Georeikään aloitetaan pumppaamaan vettä.
Maanjäristysvaroitus Espooseen
14
695
Vastaukset
- Perehtyneisyyttä
Hollannin malliako pelkäät?
- ärjyy
Nyt maan henget ärjyy jo Helsingissäkin.
- VainGeologiaa
Jos kahden toisiinsa lukkiutuneen kappaleen väliin tungetaan voiteluainetta, niin ei pidä ihmetellä jos ne irtoavat ja liikkuvat toisiinsa nähden.
Tässä tapauksessa tungetaan paineella vettä kallion halkeamiin. joten ne tietystikin pääsevät liikkumaan toisiinsa nähden. Aikaa myöten kun jännitteet laukeavat niin kallion liikkeet ja tärinätkin loppuvat. Sopii laskea, kuinka hirvittävä hydrostaattinen paine vallitsee kuuden kilometrin syvyydessä. Mutta yllättävää, että maan pinnalle asti vaikutukset ulottuvat. Asiantuntijoille ilmiö ei ole uusi, kyllä "maanjäristysten" tulosta uutisoitiin jossain vaiheessa etukäteen. Kukaan ei niihin uutisiin reagoinut.
- Anonyymi
Mikä on tilanne tuon hankkeen kohdalla. Onko kokeilu lopetettu / pysäytetty väliaikaisesti. On ollut hiljaista hankkeen tiedotuksissa.
- Anonyymi
Kyselin melu- ja tärinähaitoista niiltä aikanaan; ei vastannut.
- Anonyymi
Lehdessä oli että on keskeytyksissä koko hanke. Juttu oli joskus syksyllä. Mikä on todellinen fakta hankkeen kohdalla?
- Anonyymi
Rakennuslehden mukaan St1:n Otaniemen geotermisen pilottiprojektin syvät lämpökaivot tuottivat kaupallisen pettymyksen ja nyt ne tarjotaan tutkimuskäyttöön.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Rakennuslehden mukaan St1:n Otaniemen geotermisen pilottiprojektin syvät lämpökaivot tuottivat kaupallisen pettymyksen ja nyt ne tarjotaan tutkimuskäyttöön.
Eli koko hanke oli pelkkää vihreää huuhaata, jolla kupattiin valtiolta varoja turhuuteen. Joku viherproffa tietysri tuostakin nettosi valtiolta tukiaisia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli koko hanke oli pelkkää vihreää huuhaata, jolla kupattiin valtiolta varoja turhuuteen. Joku viherproffa tietysri tuostakin nettosi valtiolta tukiaisia.
St1 ja Fortum olivat päätoimijat, kumpikaan nyt ei välittömästi ole leimautunit viherhöttöön. Julkista rahoitusta oli noin 10 miljoonaa, vähänkö vai paljon, vaikea sanoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
St1 ja Fortum olivat päätoimijat, kumpikaan nyt ei välittömästi ole leimautunit viherhöttöön. Julkista rahoitusta oli noin 10 miljoonaa, vähänkö vai paljon, vaikea sanoa.
Jokunen kilometri tietä tai rautatietä saisi sillä ainakin korjattua tai uusittua. Vaihtoehto tämäkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jokunen kilometri tietä tai rautatietä saisi sillä ainakin korjattua tai uusittua. Vaihtoehto tämäkin.
Valtion T&K tuki on luokkaa 700 miljoonaa vuodessa, eli ei tuo nyt sinällään kovin merkittävä osuus siitä ollut. Jälkeenpäin voi tietysti sanoa, että jotain muuta tutkimalla olisi voitu saada parempi hyöty, mutta sanoppas tuo etukäteen varmasti. Jos pystyt, niin sinulla olisi taatusti turvattu tulevaisuus minkä hyvänsä pörssiyhtiön kehityskohtajana.
Sinun ajatuksesi, että tutkimustoimintaa pitäisi ajaa alas ja käyttää rahat infran korjausvelkaan ei yhtään pidemmällä aikavälillä kuulosta järkevälle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Valtion T&K tuki on luokkaa 700 miljoonaa vuodessa, eli ei tuo nyt sinällään kovin merkittävä osuus siitä ollut. Jälkeenpäin voi tietysti sanoa, että jotain muuta tutkimalla olisi voitu saada parempi hyöty, mutta sanoppas tuo etukäteen varmasti. Jos pystyt, niin sinulla olisi taatusti turvattu tulevaisuus minkä hyvänsä pörssiyhtiön kehityskohtajana.
Sinun ajatuksesi, että tutkimustoimintaa pitäisi ajaa alas ja käyttää rahat infran korjausvelkaan ei yhtään pidemmällä aikavälillä kuulosta järkevälle.Euroissa 700 milj. miinus 10 milj. jää tutkimuksiin, todellisiin kohteisiin 690 milj. niin eikö se jo riitä kun samaan aikaan tiet rapautuu muutaman vuoden laiminlyönnin takia? Kunhan nyt löysin heti tositarpeessa olevan kohteen tuolle rahalle. Kuulostanee järkevältä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Euroissa 700 milj. miinus 10 milj. jää tutkimuksiin, todellisiin kohteisiin 690 milj. niin eikö se jo riitä kun samaan aikaan tiet rapautuu muutaman vuoden laiminlyönnin takia? Kunhan nyt löysin heti tositarpeessa olevan kohteen tuolle rahalle. Kuulostanee järkevältä.
Hieno juttu! Olet vain vähän myöhässä. Kannattaisi keskittyä tuleviin projekteihin, jotka eivät ole vielä alkaneet! Odotan mielenkiinnolla listaa 2024 ja 2025 tutkimuksista, jotka tiedät tarpeettomiksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1166070Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta334167- 823372
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä183006Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2582100Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882014Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui441866- 1431805
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81706Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881579