Perusryhmät ja kantalajit

Palstan kreationistiset biologit käyttävät usein käsitteitä 'perusryhmä' ja 'kantalaji'. Mitä nämä termit täsmällisesti tarkoittavat ja miten ne vastaavat koulubiologian käsitteitä lahko, heimo, suku ja laji? Mikä ero on englannin käsitteillä 'species' ja 'kind' (ja onko 1600-luvun englanti Raamatun alkukieli)? Entä kuuluvatko esimerkiksi 'karjaeläin' nauta ja 'villieläin' / 'metsäneläin' biisoni samaan perusryhmään / kantalajiin, kun ne pystyvät risteytymään? Eikö 'karjaeläinten' ja 'villieläinten' / 'metsäneläinten' perusryhmät ole kuitenkin täysin erilliset?

Toivoisin, että ewokit malttaisivat hiukan ja antaisivat creationististen biologien vastata esittämiini kysymyksiin.

28

644

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TärkeäAloitus

      Kressuilla tuntuu olevan muita kiireitä, joten nostan aloituksen ylös, ettei hautaudu unhon yöhön.
      Kai ne kohta vastaa.

    • Järkisyitä

      Ero on siinä, että peruslaji tai kantalaji käsitteitä ei ole määritelty eksaktisti. Englanninkielen Raamatussa mainitaan sana ”kind”, joka kai olisi ikäänkuin eläintyyppi.

      Jotkut kreationistit ovat yrittäneet määritellä, mitä peruslaji on, mutta siitä ei vallitse yksimielisyyttä edes kreationistien piireissä. Kreationismi on uskonto. Ei eksakti tiede, joten määritelmiä on turha penätä.

      • Kirjastalöytyy

        "Jotkut kreationistit ovat yrittäneet määritellä, mitä peruslaji on, mutta siitä ei vallitse yksimielisyyttä edes kreationistien piireissä. Kreationismi on uskonto. Ei eksakti tiede, joten määritelmiä on turha penätä."

        Kirjassa Evoluutio kriittinen analyysi on reilut 12 sivua perusryhmistä.


      • Kirjastalöytyy kirjoitti:

        "Jotkut kreationistit ovat yrittäneet määritellä, mitä peruslaji on, mutta siitä ei vallitse yksimielisyyttä edes kreationistien piireissä. Kreationismi on uskonto. Ei eksakti tiede, joten määritelmiä on turha penätä."

        Kirjassa Evoluutio kriittinen analyysi on reilut 12 sivua perusryhmistä.

        Jos kreationismi olisi eksaktia, niin olisit voinut kirjoittaa kommenttiin määritelmän. Nyt alleviivasit kreationismin olevan huuhaata.


      • Järkisyitä
        Kirjastalöytyy kirjoitti:

        "Jotkut kreationistit ovat yrittäneet määritellä, mitä peruslaji on, mutta siitä ei vallitse yksimielisyyttä edes kreationistien piireissä. Kreationismi on uskonto. Ei eksakti tiede, joten määritelmiä on turha penätä."

        Kirjassa Evoluutio kriittinen analyysi on reilut 12 sivua perusryhmistä.

        Ja määrittelikö tuo kirja peruslaji-käsitettä eksaktisti? Ilmeisesti ei, koska et viitsinyt laittaa sitä tänne...


      • "Kirjassa Evoluutio kriittinen analyysi on reilut 12 sivua perusryhmistä. "

        Evoluutioteorian kriittinen analyysi käyttää termiä, jota biologiassa ei käytetä. Osaatko sanoa, mihin sellainen tieteellisen terminologian vääristeleminen voisi viitata? Pseudotieteeseenkö?

        Kirjan kirjoittaja tietää itse aivan varmasti, ettei "analyysi" kata tieteellisen kirjoittamisen kriteereitä. Mutta kun se ei olekaan tarkoitettu tiedeyhteisölle. Se on tarkoitettu kreationistien uskon vahvistukseksi ja silloin tuntuvat kaikki keinot olevan sallittuja.

        Jopa ROT on myöntänyt, että 98 % tutkijoista uskoo evoluutioon. Biologeista uskoo vielä useampi ja evoluutiobiologian asiantuntijoita varmaan hyvin lähelle 100 %.
        Leisola ei ole evoluutiobiologi, vaikka tieteellisessä työssään on tunnustanutkin darwinistisen evoluutioteorian toimivan.
        Reinikainen ei ole edes tiedemies eikä varsinkaan biologi. Ottaessaan evoluutiobiologiaan kantaa hän on lääketieteen termein puoskari.
        Puolimatka yrittää humanistina hämärtää luonnontieteiden ja uskomusten rajaa. Ei mitään eväitä hänelläkän evoluutioteorian kaatajaksi.
        Torppa ja ROT ovat vielä oppimattomampia kuin Reinikainen, vaikka eivät ehkä yhtä seniilejä. Tyhjiä arpoja molemmat.

        Voitte pitää nuoren Maan kreationismia pystyssä omissa pienenevissä piireissänne ehkä vielä pitkäänkin. Kreationistien marginalisoituminen ja eristyminen muusta yhteiskunnasta tulee kuitenkin jatkumaan ja evoluutioeorian kaataminen tulee olemaan yhtä kaukana kuin Jeesuksen toinen tuleminen.

        Itse en ole biologi. Luonnontieteistä yleensä tiedän kuitenkin sen verran, että nuoren Maan kreationismi on luonnontieteiden kannalta tarkasteltuna täysin absurdi oppirakennelma. Kuten Kari Enqvist eräässä yleisöluennossaan kreationisteille loppukommentikseen sanoi: "Antakaa tieteen mennä"


      • <<Ero on siinä, että peruslaji tai kantalaji käsitteitä ei ole määritelty eksaktisti. >>

        Mikähän kreationistien uskomuksissa on määritelty eksaktisti? Ei mikään. Jokainen kretu höpöttelee omiaan. Edes siitä, miksi evoluutioteoria on virheellinen ei kretuilla ole yhteistä kantaa (vaikka ovat yhtä mieltä siitä, että "evo-oppi" on jotenkin virheellinen).


      • HämmästyttääKummastuttaa
        Epäjumalienkieltäjä kirjoitti:

        <<Ero on siinä, että peruslaji tai kantalaji käsitteitä ei ole määritelty eksaktisti. >>

        Mikähän kreationistien uskomuksissa on määritelty eksaktisti? Ei mikään. Jokainen kretu höpöttelee omiaan. Edes siitä, miksi evoluutioteoria on virheellinen ei kretuilla ole yhteistä kantaa (vaikka ovat yhtä mieltä siitä, että "evo-oppi" on jotenkin virheellinen).

        Lisäksi nuoren maan kreationisteille Pyhä Henki on Raamatun kautta ilmoittanut Maan iän olevan vähän reilu tuhannesosa siitä, mitä samainen Pyhä Henki on Raamattua kirkastaessaan ilmoittanut vanhan Maan kreationisteille.

        Melkoinen holkkuma sanoisin, kun kysessä sentään on muuttumaton Absoluuttinen Totuus..


      • HämmästyttääKummastuttaa kirjoitti:

        Lisäksi nuoren maan kreationisteille Pyhä Henki on Raamatun kautta ilmoittanut Maan iän olevan vähän reilu tuhannesosa siitä, mitä samainen Pyhä Henki on Raamattua kirkastaessaan ilmoittanut vanhan Maan kreationisteille.

        Melkoinen holkkuma sanoisin, kun kysessä sentään on muuttumaton Absoluuttinen Totuus..

        Ehkä Pyhä Henki ja kumpp. harrastaa machiavellismiä?


      • sivistäittes
        marathustra kirjoitti:

        Jos kreationismi olisi eksaktia, niin olisit voinut kirjoittaa kommenttiin määritelmän. Nyt alleviivasit kreationismin olevan huuhaata.

        Lajiensa mukaan lisääntyminen tarkoittaa ettei mikään laji lisäänny lajirajojen yli.
        Tämä on faktaa.
        Esimerkiksi leijonan ja tiikerin risteytys ei lisää leijonia eikä tiikereitä.
        Aasin ja hevosen risteytys ei lisää hevosia eikä aaseja.


      • sivistäittes kirjoitti:

        Lajiensa mukaan lisääntyminen tarkoittaa ettei mikään laji lisäänny lajirajojen yli.
        Tämä on faktaa.
        Esimerkiksi leijonan ja tiikerin risteytys ei lisää leijonia eikä tiikereitä.
        Aasin ja hevosen risteytys ei lisää hevosia eikä aaseja.

        Canis-suvun koiraeläimet lisääntyvät lajirajojen yli (risteymät ovat lisääntymiskykyisiä), samoin biisoni ja kesynauta.


      • PäärynäOnTotuus kirjoitti:

        Canis-suvun koiraeläimet lisääntyvät lajirajojen yli (risteymät ovat lisääntymiskykyisiä), samoin biisoni ja kesynauta.

        Eikä unohdeta suomalaista rusakko-metsjänistä, joka niin ikään on lisääntymiskykyinen niin keskenään, metsäjäniksen kanssa kuin rusakonkin kanssa. Geenitestien perusteella Suomessa paikoin jopa kolmasosa metsästetyistä "rusakoista" on todellisuudessa metsäjänis-rusakko-hybridejä. Tämä siitä huolimatta, että JC piti aikoinaan rusakon ja jäniksen välistä lajirajaa esimerkkinä selvästä lajirajasta. JC unohti kertoa metsäjäniksille ja rusakoille.


      • Kirjastalöytyy kirjoitti:

        "Jotkut kreationistit ovat yrittäneet määritellä, mitä peruslaji on, mutta siitä ei vallitse yksimielisyyttä edes kreationistien piireissä. Kreationismi on uskonto. Ei eksakti tiede, joten määritelmiä on turha penätä."

        Kirjassa Evoluutio kriittinen analyysi on reilut 12 sivua perusryhmistä.

        "Kirjassa Evoluutio kriittinen analyysi on reilut 12 sivua perusryhmistä."

        Ilmeisesti käsite on vaikea määritellä.


      • sivistäittes kirjoitti:

        Lajiensa mukaan lisääntyminen tarkoittaa ettei mikään laji lisäänny lajirajojen yli.
        Tämä on faktaa.
        Esimerkiksi leijonan ja tiikerin risteytys ei lisää leijonia eikä tiikereitä.
        Aasin ja hevosen risteytys ei lisää hevosia eikä aaseja.

        Oli kyse perusryhmistä. Ja koska et osannut vastata siihen, niin ajattelit jauhaa paskaa eläinseksistä?

        Eli perusryhmät, tietääkö kukaan (kretuista)?


      • Tärkeätieto
        Kirjastalöytyy kirjoitti:

        "Jotkut kreationistit ovat yrittäneet määritellä, mitä peruslaji on, mutta siitä ei vallitse yksimielisyyttä edes kreationistien piireissä. Kreationismi on uskonto. Ei eksakti tiede, joten määritelmiä on turha penätä."

        Kirjassa Evoluutio kriittinen analyysi on reilut 12 sivua perusryhmistä.

        Itse asiassa se on ihan riittävä tieto että kehälajistojen olemassaolo on havaittu todellisuudeksi ilman että kaikkia kissaeläimiä ei ole ollut mahdollista testiristeyttää keskenään kuten ei monia muitakaan lajeja.


      • JC.Mark5.ROT.TTorppa
        Tärkeätieto kirjoitti:

        Itse asiassa se on ihan riittävä tieto että kehälajistojen olemassaolo on havaittu todellisuudeksi ilman että kaikkia kissaeläimiä ei ole ollut mahdollista testiristeyttää keskenään kuten ei monia muitakaan lajeja.

        Kehälajeista puhuminen on evoilua.


      • tieteenharrastaja
        Tärkeätieto kirjoitti:

        Itse asiassa se on ihan riittävä tieto että kehälajistojen olemassaolo on havaittu todellisuudeksi ilman että kaikkia kissaeläimiä ei ole ollut mahdollista testiristeyttää keskenään kuten ei monia muitakaan lajeja.

        Kaikki maailman elämänmuodot voi nähdä yhtenä suurena kehälajistona, josta kahteen suuntaan risteytyvät linkkilajit ovat lähes kaikki kuolleet sukupuuttoon.


    • Eikö.löydy.vastausta

      Löytyiskö palstan pelle ROT googlaamalla vastauksen?

    • tähhhh

      "kreationistiset biologit"
      MIksi loukkaat oikeita biologeja sanomalla sekopäitä palstahörhöjä biologeiksi?

      • SiW

        Lienee sarkasmia/yritys saada ääliöt avautumaan/muuten vaan vitsi?


      • Ajattelin olla kohtelias kreationisteja kohtaan etteivät suutu. Ei vain sekään näy toimivan.

        Summa summarum: kreationistien käsitteet venyvät sen mukaan, mitä niitä käyttäen kulloinkin halutaan valehdella ja satuilla.


      • tähhhh
        tarkistuskysymys kirjoitti:

        Ajattelin olla kohtelias kreationisteja kohtaan etteivät suutu. Ei vain sekään näy toimivan.

        Summa summarum: kreationistien käsitteet venyvät sen mukaan, mitä niitä käyttäen kulloinkin halutaan valehdella ja satuilla.

        Edes modernin tieteellisen kreationismin (MTK) kirkkain tähti, suurin guru ja täydellinen osaaja, korkein nero ja auktoriteetti, kehittäjä ja luoja, itse suuri ja mahtava Jyrbä ei näytä osanneen vastata aloituksen yksinkertaisiin kysymyksiin. Tämä on valtava pettymys...


      • höhöhhhhhööö

        Tosiaankin, ei ole olemassa mitään kreationistibiologeja vaan varsin suuri enemmistö ihan normi biologeista on kreationisteja mutta sitten meillä on ihan erikseen olemassa tutkijoina eoluutiobiologeina tunnettu joukko joka on ihan hyödytön eikä ole ikinä saanut evoluutiota todennettua. Siis nämä ovat niitä opiskelijoita jolle naureskellaan ylipistojen käytävillä selän takana kun kaikki fiksut tieteävät että nuo haaskaavat elämänsä turhuuden tavoitteluun kuten kaikki hyvin tiedämme.


      • päivystävä.ilkimys
        höhöhhhhhööö kirjoitti:

        Tosiaankin, ei ole olemassa mitään kreationistibiologeja vaan varsin suuri enemmistö ihan normi biologeista on kreationisteja mutta sitten meillä on ihan erikseen olemassa tutkijoina eoluutiobiologeina tunnettu joukko joka on ihan hyödytön eikä ole ikinä saanut evoluutiota todennettua. Siis nämä ovat niitä opiskelijoita jolle naureskellaan ylipistojen käytävillä selän takana kun kaikki fiksut tieteävät että nuo haaskaavat elämänsä turhuuden tavoitteluun kuten kaikki hyvin tiedämme.

        Seurustelit noiden kanssa Sanghain kirkkoyliopistolla sakea naukkaillen, otaksun?


      • KorallimerenKultakala
        höhöhhhhhööö kirjoitti:

        Tosiaankin, ei ole olemassa mitään kreationistibiologeja vaan varsin suuri enemmistö ihan normi biologeista on kreationisteja mutta sitten meillä on ihan erikseen olemassa tutkijoina eoluutiobiologeina tunnettu joukko joka on ihan hyödytön eikä ole ikinä saanut evoluutiota todennettua. Siis nämä ovat niitä opiskelijoita jolle naureskellaan ylipistojen käytävillä selän takana kun kaikki fiksut tieteävät että nuo haaskaavat elämänsä turhuuden tavoitteluun kuten kaikki hyvin tiedämme.

        Biologeissa ei taida olla niin montaa kreationistia, että mainita voisi. Sen sijaan ammattibiologeista evoluutiota pitää totena ja todistettuna yli 99 %.
        Olet sekaisin kuin seinäkello.


    • DagensNyheter

      On vain biologiaa, ja se osoittaa kiistatta että on olemassa vain noin 200 lammasta suurempaa kehälajia ja kaikkia kehälajeja yhteensä vain n. 2000. Ihan Nooan arkkiin sopivasti.
      G-M kokeilujen totaalinen epäonnistuminen eri kehälajistoihin kuuluneiden risteyttämisestä väkisin niiden perimää sekoittelmalla vahvisti kiistattomasti tarkkarajaisten kehälajistojen olemassaolon. Niitä kutsutaan myös peruslajeiksi tai kantalajeiksi.
      Ateisteja tämä fakta on aina ärsyttänyt niin että juolahti mieleen että tuo taannoinen inostus geenimanipulointiin saattoi johtua ihan muista syistä kuin siitä että asia olisi kunnolla tutkittu ennen aloittamista. Nyt asialle lähdettiin kiireellä vajavaisten tutkimusten innoittamana jota evousko vauhditti kun oli niin kova kiire osoittaa Genesis saduksi.
      No, siinä kävi päinvastoin ja syy siihen mainitaan Room. 1. luvussa jonka kaikki osaavat jo ulkoa.

      • GM-Porskuttaa

        Jyri. Kaikki osaavat valheesi ulkoa. Ei ne enää ketään kiinnosta edes tahattomana huumorina.


      • tieteenharrastaja

        Vain tulva puuttuu:

        " Ihan Nooan arkkiin sopivasti. "

        Ja kehälajikohkaamisesi, Jyrpä, on myös pelkkää höpötystä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1097
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      876
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      855
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      667
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      70
      615
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      583
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      536
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      493
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe