Rufus ohjelma

rufusvalinnat

Tarkoitus tehdä Rufus ohjelmalla Win10 Home asennustikku. Win10 Home iso jo tallennettu netistä koneelle. Rufus ohjelmassa on tehtävä asetuksiin valintoja? GPT osiotyyppi UEFI? Bios tai Uefi? Fat32 tai NTFS? Tilanvarausyksikkö? Koneen emo AM3 noin 3-4v vanha. Prosessori AMD II X4 980B. Mitkä valinnat pitää tehdä? Lisäksi koneessa SSD 120Gb kovalevynä.

20

9161

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luontityökaluböö

      Windows 10:llä tehtävä käynnistyvä W10 usb tikku, käyttämällä Rufus ohjelmaa, on GPT/UEFI levylle asennettava W10, usb tikku alustettava FAT32 muotoon. Muuten siitä ei tule käynnistyvää usb tikkua Rufuksella tehtynä.
      Esimerkiksi minun koneella ei jostain syystä toimi Windows 10 luontityökalu ollenkaan. Homma keskeytyy aina asennustietovälinettä luodessa n.50% kohdalla ja tikku tämän jälkeen lukutaidoton.Tikun joutuu palauttamaan diskpart ohjelmalla, että käyttöjärjetelmä edes tunnistaa tikun. Eli joudun itse käyttämään Rufus ohjelmaa W10 käynnistyvän asennustietovälineen tekemiseen.

    • Turbo-Urpo

      Windows 10 ei voi asentaa NTFS osiolla, silloin kun BIOS asetuksissa on UEFI päällä vaan silloin Windows asennetaan GPT osiolle. Windowsin asennus kyllä huomauttaa tästä asennuksen aikana, etkä voi jatkaa asennusta, ennen kuin korjaat tilanteen.

      Windows 10 asennetaan NTFS osiolle, silloin kun BIOS asetuksissa on Legacy päällä. Eli UEFI/GPT ja NTFS/Legacy.

      https://phoenixts.com/wp-content/uploads/2015/05/uefivslegacy.png

      BOOTTAAVA USB tikku on alustettava FAT32 muotoon, tähän sääntöön ei Rufus liity mitenkään erityisesti.

      • Miten_se_menikään

        "Eli UEFI/GPT ja NTFS/Legacy."

        UEFI ja Legacy ovat koneen BIOS:iin liittyviä ominaisuuksia ja GPT ja MBR taas liittyvät levyn tapaan käsitellä eri partitioitya ja ne kulkevat pareittain siten että UEFI/GPT ja Legacy/MBR, mutta formatti on aina NTFS.

        Kyllä se Rufus jyrää USB-tikun toimivaan muotoon oli lähtötilanne mikä tahansa.


      • luontityökaluböö

        Voit sinä koittaa Rufuksella tehdä GPT/UEFI levylle käynnistyvän usb tikun, pistämällä tiedostojärjestelmä ruutuun NTFS, niin et löydä koko usb tikkua UEFI valikosta.
        Tiedän, koska tein kyseisen virheen itse.


      • Turbo-Urpo
        Miten_se_menikään kirjoitti:

        "Eli UEFI/GPT ja NTFS/Legacy."

        UEFI ja Legacy ovat koneen BIOS:iin liittyviä ominaisuuksia ja GPT ja MBR taas liittyvät levyn tapaan käsitellä eri partitioitya ja ne kulkevat pareittain siten että UEFI/GPT ja Legacy/MBR, mutta formatti on aina NTFS.

        Kyllä se Rufus jyrää USB-tikun toimivaan muotoon oli lähtötilanne mikä tahansa.

        " mutta formatti on aina NTFS"
        Juuri tuon minä yritin sinulle kertoa, Windows 10 ei asennu NTFS osiolle, jos olet laittanut BIOS asetuksissa UEFI päälle.


      • Mitätekinaatte
        Turbo-Urpo kirjoitti:

        " mutta formatti on aina NTFS"
        Juuri tuon minä yritin sinulle kertoa, Windows 10 ei asennu NTFS osiolle, jos olet laittanut BIOS asetuksissa UEFI päälle.

        Riippumatta siitä onko koneesta valittu UEFI tai Legacy boot mode niin asennuksen yhteydessä kovalevyn windows partition on aina NTFS.

        USB-asennustikun luonti Rufuksella on sitten eri asia.


      • Turbo-Urpo
        Mitätekinaatte kirjoitti:

        Riippumatta siitä onko koneesta valittu UEFI tai Legacy boot mode niin asennuksen yhteydessä kovalevyn windows partition on aina NTFS.

        USB-asennustikun luonti Rufuksella on sitten eri asia.

        Minä kinaan sen vuoksi kun kaksi viikkoa sitten yritin UEFI päällä asentaa Windows 10 NTFS osiolle, Windows kieltäytyi asentumasta suomenkiellellä ilmoittaen että UEFI käynnistyksen ollessa päällä, on kiintolevyn oltava GPT formaatissa. Tämä on niin tuoreessa muistissa etten voi erehtyä. Mutta koitan hakea vielä jotain todistetta jos sitä löytyy Googlen avulla.


      • Turbo-Urpo

      • Miten_se_menikään
        Turbo-Urpo kirjoitti:

        Minä kinaan sen vuoksi kun kaksi viikkoa sitten yritin UEFI päällä asentaa Windows 10 NTFS osiolle, Windows kieltäytyi asentumasta suomenkiellellä ilmoittaen että UEFI käynnistyksen ollessa päällä, on kiintolevyn oltava GPT formaatissa. Tämä on niin tuoreessa muistissa etten voi erehtyä. Mutta koitan hakea vielä jotain todistetta jos sitä löytyy Googlen avulla.

        Kun UEFI on päällä pitää kovalevyn olla GPT:ssä kuten kirjoitit. Jos kiintolevy on vanhastaan MBR moodissa niin se on muutettava jollakin partitiointityökalulla GPT:ksi.

        TAI

        Windows:n asennusvaiheessa kun se antaa mainitsemasi herjan niin silloin siinä näytössä missä valitaan mille osiolle asennus suoritetaan pitää poistaa kaikki olemassa olevat osiot.

        Kun koko levy on Unallocated (käyttämätön) niin silloin asennus käynnistyy, asennusohjelma muuttaa levyn GPT:ksi ja luo levyn alkuun pienen EFI-partition (FAT32) bootloaderille. Loput xx GB varataan Windowsille (NTFS).


    • luontityökaluböö

      Tarkoitin lähinnä sitä, ettei siihen Rufuksen tiedostoärjestelmä ruudukkoon FAT32 (oletus) tilalle vaihda NTFS vaihtoehtoa, koska Rufus alustaa sen usb tikun itse.

      • Miten_se_menikään

        "UEFI/GPT ja Legacy/MBR, mutta formatti on aina NTFS."
        Tuolla tarkoitin HDD/SSD:n "sisältöä" sitten kun asennus on valmis. UEFi boot käyttää GPT-partitio taulua ja Legacy taas MBR-partitio taulua.

        Tikkua luotaessa Rufuksen oletukset (kuten kirjoitit) jos halutaan UEFI/Legacy yhdistelmä.


    • qqqqqqqq

      Eikö microsoftilla ole median luontityökalu nettisivuillaan juuri tähän hommaan? On. Saat myös .ISO:n ladattua ms:n sivuilta.

      Rufus toimii myös. Googlaa ohjeet.

    • stickit
      • EiUbntua

        stickit: Työnnä se Ubuntu vaikka ..ttuun. Tässä keskustellan Windows 10:n asennusmediasta.


      • Turbo-Urpo
        EiUbntua kirjoitti:

        stickit: Työnnä se Ubuntu vaikka ..ttuun. Tässä keskustellan Windows 10:n asennusmediasta.

        Heh Heeh, rasittavia nuo ubut.


    • rutunvifus

      Ei Windowsissa tarvita mitään Rutun Vifuksia asennusmedian tekemiseen. Windows on kehittynein käyttöjärjestelmä, tuollaiset apupyörät ovat Nebukadnesarin aikaisia.

      • bugikasa

        Ja jos bugit saadaan korjatuksi niin sitten tulee taas seuraava "kehittynein käyttöjärjestelmä" ja tämä jatkuu varmaan maail... eikun Widowsin tappiin aina puolen vuoden välein.
        Herää kysymys :
        Mihin "maailman kehittynein" tarvii täydellistä uudelleenrääkkäystä ½-v. välein?


      • ailihyppönen
        bugikasa kirjoitti:

        Ja jos bugit saadaan korjatuksi niin sitten tulee taas seuraava "kehittynein käyttöjärjestelmä" ja tämä jatkuu varmaan maail... eikun Widowsin tappiin aina puolen vuoden välein.
        Herää kysymys :
        Mihin "maailman kehittynein" tarvii täydellistä uudelleenrääkkäystä ½-v. välein?

        Ja miksiköhän niitä Ubutin-Tubuttimiakin päivitetään ihan säännöllisin väliajoin?
        Eikös niiden pitäisi kerralla valmista????


    • Windows asennusmedian teko Linuxilla on hankalaa. Helpoin ja varmin tapa on käyttää Windowsin työkalua tuohon. Mitään osiointia ei tarvita tai tiedostojärjestelmien tekoa. BIOS asetuksista UEFI päälle. Oletuksilla pärjää.

      GPT osiotaulu on nykypäivää ja sitä kannattaa käyttää jos ei erikoista syytä käyttää vanhaa MBR taulua.

      Varmin tapa asentaa on aina antaa asennusohjelman tehdä levyn osiointi ja tiedostojärjestelmät. Mieluiten tyhjä levy. Oli kyseessä Windows, Linux, BSD ym.... Jos haluaa tehdä jotain etukäteen, niin pitää tietää mitä on tekemässä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 169
      4709
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      124
      4290
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      25
      2800
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1911
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1774
    6. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1680
    7. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1679
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      94
      1635
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1583
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1531
    Aihe