Luominen ei ole taikuutta

asdsf

Taikuuden määritelmässä luonnollinen hallitsee yliluonnollista.
Siis jos me ei-yliluonnolliset ihmiset jotenkin saadaan yliluonnollinen hallintaan ja tämän avulla saadaan aikaan fysiikan lakeja rikkovia tapahtumia, niin tämä olisi taikuutta.
Luomisessa yliluonnollinen käytti itse yliluonnollista voimaansa tuodakseen universumin, maailman ja meidät olevaisuuteen eikä se siten ole taikuutta.
Yliluonnollinen loogisesti tekee yliluonnollisia asioita eikä se ole taikuutta eikä riko mitään.

17

243

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AteistiVaan

      ”Dosentti Marjaana Lindemanin johtaman tutkimuksen ”Taikauskon vetovoima” mukaan käsitykset, joita on nimitetty joko taikauskoksi, paranormaaliksi, yliluonnolliseksi tai maagiseksi eli taikuudeksi, ovat kaikki yksi ja sama asia.”
      https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Yliluonnollinen

      Eli kyllä yliluonnollisia tekoja voidaan perustellusti kutsua taikuudeksi. Se tekeekö taikuutta yliluonnollinen taikaolento ei tee teosta luonnollista.

    • "Taikuuden määritelmässä luonnollinen hallitsee yliluonnollista. "

      Kenen määritelmän mukaan? Sinun?

      "Siis jos me ei-yliluonnolliset ihmiset jotenkin saadaan yliluonnollinen hallintaan ja tämän avulla saadaan aikaan fysiikan lakeja rikkovia tapahtumia, niin tämä olisi taikuutta."

      Ei, vaan tämä olisi jotain luonnollista jota emme vielä ymmärrä. Emme lähtökohtaisesti voi saada yliluonnollista hallintaan, noin niinkuin määritelmän mukaan...

      "Luomisessa yliluonnollinen käytti itse yliluonnollista voimaansa tuodakseen universumin, maailman ja meidät olevaisuuteen eikä se siten ole taikuutta.
      Yliluonnollinen loogisesti tekee yliluonnollisia asioita eikä se ole taikuutta eikä riko mitään."

      Ei kun tuo nimenomaan on taikuutta. Ihan määritelmän mukaan.

      • httpsfi.wikipedia.orgwik

        "Taikuus (magia, noituus) tarkoittaa taikojen käyttöä luonnon ja kohtalon voimien hallitsemiseksi.[1] Yliluonnollisen hallintaan pyritään esimerkiksi rituaalisten tekojen ja toimitusten eli taikojen, erityisten taikaesineiden, ja rituaalisen kielenkäytön eli loitsujen avulla."

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Taikuus_(yliluonnollinen)


      • httpsfi.wikipedia.orgwik

        "Yliluonnollinen tarkoittaa luonnonlakeja noudattamatonta, luonnontieteellistä selitystä vailla olevaa, normaalin tai luonnollisen rajat ylittävää. Sillä tarkoitetaan toisaalta myös selittämätöntä, outoa tai paranormaalia.[1]"

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Yliluonnollinen


      • toesaaltaohaseniinni

        Luonnollisesti ymmärryksesi on varsin rajoittunut, Sikamaster.


    • P.Aholainen

      Ihmiset ketkä uskovat yliluonnollisuuksiin ovat siten luonnottomia koska ovat yliluonnollisuuden vallassa.

    • Miksi yliluonnollisuus on niin tärkeää?

      • Luonnollisuus tuntuu olevan joillekuille (Mark5, yurki1000js) vaikea kestää.


    • Autaluoja

      Pelkässä ihmisen biologiassa on paljon aukkoja jota tiede ei ole vielä avannut. Se ei osaa ede ihmetellä luonnon ihmeellisyyttä. Ihmisen elämänkaari on munasolusta hautaan, siinä on vielä pitkäksi aikaa tieteellä työmaata. Sitten lukitaan aivot mitä ei saa ajatella, suljetaan henki pois, vaikka ihmisellä on henki ja tietoisuus, josta tiede ei tiedä hölläyksen pölläystä. Todellinen etsintä on juupas eipäs kinaamista, ihmise siis itse ei pyri totuudellisuuteen, estetään totuuden esilletulo, harhautetaan ylimielisillä heitoilla, ei tiede itse ajattele, siellä on käyttäjät takana. Raha ratkaisee sielläkin, myydään sieluja himoitaan nobelleja, Tiede ei ole elämää se todistaa itse itsensä, kohta sen tekee algoritmit, se on sellaista menoa köyhät maatuu. Ihmisyydelle se on loppu.

      • "Pelkässä ihmisen biologiassa on paljon aukkoja jota tiede ei ole vielä avannut"

        Laitatko tiivistelmän noista tieteen tämän hetkisistä aukoista? Vai puhuuko tässä taas kiven alla kasvanut tollo täydellisen tietämättömyyden ja typeryyden tuomalla itsevarmuudella?


      • Autaluoja
        Munuaistutkija kirjoitti:

        "Pelkässä ihmisen biologiassa on paljon aukkoja jota tiede ei ole vielä avannut"

        Laitatko tiivistelmän noista tieteen tämän hetkisistä aukoista? Vai puhuuko tässä taas kiven alla kasvanut tollo täydellisen tietämättömyyden ja typeryyden tuomalla itsevarmuudella?

        Anna tulla, älä käytettyjä herneitä pistä.


      • Autaluoja kirjoitti:

        Anna tulla, älä käytettyjä herneitä pistä.

        Ai sori, nyt vasta luin ensimmäisen viestisi loppuun. Sinultahan on jäänyt lääkkeet ottamatta.


      • Autaluoja
        Munuaistutkija kirjoitti:

        Ai sori, nyt vasta luin ensimmäisen viestisi loppuun. Sinultahan on jäänyt lääkkeet ottamatta.

        Pistä korkki kiinni. Huomenna on perempi olla. Ole kiltti puju! Kyllä sää kasvat vielä., usko vaan!


    • tietokorvaauskon

      Luominen ei ole taikuutta vaan satu taikuudesta .

      • Ymmärryshoi

        Tieto ei vielä tuota tapahtumaa. Tietoa on mutta sekin käytetään tappeluun ja väittelyyn , raha määrää tieteen suunnan. Tiede-uskovaiselle on kaikki selvää, huijaa vaan itseään. oikea tiede ei tiedä todellisuudesta vasta kuin pienen osan. onko universumeita useita. Tiede on työkalu, ei sitä tyhmempi heti huomaa. Jos tiede on kaikki kaikessa, - palaamista typeryyteen, - järki ei pysty korvaan moraalia. Tieto ja tietoisuus on eri asioita.


    • AsiaSelväksi

      Taikuutta on hölmö verrata yliluonnolliseen, koska taikuus itsessään on yliluonnollista. Oikeampi vertailukohta on taikuus ja ihme. Kummatkin ovat yliluonnollisia tapahtumia, ainoa ero tulee lähteestä. Taikuudessa lähde on ihminen joka pyrkii kontrolloimaan luonnontapahtumia fysiikan lakeja rikkomalla, eli yliluonnollisin keinoin. Ihme on muuten sama, mutta lähteenä on jumalolento.

      Taikuus on siis ihme samalla tapaa kuin vene on jahti jos se on tarpeeksi iso.

      • Järkisyitä

        ”Jumala taikoi’ tai ’Jumala teki ihmeen” ovat molemmat suomea ja tarkoittavat nähdäkseni samaa.

        Sanoilla on useita eri käyttötapoja ja tarkoituksia. Ei kannata takertua itse sanaan vaan miettiä, mitä toinen haluaa sanoa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Se ääni ja

      Olemus vaan, kyl teis jotain samaa on ja samoja luonteenpiirteitäkin löytyy vaikka paljon on höpöäkin mukana 😍😂🤭 vaik
      Ikävä
      27
      2678
    2. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      130
      2245
    3. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      84
      1555
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      15
      1441
    5. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      117
      1433
    6. Hallitus heitti kymmeniä miljoonia

      Yksityislääkäri kela korvauksiin. Ei ole mikään ihme, että se ei lyhentänyt terveyskeskusjonoja niinkuin hallitus väitti
      Maailman menoa
      97
      1350
    7. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1128
    8. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      80
      1122
    9. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      70
      1118
    10. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      59
      1059
    Aihe