Mitä syötte lämpimäxi ruuaksi tällä vkolla?
Mulla
Ma: Grillimakkara ja potut voikastike
Ti: Lihapullakastike potut salaatti
Ke: Sama kuin tiistaina
To: Hernekeitto pekonilla
Pe ja la makaronilaatikko porkkanaraaste
Tän viikon ruokalista?
51
2055
Vastaukset
- kyl.jaksaa
Ma: kaalilaatikko
Ti: mustamakkara,,valkokastike pottumuusi
Ke: hernekeittoa.[omateko]
To: makkaraa jauhoperunaa
Pe; kaalilaatikkoa maanantailts
la; saas nähdä
su; jotain hyvää vissiin makaronilaatikko juustolla
puuroja lisänä ja salaatit. maidot leivät - kesäsyömistäääää
Kesäsyömistä niin taidan ostaa ravintolafilee purkin niin siinä 500g kalaa.
- Näinsemeneej
Hapankorppuja, hernaria, juustopastaa. Maitojauhemaitoa,pistin kylmään jo ison lasillisen. Patonkia. Viennetta jäätelöä on pakastimessa,euron olivat cm.ssä joskus. Ostin jemmaan. Makaronia ja spaghettia myäs syödään. Lapset tykkää etenkin spaghettia ketsupin kanssa. Perjantaina saavat sitten jotain kivaa.
- yetz
Voiko sitä maitojauhetta juua maitona? Minkä makuista, maistuuko yhtään maidolle?
- sipulimaito
yetz kirjoitti:
Voiko sitä maitojauhetta juua maitona? Minkä makuista, maistuuko yhtään maidolle?
kaakaona menee, maitona ei ehkä kaikkien makuun, mutta jos tarpeeksi kylmänä juo, niin ehkä menee.
Riippuu makuaistista kuinka herkkä on. Kahviin ja teehen menee.
- makaronipäivässä
1 makaroni pussista/vuorokausi riittää sanoo Juha Sipilä, näyttäisi itse esimerkkiä.
- Sh-maalta
Su, ma, ti: Makaronia soijarouhe-tomaatti-kesäkurpitsakastikkeella
Ke, to, pe: Pakasteseitä tilli-ruohosipulikastikkeessa, riisiä - TakaisinLuontoon
Ei mitään listaa, tilanteen ja sesongin mukaan mennään. Otetaan, mitä on.
Eilen esim. S-marketin -60% maksaa, sipulia.
Tänään Lidlin 1,50/kg maksanutta kesäkurpitsaa ja 30% savukirjolohta, josta 4 annosta pakkaseen.
Edullista kurkkua ja tomaattia Lidlistä. Porkkana ei ole tällä hetkellä edullista, joten vältän sitä. Kesällä taas sitten...- TakaisinLuontoon
Ja lisukkeena vastahaettu muovikassillinen ilmaista superruokaa: keräsin läheisen lenkkipolun varrelta sekalaisen satsin: taisi olla mukana nokkosta, voikukkaa ja ratamoa ainakin.
Nuo nyt höyrytän, sitten pilkon/saksin pieniksi, ja jäähdytettyinä vaikka sekoitan kreikkalaisen jugurtin ja mausteiden kanssa kanssa kaveriksi sille 100 gramman savulohelle. - TakaisinLuontoon
Pakkasesta taas sitä savulohta, viime kesän sieniä ja taas sitä kesäkurpitsaa pilkottuna. Päälle -60% pecorino-juustoa.
- TakaisinLuontoon
Tänään sitten parempi jämäruoka, joka ei siis ole ruoanjämiä, vaan raaka-aineiden jämistä tehty.
Ruoan ainoa uusi tuore ainesosa on Lidlin tarjousjauheliha, rotukarjan jauheliha, 350 g, hinta 2,79. Vaan siitä 100 g (ja suosittelen keittiövaakaa) heti pakastimeen, eli alle 2 euroa liha nyt tähän satsiin.
Ja pasta-pizza supreme omalla twistillä siis oli työn alla.
* oliiviöljy pannulle, sitten pari pilkottua sipulia. Poista pannulta, lisää loraus oliiviöljyä. Nyt kehiin jauheliha, jonka hakkelet pannulla muruiksi, kyllähän te tiedätte...
* viimeiset pari porkkanaa raastettuna (uusia ostan vasta uudesta sadosta halvemmalla), kuten yksi viimeisistä kesäkurpitsoista raastettuna
* pieni määrä pakastesieniä viime kesältä
- 27 sentin tomaattimurskapurkki (Lidl) sekaan
* suola, pippuri, pizzamauste ja jämät litran valkosipulipänikästä
Tämä sitten sai muhia levyllä puolisen tunnin verran. Samaan aikaan suolavedessä kypsensin viimeiset muutamat kymmenet grammat erään valmistajan kikhernepastaa, fusilleja.
Normipastaa en enää voi syödä, mutta ostan toisinaan tällaisen pakkauksen (300 g, about 3€), ja se kestää minulla toista kuukautta, käytän siitä, kun tekee mieli sitä pastan suutuntumaa.
Sitten kun tuo "pastanjämä" kypsää, niin valutuksen jälkeen sekoitan sen mukaan kaikkeen muuhun jo pannulla olevaan, ja sipulit mukaan, ja reipasta sekoitusta.
Uuni on jo ollut päällä 175 asteessa.
Vielä on pieni mötikkä juustoa jäljellä, jonka vielä raastan päälle, senkin jämän. Ja viimeksi, Lidlin tarjouksesta ostettu euron metvursipaketti: ensikatsomalta näytti, että viipaleita oli vain kaksi, mutta kyllä niitä sittenkin kolme oli: viipaleet päällekkäin, ja kuuteen osaan. Nuo 18 palaa kruunasivat tämän pizza-pasta-viritelmäni.
Tämän on väitetty olevan nuorison herkkua. Oma kokemukseni on, että nuoriso haluaa pizzan pizzana ja pasta pastana, piste. Itselle taas tämä sopii mainiosti, kerran pari kuussa. - TakaisinLuontoon
Ja tuosta riitti kolmeen ateriaan. Viimeinen, jääkaappikylmänä seuraavana päivänä, maistuikin parhaalta! Idean tähän pasta-pizza-vuokaan löysin jo kauan sitten, nyt en enää samaa videota löytänyt. Mutta vähän vastaava tässä: https://www.youtube.com/watch?v=HeG0xZ-U_4w
Liiterin tarjousparsakaali näytti olevan vaalenemassa. Siispä tänään uuniin: 500 g pilkottua parsakaalia , 99 senttiä. 2,5 dl tarjoushintaista (99 senttiä /puoli litraa) kreikkalaista jugurttia, ja yksi rikottu muna sekaisin tasaiseksi massaksi. Voideltuun vuokaan pilkottu parsakaali, sitten sekoitettu muna-jugurttimassa, käännellään niin, että varmasti kaikki parsakaalin kukinnot peitetty massalla. Suola, pippuri, ja vielä vähän kääntelyä. Päälle -60% S-marketin parmesaania tai pecorinoa, tai nyt jotain juustoraastetta... Uuni 30 min 175 astetta, ja uunista ulos.
Samaan aikaan pakkasesta paketti savulohta, oli tällä kertaa 63 grammaa.
Ja yhden ison aterian taktiikalla siis tänään mennään... - TakaisinLuontoon
Nuorimmainen paikalla, vedetään siis "varma nakki": itsetehdyt ranskalaiset ja nakit uunissa, ja kurkkutikut salaattipedillä.
Uuni 200 astetta. Lidlin isoja irtoperunoita, 40 senttiä, ja nakkipaketti 79 senttiä.
Sekoitetaan about 1 rkl sulaa voita ja loraus oliiviöljyä ensin keskenään, voi toki olla pelkkää öljyäkin. Mukaan mausteita, kuten vaikka pizzamaustetta, valkosipulijauhetta, jne. ja tietenkin suolaa ja pippuria. Sekoitetaan.
Uunipellille leivinpaperi.
Halkaistaan ensin pesty peruna pituudeltaan puoliksi. Tästä pitkästä puolikkaasta sitten siivutetaan 3-4 siivua, jotka pyöritellään öljy-mausteseoksessa, ja ladotaan sitten uunipellin takaosaan. Toinen puolikas siivutetaan, pyöritetään öljy-mausteseoksessa, ja ladotaan pellin takaosaan, niin että siivuja on vain yhdessä kerroksessa. Ja jokainen peruna samalla tavalla.
Kun valmista, niin pelti uuniin, 25 min.
Nakit leikataan paketissaan kahdesta kohtaa poikki, eli yhdestä nakista tulee kolme pätkää.
Nämä nyt pellin etuosaan, ja vielä 20 min., sitten pelti ulos.
Lautaselle valmiiksi revittyä salaattia, jonka päälle kurkkutikkuja. Ja pöydässä aina iso purkki tomaattiketsuppia...:)
Onneksi huomenna on salaattipäivä... - TakaisinLuontoon
Pakastimesta tarjousbroileria (yrttimarinoidut suikaleet), oliiviöljyssä sulatuksen jälkeen.
Sitten kaikki, mitä caesar-salaattiin tarvitaan, kuten tarjouksesta ostetut, jo parasta ennen lähestymässä olevat salaatit, edullista kurkkua, ja sitä -60% parmesaania ja itsekasvatettua basilikaa. Nuorimmaiselle lisäksi Lidlin 60 senttiä maksavasta minipatonkipakkauksesta kaksi uunissa, tällä aterialla.
Tänään sitten:
vielä on kesää, ei kun kesäkurpitsaa jäljellä! Tämä on tosin todellakin nyt viimeinen.
Lasivuoka kehiin, oliiviöljytään. Pilkon siis paloiksi sitä viimeistä pienehköä kesäkurpitsaa , ja laittelen harvakseltaan pohjalle. Jotain muuta tarkoitusta varten jo riittävästi kypsyneet kirsikkatomaatit huomaan seuraavaksi, pestyinä nekin asettelin mukaan. Vihanneslaatikon pohjalla yksinäinen pätkä purjoa, otetaan sekin kaveriksi pilkottuna. Ja valkosipulin kynsiä ottamatta pois kuoresta, se tehdään vasta, kun ruoka uunista.
Päälle pizzamaustetta, suolat ja pippurit. Oliiviöljy.
Fetajuusto on hyvin usein tarjouksessa Lidlissä, ja sillä on pitkä säilytysaika. Viimeksi ostin 1,50 per kappale, 200 g. Sellaisesta puolet murustelin koko homman päälle, uuni 200, 30 min.
Sitten jäähtymisen jälkeen raastettua -60% parmesaania/pecorinoa ja itsekasvatettua basilikaa.
Päätän viikon ruokalistani tähän :)
- lopuista.en.tiedä
Potut, jauhelihakastike, porkkanaraaste,
puuro, tomaattia, kananmuna,
makaronilaatikko, kurkkua, tomaattia
hernekeitto,
makkarakastike, porkkanaraaste - roletaari
Su, ma, ti, brotskun alekoivet sunnuntaina riisin kanssa ja loput risottona kehtena päivänä. Yhteensä 6 ateriaa.
Tänään pakastimesta makaronilaatikon jämä.
Huominen on suunnittelematta.
Pe > su sapuskat määräytyvät luoksemme saapuvan poikamme perheen mukaan.
Lauantaiksi otan luultavasti pakastimesta lampaan potkakiekot jota täydennän lehmällä ja/tai sialla hintasuhteista riippuen. Pata riittää myös sunnuntaiksi.
Kuoriperunat kaverina.- KaiSitäJoskusOppii
Nuo koivet ovat pitkään olleet minulle varsinainen tragedia! Vakain mielin ja hyvässä tarkoituksessa olen ostanut pakkauksen maustamattomia koipia. Ja tarkoitus on ollut hyötyä niistä kahteen kertaan: ensinnäkin valmistaa liharuoka, mutta sitten luista vielä keittää luukeitto.
Tämä on nyt jo kolmas kerta (toki monen vuoden jaksolla), kun puhtaaksi syödyt luut ovat olleet minulla pakastimessa, olen ne ottanut sulamaan, ... ja taas ne ovat liian kauan seisoneena seuraavan päivän iltapäivänä huoneenlämmössä odottamassa...(: - roletaari
KaiSitäJoskusOppii kirjoitti:
Nuo koivet ovat pitkään olleet minulle varsinainen tragedia! Vakain mielin ja hyvässä tarkoituksessa olen ostanut pakkauksen maustamattomia koipia. Ja tarkoitus on ollut hyötyä niistä kahteen kertaan: ensinnäkin valmistaa liharuoka, mutta sitten luista vielä keittää luukeitto.
Tämä on nyt jo kolmas kerta (toki monen vuoden jaksolla), kun puhtaaksi syödyt luut ovat olleet minulla pakastimessa, olen ne ottanut sulamaan, ... ja taas ne ovat liian kauan seisoneena seuraavan päivän iltapäivänä huoneenlämmössä odottamassa...(:Brotskun ruodon hyödyntäminen.
Espanjan kylällämme ostan joskus läheisestä lihakaupasta kaksi broilerin luurankaa.
Koipireidet on pois mutta muuten on ruoto kokonainen ja lihat on poistettu espanjalaisen huolimattomasti.
Viimeeksi kaksi rankaa maksoi 0,40€. Rehut ostin halvalla perjantai markkinoilta ja valmistin kahdelle hengella kahden päivän kanakeiton. Kaksi kanaliemikuutiota maksoivat jotain mutta en pähkäillyt paljonko. - onsiinämeillä
On siinä meillä kanssa yks tonttu joka syö kananrippeitä kun rahat mennyt ryyppäämiseen. Tukehdun nauruun tuollaisesta Espanjan oleilusta.
- Telluvainaa
onsiinämeillä kirjoitti:
On siinä meillä kanssa yks tonttu joka syö kananrippeitä kun rahat mennyt ryyppäämiseen. Tukehdun nauruun tuollaisesta Espanjan oleilusta.
Leena lomailee tukevan tyttären kanssa. Miestä ei saa.
- TeeNäin
KaiSitäJoskusOppii kirjoitti:
Tämä on nyt jo kolmas kerta (toki monen vuoden jaksolla), kun puhtaaksi syödyt luut ovat olleet minulla pakastimessa, olen ne ottanut sulamaan, ... ja taas ne ovat liian kauan seisoneena seuraavan päivän iltapäivänä huoneenlämmössä odottamassa...(:Ota luut pakkasesta vasta kun alat keittämään niitä.
Kyllä ne siellä kiehuvassa vedessä jäästä sulavat! - Voi_ruusukukkaa
Telluvainaa kirjoitti:
Leena lomailee tukevan tyttären kanssa. Miestä ei saa.
Ei ole Leenalla tytärtä, ei laihaa, ei tukevaa
- Hookaksoota
Lämpimällä säällä, niinkuin tänään, ei maistu oikein mikään, paitsi jääkylmö vesi
- Namnamnam
ja kylmä kalja kippistä vaan 😛
- Eioovaikeeta
Maksaa kermakastikkeessa, uudet perunat. Porsaan kasslerpihvit kermakastikkeen ja uusien perunoiden kera. Broilerin rintaleike, riisi, currykastike. Lohikeitto. Grillimakkaraa, salaatti. Janssoninkiusaus. Kokolihaleike, perunamuusi. Bataattikeitto ja itseleivottu leipä. Jne jne jne tavallista kotiruokaa
- SyömälläLihoo
Maanantaina uunikalaa seikuutioista ynnä perunoita, tiistaina broilerikastiketta ja riisiä, keskiviikkona savukalasalaattia, torstaina makkarakeittoa tai - kastiketta. Viikonlopun ruokalista on vielä auki, kun perjantaina vasta teen isommat ostokset.
- onruokaa
makkarasoppaa ja toisena vaihtoehtona makaronilaatikkoa, ei salaatteja eikä mitään raastetta..
Jon ain päivänä keitän riisiä ja pakkasessa on lihapullapaketti jos vaikka ne... Ei mitään salaatteja eikä raastetta. Katotaan sitten kun eläke tulee... - salaattiinonvaraa
ma,ti,ke: riisiä ja kalakastiketta, vihreää salaattia
to,pe, la: perunasalaattia, jossa perunoita, sipulia, oliiveja, villiyrttejä, oliiviöljyä
su: nokkoslettuja - Kaljallamennään
Ma 4 kaljaa
Ti 7 kaljaa
Ke 12 mennyt nyt
To 10-15 kaljaa
Pe ja la 24 kaljaa ja muutama viinapullo ainaki
Su pari krapula kaljaa - Elielieli
Ma sei kalakeitto perunalla ja vihannekset näkkileipä
Ti ks yllä
Ke makaroni,jauheliha laatikko
To ks yllä
Pe kanaleike peruna
La ks yllä
Su jauhelihapullat perunalla
Ma edellisellä viikolla jääneitä ruokia mm makaronilaatikko. Kanaleike
Ti lihapullat viimeviikolta - Erkkiläine
Maanantaina oli pakkasesta noukittua alelaputettua kanaa riisillä ja pakastevihanneksilla. Tiistaina saatiin ilmaista maitoa joten pinaattikeittoa tietty porisi kattilallinen. Oli pekonia kaapissa joten peruna viipaleita ja sitäkin piti tällä viikolla syödä. Oli hyvää. Riisipuurokin meni tällä viikolla ja lätyt. Lapasista makso valtio tänään rahaa joten tuhlattiin ja käytiin hesessä. Huomenna alelaputetun jauhelihapuolikkaan ja soijarouheen sisältämä makaroonilaatikko. Sunnuntaina pitää sitten ekaa kertaa tätä viikkoa käydä kaupassa.
- JokuPaskaIhminen
Ma: Kaupan halvimpia makarooneja (Olisko ollut 0,30e) ja 0,20e tomaattipyre purkki ja keitetty kananmuna (paketissa on 10 kananmunaa 1,25e)
Ti: Samaa paskaa.
Ke: Valmis lihapullat (0,80e) ja makarooneja riitti viellä. (Ja paistettu kananmuna)
To: Samaa paskaa, mutta sen lisäksi pieni nuudelipaketti (0,60e)
Pe: Herkkupäivä kanapaketti (2,55e) ja makarooneja (uusi pussi 0,20e).
La: Samaa paskaa.
Su: Samaa.
Tiedän, syön liian vähän.- LeenaLäsk
Mikä tään ketjun tarkoitus. Nimettöminä arvostella syömisiä? Eiköpä jokainen syö mitä tykkää.
- saispa.joskus.muutakin
Alkaa ottaa päähän tää ainainen jauheliha-makaroni-broileripyöritys. Hernekeitto. Viikosta toiseen. Vuodesta toiseen. Mikä mahtaa olla lopputulos, ei ainakaan kovin kaunis.
- TakaisinLuontoon
Jospa opettelisit laittamaan itse ruokaa?
- kaavamaistaaaaaa
Heh ehkäpä sen takia kun tällä palstalla kirjoitetaan niin kaavamaisesti että söin makaronia kun ruokailu on jotain muutakin..... no mitä joku kysyy niin mieti sitä. Vaikka että perunat kiehuu ja sillä välillä pilkkoo salaatti ainekset tomaatti,kurkku,kiinankaali ja tuttu soittaa että hän tulossa yhteiselle lounaalle elikä syöminen ei ole pelkästään oman persreijän täyttämistä.
- TakaisinLuontoon
Olen tähän ketjuun vähän kirjoitellut, ja jatkan vielä jonkun päivän. Onko "kaavamaista"?
Kirjoita sitten itse omia ei niin "kaavamaisia" ruokalistojasi, oikein odotamme, kiitos!
- Syöppö
"Suomessa on jo yli 46 000 ihmistä, jotka sairastavat parantumatonta vaikeahoitoista suolistotulehdusta. Joka vuosi ilmaantuu 2 000 uutta sairastunutta. Taudin leviämisessä on jo kansantaudin piirteitä. Erityisen huolestuttavaa on, että sairaudet lisääntyvät koko maassa ja kaikissa ikäryhmissä pienimpiä lapsia lukuun ottamatta." lööppi...
Itsellänikin on mahavaivoja ja pömpöttää iltaisin usein. Näin tapahtuu kun syön normaalia suomalaista ruokaa. Allergioita ei ole ja olen muutenkin ruuansulatussysteemin suhteen terve. Mistä siis johtuu?
Kun kävin yhdeksän päivän matkalla Ukrainassa ja söin heidän laittamiaan normaaleja ruokia, kolmantena päivänä jo vatsa voi hyvin ja ei paisunut iltaisin. Voin siellä selvästi paremmin ja tunsin vatsani terveeksi. Kun palasin Suomeen, vaiva, eli mahan pömpötys ja iltaisin väsynyt olo palasivat syötyäni ihan kunnon ruokia täällä.
Miksi? Onko meillä ruoka-aineissa sittenkään kaikki kohdallaan?- Sh-maalta
Joo, voisin sanoa ihan samaa. Mulla oireet pahenevat erityisesti kevättalvisin. Johtuisiko kaupan vihanneksista ja hedelmistä? Maitotuotteista? Rypsiöljystä?
Jouluun asti syön oman maan vihanneksia ja marjoja.
Nyt oon Espanjassa. Aika huono hotelli, mutta ruokaa on riittävästi. Uppopaistettua sitä ja tätä, ei erityisen hyvää.
Viimeksi söin hyvin, paljon, enkä lihonut yhtään, kun oli varaa lomailla Kreikassa hyvätasoisessa paikassa ja oli täysihoito. Mutta siitä on jo vuosia enkä lomarahaleikattuna työläisenä päässyt mihinkään viime vuonna. Nyt säästää pinnistin tämän yhden lomaviikon verran. Jätin kampaajakäynnit kokonaan ja leikkasin itse otsatukkaa jne. Suomi kuntoon, lomarahat pois ja kampaajat työttömiksi. Taidan jatkossakin äänestää jotain oikeistolaista miespoliitikkoa. Sarkasmia.
Meen muuten täällä kampaajalle, naisten hiustenleikkaus näytti olevan 14 e. - Telluvainaa
Sh-maalta kirjoitti:
Joo, voisin sanoa ihan samaa. Mulla oireet pahenevat erityisesti kevättalvisin. Johtuisiko kaupan vihanneksista ja hedelmistä? Maitotuotteista? Rypsiöljystä?
Jouluun asti syön oman maan vihanneksia ja marjoja.
Nyt oon Espanjassa. Aika huono hotelli, mutta ruokaa on riittävästi. Uppopaistettua sitä ja tätä, ei erityisen hyvää.
Viimeksi söin hyvin, paljon, enkä lihonut yhtään, kun oli varaa lomailla Kreikassa hyvätasoisessa paikassa ja oli täysihoito. Mutta siitä on jo vuosia enkä lomarahaleikattuna työläisenä päässyt mihinkään viime vuonna. Nyt säästää pinnistin tämän yhden lomaviikon verran. Jätin kampaajakäynnit kokonaan ja leikkasin itse otsatukkaa jne. Suomi kuntoon, lomarahat pois ja kampaajat työttömiksi. Taidan jatkossakin äänestää jotain oikeistolaista miespoliitikkoa. Sarkasmia.
Meen muuten täällä kampaajalle, naisten hiustenleikkaus näytti olevan 14 e.Mites Gambiassa meni.
- Syöppö
Kasvinsuojelumyrkyt, jotka jäävät ruokaraaka-aineisiin? Epäilen, että meillä ruoan raaka-aineissa on jokin tekijä, joka pitäisi selvittää tai tuoda kansalaisten tietoon. Ainoastaan Suomessa ruuat poikkeavat selvästi muiden maiden terveellisiksi luokitelluista ruuista. Jokin mättää. Mikä? Laktoosi-intolerantikkojakaan ei näytä olevan liikkeellä mahavaivoineen niinkuin meillä. Monissa maissa ei edes tiedetä, ettei maitoa voi juoda. Pastöroinri vai homogenointi? Tuo suomalaisten sensaatioälynväläys...? Onko kuumakäsittelyä muualla? Ehkä?
- hiljainen.tappaja
Muistatko minkälaisia ruokia siellä söit? Oliko raaka-aineet samoja kuin täällä syömäsi, vai oliko kyse paikallisista erilaisista aterioista?
Tämä on huolestuttavaa, mikäli siellä esim peruna tai tomaatti on erilaista kuin meillä.
Valmistustapa tai mausteiden käyttö saattaa muuttaa jotain, mutta jos ihan samalla metodilla oli tehty niin sitten suomalaisissa elintarvikkeissa on jotain epäilyttävää.
Olisiko yksi tekijä pakolla kasvattaminen täällä, kun isketään joka peltoon niin paljon lannotteita että varmasti kasvavat. Ukrainahan on ollut aina vilja-aitta, eli siellä on suotuisat kasvuolot, mitä nyt viime aikoina vähän atomivoimalan säteitä, mutta kuitenkin. - ruisleipäpierettää
hiljainen.tappaja kirjoitti:
Muistatko minkälaisia ruokia siellä söit? Oliko raaka-aineet samoja kuin täällä syömäsi, vai oliko kyse paikallisista erilaisista aterioista?
Tämä on huolestuttavaa, mikäli siellä esim peruna tai tomaatti on erilaista kuin meillä.
Valmistustapa tai mausteiden käyttö saattaa muuttaa jotain, mutta jos ihan samalla metodilla oli tehty niin sitten suomalaisissa elintarvikkeissa on jotain epäilyttävää.
Olisiko yksi tekijä pakolla kasvattaminen täällä, kun isketään joka peltoon niin paljon lannotteita että varmasti kasvavat. Ukrainahan on ollut aina vilja-aitta, eli siellä on suotuisat kasvuolot, mitä nyt viime aikoina vähän atomivoimalan säteitä, mutta kuitenkin.Kevät talvella ja keväällä tulee enemmän oireita. Voi johtua ulkomailta tuoduista hedelmistä, juureksista ja vihanneksista. Tomaatit nyt ainakin on todella erilaisia Kreikassa ja Suomessa. Kreikassa on yleensä makeita, luumumaisen soikeita, paksulihaisia, punaisia tomaatteja - Suomessa on yleensä litteänpyöreitä, kalvakanpunertavia, hapokkaita ja vetisiä tomaatteja. Tuskin tuo kuitenkaan lajikekysymys on, vaan se, että täällä on kaikki keväällä tuontitaaraa, joissa on ties mitä myrkkyjä jouduttu käyttämän, että säilyisi. Loppukesästä ja syksyllä, kun saa lähellä tuotettuja ja vähemmän käsitelyjä vihanneksia, hedelmiä ja juureksia, on vähemmän oireita.
Maito tuskin on syy, koska osan vuodesta on oireita ja osan vuodesta ei koskaan ole ollut oireita. Luulisi ainakin, että samaa maitoa se on vuoden ympäri?
- Kylmääkiturua
Kanankoivista revitään paiston jälkeen lihat kanasalaattiin. Salaattiainekset on lidlist. Tääl Turuus .
- kalaruokaa
Kaloja voi onkia ilmaiseksi.
- munamies5
Kananmunia olen ostanut paljon kun ovat usein -60% tarjouksessa. Laskin just että mulla on 56 kananmunaa jääkaapissa. Kyllä noilla pärjää kuukauden ja vähän ylikin.
- TakaisinLuontoon
Olet aivan oikeassa! Viikon ruokalistastani puuttuu juurikin esim. uunimunakas, jossa kypsiä pilkottuja vihanneksia uunipannuun, ja päälle mausteet ja riittävä määrä munakkaaksi sekoitettuja munia päälle.
- vaihteluonkivaa
oli ensin vain grillattuja voileipiä ja sitten tein tonnikalapastasalaatin keskiviikkona kävin ulkona syömässä.kanakookoskeittoa ja lohisalaattia ja riisipähkinä salaattia.nyt tein jauheliha pizzan pellillisen.sillä mennään loppu viikko.
- vege-ege
Kasvispihvejä. Ostin isoja -30% juurespusseja. Raastan niitä, sekaan perunaa, sipulia ,kanamunaa, mausteita ja paistan pihveiksi. Jos raasteen pikaisesti höyryttää / keittää puolikypsäksi, tulee pihveistä makeampia. Ja vinkki; jouluinen porkkana ja lanttulaatikko ( oli silloin 10 snt/ ltk, pakastimeen ostin) käy pihveihin. Lisää vaan munat ja mausteet.
- vege-ege
Jos raasteen pikaisesti höyryttää / keittää puolikypsäksi -------ennen munien lisäämistä!---- tulee pihveistä makeampia. .
- Kaljaamakkaraa
Makkara kalja linjalla menny tämä viikko aikalailla. 😛
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su1537910- 614410
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1404033Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene233942Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko353413Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.423340Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla383248- 482993
Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?422771- 492514