Kääntyykö kukaan kreationistiksi

Ewokki

Tunnetusti monet ihmiset vaihtavat uskontoa tai menettävät uskonsa aikuisenakin. Mutta nuoren maan kreationismi tuntuu sen verran uskomattomalta, että on vaikea uskoa, että kukaan joka olisi hyväksynyt tieteen maailmankuvan kääntyisi enää kreationistiksi. Löytyykö täältä ihmisiä, jotka tulivat kreationisteiksi vasta aikuistuttuaan?

22

379

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • åöåööåö

      Tuskin suoraa noin vastakkaiseen napaan vaihtaa.

    • EiKäännytäKreationismiin

      Ihmiset saattavat eri syistä kääntyä kreationistiseen uskonlahkoon, jolloin kreationismi tulee liitännäisenä. Useasti taustalla on vaikea elämäntilanne, kuten masennus, yksinäisyys tai alkoholismi. Sellaisessa tilanteessa olevia ihmisiä on helpompi manipuloida.
      Kun ihmistä käännytetään, ei hänelle puhuta 6000 vuotta vanhasta maailmasta tai Nooan tulvasta. Kääntymisen jälkeen niden tarinoiden totena pitäminen on näille ressukoille vain osoitus vahvasta uskosta ja vaikka kuinka epäilisi, sitä ei voi myöntää.

      • Aivokemiallisesti monet ovat varmaankin addiktoituneita. Heidän aivojensa palkitsemisjärjestelmä saa heidän luomaan uskonnollisia kokemuksia. Heistä, kemiasta johtuen, tuntuu "hyvältä" ja "tyydyttävältä" ajatella asioita uskonnon kautta. He tykkäävät hokea mantroja kuten "Isä Meidän" ja "Uskontunnustus" - mantrat tietysti vaihtelevat uskonnosta riippuen. Ja ehkäpä joillekin uskonnon ahtaat rajat tuovat turvallisuuden tunnetta, aivan kuten vauvat rauhoittuvat kapaloissa. Sellaiset ihmiset tulevat kreationisteiksi, joiden sisäiseen "hätään" kreationismi vastaa.

        Ja tuossa olet oikeassa, ettei ihmistä käännytetä puhumalla 6000 vuotta vanhasta maasta tai vedenpaisumuksesta. Noita tarvitaan vasta, kun uskovainen joutuu perustelemaan uskoaan itselleen ja muille. Ne ovat asioita, joilla uskovainen yrittää rationalisoida uskomuksensa, josta on tullut kiinteä osa hänen identiteettiään. Jos vaihtoehtona on, että joko olet väärässä tai muut ovat väärässä, niin kyllä moni "syntinen" valitsee jälkimmäisen ja silloin alkaa 6000 vuotta vanha maa puskemaan uskovaisen selityksiin.


      • Osaatko kuvailla sitä tunnetta, kun luit tai luet muiden kansojen vedenpaisumuskertomuksia. Onko päällimmäinen ajatuksesi sinun uskomuksesi?


    • Ajattelevamies

      Älykäs huomaa nopeasti että nuoren maan kreationismi on ihan yhtä typerä kuin evoluutioteoria utopistisine uskomuksineen.

      • Pölvästille

        Olet väärässä, etkä sinä mikään ajatteleva ole. Älykäs ja ajatteleva ymmärtää, että evoluutioteoria on tieteellinen teoria siinä missä kreationismi on uskomuksia. Älykäs ja ajatteleva myös ymmärtää, ettei evoluutioteoriassa ole mitään utopistista. Älykäs ja ajatteleva ei myöskään jauha tuollaista paskaa mitä sinä jauhoit.


    • asdsf

      Kyllä kääntyvät. Esimerkiksi itse olin 35-vuotiaaksi asti 100% ateisti ja uskoin evoluutioon ja pidin Jumalan olemassaoloa täysin poissuljettuna ja olin ateistisisen darvinismin lumoissa ja pidin evoluutiota totuutena.
      Ajattelin että ne, jotka uskaltavat kyseenalaistaa evoluutiota ovat tyhmiä, yksinkertaisia ja tietämättömiä ja tieteestä mitään tietämättömiä. Ajattelin myös että Jumalaan ja luomiseen uskovat ovat hölmöjä koska uskovat pronssikautisten lammaspaimenten nuotiotarinoihin.

      Sitten Jumalan armosta silmäni aukenivat näkemään totuuden ja nykyään olen uskova ja uskon Raamatulliseen ilmoitukseen maailman synnystä ja Raamatulliseen ihmiskunnan historiaan.

      • Ja mikä tuuri, ettei sinun tarvinnut lähteä jumalasi perään toiselle puolelle maapalloa, vaan löysit kaverisi juuri sieltä missä sinä olit! Varmaan olet selittänyt itsellesi järjellä, että miksi Jeesus eikä Shiva.


      • Mitä hittoa on ateistisinen darvinismi?

        Toisaalta, jos olet ollut jonkin sellaisen lumoissa, on helppo ymmärtää miten sinusta on tullut se mikä nykyisin olet. Toisin sanoen arvostelukyvytön hölmö, joka uskoo jopa ROTin satuja joissa Raamatulle annetaan iloisesti palttua.


      • asdsf
        IlkimyksenUutisvahti kirjoitti:

        Mitä hittoa on ateistisinen darvinismi?

        Toisaalta, jos olet ollut jonkin sellaisen lumoissa, on helppo ymmärtää miten sinusta on tullut se mikä nykyisin olet. Toisin sanoen arvostelukyvytön hölmö, joka uskoo jopa ROTin satuja joissa Raamatulle annetaan iloisesti palttua.

        ateistinen darvinismi= käsitys että kaikki elämä maapallolla on syntynyt itsestään miljardien vuosien aikana ilman Jumalaa.


      • WanhaMaa
        asdsf kirjoitti:

        ateistinen darvinismi= käsitys että kaikki elämä maapallolla on syntynyt itsestään miljardien vuosien aikana ilman Jumalaa.

        Entä teistinen darwinismi. Jumala on luonut eliön miljardien vuosien aikana evoluution kautta.
        Hyväksytkö sen?


      • asdsf kirjoitti:

        ateistinen darvinismi= käsitys että kaikki elämä maapallolla on syntynyt itsestään miljardien vuosien aikana ilman Jumalaa.

        Evoluutioteoria ei kiistä Jumalan olemassaolon mahdollisuutta. Mutta mitäpä sinä siitä tietäisit.


      • asdsf
        salmiakkisaluki kirjoitti:

        Evoluutioteoria ei kiistä Jumalan olemassaolon mahdollisuutta. Mutta mitäpä sinä siitä tietäisit.

        Evoluutioteorian lähtökohtana on että elämä on kehittynyt itsestään ilman ulkopuolista suunnittelua, ja siten Jumala on suljettu pois.
        Richard Dawkins sanoi että evoluutio tekee Jumalaan uskomisen tarpeettomaksi.


      • asdsf kirjoitti:

        Evoluutioteorian lähtökohtana on että elämä on kehittynyt itsestään ilman ulkopuolista suunnittelua, ja siten Jumala on suljettu pois.
        Richard Dawkins sanoi että evoluutio tekee Jumalaan uskomisen tarpeettomaksi.

        "Richard Dawkins sanoi että evoluutio tekee Jumalaan uskomisen tarpeettomaksi."

        Etköhän saa uskoa niin paljon ja mihin vain haluat, mutta mitään palkkiota kuten ikuista elämää tuskin saat, koska evoluutioajatus teilaa Tomumies ja Kylkiluunainen -tarinan ja sitä kautta kristinopin peruskivet eli perisynnin, lunastuksen ja ikuisen elämän.


      • IlkimyksenTeologitäti
        asdsf kirjoitti:

        Evoluutioteorian lähtökohtana on että elämä on kehittynyt itsestään ilman ulkopuolista suunnittelua, ja siten Jumala on suljettu pois.
        Richard Dawkins sanoi että evoluutio tekee Jumalaan uskomisen tarpeettomaksi.

        Olet väärässä, kuinkas muuten. Evoluutioteoria ei ota kantaa jumaliin eikä Jumalaan, eikä liioin siihen onko ensimmäinen replikaattori syntynyt vai luotu (tätähän sinä kaiketi ajat takaa, koska et selvästikään tiedä että abiogeneesi ei varsinaisesti kuulu evoluutioteorian piiriin). Eikö olisi eduksi tutustua siihen, jotta tietäisit mitä yrität vastustaa?

        Ja jos uskot Raamattuun, sinun on syytä jättää RaamattuOnTotuuden kirjoitukset sikseen. Ne eivät nimittäin perustu Raamattuun.


      • AtteliiniHyppeliini

        Tapahtuiko tämä uskoon tulosi jonkun henkilökohtaisen tragedian seurauksena, onnettomuus, läheisen kuolema?

        Mitä itse olen kääntymistarinoita lukenut niin ne ovat käytännössä aina tulleet tunne, ei järkiperäisistä syistä ja taustalla on aina jonkinlainen henkilökohtainen tragedia.


    • Keskeneräinentiede

      Totuutta ei tarvitse itse kannatella se pysyy, ei tarvi kannatella, valhetta täytyy se ei ole totta. Tiede on työkalu, tekoäly, on kehittyneempi työkalu. Maailma oli pystyssä ennenkuin mielipiteitä oli edes syntynytkään. Silloin oli vain tosiasioita. -tosiolevaista materiaa.

    • räyhräyh2

      Tuskin ainakaan umpityhmän alakoulun opettajantapaisen saarnauksella ja valehtelulla.

    • ".....on vaikea uskoa, että kukaan joka olisi hyväksynyt tieteen maailmankuvan kääntyisi enää kreationistiksi. Löytyykö täältä ihmisiä, jotka tulivat kreationisteiksi vasta aikuistuttuaan?"

      Usko Jumalan olemassaoloon ja luomiseen on synnynnäinen ominaisuus ja osa ihmisen tietoisuutta. Se kuuluu ihmisyyteen samalla tavalla kun tietoisuus siitä, että hän itse on olemassa ja pystyy tiedostamaan asioita.
      Ns. tieteellinen maailmankuva on epänormaali käsitys maailmasta. Se ei kuulu ihmisyyteen, vaan on ulkopuolelta ujutettu ja istutettu häneen aivopesun kautta kouluissa ja yliopistoissa. Se perustuu valheeseen, jonka takana on itse saatana.

      Siksi on tärkeää, että lapset pienestä pitäen pidetään kristillisessä kasvatuksessa ja saavat kokea Jumalan rakkautta ja huolenpitoa. Näin heistä kasvaa tasapainoisia ja viisaita ihmisiä, jotka eivät anna kaikkien tieteen varjolla tapahtuvien harhojen eksyttää heitä.

      • On lukematon määrä kristittyjä (ja muita uskovia), jotka ymmärtävät evoluution olevan paras selitys monimuotoisuudelle. Joten usko ei selitä kreationismia tapauksessasi, kyllä syy on syvemmällä aivoissasi. Sieltä löytynee syy kreationismiisi, naisvihaasi, homovihaasi, tiedekaunaasi ja ties mihin muuhun vihaasi. Krooninen masennus, aineiden käyttö, hyväksikäyttö, valheessa eläminen eli homoseksuaalisuutesi kieltäminen - syitä voi olla monia. Ja yleensä ottaen tyhmyys, joka voi olla perinnöllistä, idioottihan sinä olet ja olit idiootti jo ennen uskoontuloasi, vai mitä?


      • Mark5 on hyvin perillä saatanan juonista. Sitä se usko teettää. Kerro terkkuja kun taas tapaatte!


      • kunhan.totean

        "Näin heistä kasvaa tasapainoisia ja viisaita ihmisiä, jotka eivät anna kaikkien tieteen varjolla tapahtuvien harhojen eksyttää heitä."

        Sinua ei selvästikään ole pidetty kristillisessä kasvatuksessa etkä ole kokenut Jumalan rakkautta ja huolenpitoa.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Se ääni ja

      Olemus vaan, kyl teis jotain samaa on ja samoja luonteenpiirteitäkin löytyy vaikka paljon on höpöäkin mukana 😍😂🤭 vaik
      Ikävä
      17
      2473
    2. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      130
      2215
    3. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      81
      1452
    4. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      117
      1423
    5. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      14
      1376
    6. Hallitus heitti kymmeniä miljoonia

      Yksityislääkäri kela korvauksiin. Ei ole mikään ihme, että se ei lyhentänyt terveyskeskusjonoja niinkuin hallitus väitti
      Maailman menoa
      95
      1250
    7. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1118
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      66
      1063
    9. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      79
      1049
    10. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      59
      1039
    Aihe