Miedotkaan alkoholijuomat eivät ole OK!

17181920

Ihmetyttää, kuin joillain on alkanut olla sellaista käsitystä, että kyllähän sitä pystyy muutaman keskioluen ottaa saunassa. Itsekin sain olla hämmentyneenä todistamassa tilannetta, jossa iso porukka uskovaisia nuoria oli vuokrannut saunatilat ja toivottivat muutamia kavereitakin mukaansa minut mukaanlukien. Saunan lauteille istahtaessa jotku sihauttivat tölkit auki ja alkoivat juomaan kaljaa. Joku taas joi jotain pienpanimon olutta lasipullosta. Hän puolusteli sitä, että haluaa tukea paikallista yrittäjyyttä ja siksi nauttii lähellä tuotettuja pienpanimo-oluita aina saunan yhteydessä. Totesin näille olutta juoville, että olen yksiselitteisesti sitä mieltä, että uskovainen ei juo alkoholijuomia lainkaan. Samaa mieltä minun kanssa oli aika moni muukin, mutta silti todella monet olivat sitä mieltä, että nykyään suhtautuminen alkoholiin on lieventynyt ja heidän mielestään uskovaisetkin voivat juoda kohtuudella. NÄIN EI OLE TÄNÄKÄÄN PÄIVÄNÄ! Me emme tarvitse alkoholia yhtään mihinkään ja miksi riskeerata omaa uskonelämää ja terveyttä jollain päätä sekoittavilla liemillä? Se rentouttava vaikutuskin on turmiollista. Helposti siinä alkaa sitten juomaan synnin tuottamaan ahdistukseenkin ja lopulta ollaan alkoholin orjia.

62

3413

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vl-usko

      Nykyisin jopa vapaissa suunnissa hyväksytään ns. kohtuukäyttö, ainakin osa hyväksyy. Samoin hyväksytyksi on tullut homous, itsetyydytys, maailmallinen musiikki ym.

      VL- usko erottuu maailman muista hengellisyyksistä selvästi, vaikka synti uhkaa tulla täälläkin luvalliseksi.

      Alkoholi ei sovi uskoville. Jos autolla ei voi ajaa, on humalassa. " Kohtuukäyttö" on siis itsepetosta.

      • pedareitaolette

        Jos korkkaa kaljan, saati juo limuviinaa, VL-miehellä alkaa tehdä mieli lapsen persepillua. Vaikka maistuupa tuo näköjään muutenkin.


    • Aitoluterilainen

      Paljonkin auttavat nämä moralistiset saarnat.

    • vanhoillislestadio

      Oletko nuhdellut kyseisiä saunakavereitasi alkoholin juomisesta?

      Muista toimia Kristuksen kirkkolain mukaisella tavalla:
      Matt 18:
      15 "Jos veljesi tekee syntiä, ota asia puheeksi kahden kesken. Jos hän kuulee sinua, olet voittanut hänet takaisin. [3. Moos. 19:17; Sir. 19:13-17; Luuk. 17:3; Gal. 6:1; Jaak. 5:19,20]
      16 Mutta ellei hän kuule sinua, ota mukaasi yksi tai kaksi muuta, sillä 'jokainen asia on vahvistettava kahden tai kolmen todistajan sanalla'. [5. Moos. 19:15 ; Joh. 8:17; 2. Kor. 13:1; Hepr. 10:28]
      17 Ellei hän kuuntele heitäkään, ilmoita seurakunnalle. Ja jos hän ei tottele seurakuntaakaan, suhtaudu häneen kuin pakanaan tai publikaaniin. [1. Tim. 5:19,20 | Room. 16:17; 1. Kor. 5:9-13]
      18 Totisesti: kaikki, minkä te sidotte maan päällä, on sidottu taivaassa, ja kaikki, minkä te vapautatte maan päällä, on myös taivaassa vapautettu. [Matt. 16:19 ]

      Yksittäiselläkin uskovaisella on valta sitoa seurakunnalle tottelematon tai synninluvallisuudessa elävä henkilö synteihinsä eli antaa hänet Saatanan haltuun. Muista myös heittää heidät Saatanalle, jos he pysyvät synninluvallisuudessa tai väärissä uskonopeissa. Sinun täytyy ilmaista se heille suoraan, jos heität heidät Saatanan haltuun. Se on sitä totuudessa rakastamista.

      Mutta jos veljesi katuu (haluaa luopua synninluvallisuudesta ja harhaopeistaan) ja palaa anelemaan armoa, niin anna hänelle anteeksi aina.

      • Kyllä, juuri näin, kun kysymyksessä on synti.
        Mutta alkoholin kohtuukäyttö ei sitä, olisi, muutenhan VL:ien mukaan Jeesus olisi synnitön.
        Älä raiskaa Raamattua, älä väärennä sitä, ja unohda Kerhon oma raamattu.


      • Kesitas kirjoitti:

        Kyllä, juuri näin, kun kysymyksessä on synti.
        Mutta alkoholin kohtuukäyttö ei sitä, olisi, muutenhan VL:ien mukaan Jeesus olisi synnitön.
        Älä raiskaa Raamattua, älä väärennä sitä, ja unohda Kerhon oma raamattu.

        "Mutta alkoholin kohtuukäyttö ei sitä, olisi, muutenhan VL:ien mukaan Jeesus olisi synnitön."

        Mitäpä, jos ajateltaisiin tuokin virke uusiksi? Ihan ajatuksella siis.


      • kunhan_taas_kysyn kirjoitti:

        "Mutta alkoholin kohtuukäyttö ei sitä, olisi, muutenhan VL:ien mukaan Jeesus olisi synnitön."

        Mitäpä, jos ajateltaisiin tuokin virke uusiksi? Ihan ajatuksella siis.

        Jeesuksen elämää meidän ei tarvitse kirjoittaa uusiksi, mutta Kerhon opetus kyllä, lähes laidasta laitaan ja panna pojat teologiseen oppiin.


      • Kesitas kirjoitti:

        Jeesuksen elämää meidän ei tarvitse kirjoittaa uusiksi, mutta Kerhon opetus kyllä, lähes laidasta laitaan ja panna pojat teologiseen oppiin.

        Silläkö saadaan Jeesus synnittömäksi myös vl-piireissä?


    • Ymmärtääkseni viinistä juopuminen kielletään raamatussa, ei oluesta.

      Turha vikistä alkoholista, koska sitä ei yhdisteenä tunnettu 300-luvulla raamattua koottaessa.

      Edelleen on mielenkiintoista, ettei olutta mainita raamatussa, koska se oli tärkeä osa ruokavaliota väitetyn egyptin orjuuden aikaan.

      Olut on siis sallittu juopumuksen lähde kristinuskonharhaisten eri lahkoillekin. Ugh, olen puhunut.

    • >>Ihmetyttää, kuin joillain on alkanut olla sellaista käsitystä, että kyllähän sitä pystyy muutaman keskioluen ottaa saunassa. ** Mitä ihmettä siinä on, Jeesuskin käytti ja jopa tekikin viiniä.
      Olisiko Sinulla tukea Uudesta Testamentissa ihmettelyllesi.

      >>Itsekin sain olla hämmentyneenä todistamassa tilannetta, jossa iso porukka uskovaisia nuoria oli vuokrannut saunatilat ja toivottivat muutamia kavereitakin mukaansa minut mukaanlukien. Saunan lauteille istahtaessa jotku sihauttivat tölkit auki ja alkoivat juomaan kaljaa. Joku taas joi jotain pienpanimon olutta lasipullosta. ** Juotavaksihan se on tehty, jos pitää määrän järjessään.
      Laitako tuen Uudesta Testamentista aiheeseen.

      >>Hän puolusteli sitä, että haluaa tukea paikallista yrittäjyyttä ja siksi nauttii lähellä tuotettuja pienpanimo-oluita aina saunan yhteydessä. ** Tämä hyvä. Oulunsalolaiset tukevat Kempeleen kauppoja, kun hakevat kaljansa sieltä. Tosi hyvä.

      >>Totesin näille olutta juoville, että olen yksiselitteisesti sitä mieltä, että uskovainen ei juo alkoholijuomia lainkaan. Samaa mieltä minun kanssa oli aika moni muukin, mutta silti todella monet olivat sitä mieltä, että nykyään suhtautuminen alkoholiin on lieventynyt ja heidän mielestään uskovaisetkin voivat juoda kohtuudella. ** Ei yksin heidän mielestä, vaan Jeesuksen ja Paavalinkin. "Käytä vatsasi ja toistuvien vaivojesi vuoksi vähän viiniäkin”, kehotti Paavali nuorta Timoteusta(1.Tim5:23).

      Matt. 11:19
      Ihmisen Poika tuli, hän syö ja juo, ja ihmiset sanovat: 'Mikä syömäri ja juomari, publikaanien ja muiden syntisten ystävä!' Mutta Viisauden teoista Viisaus tunnetaan!
      Jeesus siis joi ihmisten seurassa, kutein nuoret Kerholaiset.

      Eikö ole jännä, me emme, emme me, me teemme toisin kun Jeesus.

      Puhu vain itsestäsi, pysyt kelkassa.
      Ps minä en juo, mutta jos joku ottaa hieman, se on Hänen oikeus, ei minun.

      Tolkuton juonti on yhtä paha, kun me, me emme, vain me.

      >>Helposti siinä alkaa sitten juomaan synnin tuottamaan ahdistukseenkin ja lopulta ollaan alkoholin orjia.** Ei kaikista tule orjia, älä syyllistä.

      • 2277656

        Otitko itseesi vai mitä rämiset.


      • 2277656 kirjoitti:

        Otitko itseesi vai mitä rämiset.

        Mistä?


      • Tane_vel
        2277656 kirjoitti:

        Otitko itseesi vai mitä rämiset.

        Tarkoititko Vl juopottelua??
        Kaikkeen vilppiinhän ne valmiita on räminällään.


      • Tane_vel kirjoitti:

        Tarkoititko Vl juopottelua??
        Kaikkeen vilppiinhän ne valmiita on räminällään.

        Siitä juuri kaveri kertoi?


    • "Me emme tarvitse alkoholia yhtään mihinkään "

      Emme tarvitse uskontojakaan mutta jostain kumman syystä niitäkin on edelleen.

      • Emme tarvitse? Miksi syyllistät koko Kerhon?
        Minäkään en käytä ollenkaan alkoholia.
        En kuitenkaan kiellä sitä perustettomasti muilta kohtuukäyttöisenä.
        En aja moottorpyörälläkään, mutta en syyllistä moteritseja siitä, kateuttani, koska en ole elämäni aikana kadetinut ketään, mutta ihallut ole, kun he saivat sitä ja sitä.
        Jotain on jäänyt minullekin, mutta ei viiniä, eikä moottoripyörää.


      • Kesitas kirjoitti:

        Emme tarvitse? Miksi syyllistät koko Kerhon?
        Minäkään en käytä ollenkaan alkoholia.
        En kuitenkaan kiellä sitä perustettomasti muilta kohtuukäyttöisenä.
        En aja moottorpyörälläkään, mutta en syyllistä moteritseja siitä, kateuttani, koska en ole elämäni aikana kadetinut ketään, mutta ihallut ole, kun he saivat sitä ja sitä.
        Jotain on jäänyt minullekin, mutta ei viiniä, eikä moottoripyörää.

        "koska en ole elämäni aikana kadetinut ketään"

        Taas yksi uskovainen liian täynnä itseään.


      • Kimmo_Kuu_Seikkailuun kirjoitti:

        "koska en ole elämäni aikana kadetinut ketään"

        Taas yksi uskovainen liian täynnä itseään.

        Miski minun pitäisi kadehtia.
        Minulla on kaikki, jota Herra tarjoaa;

        2. Kor. 12:9
        Ja hän sanoi minulle: "Minun armossani on sinulle kyllin; sillä minun voimani tulee täydelliseksi heikkoudessa". Sentähden minä mieluimmin kerskaan heikkoudestani, että Kristuksen voima asettuisi minuun asumaan


      • Kesitas kirjoitti:

        Miski minun pitäisi kadehtia.
        Minulla on kaikki, jota Herra tarjoaa;

        2. Kor. 12:9
        Ja hän sanoi minulle: "Minun armossani on sinulle kyllin; sillä minun voimani tulee täydelliseksi heikkoudessa". Sentähden minä mieluimmin kerskaan heikkoudestani, että Kristuksen voima asettuisi minuun asumaan

        Paitsi taivaspaikka. Senhän voi menettää jos ei tee niin kuin herra haluaa.


      • Kimmo_Kuu_Seikkailuun kirjoitti:

        Paitsi taivaspaikka. Senhän voi menettää jos ei tee niin kuin herra haluaa.

        Oikein.
        Kannatti syntyä uudesti Tavaasta, sai kiinnityksen Jeesuspuuhun, oksastettuna.

        Mutta tuoe ei kuulunut asiaan, kysytiin "miksi en tunne kademieltä.
        Pysy asiassa.


      • Kesitas kirjoitti:

        Oikein.
        Kannatti syntyä uudesti Tavaasta, sai kiinnityksen Jeesuspuuhun, oksastettuna.

        Mutta tuoe ei kuulunut asiaan, kysytiin "miksi en tunne kademieltä.
        Pysy asiassa.

        Itsehän sanoit että sinulla on kaikki mitä herra tarjoaa. Paitsi taivaspaikka. Joten kadehdit niitä joilla se jo on.


      • Kimmo_Kuu_Seikkailuun kirjoitti:

        Itsehän sanoit että sinulla on kaikki mitä herra tarjoaa. Paitsi taivaspaikka. Joten kadehdit niitä joilla se jo on.

        Missä olen sanonut "paitsi Taivaspaikka"?


      • Kesitas kirjoitti:

        Missä olen sanonut "paitsi Taivaspaikka"?

        Et koskaan sanonut että sinulla olisi taivaspaikka. Voit ihan koska vain tehdä syntiä ja joutua helvettiin. Hassu juttu että jos joku elää koko elämänsä raamatun oppien mukaisesti ja sitten kerran sattuu tekemään syntiä niin joutuu helvettiin ikuisiksi ajoiksi. On se jumala vaan reilu.


      • Kimmo_Kuu_Seikkailuun kirjoitti:

        Et koskaan sanonut että sinulla olisi taivaspaikka. Voit ihan koska vain tehdä syntiä ja joutua helvettiin. Hassu juttu että jos joku elää koko elämänsä raamatun oppien mukaisesti ja sitten kerran sattuu tekemään syntiä niin joutuu helvettiin ikuisiksi ajoiksi. On se jumala vaan reilu.

        Ei se ole minun sanottavana, mutta kun kirjoistat omasta, erikoisesta "jumalasta", hänestä en tiedä.

        Minun Jumalani ei tuomitse muita, kun Israelia pilkkaavia ja surmaavia ihmisä ja kansoja.
        Ei Jeesusken Pyhiä.

        Josko sinun "jumala", joka voi olla mikä tahansa, on reilu, ole onnellinen siitä.


      • Kesitas kirjoitti:

        Ei se ole minun sanottavana, mutta kun kirjoistat omasta, erikoisesta "jumalasta", hänestä en tiedä.

        Minun Jumalani ei tuomitse muita, kun Israelia pilkkaavia ja surmaavia ihmisä ja kansoja.
        Ei Jeesusken Pyhiä.

        Josko sinun "jumala", joka voi olla mikä tahansa, on reilu, ole onnellinen siitä.

        Hyviä vitsejä ainakin osaat laukoa. En ole pilkannut Israelia tai surmannut ihmisiä saati sitten kansoja. Silti minut on tuomittu ikuisiksi ajoiksi helvettiin kun en usko lasten satuihin.

        2. Moos. 32:27 "Näin sanoo Herra, Israelin Jumala: Jokainen sitokoon miekkansa vyölleen. Käykää sitten edestakaisinleirin halki portista porttiin ja tappakaa jokainen, olkoon vaikka oma veli, ystävä tai sukulainen."
        Hes. 9:5-7 "Ja niille toisille hän (Jumala) sanoi minun kuulteni: Kiertäkää kaupungin läpi hänen jäljessään ja surmatkaa. Älkää säälikö, älkää armahtako, tappakaa tyyten vanhukset, nuorukaiset, neitsyet, lapset ja vaimot."
        4. Moos. 25:4 "Ja Herra sanoi Moosekselle: Ota kansan kaikki päämiehet ja lävistä heidät paaluihin Herralle, vastenaurinkoa, että Herran vihan hehku kääntyisi pois Israelista."
        1. Sam. 6:19 "... ja kansa suri sitä, että Herra oli surmannut niin paljon kansaa."
        Psa. 7:12-14 "Jumala on vanhurskas tuomari ja Jumala, joka vihastuu joka päivä. Jos kääntymystä ei tule, niin hänteroittaa miekkansa, jännittää jousensa ja tähtää sillä; hän valmistaa surma-aseet ja tekee nuolensa palaviksi."
        5. Moos. 20:16-17 "Mutta näiden kansojen kaupungeissa, jotka Herra, sinun Jumalasi, antaa sinulle perintöosaksi, äläjätä ainoatakaan henkeä eloon, vaan vihi ne tuhon omiksi: heettiläiset ja amorilaiset, kanaanilaiset ja perissiläiset,hivviläiset ja jebusilaiset, niinkuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt."
        Tuom. 14:19 "Silloin Herran Henki tuli häneen, ja hän meni Askeloniin, löi siellä kuoliaaksi kolmekymmentä miestä."
        4. Moos. 15:36 "Silloin koko seurakunta vei hänet leirin ulkopuolelle, ja he kivittivät hänet kuoliaaksi, niinkuin Herra oliMoosekselle käskyn antanut."
        Hoos. 14:1 "... he kaatuvat miekkaan, heidän pienet lapsensa ruhjotaan, ja heidän raskaat vaimonsa halkaistaan."

        Ja ennen kuin ehdit valittamaan että uusi testamentti on se OIKEA testamentti ja vanha testamentti on väärä eikä kukaan ota sitä todesta niin kerron että se vanha testamenttikin on osa raamattua siinä missä uusikin.

        Minulla ei ole jumalia koska jumalia ei ole olemassa. Ja kirjoitan ihan tarkoituksella jumalan pienellä sillä kristinuskon jumala ei ole yhtään se aidompi tai parempi kuin muiden uskontojen jumalat.


      • Kimmo_Kuu_Seikkailuun kirjoitti:

        Hyviä vitsejä ainakin osaat laukoa. En ole pilkannut Israelia tai surmannut ihmisiä saati sitten kansoja. Silti minut on tuomittu ikuisiksi ajoiksi helvettiin kun en usko lasten satuihin.

        2. Moos. 32:27 "Näin sanoo Herra, Israelin Jumala: Jokainen sitokoon miekkansa vyölleen. Käykää sitten edestakaisinleirin halki portista porttiin ja tappakaa jokainen, olkoon vaikka oma veli, ystävä tai sukulainen."
        Hes. 9:5-7 "Ja niille toisille hän (Jumala) sanoi minun kuulteni: Kiertäkää kaupungin läpi hänen jäljessään ja surmatkaa. Älkää säälikö, älkää armahtako, tappakaa tyyten vanhukset, nuorukaiset, neitsyet, lapset ja vaimot."
        4. Moos. 25:4 "Ja Herra sanoi Moosekselle: Ota kansan kaikki päämiehet ja lävistä heidät paaluihin Herralle, vastenaurinkoa, että Herran vihan hehku kääntyisi pois Israelista."
        1. Sam. 6:19 "... ja kansa suri sitä, että Herra oli surmannut niin paljon kansaa."
        Psa. 7:12-14 "Jumala on vanhurskas tuomari ja Jumala, joka vihastuu joka päivä. Jos kääntymystä ei tule, niin hänteroittaa miekkansa, jännittää jousensa ja tähtää sillä; hän valmistaa surma-aseet ja tekee nuolensa palaviksi."
        5. Moos. 20:16-17 "Mutta näiden kansojen kaupungeissa, jotka Herra, sinun Jumalasi, antaa sinulle perintöosaksi, äläjätä ainoatakaan henkeä eloon, vaan vihi ne tuhon omiksi: heettiläiset ja amorilaiset, kanaanilaiset ja perissiläiset,hivviläiset ja jebusilaiset, niinkuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt."
        Tuom. 14:19 "Silloin Herran Henki tuli häneen, ja hän meni Askeloniin, löi siellä kuoliaaksi kolmekymmentä miestä."
        4. Moos. 15:36 "Silloin koko seurakunta vei hänet leirin ulkopuolelle, ja he kivittivät hänet kuoliaaksi, niinkuin Herra oliMoosekselle käskyn antanut."
        Hoos. 14:1 "... he kaatuvat miekkaan, heidän pienet lapsensa ruhjotaan, ja heidän raskaat vaimonsa halkaistaan."

        Ja ennen kuin ehdit valittamaan että uusi testamentti on se OIKEA testamentti ja vanha testamentti on väärä eikä kukaan ota sitä todesta niin kerron että se vanha testamenttikin on osa raamattua siinä missä uusikin.

        Minulla ei ole jumalia koska jumalia ei ole olemassa. Ja kirjoitan ihan tarkoituksella jumalan pienellä sillä kristinuskon jumala ei ole yhtään se aidompi tai parempi kuin muiden uskontojen jumalat.

        Todellisuudessa VT on Raamattu (Vanha Liitto), Tanaki, Toora.
        UT on aivan erikseen, mutta käytännössä käsitellään Raamattuna.


      • Kesitas kirjoitti:

        Todellisuudessa VT on Raamattu (Vanha Liitto), Tanaki, Toora.
        UT on aivan erikseen, mutta käytännössä käsitellään Raamattuna.

        No meneppä nyt sitten tappamaan vääräuskoisia ja kivittämään raiskattuja jotka eivät ole huutaneet tarpeeksi kovaa. Sinähän tottelet sokeasti kaikkea mitä raamatussa lukee.


      • Kimmo_Kuu_Seikkailuun kirjoitti:

        No meneppä nyt sitten tappamaan vääräuskoisia ja kivittämään raiskattuja jotka eivät ole huutaneet tarpeeksi kovaa. Sinähän tottelet sokeasti kaikkea mitä raamatussa lukee.

        Elän UT;n aikaa.


      • Kesitas kirjoitti:

        Elän UT;n aikaa.

        Sellaista aikaa ei olekkaan. Ja itsehän sanoit että Vanha testamentti on raamattu. Jos siis tottelet raamatun käskyjä tottelet myös vanhan testamentin käskyjä. Mene nyt sitten tappamaan väärä uskoisia tai joudut helvettiin koska et tottele raamattua mikä taas on syntiä.


      • Kimmo_Kuu_Seikkailuun kirjoitti:

        Sellaista aikaa ei olekkaan. Ja itsehän sanoit että Vanha testamentti on raamattu. Jos siis tottelet raamatun käskyjä tottelet myös vanhan testamentin käskyjä. Mene nyt sitten tappamaan väärä uskoisia tai joudut helvettiin koska et tottele raamattua mikä taas on syntiä.

        Missä olen sanonut, että tottelen käskyjä, joita on 618?
        Tapa sinä vaan, se on sinun ja Poliisin välinen asia.


      • Kesitas kirjoitti:

        Missä olen sanonut, että tottelen käskyjä, joita on 618?
        Tapa sinä vaan, se on sinun ja Poliisin välinen asia.

        Eli et siis ole uskovainen kun et tottele raamatun käskyjä? Pala sitten helvetissä.


      • Kimmo_Kuu_Seikkailuun kirjoitti:

        Eli et siis ole uskovainen kun et tottele raamatun käskyjä? Pala sitten helvetissä.

        Olen Messiaaninen, Jeesus on vapauttanut minut niistä.
        Hän täytti lain.

        Joh. 19:30
        Jeesus joi viinin ja sanoi: "Se on täytetty." Hän kallisti päänsä ja antoi henkensä.
        Turha Sinun on jatkaa, et saaminua kiinni valheesta, tietämättömyytesi on todella käsittämätöntä.


      • Kesitas kirjoitti:

        Olen Messiaaninen, Jeesus on vapauttanut minut niistä.
        Hän täytti lain.

        Joh. 19:30
        Jeesus joi viinin ja sanoi: "Se on täytetty." Hän kallisti päänsä ja antoi henkensä.
        Turha Sinun on jatkaa, et saaminua kiinni valheesta, tietämättömyytesi on todella käsittämätöntä.

        13 "Jos saatte tietää, että jossakin niistä kaupungeista, jotka Herra, teidän Jumalanne, antaa teidän asuttaviksenne, 14 on kelvottomia miehiä, jotka ovat viekoitelleet kaupunkinsa asukkaat palvelemaan muita, teille vieraita jumalia, 15 tutkikaa asiaa ja selvittäkää se tarkoin. Jos käy ilmi, että sellainen iljettävä teko todella on tapahtunut, 16 teidän on miekalla surmattava sen kaupungin asukkaat. Julistakaa kaupunki Herralle kuuluvaksi uhriksi, hävittäkää se ja surmatkaa sekä asukkaat että heidän karjansa. 17 Kaikki sieltä saatu saalis on koottava keskelle toria. Sitten koko kaupunki samoin kuin kaikki saalis on poltettava kokonaisuhrina Herralle, teidän Jumalallenne. Sellainen kaupunki pysyköön ikuisesti rauniokasana; sitä ei saa enää koskaan rakentaa uudestaan.

        Olet hihhuli ja tottelet jumalan käskyjä. Mene nyt tappamaan kaikki vääräuskoiset tai vastustat jumalan käskyjä ja joudut helvettiin.


      • Voimalaitos-mies
        Kimmo_Kuu_Seikkailuun kirjoitti:

        13 "Jos saatte tietää, että jossakin niistä kaupungeista, jotka Herra, teidän Jumalanne, antaa teidän asuttaviksenne, 14 on kelvottomia miehiä, jotka ovat viekoitelleet kaupunkinsa asukkaat palvelemaan muita, teille vieraita jumalia, 15 tutkikaa asiaa ja selvittäkää se tarkoin. Jos käy ilmi, että sellainen iljettävä teko todella on tapahtunut, 16 teidän on miekalla surmattava sen kaupungin asukkaat. Julistakaa kaupunki Herralle kuuluvaksi uhriksi, hävittäkää se ja surmatkaa sekä asukkaat että heidän karjansa. 17 Kaikki sieltä saatu saalis on koottava keskelle toria. Sitten koko kaupunki samoin kuin kaikki saalis on poltettava kokonaisuhrina Herralle, teidän Jumalallenne. Sellainen kaupunki pysyköön ikuisesti rauniokasana; sitä ei saa enää koskaan rakentaa uudestaan.

        Olet hihhuli ja tottelet jumalan käskyjä. Mene nyt tappamaan kaikki vääräuskoiset tai vastustat jumalan käskyjä ja joudut helvettiin.

        Mistä tuon otit?


      • Voimalaitos-mies kirjoitti:

        Mistä tuon otit?

        Hihhuleiden satukirjasta. Joskus käytetään myös nimeä raamattu. Tarkemmin viidennen Mooseksen kirjan 13. luku.


      • Kimmo_Kuu_Seikkailuun kirjoitti:

        Hihhuleiden satukirjasta. Joskus käytetään myös nimeä raamattu. Tarkemmin viidennen Mooseksen kirjan 13. luku.

        En elä Mooseksen lain alla, vaan Jeesuksen Uudessa Liitossa.


      • Kesitas kirjoitti:

        En elä Mooseksen lain alla, vaan Jeesuksen Uudessa Liitossa.

        17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.

        Sinullahan on kaikki mitä herrasi tarjoaa. Herrasi tarjoaa taivaspaikan ja sen saa siten että tottelet raamatun käskyjä eli menet nyt heti tappamaan väärä uskoisia. Tai muuten menet helvettiin.


      • Tane_vel
        Kimmo_Kuu_Seikkailuun kirjoitti:

        17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.

        Sinullahan on kaikki mitä herrasi tarjoaa. Herrasi tarjoaa taivaspaikan ja sen saa siten että tottelet raamatun käskyjä eli menet nyt heti tappamaan väärä uskoisia. Tai muuten menet helvettiin.

        Olet todella sekopää.
        Kes kertoo olevansa Messiaaninen, Hän ei ole laista vastuussa ja vaikka Hän Sinulle selvittää ne, et tajua, olet hieman tyhmä.
        En usko, että Hän enään edes vastaa, mikäli hänen hisoriaan on uskomista.


      • Tane_vel kirjoitti:

        Olet todella sekopää.
        Kes kertoo olevansa Messiaaninen, Hän ei ole laista vastuussa ja vaikka Hän Sinulle selvittää ne, et tajua, olet hieman tyhmä.
        En usko, että Hän enään edes vastaa, mikäli hänen hisoriaan on uskomista.

        Hän kertoo uskovansa jumalaan. Joten hän tottelee jumalan käskyjä. Jos sinäkin uskot jumalaan tottelet jumalasi käskyjä. Jumalasi käskee sinun tappamaan kaikki väärä uskoiset. Miksi et tottele jumalasi käskyä jonka hän on antanut raamatussa? Ei ole minun syyni että teidän uskonnoissanne on niin paljon puutteita.


    • Muistathan, kuinka moni on HUKKUNUT veteen?

      • Vedenpaisumusmyytin aikana ilmeisesti kaikki, paitsi kalat ja muut vesieliöt sekä vesinisäkkäät ja linnut.

        Onneksi jäi insestiperhe ihmisapinoitakin henkiin ja näistä yksikään ei ole kuollut hampunkukan yliannokseen.


      • Vedenpaisumus, eli Tulva on tosi, sehän merkattu Raamattuun.
        Mutta lähes kaikki kulttuurit, jotka olivat sivistyneitä ovat tietoisa asiasta.
        https://www.netikka.net/mpeltonen/legendat.htm

        Raamattu kertoo näin

        Mieleen tulee se, että onko ihmisillä jotain aikoinaan asetettua kirjallista tietoa, mitä Raamatussa on Tulvasta. Jos on, ettei ole, olisi hyvä tietää, ja samalla se antaisi vähän uskottavuutta heille, jotka väittävät asiaa myytiksi.

        1. Mooseksen kirja 7:10–24

        Ja seitsemän päivää myöhemmin tapahtui, että vedenpaisumus tuli maan päälle. Nooan elämän kuudentenasadantena vuonna, toisessa kuussa, kuukauden seitsemäntenätoista päivänä, sinä päivänä kaikki laajan vesisyvyyden lähteet puhkesivat ja taivaiden sulkuportit aukenivat. Ja maan päälle satoi rankasti neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä. Juuri sinä päivänä menivät Nooa sekä hänen kanssaan Seem ja Haam ja Jafet, Nooan pojat, ja Nooan vaimo ja hänen poikiensa kolme vaimoa arkkiin, he sekä kaikki villieläimet lajiensa mukaan ja kaikki kotieläimet lajiensa mukaan ja kaikki muut liikkuvat eläimet, jotka liikkuvat maan päällä, lajiensa mukaan ja kaikki lentävät luomukset lajiensa mukaan, kaikki linnut, kaikki siivekkäät. Ja ne menivät Nooan luo arkkiin kaksittain, kaikenlaisesta lihasta, jossa elämän voima vaikutti. Ja ne, jotka tulivat, uros ja naaras kaikenlaisesta lihasta, menivät sisään, niin kuin Jumala oli häntä käskenyt. Sitten Jehova sulki oven hänen jälkeensä. Ja vedenpaisumusta jatkui maan päällä neljäkymmentä päivää, ja vedet lisääntyivät lisääntymistään ja alkoivat kantaa arkkia, ja se kellui korkealla maan yläpuolella. ja vedet saivat vallan ja lisääntyivät yhä suuresti maan päällä, mutta arkki kulki edelleen vesien pinnalla. Ja vedet hautasivat maan alleen niin suuressa määrin, että kaikki korkeat vuoret, jotka olivat koko taivaan alla, peittyivät. Vedet hautasivat ne alleen jopa viidentoista kyynärän syvyyteen, ja vuoret peittyivät. Niin heitti henkensä kaikki liha, joka liikkui maan päällä, ne jotka kuuluivat lentäviin luomuksiin ja kotieläimiin ja villieläimiin ja kaikkiin parviin, joita vilisi maan päällä, sekä koko ihmiskunta. Kaikki, joiden sieraimissa elämän voiman hengitys vaikutti, kaikki, jotka olivat kuivalla maalla, kuolivat. Siten hän pyyhkäisi pois jokaisen elollisen, joka oli maan pinnalla, ihmisestä kotieläimeen, muuhun liikkuvaan eläimeen ja taivaiden lentävään luomukseen asti, ja ne pyyhkäistiin pois maan päältä, ja vain Nooa ja ne, jotka olivat hänen kanssaan arkissa, jäivät eloon. Ja maa oli veden vallassa sataviisikymmentä päivää.

        Tämä on myös vahvistettu Uudessa Testamentissa, joka on eksegeesin mukaan ”tarkaksi todettu ja tärkeä”.

        1. Pietarin kirje 3:19, 20
        Tässä tilassa hän myös meni ja saarnasi vankilassa oleville hengille, jotka olivat kerran olleet tottelemattomia kun Jumalan kärsivällisyys odotti Nooan päivinä, jolloin rakennettiin arkkia, jossa muutamat, toisin sanoen kahdeksan sielua, vietiin turvallisesti veden läpi.


    • Valaistusta

      Hyvä hyvä, tosi tiukka linja vaan, niin nuorisonne ymmärtää viimein missä pimeydessä edelliset sukupolvet ovat olleet.

    • polttaminenkosyntiä

      Me emme tarvitse tupakkia yhtään mihinkään ja miksi riskeerata omaa uskonelämää ja terveyttä jollain päätä sekoittavilla sauhuilla? Se rentouttava vaikutuskin on turmiollista(lumetta). Helposti siinä alkaa sitten polttamaan synnin tuottamaan ahdistukseenkin ja lopulta ollaan tupakin orjia.

    • vlvlvlvlvlvlvllll

      Raamattuhan ei kiellä alkoholin kohtuukäyttöä, sinä olet siis erehtynyt ja olet väärässä häröiltyäsi siellä lauteilla

    • Hääjuhla_ja_viini

      Muistaakseni raamatussa on kuvaus jossa Jeesus itse pelasti hääjuhlat muuttamalla veden viiniksi. Ja kunnon juhlat sitten tulivatkin.

      Tästä nousee väistämättä kysymyksiä.

      -Onko asia kerrottu VL-raamatussa jotenkin eri tavalla?

      -Jos ei ole, niin kuka teistä VL:stä tuntee tietävänsä asian paremmin kuin itse herramme Jeesus Kristus itse, joka järjesti hääjuhlaan viiniä. Tämän perusteella sanoisin että avaaja, ja hänen hengenheimolaisensa toimivat raamatun sanaa vastaan. Ja mikä pahinta, levittävät selkeää harhaoppia.

      Uskon että joku haluaa oikaista mahdollisen väärinkäsitykseni?

    • Hääjuhla_ja_viini

      "Totesin näille olutta juoville, että olen yksiselitteisesti sitä mieltä, että uskovainen ei juo alkoholijuomia lainkaan"

      Puhtaasta mielekiinnosta, mihin perustat näkemyksesi kun raamatun kannesta kanteen lukeneena en tälläistä näkemystä ole sieltä saanut.

      Ja pahoittelut tuosta edellisestä ja provosoivasta viestistä, tarkoitus ei ollut pilkata, vaan haastaa väittelyyn näkemyksestä joka itselle on tuiki tuntematon.

      • Ohje.
        Raamattua ei lueta (siitä ei jää mieleen juuri mitään, muuta kun rehvastelu) Raamattua (kirjoitetaan isolla alkukirjaimella), vaan sitä tutkitaan, verrataan eri tulkintoihin ja vahvistetaan niistä itselle vahvin tulkinta, ellei se muuten aukene.
        Raamatun tutkiminen tulee aina aloittaa rukousella ja pyytää Henkeä mukaan.


    • viinan.kauhistus

      Olipa pitkä luritus kuin aivopestyltä ikään.
      Mikset tekisi alkohol(e)ista orjaa itsellesi?

    • Utahin yliopistossa tutkittiin mormonien aivoja kun he lukivat pyhiä tekstejään. Samat alueet aivoissa aktivoituivat alkoholin, seksin, pelaamisen avulla. Alkoholi on siis suora kilpailija uskonnolle, siksi se on kiellettyä.

    • PasiToivonen

      Myös seksi ja pelaaminen ovat kilpailija uskonnolle.

    • PasiToivonen

      Suomessa alkoholi ei ole kiellettyä. Minulla tälläkin hetkellä jääkaapissa pari tölkkiä siideriä.

    • Hyväviini

      En ota kantaa oluen nauttimiseen, mutta Jeesus käytti viiniä 1) ruokajuomana, 2) viihteellä ja 3) sakramenttina. Hyvä ruoka ilman lasillista viiniä ei ole opetuksen mukaista.

    • RajaaMielikuvituksellesi

      Älähän yleistä! Jos pääsi ei kerta kaikkiaan kestä jotain litkua, älä usko, että kaikilla olisi tuo yhteensopimattomuuden vaiva. On aika riskaabelia väittää, että Luoja olisi esin luonut alkoholin ja sitten asettanut sinut kieltämään sen.

    • Pharisealasimeri

      "Helposti siinä alkaa sitten juomaan synnin tuottamaan ahdistukseenkin ja lopulta ollaan alkoholin orjia."

      Jotkut vl:t tai entiset sellaiset alkavat juoda syntikäsityksen tuottamaan ahdistukseen.

    • HurtiginErkkiEnOo

      Kyllä koko ajan on ajattelutapa muuttumassa alkoholinkin suhteen. Tai ehkä olemme itse tulleet vasta siihen ikään että ihmiset alkavat muuttua ja ajautua eriteille. Ei se alkoholi sinänsä muuta ihmistä välttämättä paljon, vaan kun pistetää ehto että et juo tippaakaa tai lähdet ni sitte "maailma vie mukanaa"

    • Muistathan suhtautua kriittisesti myös muihin alkoholeihin?

      Varmaankaan et anna muiden syödä jugurttia, jossa on etyylialkoholia useampi promille?

    • PasiToivonen

      >>Utahin yliopistossa tutkittiin mormonien aivoja kun he lukivat pyhiä tekstejään.>>

      Mormonien pyhiä tekstejä voi verrata Aku Ankkaan.

    • raakanakana
      • JokuTolkkuValehteluunkin

        Saletisti on! Ei tulisi mieleenikään lipittää jotain ohrapirtelöä.


    • Oulun.srk.ry.johtok.veli

      jumalanterve! Eiköhän korkata kristillisyydessämme kaljat kun Kärpät voitti? jumalanrauhaa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      206
      4974
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      292
      3085
    3. 134
      1797
    4. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      228
      1647
    5. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1451
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1223
    7. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      76
      1173
    8. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1164
    9. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1129
    10. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1128
    Aihe