Masto taipuu, förstaagi ei kiristy

dsahgh

Mistä apu tähän pulmaan? Vene on toppiriki hiukkasen taaksepäin osoittavilla saalingeilla. V1 ja D1 tulee samaan rustiin. Masto kölin päällä. Checkstayt ja babystaagi löytyy. Förstaaki ei kiristy hekillä, vaan kiristykseen tarvitaan myös chekstayn kiristys. Pelkällä hekillä masto ainoastaan taipuu. On yritetty laittaa enemmän kiiloja maston etupuolelle kannen läpiviennissä, mutta enempää ei saa, jotta kauluskumin voi vetää paikalleen. En haluaisi kiristää checkstaytä joka vendan jälkeen, kun enimmäkseen tulee purjehdittua yksin. Ovat vielä hankalassa paikassa kaukana ruorimiehestä.

15

671

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Riggaridiggari

      Säädä keulastaakia lyhyemmäksi tai siirrä mastoa jalassa eteenpäin.

    • Riggaridiggari

      Ja löysää babystaagia.

      • aloita.tästä

        Tämä olis mun mielestä ykkösneuvo. Entisessä puolitonnari toppirikisessäni förstaagi kiristyi hydrauliikalla hyvin yli 1,5 t kuormaan saakka, sitten lähti masto menemään banaanille. Babystayn joutui kuitenkin pitämään hyvin löysänä, muuten kävi juuri kuten aloittajalle. Babyssa oli pikasäätö, mutta sitä ei oikeastaan koskaan päässyt käyttämään.


    • perpenkikkeli

      Jos olet mahdollisesti asentanut förstaagiksi kuminauhan, niin yleensä se ei kiristy kunnolla. Yleensä vaijereita käytetään staageina nykyään.

    • Misse__

      Eivätkö kummatkin chekkarit voisi olla kireänä vendoissa jo valmiiksi?

    • Apuja.pulmaasi

      "Masto taipuu, förstaagi ei kiristy. Mistä apu tähän pulmaan?"

      Apu löytyy paremmista havainnoista.
      Mastosi varmaankin havaintojesi mukaan taipuu, mutta keulastaagin kiristymiseen taipumisella ei ole juurikaan vaikutusta. Taipuman takia vaan tarvitaan laajemman liikevaran käyttöä peräharuksessa samaan jännitykseen pääsemiseksi. Ja silloin sekä perä- että keulaharus ovat tiukalla.
      Mikäli liikevara ei riitä ovat molemmat löysänä, eikä koskaan pelkkä keulaharus. Silloin ratkaisu on lisätä peräharuksen säätövaraa.
      Toki maston taipumista voi myös haluressaan vähentää ketjussa aiemmin jo mainituilla menetelmillä, mutta ne eivät liity keulaharuksen tiukkuuteen mitenkään!

      Hanki siis loadsense tai vastaava kireysmittari, niin ei tarvitse enää uskoa virheellisiin kuvitelmiin.

      • Riggaridiggari

        Yllä on klassinen esimerkki kommentista, jossa kommentoijalla ei ole hajuakaan siitä, mistä on kommentoimassa. Silti on pakko alkaa neuvoa...

        Masto taipuu, koska se joko kanttaa kannen reunukseen tai babystaagin kireyteen. Koska etustaaki ei kiristy tarpeeksi tässä vaiheessa, on siis kolme vaihtoehtoa.

        1. Säädetään keulastaakia lyhyemmäksi. Tällöin se kiristyy ennen kuin masto kanttaa tai baby kiristyy.

        2. Siirretään mastoa jalassa eteenpäin, jolloin tulee ina rakea ja masto taipuu kanttauksesta myöhemmin. Jos syy oli baby, tämä ei auta.

        3. Löysätään babystaakia, jos se oli liian kireällä.

        Riippuu tilanteesta, mikä kohdista 1 - 3 on toimivin tai järkevin.

        Kireysmittarilla ei ole tässä mitään käyttöä.


      • pelkkää.asiaa
        Riggaridiggari kirjoitti:

        Yllä on klassinen esimerkki kommentista, jossa kommentoijalla ei ole hajuakaan siitä, mistä on kommentoimassa. Silti on pakko alkaa neuvoa...

        Masto taipuu, koska se joko kanttaa kannen reunukseen tai babystaagin kireyteen. Koska etustaaki ei kiristy tarpeeksi tässä vaiheessa, on siis kolme vaihtoehtoa.

        1. Säädetään keulastaakia lyhyemmäksi. Tällöin se kiristyy ennen kuin masto kanttaa tai baby kiristyy.

        2. Siirretään mastoa jalassa eteenpäin, jolloin tulee ina rakea ja masto taipuu kanttauksesta myöhemmin. Jos syy oli baby, tämä ei auta.

        3. Löysätään babystaakia, jos se oli liian kireällä.

        Riippuu tilanteesta, mikä kohdista 1 - 3 on toimivin tai järkevin.

        Kireysmittarilla ei ole tässä mitään käyttöä.

        Tuo kaikki oli pelkkää asiaa. Omana havaintona voisin lisätä, että jossain vaiheessa maston taipuessa alkaa toppi tulemaan alaspäin, eikä etustaagi enää paljoa kiristy. Edellisesssä veneessäni se tuli vastaan siinä 1,5 t kohdalla, kun kansiläpivienti alkoi kantamaan. Puolitonnarissa 1,5 t oli jo kohtalaisen hyvä kiristys ja loppukiristyksellä ison muoto latistui kauniisti. Hydraulipumpun mittari oli kyllä hyvä apu siinä, ettei aina tarvinnut käydä katsomassa etustaagin tilaa olosuhteiden muuttuessa.


      • Apuja.pulmaasi
        Riggaridiggari kirjoitti:

        Yllä on klassinen esimerkki kommentista, jossa kommentoijalla ei ole hajuakaan siitä, mistä on kommentoimassa. Silti on pakko alkaa neuvoa...

        Masto taipuu, koska se joko kanttaa kannen reunukseen tai babystaagin kireyteen. Koska etustaaki ei kiristy tarpeeksi tässä vaiheessa, on siis kolme vaihtoehtoa.

        1. Säädetään keulastaakia lyhyemmäksi. Tällöin se kiristyy ennen kuin masto kanttaa tai baby kiristyy.

        2. Siirretään mastoa jalassa eteenpäin, jolloin tulee ina rakea ja masto taipuu kanttauksesta myöhemmin. Jos syy oli baby, tämä ei auta.

        3. Löysätään babystaakia, jos se oli liian kireällä.

        Riippuu tilanteesta, mikä kohdista 1 - 3 on toimivin tai järkevin.

        Kireysmittarilla ei ole tässä mitään käyttöä.

        Onko pakko kommentoida jos ei ymmärrä asiasta mitään?
        Peräharusta ei voi kiristää siten että keulaharus pysyy löysällä, ottipa babystaagi kiinni tai ei, tai ottaako maston läpivienti kanteen kiinni tai ei.
        Kumpikaan noista vatsaanottamisista (tai vaikkapa molemmat yhdessä) ei estä katkaisemasta mastoa poikki peräharusta tiukkaamalla ja paljon ennen kuin peräharuksessa on edes normaalia jännitystä, jos keulaharus on liian pitkä eikä ota kiristymällä vastaan.
        Jos tietäisit mitän asiasta, tai osaisit hieman itsekin ajatella, olisi tämä ollut täysin itsestäänselvyys.


      • Riggaridiggari

        Voi poika, kauas on pitkä matka...


    • Masto.pystyssä

      Auttaisko Viagra tai Original Finnish Poronpaska?

    • Onko vika uusi? Jos ei ole mitään muutettu, mutta yhtäkkiä ei enää saa keulastaagia kireällä, sitten voi olla jotain hajoamassa, kuten keulastaagin kiinnitys tai itse staagissa tai sen päissä on vikaa.

    • Virittäjäxxx

      Jos aladiagonaalit tulevat maston takapuolelle (niinkuin varmaan tulee jos saalingit osoittavat hieman taaksepäin), niitä kiristämällä voi estää maston taipumista (keskiosan siirtymistä eteenpäin), jolloin toppi ei tule alaspäin ja keulastaaki kiristyy

    • sdhgsad

      Kiitos vinkeistä! Saalingit eivät ole varsinaisesti taaksepäin, mutta eivät aivan in line maston kanssa. D1 ja V1 kiinnittyvät rustiin joka on maston takareunan kohdalla. Sen takia D1:n kulma jää niin pieneksi, että sillä ei saa vedettyä mastoa taaksepäin. Babystaakia olen pitänyt ihan auki, koska V1:sten kiristäminen saa jo aikaan melko ison prebendin (n. 0,5 profiilia). Silloin hekki on kokonaan auki. Tästä tilanteesta kun lähtee hekkiä kiristämään, tulee toppi alaspäin, eikä förstaaki juuri kiristy. Samalla V1:set löystyy. Chekkareissa on tyypillinen 4:1 talja rapulukollisilla viuluplokeilla ja kiinnityspiste melko sivussa kabiinin takareunan kohdalla. Pitäisi miettiä niille kiinnityspistettä lähempänä perää, jotta kulma vähän kasvaisi ja käyttö helpottuisi. Ensi kesälle voisi kokeilla vähentää pikkasen rakea. Maston jalka ei ole säädettävä. Apuapulmaasi kommentoijalle vastauksena, että hekkiä kiristämällä voi saada maston taipumaan vahingollisesti. Tätä mastoa on jouduttu korjaamaan babystaakin kiinnityshelan kohdalta lähteneiden halkeamien vuoksi.

    • TS36

      Ilmeisesti toppihelassa takastaagi ja etustaagi eivät kiinnity yhtä kaukaa pituussuunnassa maston neutraaliakselilta? Eli onko topissa takastaagissa "kraanaa"? Tällä järjestelyllä saadaan mastoon taipumaa ison latistamiseksi takastaagia kiristämällä. Checkerit taas toimivat taaksepäin tukena mitä vasten voi takastaagilla painaa. Eli checkerit kiinni ja sitten takastaagiin vetoa, niin eiköhän etustaagi kiristy. Kun ovat noin edessä voiko ne molemmat olla kiinni luovilla? Muihin suuntiin ne voisivat olla täysin löysällä (ja pois ison tieltä), kun D2-D1:t antavat sen verran tukea etustaagiin, mitä slöörille tarvitaan. Voi olla ihan toimiva systeemi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      268
      2974
    2. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      23
      2434
    3. Mitä haluaisit sanoa hänelle

      Nyt tällä hetkellä?
      Ikävä
      127
      1775
    4. TTK-tähti Saana Akiola paljasti tv-ohjelmassa tapahtuneen ahdistelun

      Olisko pitänyt suunnitella ulostulo paremmin? Nyt lehdet soittelevat kaikki 8 läpi ja kuusi sanoo ettei koskenut häntä.
      Maailman menoa
      20
      1713
    5. Elisa laskuttaa jo sähköpostilaskusta erikseen euron

      Paperilaskuista on otettu lisämaksua jo ajat sitten, mutta nyt Elisa ottaa euron siitä että lähettävät sähköisen laskun
      Maailman menoa
      99
      1495
    6. Oho! Susanna Laine kohtasi epäonnea lomareissulla Italiassa - Avaa tilannetta: "Vähän sahaavaa..."

      Ou nou! Tsemppiä kuitenkin loppulomaan Italiassa, Susanna Laine ja mahdollinen seuralainen! Lue lisää ja katso kuvat:
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1320
    7. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      23
      1250
    8. Väliämme on noin 6 km

      Niin lähellä ja niin kaukana. Sinä olet kotona, minä olen kotona. Olet jo unessa. Mutta kun herään, olet jo töissä ja vä
      Ikävä
      9
      1073
    9. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      2
      1063
    10. Odotatko vielä

      Häntä?????
      Ikävä
      61
      1018
    Aihe