Onko öljyä riittävästi jos öljyä on yli öljytikun minimirajan. Onko öljyn määrällä moottorin kannalta merkitystä.
Paljonko öljyä pitää olla
5
642
Vastaukset
- HellMies
Siksihän se minimiraja siellä on jotta näyttää että öljyä on riittävästi. Jos moottori kuluttaa öljyä, öljymäärä voi sitten helposti mennä liian pieneksi jos on ollut minimirajan tuntumassa. Siksi kannattaa laittaa maksimirajan kohdalle tai vähän alle (ei yli), aina kun täyttää. Ja mieluiten täyttää jo kun pinta on asteikon puolessavälissä ettei esim pidemmän matkan aikana ehdi kulua alle minimin jos öljynpoltinkone (esim VW, Skoda, Audi).
Suuren öljymäärän edut ovat myös että sitoo itseensä enemmän likaa/happamuuksia ja teoriassa pysyy viileämpänä vaikka tällä katuajossa tuskin on merkitystä. Mutta ainakin sitoo enemmän epäpuhtauksia jote siksikin kannattaa pitää lähempänä maksimia kuin minimiä.- näinkin-voi-olla-
Jotkut autot vain tahtovat kuluttaa nopeammin sen ylärajaöljyn pois. Jos aina pitää ylärajalla, niin öljyä kuluu paljon enemmän, kuin jos pitää sopivasti keskikohdalla mittatikkua.
- sdgf
näinkin-voi-olla- kirjoitti:
Jotkut autot vain tahtovat kuluttaa nopeammin sen ylärajaöljyn pois. Jos aina pitää ylärajalla, niin öljyä kuluu paljon enemmän, kuin jos pitää sopivasti keskikohdalla mittatikkua.
Puolivälissä mittatikun asteikkoa on aika hyvä kompromissi. Pitämällä öljyn taso alamerkissä ei jää pelivaraa normaalia öljynkulutusta silmällä pitäen. Pitämällä öljyt aina ylämerkissä moottori käy hieman raskaammin kampiakselin vatkatessa syvemmällä öljyssä. Siitä johtuvasta kitkasta kasvaa samalla myös polttoaineen kulutus hieman.
- saef2
näinkin-voi-olla- kirjoitti:
Jotkut autot vain tahtovat kuluttaa nopeammin sen ylärajaöljyn pois. Jos aina pitää ylärajalla, niin öljyä kuluu paljon enemmän, kuin jos pitää sopivasti keskikohdalla mittatikkua.
Omissa autossa taso vähenee hitaammin maksimirajalla. Johtuu todennäköisesti vain siitä että öljypohja on leveämpi ylhäältä. Ei se taso öljynkulutukseen vaikutta ellei koneessa suunnitteluvirheitä.
- Puhelet.p-skaa
sdgf kirjoitti:
Puolivälissä mittatikun asteikkoa on aika hyvä kompromissi. Pitämällä öljyn taso alamerkissä ei jää pelivaraa normaalia öljynkulutusta silmällä pitäen. Pitämällä öljyt aina ylämerkissä moottori käy hieman raskaammin kampiakselin vatkatessa syvemmällä öljyssä. Siitä johtuvasta kitkasta kasvaa samalla myös polttoaineen kulutus hieman.
Kampiakseli Ei vatkaa öljyssä missään tilanteessa asteikon ylärajan puitteissa, ja sen yläpuolellakin on vielä turvamarginaali. Roiskevoidellut ruohonleikkurit ovat asia erikseen, mutta painevoidellussa auton moottorissa kampiakseli ei missään tapauksessa saa vatkata öljyssä sillä siitä olisi seurauksena öljyn aeraatio, eli ilmakuplien pääsy painevoitelujärjestelmään ja sen johdosta voitelukalvon rikkoutuminen liukulaakereissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 893308
- 623067
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4332550- 802343
- 802313
- 962066
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j401996- 121656
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan201653Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil311519