Humaani ateisti on luojaa parempi
Humaani ateisti pitää itseään moraalisesti parempana olevaisena kuin luoja on. Hän perustelee tätä näkemystään sillä asialla, että ei ole luonut maailmaa, jossa viattomat ihmiset ja eläimet joutuvat kärsimään. Hän sanoo, että elämän ja kuoleman kiertokulkuun perustuva maailma on luonteeltaan paha. Saalistajien kyky tappaa saaliseläimiä ja jopa lajitovereitaan todistaa humaanin ateistin mielestä luomista ja luojaa vastaan.
Ajatellaan, että maailma ei olisi luotu. Se olisi syntynyt itsestään ilman älykästä suunnitelmaa ja sen toteuttajaa, ilman luojaa. Todistaako kärsimys sen, että maailmaa ei ole luotu ja se on sattumalta tyhjästä syntynyt? Ei tietenkään. Ateisti ainoastaan pitää tällaisia perusteluja todisteena sen puolesta, että luojaa ei ole olemassa. Jos ihminen olisi luonut tämän maailman, niin olisiko se parempi kuin luojan luoma maailma? Kun tuntee ihmisten pahuuden, niin eikö maailma olisi vähintään yhtä paha paikka kuin tämä maailma on? Se ei tietenkään todista ihmistä kaiken luojaksi, että maailma, jossa elämme, on huonoimmillaan kauhea paikka ja tuottaa kärsimystä viattomille.
Maailma ei ole vain kärsimystä tuottava paha paikka. Me koemme ihmisinä onnea, iloa ja hyviä hetkiä, niin että nautimme elämästä täysin rinnoin. Myös eläimet kokevat hyviä hetkiä ja nauttivat olemisestaan silmin nähtävällä tavalla. On siten väärin sanoa, että maailma on pelkästään paha paikka, jossa viattomat joutuvat kärsimään ja kuolemaan ilman syytä. Syy kärsimykseen ja kuolemaan on se, että maailma on luotu sellaiseksi kuin se nyt on. Se on luotu elämän ja kuoleman kiertokulun toimivan järjestelmän varaan. Elleivät eliöt kuolisi, niin ekosysteemi ei toimisi. Tämä todistaa älykkäästä suunnitelmasta ja sen toteutuksesta. Se, että luoja ei täytä niitä moraalisesti korkeita vaatimuksia, jotka ateisti luojalle asettaa, ei todista häntä olemattomaksi.
Humaani ateisti pitää itseään luojaa parempana. Jos hän olisi luonut kaiken, mitä on olemassa, niin hän ei olisi luonut elämän ja kuoleman kiertokulkuun perustuvaa ekosysteemiä. Hän olisi luonut maailman, jossa kukaan ei kärsi eikä kuolemaa ole olemassa. Humaani ateisti uskoo siten olevansa samanlainen kuin luomiskertomusten Jumala, joka piti kaikkea luomaansa hyvänä siihen asti, kunnes ihminen pilasi sen kaiken lankeamalla syntiin. Saatana sai synnin tekemisen seurauksena valtaansa koko maailman ja sen ihmiset, niin että Jumalan luomat eliöt joutuvat nyt kärsimään ja kuolemaan. Alussa ei ollut luonnonkatastrofeja, onnettomuuksia, sairauksia, saalistajia ja kuolemaa. Ne ovat tulleet maailmaan ihmisten pahuuden seurauksena.
Näin ollen humaani ateisti on omasta mielestään kuin se Jumala, joka loi Raamatun kirjoitusten mukaan tämän maailman, mutta ei voi tehdä mitään sille, että se maailma on muuttunut pahaksi ihmisen syntiin lankeamisen vuoksi. Vai voiko?
Humaani ateisti on luojaa parempi
12
170
Vastaukset
Ja siinä taas jumalan luoja yrittää perustella olematonta luomustaan. Ei jatkoon.
Luit kuitenkin tekstini? Miksi? Miksi tuhlaat aikasi moisen roskan lukemiseen? Eikö sinulla ole parempaa tekemistä vai pidätkö kirjoituksiani uhkana omalle vakaumuksellesi, joka ei tosin horju ihan vähästä, mutta raskaan todistusaineiston edessä saattaa hieman huojahtaa? Ei se sinun perustuksesi kaadu. Älä pelkää. En pidä todennäköisenä sitä, että yksikään asialleen vannoutunut ateisti alkaisi uskoa luojaan perustelujeni kautta. Ainoa mitä toivon, on se, että ateistit eivät enää kiusaisi minua, mutta tiedän, että niin ei tule tapahtumaan. Ateistin tehtävä on kiusata minua ja tavallani Jumalaan sekä luomiseen uskovia ihmisiä, mutta onneksi he eivät voi tehdä sitä enää työpaikallani, koska yritykseni johto eivät hyväksy sitä, että minua kiusataan uskoni vuoksi ja tuon sen asian heille tiettäväksi, mikäli sama kiusaaminen jatkuu tästä eteenpäin. Mitä siihen sanot? Ovatko kaikki ateistit hyviä ja humaaneja ihmisiä? Vain ateistit ovat kiusanneet minua, eivät muut. Agnostikot ja nimeltään kristityt ovat käyttäytyneet hyvin, mutta ateistit ovat kiusanneet minua yhdeksän vuotta putkeen herkeämättä hetkeksikään. Eikö ole kummallinen juttu?
unitaari kirjoitti:
Luit kuitenkin tekstini? Miksi? Miksi tuhlaat aikasi moisen roskan lukemiseen? Eikö sinulla ole parempaa tekemistä vai pidätkö kirjoituksiani uhkana omalle vakaumuksellesi, joka ei tosin horju ihan vähästä, mutta raskaan todistusaineiston edessä saattaa hieman huojahtaa? Ei se sinun perustuksesi kaadu. Älä pelkää. En pidä todennäköisenä sitä, että yksikään asialleen vannoutunut ateisti alkaisi uskoa luojaan perustelujeni kautta. Ainoa mitä toivon, on se, että ateistit eivät enää kiusaisi minua, mutta tiedän, että niin ei tule tapahtumaan. Ateistin tehtävä on kiusata minua ja tavallani Jumalaan sekä luomiseen uskovia ihmisiä, mutta onneksi he eivät voi tehdä sitä enää työpaikallani, koska yritykseni johto eivät hyväksy sitä, että minua kiusataan uskoni vuoksi ja tuon sen asian heille tiettäväksi, mikäli sama kiusaaminen jatkuu tästä eteenpäin. Mitä siihen sanot? Ovatko kaikki ateistit hyviä ja humaaneja ihmisiä? Vain ateistit ovat kiusanneet minua, eivät muut. Agnostikot ja nimeltään kristityt ovat käyttäytyneet hyvin, mutta ateistit ovat kiusanneet minua yhdeksän vuotta putkeen herkeämättä hetkeksikään. Eikö ole kummallinen juttu?
Lopetat höpötyksesi pääsi sisällä loisivasta jumalluomuksestasi ja odotat kaikessa rauhassa pääsi ulkopuolelta tulevaa viestiä tuolta luomukseltasi, niin kukaan ei kiusaa.
Tosin et koskaan tule saamaan minkäänlaista viestiä miltään jumalalta, koska kaikki jumalat ovat omasi tavoin ihmisen luomuksia.
Kuinka sinä suhteellisuudentajuton maan matonen edes ilkeät esitellä jumalluomustasi? Jos oikea jumala vastoin kaikkea todennäköisyyttä on olemassa, antaa hän sinulle rikoksestasi luultavasti peräsuolisyövän.- Petri.Helsinki
unitaari kirjoitti:
Hei pienenä vinkkinä vain, että sinun ei kannattaisi käyttää tuota "kiusataan" sanaa. Asian voi ilmaista myös muulla tavalla kuin että "minua kiusataan". Tuollaiset ilmaisut saavat jumalattomissa ihmisissä eläimelliset saalistajan piirteet liikkeelle.
Tämä maailma on älykkäästi suunniteltu. Sen näkee joka puolelta. Edes pienintä elävää solua ihminen ei ole saanut valmistettua laboratorioissaan. Tyhmä sanoo kuitenkin mielessään, ettei Jumalaa ole. Petri.Helsinki kirjoitti:
Hei pienenä vinkkinä vain, että sinun ei kannattaisi käyttää tuota "kiusataan" sanaa. Asian voi ilmaista myös muulla tavalla kuin että "minua kiusataan". Tuollaiset ilmaisut saavat jumalattomissa ihmisissä eläimelliset saalistajan piirteet liikkeelle.
Tämä maailma on älykkäästi suunniteltu. Sen näkee joka puolelta. Edes pienintä elävää solua ihminen ei ole saanut valmistettua laboratorioissaan. Tyhmä sanoo kuitenkin mielessään, ettei Jumalaa ole.Tottakai heikko argumentaatio synnyttää vastinehalun kenessä tahansa. Kyse ei ole kiusaamisesta, vaan virheen osoittamisesta ja toivottavasti myös korjaamisesta.
Te uskonharhassanne piehtaroivat ette pysty osoittamaan yhtään sanaa, tekoa tai ilmiötä joka olisi mistään jumalasta lähtöisin. Saati sitten, että pystyisitte jumalanne olemassaolon todistamaan. Ja varsinkaan ette pysty osoittamaan juuri teidän ikioman epäjumalanne olevan se ainoa oikea jumala.
Pälpätystä tuosta oletetusta taikurista riittää, tuhansiin lahkoihin ja kultteihin jakaantuneessa uskonharhaisyhteisössä. Huomauttaisin kuitenkin, että kaikki höpöttäjät ovat ihmisiä, jotka luovat höpöttäessään jumalaa.
Ajatellaanpa vielä sitä asiaa, että maailma olisi luotu sen sijaan, että se ja elämä olisivat syntyneet sattumalta tyhjästä ilman älykästä sunnittelua ja sen toteuttajaa, luojaa. Mitä se todistaisi viattomien kärsimyksestä ja kuolemasta? Todistaisiko se siitä, että luoja on paha, koska sallii viattomien kärsiä ja on luonut maailman, joka aiheuttaa kärsimystä ja kuolemaa? Miten kaiken olevaisen luoja voisi olla hyvä olevainen, koska hän antaa viattomien olentojen kärsiä ja kuolla?
Antiikin ajan filosofit ratkaisivat tämän ongelman Jumalan hyvyydestä siten, että selittivät Korkeimman Jumalan olevan moraaliltaan hyvä, mutta häntä alempi luotu olevainen, jota sanotaan demiurgiksi, nousi hyvää luojaa vastaan ja muuttui pahaksi. Demiurgi tunnetaan nyt nimellä saatana, jonka valtaan tämä maailma on annettu, mutta filosofiassa tämä langennut enkeli loi näkyväisen maailman ja sen vuoksi on kärsimystä sekä kuolemaa, vaikka Korkein Jumala ei sellaista ole tahtonut kenenkään luodun osaksi.
Kristinuskossa alettiin toiselle vuosisadalle tultaessa pitämään Nasaretilaista Jeesusta samanlaisena jumalana kuin filosofian esittämä demiurgi on, sillä poikkeuksella, että Jeesuksen sanotaan olevan hyvä alusta asti toisin kuin demiurgi, joka oli alussa hyvä, mutta lankesi syntiin ja hänestä tuli siten paha olento. Jeesusta kuvataan Paavalin teologiassa ”toiseksi Aatamiksi”, joka on hyvä, mutta ”ensimmäinen Aatami” lankesi syntiin ja hänestä tuli paha. (Room 5:12-21; 1Kor 15:34-58)
Jeesus on siten samanlainen kuin humaani ateisti: hän on parempi ihminen kuin ne, jotka tekevät syntiä. Jeesusta luojana pitävien mielestä Jeesus on hyvä luoja-jumala, joka ei ole tehnyt mitään väärää eikä ole luonut maailmaa elämän ja kuoleman kiertokulun varaan, niin että viattomat olennot joutuvat kärsimään ja kuolemaan ilman omaa syytä.- perustukset.löytyvät
Kun ei ole perustuksia, vaan päätietoa, syntyy unitaari.
Toivotaan, että joskus se Sana ja Kirjoitukset Pyhän Hengen persoonana voi opettaa Pojan, jonka kautta tulet näkemään Isän.
Mutta, kanana voi lennellä siihenasti, että tuli polttaa tyhän pois. Tätähän se näissä jumallahkoissa on. "Perustukset.löytyvät" ja "Unitaari" käyvät hippasilla ja sättivät toisiaan sekä toivovat, että se vääräuskoinen lähimmäinen palaisi tulessa. Tämä siksi, että he molemmat palvelevat samaa mielikuvituskaveria, joka oli narsistinen huomionkipeä joukkomurhaaja. Eihän "opetuslapsi" voi olla herraansa parempi?
- pyhpyh2384798234
Meitä ei teidän jumalattomien höyrypäiset ja kaljamahaiset juttunne hetkauta yhtään.
- pieleenonmennynnä
Ateismiin ei kuulu hyvyyttä eikä pahuutta.
- Tapettumikätapettu
Humaani ateisti pitää itseään moraalisesti parempana olevaisena . Ei sellaista enää ole, - kaiken voi ostaa rahalla. Vasurit oli 60-luvulla humanisteja, ne on takinkääntäjiä humanismillaan, puhe ja käytäntö on eria asia. Uusliberalismi ja narsismi on se joka hallitsee.
- Todistettu.on
Uskovaiset luulevat olevansa muita parempia. Siksi he eivät tule toimeen toisten uskovaisten kanssa tai edes oman lahkonsa uskovien kanssa.
Surullista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
SDP on vastuunkantaja, ja siksi suosituin kansan keskuudessa
Kiusaamiseenkin SDP puuttuu heti sellaisen tultua ilmi. Esimerkiksi persut lakaisevat nämä maton alle ja pahentavat site425841Persut on Suomen mamutuspuolue nro 1.
Heti ensimmäisenä persuvuonna 2015 maahantoivat Suomeen 35 tuhatta kunniavierastaan. Tuoreimpana persuvuonna 2025 pers714585Punavihreät puolueet haluavat Suomeen satoja tuhansia kehitysmaalaisia
SDP, vihreät ja vassarit haluavat nostaa esim. pakolaiskiintiötä todella paljon. Orpon hallituksen aikana maahanmuutto464352SDP:n johto pesi kätensä häirintäkohusta
"Suurimman oppositiopuolue SDP:n johto olisi todennäköisimmin halunnut vaieta puolueen ympärillä velloneen häirintäkohun564131SDP on selvästi paras valinta äänestyskopissa
Puolueella on arvomaailma kohdallaan, sillä on hyvä CV itsenäisen Suomen historiassa vastuunkantajana ja hyvinvointivalt913725Tytti Tuppurainen ollut aivan sekaisin viime päivinä
Pitäis varmaan tehdä huumetesti sille. "– SDP:n Tytti Tuppurainen väittää kirkkain silmin ja Antti Lindtman vierellään613245SDP:n selitykset ontuu pahasti - "On käsitelty heti, mutta kukaan ei tiedä"
Kokoomuslaiset pistää taas demareita nippuun. Tuppuraisen mukaan mukaan SDP:n useat ahdistelutapaukset on käsitelty het502433Oletko nainen turhautunut, kun en tule juttelemaan siellä?
Haluaisin tottakai tulla. Älä käsitä väärin. Ehkä ensi kerralla?352339Kähmijä puolueen kannatus romahtamassa
Erityisesti naiset ovat suuttuneet SDP:lle kertoo asiantuntijat422079En uskalla ees ajatella muru
Miten mulle ois käynyt näiden raskaiden vuosien aikana jos sua ei ois ollut 🥺😧❤️ Sä oot ollut mun henkisenä tukena iha131199