuvo rekisteröitävä ammattiliikenteeseen vielä uudistuksen jälkeen. Jos ei niin silloinhan riittää noemaali liikennevakuutus eikä se ryöstöhintainen taksin vakuutus?
Taksin vakuutus uudistuksen jälkeen.
33
11171
Vastaukset
- kakakakakauuut
Tottakai on. Mites muuten kuvittelet tekeväsi henkilöliikennettä?
- MaksaKalliistiVaan
Jos taksilaki uudistuu, se ei koske silti vakuutuslakeja, pitäisihän tämä ymmärtää tyhmemmänkin.
- vakuutus
Kyllä kaikki tyhmätkin ymmärtävät sen, ettei taksin korkeammat vakuutusmaksut perustu mihinkään vakuutuslakiin. Ne perustuvat vain ja ainoastaan taksien aiheuttamiin kustannuksiin, jotka tietenkin johtuvat siitä, että takseille "sattuu ja tapahtuu" moninkertaisesti normaaleihin autoilijoihin verrattuna.
Jatkossa osa-aikaisen taksiyrittäjän vakuutusmaksut aiheuttavat vakuutusyhtiöille päänvaivaa, http://www.lvk.fi/fi/liikennevakuutuskeskus/blogi/taksien-vakuutusmaksut-puhuttavat-mutta-ratkaisu-on-jo-valmiina/ - DorkaOlet
vakuutus kirjoitti:
Kyllä kaikki tyhmätkin ymmärtävät sen, ettei taksin korkeammat vakuutusmaksut perustu mihinkään vakuutuslakiin. Ne perustuvat vain ja ainoastaan taksien aiheuttamiin kustannuksiin, jotka tietenkin johtuvat siitä, että takseille "sattuu ja tapahtuu" moninkertaisesti normaaleihin autoilijoihin verrattuna.
Jatkossa osa-aikaisen taksiyrittäjän vakuutusmaksut aiheuttavat vakuutusyhtiöille päänvaivaa, http://www.lvk.fi/fi/liikennevakuutuskeskus/blogi/taksien-vakuutusmaksut-puhuttavat-mutta-ratkaisu-on-jo-valmiina/Jokainen tyhmä kuten sinäkin ymmärtää että takseilla ajetaan moninkertainen määrä kilometrejä siviiliautoon verrattuna. Siksi korkeampi valuutus. Tajuatko?
- vakuutus
Jopa minä ymmärrän, ettei kilometrit mitenkään vaikuta vakuutusmaksuihin. Niihin vaikuttavat vain sattuneet vahingot. Esimerkkinä voi todeta, että kaupparatsu, joka ajaa paljon, ei joudu maksamaan yhtään korkeampaa vakuutusmaksua. Tämä siksi, että paljon ajavat kaupparatsut eivät ole riski vakuutusyhtiöille.
- Lasse776
Huom! Riittää ainoastaan auton rekisteröinti ammattimaiseen taksiliikenteeseen pakollinen taksin liinennevakuutus!! Huom. Kaskovakuutus tai keskeytysvakuutus EI OLE PAKOLLINEN!!
- Cnfjepsönxfk
Hmmm. Eiköhän jokainen ymmärrä, jos toimii ammattimaisesti, mikä merkitys on kaskolla ja keskeytysvakuutuksella? Selvääkin selvempi on, että PAKOLLINEN TAKSIN LIIKENNEVAKUUTUS riittää. Mitäs sitten, kun rysäytät kolarin, joka on oma syysi ja korjauslasku lähentelee kymppitonneja, tai autosi menee ajokelvottomaksi? Tai kun autosi seisoo pajalla korjattavana, saatko mistään keskeytyskorvausta?
Käytännössä nykyisillä pirsseillä on jokaisella liikennevakuutuksen lisäksi kasko ja keskeytysvakuutus. Uudet, jotka tulevat vanhalla ritsalla ajoon, tuskin mitään kaskoja ja keskeytyksiä kaivataan, trokarilta vaan ostaa toinen muutaman tonnin ritsa, edellyttäen, että on saanut sivuun sen auton hinnan....
- Niinn
Eli mopoautot ja mönkijät tuskin tulevat kun vakuutukset ovat vuodessa enemmän kuin ajoneuvon arvo
- TottaHatusta
Kyllä vakuutusmaksu voi olla kovempi kuin ajoneuvon arvo. Satasen autoonkin on otettava liikennevakuutus ja taatusti et selviä satasella vakuutusmaksuista per vuosi.
Mistä muuten vedit tällaisen määritelmän esiin, hatustako? Hatustahan täällä muutenkin ottavat juttunsa ja kertovat niitä totena. - Pöljätluulevat
Lisäksi joudut korvaamaan itse matkustajalle aiheutuneet vahingot jos sinulla on taksilupa. Vakuutusyhtiöt vetäytyvät vastuusta jos harjoitat ammattiliikennettä ja sinulla ei ole taksikaskoa. Lue liikennevakuutuksen ehdot.
- Supertaksi
Ei tarvitse ottaa taksin vakuutusta jos käyttää ajoneuvoa omassakin käytössä. Ja tämä on tarkistettua faktaa. Älkää kuunelko näitä nykyisiä katkeria taksimiehiä. He eivät halua meitä uusia yrittäjiä markkinoilleen. Kun tietävät häviävän ne. Terv. 8 uuden c mersun taksiyrittäjä 1.7 alkaen.
- Taksiautoilija30vAlalla
Taas näitä mutu ukkoja täällä. Minulla on ollut yksityiskäytössä vara-auto varustettuna mittarein ja taksivarustein. Kun otan sen käyttöön, JOUDUN REKISTERÖIMÄÄN SEN AMMATTIMAISEEN LIIKENTEESEEN JA OTTAMAAN SIIHEN AMMATTIVAKUUTUKSET. Jos alat jotain asioita väittämään, jätä ihmeessä joku linkki, tai muu, josta asia selviää. Kun oikein jotain asiaa alat täällä kertomaan, taidat alkaa itsekkin uskomaan tarinoihisi? Olet naurettava!
On se kumma, ollaan niin innoissaan jostakin taksihommasta, ettei välitetä enää totuuksista. Ota nyt edes selvää tosiasioista, ettei tule yllätyksiä. Miten muuten ajattelit, että mersusi merkitään kalustoon ja miten vähennät kirjanpidossasi auton kulut, jos käytät sitä yksityisajoihin?
Perusasiat ja perustiedot kuntoon aluksi, siitä on lähdettävä ja tuo jo pääsi maan pinnalle sieltä pilvistä...
Taksiala on muutakin, kuin pelkkää ajamista autolla... - 1auton.yrittäjä
Trollihan tuo on. Puhuu AJONEUVON käyttämisestä myös yksityisautona, samaan hengenvetoon elvistelee olevansa 8 uuden c mersun yrittäjä. Mut hei, täähän onkin suoli24, eihän täällä edes totta saa puhua, leimataan heti katkeraksi.
Voi pyhä yksinkertaisuus!
Terveisin 1 auton yrittäjä vuosina 1985-2018
- luvanvarainen-käyttö
Laki liikenteen palveluista
15 § Liikenteessä käytettävä ajoneuvo
Taksi-, henkilö- ja tavaraliikenneluvan haltijan ja 14 §:ssä tarkoitetun palveluntarjoajan on huolehdittava siitä, että sen liikenteessä käyttämä ajoneuvo on rekisteröity ajoneuvoliikennerekisteristä annetussa laissa (541/2003) tarkoitettuun rekisteriin ja sen käyttötarkoitukseksi on ilmoitettu luvanvarainen käyttö.
Mitä 1 momentissa säädetään, ei koske kuljetuksiin käytetyn ajoneuvon lyhytaikaisen tilapäisen rikkoutumisen vuoksi käytössä olevaa korvaavaa ajoneuvoa.
https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2017/20170320- epätietoinen_ko
Tarkennatko hiukan kommenttisi osaa "liikenteessä käyttämä ajoneuvo on rekisteröity ajoneuvoliikennerekisteristä annetussa laissa (541/2003) tarkoitettuun rekisteriin ja sen käyttötarkoitukseksi on ilmoitettu luvanvarainen käyttö". Rekisteröinti asia on ok mutta missään ei puhuta vakuutuksesta??
- Suhari
epätietoinen_ko kirjoitti:
Tarkennatko hiukan kommenttisi osaa "liikenteessä käyttämä ajoneuvo on rekisteröity ajoneuvoliikennerekisteristä annetussa laissa (541/2003) tarkoitettuun rekisteriin ja sen käyttötarkoitukseksi on ilmoitettu luvanvarainen käyttö". Rekisteröinti asia on ok mutta missään ei puhuta vakuutuksesta??
Ei puhuta, koska Trafi ei hoida vakuutusasioita, ne kuuluu vakuutusyhtiöille. Ei sinun tarvitse päätäsi vaivata tällä, lakihan jo itsessään vaatii ajoneuvon vakuuttamisen ja vak.yhtiöt kyllä osaavat hinnoitella maksunsa oikein. Luvanvaraiseen käyttöön rekisteröidyn henkilöauton vakuutukset ovat n. kolminkertaiset yksityisauton vakuutuksiin verrattaessa. Menikö jakeluun?
- luvanvarainen-käyttö
epätietoinen_ko kirjoitti:
Tarkennatko hiukan kommenttisi osaa "liikenteessä käyttämä ajoneuvo on rekisteröity ajoneuvoliikennerekisteristä annetussa laissa (541/2003) tarkoitettuun rekisteriin ja sen käyttötarkoitukseksi on ilmoitettu luvanvarainen käyttö". Rekisteröinti asia on ok mutta missään ei puhuta vakuutuksesta??
Juuri niin kuin Suhari tuossa edellä kertoi. Eli vakuutusyhtiöllä on pääsy Trafin ajoneuvorekisteriin ja siellä näkyvät tiedot vaikuttavat vakuutuksen hintaan.
- Uusiaika1.7.2018
Nyt puhutaan 1.7 jälkeisestä ajasta. Ihan pikku vinkkinä jos et tiedä laki muuttuu 1. 7. 2018.
- luvanvarainen-käyttö
Tuo yllä oleva lainaus on juuri siitä 1.7. voimaan tulevasta laista. Eli uuden lain aikanakin auto on aina rekisteröitävä ammattiliikenteeseen.
- Uusiaika1.7.2018
Älä höpötä . Taksin joka ei ole päätoimisesti taksikäytössä 1.7. Jälkeen ei tarvitse ammattimaista vakuutusta. Älkää nyt hyvänen aika uskoko näiden vanhojen taksareiden pelottelua. Ei muuta kuin viikonloppuisin ja juhlapyhinä miksei arkisikin kun on lomaa päästöistä ajamaan taksia.
- luvanvarainen-käyttö
Mitä kohtaa laista et ymmärrä?
Tässä on linkki lakipykälään . Kyseinen pykälä tulee voimaan 1.7.2018 ja siinä vaaditaan auton rekisteröimistä. Pykälässä ei puhuta satunnaisesta käytöstä, eli se koskee kaikkia henkilökuljetuksia:
https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2017/20170320#Pidp450928544
"Taksi-, henkilö- ja tavaraliikenneluvan haltijan ja 14 §:ssä tarkoitetun palveluntarjoajan on huolehdittava siitä, että sen liikenteessä käyttämä ajoneuvo on rekisteröity ajoneuvoliikennerekisteristä annetussa laissa (541/2003) tarkoitettuun rekisteriin ja sen käyttötarkoitukseksi on ilmoitettu luvanvarainen käyttö." - Uusiaika1.7.2018
En viitsi enään vääntää teidän vanhojen taksijäärien kanssa. Tulette kuitenkin siirtymään lenin museoon. Ootte hävinnyt jo taksimarkkinat luuserit. Me uudet taksarit laitetaan markkinat uusiksi. Ihme että saitte pitää suojatyöpaikkanne tänne asti.
- KysynMäVaan
Uusiaika1.7.2018 kirjoitti:
En viitsi enään vääntää teidän vanhojen taksijäärien kanssa. Tulette kuitenkin siirtymään lenin museoon. Ootte hävinnyt jo taksimarkkinat luuserit. Me uudet taksarit laitetaan markkinat uusiksi. Ihme että saitte pitää suojatyöpaikkanne tänne asti.
Kukahan se tässä diilissä häviää? Vanhat hyväksi koetut ”jäärät”, jotka osaavat palvella asiakkaita, joilla on vankka ammattitaito ja valmis infrasrtuktuuri valmiina niin kela-ajoihin kuin yhteiskunnan ajoihinkin? Joilla on selkeä ”veloituskone” eli taksamittari autoissaan, ovat valmiita antamaan kuitin joka ainoasta kyydistä AUTOMAATTISESTI PYYTÄMÄTTÄ, kuten laki vaatii. Vai onko suomi24:n taksihaaveilija, jolla ei ole mitään valmiina, ei ammattitaitoa, joka ei löydä mihinkään ilman ammattitaitoa, joka ei tunne edes kaikkia kaupunginosia, sekö tämän kilvan voittaa? Itse asiasa joka ainoa häviää tässä kaupassa, kukahan häviää eniten, eli kuka ajaa kyydit?
- Uusiaika1.7.2018
Sä saat sieltä Shellin kassaltakin sen kuitin kun ostat niitä makkaraperunoita. Tässä on hyvä esimerkki kuinka tyhmäksi ihminen voi tulla suojatyöpaikassa. Buaah...
- KysynMäVaan
Uusiaika1.7.2018 kirjoitti:
Sä saat sieltä Shellin kassaltakin sen kuitin kun ostat niitä makkaraperunoita. Tässä on hyvä esimerkki kuinka tyhmäksi ihminen voi tulla suojatyöpaikassa. Buaah...
Jep, Shellin kassa antaa kuitin, kyllä. Ammattitaitoinen koulutettu taksikuski antaa aina kuitin pyytämättä. Antaako uusi kouluttamaton taksisuhari kuitin joka keikasta pyytämättä? Onko uudella ammattitaidottomalla taksikuskilla osaamista viedä asiakas paikasta K paikkaan X ilman navigaattoria?
Jospa hieman perustelisit, kuinka luulet vieväsi nykyisten taksiautoilijoiden keikat, minkälainen on osaamisesi? Varmaankin ajattelit viedä halvemmalla, siihenhän te kaikki uudet ”tulevat taksarit” vetoatte. Entä oletteko koskaan tehneet laskelmaa, pystyttekö ajamaan asiakkaita nykyistä taksaa halvemmalla?
Tervetuloa sitten ensi syksynä kokeilemaan (jos sinulle annetaan taksilupa). Taksiluvan vapautumisesta huolimatta luvan saamiseksi hakijan kriteerejä on nostettu erittäin paljon. Kts Trafin sivuilta.
- MissäNäinKerrotaan
Onko uudet taksit vapautettu niistä velvotteista, joita taksit maksavat nyt? Jos on, niin missä näin kerrotaan? Mistä kummasta olet saanut päähäsi, ettei uusien taksien enää pitäisi maksaa ammattiliikenteen maksuja? Miten me vanhat, jotka jatkamme, halpeneeko meillä maksut? Kerro ihmeessä, missä on mustaa valkoisella tästä?
- Tuulesta.temmattu
Ei ne mitään kerro, tuulesta temmattuja juttuja.
- Ghvvvv
Luontevaahan olisi laittaa vakuutus ajojen.mukaan eli osa-aikaiselle osahintainen vakuutus. Eri asia, että lähtevätkö vakuutusyhtiöt tällaista tarjoamaan?
- MitäTapahtuukaan
Vaikkei tämä nyt kuulu aiheeseen, ihmettelen sitä, miten osa-aikainen taksiautoilija, joka ajaa paljon yksityisajoja, vähentää verotuksessa autonsa kulut? Nyt, kun auto on päätoimisesti ammattikäytössä, laitetaan kaikki auton kulut vähennyksiin ja yksityiskilometrit veloitetaan auton taksikäytön kulujen mukaisesti. Käytännössä jokaisella taksikuskilla on tähän asti siviilipirssi erikseen, eli yksityisajoja ei ole ollenkaan. Voi tulla melkoisia ongelmia näille osa-aikaisille veroherran kanssa. Nämä uudet kun ei oikein tunnu tajuavan asioiden oikeata luonnetta, ei niin millään. Sitä kun luullaan, että taksiautoilu on vain ajamista ja rahoissa kylpemistä, mitään muuta siihen ei sitten heidän mukaansa kuulukkaan. Ja ajoa on niin paljon, kun kerkeää ajamaan. Mitähän sitten, kun huomaavat, ettei se mene ihan niin? 😩?
- Taksikeisari
Vakuutus kannattaa ottaa sellainen, että se kattaa myös kuljetusten oheisvahingot. Esimerkiksi, jos saatat asiakasta portaissa ja hän kaatuu ja vammautuu. Kuljettaja vastaa. Tai jos kannat asiakkaan uutta telkkaria ja käy vahinko, niin vastuu on kuljettajan
- Taksitäti
Taksilla ajetaan pimeille pihoille, liukkaille kivikkopihoille ym. Ahtaille kujille ja ajomäärät 200-500 km/vrk. Kaikkea sattuu, ne vakuutukset ovat ihan tarpeellisia. Henkilövahinkoja voi aina sattua myös.
Mikään mönkkäri tai räpsyauto ei tosiajosta selviä. Ehkä yhden tai kaksi vuoroa voi mennä, vitsinä.
Kun ajaa 10-16h /vrk , 5-6 PV/vkko niin siinäkin on riskinsä. Vakuutus on oltava ja kattava.
Jaksaminen on sitten eri asia.? - tuleva.riksaaja
Tarviiko myös riksa liikennevakuutuksen? Virosta ja muualta ulkomailta tutut kolmipyörätaksit tullenevat suomen katukuvaan heinäkuussa, kun uusi laki sen mahdollistaa.
- uusiaikakoittaa
Kyllä taksiliikenne on uudessakin taksilaissa luvanvaraista vaikka luvan saaminen helpottuukin. Silloin se on ammattimaista liikennettä ja ajoneuvon otteessa käytön kohdalla on oltava ammattimainen liikenne. Silloin vakuutusta ottaessasi ei kuule tarvitse tehdä mitään. Vakuutusyhtiö osaa sijoittaa ajoneuvosi oikeaan luokkaan. Ajatteliko "uusiaika" luistaa mm. kalliista vakuutuksestaan osa-aikayrittäjyydellään? Silloin pitää ostaa omaan ajoon oma ja taksiin oma auto. Yksikään vakuutusyhtiö ei tunne vakuutusta jossa samalle ajoneuvolle voidaan liittää yksityis- ja ammattimaisen liikenteen vakuutukset.
Harmaan talouden ruskeakuljettajaiset vanhat Zafira- ja Mazda 626-taksit säilyvät ennallaan, siis se ryhmä johon uusiaika kuulunee jo nyt... Uuden lain voimaantulon jälkeen uusia yrittäjiä näistä isoista Rovasista ja muista Kympin ja Kahden takseista sekä Virosta tulee vähintään satoja autoja pääkaupunkiseudulle. Siinä on Helsingin yössä kakussa jakamista. Kaikki tämähän on spekulaatiota. Autothan voivat ennen pitkää jopa vähentyä kun kyytiä ei enää riitä kannattavasti eikä omalla kustannuksellaan kannata valvoa tyhjää odotellessa.
Ne uudenvuodenyöt ja pikkujouluaika eivät elätä ympäri vuoden. Kolme-neljä tuntia aamuöisin menee nopeasti ohi. Siitä ei yössä montaa kyytiä ehdi poimia.
Monenlaista huhua liikkuu huoltamoiden pöydissä. Juu uudessa laissahan uuden luvan saavat taksit vapautetaan kaikista maksuista, myös autoveroista siirtymäsäännöksellä 2022 vuoden loppuun. Sen jälkeen tosin autosta ei saa veronalennusta. Turvapaikanhakijan taksiyrittämistä tuetaan 4800€ kuukausituella vuoden 2025 loppuun asti jonka jälkeen se muutetaan toimeentulotueksi rajoittamattomaksi ajaksi .
Verohallinnossa on valmisteltu edellisen vaihtoehtona starttirahaan verrattava starttiverotus 5 vuoden ajaksi aloittaville takseille kalliin autoveron kompensaationa. Täysi verovapautus tuloverosta siis. Ihan samoin kuin taksikupuakaan tai mittaria ei enää tarvitse. Lisäksi luvan ollessa jatkossa henkilökohtainen, saa uusi taksiyrittäjä asettaa rajattoman määrän autoja liikenteeseen. Sen pykälän perusteella esim. Rovanen etsii Suomen jokaisessa lehdessä sopimusyrittäjiä ajamaan franchising-ehdoilla Kympin takseja ja koko touhu yhdellä Rovasen luvalla. Niin se menee. Uusi taksi pääsee aloittamaan ilman omaa osuutta. Tällaisia huoltamoilla huhutaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1908617
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264768- 504238
- 623807
- 513216
- 502990
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262686- 432491
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.442304Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382213