Ympäristökeskus muistuttaa asiaa koskevista ympäristönsuojelumääräyksistä.
”Pesuvesiä ei saa johtaa pihan tai kadun sadevesiviemäriin, sillä sitä kautta ne päätyvät yleensä lähimpään ojaan tai puroon ja siitä edelleen Itämereen.
Yleisellä alueella, kuten kadulla, tiellä tai puistossa, autojen pesu on kiellettyä”.
”Myös taloyhtiöiden alueella peseminen on yleensä kielletty. Asiasta päättää taloyhtiön hallitus. Jos pesu sallitaan, se tulee tehdä ympäristönsuojelumääräysten mukaisesti eli jätevesiä ei saa joutua sadevesiviemäriin”, ohjeissa sanotaan.
Auton pesu pihalla kielettyä
75
3169
Vastaukset
- pesupaikka.löytyy
Taloyhtiön hallissa on pesupaikka.
- pökött
Koskahan se kielletään tässä ok-talonsa pihalla??? Pitää tänäänkin pesaista auto, kun tuo on alkanut vaihtaa väriä vihertäväksi noiden siitepölyjen takia.
- meikäläinentässävaan
kieletty jo, ainakin osa kaupungeista kieltää samoin ympäristöviranomaiset.
Ei ole jokamiehen oikeus - vedellä.saa
meikäläinentässävaan kirjoitti:
kieletty jo, ainakin osa kaupungeista kieltää samoin ympäristöviranomaiset.
Ei ole jokamiehen oikeusVedellä saa vissiin pestä, mutta ei painepesurilla.
- ei-hyvää-päivää
mitä hyötyä on pelkällä vedellä peseminen?
Jos ei käytä liuotinaineita ei kyllä lika lähde irti.
Ja sellainen letkulla ruiskuttelu on ihan yhtä tyhjän kanssa - ei.olekkaan
ei-hyvää-päivää kirjoitti:
mitä hyötyä on pelkällä vedellä peseminen?
Jos ei käytä liuotinaineita ei kyllä lika lähde irti.
Ja sellainen letkulla ruiskuttelu on ihan yhtä tyhjän kanssaNiillä liuotinaineilla ja muilla myrkyillä lähtee öljyt, synteettiset rasvat jne myrkyt liikkeelle. Myrkyt ajautuvat maaperään tai sadevesiviemäriin eli pahimmassa tapauksessa mereen. Vedellä voi pestä esimerkiksi siitepölyn auton päältä. Sientä tai mitään harjaa ei kannata ilman pesuainetta käyttää jos ei halua maalipintaan syviä naarmuja. Pesuaineen käyttö on tosin kielletty edellämainituista syistä. Autoille on omat pesupaikkansa jossa pesuvedet ohjautuvat viemäriin. Auton voi pesettää myös autopesulassa tai pikapesussa.
ei.olekkaan kirjoitti:
Niillä liuotinaineilla ja muilla myrkyillä lähtee öljyt, synteettiset rasvat jne myrkyt liikkeelle. Myrkyt ajautuvat maaperään tai sadevesiviemäriin eli pahimmassa tapauksessa mereen. Vedellä voi pestä esimerkiksi siitepölyn auton päältä. Sientä tai mitään harjaa ei kannata ilman pesuainetta käyttää jos ei halua maalipintaan syviä naarmuja. Pesuaineen käyttö on tosin kielletty edellämainituista syistä. Autoille on omat pesupaikkansa jossa pesuvedet ohjautuvat viemäriin. Auton voi pesettää myös autopesulassa tai pikapesussa.
Sitähän voi käyttää biohajoavia pesuaineita; itse pesen joskus tavallisella halvalla NESTESAIPPUALLA, jota saa litran kanisterin 2-3 eurolla vaikka Tokmannista yms..
Ei liene hirmumyrkkyä, kun ihmisihokin kestää :P
Ja vesi kannattaa kuumentaa tottakai.
Ps. kuinka muuten vuotavat moottorien öljypohjat yms.? Niitä läikkiä on siellä sun täällä parkkipaikoilla.- rautalangasta.vielä
Trukom kirjoitti:
Sitähän voi käyttää biohajoavia pesuaineita; itse pesen joskus tavallisella halvalla NESTESAIPPUALLA, jota saa litran kanisterin 2-3 eurolla vaikka Tokmannista yms..
Ei liene hirmumyrkkyä, kun ihmisihokin kestää :P
Ja vesi kannattaa kuumentaa tottakai.
Ps. kuinka muuten vuotavat moottorien öljypohjat yms.? Niitä läikkiä on siellä sun täällä parkkipaikoilla.Saippua (esimerkiksi tiskisaippua) liuottaa synteettistä öljyä, polttoaineita ja synteettisiä rasvoja veteen, tämä on syy miksi sillä ei saa autoa pestä vaikka saippua itsessään olisikin täysin ympäristölle harmitonta. Sama syy miksi painepesurillakaan ei saa autoa pestä.
Öljyläikät ovat harmittomia koska sadevesi ei niitä siitä asfaltista liuota maaperään tai sadevesiviemäriin. Eriasia jos sitä asfalttia aletaan pestä liuottimella tai painepesurilla.
Myrkyillä, painepesureilla jne saa pestä autonpesupaikoilla. Muilla paikoilla ainoastaan vesi ja puutarhaletku ovat sallittuja. rautalangasta.vielä kirjoitti:
Saippua (esimerkiksi tiskisaippua) liuottaa synteettistä öljyä, polttoaineita ja synteettisiä rasvoja veteen, tämä on syy miksi sillä ei saa autoa pestä vaikka saippua itsessään olisikin täysin ympäristölle harmitonta. Sama syy miksi painepesurillakaan ei saa autoa pestä.
Öljyläikät ovat harmittomia koska sadevesi ei niitä siitä asfaltista liuota maaperään tai sadevesiviemäriin. Eriasia jos sitä asfalttia aletaan pestä liuottimella tai painepesurilla.
Myrkyillä, painepesureilla jne saa pestä autonpesupaikoilla. Muilla paikoilla ainoastaan vesi ja puutarhaletku ovat sallittuja.Tuo nyt menee jo akateemiselle tasolle:) Tiskisaippua irrottaa polttoaineita veteen :D
Ikäänkuin autosta nyt irtoaisi merkittäviä määriä myrkkyjä. Omassa hiekkapihassa en kyllä näe mitään ongelmaa asiassa, ja teen edelleen, miten haluan. Painepesuria en usein käytä, harja piisaa.
Taitaa olla pieni ongelma rounduppeihin ym. verrattuna.- turha.valittaa.sitten
Trukom kirjoitti:
Tuo nyt menee jo akateemiselle tasolle:) Tiskisaippua irrottaa polttoaineita veteen :D
Ikäänkuin autosta nyt irtoaisi merkittäviä määriä myrkkyjä. Omassa hiekkapihassa en kyllä näe mitään ongelmaa asiassa, ja teen edelleen, miten haluan. Painepesuria en usein käytä, harja piisaa.
Taitaa olla pieni ongelma rounduppeihin ym. verrattuna.Tee sinä kuten parhaaksi näet. Riikoohan ne muutkin ympäristö ja muitakin lakeja. Jättävät koiran ulosteet kaduille, roskaavat, käryttävät roskia takapihallaan jne. Turha sinunkaan sitten näistä ikinä valittaa.
- Pölyhuuhtelu
vedellä.saa kirjoitti:
Vedellä saa vissiin pestä, mutta ei painepesurilla.
Onko se painevesi jotenkin muusta vedestä erilaista.
- Raketti-insinööri
Pölyhuuhtelu kirjoitti:
Juuh! Se paine-energia varastoituu sen veden molekyyleihin, ja Itämereen päästyään siinä uiskenteleva hylje saattaa pärskimisellään laukaista spontaanisti siihen varastoituneen paine-energian, ja räjähtää kappaleiksi!
- Kotitaloudetmyrkyttää
Pölyhuuhtelu kirjoitti:
Painevesi on kovaa myrkkyä sen sijaan talvivaaran kaivoksesta ei valunut juurikaan mitään myrkyllistä.
- ei.ole.kiellettyä
turha.valittaa.sitten kirjoitti:
Tee sinä kuten parhaaksi näet. Riikoohan ne muutkin ympäristö ja muitakin lakeja. Jättävät koiran ulosteet kaduille, roskaavat, käryttävät roskia takapihallaan jne. Turha sinunkaan sitten näistä ikinä valittaa.
Roskien poltto tulkitaan grillaukseksi, jos pidät makkaraa nuotion päällä.
- luonnon.vihollinen
Pölyhuuhtelu kirjoitti:
Sadevesi muuttuu pahaksi, kun se pumpataan kaivosta ja ajetaan painepesurin läpi.
Autoa tosin ei kannata pestä painepesurilla, letkulla ja harjalla tulee parempi tulos.
- hyvävelihuoli
Taloyhtiössä päätökset tekee yhtiökokous.
Miten estetään sateeseen jääneen auton pesuvesien päätyminen sadevesijärjestelmään? Auton pesemiseenhän ei ole pakko käyttää mitään pesuaineita. Autoilijoita rahastavat tahot ovat ilmeisen huolissaan raha-automaateistaan, kun virkamiehet on pantu muistuttamaan oikein hyvävelimediassa.- saa.vedellä.pestä
Sateessa ei ole liuotin aineita jotka liuottavat autosta synteettisiä rasvoja, polttoaineita ja öljyjä. Pelkällä vedellä saakin auton pestä. Mutta ei painepesurilla.
- juomakelvoton
saa.vedellä.pestä kirjoitti:
Sateessa ei ole liuotin aineita jotka liuottavat autosta synteettisiä rasvoja, polttoaineita ja öljyjä. Pelkällä vedellä saakin auton pestä. Mutta ei painepesurilla.
Lopputulos on ihan sama, liuottimet ja öljyt päätyvät luontoon. Huolissaan pitäisi olla myös autojen ja talojen maalaamisesta, sillä nekin aineet päätyvät lopulta luontoon. Vesistöt ja pohjavedet pilaantuvat.
- SammakokinKiittää
Mun painepesurissa ei ole erillistä liuotingeneraattoria, joten en kyllä ymmärrä mikä ero on paine/huuhteluvedellä. Erillisiä liuottimia en käytä autonpesuun sen enempää kuin itseenikään. Isommat pesut pesulinjoilla ja pölyhuuhtelut omalla pihalla painepesurilla ilman liuotinaineita.
- viherasiantuntemusta
Mistä kohtaa autosta irtoaa synteettisiä rasvoja ja polttoaineita? Avotankeissako luulet bensan olevan ja vaseliinin avonivelissä?
- näin-se-vaan-menee
"Auton peseminen ulkona ei ole jokamiehenoikeus."
https://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut/tiedatko-saatko-pesta-auton-omalla-pihalla/
Ympäristömääräykset säätelevät missä ja miten auton saa pestä.
Esimerkiksi Helsingissä toistuva tai ammattimainen pesu on sallittu ainoastaan tähän tarkoitukseen rakennetulla pesupaikalla, josta jätevedet johdetaan hiekan- ja öljynerotuskaivon kautta jätevesiviemäriin.
Toistuvalla pesulla tarkoitetaan säännöllistä auton pesua esimerkiksi kerran viikossa.
"– Auton peseminen ulkona ei siis ole jokamiehenoikeus, jota ei suitsisi mikään rajoitus"
"Helsingin kaupungin ympäristökeskuksen ohjeiden mukaan pesuvesiä ei saa johtaa pihan tai kadun sadevesiviemäriin, sillä sitä kautta ne päätyvät yleensä lähimpään ojaan tai puroon."
Kadulla peseminen kiellettyä
Yleisellä alueella, kuten kadulla, tiellä tai puistossa, autojen pesu on kiellettyä. - aikayleisesti
Sadevesijärjestelmä on kyllä yleensä kytketty kunnan viemäriverkkoon. Myrkyt päätyvät sieltäkin vesitöihin, koska niitä ei pystytä erottelemaan jätevedenkäsittelysä.
- hyvillä.mielin.puhdasta
Minä pesen autoni mökin pihalla nyt ja vastedes. Ja käytän sen verran pesuainetta kuin tarpeen. Korkillinen ämpäriin ja sitä luokkaa. Päästö vuositasolla lienee vähemmän kuin miljardisosa siitä mitä Talvivaarasta purkaantui sekunnissa.
Haistakoon paska koko valtiovalta.- ei.ketään.kiinnosta
Ei sitä siellä mökillä kukaan tule sinulta kieltämään vai sijatiseeko mökkisi kenties kaupungissa? Eli pese niin usein kuin lystäät.
- itsekkyys
minä-minä-ja-minä, viis muista ja luonnosta sekä säännöistä kunhan
minä-ja-mina teemme mitä meitä huvittaa
itsekkyys on kyllä aikamoista - hyvillä.mielin.puhdasta
itsekkyys kirjoitti:
minä-minä-ja-minä, viis muista ja luonnosta sekä säännöistä kunhan
minä-ja-mina teemme mitä meitä huvittaa
itsekkyys on kyllä aikamoistaKeskittyisit sinäkin olennaiseen ja käyttäisit edes vähän sitä pientä ryyniäsi siellä ajukopassasi. Luuletko että auton pesu jossain huoltoaseman harjapesulassa on päästötöntä vaikka itse pesuaineet saataisiinkin talteen?
Minä totisesti pesen autoni itse ja se rasittaa luontoa taatusti vähemmän kuin auton pesu harjapesulassa. Vaikka se korkillinen pesuainetta ja muutama ripaus jotan muutakin jätettä sinne maahan päätyykin.
Luonnosta autoon tullutta likaa ei siis saa päästää luontoon! Omituisista ajattelua !
Torniossakin aikoinaan piti purkaa moottoritietä, vihreiden määräyksestä koska sen kantaviin rakenteisiin oli laitettu Outokummun kuonaa! Nyt tuo kuona on arvoainetta jota viedään ympäri maailman, mm, rakennusten pohjiin !
Late Lapista, SSSS Ry!- eivät.kuulu.luontoon
Synteettiset öljyt, rasvat ja polttoaineet eivät kuulu luontoon vaan ongelmajätelaitokselle. Siitepölyt ja kuran saa pestä auton päältä vedellä ilman liuotus aineita.
- pesussa-vähäistä-
eivät.kuulu.luontoon kirjoitti:
Synteettiset öljyt, rasvat ja polttoaineet eivät kuulu luontoon vaan ongelmajätelaitokselle. Siitepölyt ja kuran saa pestä auton päältä vedellä ilman liuotus aineita.
Kyllä niitä rasvoja levitetään teille joka päivä hyvin paljon. Otetaan esim. kuorma-autojen automaattinen voitelu. Rasvari vain täytetään korjaamolla, ja se pikku hiljaa pumpataan teille. Samoin kaikki koneiden liikkuvat nivelet rasvataan päivittäin, eikä se rasva voi haihtua minnekkään, vaan ajankuluessa putoilee minne sattuu.
- kieltoon.heti
pesussa-vähäistä- kirjoitti:
Kyllä niitä rasvoja levitetään teille joka päivä hyvin paljon. Otetaan esim. kuorma-autojen automaattinen voitelu. Rasvari vain täytetään korjaamolla, ja se pikku hiljaa pumpataan teille. Samoin kaikki koneiden liikkuvat nivelet rasvataan päivittäin, eikä se rasva voi haihtua minnekkään, vaan ajankuluessa putoilee minne sattuu.
Entäs asfaltti itse? Bitumi taitaa olla aika öljyistä kamaa:
"Bitumi on raskaista hiilivedyistä koostuva seos. Sitä muodostuu maaöljyn tislauksessa, mutta sitä esiintyy luonnossa sellaisenaan (kts. öljyhiekka). Tyypillisin käyttökohde on teiden päällystyksessä käytettävä asfaltti. Modifioitua bitumia käytetään myös erilaisten vedeneristyksessä käytettävien kermien runko- ja liimausaineena.
Bitumin hyvin raskaisiin hiilivetyketjuihin on sitoutunut myös rikkiä, typpeä, vanadiinia ja nikkeliä sekä pieniä määriä muita metalleja."
- hdjzkzkzk
nykyään alkaa olemaan niin paljon turhia kieltoja, että ainakin mulla on periaatteena että vähät välitän niistä.
- Kuka.kieltää
Sieltä ne kateelliset kurkkii kerrostalojensa parvekkeilta, kun minä poika pesen autoni oman talon pihalla vesiletkun ja harjan kanssa. Ei pesuaineita tarvita, jos auton viitsii pestä viikoittain.
- itsekkyys
- kaupunki kieltää ja viime kädessä ympäristöviranomainen.
Sieltä ne sun auton öljyt ja rasvat, metallit yms valuu maaperään
Eikö riitä rahat viemään autopesuun kun itse nysväät? - Cappas
itsekkyys kirjoitti:
Eikö riitä rahat viemään autopesuun kun itse nysväät?Miksi pitäisi haaskata rahojaan sellaiseen, jonka voi ilimatteeks tehdä ite????
En minä tukkaanikaan leikkauta kalliilla parturilla, vaan klipsutan itse. - Erkkipäerkki
Eräs naapurin ”moilanen” on vuosikausia pessyt autoaan kerrostalon asfalttipihalla pesuaineella, harjalla ja vesiletkulla (taloyhtiön vedellä).
Pesuvedet valuvat pihan sadevesiviemäriin ja viereiselle nurmikolle. Nurmikko ja sillä olevat pensaat voivat huonosti.
Sadevesiviemäri on ollut usein tukossa ja sitä ovat käyneet lokapojat aika ajoin imuroimassa. Pesuveden mukana valuneet pesuaineet, rasvat, piki ja lika eivät varmaan tee hyvää jälkeä viemärissä kuten pihan viheralueellakaan.
Kukaan ei uskalla sanoa pahasuiselle eukolle mitään. Ei nössö puheenjohtaja eikä isännöitsijä. - Cappas
Erkkipäerkki kirjoitti:
Eräs naapurin ”moilanen” on vuosikausia pessyt autoaan kerrostalon asfalttipihalla pesuaineella, harjalla ja vesiletkulla (taloyhtiön vedellä).
Pesuvedet valuvat pihan sadevesiviemäriin ja viereiselle nurmikolle. Nurmikko ja sillä olevat pensaat voivat huonosti.
Sadevesiviemäri on ollut usein tukossa ja sitä ovat käyneet lokapojat aika ajoin imuroimassa. Pesuveden mukana valuneet pesuaineet, rasvat, piki ja lika eivät varmaan tee hyvää jälkeä viemärissä kuten pihan viheralueellakaan.
Kukaan ei uskalla sanoa pahasuiselle eukolle mitään. Ei nössö puheenjohtaja eikä isännöitsijä.Eikös ne jopa palkinnon saaneet Lokapojatkin dumpanneet melkoisen määrän saastetta sadevesiviemäreihin takavuosina - tuli vähän helppo ratkaisu houkuttelevaksi,,,,,;/
Minkälaisen tuomion Lokapojat sai, en muista,, - tervetuloa
itsekkyys kirjoitti:
Eikö riitä rahat viemään autopesuun kun itse nysväät?Ei ole vielä näkynyt ympäristöviranomaista. Ei taida kehdata viherpiipertäjä tulla inisemään, vaikka käskettäisiin.
Sitä paitsi saan kastella nurmikkoa ja jos auto sattuu olemaan suihkun tiellä, ei mahda mitään.
- onsesellasta
Paskaa saa joutua viemäriin mutta ei auton päällä olevaa pölyä jota kuitenkin hengitämme.
- rensselit.esiin
minähän pesen nyt ja tulevaisuudessa ihan kuten haluan, liuottimilla lähtee puhtaaksi, Suomen jätekuorma on yksi paskan hailee, kun vertaa Kiinan päästöihin ja ryssien saasteisiin
- minä-ja-minä
minä-minä-minä ja vielä kerran minähän teen niin kuin huvittaa
Se on jännä että jos kaikki aina vaan tekee niin kuin itseä huvittaa, viis säännöistä tai muusta maailmasta. - yritä.estää
minä-ja-minä kirjoitti:
Se on jännä että jos kaikki aina vaan tekee niin kuin itseä huvittaa, viis säännöistä tai muusta maailmasta.Minäpäs poltan vielä lisäksi puita kaminassa kylminä aikoina. Siinähän haistelette savua. Pahvit ja maitopurkit menevät siinä samalla.
- ylhäältä.annettua
minä-ja-minä kirjoitti:
Se on jännä että jos kaikki aina vaan tekee niin kuin itseä huvittaa, viis säännöistä tai muusta maailmasta.Säännöistä? Sovittiinko tästä autonpesukiellosta minun kanssani?
- Ville.Vihreä
Ongelmahan on se, että veden mukana irtoaa kulkuneuvoista haitallisia aineita ympäristöön. Myös vesisade, varsinkin rankkasade, irrottaa näitä samoin, joten autot, moottori- ja polkupyörätkin olisi hyvä peittää puhtaalla pressulla sateen ajaksi.
- EiJatkoon
Ja pressuista sit taas irtoaa niitä mikromuoveja vesiin, joiden johdosta Itämeren hylkeet saa astman! :)
- o2h2
Pienet öljymäärät häviävät itsekseen. Jos pesee auton niin että pesuvesi imeytyy maahan eikä viemäriin, mitään ongelmia ei synny. Edellyttäen että määrät pysyvät riittävän pieninä, eli silloin tällöin nurmi- tai sorapihalla pesty auto ei ole ongelma.
Se tiedetään, että pienet määrät öljyä maaprään joutuessaan muuttuu humukseksi. Öljyn sekoittamista koepeltoihin on kokeiltu mm. öljyvahinko-onnettomuuksien jätteen hävittämiseen. Toimii vain pienillä öljymäärillä eikä ole nopea tapa.
Kuluttajalle myytävien pesuaineiden kemikaalit häviävät samalla tavalla, ja se mikä jäljelle jää, ei haittaa karvan vertaa. Paitsi tietysti jonkun pääkopassa pyöriessään sekin voi ajaa hulluuden partaalle. - EiHaittaa
Ei kaikkia turhia kieltoja tarvitse noudattaa kuten tuotakin kieltoa.
- eioota
otappa autosi ja kurauta kerrassan kotisiportille yleiselle ajoradalle.
ei muuta kuin pesemään . - annamunkaikkikestää
Mutta kun toi sadevesi ihan luonnollisesti pesee sun autosi ihan itsestään siinä ihan samalla pihalla, niin se ei haittaa ympäristöä ei sitten ollenkaan, ja ei ne vedet ainakaan Itämereen päädy? :) Vai?
- GiveMeMyMoney
Ja mikäpäs siinä! Mä nyt haluisin muistuttaa, et maajuseillekin MAKSETAAN Itämeren suojelusta, jos ne rantsulandet ei mätä lannotteita pelloilleen samaan malliin ku ennen, joten: Koskas nähtäis et valtio sit korvais autojen pesut autojen omistajille samalla tarmolla ku maajusseille!? Varsinki ku noi peltilehmät on maailman verotetuimpia täällä Suomessa, joten ihan turha ainakin mussuttaa etteikö niihin varaa ois!
- Jaheti
Ihmisen uloshengityksen mukana vapautuu hiilidioksidia ilmaan. Uloshengittäminen on siis kiellettävä.
- itämeri_ruostuu
Höpö höpö, Putin nauraa.
- Primera2007
Oon elänyt köyhyydessä nuoruuteni joten korjaan/ huollattaa autoni itse. Teen kotona pikku rempat ite ja hakkaan halkoja 5-7 mottia halkoja joka kevät. Pesen autoni 1-2 krt kuukaudessa koti pihassa. 14km Tampereen keskustasta.
- hiihtäjä47
talvivaara saa päästää myrkkyä,vaan siitä noi vihreät on hiljaa
- OK_lla-pestään-vaan
>> Koskahan se kielletään tässä ok-talonsa pihalla???
...
> kieletty jo, ainakin osa kaupungeista kieltää samoin ympäristöviranomaiset.
Omakotitalon pihalla saa kyllä pestä autonsa kun käyttää pesuaineena normaaleja Fairy-tyyppisiä pesuaineita. Pesuvettä ei kuitenkaan saa johtaa kaupungin sadevesiviemäriin, vaan se on imeytettävä tontin omaan maaperään.
Perheen muutaman auton peseminen tällä tavalla ei ole ainakaan toistaiseksi joutunut pääkaupunkiseudulla viher-virkamiesten hampaisiin. Tietenkin jos perustaisi autopesulan tontille, niin varmaasti silloin alkaisi vinkunaa kuulua.- olet-väärässä
Ei muuten saa, kaupungin säännöt kieltävät.
"perheen muutaman auton peseminen" - kuullostaa jo melkein ympäristörikokselta ja autopesulalta. Niistä autoista irtoaa kaikkea skeidaa mm metalleja, öljyä tms maaperään
mistä ne menee pohjavesiin yms.
Ei riipu siitä onko okt talo vaiko ei, sama luonto kyseessä - laki-on-laki
https://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut/tiedatko-saatko-pesta-auton-omalla-pihalla/
Esimerkiksi Helsingissä toistuva tai ammattimainen pesu on sallittu ainoastaan tähän tarkoitukseen rakennetulla pesupaikalla, josta jätevedet johdetaan hiekan- ja öljynerotuskaivon kautta jätevesiviemäriin.
Toistuvalla pesulla tarkoitetaan säännöllistä auton pesua esimerkiksi kerran viikossa.
"– Auton peseminen ulkona ei siis ole jokamiehenoikeus, jota ei suitsisi mikään rajoitus"
"Helsingin kaupungin ympäristökeskuksen ohjeiden mukaan pesuvesiä ei saa johtaa pihan tai kadun sadevesiviemäriin, sillä sitä kautta ne päätyvät yleensä lähimpään ojaan tai puroon."
Yleisellä alueella, kuten kadulla, tiellä tai puistossa, autojen pesu on kiellettyä. - painovoima
laki-on-laki kirjoitti:
Yleisellä alueella, kuten kadulla, tiellä tai puistossa, autojen pesu on kiellettyä."Helsingin kaupungin ympäristökeskuksen ohjeiden mukaan pesuvesiä ei saa johtaa..."
Ei tietenkään saa. Eri juttu, jos ne itsekseen valuvat. - JaKunEiValvotaNiin
laki-on-laki kirjoitti:
Yleisellä alueella, kuten kadulla, tiellä tai puistossa, autojen pesu on kiellettyä.Ja voisitkos vielä nimetä sen viranomaisen joka valvoo sitä et kuinka usein kukakin kunnan asukas pesee autoaan omalla pihallaan? :/
- epäsäännöllisesti
laki-on-laki kirjoitti:
Yleisellä alueella, kuten kadulla, tiellä tai puistossa, autojen pesu on kiellettyä.No sittenhän se ei haittaa, kun ei pese joka viikko samaan aikaan.
- viherfasisti
JaKunEiValvotaNiin kirjoitti:
Ja voisitkos vielä nimetä sen viranomaisen joka valvoo sitä et kuinka usein kukakin kunnan asukas pesee autoaan omalla pihallaan? :/
Ja tulee tutkimaan käytetyn pesuaineen laadun...
- KotirauhanRikostaSanktio
viherfasisti kirjoitti:
Ja tulee tutkimaan käytetyn pesuaineen laadun...
No sitä varten taas on keksitty haulikot ja suolapatruunat (tokikin täysin puhdasta ja orgaanista merisuolaa, ni viherhippikään ei pane ollenkaan pahakseen ku saa moisia mineraalikiteitä persauksiinsa!) ettei tule! :P
- toplesswash
Myös ekopesuaineita on, onkohan niistä haittaa ympäristöön?
Meillä firmassa käytetään sellaisia, ihan vaan siksi että pesuainehöyryt ei olisi niin haitallisia autonpesussa. Toiseksi kannattaa käyttää kylmää vettä pesussa, ainakin jos pesee sisätiloissa koska lämmin/kuuma vesi höyryttää pesuaineita ilmaan. Moni liuotinpesuaine on kuitenkin öljypohjaista ja niissä on silloin syöpää aiheuttavia ainesosia, ei kannata väheksyä tälläisiäkään. - Kaikkipitääkieltää
EU on määrännyt että kahvinkeittimissä on oltava automaattinen aikakatkaisu 40 minuutin päälläolon jälkeen. On se helvetin kumma jos ihmiset saavat vapaasti lorottaa puhdasta vettä autonsa päälle niin kauan kuin haluavat, vaikka tuhansia litroja kerrallaan.
- voi-harmi
On se kumma. Ja kun vielä ottaa pesuvedet omasta kaivosta, ei kaupunki saa rahastettua mitään.
- mokakkaaka
Moccamasterilla ei saa kuumaa kahvia vaikka odottaisi 40 minsaa. Ja kun maitoa laittaa, niin se on ..lämmintä.:(
- Pannuttaja
Joka keittimessä vesi menee pannuun kun se kuumenee niin paljon että höyrystyy
- Täällä.Ikurissa
On yksi perhe sotkenut 2 autopaikkaa ja kaupungin puistoaluetta autosta valuneesta moottori öljystä
Puistoakueen kaupunki siivosi ja laittoi varmaan laskun perheelle mutta taloyhtiön omistamalla tontilla 2 autopaikkaa on sutattu isolla moottoriöljymäärällä
Voiko kaupunki pakottaa siivoamaan nuo taloyhtiön tontilla olevat autokatos paikat öjystä vai miten on?- ongelma.ratkaistu
Isolla määrällä? Ei normiautoon mahdu enempää kuin neljä litraa.
Ota rätti ja pyyhi itse. - Kaupunki.kaivoi
Kaivinkoneella ja toi puhdasta maata tilalle mutta tuossa nyt toisesta autopaikasta kuva https://aijaa.com/83lgqO ja öljy on imeytynyt luultavasti melko syvälle. Toinen autopaikka on samanlainen
Onko taloyhtiön halitus ja isännöitsijä myös vastuussa tuosta kun ei ole siivouttanut tuota
Ei tuossa enää rätit auta
- Jynssäämätön
Ei ole korkillispesusta haittaa ympäristölle, eikä kenellekään. Vesistön lähellä ei tarvi lotrata isoilla annostuksilla. Tietenkin maaston oltava rannan kannalta imeytyskykykyinen.
- Nnnnklllllklmm
sadevedet kuljettaa kaikenlaista, maan allakin ja kun pesijöitä on tuhansittain niin korkillinen onkin jo satoja litroja..
- kuravelliin
niinpä juuri korkillinen riittä autonpesuun.
tuskin se on niinmyrkyllistä muuhuun teollisuusvuotoon. - pesupaineita
Hieno ketju! Auton pesu on yksi niistä asioista jotka tuntuvat niin yksinkertaiselta että siihen saa purkaa intohimoaan olla oikeassa.
- Mietintämyssyyn
Meillä mökkiseudulla paikallinen karjatilallinen ajaa traktorillaan sonnat ja liemet pellolleen lannoitteeksi. Tuosta vain. Helsinkiläinen vanhapiikamummeli rakennuttaa aamupesuvesilleen järjettömän kallista puhdistusjärjestelmää. Johtopäätöksiä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3522816Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201559Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481380Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan151058Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa571007Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta28958En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm82933Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149908- 80908
Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205849