Miten voimme kasvaa kristittyinä?

Millaista on kasvaa kristittyinä? Tähän vapaita mielipiteitä.

18

260

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aloita.vaikka.siitä

      No esimerkiksi lopettamalla valehtelemisen ja vastaamalla kysymyksiin.

    • Tutkimalla uskon perusteita. Havainnot johtavat auttamatta ateismiin.

    • näetotuus

      Hiekkakansa on julmaa, pysy kaukana kristityistä.

    • "Miten voimme kasvaa kristittyinä?"

      Tutkimalla ja ihailemalla omaa napanöyhtää. Sillä tavoin kaikki kristityt ovat syntyneet.

    • liitymeihin

      Uskomalla pastoreihin tulee nimiadventisti tai änkyräadventisti.
      Tämäkin on uskonkasvua.

    • v.aari

      – Siirtämällä varovaisesti huomio pois sanoista ympäröivään todellisuuteen.
      – Lopettamalla hedelmätön vatkaaminen uskomisesta ja keskittymällä elämään oikein.
      – Oivaltamalla, että kirjoitusten merkitys on myyttisellä tavalla opastava eikä kirjaimellinen totuus.

      Noin alkajaisiksi.

    • Eikiitosjeesus

      Kuin tynnyrissä kasvaisi. En suosittele.

    • toivo-luottamus

      Ei pidä pitää halpana Jumalan kuristusta.
      Kuritus murehduttaa ihmisen, mutta pitää kääntää katseensa pite,mmälle.

    • Olen sitä mieltä, että meidän tulisi pyrkiä eroon itsekkyydestä ja oman edun tavoittelusta, olimmepa sitten kristittyjä, juutalaisia, muslimeja tai uskonnottomia ihmisiä. Jos me toimisimme sydämen halusta tavalla, joka auttaisi lähimmäistä ja toisi iloa heille sen sijaan, että pyrkisimme hyötymään muista ihmisistä, niin silloin tämä maailma olisi sellainen paikka, jossa tahtoisin viipyä pidempään kuin nyt viivyn kuolevaisuuteni vuoksi.

      Olen miettinyt pitkään sitä, tahtoisinko elää ikuisesti vai en. Kun tulin uskoon, en pitänyt totena iankaikkista elämää. Etsin apua itse aiheuttamiini ongelmiini omassa elämässäni. Kun tunnustin syyllisyyteni Jumalan edessä ja pyysin syntini anteeksi häneltä ja tahdoin luopua siitä elämäntavasta, joka johti minut ahdinkoon, niin sain syntini anteeksi ja rauha valtasi sydämeni. Uskoin tuolloin evankeliumin sanan mukaiseen julistukseen parannuksesta, Jeesuksesta ja Jumalasta. Se kaikki on pelastanut tämän maallisen elämäni, niin että en tehnyt itsemurhaa tai ajautunut halveksituksi laitapuolen kulkijaksi.

      Olen tällä hetkellä risteyskohdassa monella eri tavalla. Huomaan monet aiemmin totena pitämäni asiat epätosiksi tai kyseenalaisiksi. En voi silti luopua siitä ihanasta kokemuksesta, jonka sain saatuani synnit anteeksi ja uuden elämän Jumalan lahjana. Sitä ei voida minkään tieteellisen tutkimuksen tai järjen päätelmien avulla tehdä tyhjäksi. Arvomaailmani ja elämänkatsomukseni muuttuivat. En ollut aiemmin kiinnostunut uskonnoista ja pidin niitä huijauksena. Kun sain avun siltä Jumalalta, johon turvauduin ja jolta apua pyysin, niin olen ollut siitä lähtien varma, että hän on olemassa.

      En ole terävin kynä penaalissa, mutta en tylsinkään. Jotkut ateistiset ja agnostiset työtoverini arvostavat minua sen vuoksi, että olen heitä korkeammin koulutettu ja olen tutkinut monia asioita paljon syvällisemmin kuin he. He arvostavat näkemyksiäni käytännön elämään liittyvissä asioissa, mutta uskoni vuoksi he pilkkaavat ja kiusaavat minua. En ole koskaan ymmärtänyt sitä, minkä vuoksi minua on pilkattu ja kiusattu vain sen vuoksi, että minä olen pitänyt totena joitakin sellaisia asioita, joita muut eivät pidä totena.

      En ole viimeisten vuosien aikana yrittänyt saada ketään kääntymään oman uskoni kannattajaksi toimimalla aktiivisesti läheisteni keskuudessa uskoni levittämiseksi. En pidä sitä tarpeellisena. Olen toki kirjoitellut kaikenlaista blogeihin ja keskustelupalstoille, mutta minulle on loppujen lopuksi ihan sama, miten ihmiset uskovat, kunhan vain käyttäytyisivät siten kuin moraalisesti oikein on: että rakastaisivat lähimmäistä niin kuin itseään eivätkä tuottaisi kenellkään vahinkoa väärämielisellä käytöksellään.

      Rakkauden käsky on korkein ihanne, jota en pysty itsekään täyttämään. Minä rikon vähän väliä sitä käskyä vastaan, mutta yritän aiheuttaa mahdollisimman vähän vahinkoa väärämielisellä käytökselläni minua lähellä oleville ihmisille. Olen epäonnistunut siinä tehtävässä pahoin ja sen kuvastaa jo se, että puhun siitä "tehtävänä", vaikka se on pelkkä sisäinen vitsi minulle. Olen joka tapauksessa syntinen ja paha ihminen, joka tarvitsee syntien anteeksiantoa ja ymmärystä sekä opastusta kohti parempaa ja lähimmäistä kunnioittavaa elämäntapaa. Onko tämä väärin vain sen vuoksi, että pidän totena luomisen ja luojan olemassaolon sekä joitakin Raamatun kirjoitusten sisältämiä asioita?

      • Uskone

        Tarkoitatko, että et pidä evankeliointia tärkeänä? Tai että lähimmäisesi kohtalo ei liikuta sinua?


      • mmmmm
        Uskone kirjoitti:

        Tarkoitatko, että et pidä evankeliointia tärkeänä? Tai että lähimmäisesi kohtalo ei liikuta sinua?

        Tossahan lukee selvästi, että unitaarin korkein ihananne on rakkauden kaksoiskäsky.


      • Uskone kirjoitti:

        Tarkoitatko, että et pidä evankeliointia tärkeänä? Tai että lähimmäisesi kohtalo ei liikuta sinua?

        En pidä tärkeänä sen asian julistamista, että Jumala on herättänyt kuolleista poikansa Jeesuksen kristuksen ja siihen sanomaan uskominen olisi sielujen pelastumisen ehto. Pidän sitä tärkeämpänä lähimmäisen rakastamista. Jos joku kiinnostuu sen kautta Jumalasta ja oman uskoni perusteista, niin kerron siitä hänelle. Pysyn myös totuudessa niin että en väitä varmaksi totuudeksi asioita, joita en voi todistaa. Raamattu on täynnä sellaisia kertomuksia, joita ei voida todeksi osoittaa ja on jopa epätodennäköistä, että ne kohdat Raamatussa olisivat totta, joihin nyt tällä viestilä viittaan mainitsematta kyseisiä kohtia. En aio myöskään vastata kysymyksiin, mitä kaikkea pidän mahdollisesti totuuden vastaisena Raamatussa, koska aikani ja elämäni ei riittäisi siihen. Sen sijaan, että sellaisia vaatimuksia esitetään, pyydän lukijoita rakastamaan lähimmäisiä käytännön elämässä ja pysymään loitolla tällaisista aikaa vievistä palstoista, jotka ovat pois oman perheen rakastamisesta. Minä en ole siihen kykenyt, mutta ei minulla toisaalta ole enää paljon perhettä jäljellä. On vain yksi vaimo...


      • mmmmm kirjoitti:

        Tossahan lukee selvästi, että unitaarin korkein ihananne on rakkauden kaksoiskäsky.

        Jep. Mutta minun mielestäni rakkauden kaksoiskäskyyn ei kuulu tuputtaa evankeliumia kaikille luoduille. Jeesus sanoi evankeliumien mukaan, että jos joku ei ota opetuslapsia ja heidän sanomaansa vastaan, niin tulee lähteä pois ja karistaa tomu jaloista. Suomessa ei ole tietääkseni yhtä ainoata ihmistä, joka ei olisi kuullut evankeliumia tai kehotusta parannukseen, joten miksi tuputtaisin suomalaisille sellaista asiaa, josta on kerrottu heille lapsesta pitäen?

        En usko tuputtamisen tuovan hyvää tulosta. Uskon sen sijaan siihen, että Jumala kutsuu ihmisiä ja avaa tilaisuuksia keskustella heidän kanssaan Jumalasta ja Jeesuksesta Raamatun kirjoitusten mukaan ja muutenkin. Olen saanut Jumalan armosta nähdä, miten tämä homma toimii. En silti kerskaa siitä, miten moni ihminen on kääntynyt ja tullut Jumalaan uskovaksi toimintani seurauksena. Ei heitä kovin montaa ole, mutta sen minä sanon Jumalan ja ihmisten edessä totuutena, että en häpeä todistusta Jeesuksesta kristuksesta, minun herrastani ja jumalastani.


      • unitaari kirjoitti:

        Jep. Mutta minun mielestäni rakkauden kaksoiskäskyyn ei kuulu tuputtaa evankeliumia kaikille luoduille. Jeesus sanoi evankeliumien mukaan, että jos joku ei ota opetuslapsia ja heidän sanomaansa vastaan, niin tulee lähteä pois ja karistaa tomu jaloista. Suomessa ei ole tietääkseni yhtä ainoata ihmistä, joka ei olisi kuullut evankeliumia tai kehotusta parannukseen, joten miksi tuputtaisin suomalaisille sellaista asiaa, josta on kerrottu heille lapsesta pitäen?

        En usko tuputtamisen tuovan hyvää tulosta. Uskon sen sijaan siihen, että Jumala kutsuu ihmisiä ja avaa tilaisuuksia keskustella heidän kanssaan Jumalasta ja Jeesuksesta Raamatun kirjoitusten mukaan ja muutenkin. Olen saanut Jumalan armosta nähdä, miten tämä homma toimii. En silti kerskaa siitä, miten moni ihminen on kääntynyt ja tullut Jumalaan uskovaksi toimintani seurauksena. Ei heitä kovin montaa ole, mutta sen minä sanon Jumalan ja ihmisten edessä totuutena, että en häpeä todistusta Jeesuksesta kristuksesta, minun herrastani ja jumalastani.

        Jos joku fundis ei ymmärtänyt kirjoitustani oikein, niin hän väittää, että minun mielestäni rakkauden käskyyn ei kuulu kertoa evankeliumia kaikille kansoille ja kaikille luoduille. Sellainen johtopäätös on oikeutettu, mutta virheellinen tulkinta johtuen harkitsemattomista sanoistani. Minä kirjoitan usein harkittuja sanoja joiden sanomaa pidän totena ennen postaamista, mutta välillä kirjoitan harkitsemattomia sanoja, jotka sisältävät asiavirheitä, kirjoitusvirheitä, ajatusvirheitä tai muuta vastaavaa, joka johtaa väärin ymmärtämiseen vastoin alkuperäistä tarkoitustani.

        Olen siis sitä mieltä, että rakkauden käskyyn kuuluu julistaa evankeliumia kaikille luoduille, mutta sitä ei tule tuputtaa. Jos joku ei ota evankeliumia vastaan kerran sen kuultuaan, niin hänet tulee jättää rauhaan ja siirtyä kertomaan evankeliumia muille. Suomessa ei ole yhtä ainoata sellaista ihmistä, joka ei olisi evankeliumia kuullut, joten sen kertominen suomalaisille on jokseenkin turhaa saman asian toistamista. Tilanteesta tekee poikkeuksellisen vain se asia, että Jumala kutsuu jotakin tiettyä henkilöä ja saat sinä hetkenä todistaa hänelle uskosi perustuksesta.


      • unitaari kirjoitti:

        En pidä tärkeänä sen asian julistamista, että Jumala on herättänyt kuolleista poikansa Jeesuksen kristuksen ja siihen sanomaan uskominen olisi sielujen pelastumisen ehto. Pidän sitä tärkeämpänä lähimmäisen rakastamista. Jos joku kiinnostuu sen kautta Jumalasta ja oman uskoni perusteista, niin kerron siitä hänelle. Pysyn myös totuudessa niin että en väitä varmaksi totuudeksi asioita, joita en voi todistaa. Raamattu on täynnä sellaisia kertomuksia, joita ei voida todeksi osoittaa ja on jopa epätodennäköistä, että ne kohdat Raamatussa olisivat totta, joihin nyt tällä viestilä viittaan mainitsematta kyseisiä kohtia. En aio myöskään vastata kysymyksiin, mitä kaikkea pidän mahdollisesti totuuden vastaisena Raamatussa, koska aikani ja elämäni ei riittäisi siihen. Sen sijaan, että sellaisia vaatimuksia esitetään, pyydän lukijoita rakastamaan lähimmäisiä käytännön elämässä ja pysymään loitolla tällaisista aikaa vievistä palstoista, jotka ovat pois oman perheen rakastamisesta. Minä en ole siihen kykenyt, mutta ei minulla toisaalta ole enää paljon perhettä jäljellä. On vain yksi vaimo...

        "...Minä en ole siihen kykenyt..." Pitäisi olla "en ole siihen kyennyt". Kirjoitan yleensä melko virheetöntä suomenkieltä, mutta jostakin syystä kielioppi menee välillä pieleen.


    • Advis

      No ei ainakaan itse yrittämällä eikä omilla teoilla. Oikeastaan meidän ei tarvitse erityisesti yrittää kasvaa kristittyinä. Riittää kun antautuu Jumalalle todellisesti ihan kokonaan, niin Jumala hoitaa tuon kasvupuolen.

      • Olisiko kyse sydämen asenteesta?


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      11
      1725
    2. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      151
      1342
    3. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      284
      1250
    4. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      66
      1169
    5. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      113
      1092
    6. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      5
      969
    7. Mää oikeasti vielä kuolen

      Tämän tilanteen takia. Minä tosissani yritin ja tiedän että tämä tilanne sattuu sinuunkin. Molemmat taidetaan olla niin
      Ikävä
      42
      947
    8. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      24
      923
    9. Kun Suomen uutisiin ei voi luottaa?

      Kertoisitteko te uutismaailmasn perehtyneet ASIANTUNTIJAT nyt sitten sen, mihin voi?
      Maailman menoa
      232
      838
    10. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      29
      809
    Aihe