Talven jälkeen kierroslukumittari toimii hassusti. Herää vasta, kun kierrokset käy yli 2500:n, sen jälkeen toimii normaalisti kunnes koneen sammuttaa. Mikähän tökkii?
Lisäksi lcd-käyntituntimittari vilkkui hassusti, ihan kun siinä olisi käynyt joku error-teksti tms, mutta välähdys oli niin nopea etten kerennyt sitä lukemaan. Parin päivän ajelun jälkeen tuo ominaisuus poistui, mutta näyttö on perstuntumalla ihan hiukan himmeämpi kuin aikaisemmin - tai sitten näen väärin.
Kone (ja mittarit?) on KAD43 vuodelta 2002.
Ajatuksia näistä? Tykkäisin kun veneessä kaikki toimisi.
Volvo Penta kierroslukumittari + käyttötunnit
12
5119
Vastaukset
- FrankZane
Kierrosluvut tulee laturilta. Onko muuten laturin hihnaa vaihdettu milloin ? Itselläni oli samanlaista vikaa, joka lopulta korjaantui kun vaihdoin moottooriin kaikki hihnat. Päällsin puolin näytti että hihna on suht hyvä, mutta oli k uitenkin luistanut tietyillä kierroksilla.
- VPD6
Sinulla taitaa olla se VP:n yleinen tiedossa oleva vika, jossa käyttötuntimittarin lukemat näkyvät silloin tällöin. Lopulta lukemat lakkaavat näkymästä kokonaan. Kuitenkin mittari laskee edelleen käyttötunteja. Mittari on VDO:n valmistama. Mittari on purettavissa. Siihen ovat jotkut onnistuneet vaihtamaan sen LCD näytön. Niitä on myynnissä netissä "rapakon" takana, ja hinta oli alle 100€. Toinen vaihtoehto on uusia koko mittari, mutta hinta on muistaakseni n. 350 € ja tunnit alkavat silloin nollasta. Myös minulla on sama ongelma. Tuntinäytön pimentymisen jälkeen laitoin lukemat muistiin. Tämän jälkeen
asennettiin erillinen sähköinen tuntimittari. Asiasta on ollut tällä palstalla aikaisemminkin keskustelua. Myös nettimatkkinat osoitteessa https://www.nettivaraosa.com/veneen-varusteet-ja-varaosat/2580574 tarjoa korjauspalvelua mittaríin hintaan 190€.- Joakim1
Täältä ostin näytön: https://www.boatstuff.se/display-timraknare.html
Asennus oli melko helppoa ja hyvin on toiminut reilun vuoden. Tunnit tosiaan säilyivät ja tunteja kertyy vain koneen käydessä eikä virrat päällä ollessa, kuten joillain korjausvaihtoehdoilla.
- kiepitvälillähukassa
Minulla vastaavaa ongelmaa kierroksien näyttämisessä. Vaihdettu kieppimittari ja laturi. Ongelma edelleen. Pentalta käve hemmo katsomassa. Ei osannut auttaa. Kaipaisin samaan ongelmaan apuja. Joku sähkövika jossakin.
Kiitoksia asiallisista vastauksista!
Olisiko kellään käsillä rikkinäistä mittaria (tai ehjää), jos saisin kuvia siitä näytöstä ja sen rakenteesta sekä mahdollisista tyyppimerkinnöistä? Tuollaiset näytöthän ei maksa kuin euron - pari edes yksittäin ostettuna, joten uskon että kun tyyppi selviää niin datalehtien avulla löytyy kyllä toimiva korvaava näyttö hiukkasen halvemmalla. Geneerisiä noin on, en jaksa uskoa että VDO olisi teettänyt itselleen jonkun spesiaalinäytön.
Tsekkaan hihnat, kuulostaa ihan relevantilta kun käytös on tuollainen. Tosin oisko hihna tosiaan pyörimättä kokonaan ennen kuin kiekat nousee tarpeeksi? Vai suodattaako mittarin äly mahdollisesta luistamisesta aiheutuvat kierroslukuhäiriöt pois niin, että se ei näytä mitään. Tekniikka on ihmeellistä. En ole kyllä huomannut mitään huojuntaa latausjännitteissä (sekä analogisissa että digimittareissa) matalilla kierroksilla joka hiukan sotii luistavaa hihnaa vastaan. Tutkitaan tutkitaan.- Joakim1
Aika moni on ympäri maailmaa yrittänyt etsiä noita LCD-näyttöjä tuohon varsin yleiseen ongelmamittariin. Tuotahan on käytetty VP:n lisäksi myös ainakin Yanmarissa ja Isuzussa sekä tietysti tarvikkeena VDO brändillä. Kukaan ei moneen vuoteen löytänyt sopivaa, vaan tilalle asennettiin geneerisiä itsenäisiä tuntimittareita. Yksi jopa selvitti protokollan SPI-linjasta ja rakensi AVR mikrokontrollerista oman näytön, joka siis osasi lukea tunnit SPI:stä.
Sitten n. kaksi vuotta sitten sopivat varaosat ilmestyivät venetarvikeliikkeisiin.
Omassa VP:ssä näyttö alkoi temppuilemaan 2011 ja pari vuotta myöhemmin yritin etsiä näyttöjä. Ehdin jo ostaa sen geneerisin tilaan sopivan tuntimittarin, mutta en asentanut sitä mittariin. Se tosiaan laskee tunteja virransyötön mukaan, toisin kuin alkuperäinen.
Taitaa tuo vain olla spesifinen tuohon mittariin tehty näyttö. - Joakim1
Joakim1 kirjoitti:
Aika moni on ympäri maailmaa yrittänyt etsiä noita LCD-näyttöjä tuohon varsin yleiseen ongelmamittariin. Tuotahan on käytetty VP:n lisäksi myös ainakin Yanmarissa ja Isuzussa sekä tietysti tarvikkeena VDO brändillä. Kukaan ei moneen vuoteen löytänyt sopivaa, vaan tilalle asennettiin geneerisiä itsenäisiä tuntimittareita. Yksi jopa selvitti protokollan SPI-linjasta ja rakensi AVR mikrokontrollerista oman näytön, joka siis osasi lukea tunnit SPI:stä.
Sitten n. kaksi vuotta sitten sopivat varaosat ilmestyivät venetarvikeliikkeisiin.
Omassa VP:ssä näyttö alkoi temppuilemaan 2011 ja pari vuotta myöhemmin yritin etsiä näyttöjä. Ehdin jo ostaa sen geneerisin tilaan sopivan tuntimittarin, mutta en asentanut sitä mittariin. Se tosiaan laskee tunteja virransyötön mukaan, toisin kuin alkuperäinen.
Taitaa tuo vain olla spesifinen tuohon mittariin tehty näyttö.Tässä vielä linkki, jossa paljon tietoa https://www.canalworld.net/forums/index.php?/topic/71195-isuzu-volvo-penta-vdo-tachometer-gauge-hour-counter-not-working-fixed/
Tuolla kerrotaan, että se on VDOlle kustomoitu näyttö.
- Samaa.ongelmaa
Tuolla tuntimittari ongelmaan ratkaisuksi.
https://www.marineparts.fi/varaosat/sisaperamoottorit/volvo-penta/moottorin-osia/dieselmallit/tuotteet/lcd-naytto-volvo-pentoihin-6666696112/ - T.Umputtaja
Jokohan aloittajan ongelma on ratkennut? olisi kiva tietää mikä oli syynä.
Sorry, on ollut niin kiireitä, ettei ole ehtinyt veneilemään saati korjailemaan. Palaan asiaan heti kun pääsen tämän kimppuun.
- Volvo83ja89
TMD40A ihan sama juttu, siinä ei tosin tuntimittaria mut kierrokset tulivat vasta hetken päästä (ei myöskään latausta volttimittarin mukaan).
Nyt AQAD41A ja sama juttu, nyt myös tuntimittari (mekaaninen, siis ei lcd näyttö ) joka ei toimi ennen kuin jengamittari herää.
Lisäksi tuntuu olevan niin että kun lähtee maasähkön perästä, akut siis täynnä niin kestää vielä kauemin kun "vermeet herää". TMD40A ihan sama juttu, siinä ei tosin tuntimittaria mut kierrokset tulivat vasta hetken päästä (ei myöskään latausta volttimittarin mukaan).
Nyt AQAD41A ja sama juttu, nyt myös tuntimittari (mekaaninen, siis ei lcd näyttö ) joka ei toimi ennen kuin jengamittari herää.
Lisäksi tuntuu olevan niin että kun lähtee maasähkön perästä, akut siis täynnä niin kestää vielä kauemin kun "vermeet herää".
- Paska.tuote
Näyttääkö tuo pieni led-näyttö jotain muuta tietoa kuin käyttötunnit. Omassa v. 2001 mittarissa vilkkuu jotain eri luvuilta näyttäviä "osasia" numeroista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723053
- 552715
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322335- 792178
- 951996
- 541906
- 121576
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171537Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301380Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?291349