Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Vapautettu sidonnaisuuksista ?

Antti_Kalevi

Kaukana siirtolinjoista minulla on kesämökki jossa energialähteenä aurinkokennot jotka ovat ohjausyksikön kautta kytketty akustoon ja myös käyttökohteisiin. Pieni valaisin ja pistorasia, jotta kännykän ja käsivalaisimet saadaan ladattua. Olenko jäävi osallistumaan keskusteluun?

24

1198

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Antti_Kalevi

      Lisätään vielä tiedoksi että olen normaali mökkilomailija, enkä ole minkään järjestön tai puolueen jäsen, enkä siten saa mitään etuja millään tavoin noista energiaratkaisuista. Tarvikkeet sain normaalilla kaikille asiakkaille käytettävissä olevista tarjouksista tunnetusta liikkeestä. Asennustyöt suoritin itse hyvän kollegan avustuksella ja ne ovat kirjatut vakuutusyhtiön vakuutuspapereihin.

      • Tervetuloa!


      • Antti_Kalevi

        Lisätään vielä ettei hanke ollut ilmainen, mutta oma osaaminen ja käytännön kokemus hankkeen ratkaisuissa pudottivat hintaa alemmas verrattuna avaimet käteen periaatteella rakentaviin verrattuna. Tiedän tasan tarkkaan etei miään ole ilmaista loppupeleissä. Ei edes ne "ilmaiset lounaat" tai kahvit kansanedustajille, koska joku nekin on maksanut. Muutama pölvästi kun eduskunnassa elvistelee tuollakin asialla.


      • Antti_Kalevi
        stuxnet kirjoitti:

        Tervetuloa!

        Kiitos tervetulotoivotuksesta. En ennen huomannutkaan kohteliasta viestiä, oli lyhyenä ikään kuin piilossa. Itse alaan perehtyneenä ammatillisesti ja myös käytännön kokeilun kautta, kuten aloituksessa kerroin, pidän siitä että puhutaan totta. Utopiat ja valehtelu ovat vastenmielisiä. Tiedän että jotkut keskustelevat poliittisin perustein, mutta totuudessa tulisi pysyä.


    • se-vain-että

      Sinulle on luultavasti kertynyt kokemuksen kautta tietämystä enemmänmän kuin monelle aurinkosähköstä pelkän uskon varassa keuhkoavalle. "Jäävi" on mielestäni tässä tapuksessa väärä määritelmä. Olen itsekin mökilläni aurinkosähkön käyttäjä. Näkemykseni mukaan saat kertoa vapaasti omia huomioitasi asiasta. Itsekin olen joskus oikonut suurimpia tälläkin palstalla esittyjä huuhaita.

      • Antti_Kalevi

        Tuo jääviys ja keskusteluvapaus tuli mieleen kun seurasin muutamien ketjujen viestejä, joissa hyökättiin jopa sananvapautta kohtaan ja myös osa viesteistä oli melkoista utopiaa, joilla ei ollut mitään tekemistä todellisuuden kanssa.


      • Valokaari

        Aurinkosähkö on hyvä lisälähde varsinkin tälläisinä päivinä, mutta sen varaan ei uskalla mitään suurta kulutuskohdetta jättää epävarmuuden vuoksi. Hellepåiviä ei vuodessa ole montaa Suomessa. Viime vuonna vain 5.


      • Radion.kuuntelija
        Valokaari kirjoitti:

        Aurinkosähkö on hyvä lisälähde varsinkin tälläisinä päivinä, mutta sen varaan ei uskalla mitään suurta kulutuskohdetta jättää epävarmuuden vuoksi. Hellepåiviä ei vuodessa ole montaa Suomessa. Viime vuonna vain 5.

        Nyt lähes 60 hellepäivää. Kesämökkiläiset saaneet pienlaitteilleen sopivasti sähköä. Poikkeavan hyvät olosuhteet ovat siinä avittaneet. Ruokapuolen omavaraisuus on kärsijän asemassa, mutta kaikella on varjopuolensa.


    • kunhankysäisin
      • Antti_Kalevi

        Puilla lämpenee kiuas ja myös pihalla grillataan puita käyttäen. Näin käytetään hyödyksi puuenergiaa. Sauna lämmitetään tarvittaessa, sehän on perinteinen peseytymispaikka. Nykyinen vouhotus on pilannut perinteet.


    • YritystuetPOIS

      Minullakin on mökillä aurinkokennot, mutta silti olen ehdottomasti sitä mieltä, että yhteiskunnan ei tulisi tukea teollista tuuli- ja aurinkovoimaa. Syynä tähän on se, että tuki tulee yhteiskunnalle älyttömän kalliiksi, eikä ne edrs vähennä kasvihuonepäästöjä yhtään.

      Mökillä sähkö verkkoon liittyminen on älyttömän kallista, joten siellä paneelit ovat käytännössä ainoa ratkaisu. Niillä pärjää, koska kulutus on pientä ja painottuu lämpimään ja valoisaan kesäaikaan, mutta ympärivuotiseen käyttöön niistä ei ole.

      • Fucksnet

        Tervetuloa asiallisten kommentoijien joukkoon!


      • Antti_Kalevi

        Agregaatti hoitaa tarvittaessa sähköntuottajan virtaa suuremmissa kuormituksissa. Puiden sirklauksiin ym. vaativimpiin voi esim. vuokrata 3 - vaihekoneen viikonlopun ajaksi ja silloin tehdä kerralla ne duunit. Polttomoottorien pakokaasuihin ei noissa oloissa kukaan puutu, vaan ovat olleet kiinnostuneita laitteista.


      • oletoikeassa

        Suurin ympäristö tuho aiheutetaan sillä tuotannolla, jolla tuo
        tappiollinen tuotannon ala pidetään pystyssä.
        Kaikki sen tuotannon arvo on turhaa kulutusta luonnolle.
        Mikään muu ei saastuta
        yhtä paljon koska verorahat tulevat hiili- ja atomivoimalla
        tehdystä vientituotannosta.


      • se-vain-että
        Antti_Kalevi kirjoitti:

        Agregaatti hoitaa tarvittaessa sähköntuottajan virtaa suuremmissa kuormituksissa. Puiden sirklauksiin ym. vaativimpiin voi esim. vuokrata 3 - vaihekoneen viikonlopun ajaksi ja silloin tehdä kerralla ne duunit. Polttomoottorien pakokaasuihin ei noissa oloissa kukaan puutu, vaan ovat olleet kiinnostuneita laitteista.

        Minulla on mökillä 400 watin tehoiset paneelit ja 400 Ah akkukapasiteettia.
        Suurin kulutus muodostuu kompresorijääkaapista joa vie 40 Ah vuorokaudessa.
        Telkkari vie parikymmentä Ah/vuorokausi. Kesäaikaan ei juuri muuta kulutusta ole.
        Siitä huolimatta sateisena kesänä sähköt "tilttaa" ja jotuu käynnistämään agregaatin avuksi.
        Ihmettelenkin vouhotusta jossa hankitaan paneeleita verkkosähkön piirissä olevan omakotitalon katolle. Paneelien kauppiaat siinä vain hyötyy.


      • Antti_Kalevi
        se-vain-että kirjoitti:

        Minulla on mökillä 400 watin tehoiset paneelit ja 400 Ah akkukapasiteettia.
        Suurin kulutus muodostuu kompresorijääkaapista joa vie 40 Ah vuorokaudessa.
        Telkkari vie parikymmentä Ah/vuorokausi. Kesäaikaan ei juuri muuta kulutusta ole.
        Siitä huolimatta sateisena kesänä sähköt "tilttaa" ja jotuu käynnistämään agregaatin avuksi.
        Ihmettelenkin vouhotusta jossa hankitaan paneeleita verkkosähkön piirissä olevan omakotitalon katolle. Paneelien kauppiaat siinä vain hyötyy.

        Tietänet paljonko siirtoverkkoyhtiö laskuttaa kun kilometritolkulla vedetään liittymä tontin reunalle plus kiinteistön omat asennukset päälle, vaikka kuinka vähäisillä kulutuspisteillä tehtäisiin. Pääsulakkeiden koko tekee jo oman kustannuslisänsä. Koska nykysin liittymät tehdään maakaapelointina niin hinta tulee korotettuna. Mitalilla on kaksi puolta.


      • se-vain-että
        Antti_Kalevi kirjoitti:

        Tietänet paljonko siirtoverkkoyhtiö laskuttaa kun kilometritolkulla vedetään liittymä tontin reunalle plus kiinteistön omat asennukset päälle, vaikka kuinka vähäisillä kulutuspisteillä tehtäisiin. Pääsulakkeiden koko tekee jo oman kustannuslisänsä. Koska nykysin liittymät tehdään maakaapelointina niin hinta tulee korotettuna. Mitalilla on kaksi puolta.

        Tarkoitinkin ihmettelylläni kiinteistöä jossa on jo valmiina verkkosähkö ja siitä huolimatta ripustellaan paneeleja katolle. Itsellänikin verkkosähkön tuominen mökille maksaisi parikymementä tuhatta euroa, eli ei mitään mieltä verkkosähkön vetämiseen kun aurinkopaneeleilla ja agregaatilla tulee toimeen kesän ajan. Talvella mökki ei ole käytössä.


    • Antti_Kalevi

      Käytännössä aurinkoenergia ratkaisun tehneenä tiedän ettei mikään asiaan liittyvä voi olla ilmaista vaikka täällä niin joku väittääkin toisessa ketjussa. Tietysti osat ja laitteet maksavat, vaikka suhteilla tingittyä olivatkin. Kattorakenteet jo vaativat ammattikirvesmiehen ja itsetehtynä kaverin avustamana asennustyöt tehtiin. Tarkkaan ottaen myös talkootöiden osuus ei ollut ilmainen, koska talkoisiin kuuluvat ruokailut ja harjakaiset maksavat. Täytyy jonkun olla täysin asiasta pihalla kun toisin väittää. Se säkillä kanto todella kuvasi asiaan liittyvää tietämättömyyttä, mutta eihän sekään ole ilmaista, koska säkki on joskus valmistettu ja kantajakin tarvitsee ruokaa urakassaan, eikä ruoka ole ilmaista. Hauska noita juttuja on lukea, mutta ihmetellä täytyy tietämättömyyttä teknisestä puolesta.

      • dg-energia

        Mainitsemasi henkilö provosoi muita keskustelijoita ihan vaan kiusatakseen. Hänen lempinimestänsä päätellen kyseinen henkilö ei ole päivätöissä ym. vaan olosuhteet antavat mahdollisuuden harrastukselleen. Ei anna aihetta enempään.


      • Mainitsemasi_henkilö

        Auringonpaiste on ilmaista.


      • Antti_Kalevi
        Mainitsemasi_henkilö kirjoitti:

        Auringonpaiste on ilmaista.

        Eipä tuonut minulle niitä ilmaisia laitteita, eikä myöskään tullut tekemään ilmaiseksi erilaisia apumiehen töitä. Sähköasennustöihin en olisi häntä päästänyt, koska jo vakuutusehdotkin määräävät niiden tekemiseen sähköasenustöihin pätevöityneen henkilön tekemään.


      • Sähkötekniikkaa
        Antti_Kalevi kirjoitti:

        Eipä tuonut minulle niitä ilmaisia laitteita, eikä myöskään tullut tekemään ilmaiseksi erilaisia apumiehen töitä. Sähköasennustöihin en olisi häntä päästänyt, koska jo vakuutusehdotkin määräävät niiden tekemiseen sähköasenustöihin pätevöityneen henkilön tekemään.

        Nostetaan todellisuuspohjainen ketju ylös, koska aiheesta liikkuu myös satuja ja valheita.


      • Antti_Kalevi
        Sähkötekniikkaa kirjoitti:

        Nostetaan todellisuuspohjainen ketju ylös, koska aiheesta liikkuu myös satuja ja valheita.

        Kokemusperäiset faktat näkyvät aiheesta kiinnostavan muissakin ketjuissa edelleen. Kun itse tekee ja kokeilee järjestelmää niin silloin kustannukset ja käytön todellisuudessa. Suosittelen kaikille.


      • Puulavesi
        Antti_Kalevi kirjoitti:

        Kokemusperäiset faktat näkyvät aiheesta kiinnostavan muissakin ketjuissa edelleen. Kun itse tekee ja kokeilee järjestelmää niin silloin kustannukset ja käytön todellisuudessa. Suosittelen kaikille.

        Varmaan hyvä kesä aurinkoenergialle mökkikohteessa. Onko tullut esiin mitään johon tekisit muutoksia?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2247
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2073
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1688
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1506
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1500
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1397
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1364
    8. 52
      1258
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1200
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe