veneen rakennus

Pete

Olen vähä miettiny oman veneen tekemistä, joku 10-14m teräsvene (matka/retkivene) olis kyseessä. mistä voisi saada hyviä piirrustuksia?
Ja jos ootte sattumalta törmänny sellasiin nettisivuihin missä seurataan veneen rakentamista olisi mukavaa saada niiden osotteet. Kiits!

50

11970

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • qqqqqqqq

      Mieti tarkkaan mihin olet ryhtymässä.

      Tuon kokoisen veneen rakentaminen leipätyön ohella käyttäen kaiken vapaa-aikansa vie 5-10 vuotta. Rahaa kuluu helposti 100 000e ja rajana taivas. Omatekeleen jälleenmyyntiarvo on kaiken lisäksi huono eikä siitä koskaan saa sijoittamiaan rahoja saati työpalkkaansa takaisin.

      Jos kaikesta huolimatta päädyt projektiin, niin onnea projektiin.

      • pete

        no, vapaaikana en kuitenkaa tee mitää tärkeetä, ja ku on iso tyhjähkö halli pihalla niin mielellään siellä venettä kyhäilee, vaikka kestäiski 10 vuotta. enkä oo tekemäs venettä myyntiin, ja ku on kokonaan ite tehty niin sitte ainaki voi sanoa rehellisesti että on ite rakentanu sen.


      • qqqqqqqqqqqq
        pete kirjoitti:

        no, vapaaikana en kuitenkaa tee mitää tärkeetä, ja ku on iso tyhjähkö halli pihalla niin mielellään siellä venettä kyhäilee, vaikka kestäiski 10 vuotta. enkä oo tekemäs venettä myyntiin, ja ku on kokonaan ite tehty niin sitte ainaki voi sanoa rehellisesti että on ite rakentanu sen.

        Puitteet näyttää olevan kohdallaan.

        Esim. van de Stadt venepiirrustuksia itserakentajille/ esite malleista hintaan 7e.

        Email: [email protected]


      • Joopajoo

        14-metrisen veneen tilavuus on noin 2.7 kertainen 10-metriseen verrattuna. Kustannukset ja työmäärä lienevät samassa suhteessa. Suhde tuli suoraan kaavasta 1.4 potenssiin 3 = 2.744.


      • Pete
        Joopajoo kirjoitti:

        14-metrisen veneen tilavuus on noin 2.7 kertainen 10-metriseen verrattuna. Kustannukset ja työmäärä lienevät samassa suhteessa. Suhde tuli suoraan kaavasta 1.4 potenssiin 3 = 2.744.

        ku kerran tekee nii miks ei tekis sitte kunnon veneen?? ei se mua haittaa vaikka tulis enemmän työtä, ja rahaa saa ku työtä tekee (siis sitä "tavallista" työtä)
        ja niin kun äsken kirjoitettiin, niin tilavuutta tulee huomattavasti enemmän 14metrsessä kun 10 metrisessä... vaikka olihan toi 2,7 kertaa pikkasen yläkanttiin, niin lähes kaks kertaa tilavampi ainaki. eipä sitte tarvi valittaa tilanpuutteesta yhtä paljoa.

        rupee muuten vähä miettimään että onko tää palsta täynnä pessimistejä ku melkein kaikki vihjailee mua hulluks ku tällasta projektii suunnittelen...ehkäpä oonki sitte hullu, mutta en ainakaa laiska!


      • qqqqqqqqqqqqqqq
        Pete kirjoitti:

        ku kerran tekee nii miks ei tekis sitte kunnon veneen?? ei se mua haittaa vaikka tulis enemmän työtä, ja rahaa saa ku työtä tekee (siis sitä "tavallista" työtä)
        ja niin kun äsken kirjoitettiin, niin tilavuutta tulee huomattavasti enemmän 14metrsessä kun 10 metrisessä... vaikka olihan toi 2,7 kertaa pikkasen yläkanttiin, niin lähes kaks kertaa tilavampi ainaki. eipä sitte tarvi valittaa tilanpuutteesta yhtä paljoa.

        rupee muuten vähä miettimään että onko tää palsta täynnä pessimistejä ku melkein kaikki vihjailee mua hulluks ku tällasta projektii suunnittelen...ehkäpä oonki sitte hullu, mutta en ainakaa laiska!

        Ei sinua kukaan hulluksi väitä, mutta varoittelijoiden ystäväpiiriin kuuluu ilmeisesti surullisia tapauksia.

        Itse tunnen muutaman tapauksen:

        12m teräspurjevene, joka ei valmistunut 9v pakertamisen jälkeen. Tulos: avioero ja 250000mk tarvikkeisiin ja vieraaseen työhön.
        25m entinen kalastusalus 20 vuoden jälkeen yhä telakalla. Toki kelluu, muttei merikelpoinen. Viiden miehen kaveriporukka hajonnut riitelyyn. Yksi jatkaa hommia.
        24m venäläisestä projektista päästiin eroon 5 vuoden ja noin 50 000mk jälkeen. Onneksi joku huoli ilmaiseksi.

        Jos lasket, että teet veneen valmiiksi 50000 eurolla, niin se on valmis vasta 100000-150000 euron rahanmenon jälkeen.
        Jos arvioit rakentavasi veneen vuodessa, se ei tule koskaan valmiiksi. 3 vuoden aikataululla menee 10 vuotta. 5 vuoden aikataululla saatat saada sen valmiiksi 5 vuodessa, mutta pikku puuhastelua riittää vielä seuraavat 5 vuotta.

        Jos suhteesi kestää säröittä projektin, niin anna osoitteesi. Tulen ja kosin vaimoasi välittömästi. ; )))


      • poika
        qqqqqqqqqqqqqqq kirjoitti:

        Ei sinua kukaan hulluksi väitä, mutta varoittelijoiden ystäväpiiriin kuuluu ilmeisesti surullisia tapauksia.

        Itse tunnen muutaman tapauksen:

        12m teräspurjevene, joka ei valmistunut 9v pakertamisen jälkeen. Tulos: avioero ja 250000mk tarvikkeisiin ja vieraaseen työhön.
        25m entinen kalastusalus 20 vuoden jälkeen yhä telakalla. Toki kelluu, muttei merikelpoinen. Viiden miehen kaveriporukka hajonnut riitelyyn. Yksi jatkaa hommia.
        24m venäläisestä projektista päästiin eroon 5 vuoden ja noin 50 000mk jälkeen. Onneksi joku huoli ilmaiseksi.

        Jos lasket, että teet veneen valmiiksi 50000 eurolla, niin se on valmis vasta 100000-150000 euron rahanmenon jälkeen.
        Jos arvioit rakentavasi veneen vuodessa, se ei tule koskaan valmiiksi. 3 vuoden aikataululla menee 10 vuotta. 5 vuoden aikataululla saatat saada sen valmiiksi 5 vuodessa, mutta pikku puuhastelua riittää vielä seuraavat 5 vuotta.

        Jos suhteesi kestää säröittä projektin, niin anna osoitteesi. Tulen ja kosin vaimoasi välittömästi. ; )))

        Teimme 9metrisen veneen omien piirustusten mukaan.
        Tekijöitä oli isä ja 3 poikaa. Aikaa kului noin 1,5 vuotta
        Työ tunteja kertyi ainakin 3000h. 2 tekijää käytti siihen lähes kaiken vapaa-aikansa,toiset kaksi viikonloput.
        Ammattilaisia käytimme hitsauksessa (levyt sovitimme ja heftasimme paikoilleen itse) hiekkapuhalluksessa,lasituksessa, kuomunteossa ja maalauksessa. Muuten täysin omana työnä.Rahaa käytimme vuonna -77 noin 45000mk markkaa.Mainittakoon että 50hv perkinssi maksoi silloin 12000mk. Meidän ostama moottori maksoi jotain 5000mk.Veneestäni on tarjottu viime vuonna 25000E en myynyt.Samalla jigillä on jälkeenpäin tehty noin 10 runkoa.


      • Olispa Halli Minullakin
        Pete kirjoitti:

        ku kerran tekee nii miks ei tekis sitte kunnon veneen?? ei se mua haittaa vaikka tulis enemmän työtä, ja rahaa saa ku työtä tekee (siis sitä "tavallista" työtä)
        ja niin kun äsken kirjoitettiin, niin tilavuutta tulee huomattavasti enemmän 14metrsessä kun 10 metrisessä... vaikka olihan toi 2,7 kertaa pikkasen yläkanttiin, niin lähes kaks kertaa tilavampi ainaki. eipä sitte tarvi valittaa tilanpuutteesta yhtä paljoa.

        rupee muuten vähä miettimään että onko tää palsta täynnä pessimistejä ku melkein kaikki vihjailee mua hulluks ku tällasta projektii suunnittelen...ehkäpä oonki sitte hullu, mutta en ainakaa laiska!

        Hyvä hyvä. Oikea asenne. Ja mitä tulee kustannuksiin, ei tuo materiaalikustannuskaan mene tuossa suhteessa. Teräslevy nyt myydään painon mukaan mutta tegnologiahankinnat on jotakuinkin samat 10 ja 14 metrisessä. Ja kun itse teet, ei työkustannuksia tule sen enempää 14 kuin 10 metrisessäkään! Aikaa vain menee enemmän mutta kuten kerroit, menköön vaikka 10 vuotta! Tee kerralla sellainen että ei tarvii kolmen vuoden veneilyn jälkeen lähteä miettimään että:"möisinkö ja tekisinkö isomman?"


      • qqqqqqqqqqqq
        Olispa Halli Minullakin kirjoitti:

        Hyvä hyvä. Oikea asenne. Ja mitä tulee kustannuksiin, ei tuo materiaalikustannuskaan mene tuossa suhteessa. Teräslevy nyt myydään painon mukaan mutta tegnologiahankinnat on jotakuinkin samat 10 ja 14 metrisessä. Ja kun itse teet, ei työkustannuksia tule sen enempää 14 kuin 10 metrisessäkään! Aikaa vain menee enemmän mutta kuten kerroit, menköön vaikka 10 vuotta! Tee kerralla sellainen että ei tarvii kolmen vuoden veneilyn jälkeen lähteä miettimään että:"möisinkö ja tekisinkö isomman?"

        14 m veneeseen menee vähintään kaksi kertaa niin paljon rahaa kuin 10m veneeseen.


      • Ei välttämättä
        qqqqqqqqqqqq kirjoitti:

        14 m veneeseen menee vähintään kaksi kertaa niin paljon rahaa kuin 10m veneeseen.

        Tilat vaan on ehkä suurempia ja toki myönnän, että kone pitää olla isompi.
        Mutta... esim VC pitää sisällään ihan samat komponentit isossa tai vähän isommassa.

        nimim. kaksi venettä tehnyt


      • Sepi
        Ei välttämättä kirjoitti:

        Tilat vaan on ehkä suurempia ja toki myönnän, että kone pitää olla isompi.
        Mutta... esim VC pitää sisällään ihan samat komponentit isossa tai vähän isommassa.

        nimim. kaksi venettä tehnyt

        Se kaks kertaa enemmän on aika varovainen arvio, mieluummin kaks ja puol kertaa.


      • qqqqqqqqqqqq
        Ei välttämättä kirjoitti:

        Tilat vaan on ehkä suurempia ja toki myönnän, että kone pitää olla isompi.
        Mutta... esim VC pitää sisällään ihan samat komponentit isossa tai vähän isommassa.

        nimim. kaksi venettä tehnyt

        Jos et ole koskaan itse laskenut kustannuksia, niin vertaa venevalmistajien hintoja. Ota vaikka Venelehden suuri katsastusnumero, josta näkee 10m moottoriveneen maksavan sellaset 200000e. Katso sitten 14m luokkaa ja huomaat veneiden maksavan yli 400000e. Hintasuhde on aivan sama, kun teet veneen itse.


      • veneelläsi...
        Pete kirjoitti:

        ku kerran tekee nii miks ei tekis sitte kunnon veneen?? ei se mua haittaa vaikka tulis enemmän työtä, ja rahaa saa ku työtä tekee (siis sitä "tavallista" työtä)
        ja niin kun äsken kirjoitettiin, niin tilavuutta tulee huomattavasti enemmän 14metrsessä kun 10 metrisessä... vaikka olihan toi 2,7 kertaa pikkasen yläkanttiin, niin lähes kaks kertaa tilavampi ainaki. eipä sitte tarvi valittaa tilanpuutteesta yhtä paljoa.

        rupee muuten vähä miettimään että onko tää palsta täynnä pessimistejä ku melkein kaikki vihjailee mua hulluks ku tällasta projektii suunnittelen...ehkäpä oonki sitte hullu, mutta en ainakaa laiska!

        onhan aina ollut ihmisiä joille ei valmis riitä. älä anna kaikenmaailman " tietäjien" lannistaa itseäsi vaan tee niinkuin itse tunnet ja tiedät. tietenkin kannattaa ottaa huomioon hyvät neuvot, mutta jo aloituksessasi kerroit mahdollisuuksien olevan kohdallaan. TSEMPPIÄ.


      • Matkapurjehtija
        Ei välttämättä kirjoitti:

        Tilat vaan on ehkä suurempia ja toki myönnän, että kone pitää olla isompi.
        Mutta... esim VC pitää sisällään ihan samat komponentit isossa tai vähän isommassa.

        nimim. kaksi venettä tehnyt

        tungetaan 14 metrisessä veneessä jo varmaan kahdessa WC:ssä.
        Vertaappa vielä veneiden painoja koon kasvaessa se kertoo aika paljon myös kustannusten kasvusta.


      • JoJo
        Ei välttämättä kirjoitti:

        Tilat vaan on ehkä suurempia ja toki myönnän, että kone pitää olla isompi.
        Mutta... esim VC pitää sisällään ihan samat komponentit isossa tai vähän isommassa.

        nimim. kaksi venettä tehnyt

        Jos puhutaan 10m ja 14 m purjeveneistä, niin kyllä 14 m veneen takila, juokseva köysistö, purjeet, helat, moottori, voimansiirto, ohjausjärjestelmä, lämmitysjärjestelmä yms. on kertaluokkaa järeämpää ja siten kalliimpaa. Samoin telakointikustannukset ja laituripaikkamaksutkin nousevat.


      • Mile

        Hyvä nyrkkisääntö muistaa kun tekee paattia työn ohessa, että aikaa kuluu n. vuosi ja metri ( veneen pituus).

        Alussa homma etenee kivasti ja aikataulut pitävät, sitten alkaa urakka ns. kusta.
        Runko on tehty melko nopeasti, mutta kun sisään alkaa rakentaa tsydeemejä, niin homma hidastuu rankasti.
        Tässä moni erehtyykin kun luulee pääsevänsä helpolla ostaessaan runkovalmiin paatin , siitähän se homma vasta alkaa.

        Itsellä takana kaksi itse tehtyä ( no ei ilman kaveria kumminkaan) ja suunniteltua venettä.


    • rakentaja

      Puuvene.netistä löytyy paljon linkkejä, täsää yks: http://www.boatdesigns.com

      vaikka olisikin aikaa ja rahaa niin silti kannattaa hommata jostain valmis runko jossa kyllä siinäkin riittää askaretta useemmaksikin vuodeksi

      • Ana

        Kannattaa miettiä tarkkaan onko järkeä käydä levytavarasta hitsaa laivaa, pelkkiä runkoja saa suht edullisesti ja ne sitten ovat varmasti 'meri'kelpoisia.


    • Osta se

      Raumalla on yksi teräspaatin runko ollut jo pari vuotta myynnissä, ihan hyvän mallinen on, siitä olis hyvä jatkaa.

      Nimeä tai tyyppiä en tiedä, mutta joku niitä teki aikoinaan myyntiin, tää taitaa olla jäänyt jostain syystä myymättä.

      Ruosteinen se on , joten saisi varmaan aika edullisesti.

      Joku muu voi tietää myyjänkin...

      • laho

        sen pitää ollakkin.Teräs vene kannattaa antaa ruostua ennen maalausta.Ruoste puhalletaan pois ja sitteen maalataan muuten ei pysy.


      • toivo
        laho kirjoitti:

        sen pitää ollakkin.Teräs vene kannattaa antaa ruostua ennen maalausta.Ruoste puhalletaan pois ja sitteen maalataan muuten ei pysy.

        täyttä puppua, kyllä maali pysyy uudessa pellissä aivan yhtä hyvin kuin vanhassa
        kaikkee sitä kuuleekin


      • Matkapurjehtija
        toivo kirjoitti:

        täyttä puppua, kyllä maali pysyy uudessa pellissä aivan yhtä hyvin kuin vanhassa
        kaikkee sitä kuuleekin

        Uusi teräs on käsiteltävä kuten ruostunutkin teräs ennen maalausta. Uuden teräksen pinnalla ei maali pysy ennenkuin valmistusprosessissa syntynyt öljykalvo on poistettu tai poistunut haihtumalla. Teräspinnan ruostuminen on merkki pinnan epäpuhtauksien poistumisesta.


      • toivo
        Matkapurjehtija kirjoitti:

        Uusi teräs on käsiteltävä kuten ruostunutkin teräs ennen maalausta. Uuden teräksen pinnalla ei maali pysy ennenkuin valmistusprosessissa syntynyt öljykalvo on poistettu tai poistunut haihtumalla. Teräspinnan ruostuminen on merkki pinnan epäpuhtauksien poistumisesta.

        Paras tulos saadaan kun teräslevy hiekkapuhalletaan ja pohjamaalataan jo levynä heti ja sauma kohdat hitsauksen jälkeen. Ruostuttamisesta välissä ei ole kuin pirunmoinen haitta. Kyllä kannattais tutustua nykyaikaiseen teräsrakenteiden pintakäsittelyyn ennekuin moisia ohjeita alkaa jakeleen.


      • Matkapurjehtija
        toivo kirjoitti:

        Paras tulos saadaan kun teräslevy hiekkapuhalletaan ja pohjamaalataan jo levynä heti ja sauma kohdat hitsauksen jälkeen. Ruostuttamisesta välissä ei ole kuin pirunmoinen haitta. Kyllä kannattais tutustua nykyaikaiseen teräsrakenteiden pintakäsittelyyn ennekuin moisia ohjeita alkaa jakeleen.

        uusi tai ruostunut teräslevy hiekkapuhalletaan ja maalataan välittömästi. En kai ole missään vaiheessa sanonut, että teräs pitäisi ruostuttaa.


      • Asiasta kiinnostunut
        toivo kirjoitti:

        Paras tulos saadaan kun teräslevy hiekkapuhalletaan ja pohjamaalataan jo levynä heti ja sauma kohdat hitsauksen jälkeen. Ruostuttamisesta välissä ei ole kuin pirunmoinen haitta. Kyllä kannattais tutustua nykyaikaiseen teräsrakenteiden pintakäsittelyyn ennekuin moisia ohjeita alkaa jakeleen.

        Olen kanssasi samaa mieltä että menetelmälläsi tulee ehkä paras tulos. Mutta kuinka maalattu pinta kestää kun saumat hiekkapuhalletaan puhtaaksi. Menetelmä näyttää mielestäni erittäin hyvältä paperilla, mutta kun esim veneen sisäosaa hiekkapuhalletaan niin hiekkaa sinkoutuu ympäri venettä sellaisella nopeudella että kun se osuu maalattuun pintaan niin maalipinta siinä kärsii. Ulkopuolen puhalluksessa menetelmä voi olla toimivakin. Kuinka asia oikein on? Oletko itse kokeillut menetelmää?


      • Toivo
        Asiasta kiinnostunut kirjoitti:

        Olen kanssasi samaa mieltä että menetelmälläsi tulee ehkä paras tulos. Mutta kuinka maalattu pinta kestää kun saumat hiekkapuhalletaan puhtaaksi. Menetelmä näyttää mielestäni erittäin hyvältä paperilla, mutta kun esim veneen sisäosaa hiekkapuhalletaan niin hiekkaa sinkoutuu ympäri venettä sellaisella nopeudella että kun se osuu maalattuun pintaan niin maalipinta siinä kärsii. Ulkopuolen puhalluksessa menetelmä voi olla toimivakin. Kuinka asia oikein on? Oletko itse kokeillut menetelmää?

        Levyn pohjamaali on heikko ja sen tarkoitus on vain suojata puhdaslevy ruostumiselta hitsauksen ja kokoonpanon ajan ja se myös vähentää puhallus työtä runkovaiheessa. Se ei ole varsinainen pohjamaali. Kun runko on kokonaan hitsattu kasaan, niin sen jälkeen saumat sekä muut epäpuhtaudet hiekkapuhalletaan ja pohja maalattu pelti vain kevyesti n.s.hiekkapestään.Tämän jalkeen koko vene maalataan varsinaisella pohjamaalilla kokonaan ainakin 2 tai 3 kertaa ennen pinta maalausta. Monesti runkoon jää väkisin niin hankalia koloja joita ei pääse enään ollenkaan puhaltaan.Tällä konstilla nekin pinnat on saatu puhdistettua.Joten on melkoisen suuri virhe jättää valmis runko ruostumaan.Sellaisesta veneestä valuu ruoste aina jostain kolosta.


    • sivuja
    • google
    • Stefan

      Miksi pitäisi olla jonkun toisen tekemiä piirrustuksia jos tekee veneen itse? Jos itse suunnittelee saa itselle sopivimman eikö vain?

      • pete

        No, kun en oikein satu olemaan piirtäjätyyppiä, ja kun tekee jonku valmiin piirrustuksen mukaan ( jonka mukaan on jo tehty muita veneitä ja todettu ne hyviksi) niin ainaki tietää minkä saa...ettei tuu vaan suurikokoinen jolla joka kulkee niinku virtahepo.


    • Ota yhteyttä
    • Jussi

      Googlella saat veneprojektisivuja vaikka miten paljon jos englanti hiukankaan sujuu. Minusta yksi parhaista prijektikuvauksista on http://www.sandyscb.com/sail1.htm
      Siinä kaksi naista tekee robertsonin piirustuksista purjevenettä. Sivut on rakennettu aina päivän hommat sisältäviin sivustoihin. Menossa jotain 218:sta päivä ja vene on jo eristetty polyuretaanilla.

      Jos siltä tuntuu että pitää tehdä teräsvene niin sitten pitää tehdä sellainen. Jos noita kaikenmaailman saamattomia pessimistejä kuunneltaisiin niin ihmiset asuisi edelleen puissa.

      Itselläni on työnalla vielä aikapaljon isompi purjevene kuin mitä sinä suunnittelet. Noissa vehkeissä on työtä enemmän kuin arvaakaan mutta minusta se on oikein kivaa hommaa.

      Itse ostaisin kunnon piirustukset. Ehkäpä Robertsilta.

      http://www.bruceroberts.com.au/
      http://www.bruceroberts.com/

      Tämä roberts on ehkä suurin piirustuskauppias itserakentajille maailmassa. Tuo ensimmäinen sivu on vissiin jokin piraattijuttu, jossain sanottiin sen olevan, itse en tiedä. Ainakin se kuulemma myy paljon halvemmalla ja piirustukset ovat vanhempia. Tuolla aussi sivuilla on paljon kuvia projekteista.

      Jussi (Niin, Esabbi on laulanut 10 tuntia tänäänkin)

      Jussi

      • qqqqqqqqqqqqq

        Mikä on projektisi kustannusarvio?

        Erittele vähän tarkemmin, jotta kaikki näkevät minkälaisista rahoista puhutaan ja miten se jakautuu.


      • mies

        Tuo kaksikko on täysiä ammattilaisia. Ei tavallinen rakentaja pääse edes runkotöissä lahellekkään tuollaista. Lisäksi tekevät hommaa täyspäiväisesti.

        Jos parisataa päivää on tuolla taidoola menossa, niin tavallisella teesi miehellä leipätyönohella olisi 1000 päivä menossa.

        Pikkasen kritiikkiä kehiin. Muutoin kaikki alkavat tekemään 15m purkkareita, kun kerran naisetkin siihen pystyy.


      • Jussi
        qqqqqqqqqqqqq kirjoitti:

        Mikä on projektisi kustannusarvio?

        Erittele vähän tarkemmin, jotta kaikki näkevät minkälaisista rahoista puhutaan ja miten se jakautuu.

        Kyllä veneen tekeminen maksaa. En ole tehnyt mitään tarkkaa budjettia mutta karkeamman budjetin kyllä. Venelehdessä näytti minun veneeni kokoluokan paatit maksavan 329-625 k€. Omani tulee maksamaan vähemmän, paljon vähemmän.

        Tuollaiseen teräsveneeseen kuluu jo maaleja 200-300 litraa. Ei niissä voi säästää. Tiikki maksaa 5000€ kuutio. Jo mahonkia käyttäessä hinta laskee merkittävästi. Noissa massatuotetuissa veneissä sisustus on pääosin vaaleaa levyä muutamin mahonki listoin ja vaneerisoiroin maustettuna. Kuitenkin sisustuksessa kuluu hirveästi työtä joten ei ehkä kannata pilata työtään huonoilla materiaaleilla.

        Kaiken purjeveneessä tarvittavan pystyy tekemään itse. Kaikkea ei kuitenkaan kannata tehdä itse jos aikoo joskus purjehtiakin. Itse tulen tekemään kansiheloituksesta ja yleensäkin varustelusta paljon itse. Haponkestävä teräs on kiilloitettuna hyvän näköistä ja väitän osien olevan parempia (kestävämpiä ja käytännöllisempiä) kuin nuo veneliikkeiden muovi-alumiini-profiili tuotteet.

        Meillä on erilainen yleinen suhtautuminen maailmaan. Minä HALUAN tehdä teräsvenee ja sinä et. En missään nimessä painosta sinua alkamaan tehdä sellaista. Minä olen halunnut tehdä elämässäni monia asioita itse jo aikaisemminkin ja olen myös tehnyt. Sellaisia asioita jotka monien mielestä ei mitenkään voi tavalliselta ihmiseltä onnistua ja jotka maksaa liikaa ja sata muuta syytä.Mutta alkuperäiselle kirjoittajalle sanoisin vielä että jos siltä tuntuu, niin tee teräsvene. On noita muutkin tehneet. Aikaa se vie mutta jos tykkää ylittää itsensä niin siitä vaan. Eräs 14m pitkän teräsveneen tehnyt sanoi, kun aikoinaan hänen valmista venettään olin katsomassaa ja ihmettelin veneeseen menneen työn määrää että "Aikaa on rajattomasti, kyse on vaan siitä miten sen käyttää"

        Jussi


      • Jussi
        mies kirjoitti:

        Tuo kaksikko on täysiä ammattilaisia. Ei tavallinen rakentaja pääse edes runkotöissä lahellekkään tuollaista. Lisäksi tekevät hommaa täyspäiväisesti.

        Jos parisataa päivää on tuolla taidoola menossa, niin tavallisella teesi miehellä leipätyönohella olisi 1000 päivä menossa.

        Pikkasen kritiikkiä kehiin. Muutoin kaikki alkavat tekemään 15m purkkareita, kun kerran naisetkin siihen pystyy.

        Ei ne ammattilaisia ole, Puhtaita harrastellijoita. Hyvin aikaansaavia he ovat, monelta jää tuo tekemättä tuossa ajassa. Jospa laskisi heidän 218*2 päivissään olevan 10 h/päivä niin tunteja tulisi 4360 tuntia joka lähentelee kolmea keskimääräistä suomalaisen tuövuotta (muistikuvani mukaan meillä vuotuinen työaika ei paljoa ylitä 1500h, saatan muistaa väärinkin, en ala tarkistamaan)

        Kyllä tuossa ajassa jo jotain saa aikaan. Suunnittelu ja valmistelutöitä yms. he eivät ole laskeneet.

        Jos joku haluaa tehdä teräsveneen niin minä sanoisin että siitä vaan. Saman ajan moni käyttää sohvalla istumiseen päivittelemässä naarureiden hulluja projekteja ja kauniiden ja rohkeiden huippujännien juonenkäänteiden seuraamiseen. Ja sama raha menee monelta kaljaan, tupakkaan ja muuhun yhtä kannattavaan.


      • qqqqqqqqqqq
        Jussi kirjoitti:

        Kyllä veneen tekeminen maksaa. En ole tehnyt mitään tarkkaa budjettia mutta karkeamman budjetin kyllä. Venelehdessä näytti minun veneeni kokoluokan paatit maksavan 329-625 k€. Omani tulee maksamaan vähemmän, paljon vähemmän.

        Tuollaiseen teräsveneeseen kuluu jo maaleja 200-300 litraa. Ei niissä voi säästää. Tiikki maksaa 5000€ kuutio. Jo mahonkia käyttäessä hinta laskee merkittävästi. Noissa massatuotetuissa veneissä sisustus on pääosin vaaleaa levyä muutamin mahonki listoin ja vaneerisoiroin maustettuna. Kuitenkin sisustuksessa kuluu hirveästi työtä joten ei ehkä kannata pilata työtään huonoilla materiaaleilla.

        Kaiken purjeveneessä tarvittavan pystyy tekemään itse. Kaikkea ei kuitenkaan kannata tehdä itse jos aikoo joskus purjehtiakin. Itse tulen tekemään kansiheloituksesta ja yleensäkin varustelusta paljon itse. Haponkestävä teräs on kiilloitettuna hyvän näköistä ja väitän osien olevan parempia (kestävämpiä ja käytännöllisempiä) kuin nuo veneliikkeiden muovi-alumiini-profiili tuotteet.

        Meillä on erilainen yleinen suhtautuminen maailmaan. Minä HALUAN tehdä teräsvenee ja sinä et. En missään nimessä painosta sinua alkamaan tehdä sellaista. Minä olen halunnut tehdä elämässäni monia asioita itse jo aikaisemminkin ja olen myös tehnyt. Sellaisia asioita jotka monien mielestä ei mitenkään voi tavalliselta ihmiseltä onnistua ja jotka maksaa liikaa ja sata muuta syytä.Mutta alkuperäiselle kirjoittajalle sanoisin vielä että jos siltä tuntuu, niin tee teräsvene. On noita muutkin tehneet. Aikaa se vie mutta jos tykkää ylittää itsensä niin siitä vaan. Eräs 14m pitkän teräsveneen tehnyt sanoi, kun aikoinaan hänen valmista venettään olin katsomassaa ja ihmettelin veneeseen menneen työn määrää että "Aikaa on rajattomasti, kyse on vaan siitä miten sen käyttää"

        Jussi

        Olisit nyt rohkeasti hieman hahmoitellut rahankäyttöä ja työtunteja. Olisi ollut varmasti monelle hyödyllistä nähdä kuinka asiat käytännössä menevät.

        Siitä veneen tekemisen haluamisesta, että kyllä minäkin haluaisin tehdä unelmieni veneen. Tosin en teräksistä enkä puejevenettä. Ainoa huono puoli on raha ja aika. Taitoa kyllä riittäsi, sillä olen aikoinaan tehnyt venehommia työkseni.

        Olen nähnyt niin paljon yliutopisia kustannusarvioita, aikatauluja ja epäonnistumisia, että muutama varoittava sana on paikallaan ennen kuin suinpäin heittäytyy projektiin. Veneen hinnassa teräslevyjen hinta on täysin merkityksetön asia ja usean tuhannen työtunnin uurastaminen on aivan muuta kuin "kauniiden ja rohkeiden" katsomisen väliinjättäminen. Ison veneen rakentamiseen menee moninverroin enemmän aikaa kuin omakotitalon tekemiseen. Tämä aika on lähes keikilla leipätyöltä ylijäävää vapaa-aikaa, jonka vuosien projekti muuttaa täydeksi työksi.

        Oman veneen rakentaminen on hatunnoston arvoinen suoritus.


      • Toivo
        Jussi kirjoitti:

        Ei ne ammattilaisia ole, Puhtaita harrastellijoita. Hyvin aikaansaavia he ovat, monelta jää tuo tekemättä tuossa ajassa. Jospa laskisi heidän 218*2 päivissään olevan 10 h/päivä niin tunteja tulisi 4360 tuntia joka lähentelee kolmea keskimääräistä suomalaisen tuövuotta (muistikuvani mukaan meillä vuotuinen työaika ei paljoa ylitä 1500h, saatan muistaa väärinkin, en ala tarkistamaan)

        Kyllä tuossa ajassa jo jotain saa aikaan. Suunnittelu ja valmistelutöitä yms. he eivät ole laskeneet.

        Jos joku haluaa tehdä teräsveneen niin minä sanoisin että siitä vaan. Saman ajan moni käyttää sohvalla istumiseen päivittelemässä naarureiden hulluja projekteja ja kauniiden ja rohkeiden huippujännien juonenkäänteiden seuraamiseen. Ja sama raha menee monelta kaljaan, tupakkaan ja muuhun yhtä kannattavaan.

        ne tyttäret työkseen tekevät kun jää noin paljon vapaa aikaa harrastukselle?


      • Jussi
        Toivo kirjoitti:

        ne tyttäret työkseen tekevät kun jää noin paljon vapaa aikaa harrastukselle?

        Ainakin kauppahommia tekevät. Jos teurastaa tuosta osoitteesta .com:in jälkeen loput pois niin pääsee sivuille joissa kaupataan cb-radioita ja muuta alan liittyvää.

        Nopeasti etsittynä löysin ensimmäisen päivämäärän sivulta 18. Oli october 1999. Sivu 218 oli päivitetty syyskuussa 2004. Viitisen vuotta oli mennyt noihin päiviin. Tuossa ajassa on enemmän lauantai-päiviä kuin 218.

        En todellakaan mitenkään vähättele naisten suoritusta, päinvastoin todella kunnioitettavaa. Mutta ei ne levyseppiä ole ammatiltaan. Muuten vaan innostuneita ja käteviä sekä pitkäjännitteisiä.


      • mies
        Jussi kirjoitti:

        Ainakin kauppahommia tekevät. Jos teurastaa tuosta osoitteesta .com:in jälkeen loput pois niin pääsee sivuille joissa kaupataan cb-radioita ja muuta alan liittyvää.

        Nopeasti etsittynä löysin ensimmäisen päivämäärän sivulta 18. Oli october 1999. Sivu 218 oli päivitetty syyskuussa 2004. Viitisen vuotta oli mennyt noihin päiviin. Tuossa ajassa on enemmän lauantai-päiviä kuin 218.

        En todellakaan mitenkään vähättele naisten suoritusta, päinvastoin todella kunnioitettavaa. Mutta ei ne levyseppiä ole ammatiltaan. Muuten vaan innostuneita ja käteviä sekä pitkäjännitteisiä.

        No nyt alkaa ajankäyttö kuulostamaan jotenkin todelliselta. Viisi vuotta tehty eikä vielä läheskään valmiina. Tuollainen vauhti taitaa olla tee-se-itse miehellekin mahdollista.

        Runkovalmiiksi 5 vuotta ja täysin valmiiksi 10 vuotta on todellinen aikataulu.


      • Jussi
        qqqqqqqqqqq kirjoitti:

        Olisit nyt rohkeasti hieman hahmoitellut rahankäyttöä ja työtunteja. Olisi ollut varmasti monelle hyödyllistä nähdä kuinka asiat käytännössä menevät.

        Siitä veneen tekemisen haluamisesta, että kyllä minäkin haluaisin tehdä unelmieni veneen. Tosin en teräksistä enkä puejevenettä. Ainoa huono puoli on raha ja aika. Taitoa kyllä riittäsi, sillä olen aikoinaan tehnyt venehommia työkseni.

        Olen nähnyt niin paljon yliutopisia kustannusarvioita, aikatauluja ja epäonnistumisia, että muutama varoittava sana on paikallaan ennen kuin suinpäin heittäytyy projektiin. Veneen hinnassa teräslevyjen hinta on täysin merkityksetön asia ja usean tuhannen työtunnin uurastaminen on aivan muuta kuin "kauniiden ja rohkeiden" katsomisen väliinjättäminen. Ison veneen rakentamiseen menee moninverroin enemmän aikaa kuin omakotitalon tekemiseen. Tämä aika on lähes keikilla leipätyöltä ylijäävää vapaa-aikaa, jonka vuosien projekti muuttaa täydeksi työksi.

        Oman veneen rakentaminen on hatunnoston arvoinen suoritus.

        En minä ole alusta lähtien venettä tehnyt, ostin sen rovina. Se oli erittäin hyvin tehty siihen asti ja se perustui hyvään suunnitteluun. Se oli edullinen.

        Hintaa voisi haarukoida monin tavoin. Vaikkapa näin:

        valmiin veneen ostohinta olisi n. 300-450 k€. Otetaan 400 k€. Siitä abaut 25% on liikevoittoja ja markkinointikuluja. Oltaisiin ehkä 300 k€:ssa. Lopusta puolet on työpalkkoja. Jää 150 k€. Siinä se on karkeasti. Runko on jo tehty, lasken sille 20 k€. Jää 130k€. Uusi V-P:n moottori tuli projektin mukana. Kai sillekin voi 15 k€ laskea.

        Loput kamat saa kaupasta 115 k€:lla. Kaiken mitä saa hankittua normaalia tukkuhintaa halvemmalla on säästöä. Joten jos jollakin on tiedossa ylimääräistä isoon purjeveneeseen sopivaa kamaa niin tietoa vaan tännepäin, tehdään kauppaa. Vaikkapa postia osoitteeseen jussixx miukumauku jippii piste fi

        Kyllä minä olen myös venetarvikkeiden hinnastoista laskenut budjettia. Aika samoihin se vetää, silloin kaikki olisi hankittu suomalaisista venetarvikeliikkeistä listahinnoin.

        Jos kaiken alkaa ihan vimpanpäälle tarkasti laskemaan niin mitään ei kannata koskaan tehdä eikä hankkia, ei ainakaan mitään venettä ollenkaan.

        Sitten ajasta. Rovi oli valmiina, kansi ja pilot house alkaa valmistumaan. Ensi syksynä olisi oltava ulkopinnat kasassa. Ensi talvena siirrän yhtä vedenpitävää laipiota kaksi kaariväliä ja rakenna yhden tiiviin laipion lisää. Muotoilen konehuoneen kattoa vähän uuteen uskoon. Teen väliseinien rungot ja verhoilujen sekä muun sisustuksen kiinnityssysteemit. Tavoitteena on saada vene teräsvalmiiksi, hiekkapuhalletuksi ja maalatuksi kesän 2007 lopussa. Sitten voin tehdä sitä päätoimisesti kolme vuotta jolloin se pitäisi olla vedessä. Jos ei ole niin ei sitten. Vielä näyttäisi ainakin tuo ensimmäinen välietappi pitävän.

        Enkä tee kaikkea ihan itse. Ensiviikonkin vetää yksi nuori levysepän alku saumaa veneeseen. Itse olen sovitellut levyjä viikonloppuna parikymmentä tuntia.

        Voi tietenkin olla, että lasken pahastikin pieleen mutta olen kuitenkin koettanut olla realisti.

        Jussi


      • pete
        qqqqqqqqqqqqq kirjoitti:

        Mikä on projektisi kustannusarvio?

        Erittele vähän tarkemmin, jotta kaikki näkevät minkälaisista rahoista puhutaan ja miten se jakautuu.

        No, kyllä tiedän että veneestä tulee aika kallis, 10 000 euroo on näin aluks varattu rahaa, ja sitte vuosien varrella menee varmaan palkasta aika suuri osa veneeseen, saa sitte nähä mitä tuli maksaan ku on valmis. rakentaa sen mukaan ku rahaa tulee tilille.
        ja hulluks sitä tulee jos rupee joka penniä kirjaamaan. ku ajattelee tän veneen rakentamisen harrastuksena eikä urakkana niin kyllä se siittä, ja on niitä varmaan kalliimpiakin harrastuksia olemas...pari ainaki..


      • Toivo
        mies kirjoitti:

        No nyt alkaa ajankäyttö kuulostamaan jotenkin todelliselta. Viisi vuotta tehty eikä vielä läheskään valmiina. Tuollainen vauhti taitaa olla tee-se-itse miehellekin mahdollista.

        Runkovalmiiksi 5 vuotta ja täysin valmiiksi 10 vuotta on todellinen aikataulu.

        ja jos teet yksin niin aikaa kuluu 20 vuotta.


    • kukaan teistä

      kauanko tuo duncer teki venettään,oli aikoinan joku aikataulu olemassa,sillehän tehtiin sisarvene jne.eiköhän noita aikatauluja ja sinneppäin hintoja ole ihan paperilla.

    • suunnitelmat

      Aikaisemmin joku kirjoitti että 9 metrisen veneen tekemiseen oli kulunut noin 3000 tuntia. Siitä voi suunnilleen laskea kuinka paljon aikaa kuluu metriä kohden. Sitten kun arvioi montako tuntia illassa on aikaa tehdä venettä niin pystyy helposti laskemaan kauanko aikaa projektiin kokonaisuudessaan kuluu.

      Kustannusten laskeminen menee samaa rataa. Eli kun tietää paljonko jollakin on toteutunut kustannus, niin kertoo kustannukset veneiden pituuskertoimella. Laskelmissa kannattaa muistaa että kaikki pyrkivät tekemään veneensä mahdollisimman halvalla, ei siis kannata laskea että juuri sinä pystyisit tekemään veneesi juurikaan halvemmalla kuin muut.

      (Oikampi tapa laskea kustannuksia olisi jakaa kustannukset veneen massalla kun että jakaa kustannukset veneen pituudella)

      • teoreetikko

        Pituus ja painokertoimet eivät oikein toimi. Lähelle oikeaa osuu tilavuuteen suhteuttamalla. Työn määrä on suhteessa veneen tilavuuden lisääntymiseen.


      • yhdenlainen
        teoreetikko kirjoitti:

        Pituus ja painokertoimet eivät oikein toimi. Lähelle oikeaa osuu tilavuuteen suhteuttamalla. Työn määrä on suhteessa veneen tilavuuden lisääntymiseen.

        tässä on yhdenlainen vene projekti, ihan mielenkiintoista seurattavaa. http://koti.mbnet.fi/kaipaa/Projektit/Rakensinseur1.htm


    • Sailor

      tsekkaa www.marthatoo.fi
      siellä on käynnissä teräspurkkasin rakennusprojekti. Saat vähän esimakua, ei mahdoton mutta kova urakka.

    • viestiin
    • 14m.

      Moi! säästä rahaa ensin. Lenkkeile ja syö hyvin.
      Sitten kun rahaa on säästynyt ostat valmiin teräs veneen. Näin itse tein ja kannatti. Kuitenkin valmiissa veneessäkin on huoltoa ja suunnitelemista ihan tarpeeksi. Olen nauttinut veneestä ja reissannut 200 tuntia kesässä.Välillä kun siltä tuntuu lasken ankkurin ja lämmitän saunan ja taka kannella on terassi jonne menen nauttimaan suuresta takapihasta kylmän oluen kera. Sauna veneessä on lisä mukavuus joka pitää teräsveneessä olla.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5208
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3387
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1522
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      184
      1373
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1046
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      968
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      768
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      749
    Aihe