Moottoritiellä ajon alkeet

Motarilla

Tieliikennelain mukaan ei saa lähteä ohittamaan, kun toinen on jo aloittanut ohittamisen. Sääntö koskee moottoriteitä. Tyypillinen lain rikkomus on siirtyä vasemmalle kaistalle 100 km/h nopeudelĺa ohittamaan 90 km/h ajoneuvoa kun takana tulossa ohittaja 120 km/h.

Toinen alkeellinen sääntö on välimatka. Kun ohitat toisen hitaamman ajoneuvon, on moukkamaista koukata ohitettavan eteen 5 metrin päässä, vaikka edessä on kilometrikaupalla vapaata tietä. Erityisesti, kun ajetaan rapakelissä, eteen lähelle turhaan koukkaaminen on todella moukkamaista. Se on sama kuin näyttää ohitettavalle keskisormea. Mieti hiukan haluatko näyttää keskisormea jokaiselle, jonka ohitat?

11

310

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ruuhkaa.syntyy

      "Sääntö koskee moottoriteitä."

      Puuttuu sana MYÖS välistä.
      ---

      "Mieti hiukan haluatko näyttää keskisormea jokaiselle, jonka ohitat?"

      Toi kysymys on aika arveluttavaa esittää nykyaikana. Saattaa hetkessä ainakin puoli Suomea ilmoittautua...

    • tättärääpippijuu

      Mistähän tuollainen ohittamiskielto on mieleen tullut, ainakaan tieliikennelaissa ei tuollaista ole. Jos keksii omia kuvitteellisia lakipykäliä, alkavat varmasti liikenteessä kaikki muut ärsyttämään.

      ""Sääntö koskee moottoriteitä."
      Puuttuu sana MYÖS välistä. "
      Tuo "MYÖS"-sana ei sovi asiaan ollenkaan, koska harvemmin moottoritiellä ohitukseen käytetään vastaan tulvan liikenteen puolta.

      • ruuhkaa.syntyy

        Tuo on vähän kakspiippunen juttu.

        18. pykälä kertoo: ”Ohittavan ajoneuvon kuljettajan on tarkoin varmistauduttava, ettei ohitus aiheuta vaaraa.” Koskee kaikkia teitä.

        Aloittajan kuvaamasta moottoritietilanteesta syntyy vaaraa.
        Olen 2* moottoritiellä joutunut ohittajana tuollaiseen hyvin vaaralliseen tilanteeseen:

        a) Minulla 120 ohittamassa ohituskaistalla, eteeni omaan ohitukseensa lähtevällä B ehkä 80. Sain todella vaivoin jarrutuksella vältettyä peräänajon

        b) Minulla 120 ohittamassa ohituskaistalla. Olin jo keula melkein takapään rinnalla, kun tämä ehkä 90 ajava B lähtee omaan ohitukseensa.
        Kylkitörmäys olisi väistämättä tullut ellen olisi väistänyt vasemmalle turva-alueen kautta.

        18. pykälän muut kohdat koskevat vastaantulijan puolen käyttöä, mutta et varmaankaan tarkoita, että näissä minun molemmissa tapauksissa ohitukseen lähtijä B on toiminut asianmukaisesti?

        ***

        Aloittajan sanamuoto häiritsi minua. Ikäänkuin tuo kielto koskisi VAIN moottoriteitä.
        ”Tieliikennelain mukaan ei saa lähteä ohittamaan, kun toinen on jo aloittanut ohittamisen. Sääntö koskee moottoriteitä.”


    • gaspedal

      Nyt sekoitetaan näköjään asioita. Jos ohittaessa joutuu käyttämään vastaantulevien puolta, saa ohittaa vain yksi auto kerrallaan. Moottoritiellä ei toivottavasti olla vastaantulevien puolella! Jos taas etummaisen ohittajan nopeus on selkeästi vähäisempi kuin takaa tulevan toisen ohittajan, niin kyseessä on kaistanvaihdossa tapahtuneesta havainto/arviointivirheestä. Ja jos sellaisen yhteydessä sitten tulee vaikka peräänajo, niin syyllisyyskysymykset on varmaan tapauskohtaisia, voi jakautuakin. Tapaukset eivät aina ole yksi yhteen.

      • ruuhkaa.syntyy

        """Jos ohittaessa joutuu käyttämään vastaantulevien puolta, saa ohittaa vain yksi auto kerrallaan."""

        Näytätkö pykälän mistä tämä ilmenee?
        ***

        Et nähtävästi tsennannut kertomiani tapahtumia, niin täytynee vatkata uudestaan.

        Olin molemmissa tapauksissa m-tiellä ohittamassa kahta autoa 120 nopeudella, kun molemmissa tapauksissa jälkimmäinen ohitettava lähtee ohitukseni aikana huomattavasti pienemmällä nopeudella ohittamaan edellä ajavaansa eteeni ohituskaistalle tarkistamatta tai ymmärtämättä, että olen jo ohittamassa heitä ja ajan silloin TODENNÄKÖISESTI selkeästi suuremmalla kuin he vaikka sitä nopeuttani on peilistä vaikea arvoida.

        Keksitkö nyt tähänkin millä minusta saadaan syypää osumaan?


      • gaspedal

        Mitä kohtaa et ymmärtänyt? Tieliikennelain 1. luvun 18 pykälässä kerrotaan hyvin kansantajuisesti, milloin ohittaminen on kielletty, kun käytetään vastaantulevien puolta. Mutta kuvailemasi tapaukset tapahtuivat moottoritiellä. Missä kohtaa väitin, että SINÄ olet kyseisissä tilanteissa automaattisesti syyllinen/osasyyllinen? Lue nyt uudestaan, sitten rauhoitut ja luet vielä kerran. Kerroin eteesi tulevan tehneen todennäköisesti havainnointi/arviointivirheen vaihtaessaan kaistaa - oletko vielä kärryillä? Sen seurauksena, jos tulee kontakti tai peräänajo, syyllisyyskysymykset on varmaan TAPAUSKOHTAISIA, voi myös jakautua. Olenko nyt tehnyt SINUSTA syyllisen?

        Kerroit itsekin, mistä kaikki luultavasti johtui. Niin minäkin aiemmin. Ja olemme takuuvarmasti samaa mieltä, että hän aloittaessaan pienemmällä nopeudella ohituksen aiheuttaa sen vaaran. Jos kaikki ovat vielä hengissä ja kontakti tapahtuu ja poliisi kutsutaan selvittämään tilannetta, kuka pystyy todistamaan takuuvarmasti miten kaikki tapahtui. Enkä edelleenkään ole sitä mieltä, että syyllisyys jakautuu tai on vaan toisella osapuolella, vaikka äkkiseltään kuvailemassasi tilanteessa maalaisjärki sanoo näin. Juridisesti sen päättää muut tahot, ellei toinen osapuoli myönnä rehdisti syyllisyyttään. Muussa tapauksessa, ellei ulkopuolisia todistajia ole, on vain sana sanaa vastaan. Silloin toivottavasti oikeuslaitos ja vakuutusyhtiöt komppaavat maalaisjärkeä!


    • T.Toope

      Minä aloitan ohituksen aina kun siirryn moottoritielle rampista. Lopetan ohituksen vasta määränpäässä, joten pysykää pois edestäni tai...

    • jullii

      Ajavat vain vasenta kaistaa ohitusta ei tapahdu, kaksisuuntaisella tiellä ohitetaan

      • jollejoulupuk

        Hmm.. Olihan sinulla kortti siis ajokortti, no moottoritie ja monta kaistaa? Ja kun se ohittaa..


    • hohhoijakkaa

      Lueppa toope se pykälä uudestaan. Miten moottoritiellä ohitetaan käyttäen vastaantulevan liikenteen puolta?

    • knmökjböjböb

      Nykyään meno on kuin eläintarhassa meni sitten moottoritielle tai normaaleille maanteille. Kutakuinkin kaikki säännöt on lähes merkityksettömiä alkaen nopeusrahoituksista, turvaväleistä.. Näin on viisaat päättäjämme asiat hoitaneet kokoomuksen johdolla viimeisinä vuosikymmeninä . Vähennetään valvontaa tieltä ja vähennetään poliiseja tai siirretään valvomaan vääriä mielipiteitä netissä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5005
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3167
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1780
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1256
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1237
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1217
    Aihe