Adventtikirkon viralliset ohjeet papeille.
Adventtikirkossa on käytössä jalkojen pesu.
Viralliset ohjeet käsikirjarjasta
"Toisessa Mooseksen kirjassa pappien oli kuitenkin määrä pestä kätensä ja jalkansa ennen pyhäkköpalvelusta. Tässä tapauksessa on läsnä ajatus puhtaudesta ja siveydestä, joka teki papista soveliaan palvelemaan kansaansa Jumalan läsnä ollessa."
Salaiset pastorien ohjeet
16
184
Vastaukset
Jeesus näytti meille esimerkkiä, jota meidänkin tulee noudattaa.
Joh. 13:1-20
1 Pääsiäisjuhla oli jo tulossa, ja Jeesus tiesi, että oli tullut se hetki, jolloin hänen oli määrä siirtyä tästä maailmasta Isän luo. Hän oli rakastanut omiaan, jotka olivat tässä maailmassa, ja hän osoitti heille täydellistä rakkautta loppuun asti.
2 He olivat kokoontuneet aterialle, ja Paholainen oli jo pannut Juudaksen, Simon Iskariotin pojan, sydämeen ajatuksen, että tämä kavaltaisi Jeesuksen. 3 Jeesus tiesi, että Isä oli antanut kaiken hänen valtaansa ja että hän oli tullut Jumalan luota ja oli nyt palaamassa hänen luokseen. 4 Niinpä hän nousi aterialta, riisui viittansa ja kietoi vyötäisilleen pellavaliinan. 5 Sitten hän kaatoi vettä pesuastiaan, rupesi pesemään opetuslasten jalkoja ja kuivasi ne vyötäisillään olevalla liinalla.
6 Kun Jeesus tuli Simon Pietarin kohdalle, tämä sanoi: "Herra, sinäkö peset minun jalkani?" 7 Jeesus vastasi: "Tätä, minkä nyt teen, sinä et vielä käsitä, mutta myöhemmin sinä sen ymmärrät." 8 Pietari sanoi hänelle: "Sinä et ikinä saa pestä minun jalkojani!" Jeesus vastasi: "Jos minä en pese sinua, ei sinulla ole sijaa minun luonani." 9 Silloin Simon Pietari sanoi: "Herra, älä pese vain jalkojani, pese myös kädet ja pää." 10 Tähän Jeesus vastasi: "Se, joka on kylpenyt, ei tarvitse pesua, hän on jo puhdas.* Ja te olette puhtaita, ette kuitenkaan kaikki." 11 Jeesus tiesi, kuka hänet kavaltaisi, ja siksi hän sanoi, etteivät he kaikki olleet puhtaita.
12 Pestyään heidän jalkansa Jeesus puki viitan ylleen ja asettui taas aterialle. Hän sanoi heille:
"Ymmärrättekö te, mitä teille tein? 13 Te puhuttelette minua opettajaksi ja herraksi, ja oikein teette: sehän minä olen. 14 Jos nyt minä, teidän herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, tulee myös teidän pestä toistenne jalat. 15 Minä annoin teille esimerkin, jotta tekisitte saman minkä minä tein teille. 16 Totisesti, totisesti: ei palvelija ole herraansa suurempi eikä lähettiläs lähettäjäänsä suurempi. 17 Kun te tämän tiedätte ja myös toimitte sen mukaisesti, te olette autuaat.
18 "Minä en sano tätä teistä kaikista. Tiedän kyllä, ketkä olen valinnut. Tämän kirjoitusten sanan on käytävä toteen: 'Ystäväni, joka söi minun pöydässäni, on kääntynyt minua vastaan.' 19 Minä sanon tämän teille jo nyt, ennen kuin ennustus toteutuu, jotta sen toteutuessa uskoisitte, että minä olen se joka olen. 20 Totisesti, totisesti: joka ottaa vastaan sen, jonka minä lähetän, ottaa vastaan minut, ja joka ottaa minut vastaan, ottaa vastaan sen, joka on minut lähettänyt."- entinenkannattajajäsen
Adventtikirkon salailusta muutama vuosi sitten.
>>> Suomen Adventtikirkon korkeimpaan johtoon kuuluva pastori erosi viime syksynä äkillisesti virastaan. Eron tarkempaa syytä ei ole kerrottu, mutta kirkon jäsenten keskuudessa elää vankka käsitys että syynä oli epäilys lasten seksuaalisesta hyväksikäytöstä kirkon piirissä.
Kirkko ei ole tehnyt asiasta ilmoitusta poliisille eikä lastensuojelu viranomaisille.<<<- asiastaperillä
Tämä on kaikki hölynpölyä. Kirkko TEKI asiasta ilmoituksen, mutta lastensuojelu ei ottanut sitä vastaan eikä poliisi ollut asiasta kiinnostunut. Vasta MOT-ohjelman jälkeen poliisi tutki asian ja syyttäjä jätti syyttämättäjättämispäätöksen. Se siitä.
- jenkkimeininkiä
Salainen adventismikultti
https://m.youtube.com/watch?v=MNoQbJgQ1JQSekava video, josta en saanut selvää. Käsiteltiinkö videossa jotenkin adventismia tai adventisteja? Voisitko kertoa? Adventisteilla ei ole ainakaan montaa vaimoa eikä mitään Jumalan armeijaa, josta video kertoi. Mielestäni video ei käsitellyt adventismia mitenkään.
Kyllä Youtubesta löytyy videoita joka lähtöön, myös parjausvideoita, kuten alla oleva.
Videossa tuodaan esille minulle vieraita asioita, kuten tuo oma Raamatunkäännös. Siitä on täällä keskusteltu jo aiemminkin ja todettu, ettei k.o. käännös ole missään virallisesti käytössä, eikä siitä ole suomennosta eikä tule olemaan. Näinhän pastori Arasolakin kirjoitti.
Videossa kerrottiin, että Whiten kirjoitukset eivät pidä läheskään aina paikkaansa. Tämäkään ei ole mitään uutta ja ihmeellistä ainakaan minulle. Ei tietenkään. Eihän Whiten kirjoitukset olekaan Raamatun vertaisia. Ei alkuunkaan. Minä en esim. lue Whiteä vaan Raamattua ja nykyään Messiaanisten juutalaisten kirjoituksia.
https://www.youtube.com/watch?v=B5AQLVjrefg
Tässä aloitusteksti Google-suomennoksena: Tämä Jeremiah Filmsin silmät avaava dokumentti tutkii seitsemännen päivän adventistikirkon opetuksia, sen alkuperää ja muutoksia, joita on tapahtunut vuosien mittaan. Se tutkii uskonnon perustajan, myöhäisen profeetan Ellen G. Whitein, vaatimuksia ja vertailee hänen ainutlaatuisia uskomuksiaan raamatulliseen totuuteen. Tapaat useita entisiä korkean kirkon johtajia, joista monet ovat neljännen sukupolven jäseniä, ja huomaat, mitä tapahtui, kun he lähtivät matkalle selvittämään totuus organisaatiosta.
Roomalaisille 5: 8
Mutta Jumala osoittaa omasta rakkaudestaan meitä kohtaan, sillä kun olimme vielä syntisiä, Kristus kuoli meille.
John13: 34
Uusi käsky annan teille, että rakastat toisiamme; kuten minä olen rakastanut sinua, että myös rakastat toisiamme.
Sitten tässä videossa pastori Doug Batchelor pohtii, että onko adventismi uskonto vai kultti:
https://www.youtube.com/watch?v=7oSPHDlFxNI- pyhpyh2378237948
Jeremiah Films on hölynpölyn höpisijä.
- toivossaonhyväelää
Entisten Toivonlinnassa olleiden oppilaiden yhteistapaaminen.
Adventtikirkko on kriisissä ja rahapulassa.- entinenoppilas
Eipä ole tullut kutsua.
Aloitushan on harhaa... Valitan trollit.
Ensinnäkin adventtikirkolla ei ole mitään salaisia pastorin ohjeita. Ohjeita on, ne on painettu kirjaan nimeltä (Seventh-day Adventist) Minister's Handbook. Kirja on vapaasti ostettavissa ja netistä ladattavissa ja kirkko on, oletan, antanut niitä Suomessakin englanninkielen taitoisille pastoreille.
Mikään erityisen virallinen eepos ei ole kyseessä. Tietojeni mukaan sitä ei ole käännetty miltään osin niille työntekijöille, jotka eivät englantia osaa ja kirkon pastorikoulutuksessa teos sivuutetaan suurin piirtein sillä, että jos nuorella ja kokemattomalla pastorilla menee sormi suuhun, eikä tiedä, miten joku tilaisuus järjstetään (vaikka ensimmäinen kerta uudella pastorilla ehtoollisen, kasteen, hautauksen tms. järjestäminen), eikä hän jostakin syystä uskalla luottaa Hengen johtoon ja terveeseen järkeen tilaisuuden järjestämisessä, niin sitten voi katsoa tästä kirjasta.
Siinä on joku lyhyt muoto ja kommentti useimpien seurakunnallisten tilaisuuksien ja toimitusten järjestämiseen. Kirja ei kuitenkaan sido millään tavalla kirkon työntekijöitä toisin kuin seurakuntakäsikirja, joka antaa moneen asiaan virallinen kannan siitä, miten kirkko toimii.
Mitä sitten tulee alussa lainattuun tekstiin, en sitä löytänyt tästä kirjasta. Kirjassahan ei jalkojen pesusta sanota juuri mitään. Lainataan Joh 13. luvun teksti ja muutama lause ohjeita. Ei mitään toisesta Mooseksen kirjasta.
Ei silti eihän tuossa lainauksessa mitään ihmeellistä ole, enkä oikein ymmärrä miksi tätä piti jonkinlaisena suurena paljastuksena esittää, mutta eihän sitä kaikkea tarvitse ymmärtääkään. Taidankin tyytyä Herran hyvyyttä kiittelemaan. Antoisampaa kuin jauhaa jostakin turhanaikaisesta.
Kai- Lueläksysitrolli
Jaahas, Kai Arasola todisti että Adventtikirkon 28 opinkohtaa on trollitehtaalta ja niitä ei kuulu pastoreiden noudattaa . Opinkohdissa vedotaan Mooseksen kirjoihin.
Eikö trolli Kai Arasolan mielestä ole Adventtikirkossa puhdistautumista jalkojen pesulla erityisesti pastoreille vai voiko pastorit kieltäytyä jalkojen pesusta?
Hyvä kun selvisi. Kyseessä ei siis ollut trollaus vaan tietämättömyys. 28 opinkohdassa on tasan yksi lause jalkojenpesusta. Se löytyy opinkohdasta 16 ja siinä sanotaan jotakin Jeesuksen esimerkistä. Ei mitään Mooseksesta.
Aloituksessa mainitun lauseen arvaan tulevan nettiin laitetusta kirjasta, joka täällä jo varmaan sadatta kertaa sekoitetaan opinkohtiin. Lähde, jos se tuo kirja on, ei ole salainen (onhan se netissä) eikä kaikilta osin kovin järkeväkään, niinkuin joistakin siitä otetuista lainauksista selvästi käy ilmi.
Mutta kun uusi upea kevätpäivä tulossa, eihän tässä voi kuin kiittää Herran hyvyydestä. Piha alkaa jo näyttää siltä, että on pian kaivettava ruohonleikkuri talviteloiltaan...Pitää varmaankin lisätä vielä toinen kommentti, koska tässä oli kysymyskin.
<Eikö -- ole Adventtikirkossa puhdistautumista jalkojen pesulla erityisesti pastoreille vai voiko pastorit kieltäytyä jalkojen pesusta?>
En nyt ole ihan varma, mitä tässä kysytään, mutta vastaan kuitenkin.
1. Ei kai jalkojen pesu mitään puhdistautumista varten ole... kyse on vertauskuvasta. Ei ehtoollisleipäkään riitä nälkää tyydyttämään jne. Tietenkin, jos tarvetta on, hyvähän se on jos jonkun jalat edes muutaman viikon välein pestään... mutta vertauskuva on vertauskuva.
2. Ei kai tämä toimitus mitenkään erityisesti liitty pastoreihin tai edellytä heiltä jotakin valmistumista.
3. Totta kai pastori voi jättää jalkojenpesun väliin. Minäkin olen jättänyt vaikka kuinka monta kertaa. Sain pahan palohaavan jalkapohjaani, toisen kerran astuin naulaan, sitten sain haavan jalkaani, tai homma ei muuten juuri nyt tuntunut sopivalta jne. Mahtoikohan kukaan edes huomata, ettei pastori ollut mukana?- Arasolalle
Pastoreiden tehtävänä on selitellä ja kiemurrella.
Tohtorit ovat selitystieteen mestareita.
Adventismi perustuu selityskokoelmiin.
Millä muulla kirkolla kuin A-kirkolla on käytössä säännöllinen jalkojenpesurituaali?
- salainenyllätys
Monelle Adventtikirkossa satunnaisesti kävijälle tulee jalkojenpesu rituaali yllätyksenä.
Tätä salaista rituaalia ei mainosteta etukäteen. - pyhempiäkuinmuut
Tämä sivu käyttää evästeitä palveluiden toimittamisessa, mainosten personoinnissa ja liikenteen analysoinnissa. Käyttämällä sivustoa hyväksyt evästeiden käytön.
LisätietoaOK
Etsi
Toggle Valikko
Aihealueet
Keskustelu24 Yhteiskunta Uskonnot ja uskomukset Kristinusko Helluntailaisuus Jos helluntailaiset olisivat Oikeasti Kristittyjä,
Jos helluntailaiset olisivat Oikeasti Kristittyjä,
Herätyys
6.5.2018 1:15
niin kyllähän heidän silloin kuuluisi keskustella asiallisesti ja rakentavasta Raamatun UT mukaisesta ja perustuvasta, ne Raamatun UT mukaisen Kristillisyyden tunnusmerkit ilmentävästä ja täyttävästä kaikille hyväksi Kristillisyydestä. Siitä Kristuksen Jeesuksen kirkkaudeksi ja kunniaksi, "maailmalle valkeudeksi ja maalle suolaksi" olevasta ja riittävästä. Mutta kun ei! Täällä ei ole kukaan muu ollut edes millään tavalla kiinnostunut keskustelmaan siitä. Kaikesta muusta kylläkin, ns. "vääntävät", kiistelevät ja arvuuttelevat.
Vaikka Kristitityt ovat kutsuttu Totuuden julkituojiksi. Kaikkia muitakin siihen Oikeaan. Raamatun UT mukaiseen Kristillisyyteen, Krist. yhteyteen ja yhteistyöhön voittaviksi.
Jeesuksen nimessä... uskovilleen / muillekin tähän kaikille hyväksi Raamatun UT mukaiseen Kristillisyyteen HERÄTYKSEKSI. Ns. HUUTAVAN ääni!
IlmiannaJaa
16 Vastausta KIRJOITA VASTAUS
Luetuimpia
Toraistin opetuksessa toora kumoaa tooran
Vanha liitto ja uusi liitto
Uskonnolliset vihapuheet
1234567---
6.5.2018 10:31
UUSI
Kristitty pitää Jumalan antaman sapatin pyhänäpäivänä. Käskyt Jumala kirjoitti omalla sormellaan MUISTA !
KommentoiIlmiannaJaa
1 VASTAUS:
UUSI
Herätyys
6.5.2018 17:28
Kristittyjä on vasta ne, jotka alkaa ja yhtyy elämään ja toimimaan kaikille hyväksi Kritsuksen Jeesuksen / apostoliensa Totuuteen perustuvien ja mukaisten, kaikkia kohtaan ja kaikille Oikeuden mukaisten opetusten / ohjeiden ja kehoitusten mukaisesti, Käskynsä kaikilta osin pitävästi ja täyttävästi. Josta VASTA voi alkaa ilmetä ja täyttymään ne Oikean, Raamatun UT mukaisen Kristillisyyden tunnusmerkit.
Jeesuksen nimessä... uskovilleen / muillekin tähän em. Raamatun UT mukaiseen Kristillisyyteen herätykseksi, muistuttaen ja valistaen.
Puolustaja PYHÄHENKI, joka Totuudenhenki, / vähäisen, Totuudessa pysyvän ja siihen, Raamatun UT mukaisuuteen pitäytyvästi elävän, puhuvan ja toimivan, tähän em. mukaiseen Krist. yhteyteen ja yhteistyöhön kutsutun, siihen näyllä armoitetun, palvelijansa ja seuraajansa kautta.
KommentoiIlmiannaJaa
LISÄÄ KOMMENTTI
eijärkevän
6.5.2018 17:19
UUSI
Täällä helluntaipalstalla ei ole yhtäkään helluntailaista; vihollinen agiteeraa tänne kaikki orjansa ja piiskaa heitä pilkkaamaan Jeesusta ja uskovia ...
Helluntailaisilla on ihan oma foorumi, jossa he keskustelevat asiallisesti ja Raamatun mukaisesti ja josta foorumilta heitetään kaikki jumalattomat pilkkaajat pihalle heti ensi viestistä ..
helluntailaiset ovat siellä omalla foorumillaan ..
Ei meitä täällä ole kuin joitain satunnaisia uskovia välillä käy jotain sanomassa; lähes kaikki ovat pilkkaajia ja sielunvihollisen agiteeraajia, jotka luulevat että täällä on helluntailaisia..
Ei yhtäkään helluntailaista .. en minäkään ole helluntailainen ..
Suoemi24 palstoilta kannatta pysyä poissa .. Suomi24 on vain ............. varten, siis vittuiluun ja pilkantekoon käytetty ...
Kenenkään järkevän ihmisen keskustelupalsta tämä ei ole ...
KommentoiIlmiannaJaa
2 VASTAUSTA:
UUSI
1234567---
6.5.2018 19:02
Jos helluntailaiset käyttäisivät järkeä, niin he opettaisivat, että Jumalan antama sapatti tulee pitää pyhänäpäivänä.
Suuri osa julistaa, että sapatti ei kuulu enää Uudenliiton kristityille.
Sapattisin heillä on rukoushuoneidensa ovet tiukasti kiinni, paitsi silloin kun on siivoustalkoita tai myyjäisiä sapattisin, niin ovet ovat auki.
Tunnen heidän opetuksensa, sillä olen aikoinani käynyt heidän kokouksissaan
KommentoiIlmiannaJaa
UUSI
Herätyys
6.5.2018 23:44
Mitä ne helluntailaiset sielllä OMALLA foorumilla tekee.
Kristityt ovat "maailmalle valkeudeksi ja maalle suolaksi" Kristuksen Jeesuksen kirkkaudeksi ja kunniaksi, Hänen apostolisia seurakuntiaan / sitä pelastukseksi Krist. vaihtoehtoa, NÄKYVÄSTI, ja kaikeen maailmaan asti kuuluvalla tavalla rakentaviksi kutsuttuja. Ei ihmisiltä, omille foorumeilleen piiloutuviksi, siellä vain opillisista asioista kiisteleviksi.
Sieltäkin, kokemusta omaava.
KommentoiIlmiannaJaa
LISÄÄ KOMMENTTI
Meidän yrityksemme saada jotain etua sapateista, jalkojen pesuista, israelilaisten juhlista, viitan tupsuista ja kymmenyksistä ja muista Mooseksen lain noudattamisista, niin joutuu vain toteamaan, että kaikki ne tehdään lihan lepyttämiseksi ja ikäänkuin syntien peittämiseksi ja hyvittämiseksi ja niillä ei siis ole mitään arvoa Jumalan silmissä, vaan ne ovat Jumalalle kauhistus. Selitystä tarvitaan, kun luetun ymmärtäminen on vaikeaa.
<Millä muulla kirkolla kuin A-kirkolla on käytössä säännöllinen jalkojenpesurituaali?>
Maailman kristityistä noin 1,5 miljardia, eli ylivoimainen enemmistö kuuluu kirkkoihin, joissa on suht säännöllinen jalkojen pesu.
Monilla suurilla kirkoilla se on osa pääsiäisajan (erityisesti kiirastorstain) tilaisuuksia. Näin roomalaiskatolisilla, ortodokseilla (mukaan luettuna koptilaiset ja idän ortoksikirkot), anglikaaneilla, luterilaisilla, metodisteilla, mennoniiteillä jne.
Adventistien tapaan jalkojenpesua muulloin kuin pääsiäisaikaan harjoitetaan mm. veljesseurakunnan piirissä, jotkut baptisti- ja helluntailaisryhmät, anabaptistit jne.
Apostolisen ajan jälkeen jalkojenpesusta löytyy mainintoja kirkkohistoriasta. Tertullianus kirjoittaa tavan säilyneen, sen mainitsee Augustinus, siitä löytyy mainintoja varhaisten germaanikristittyjen parista, samoin Irlannista, Pohjois-Afrikasta ja Pohjois-Italiasta varhaiskeskiajalta. Samoin siitä löytyy maininta benediktiiniläisluostareiden käytäntönä (nöyryyden asetuksena) ja albigensien ja valdolaisten parista. Myös Hussilaiset (Jan Husin alkama uskonpuhdistusliike) ja osa radikaaliuskonpuhdistuksen kannattajista otti jalkojen pesun käyttöön.
Kai
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 202664
- 441291
Piilorikollisuutta Puolangan päätöksentekoelimissä? Kyllä! Julkisesti todistettu!
Kyösti (kesk) rehenteli julkisissa tiedotusvälineissä tehneen jo ennen vaaleja sopimuksen kokoomuksen ehdokkaiden kanssa70947Miten suomalaiset miehet
On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää138925- 45881
- 61842
- 42806
Eräs läheinen sanoi
Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.44795Eduskunnassa valmistaudutaan jo persujen täydelliseen romahdukseen - Koko paska kaatuu hetkessä
– On mahdollista, että käy kuin Assadin Syyrialle tai Ceaușescun Romanialle: koko paska kaatuu aivan hetkessä, kun tarpe165776Iloista ja aurinkoista pääsiäistä kaikki palstan kivat sinkut :)
Täällä on näköjään vähän huono meininki tarttunut kuin tuolta muualta mutta pidetään edelleen tämä puoli suht positiivis134725