Miksi rehellisyydestä rangaistaan?

thebestpolicy

Olen suurimmaksi osaksi elämääni ollut rehellinen ja jos valehtelen ne ovat yleensä ns. valkoisia valheita eli jokin hätätilanne tai muu vaara tai en halua loukata. Koen että jos olet rehellinen sinua pidetään ikäänkuin pellenä. Enkä nyt tarkoita pelkästään parisuhdetta vaan yleensä elämässä. En tiedä onko aina ollut niin vai vain nykymaailmassa mutta tuntuu että valehteleminen ja kieroilu on maan tapa ja sillä pärjää. Tuntuu että rehellistä ihmistä ei arvosteta vaan pidetään lapsellisena ja tyhmänä.

Jotenkin vaan aina tykännyt tietynlaisesta suoruudesta ja aitoudesta ja kaikki teennäinen ärsyttää. Se on ollut luonteenpiirteeni lapsesta saakka. Ehkä tykkään tavallaan yksinkertaisuudesta ja kaikki kiero ja monimutkainen ahdistaa. Ihmettelen vaan miksi koen näin.

Eikö rehellisyyttä enää arvosteta? Usein olen törmännyt myös siihen että ne jotka huutavat lujimpaa ja juoruilevat saavat valheensa helposti läpi ja sitten kun esim. kerron etten käytä huumeita tai ole petturi suhteessa kuten on väitetty niin minua ei uskota. Ahdistavaa. Varsinkin parisuhteiden päätyttyä olen törmännyt vaikka mihin ihme väitteisiin kun exät suojelevat virheitään ja haluavat demonisoida minut. Pahin tilanne kun 2 exää yhdessä ryypäää ja haukkuu ja kumpikin uskoo toistensa valheita.

Mutta lopputulos on kuitenkin se etten voi elää loppuelämääni yrittäen todistella valheita vääriksi. Pitää vaan luottaa että aika korjaa virheet ja tiedän että läheiset ja ystävät tuntevat minut ja tietävät mikä on totta ja mikä ei. Esim. jos käyttäisin huumeita joku olisi jo toimittanut minut hakemaan apua siihen. Surullista silti. Olen pohjimmiltani kiltti ja auttavainen ihminen joka on välillä muuttunut todella vihaiseksi, katkeraksi ja välinpitämättömäksi huonon kohtelun takia.

5

470

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Uuh

      Helpommalla pääset jos unohdat mitä muut sinusta ajattelevat

    • Hejdå

      Pääasia, että tiedät itse olevasi rehellinen. On varmasti myös ihmisiä, jotka arvostavat rehellisyyttäsi ja suoruuttasi.

    • kumartelematon

      Jos ja kun minusta on valehdeltu mitä sattuu, halveksin valehtelijoita koko heidän lopun kurjan elämänsä. Pidän milloin kateellisina, milloin sairaina, milloin kaappi-minä-lie, joilla on paljon enemmän salattavaa ja siksi haluavat kohdistaa spottivalon muihin vaikka valheen voimin. Lähinnä huvittavaa, jos päihteelliset yrittävät leimata raittiita tai don juanit uskollisia ihmisiä, jotka eivät koske varattuihin. JNE. Vielä enemmän halveksin heidän hännystelijöitään. Narsistin narrina varmaan kiva olla koko elämä.

    • kaksiihmistä

      Olen myös joskus tuominnut vääriä ihmisiä vääristä syistä. Anteeksi. Hyvää npäivää.

    • monojakin

      minulle kävi ja niin, että selitin että asiat oli niin että kun loppui kk sen jäkeen en tehnyt käsin, vaan siitä syystä että minua voi panna joka päivä, että en ole koskaan kieltäytynyt, enkä sanonut että olisi päänsärkyä ym, aina on käynyt, mutta se lauseeni saikin kaikki tolaltaan , että hän ei voisi olla enään miun kaa sillä lailla, kun kuuluu kun en tee hänelle käsin, mutta yritin sanoa että kyllä se onnistuu mutta ei sitä pään järkeä vi kääntää kuin oma pää, että apua, en ole tätä kertonut kellekään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1900
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1509
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1288
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      125
      1275
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1200
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      270
      1009
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      962
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      107
      925
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      109
      881
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      47
      733
    Aihe