Jos nyt olisit 20 vuotias vuonna 2018...

Bengalitikku

Minä taion Teidät kaikki 20 vuotiaiksi.
Spädäm.
Ja nyt voi tehdä opiskelu- , ammatinvalinta- , matkailu- ym. valintoja tässä ajassa.
Jotain varmaan jokainen tekisi toisin.

Aloitan. Ottaisin opiskelumahdollisuuden Taikista vastaan vaikkapa vuodeksi.
Vaihto-opiskelisin Balkanin maista jossain.
Interrailaisin opintojen jälkeen. Palaisin ja tekisin muraaleja.
Ei kannattavaa missään nimessä. Suorittaisin varmaan jonkin muun apututkinnon, jotta näkkäriä olisi varmasti.
Synnyttäisin 4 lasta 2 tyttöä ja 2 poikaa.

Taidan reputtaa vastaukset, jos se on etten tekisi toisin, kuin olen tehnyt.

100

4304

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kauan sitten 20-vuotiaana asuin Kauniaisissa, siispä muualle sieltä.
      Opiskelisin eräoppaaksi ja muuttaisin Lappiin, tapaisin pienen ja länkisäärisen poromiehen, lapsia saisi tulla puolipyöreä määrä, poroja molemmin puolin puuta ja kota tunturin laidalla.
      Että silleen, kun kuvittelemaan alkaa.

      • Bengalitikku

        Ei lainkaan hassumpaa. Melkoinen loikka! Hyvä!


    • en missään tapauksessa haluais olla enää kakskyt vuotias
      mitään en vaihtas enkä haluais opiskella en oo koskaan halunnu
      oon aina tehny töitä se on mun juttu
      ja jos nyt olisin sen kakskytvuotias
      en enää sais varmaan kouluttamattomana työpaikkaa
      ja elämä on muutenkin ollut kivaa ja vaihtelevaa
      etten haluais aloittaa uudestaan tuskin se tästä kummenis.

      • Bengalitikku

        Pakko antaa reputuspäätös.
        Saat miettiä.


      • Bengalitikku kirjoitti:

        Pakko antaa reputuspäätös.
        Saat miettiä.

        no miks en osaa miettiä
        koska kaikki on ollu aina hyvin
        niin ei se vois mennä kun huonompaan suuntaan.


      • Bengalitikku

        Heittäydy mielikuvittelemaan.
        Esim. Minkä taidon olisit halunnut oppia? Useitakin?
        Nyt siihen olisi oiva tilaisuus.
        Tämän taian myötä mikään ei voi mennä pieleen.


      • Bengalitikku kirjoitti:

        Heittäydy mielikuvittelemaan.
        Esim. Minkä taidon olisit halunnut oppia? Useitakin?
        Nyt siihen olisi oiva tilaisuus.
        Tämän taian myötä mikään ei voi mennä pieleen.

        no ehkä voisin opetella soittamaan pianoa
        koska osaan laulaa se olis hyvä yhdistelmä
        niin ja viitsiminen remontti taitoiseksi vois olla kans sellanen juttu
        ehkä suurin osa mitä en halua tehdä on viitsimisestä kiinni
        kyllä kumminkin kaikkeen oppii jos haluaa.


      • Bengalitikku

        Ruotsissa on aikuisia soitonalottelijoita. Meidänkin ikäiset voisivat kokeilla, miltä tuntuisi. Ihme kun musiikkiopistot eivät järjestä tällaista päivää 60 .
        Rumpujakin voisin kokeilla päristää.
        Jos tunnet nuotit, mikset kokeilisi nyt vielä vaikka puolivuotta? Joku opiskelija vois taskurahoiksi antaa tunteja.
        Onko kellään tutullasi pianoa. Pääsisit intiaanitanssiin....
        Mutta kiva kun löysit soittamisen.


      • Bengalitikku kirjoitti:

        Ruotsissa on aikuisia soitonalottelijoita. Meidänkin ikäiset voisivat kokeilla, miltä tuntuisi. Ihme kun musiikkiopistot eivät järjestä tällaista päivää 60 .
        Rumpujakin voisin kokeilla päristää.
        Jos tunnet nuotit, mikset kokeilisi nyt vielä vaikka puolivuotta? Joku opiskelija vois taskurahoiksi antaa tunteja.
        Onko kellään tutullasi pianoa. Pääsisit intiaanitanssiin....
        Mutta kiva kun löysit soittamisen.

        oon ollu aina niin laiska uuden oppimiseen
        nuotteja en ole opetellut koskaan
        laulan korvakuulolta
        en usko että oppisin soittamaan korvakuulolta
        vaikka monet sen osaa
        joten jätän soittamisen toisille
        ja laulan musiikin mukana.


      • Bengalitikku

        Näin kirpparilla alttonokkahuilun. Onneksi en hipuloinut, olisin voinut sortua.
        Jotenkin vain se, että joku on "nokkaa" pitänyt suussaan...no, olisihan voinut laittaa uuniin tai 100 °c veteen kattilaan. (En tiedä saako näin tehdä.)
        Korvakuulolta sillä olisin luritellut.


    • Mä en hermostuisi niistä kolmesta pisteestä jotka jäin vaille Tampereen yhteiskuntatieteelliseen. Hakisin ensi vuonna uudelleen ja lukisin itseni yhteiskuntatieteilijäksi tai toimittajaksi tai joksikin vastaavaksi ja sitten lähtisin Rauli Virtasen kanssa reissaan E-Amerikkaan v.1971 sitten palaisin kotiin ja hommaisin itselleni jonkun vakanssin ulkomaantoimittajana ja menisin asumaan jonnekin mahdollisimman kauas jämsänjokilaaksosta, Ascunción tai Montevideo vois olla sopivia paikkoja ja sitten menisin avioon paikallisen karjatilallisen/kahvinviljelijän/akateemikon kanssa ja lapsia sama määrä kun nytkin. Kävisin Euroopassa kerran vuodessa ja USA:ssa joka toinen vuosi ja kaikki tutut ja kaverit ja varsinkin entiset luokkatoverit olisivat todella tervetulleita lomalle ranchilleni Andien ja meren välille.
      ***
      Mutta oikeesti, haluan vain että taiot minut 68-vuotiaaksi ettei tarvi taistella elintilasta kaikenmaailman nihilistien kaa,

      • hompsantuusa_

        Kiitos tuosta viimeisestä kappaleesta! Nythän niitä ilonpisaroita alkoi tipahdella :)

        Aloitukseen en nyt vastaa. Oon nääs yo-kirjoitusten jälkeisellä välivuodella. Kassotaan jos keksin jotain.


      • Bengalitikku

        Paloma. Hyvää irrottelua.
        Katsotaan miten paluun nykyhetkeen käy.


      • Bengalitikku
        hompsantuusa_ kirjoitti:

        Kiitos tuosta viimeisestä kappaleesta! Nythän niitä ilonpisaroita alkoi tipahdella :)

        Aloitukseen en nyt vastaa. Oon nääs yo-kirjoitusten jälkeisellä välivuodella. Kassotaan jos keksin jotain.

        Hompsantuusa.
        Ajanlaskumme on, mitä on.
        Välivuosi olisi voinut mullekin olla hyväksi.


      • Bengalitikku
        Bengalitikku kirjoitti:

        Paloma. Hyvää irrottelua.
        Katsotaan miten paluun nykyhetkeen käy.

        Lisään vielä. Tuo yhteiskuntatieteiden opiskelu on kuitenkin sinussa jotenkin, koska seuraat kansainvälistä politiikka ja otat kantaa yhteisiin asioihin.
        Mitenkähän paljon jotkin pääsykoekirjat vaikuttavat? Myöhemminkin.


      • Bengalitikku kirjoitti:

        Lisään vielä. Tuo yhteiskuntatieteiden opiskelu on kuitenkin sinussa jotenkin, koska seuraat kansainvälistä politiikka ja otat kantaa yhteisiin asioihin.
        Mitenkähän paljon jotkin pääsykoekirjat vaikuttavat? Myöhemminkin.

        Olin kuulemma kiinnostunut maailmanmenosta ja yhteiskunnallisista asioista jo keskikoulussa, kertoi hiljakkoin eräs senaikainen luokkatoveri. Kaikki tekemäni ammatinvalinnantestit viittasivat siihen suuntaan myös. Mutta pieleen meni. Aidasta piti päästä yli matalimmasta kohtaa ja sitten tulivat miehet mukaan sotkemaan kuvioita.


    • Kuahka.jiähkä

      Lähtisimmä lappiin kullankaivajaksi, todennäköisesti löytäisin saamelais-tytön ja asettuisimma Lemmenjoelle porojen kanssa, kesät kaivaisimma kultaa kullan kanssa talvisn joikhaisimme tunturisssa poropaimenessa.

      • Bengalitikku

        Kullanhuudonta olisikin jännää. Voisiko ottaa muovisen pesuvadin ja vaeltaa lähimmälle joelle ja yrittää? Erätulia ei voine tehdä.

        Saattaisit törmätä Ansalankaan.


      • Bengalitikku kirjoitti:

        Kullanhuudonta olisikin jännää. Voisiko ottaa muovisen pesuvadin ja vaeltaa lähimmälle joelle ja yrittää? Erätulia ei voine tehdä.

        Saattaisit törmätä Ansalankaan.

        Olisi takuulla varastanut meijän poroja omaan tokkaansa. Suopungille tulisi käyttöä.


      • Bengalitikku

        Onko suopunki se naru, missä on lenkku?
        Ei sentään bumerangi.

        Ei. Ei. Tehän kuljettaisitte thuristeja. Bisnistä. Bisnistä


      • Bengalitikku kirjoitti:

        Onko suopunki se naru, missä on lenkku?
        Ei sentään bumerangi.

        Ei. Ei. Tehän kuljettaisitte thuristeja. Bisnistä. Bisnistä

        Just se, jolla poroja otetaan kiinni.
        Ei turisteja, jos asuisin Lapissa en haluaisi nähdä yhtään turistia, reput selässään tallaamassa yhä uusia polkuja tunturiin. Kävelisivät edes jonossa samoja jälkiä pitkin.


      • 1eero

        Tietyissä paikoissa liikkuu turistit, jotkut suunnittelevat omatoimiset vaellus reitit.
        Itse kymmeniä kertoja käynneenä liikuimme sinne missä tiesi saavan olla rauhassa ni saattoi mennä viikko ettei muita sattunut kohdalle kalastus oli melkein pääasia.
        Nuorena siihen aikaan ei lapissa varmaan ollut toimeen tulo mahdollisuuksia, tuota kullankaivuuta joskus puoli leikillään juteltiin, 2000- luvulla jäi lapin kulkemiset koska rinkka vaellukset vaatii kuntoa.


      • Bengalitikku

        Minusta on taito liikkua tuntemattomassa maastossa!
        En ole koskaan vaeltanut tai käynyt hiihtämässä Lapissa. Ainut kokemus sieltä on Anglia-soputeltta-matka Utsjoen kautta Alta-vuonon rantaan 50-luvulla.
        Olisiko aika?
        Itikat.


    • Muuttaisin.mutta.vähän

      Yksittäisiä asioita olisin voinut tehdä ja toisia jättää tekemättä, siis ei sovi minuun etten päivääkään vaihtaisi. Katumista löytyy, jos miettimään rupeaa. Mutta kokonaisuutena aika hyvä polku. Halusin nuorena perheen, mutta myöhemmin opiskelin ja sain sen mukaiset työpaikat aina pätevöitymisen edetessä. Se oli silloin, toista on nyt, vaikka olisi kuinka pätevä. Oli mahdollisuus aikuisopiskeluun työn ohella, kiitos yhteiskunnan. Toki ilman tukia, mutta opetus oli lähes ilmaista. En missään nimessä haluaisi olla 20nen. Mieli oli silloin niin hapuileva, tulevaisuus pelotti. Mutta jos olisin, niin kai aika monta asiaa samoin tekisin, valitettavasti se ei ole enää mahdollista muuten kuin taioissa. Kun menin työpaikkaan, tiesin, että saan olla siinä eläkeikään asti, jollen itse halua hakea muuta. Hain monta ja olin n. 10ssä, monipuolista, avartavaa ja kasvattavaa. Nyt on vähän ikävämmin, mutta taiastahan tässä oli kyse.

      • Bengalitikku

        Joudun reputtamaan.
        Saat miettiä.

        (PS. Vastauksesi oli todentuntuinen. Järkevästi lähdit rakentamaan elämää, siis saahan niin tehdä. Kurjalta tuntuu, kun kerrot että on nyt ikävämmin.
        Toivon tsemppiä.)


      • Muuttaisin.mutta.vähän
        Bengalitikku kirjoitti:

        Joudun reputtamaan.
        Saat miettiä.

        (PS. Vastauksesi oli todentuntuinen. Järkevästi lähdit rakentamaan elämää, siis saahan niin tehdä. Kurjalta tuntuu, kun kerrot että on nyt ikävämmin.
        Toivon tsemppiä.)

        Niin minulla ei ole ikävämmin, tarkoitin että nykyään ei niin vain saada uutta työpaikkaa.


      • Bengalitikku

        Tuo, mitä kirjoitit on liian totta. Sitten on työtekijävajetta esim. hoitoalalla.
        Juuri katson uutisia. Rankkahan se on, jos muut paikkaavat esim. sairastuneen hoitajan. Mutta noin se on ollut muillakin aloilla eli työjärjestelyjä joudutaan työpaikoilla tekemään.
        Mutta kun työn kohteena ovat sairaat ihmiset, niin ihmetellä täytyy.
        Kotihoidossakin t a a s laiminlyönti!
        Peruutan repuutuksen. Kait moni tekisikin samat valinnat. Eihän siinä mitään väärää ole.


    • Kuopukseni on nyt 28-vuotias ja aloitti jatko-opiskelunsa. Jos olisin 20-vuotias olisin suorittanut yo-tutkinnon. Sitähän en tehnyt nuorena vaan halusin työelämään. Mieli kuitenkin muuttui kuten pojallanikin joka palasi työelämästä opiskelemaan. Minä aloitin opiskeluni 25-vuotiaana. Sillä erotuksella, että minun piti ensin suorittaa lukio kun poika taas oli jo sen suorittanut. No minä taas jatkoin opiskelua työn ohessa.

      Eli tämän sekavan alustuksen jälkeen, totean olisi pitänyt opiskella nuorempana olisi päässyt helpommalla kuin työn ohella opiskellesani. Olisin valmistunut joksikin, jota nyt en osaa täysin hahmottaa, ravintola-alalle ei ollut tarkoitus päätyä.

      Ensimmäinen avokkini olisi ollut hyvä aviomies, mutta kävi kuin kävi meistä ei tullut paria. Rauha hänen sielulleen, olisin näet jäänyt leskeksi 66-vuotiaana.

      Kun avioiduin, mieheni oli 28-vuotias minä 8-vuotta vanhampi. Haaveilimme istuvamme vanhana keinutuoleissa aurinkoisella terassilla vierekkäin käsi kädessä. No, ei istuta, ei.

      Mitäpä tuota enää miettimään mitä olisi tehnyt toisin.

      • Bengalitikku

        Nuorena oppii helpommin. Nyt kun yrittää esim. jotain uutta kieltä oppia, kestää se tuskaisen kauan. Hanskat tahtoo lennellä seinään. Mutta silti oppii, jos vertaa ensimmäistä vuosipuoliskoa tähän hetkeen.
        Minusta on hienoa, että kun halusit lukion suorittaa, teit sen!
        Miesvalinnoista en tahdo sanoa juurikaan. Pitkä suhde on mua varten: oppii toiselta paljon, toisesta ja itsestään. Puoliskon valinta on niiiin sattumaa.

        En päästä sua vielä. Mitä olisit opiskellut: Ateneumissa keramiikkaa, suunnittelua?


      • Bengalitikku kirjoitti:

        Nuorena oppii helpommin. Nyt kun yrittää esim. jotain uutta kieltä oppia, kestää se tuskaisen kauan. Hanskat tahtoo lennellä seinään. Mutta silti oppii, jos vertaa ensimmäistä vuosipuoliskoa tähän hetkeen.
        Minusta on hienoa, että kun halusit lukion suorittaa, teit sen!
        Miesvalinnoista en tahdo sanoa juurikaan. Pitkä suhde on mua varten: oppii toiselta paljon, toisesta ja itsestään. Puoliskon valinta on niiiin sattumaa.

        En päästä sua vielä. Mitä olisit opiskellut: Ateneumissa keramiikkaa, suunnittelua?

        Lähinnä mainosala kiinnosti. Tuohon aikaan oli ammattiryhmä mainospiirtäjät. Olisin halunnut mainostoimistoon, piirtämään, somistamaan näyteikkunoita jne.


      • korpikirjailija kirjoitti:

        Lähinnä mainosala kiinnosti. Tuohon aikaan oli ammattiryhmä mainospiirtäjät. Olisin halunnut mainostoimistoon, piirtämään, somistamaan näyteikkunoita jne.

        Ps. Lähdin Ruotsiin suklaatehtaan tytöksi ja siihen loppui mainosalanhaaveet ; )


      • Bengalitikku
        korpikirjailija kirjoitti:

        Lähinnä mainosala kiinnosti. Tuohon aikaan oli ammattiryhmä mainospiirtäjät. Olisin halunnut mainostoimistoon, piirtämään, somistamaan näyteikkunoita jne.

        Vastaisiko tänään media-ala jotenkin tuota?
        Muuten, vielä 80-luvulla oli somistajiakin. Myynninnedistämistä.
        Olen kapinoinut noiden markettien ja ostoskeskusten teipitystä.
        Miksei enää näyteikkunoita, paitsi kivijalkakaupoissa.
        Marketit ulkoisesti muistuttavat vankiloita.

        Maraboulle? Niitähän sai silloin vain laivalta ja Ruotsista. Se oli jotain.


    • IsotKasvot

      Eikö jo saisi lähteä pois. Minuakin väsyttää.

      • Bengalitikku

        Et voi lähteä. En päästä.
        Älä hätäile.


    • Odottelisin kärsivällisesti, että pääsen teknilliseen korkeakouluun, enkä menisi siitä yli missä aita on matalin eli suoraan teknilliseen kouluun, jonne pääsi ilman lukemista sen, kun vaan käveli pääsykokeisiin, tuli heti valituksi ja aloitti opiskelun sitten, kun itselle sopi.

      Olisi saanut tehdä päivätöitä, eikä tarvitsisi kärvistellä vuoromiehenä koko ikäänsä. Päässyt matkustelemaan ympäri maailmaa, vakka pidemmäksi aikaa Englantiin. Oppinut puhumaan hyvin vierasta kiletä ja tavannut englantilaisnaisen, jonka etuliitteenä olis Lady jtk ja muuttaisi hänen maaseutuasuntoonsa, ampuisi peuroja ja kalastelisi lohia läheisestä joesta.

      • Bengalitikku

        Tuo viimeinen kappale, hmmm.
        Mieti: se voisi olla joku valepukuinen täältä se Lady. Kytiskelisi suomalaista tekniikan professoria. Olet ilmeisesti katsonut historiallisia kartanosarjoja, Downton Abbey:tä. Ja miehethän ihailivat Dianaa...


    • Hetki sitten pari kertaa pyrskähdettyä.
      -
      YLE.fi
      Kevät-Pörriäinen.
      -
      2. Jos minulla herahtaa vesi kielelle kun paistan pekonia, niin herahtaako vegaanille vesi kielelle kun se leikkaa ruohoa?

      H.

      • Bengalitikku

        Raita vai? Vai mirrinminttua?
        No, mutta vastaahan mies, mitäs haaveilit?
        Kulmakunnan Eric Clapton?


    • maissiiii

      Ensin menen Ypäjälle oppimaan hevosista melkein kaiken.
      Ostan ensimmäisen hevoseni.

      Sitten heti maailmalle , ensin Ruotsiin Ähuussiin ihanalle hevostilalle, sieltä Tanskaan ja sieltä Hollantiin ja Ranskaanmaalle ja Englannissa piipahdan Kyra Kyrklundin luona, Kanadaan ja sieltä... Koko ajan valmentajat tulevat nimekkäämmiksi ja hevoset jalosukuisimmiksi.

      Sitten kerran tapaan sieluaan ja sydäntään myöten oikean hevosmiehen, jolla virtaa ripaus kulkuria ja maailmanmatkaaja sisällään.

      Perustetaan vihdoin hevostila, ehkä Ransakan maalle, sisustan englantilaisittain sen linnaa muistuttavan pytingin upeissa maisemissa.
      Ympärillä pyörii innokkaita ja ahkeria hevostyttöjä ja poikia.
      Silloin elämä on mallillaan.

      Piipahdamme rekallamme aina HorseShowssa Helsinginkin Hartwall-areenalla... tai meidät voi nähdä myös muualla maailman isoissa kisoissa.

      Kuulette vielä tästä hyväryhtisestä hevosnaisesta musta silinteri päässään
      ja hyvin koulutetuista hevosistani...

      • Bengalitikku

        Siis kavion kapsetta, liinaharjaa.. Kartanoa. Elikkäs törmäät varmaan Paroniin,
        jos liikutte aatelisissa piireissä.

        Tasan yhden kerran olen Gotlannissa tallin kesyimmällä hepalla ratsastanut.
        Se oli kamalaa. Oletko koskaan ratsastanut? Minä pelkään hevosia, koska ne ovat kunnioitettavan kokoisia. Mieluummin piirrän niitä. Kaviot ja jalat on vaikea piirtää, joten mun hevoset seisovat ruohikossa...


      • maissiiii
        Bengalitikku kirjoitti:

        Siis kavion kapsetta, liinaharjaa.. Kartanoa. Elikkäs törmäät varmaan Paroniin,
        jos liikutte aatelisissa piireissä.

        Tasan yhden kerran olen Gotlannissa tallin kesyimmällä hepalla ratsastanut.
        Se oli kamalaa. Oletko koskaan ratsastanut? Minä pelkään hevosia, koska ne ovat kunnioitettavan kokoisia. Mieluummin piirrän niitä. Kaviot ja jalat on vaikea piirtää, joten mun hevoset seisovat ruohikossa...

        Sain ajatuksen kirjoitukseeni,
        kun ajoin kotiin lapsenhoitoreissultani Skånen kautta.
        Välillä mutkitellen ihanassa heräävässä keväässä, eikä vain pikateitä pitkin.

        Yövyin siellä vallan ihanassa B&B paikassa, joka oli hevostila.
        Olisin voinut jäädä sinne ikiajoiksi.
        Parempi kuin mikään hotellihuone,
        aamiainen suorastaa luksusta, vaikka kyse oli B&B.
        Kaiken lisäksi viehättävä nuori emäntä kertoili elämästään.
        Seuraavalla reissulla kyseinen B&B sattuu varmasti reitille.


      • Bengalitikku

        Luitko aikanaan Jalna-sarjaa?
        Tuo B&B voi olla hyväkin sivuansio. Onkohan Suomessa tuontyyppistä majoitusta? Maatilamatkailuahan on, mutta millaista? Joskus olen miettinyt joulun viettämistä maatilalla.
        Tuostahan voisi laittaa vinkin tännekin, tuosta Skånen majoituksesta.


      • maissiiii
        Bengalitikku kirjoitti:

        Luitko aikanaan Jalna-sarjaa?
        Tuo B&B voi olla hyväkin sivuansio. Onkohan Suomessa tuontyyppistä majoitusta? Maatilamatkailuahan on, mutta millaista? Joskus olen miettinyt joulun viettämistä maatilalla.
        Tuostahan voisi laittaa vinkin tännekin, tuosta Skånen majoituksesta.

        Löytyy sitä B&B -majoitusta Suomestakin. Sitähän voi tarjota tavallisessa omakotitalossa, majoittaa vierailevan ja tarjoaa aamiaisen. Siihen toimintaan liittyvistä valvontajutuista en ole perillä.

        Aina ei palveluun kuulu omaa kylpyhuonetta esimerkiksi, tavallinen omakotitalo ja huone vieraalle ja tarjoaa sitten aamiaisen.

        Tässä B&B siellä Skånessa jokaiseen huoneeseen kuului oma kylpyhuone jaomaa sisäänkäynti. Sen paikan nimi on Lindelunda, kuvat eivät kylläkään tee oikeutta paikan viihtyisyydelle ja tunnelmallisuudelle, joihin itse erityisesti ihastuin ja siellä asiakas tunsi olevansa tervetullut. Muuhun hevosiin liittyvään yritystoimintaan tutustuminen jäi seuraavaan kertaan.

        Olen joskus muinoin ratsastanut, silloin vaivasi ristiselkävaivat ja niihin yritin ratsastuksesta apua. Siinähän käytetään juuri keskivartalolihaksia ja kyllä sainkin silloin apua ratsastustallilta vaivoihini. Kivut ja jännitykset katosivat, Ratsastaminen on kropalle niin kokoaisvaltaista toimintaa, joskus olisikin taas mukava palata tallille. Tästäkin läheltä löytyy useampiakin maneeseja.


      • Bengalitikku

        Täytyypä tutkasta B&B: t Suomesta.

        Mietin tuota, kun kirjoitit, että ratsastus auttaa ristiselkävaivaan. Ihme kun ei ole keksitty simulaattoria niile, jotka pelkäävät hevosia. En nyt tarkoita niitä rodeo-jäljitelmiä.


    • Minun elämäni on ollut minun elämäni ja sitä en ala reputtamaan mielikuvissanikaan.
      Sinun antamasi reppu ei tule selässäni painamaan höyhentä enempää.

      • Skädäm

        Palstan totisin torvensoittaja, lesken kaipaamia ilon palstalta imiöitä. Mene 70 palstalle siellä on kaltaisiasi huumorintajuttomia tosikkoja.


      • Skädäm kirjoitti:

        Palstan totisin torvensoittaja, lesken kaipaamia ilon palstalta imiöitä. Mene 70 palstalle siellä on kaltaisiasi huumorintajuttomia tosikkoja.

        Otan mielelläni kunniamaininnan vastaan.
        70-palstalle ole vielä liian nuori. Tälle palstalle liian aikuinen ...


      • Bengalitikku

        Onneksi tunnistit repun höyhenen painoiseksi.
        Minä leikin sitten selvänäkijää: koska kirjoitat suomenkieltä hyvin, olisit voinut opiskella toimittajaksi, kolumnistiksi, radiotoimittajaksi, tutkijaksi.


      • Bengalitikku kirjoitti:

        Onneksi tunnistit repun höyhenen painoiseksi.
        Minä leikin sitten selvänäkijää: koska kirjoitat suomenkieltä hyvin, olisit voinut opiskella toimittajaksi, kolumnistiksi, radiotoimittajaksi, tutkijaksi.

        En näe mitään syytä, miksi tämän päivän parikymppisenä opiskelisin alalle, joka ei kiinnosta tippaakaan.


      • Bengalitikku

        No, mutta. Voidaan todeta, ettei minusta ole selvänäkijäksi, mutta kiitoksena pidä tuo mielipide suomenkielen virheettömyydestä.


      • pitääkö.lupauksensa
        Tellukka kirjoitti:

        Otan mielelläni kunniamaininnan vastaan.
        70-palstalle ole vielä liian nuori. Tälle palstalle liian aikuinen ...

        Enää pari kuukautta nii päästään tellukasta eroon.


      • pitääkö.lupauksensa kirjoitti:

        Enää pari kuukautta nii päästään tellukasta eroon.

        No sitten se ilo repeää palstalle.

        Aika vähän täällä olen ollut häiritsemässä iloanne viime päivinä, mutta silti vain näköjään valitetaan palstan tilaa jatkuvalla syötöllä.
        Taitaa löytyä iloa palstalle vasta sitten, kun lesken on täällä yksin.


      • Tellukka kirjoitti:

        No sitten se ilo repeää palstalle.

        Aika vähän täällä olen ollut häiritsemässä iloanne viime päivinä, mutta silti vain näköjään valitetaan palstan tilaa jatkuvalla syötöllä.
        Taitaa löytyä iloa palstalle vasta sitten, kun lesken on täällä yksin.

        Tuskinpa ilo repeää, jos pari tosikkoa poistuu.
        Aina tulee uusia, jotka kertovat meille typerille kevätpörriäisille olevansa aikuisia, eivätkä osallistu heidän aloituksiinsa, kuin tullakseen kertomaan ettei ole mitään sanottavaa.


    • hompsantuusa_

      Joo, kyllä mä menisin teatterikorkeeseen tai alkaisin räppäämään. Viimeinen vaihtoehto olisi juontaja. Pelleilemällähän sitä nykyisin nuoriso tahkoo rahaa. Miksen siis minäkin.

      • Bengalitikku

        Pelleilemällä...nappiin meni. Tarvitaanhan sitä komiikkaa, mutta jotenkin vain liikatarjontaa. Kingikään ei vedä katsojia. Yhtään en ole nähnyt. Karppia olen seurannut ja pitkästä aikaa äänitys on hyvä eli sanoista saa selvän.


    • Lähtisin Wienin yliopistoon opiskelemaan vuodeksi, sitten Skotlantiin, Edinburgin yliopistoon vuodeksi tai ehkä pariksikin. Ehkä voisin viettää muutaman viikon loman Suomessa ja jatkaa opiskelua jossain Saksan yliopistossa, ellen jatkaisi vielä ennen vuodeksi Saksaan siirtymistä englannin kielellä opiskelua jossain etelämpänä Britanniassa.

      Myös Portugali ja Kreikka voisivat kiinnostaa työ- tai opiskelukohteina.

      Opiskelisin luultavisti jotain humanistisiin tieteisiin, tiedottamiseen ja kansainvälisyyteen liittyviä asioita - ellei elämä kuljettaisi johonkin erityiseen ja ehkä hieman yllättävään suuntaan. Jokin kiinnostava tutkimusaihe saattaisi johdatella välillä hieman sivuraiteille ennen kuin matka jatkuisi eteenpäin ennen Suomeen pitemmäksi aikaa asettumista.j

      • Bengalitikku

        Luitko pitkän saksan? Wien on hieno kaupunki. Lyhyellä saksalla turistina pärjäsin, mutta opiskelu kait edellyttää enemmän.


      • Wienissä minun piti totutella pari päivää ennen kuin sikäläinen saksan kieli avautui.
        Olin lukenut pitkän saksan ja opiskelin Wienin yliopistossa yhden kesäloman ajan. Ryhmässämme oli opiskelijoita 56 maasta eri puolilta maailmaa. Viihdyin hyvin ja olisin voinut jatkaa opiskelua pitempäänkin. Wienissä sai sivutuotteena oppia myös hyviä käyttäytymissääntöjä.

        Saksaan en halunnut lähteä opiskelemaan, kun olin tutustunut Ruhrin alueeseen ja sikäläisiin ihmisiin. Nyt tiedän, että monilla alueilla asuu myös mukavampia, saksalaisia, ystävällisempiä ja vieraanvaraisempia ihmisiä.

        - c - c - c -

        Lähtisin Wienin yliopistoon opiskelemaan vuodeksi, sitten Skotlantiin, Edinburgin yliopistoon vuodeksi tai ehkä pariksikin. Ehkä voisin viettää muutaman viikon loman Suomessa ja jatkaa opiskelua jossain Saksan yliopistossa, ellen jatkaisi vielä ennen vuodeksi Saksaan siirtymistä englannin kielellä opiskelua jossain etelämpänä Britanniassa.

        Myös Portugali ja Kreikka voisivat kiinnostaa työ- tai opiskelukohteina.

        Opiskelisin luultavisti jotain humanistisiin tieteisiin, tiedottamiseen ja kansainvälisyyteen liittyviä asioita - ellei elämä kuljettaisi johonkin erityiseen ja ehkä hieman yllättävään suuntaan. Jokin kiinnostava tutkimusaihe saattaisi johdatella välillä hieman sivuraiteille ennen kuin matka jatkuisi eteenpäin ennen Suomeen pitemmäksi aikaa asettumista.j


      • O-Orvokki
        optimisti-orvokki kirjoitti:

        Wienissä minun piti totutella pari päivää ennen kuin sikäläinen saksan kieli avautui.
        Olin lukenut pitkän saksan ja opiskelin Wienin yliopistossa yhden kesäloman ajan. Ryhmässämme oli opiskelijoita 56 maasta eri puolilta maailmaa. Viihdyin hyvin ja olisin voinut jatkaa opiskelua pitempäänkin. Wienissä sai sivutuotteena oppia myös hyviä käyttäytymissääntöjä.

        Saksaan en halunnut lähteä opiskelemaan, kun olin tutustunut Ruhrin alueeseen ja sikäläisiin ihmisiin. Nyt tiedän, että monilla alueilla asuu myös mukavampia, saksalaisia, ystävällisempiä ja vieraanvaraisempia ihmisiä.

        - c - c - c -

        Lähtisin Wienin yliopistoon opiskelemaan vuodeksi, sitten Skotlantiin, Edinburgin yliopistoon vuodeksi tai ehkä pariksikin. Ehkä voisin viettää muutaman viikon loman Suomessa ja jatkaa opiskelua jossain Saksan yliopistossa, ellen jatkaisi vielä ennen vuodeksi Saksaan siirtymistä englannin kielellä opiskelua jossain etelämpänä Britanniassa.

        Myös Portugali ja Kreikka voisivat kiinnostaa työ- tai opiskelukohteina.

        Opiskelisin luultavisti jotain humanistisiin tieteisiin, tiedottamiseen ja kansainvälisyyteen liittyviä asioita - ellei elämä kuljettaisi johonkin erityiseen ja ehkä hieman yllättävään suuntaan. Jokin kiinnostava tutkimusaihe saattaisi johdatella välillä hieman sivuraiteille ennen kuin matka jatkuisi eteenpäin ennen Suomeen pitemmäksi aikaa asettumista.j

        Taas iPadini takkuilee. Siksi tuli toistoa mukaan. En viitsinyt enää viritellä, kun vastaukseni katosi jo pari kertaa bittiavaruuteen.


      • Bengalitikku

        Ei haittaa. Tuo ulkomailla opiskelu ei edes tullut mieleeni nuorena.
        Parhaimmista ystävistänikään ei lähtenyt.
        Kesätyö oli eri juttu.
        Lapselleni oli itsestäänselvää vaihto-oppilasvaihe.


      • Bengalitikku kirjoitti:

        Ei haittaa. Tuo ulkomailla opiskelu ei edes tullut mieleeni nuorena.
        Parhaimmista ystävistänikään ei lähtenyt.
        Kesätyö oli eri juttu.
        Lapselleni oli itsestäänselvää vaihto-oppilasvaihe.

        Nykyisin voisin mielelläni lähteä vähäksi aikaa opiskelemaan sellaista paikallista kieltä, jota en hallitse. Espanja tai Portugali voisivat tarjota mukavia paikkoja ja erilaisia ympäristöjä.


      • Bengalitikku

        Seuraatko La Senoraa.
        Kansanopistossa, jos on syntyperäinen opettaja, suosittelen opiskelua jopa siellä. Itse tarvitsen opastusta ja omapäistä oheislukemista. Levyltä lauluja.
        Jne.


      • Joskus nuorempana opiskelin lukuvuoden ajan espanjaa kansalaisopistossa, venäjääkin luin siellä joskus vähän aikaa.

        Olen yleensä opiskellut ainakin vähän kohdemaan kielen turistialkeita, jos on ollut aikaa valmistautua matkalle lähtemiseen. Usein tulee kuitenkin lähdettyä nopeasti ja silloin ei paljon muuta ehdi kuin kurkistaa pikkusanakirjasta vähän sanontoja yms. - 11 pientä sanakirjaa löytyy hyllystä. Niistä on hyötyä matkoilla ja olen todennut, että usein ymmärtää melko paljonkin vieraan puhetta, vaikkei pysty itse keskustelemaan vieraalla kielellä.

        Jossain vaiheessa totesin, että puhuminen voi olla hyödyllistä, vaikkei yhteistä kieltä löydykään. Erityisesti karttaa katsellessa sanaton viestintä toimii vähemmän hyvin kuin ihan vieraallakin kielellä selittäminen. Useimmiten sanastosta voi löytyä jotain tutun kuulosta ja ainakin kartassa näkyvät paikan ja kulkuväylien nimet voi tunnistaa ja muistaa. - Mykkä opastus yhdessä karttaa tarkastellessa tuntuu hiukka kammottavaltakin. Olen kerran tai pari kokenut. ;)

        Samoin paikalliset ihmiset voivat ryhtyä ihan mielellään opastamaan, kun kysyy heidän kieltään varsin heikostikin puhuen. Kun vieras mongertaa, heidän ei itse tarvitse ujostella vierasta kieltä vähemmän taitavasti puhuessaan. Hämmästyttävän usein ihmiset voivat hetken mongerrukseni jälkeen alkaa puhua myös englantia tai saksaa, vaikka ovat sanoneet, etteivät osaa puhua niitä.


      • O-Orvokki
        Bengalitikku kirjoitti:

        Seuraatko La Senoraa.
        Kansanopistossa, jos on syntyperäinen opettaja, suosittelen opiskelua jopa siellä. Itse tarvitsen opastusta ja omapäistä oheislukemista. Levyltä lauluja.
        Jne.

        Anteeksi, vastaus unohtui. Olen katsonut muutaman jakson La Senoraa ja mietin, pitäisikö katsoa ne ylen areenalta tms., jos löytyvät sieltä.


      • Bengalitikku
        Bengalitikku kirjoitti:

        Ei haittaa. Tuo ulkomailla opiskelu ei edes tullut mieleeni nuorena.
        Parhaimmista ystävistänikään ei lähtenyt.
        Kesätyö oli eri juttu.
        Lapselleni oli itsestäänselvää vaihto-oppilasvaihe.

        Huoomenta. Kiitos tiedosta.
        Minusta sissi kuullostaa inhalta.

        Reputan.


      • Bengalitikku

        Tämän piti olla vastaus Paloman tekstiin.
        Ohjelma hänksäilee.


      • Bengalitikku

        O-O:lle: ovatko vanhat oppikirjat jossain sulla vielä tallella? Puhalla pölyt ja kertaile. Palautuu mieleen sanat ja kielioppikin kummasti.


    • ulostesiitä

      Aika monelle palstalaiselle luonteva ammatti olisi sisällön tuottaja. Sevverran luontevasti niiden sisältä tulee ulos silkkaa paskaa molemmista päistä.

      • täyttä.tavaraa

        Tuliko hyvä mieli kun sait oman lastisi työnnettyä ulos.


      • Bengalitikku

        Ulostesiitä: Tätä ei nyt tarvitse ottaa liian vakavasti. Tämä on ajatuksella leikittelyä ja jotain tiedämme tämän päivän opiskelusta. Tiedämme myös, että vaikka ei ole toteuttanut itseään ja nuorena on ollut taipumuksia, lahjoja? ei ole jostain hyvästä/pahastakin syystä toteuttanut.

        Voisinhan laittaa näinkin. Ehkä haluaisinkin mennä maalle ja löytää maajussin.
        Kaupungeissa asuneena voisi pistää omat arvot mullin mallin. Eikä elämä olisi arvottomampaa. Tai haluaisin oppia sorvaamaan.
        Ehkä ajatus opiskelusta ei kiinnostaisi. Ehkä kädestä pitäen opettelu olisikin se juttu. Erehdy ja opi.


    • Heikunkeikku

      Herttileijaa, en tahtoisi olla nyt 20 vuotias.
      Mut nyt kun heilutit taikasauvaa ja Spädämminkin lausahdit, niin mitähän täs sanois.
      Voishan noita kakaroitakin vielä värkätä lisää. Muutamat kipaleet.
      Voisin minäkin Taikkiin mennä. Nuorin poika siellä on opiskellut ja mielenkiintoiselta se kuulosti, kun kertoili, että vois sopia mullekin.
      Tai sitten keskittyisin lapsentekoihin ja siinä välis tekisin samaa työtä ku nytkin.

      Muuttaisin asumaan semmoseen paikkaan, että sinne mahtuis hevosia. Pari kappaletta. Enempää ei vois, ku mulla on vaan yks peppu. :) Ei ehtis monella hevosella hevostella päivän aikana. Ratsastaisin ku hullu kiitolaukkaa ja pari koiraa klapajis siinä mukana.

      Mitähän vielä lisäisin. Ei tuu mieleen tähän hätään muuta. Mennään siis näillä:)

      • Bengalitikku

        Enhän minäkään haluaisi olla 20 v., muttei kerrota muille.
        Täytyy myöntää, että itse katselin tulevaisuutta aika kapeasti.
        Odotin enemmän, että tulen täysi-ikäiseksi ja voin muuttaa omilleni.


      • Heikunkeikku
        Bengalitikku kirjoitti:

        Enhän minäkään haluaisi olla 20 v., muttei kerrota muille.
        Täytyy myöntää, että itse katselin tulevaisuutta aika kapeasti.
        Odotin enemmän, että tulen täysi-ikäiseksi ja voin muuttaa omilleni.

        Ei kerrota muille ei.
        No mä olin tuossa iässä jo äitee. Ja hyvä niin. Niin tahdoinkin, perustaa oman perheen.

        Mutta joo, jos täs nyt liihotellaan Spädämmeihin, niin mä voisin vaihtaakin tuon edellämainitun, että "siinä välis tekisin samaa työtä ku nytkin". Pyyhitään se pois, jos passaa. Nimittäin nyt ajatellen, se on kovaa harjottelua ammatin ylläpitämisen ja etenemisen vuoksi.
        Mä valitsen nyt totaalisen sadasti Taikin. Ehkä pääsisin helpommalla ja näin minulle jäisi enemmän aikaa kaikkeen kivaan. Lapsenteko kivaa esim:) Ja muuta mukavaa.
        Vähän hirmusti-kovaa-työtä ja tilalle leppoosta oloa hevosineen, lapsineen, kesineen ja sit jos sais "nimeä" niin välillä vois huitasta jonkun taideteoksen tosta-noin-vaan ja sitten taas jatkaa omia hommia.
        Jotenkin näin nyt aloin aattelemaan. Kelpaako, vai vaihdanko taas :)


      • Bengalitikku

        Tietenkin saa vaihtaa mielipidettä.
        Saa olla joustava.
        Et ole reputtanut höyhensäkillisen vertaa.


    • kylmätotuus

      Kaksikymppisenä jatkaisin ikäisteni musikanttien kanssa hyvin alkanutta bänditoimintaamme.
      Kehittäisin pätevien opettajien johdolla laulu- ja kitaransoittotaitojani.

      Opiskelisin myös kieliä, ainakin italiaa, ranskaa, venäjää ja espanjaa. Olishan se makeeta vetää biisejä vaikka espanjaksi. Paljo makkeempoo ku laaloo savoks.

      Kaiken varalta olisi syytä kouluttautua vaikka lähihoitajaksi ja erikoistua vanhustenhoitoon.
      Jos kävisi niin hyvä tuuri, että bänditoiminnasta tulisi rutkasti euroja, niin perustaisin vanhuksille hoivakodin, jonka toimintaa itse valvoisin. Takaan, että siellä heitä kohdeltaisiin arvokkaasti.

      Lisää seuraavassa jaksossa.

      • Bengalitikku

        Nuoruudessani ei juurikaan ollut tyttö-bändejä. Naisia oli ryhmänä tai taustakuorona. The Supremes.
        Mikähän oli, että monet kappaleet käännettiin suomeksi 60- ja 70-luvulla.
        Joskus niissä on ihan hassut sanat, että ne jotenkin rimmaa.
        Olisiko hoivakotisi musiikkihoivakoti?
        Tulisin.


      • kylmätotuus
        Bengalitikku kirjoitti:

        Nuoruudessani ei juurikaan ollut tyttö-bändejä. Naisia oli ryhmänä tai taustakuorona. The Supremes.
        Mikähän oli, että monet kappaleet käännettiin suomeksi 60- ja 70-luvulla.
        Joskus niissä on ihan hassut sanat, että ne jotenkin rimmaa.
        Olisiko hoivakotisi musiikkihoivakoti?
        Tulisin.

        Musiikilla on tärkeä sija hoivakodissa. Siellä soitetaan, lauletaan ja tanssitaankin.
        Nokkahuiluja siellä ei ole, koska ne saattavat aiheuttaa tinnitusta.

        Sinähän aiot opetella soittamaan rumpuja ja siitä sainkin ajatuksen, että olisitko kenties halukas tulemaan rumpaliksi bändiimme? Minun lisäkseni bändiin kuuluu kolme hieman yli 20-vuotiasta miestä. Ovat tosi komeita ja mukavia kavereita. Tiedä häntä, jos vaikka saisit jonkun komistuksen itsellesi.

        Voisimmekin esittää 50- ja 60-luvun hittejä hoivakodissa asuville. He saisivat päättää, mitä heidän nuoruutensa suosikki kappaleita esittäisimme. Tietysti he voisivat halutessaan laulaa mukana.

        Täytynee kuitenkin vielä jatkaa opintojani ennenkuin voin suunnitelmani toteuttaa.
        Vaan eipä hätiä mitiä, olenhan vasta 20-vuotias.


      • Bengalitikku

        Ilman muuta tulen rummuttelemaan.
        Eihän tällaista tarjousta voi ohittaa.
        Komeat miehet ovat ilo silmälle.
        Muu pumppu joutuisikin soittelemaan tahdissani...


    • muis.to

      20 vuotiaana alkaa olla jo vanha, siinä iässä oli ollut monenlaista työtä 15 vuotiaasta lähtien,20v taisin istua toimistossa ja katsella ulos.
      Eksyimme kerran vaimoni kanssa lapin teillä 70 kymmen luvulla. Poroisäntä tuli vastaan kysyin tietä sanoi talo on lähellä puhutaan talossa , vaimoni jäi autoon. Hieno oli talo ja suuri. Isäntä alkoi huutelemaan tytärtään---ajattelin parasta lähteä, sain kuitenkin selville oikean tien.

      Viimeinen koulutus oli 1986 olin 39 vuotias, pääsin tekemään Hornetin moottorin osia, valmistus jatkuu myös tänään 2018. Valistus 95% kaikkiin moottoreihin maailmassa. Lopetin 2005.

      Jotkut kirjoittavat taiteesta jne. ne ovat synnynnäisiä lahjoja jotka tulevat esille jo lapsi iässä.

      Hauska lukea kirjoituksia.

      • Bengalitikku

        Muistan haaveilleeni, että pääsisin Hornetin tms. kyytiin. Tv-kuvassa maapallon pinta näyttää hullunkuriselta.
        Voip olla, että sisuskalut kääntyisivät kyydissä ympäri.
        Teknisissä tekemisissä tarvittaneen omanlaisia taitoja, lahjoja.


    • ruined_future

      En haluaisi olla 20v.
      Jos olisin, opiskelisin Norjaa ja muuttaisin sinne - todennäköisimmin.
      Eihän tässä maassa enää ole edes kunnollista koulutusta.

      Suomessa ei ole pian sosiaaliturvaa, kunnollisia työpaikkoja tai edes yleistä turvallisuutta.
      Tällä menolla olemme matkalla kohti sotaa (sisällis tai venäjä).
      Lisäksi valtion velkaantuminen ei tule taittumaan, maahanmuuton ja euron ongelmien takia.

      • Bengalitikku

        20 vuotiaina, oli tunnelmat niin, että kaikki olisi mahdollista ja tulevaisuus imaisisi meidät, meitä tarvittaisiin. Olihan silloinkin paljon puhetta, että insinöörejä ja merkonomeja koulutetaan liikaa. Jotenkin se puhe vaimeni.
        Tapahtuiko uudelleen- vai jatkokoulutusta? Joku voisi tutkia.

        Nyt mieluisan alan valitseminen voi viedä tyhjän päälle.
        Sosiaaliturvan ja työpaikkojen puuttuminen vähentää turvallisuutta.
        Velanoton katkaisulla luotiin hallitus. Pääministeri mainosti taloaan tulokkaille asuttavaksi, että niin...
        Tässä ajassa on niin paljon falskia.


      • ka.melis

        Norjan kieli on ruotsinkielen murre samoin kuin Suomessa on murteita. Tanska on samoin kuitenkin osia joita on vaikea ymmärtää he kyllä ymmärtävät ruotsinkieltä.


      • Bengalitikku

        Solveigin laulu on kaunis.
        Aikoinaan haaveilin käynnistä Färsaarilla.
        Olosuhteet rankat. Mutta norjalaiset lienevät varsin sisukkaita.
        Suomalaisille olisikin töitä siellä. Numeerisesti palkat ovat paljon parempia, mutta kaipa hinnat ovat suhteessa tuloihin.
        Aika vähän tulee ohjelmia, dokumenttejs Norjasta.


    • Ehkäeimitään

      Kakskymppisenä olisi sama tie edessä kuin on ollutkin. Mutta voisinpa olla 2- vuotias niin jotakin voisi muuttaa.

      • Bengalitikku

        2-vuotiaisuudesta, en muista kuin istumisesta isän hartioilla, kun oikaistiin routaisen pellon yli mummolaan. Jouluksi?
        Niin. Vanhempien kasvatus; onhan tällä suuri vaikutus omiin myöhempiin valintoihin.
        Sellaistakin mietin, että jos on jäänyt hoitamaan vaikkapa toista vanhempaansa ja lisäksi jotain sisartaan jo nuorena, onko se jonkun ihmisen elämän tarkoitus.
        Melkoista kieltämystä omista haluista ja pyrkimyksistä ja entä sitten, jos jää yksin, jää siipale aikaa, miten kaikki on mennyt.
        En tiedä, mikä on oikein.
        Sitten vielä, meidän ikäryhmässä on paljon, jotka eivät voineet valita.
        60 -70 -luvulla oli köyhyyttä. Varsinkin suurilapsisissa perheissä pystyttiin laittamaan oppikouluun kenties yksi lapsista. Joten, mitä tekisit 20-vuotiaana nyt 2018, voi olla sapettava kysymys. Kuka olisi neuvonut ja taistellut lahjakkaan lapsen puolesta. Ei ollut opoja. Opettajat eivät olleet niin aktiivisia, että olisivat keskustelleet vanhempien kanssa suuremmissa kaupungeissa, he olivat katederilla, vankastikin.


    • Sven-Dufva

      Varmaan jonkun maan gerilla armeijassa :D

      • Bengalitikku

        Huomenta! Mitä tuo gerilla -sana tarkoittaa? Palkkasoturiksi. Muukalaislegioonaan? Rauhanturvaajaksi?
        Yritin katso mm. ristisanaratkaisuja.
        Yksi vaihtoehto oli Geri SpiceGirls:sta, mutta en nyt oikein tätä usko...Sven-Dufva.


      • Bengalitikku kirjoitti:

        Huomenta! Mitä tuo gerilla -sana tarkoittaa? Palkkasoturiksi. Muukalaislegioonaan? Rauhanturvaajaksi?
        Yritin katso mm. ristisanaratkaisuja.
        Yksi vaihtoehto oli Geri SpiceGirls:sta, mutta en nyt oikein tätä usko...Sven-Dufva.

        Guerilla = sissi


      • Sven-Dufva

        When i was 21 it was a very good year (1970) World was different from today :)


      • Bengalitikku

        Olihan Vietnamin sota, mikä tuli mustavalkoiseen telkkaankin.
        Nyt sodat kulkevat älypuhelimissa. Voidaanko niillä vaikuttaa uhoon ja tuhoon.
        70-luvulla sitä kuitenkin oli rauhanliikettä. Mieluummin flowerpoweria.
        Maailman parannusta. Ihanteet olivat muotia.


    • menohaluinen

      Tekisin kaiken toisin mitä on tullut tehtyä.
      Kävisin kouluni loppuun.lukisin kieliä jotta pärjäisin maailmalla missä tahansa.En asettuisi mihinkään vakituisesti asumaan,ehkä matkailuauto-asuminen tms.

      Ottaisin (ostaisin) apukuskin sammumattomalle matkailu haluilleni.
      En tekisi lapsia (en ole saanut nytkään)
      Ehkä Suomessa ja jossain muualla maailmalla voisi olla mökkimäinen koti,jossa voisi pysähtyä kun haluaa.
      Jokatapauksessa haluaisin olla lähes aina menossa muutaman päivän paussia lukuunottamatta.
      Ai niin,ehkä olisi pitänyt tehdä jotain töitäkin välissä,jokin matkailuala tietenkin.

      • Bengalitikku

        Vikassa virkkeessä tapahtui havahtuminen!
        Ehkä meissä useassakin on tippa romaaniverta: vankkurit vierivät länteen
        tai itään.


    • eijaksaisi

      Että pitäisi elää uudestaan menneet 44 vuotta ?? Ei helv...niskalaukaus, kiitos;)

      • Bengalitikku

        eijaksaisi: hui kauhistus.
        Idis oli se, miten tekisi toisin, jos valitsisi nyt 2018 tulevat askeleet.


    • Lemmenkäinen

      Niin mulkku seisoisi alvariinsa :D

      • Korvainväliss

        Jotensakin tuntuu että se todellakin seisoo sulla aina mutta väärässä paikassa.


      • Bengalitikku

        Olisi helppo väistää ja varoa, kun tulisit kulman takaa. Oranssi varoitusviiri olisi hyvästä.


    • lannenlahtija

      en haluaisi elaa elamaani uudelleen..vaan olen halukas jo lahtemaan sinne,,missa ei ole vaihteen varjoa..vain iloa ..

      • Bengalitikku

        Huomenta. Palaudutaanpa tähän päivään nyt. Peruutan taian.
        Eletään vain tätä aikaa vuosinemme, kremppoinemme ja kokemuksinemme.
        Tästä voimme ammentaa: toista oli ennen...
        Toivon hyvää kaikille. Voimia.
        Kiitän osallistuneita.
        Suljen ketjun.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      226
      3505
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2191
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2081
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1965
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      83
      1640
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1271
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1267
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe