Porin pölvästitaksit

TaksiTurku

Televisioon oli päässyt auditorillinen Porin pölvästitakseja. Pojat kirjuuttivat kartellipaperit. Tilanne on se että nyt kela kyydeistä Porin pölvästit itkevät ja kohta ajavat ja itkevät. BUAAAAAHHHHH!

46

3133

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HansManse

      Näiin areenasta ylen. Tosiaan pölvästejä. Puheenjohtaja pahin.

    • SomaliManne

      No kertokaas nyt vielä, mitä piti katsoa?

    • HansManse
    • meneemielenkiintoiseksi

      Jos puolet kuskeista kieltäytyy ajosta, saattaa käytännössä käydä niin, että kyytejä vastaanottaville porilaiskuskille näitä kelakyytejä tulee huomattavasti enemmän, eli kokonaistulo kasvaa. Loput istuvat mielummin tolpalla / kahvilla ilman tuloja. Mielenkiintoista nähdä miten tämä menee, kilpailun kun olettaa toimivan heikommin pienellä paikkakunnalla.

      • Nii-i

        Tappiollakaan ei kannata ajaa. Mieluummin kai kahvilla/tolpalla/kopilla ilman tuloja, kuin ajaa ilman tuloja? Nih.


      • Fdertlkj

        Ei kannata kilpailla ihtiään hengiltä.


      • meneemielenkiintoiseksi

        Tuskin tuosta vielä tappiota tulee. Uskon että järkiporukalle jää ihan hyvät tienestit, samalla kun kartellit kahvittelee..


    • Jäävuorenhuippu

      Spekulaatiota ja tietämättömyyttä on varmasti tämäkin teksti reunoja myöten täynnä. Luoksetulo taksalla poistuu kela ajoissa, myöskään odottelusta ei käytännössä makseta. Huononnuksia hintoihin on luvassa siis ilman taksojen alennuksiakin. Sopimuskautena kulut taksiyrittäjillä tulevat nousemaan entisestään. Sitten annetaan reilu alennus kilometrihinnasta toisten puolesta.
      Mikäli autoilijoilta olisi kyselty sopivaa alennusprosenttia ja myös muutoin oltu yhteydessä työnsuorittajiin ei tällaista tilannetta olisi päässyt edes syntymään.
      Helppoa on tarjota kun ei itse ole vastuussa kannattavuudesta. Provisiota on helppo nostaa tarpeen tullen. Autoilijat tekevät omat ratkaisunsa tässä tilanteessa ja se on jokaisen oikeus. Ilmainen työ ei kannusta ketään eteenpäin.

    • lvtfxsaq

      tuohan oli fiksu veto satankuntalaisilta taksareilta. turkulaiset menee nyt samaan miinaan kuin kuormaautoilijat männävuosina kun niidet luvat vapautettiin. puolet teki konkan. Hinnoilla ei taksarien kannata kilpailla ovat nyt melko oikeat. Kilpailla pitää laadulla, nopeudella ja luotettavuudella.

    • Kateprosentti

      "Uskon että järkiporukalle jää hyvät tienestit" se ei nyt vaan ole valitettavasti uskon asia tällä kertaa. Kyytien hinnat tippuvat ilman alennuksiakin reilusti, luoksetulo,odotus..Alennushintoihin sitoudutaan kelakyydeissä käytännössä 24/7 ja mikäli joku kyyti jää hoitamatta seuraa sopimussakko.

      • Nii-i

        Stadissa aleprossat on myös aika messeviä, sielläkään ei kela-ajureita liene liiemmin tarjolla. Kuten tuolla aiemmin sanoin, mieluummin palkatta kahvilla, kuin palkatta ajossa. Itseään ei voi hinnoitella konkkaan. Näinköhän monet uusista tekevät näin, oon kuullu että ajaisivat puolella nykytaksoista. Hulluja on monenlaisia.


      • Mulkeroinen
        Nii-i kirjoitti:

        Stadissa aleprossat on myös aika messeviä, sielläkään ei kela-ajureita liene liiemmin tarjolla. Kuten tuolla aiemmin sanoin, mieluummin palkatta kahvilla, kuin palkatta ajossa. Itseään ei voi hinnoitella konkkaan. Näinköhän monet uusista tekevät näin, oon kuullu että ajaisivat puolella nykytaksoista. Hulluja on monenlaisia.

        Kyllä mieluummin antaa mennä sen alihintaan kyydit Kelalle kaupanneen välityskeskuksen kaatua kuin oman taksiyrityksen :D Välityskeskus se joko maksaa sopimussakot Kelalle kun ei saa autoilijoita alihinnoittelullaan ajamaan niitä, tai sitten maksaa autoilijoille enemmän. Toki ymmärrän, että molempiin vaihtoehtoihin sisältyy riski välityskeskuksen kaatumisesta, mutta sitä murhetta ei kannata autoilijana ottaa itselleen. Jos ei ajaminen kannata, niin taksiyritys on mukavampi myös lopettaa vähemmän kuin enemmän velkaisena.


      • KartellikoRatkaisee

        Saatttaapi olla että kuukausi pari kahvipöydässä muuttaa asennetta kummasti. :D


      • Mulkeroinen
        KartellikoRatkaisee kirjoitti:

        Saatttaapi olla että kuukausi pari kahvipöydässä muuttaa asennetta kummasti. :D

        Oletko nyt ihan terve itsekään? Jos kk-ansiot alkavat olla melkein tasolla peruspäiväraha asumistuki, niin miksi kukaan valvoisi "yrittäjänä" öitään. Alan ulkopuolelta on helppo huudella, mutta sitten kun itse tai iäkkäät vanhempasi tarvitset Kela-kyytiä, niin tuskin juot itsekään omaa aamukahviasi levollisena ajatukselle siitä, että tukityöllistetty ja kielitaidoton, kamelikuskin kokemuksella varustettu Suleyman Haittamaahanmuuttaja kuljettaa sinua tai vanhempiasi rämisevällä Dacialla katukiviin törmäillen 80 km/h läpi taajama-alueen vain siksi, että Kela on niistänyt kyytihinnoista pois kaiken järjellisen kannattavuuden. Kela voi myös itse ostaa autot ja palkata niihin kuljettajat niihin, jos kerran siellä ollaan sitä mieltä, että yrittäjän osa on tässä kadehtimisen arvoinen.


    • HansManse

      Kartellihölmöt! Puolet jää pois ja loput puolet tekee tilin. Idiootteja Pori puolillaan!

    • Lapinpirssari

      Nostan hattua porilaisille. Vihdoin joku uskaltaa sanoa ääneen miten näiden uusien välitysyhtiöiden kanssa käy. Alehinnat, mahdottomat välityspalkkiot ja vielä siihen sakot... Kenenkään pörssi kestä...

    • Maalaisjuntti1

      Ketään autoilija ei tee tiliä näillä ehdoilla, semel tekee mutta ei tuu mun autoon. Kalusto vaatimuket kohtuuttomia turkulaisilla, ekuri saa lähtee itte kela keikalle.

    • ViidenTähdenTaxari

      Miksette aja kelakyytejä päivisin ja paista hampurilaisia mäkissä iltaisin? Miksi on niin vaikeaa?

      • jjjjjjkkkkkkk

        Uuden lain mukaan ei ole pakko ajaa mitään, mikä ei kiinnosta. Ihan suotta soitatte poskea.


      • LopetaJoOletRasittava

        Mikset mene töihin wanabe taxari? Ajaisit joskus taxia edes asiakkaana. Elätti olet.


    • Kyytikiito

      kela ja yleensäkin taksia asiakas tarvitsee sen kuljetuksen oman minuuttiaikataulun mukaan.
      Taksi ei ole kuten moni muu yritys joka voi antaa aikoja asiakkailleen ja näin työllistää viikon jokaisena päivänä yrityksensä.
      Erityisesti pääsääntöisesti kelakyydit sairaaloihin, kuntoutukseen, lääkäriin, terapiaan yms. ovat aamu-iltapäivä aikana, jolloin autoja voidaan hetkittäin tarvita runsaasti, toisena hetkenä ajoa ei ole juurikaan, lisäksi viikonpäivittäin kelataksin tarve vaihtelee paljonkin.
      Ymmärtäkää että kukaan ei voi yhdellä autolla ajaa kuin yhden ajon kerrallaan, käy niin ettei taksiyriitäjä ehdi ajaa ruuhka aikanakaan tarpeeksi elantonsa eteen, sitten ruuhka onkin jo ohi ja taksit pyörittelevät peukaloitaan.
      Jos taksi voisi antaa asiakkaalleen "ajoaikoja", kuten parturi, sähkäri, putkimies, nokinuohooja, remonttimies, jopa kaikki muut julkiset kulkuneuvot antavat aikataulut asiakkailleen kuten juna, laiva, linja-auto, metro, lentokone...
      Tässä taksiyritys poikkeaa muusta yritystoiminnasta huomattavasti.
      Tätä ei kuluttajat tai edes liikenneministeriössä ym. päättävissä elimissä ole tiedostettu.
      Taksi on siis erikoispalvelu jonka saa pihaan 24/7/365 arkena 5.90€, yöllä ja pyhinä 9.00€ hintaan, minkä muun palvelun saat pihaasi tähän hintaan ympärivuorokauden.
      Taksipalvelut kattavat koko maan vielä toistaiseksi, jokaisessa kunnassa jopa kylässä on taksipalvelut pääsääntöisesti n. 20-40 km välein läpi suomen.
      Kelakyydit ovat maaseututakseille se pääelinkeino muut ajot tuovat myös voita leivänpäälle, ja kun lupaehto vaatii 24/7/365 toisaiseksi 1.7.2018 asti.
      Tämän liikenneuudistuksen jälkeen tuskin enää em. kattavasti ja edullsesti maanlaajuisesti taksipalveluita, ja ennenkaikkea ainakaan nykyhintaan.
      Kukaan ei tiedä minkälainen taksien tilanne on uudistuksen jälkeen.
      Veikkaukseni on jonkinlainen sekametelisoppa jota viranomaiset joutuvat hämmentämään vielä monta kertaa, saattaa loppujenlopuksi kärähtää koko keitos pohjaan...

      T.aksi alalla 37 v...

      • Jjjjhggggv

        En edelleenkään ymmärrä, että jos jossain tuppukylässä on kannattanut tähän asti ajaa nykyhinnoin, niin mihin siitä tuppukylästä jatkossa taksit katoaisivat? Jos tulee lisää kilpailua, niin hinnat laskevat, asiakkaat hyötyvät. Isännille jää vähemmän per auto, mutta jos se taas johtaa yhden tippumiseen pelistä pois, niin lopuille taas jää enemmän ajoa. Eli kyllä kilpailu sen takaa, että palvelua tulee jatkossakin saamaan, jos on tähänkin asti saanut.
        Päinvastoin, nykyinen alueet poistava käytäntö antaa maalaistaksillekin enemmän mahdollisuuksia, kun voi käydä kaupunkien ruuhkia ajamassa ja näin parantaa kannattavuuttaan.

        Hiljaisille tunneille kannattaa hinnoitella halvemmaksi, niin saa päivää täyteen. Ja eikö muka mitään osaa kyydeistä voisi etukäteen varata? Varataanhan jo nytkin koulukyydit ja vastaavat.
        Jatkossa oletan tulevan tarjolle etukäteen varattavia edullisempia kyytejä hiljaisemmille ajoille. Jos vaikka mummolla on tapana käydä keskiviikkoisin Stokkalla, niin hän saattaa hyvinkin kyetä varaamaan vakiokyydin vaikka viikoiksi eteenpäin samalle ajalle, ja alennus sen mukaan. Yrittäjän / välityskeskuksen haaste sitten olisi yhdistää tällaisista kyydeistä mahdollisimman kannattavia kokonaisuuksia auton kalenteriin.

        Tosin, suurin osa takseista ei tietenkään pääse ajamaan tuollaisia säännöllisiä vakiokyytejä, ei niitä kaikille ole tarjolla. Mutta sovelluksetkin antavat nykyään mahdollisuuksia saada ajot optimoitua. Ei kenties onnistu yksittäiseltä yrittäjältä, mutta parhaiden isoista täytyy pyrkiä tuohon.


      • Taksikeisari
        Jjjjhggggv kirjoitti:

        En edelleenkään ymmärrä, että jos jossain tuppukylässä on kannattanut tähän asti ajaa nykyhinnoin, niin mihin siitä tuppukylästä jatkossa taksit katoaisivat? Jos tulee lisää kilpailua, niin hinnat laskevat, asiakkaat hyötyvät. Isännille jää vähemmän per auto, mutta jos se taas johtaa yhden tippumiseen pelistä pois, niin lopuille taas jää enemmän ajoa. Eli kyllä kilpailu sen takaa, että palvelua tulee jatkossakin saamaan, jos on tähänkin asti saanut.
        Päinvastoin, nykyinen alueet poistava käytäntö antaa maalaistaksillekin enemmän mahdollisuuksia, kun voi käydä kaupunkien ruuhkia ajamassa ja näin parantaa kannattavuuttaan.

        Hiljaisille tunneille kannattaa hinnoitella halvemmaksi, niin saa päivää täyteen. Ja eikö muka mitään osaa kyydeistä voisi etukäteen varata? Varataanhan jo nytkin koulukyydit ja vastaavat.
        Jatkossa oletan tulevan tarjolle etukäteen varattavia edullisempia kyytejä hiljaisemmille ajoille. Jos vaikka mummolla on tapana käydä keskiviikkoisin Stokkalla, niin hän saattaa hyvinkin kyetä varaamaan vakiokyydin vaikka viikoiksi eteenpäin samalle ajalle, ja alennus sen mukaan. Yrittäjän / välityskeskuksen haaste sitten olisi yhdistää tällaisista kyydeistä mahdollisimman kannattavia kokonaisuuksia auton kalenteriin.

        Tosin, suurin osa takseista ei tietenkään pääse ajamaan tuollaisia säännöllisiä vakiokyytejä, ei niitä kaikille ole tarjolla. Mutta sovelluksetkin antavat nykyään mahdollisuuksia saada ajot optimoitua. Ei kenties onnistu yksittäiseltä yrittäjältä, mutta parhaiden isoista täytyy pyrkiä tuohon.

        Nythän taksit ovat olleet pakotettuja ajamaan mummoja hiljaisena aikana, vaikka ei siinä ole taloudellista järkeä ollut yhtään, mutta ajovelvoite on pakottanut. Jatkossa mummokyyti maksaa enemmän, tai sitä ei ajeta, paitsi kunnian takia. Rahan takia mennään maakuntakeskukseen, tai ei ajeta ollenkaan. Eihän kukaan täysipäinen lähde millään kympin palkalla tunniksi odottamaan, että mummo saa maitonsa.


      • Kfkfkfkfkkf
        Taksikeisari kirjoitti:

        Nythän taksit ovat olleet pakotettuja ajamaan mummoja hiljaisena aikana, vaikka ei siinä ole taloudellista järkeä ollut yhtään, mutta ajovelvoite on pakottanut. Jatkossa mummokyyti maksaa enemmän, tai sitä ei ajeta, paitsi kunnian takia. Rahan takia mennään maakuntakeskukseen, tai ei ajeta ollenkaan. Eihän kukaan täysipäinen lähde millään kympin palkalla tunniksi odottamaan, että mummo saa maitonsa.

        Totta.

        Vaan jatkossa välityskeskuksien / suurien taksiyritysten kilpailu voi johtaa yksittäisien kannattamattomien kyytien hyväksymiseen, jotta saadaan markkinoita vallattua myös kannattavien kyytien osalta.
        Se kylän perinteinen ainoa taksiyrityskin saattaa liittyä tuollaiseen ketjuun ja joutua sopimuksen velvoittamana päivystämään edelleen.

        Tai sitten vaan niitä hintoja nostetaan hiljaisilta ajoilta.

        Tai voi se kilpailu kylän kahden taksin välilläkin ”kannustaa” päivystämään, jotta asiakkaille ei koskaan tarvitse myydä eioota. Sitä eioota kun ei monta kertaa tarvitse myydä, niin puhelut loppuvat.


    • Kyytikiito

      Nykyhinnat on valtion taholta määrätty. kela kilpailutti tilauskeskuksilla, ko. tarjouksiin ei autoilijoiden mielipidettä kyselty.
      Nyt on jotkut tilauskeskukset tehneet niin suurella alennusprosenteilla tarjouksen ettei autoilijat siihen suostu, tappiollakaan ei kannata ajaa.
      Samoin koulukuljetukset on kilpailutettu jo vuosia...
      Stokka on liki 100 km päässä.
      Kelatilauskeskusten sopimusehdoissa on ettei muista keskuksista tai sovelluksista saa ottaa kyytejä eikä liittyä niihin, en tiedä onko tuo laillista, muutoin loppuu ne elintärkeät kelakyyditkin...kyläkauppa tosin vielä toimii.
      Totta on että asiakkaiden kans on jo vuosia sovittu esim. kaupassa käynnin aikataulu hiukan autoilijankin toiveiden mukaan, mutta se mummon 5 km kyläkauppareissu pari kertaa viikossa ei ole kultakaivoskyyti.
      Kukaan ei ajele taksilla huvikseen, vaikka antaisit 50% alennuksen, jos em. alennus lisäisi ajoja pitäisi niiden lisääntyä 50% sittenkin oltaisi vasta alkupisteessä, aika huono diili...
      Ainoa keino on hinnoitella olemassa olevat kyydit niin että niillä voi yritysksen maksut maksaa ja hienoa olisi jos jäisi vielä hiukan elämiseenkin...
      Tai lopettaa kannattamaton.
      Keskuksille on kela antanut sanktiot, jos kuljetus jää ajamatta 250€ sakko, jos useampia toistuvasti korkein sakko 25.000€.
      Keskus Kuuluttaa paikkakunnalle uuden kelasopimusyrittäjän jos kyytejä jää jatkuvasti suorittamatta.
      Kun luet tuossa ylhäällä edellisen postaukseni huolella, ei tarvitse sinunkaan enää ihmetellä miksi taksiyritys ei välttämättä kannata, sama koskee nyt uudistuksessa myös kaupunkeja, kuin haja-asutusalueita ja maaseutuakin.
      Tasokkaat ja riittävät Taksipalvelut on vaakalaudalla monissa kaupungeissa, kunnissa kautta suomen ollaan samanlaisessa tilanteessa.
      Ei siellä kaupungissakaan asiakkaita riitä tyhjästä ensiryntäyksen jälkeiselle taksiautomäärälle.
      Tilanne tasaantuu varmaankin 2-3 vuodessa, joillakin alueilla taksipalvelut ollaan jo sitten menetetty, ja asiakkaille taksi tulee yhä kauempaa ja hinta onkin jo uusi pohtimisen aihe....

      • Kfkfkffkfkfkkffk

        Sen tiedän hyvin, ettei kannattavuus tule jatkossa olemaan kummoista monellakaan taksiyrityksellä. Varsinkin yksityisyrittäjät ja kuskit joutuvat koville. Jotkut isoista saattavat voittaa isosti, mutta toisaalta jotkut niistä saattavat päätyä konkurssiin, sen verran huimia suunnitelmia niillä nyt on. Konkursseja tulee taatusti paljon myös yksityisyrittäjille, eniten uusille ja tyhmimmille, mutta kyllä sieltä vanhoista parroistakin naavat revitään irti.

        Jos ja kun kerran välityskeskus on kilpailutukset voittanut sellaisien kyytien osalta, joiden aikataulu vähän ennakoitavissa, kuten koulukyydeissä, niin ne kannattaisi tietenkin ketjuttaa tietyille autoille, eikä jakaa koko autokunnalle tasaisesti. Näin ne tietyt autot pystyisivät ajamaan kannattavasti kovalla juoksulla. Miten sitten hyvitettäisiin kyydittä jääville yrittäjille / kuskeille? En tiedä.

        En kuitenkaan usko, että asiakas häviäisi isosti kokonaisuutena. Asiakkaalle on toki ikävää, kun hinnat vaihtelevat yrityksen, kellonajan ja kaupungin välillä.
        Eivätkä palvelut ennenkään ole kilpailemalla hävinneet, päinvastoin. Tulee lievän sekavuuden ohella myös valinnanvaraa kukkaron ja tarpeen mukaan.

        Loppupeleissä en kuitenkaan ole vapauttamisen suurin ystävä. Taitaa alasta tulla samanlainen kuin vitosen pizzerioista. Varsinkin kun alalla ei ole tähänkään saakka minimipalkkoja tunnettu, eikä yrittäjillä ollut lepoaikavaatimuksia.


      • Ihanvaaneikösjuu

        Kukaan ei ajele taksilla huvikseen, vaikka antaisit 50% alennuksen, jos em. alennus lisäisi ajoja pitäisi niiden lisääntyä 50% sittenkin oltaisi vasta alkupisteessä, aika huono diili...

        Vai olisko niin että jos ajat 50% alennuksella niin ajojen pitää lisääntyä 100% jotta saat saman kuin ennen.


      • Taksikeisari
        Ihanvaaneikösjuu kirjoitti:

        Kukaan ei ajele taksilla huvikseen, vaikka antaisit 50% alennuksen, jos em. alennus lisäisi ajoja pitäisi niiden lisääntyä 50% sittenkin oltaisi vasta alkupisteessä, aika huono diili...

        Vai olisko niin että jos ajat 50% alennuksella niin ajojen pitää lisääntyä 100% jotta saat saman kuin ennen.

        50% alennus lisää kyytejä 20% ja se on ihan tutkittu tieto. Liikevaihto siis pienenee alle kannattavuuden ja reilusti, koska kustannuksetkin nousevat.


      • Kgkgkgkgkkggkkg
        Taksikeisari kirjoitti:

        50% alennus lisää kyytejä 20% ja se on ihan tutkittu tieto. Liikevaihto siis pienenee alle kannattavuuden ja reilusti, koska kustannuksetkin nousevat.

        Enemmänhän tässä on kyseessä kyytien ohjaaminen tasaisemmin päivän ajalle, jotta kaikki ehtii ajamaan paremmin, eikä tarvitse tyhjänä seisoa.

        Toisaalta onko se -50% kyyti muka alle kannattavuuden verrattuna siihen, että istuu tolpalla senkin aikaa?

        Noin yleisesti ja kokonaisuuden kannalta olen kyllä samaa mieltä, ettei mihinkään -50% aleihin ole varaa. Kyytienhän pitäisi lisääntyä, toisin kuin tuossa taksimatemaatikko esittää, 100% ennen kuin saataisiin edes samaa liikevaihtoa. Ja samalla kulut kasvaisivat, joten jos samaan tuottoon pyritään, niin -50% alella pitäisi tulla keikkaa varmaan ainakin kolminkertaisesti ( 200%).
        Mutta siis hiljaisiin aikoihin ja reititykseen optimoiduissa kyydeissä on alennusvaraa, vaikka samalla tuototkin kasvaisivat. Ainakin periaatteessa, käytännön toteutus sitten oma lukunsa.


    • rrrrrruuuuuu

      Olisi kiva tietää mikä meni Keski-Suomen kilpailutuksessa pieleen kun pro keskus voitti.
      Kun ei kukaan pukahda mitään. Esim. hinnasta jos sillä hävisivät?????????

    • Niemitaksi

      Iso Joku ei osannut täyttää kilpailutus asiakirjoja oikein! Isolle Jokulle potkut ehdottomasti nyt!!! Tein pron kanssa sopimuksen kun ei ole muutakaa, lupasivat hyvin ajoja ja eivät tarvitse kuin puolet mitä nyt on. Toivottavasti kaikki ei lähde kela ajoihin niin jää minulle enemmän

    • Porista

      Porilaisilla on luonnetta

    • PorilaisetOnPiruja

      Porilaiset, henkilöitä, jotka kulkevat omia polkujaan. Itse piruja!

    • kkkkkkkuuuuuu

      ON se kumma kun taksit poulustaa etujaan kauhea poru. Mites kun ahtaajat pysäyttää koko Suomen. Kartelli on poistettu nyt pitäsi olla vapaus. Ei ole mitään syytä haukkua takseja jos eivät
      halua ajaa halvalla. OMA PÄÄTÖS.

      • porilaistasoppaa

        Eikös Porissa vasta päätetty kuka välittää kyydit ja hoitaa siihen kuuluvan rahaliikenteen. Kyseessä oli reilu tarjouskilpailu, jonka voitti turkulaiset. Tarjoajia oli useita, mutta porilaiset eivät pärjänneet. Tarjouskilpailuissa on se huono puoli, että vain voitolla on merkitysta.

        Nyt siis porilaiset saavat Kelakeikkansa turkulaisilta ja sote-keikat tulee samasta osoitteesta. Mitä jäi?

        Porilaiset siis osoittivat mieltään, kun eivät onnistuneet tekemään voittavaa tarjousta?!??!! Erikoista väkeä. Jos jokainen suomalainen yritys, joka häviää tarjouskilpailun seisauttaisi toiminnan, niin eihän täällä toimisi mikään.

        Porissa on päätetty, että autoilijat, jotka saavat ajaa sote-kyytejä kilpailutetaan syksyllä. Sitten se itku alkaa, kun kaikki ei pärjää tarjouskilpailussa. Jokaisen taksiyrittäjän kannattaa jo laskeskella millä hinnalla lupaa ajaa. Voi tulla kova kisa!!!!


      • HyväSoppari
        porilaistasoppaa kirjoitti:

        Eikös Porissa vasta päätetty kuka välittää kyydit ja hoitaa siihen kuuluvan rahaliikenteen. Kyseessä oli reilu tarjouskilpailu, jonka voitti turkulaiset. Tarjoajia oli useita, mutta porilaiset eivät pärjänneet. Tarjouskilpailuissa on se huono puoli, että vain voitolla on merkitysta.

        Nyt siis porilaiset saavat Kelakeikkansa turkulaisilta ja sote-keikat tulee samasta osoitteesta. Mitä jäi?

        Porilaiset siis osoittivat mieltään, kun eivät onnistuneet tekemään voittavaa tarjousta?!??!! Erikoista väkeä. Jos jokainen suomalainen yritys, joka häviää tarjouskilpailun seisauttaisi toiminnan, niin eihän täällä toimisi mikään.

        Porissa on päätetty, että autoilijat, jotka saavat ajaa sote-kyytejä kilpailutetaan syksyllä. Sitten se itku alkaa, kun kaikki ei pärjää tarjouskilpailussa. Jokaisen taksiyrittäjän kannattaa jo laskeskella millä hinnalla lupaa ajaa. Voi tulla kova kisa!!!!

        Se että pärjää tarjouskilpailussa ei tarkoita, että osaa tuottaa palvelun paremmin tai halvemmalla. Nythän tarjouskilpailun tehneet välittäjät olivat liikkeellä sillä ajatuksella ,että taksiautolijoiden on lähdettävä mukaan heidän sanelemillaan ehdoilla,koska vaihtoehtona on jääminen kela ja sote kyytien ulkopuolelle.Uuden taksilain astumisen voimaan samanaikaisesti uskottiin luovan epävarmuutta ja pelkoa tulevasta siinä määrin ,että surkeatkin ehdot hyväksytään. Kela on jo väläytellyt sopimusten uudesta kilpailuttamisesta ,eli saatta jäädä maksettavaa ja muistoksi uudet semelit kirjahyllyyn .Tilauskeskuksethan eivät tietenkään ole koskaan ikinä korvausvastuussa autiolijoille päin.Tässä kilpailussa voittajia ovat ne jotka eivät peloissaan lähteneet mukaan talkoosopimuksiin.


      • HanskatTiskissä
        HyväSoppari kirjoitti:

        Se että pärjää tarjouskilpailussa ei tarkoita, että osaa tuottaa palvelun paremmin tai halvemmalla. Nythän tarjouskilpailun tehneet välittäjät olivat liikkeellä sillä ajatuksella ,että taksiautolijoiden on lähdettävä mukaan heidän sanelemillaan ehdoilla,koska vaihtoehtona on jääminen kela ja sote kyytien ulkopuolelle.Uuden taksilain astumisen voimaan samanaikaisesti uskottiin luovan epävarmuutta ja pelkoa tulevasta siinä määrin ,että surkeatkin ehdot hyväksytään. Kela on jo väläytellyt sopimusten uudesta kilpailuttamisesta ,eli saatta jäädä maksettavaa ja muistoksi uudet semelit kirjahyllyyn .Tilauskeskuksethan eivät tietenkään ole koskaan ikinä korvausvastuussa autiolijoille päin.Tässä kilpailussa voittajia ovat ne jotka eivät peloissaan lähteneet mukaan talkoosopimuksiin.

        Vaikka olenkin jo hanskat heittänyt eläköitynyt autoilija, ihmettelen suuresti tätä tilannetta, mikä Kelan kyydeistä on tullut. Perustettiin tilauskeskus, jonka yhtenä, eikä vähäisempänä osakkaana on Semel Oy, siis mittarivalmistaja. No, nämä siis tekivät tarjouksen Kelalle ja jostain kumman syystä sen voittivat myös. Mitään ei kysytty tämän palvelun tuottajilta, eli autoilijoilta, vaan saneltiin yksipuoliset ehdot, allekirjoita ja jos et, olet ulkona. Lisäksi tilauskeskuksen yksi, vaan ei vähäisin osakas sanelee myös, HEIDÄN VALMISTAMIAAN MITTAREITA ON KÄYTETTÄVÄ, muut ei kelpaa. Mikäli et alistu mittarin vaihtoon, olet ulkona. No, jollakin onnekkaalla oli jo valmiiksi asennettuna oikeanlainen mittari, joten heille oli matalampi kynnys allekirjoittaa sopimus, ei tarvinnut alkaa maksamaan keskuksen yhden, vaan ei vähäisimmän osakkaan Semelin määräämää äärettömän korkeaa leasing-hintaa. Pitää vielä mainita, että Kelalla EI OLLUT mitään väliä mittarivalmistajasta, kunhan oli muuten tyyppihyväksytty ja toimii Kelan ohjelmistolla.

        Nyt sitten nämä sopimukseen alistuneet, eli allekirjoittaneet ilveilevät tälläkin palstalla niille, jotka yrittävät pitää oikeuksistaan kiinni, eivätkä allekirjoittaneet Kelasopimuksia. Hieman on kai tuottanut hedelmää, koska tämä mainittu keskus, jossa osakkaana, eikä vähäisimpänä oleva Semel ovat puolittaneet liittymismaksunsa ja joitakin muita maksuja, kun eivät ole saaneet riittävästi allekirjoittajia, kas Kelan valtavat sanktiot uhkaavat tätä tilauskeskusta. Sitä kun on käynyt nyt niin, ettei Kelakyytejä ole saatu hoidettua, eivätkä asiakkaat ole päässeet elintärkeisiin hoitoihinsa ajallaan, jotkut ei ollenkaan. Uutisoinnista olen lukenut, että Kela vaatii asioiden olevan kunnossa tämän viikonlopun aikana.

        Mikäli sopimukset laitetaan uusiksi ja siitä hyötyvät nimenomaan palvelun tuottajat, eli taksit, pääsevät siitä hyötymään myös nämä ilveilijät, jotka halveeraavat ja nimittelevät heitä, jotka nyt taistelevat vääryyttä vastaan. Myös heidän sopparinsa mahdollisesti paranee. Pitäkää vaan puolianne allekirjoittamatta jättäneet! 👍👍👍

        Tämä keskus, jonka osakkaana, vaan ei vähäisempänä on mittarinvalmistaja Semel, olisi syytä sulkea kokonaan ulos mahdollisesta uudesta kilpailutuksesta. Onhan Kelakyydit välittyneet tähänkin asti ilman ko. keskusta. Vuosikymmenten kokemuksesta tiedän, että Semel on Semel, vaikka sen voissa paistaisi! Tästä syystä käytinkin muutaman viimeisen yrittäjävuoteni aikana muun valmistajan mittareita.

        Luettuani juttuja ja entisten kolleegoiden kanssa keskusteltuani olen enemmän, kuin tyytyväinen, että heitin hanskat tiskiin ja eläköidyin.

        Tsemppiä nyt kuitenkin kaikille jatkajille!


      • Mbs

        Tämä on parasta mitä taksiala tuottaa, eläkeläiset, jotka huijasivat verottajaa mennen tullen, neuvovat nyt että se ja se ei ole kannattavaa. Jippiii!!!


      • näinmaailmamuuttuu

        On ehkä väärin käyttää passiivimuotoa "perustettiin". Tämä sana jotenkin kuvaa sitä, että tämä on pedattu jollekin toimijalle. Näinhän asia ei ollut!!! Kyseessä oli tarjouskilpailu, jonka joku voitti. Tämä joku ei tietenkään voinut kertoa kenellekkään tai kysellä keneltäkään, että millä ehdoilla kukakin mukaan lähtee. Tämä siksi, että se oli tarjouspyynnössä kielletty 100 k€:n uhkasakolla. Tämä joku sitten otti melkoisen riskin tehdessään tarjouksen. Riskiä tietenkin pienensi se, että tiedettiin, että 1.7. alkaen autoja saadaan mukaan uusilta yrittäjiltä, mikäli vanhat yrittäjät eivät ole halukkaita lähtemään.

        Kelan tarkoitushan oli, että autojen määrää vähennetään merkittävästi. Tämä siksi, että yrittäjät erikoistuvat Kelan asiakkaiden palvelemiseen. Näin saadaan laatua nostettua. Siksi sopimuskin on mallia 3,5 v 1 1 vuotta, eli pisimmillään 5,5 vuotta. Hinan tarkastus tehdään 3,5 vuoden päästä.

        Tämä vähäisempi automäärä takaa sen, että mukaan lähteneet tienaavat enemmän, koska samalla poistui asemapaikat ja kyydit tulevat kaikille tasapuoleisesti ja pienemmillä tyhjänä ajoilla. Tilanne on siis win win. Se, että joku välityskeskus vaatii tiettyjä laitteita on tarjouspyynnön mukaan täysin mahdolista. Kela ei ota mitään kantaa välityskeskuksen ja autoilijan välisiin soppareihin. Ainoa vaatimus on se, että välityskeskus kohtelee autoilijoita tasapuoleisesti.

        Nyt Kela on ilmoittanut, että lähes kaikkialla on autoja tarpeeksi. Vielä kun ne saadaan tehokkaasti liikenteeseen, niin homma ryhtyy toimimaan. Ne autoilijat, jotka eivät mukaan lähteneet varmasti kehittelevät itselleen uusia asiakkaita ja uusia palvelumuotoja. Näin homma kehittyy. Tosin joku saattaa jäädä kopille istuskelemaan ja odottamaan, että asiakkaat tulevat sinne. Se aika on ohi ja tämä toimintatapa johtanee erittäin huonoon lopputulokseen.


      • ElämääNähnyt
        Mbs kirjoitti:

        Tämä on parasta mitä taksiala tuottaa, eläkeläiset, jotka huijasivat verottajaa mennen tullen, neuvovat nyt että se ja se ei ole kannattavaa. Jippiii!!!

        Aika usein se juurikin eläkeläinen osaa hommansa. Varmaan olet huomannut senkin, kun luvat on siirretty eläköityvältä isältä sille pojalle, panee poika taksin konkkaan alle vuodessa. Mitä luulet, kykenetkö itse tuolla ajattelumallilla hoitamaan ammattisi puhtain paperein lähes 50 vuotta, kuten minä? Miten voit väittää, että eläkeläiset ovat huijanneet verottajaa? Itselläni ei ole ollut koskaan verottajan kanssa ongelmia ja verot on maksettu.

        Näinhän se menee usein isän ja pojan kesken, ei uskota kaiken kokenutta isää, vaan pidetään kalkkiksena ja osataan aina paremmin?

        Mitäpä minä, eläkeläinen, alan nöösien kanssa kinaamaan, omapa on asiasi, kai sitten osaat hoitaa hommasi omalla tavallasi?

        Oletko renki vai autoilija? Ajatusmallisi toimii samoin, kuin rengeillä.


      • pojastapolviparanee

        Tähän ei voi sanoa muuta kuin sen, että jos "pojat" eivät osaisi hommia paremmin kuin isänsä, niin kehitys pysähtyisi. Koskee kaikkia aloja!!!! Tosin taksialalla kehitys on tosiasiassa pysähtynyt ja vasta Uberin tulo sai vauhtia muihinkin toimijoihin. Kaikki varmasti muistavat, kuinka Taksiliitto hehkutti sitä, että Suomen taksijärjestelmä on parempi kuin Uber. No pikaisesti piti ryhtyä kehittämään Valopilkkua, kun asiakkaat olivat erimieltä. Uberin Suomen valloitus saatiin pokki vasta, kunpalkattiin yksityisetsivät ilmiantamaan näitä toimijoita poliisille. Aika ennenkuulumatonta suomalaisessa yrityselämässä!!!!

        No nyt on kaikilla itseään kunnioittavilla tilausvälitysyhtiöillä oma "uber-sovellus". Tosi, jos nämä "isät" olisivat saaneet pitää päänsä, niin ei olisi.


    • Valmiina
      • EntinenSuhaaja

        Poriin liisää pölvästejä taksikskeja?? Ei tuolla taksalla yksinkertaisesti voii eää, kun maksat kaikkki kulut? Tässä se nähdään, kun ei ole pienintäkään käsitystä taksin kuluista, voidaan polkea taksat suohon. Tuolla taksalla kun ei vaan. Yksinkertaisesti voi elää, ei niin mitenkään. Onnea vaan tuolle..... ....tille.


    • Anonyymi

      Porin kapinakeisari Mäntylä itkee edelleen ylelle tulojen pienenemistä. Tarina ei kerro onko jo suostunut ajamaan Kela-kyytejä..

    • Anonyymi

      perjantaina en saanut kyytiä k,irjastoon
      maanantaina klo 16 jauppakyyti ei tullut
      paluukyyti jäi tulematta

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1772
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1449
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1252
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1224
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      48
      1126
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      72
      901
    7. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      233
      872
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      855
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      99
      795
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      674
    Aihe