Sapatin merkitys

KDSD

Sapatti on mainittu kymmenessä käskyssä (neljäs käsky) Mikä merkitys sillä on?

"Kuusi päivää tehtäköön työtä, mutta seitsemäntenä päivänä on sapatti, levon päivä, pyhä kokous; silloin älkää yhtään askaretta toimittako, se on Herran sapatti, missä olettekin"
3 Moos 23:3

"Ota vaari lepopäivästä, niin että sen pyhität, niinkuin Herra , sinun Jumalasi, on sinua käskenyt."
5 Moos 15:20

Myös Hebrealaikirjeen neljäs luku kertoo sapatin levosta joka on tuleva.

Maailma on muuttunut vanhan testamentin päivistä ja esim lääkärit ja poliisit ovat töissä sapattina.
Onko siis sapatti menettänyt nykypäivänä merkityksensä ?
Sapatti vain Juutalaisille , vai kaikille ?

106

836

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sapatti annettiin jo luomisessa, enne kuin maailmassa oli ainuttakaan juutalaista, joten se on aivan kaikille. Sapattikäsky on neljäs käsky kymmenestä, eikä kukaan kuvittele, että kymmenen käskyä on vain juutalaisille. Jeesuksen mukaan sapatti on ihmistä varten, hän ei sano, että sapatti on juutalaista varten.

      Hepr. 4:9 aramean mukaan kuuluu:

      "Niin pysyy Jumalan kansalle sapatin pitäminen." https://ut-arameasta.blogspot.fi/2017/07/hebrealaisille-luvut-1-7.html

      Tässä kohdassa ei kreikassakaan ole mitään futuuria, ei sanota, että sapatti on tulevaisuudessa tuleva, vaan sanotaan, että sapatti on Jumalan kansalle varmasti pysyvä.

      • KDSD

        Kiitos linkistä.


      • KDSD kirjoitti:

        Kiitos linkistä.

        Joo, mutta laki sapatista annettiin israelilaisille.

        Ei se meille ole mitään merkinnyt, sen verran olen suomalaisia tavannut,


      • torre12 kirjoitti:

        Joo, mutta laki sapatista annettiin israelilaisille.

        Ei se meille ole mitään merkinnyt, sen verran olen suomalaisia tavannut,

        Annettiinhan kymmenen käskyä vain Israelille. Tarkoittaako se, että pakanat saavat tappaa, varastaa ja tehdä huorin?


      • dikduk

        Eihän se että ei- juutalaiset eivät pidä sapattia tai eivät ympärileikkaa poikiaan, tarkoita että he saisivat tappaa, varastaa tai tehdä huorin. Huorinteko tooran mukaan ei ole sama kuin kristinuskossa, vaan kristinuskossa on tiukemmat säännöt, samoin toora ei kiellä tappamista vaan monesti käskee tappamaan.
        Kristityillä ymmärtääkseni on siinäkin tiukemmat säännöt - miekkaan ei saa tarttua ja toinen poskikin pitää kääntää , toorassahan on kostokäskykin mutta oppineet tulkitsivat käskyn "pois". Lait on kaikilla yhteisöillä, niilläkin jotka eivät ole Israelin laista kuulleetkaan.


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Annettiinhan kymmenen käskyä vain Israelille. Tarkoittaako se, että pakanat saavat tappaa, varastaa ja tehdä huorin?

        Heh. Ei se tarkoita, että me saisimme tappaa ja varastella, jos toisille on annettu lait. Meille on annettu omat lait, ja niiden mukaan mennään. Emme saa tappaa ja varastella, emmekä saa tehdä paljon muutakaan laillisesti. Emme esim. saa mennä maksamatta ratikalla.


      • torre12 kirjoitti:

        Heh. Ei se tarkoita, että me saisimme tappaa ja varastella, jos toisille on annettu lait. Meille on annettu omat lait, ja niiden mukaan mennään. Emme saa tappaa ja varastella, emmekä saa tehdä paljon muutakaan laillisesti. Emme esim. saa mennä maksamatta ratikalla.

        Sanoit että sapattikäsky annettiin vain Israelille. No sapattikäsky on kymmenestä käskystä neljäs, joten kymmenen käskyä annettiin sinun mukaan vain Israelille ja kymmenen käskyä kieltää tappamasta, varastamasta tai tekemästä huorin. Joten jos kymmenen käskyä on vain Israelille, niin mikä ihmeen laki estää kristittyjä tappamasta, varastamasta ja tekemästä huorin?


      • että.he.muistaisivat

        Logiikassasi on kieltämättä perää. Olen itsekin ihmetellyt välillä sitä, miten sapattikäsky eroaisi muista käskyistä tässä suhteessa.
        Ehkä kiusaus neljännestä käskystä luopumiseen, tulee sanoista "muista pyhittää" joka ymmättetään helposti jonain tekemisenä, tai tekemättä jättämisenä.
        Toki käsky sisältää ajatuksen siitä , mitä saa, ja mitä ei saa , myös tekojen suhteen, mutta sapatin kohdalla se näyttää vielä korostuvan.

        Ehkä sapatin sisältöön liittyy jotain mitä vihollinen erityisesti vihaa, ja jonka vaikutuksen se haluaa tuhota. Yllätys yllätys, sapatti on Herran päivä johon Hän siis on laittanut nimensä (olemuksensa)

        "... Myöskin sapattini minä annoin heille , olemaan merkkinä minun ja heidän välillään, että he muistaisivat, että minä olen Herra. joka pyhitän heidät."
        Hes.20:20


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Sanoit että sapattikäsky annettiin vain Israelille. No sapattikäsky on kymmenestä käskystä neljäs, joten kymmenen käskyä annettiin sinun mukaan vain Israelille ja kymmenen käskyä kieltää tappamasta, varastamasta tai tekemästä huorin. Joten jos kymmenen käskyä on vain Israelille, niin mikä ihmeen laki estää kristittyjä tappamasta, varastamasta ja tekemästä huorin?

        En nyt tajua. Kaikki 10 käskyä annettiin Siionin vuorella israelilaisia varten. Suurin osa maapallon väestä ei ole moisesta Raamatusta kuullutkaan, jossa tuollaista on.

        Jokaisella kansalla ja valtiolla on omat lakinsa, joilla kielletään tai ohjataan toimintaa.

        Sapattikäskyä en ole koskaan nähnyt kenekään noudattavan.


      • torre12 kirjoitti:

        En nyt tajua. Kaikki 10 käskyä annettiin Siionin vuorella israelilaisia varten. Suurin osa maapallon väestä ei ole moisesta Raamatusta kuullutkaan, jossa tuollaista on.

        Jokaisella kansalla ja valtiolla on omat lakinsa, joilla kielletään tai ohjataan toimintaa.

        Sapattikäskyä en ole koskaan nähnyt kenekään noudattavan.

        Jos 10 käskyä annettiin vain Israelille, silloinhan pakanat saavat rauhassa tappaa, varastaa ja tehdä huorin. Vai sanooko Jumala jossakin kohtaa Raamattua, että nämä käskyt minä annan Israelille, muut kansat noudattakoon paikallista lainsäädäntöään?


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Jos 10 käskyä annettiin vain Israelille, silloinhan pakanat saavat rauhassa tappaa, varastaa ja tehdä huorin. Vai sanooko Jumala jossakin kohtaa Raamattua, että nämä käskyt minä annan Israelille, muut kansat noudattakoon paikallista lainsäädäntöään?

        En nyt tajua. Kaikille kansalaisille on sama laki oli sitten uskova ta pakana. Raamatussa olevat lait ovat siellä, eikä ne velvoita meitä. Meillä on omat lait, mutta emme saa tappaa emmekä varastaa. Tämä taitaa olla sama kaikkialla maailmassa.


      • jotk

        Käskyt koskevat niitä uskovia jotka uskovat että raamattu, 10 käskyä mukaanlukien on totta, eli Jumalan sanaa.
        Mutta ne ,jotka ei usko raamattuun heillä on tietysti maallinen lainsäädäntö, joka on toki kristityilläkin.


      • torre12 kirjoitti:

        En nyt tajua. Kaikille kansalaisille on sama laki oli sitten uskova ta pakana. Raamatussa olevat lait ovat siellä, eikä ne velvoita meitä. Meillä on omat lait, mutta emme saa tappaa emmekä varastaa. Tämä taitaa olla sama kaikkialla maailmassa.

        Miten ihmeessä Raamatussa olevat lait eivät velvoita meitä?


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Miten ihmeessä Raamatussa olevat lait eivät velvoita meitä?

        Saathan sinä vaikka surmata sapattina puita keräävän. jos koet sen sinulle kuuluvaksi laiksi.

        Et ota huomioon yhtä tärkeää asiaa: Raamatun mukaan siihen aikaan kaikilla kansoilla oli oma jumalansa, kuten Israelilla Israelin Jumala, Hän johti Raamatun mukaan jumalien kokoustakin.

        Ei kansat ja heidän jumalansa laatineet lakeja muille kansoille; ei Suomenkaan lait nyt koske muita maita ja kansoja.

        Koita järkiintyä.


      • 1234567---
        torre12 kirjoitti:

        En nyt tajua. Kaikki 10 käskyä annettiin Siionin vuorella israelilaisia varten. Suurin osa maapallon väestä ei ole moisesta Raamatusta kuullutkaan, jossa tuollaista on.

        Jokaisella kansalla ja valtiolla on omat lakinsa, joilla kielletään tai ohjataan toimintaa.

        Sapattikäskyä en ole koskaan nähnyt kenekään noudattavan.

        Luterilainen katekismus vuodelta 1948 Kymmenenkäskyä. Mitä Jumala kaikista näistä käskyistä sanoo ? Hän sanoo näin: Minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen NIILLE, JOTKA MINUA VIHAAVAT, mutta teen laupeuden tuhansille, JOTKA MINUA RAKASTAVAT JA PITÄVÄT MINUN KÄSKYNI.

        Mitä se on ? Jumala uhkaa rangaista kaikkia niitä, jotka rikkovat nämä käskyt. Sentähden meidän tulee peljätä Hänen VIHAANSA, niin ettemme riko näitä käskyjä. Mutta Hän lupaa armonsa ja kaikkea hyvää niille, JOTKA PITÄVÄT NÄMÄ KÄSKYT. Sentähden meidän tulee rakastaa Jumalaa, turvautua Häneen ja MIELELLÄMME ELÄÄ hÄNEN KÄSKYJENSÄ MUKAAN.

        Käydessäni Luterilaisen rippikoulun piti kymmenenkäskyn laki osata selityksineen ulkoa myöskin sapattikäsky: Muista pyhittää lepopäivä, seitsemäspäivä on Herran, sinun Jumalasi sapatti jne... Kinkereillä vielä tentattiin lisää.

        Siihen aikaan oli kalenterissa sapatti lauantai seitsemäntenäpäivänä.

        Joka ei pidä Hänen käskyjänsä ei ole Hänen omansa.

        Olen entinen Luterilainen.


      • 1234567--- kirjoitti:

        Luterilainen katekismus vuodelta 1948 Kymmenenkäskyä. Mitä Jumala kaikista näistä käskyistä sanoo ? Hän sanoo näin: Minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen NIILLE, JOTKA MINUA VIHAAVAT, mutta teen laupeuden tuhansille, JOTKA MINUA RAKASTAVAT JA PITÄVÄT MINUN KÄSKYNI.

        Mitä se on ? Jumala uhkaa rangaista kaikkia niitä, jotka rikkovat nämä käskyt. Sentähden meidän tulee peljätä Hänen VIHAANSA, niin ettemme riko näitä käskyjä. Mutta Hän lupaa armonsa ja kaikkea hyvää niille, JOTKA PITÄVÄT NÄMÄ KÄSKYT. Sentähden meidän tulee rakastaa Jumalaa, turvautua Häneen ja MIELELLÄMME ELÄÄ hÄNEN KÄSKYJENSÄ MUKAAN.

        Käydessäni Luterilaisen rippikoulun piti kymmenenkäskyn laki osata selityksineen ulkoa myöskin sapattikäsky: Muista pyhittää lepopäivä, seitsemäspäivä on Herran, sinun Jumalasi sapatti jne... Kinkereillä vielä tentattiin lisää.

        Siihen aikaan oli kalenterissa sapatti lauantai seitsemäntenäpäivänä.

        Joka ei pidä Hänen käskyjänsä ei ole Hänen omansa.

        Olen entinen Luterilainen.

        Jaa, En itse ole osannut samaistua israelilaiseen enkä muslimiin. Heille on aivan toiset käskyt.


      • DeadManWalks

        Uusi testamentti arameaksi? Liekö kreikasta se käännetty?

        Se on sitten käännös, ei alkukielinen teksit.


      • 1234567---
        torre12 kirjoitti:

        Jaa, En itse ole osannut samaistua israelilaiseen enkä muslimiin. Heille on aivan toiset käskyt.

        Jeesus sanoi: Sapatti on annettu ihmistä varten, kaikkia ihmisiä varten. Se annettiin 2000 vuotta ennen kuin juutalaisia oli edes olemassa.

        Autuas se mies, joka päivät ja yöt tutkii Herran lakia.


      • DeadManWalks kirjoitti:

        Uusi testamentti arameaksi? Liekö kreikasta se käännetty?

        Se on sitten käännös, ei alkukielinen teksit.

        Uusi testamentti on alunperin kirjoitettu arameaksi, ei kreikaksi, niin kuin väitetään. Tässä vankat todisteet siitä, että Uuden testamentin alkukieli on aramea, ei kreikka:
        eaglefeather.org/series/Ancient Culture Series/Was the New Testament Really Written in Greek.pdf


      • dikduk
        Kristitty.net kirjoitti:

        Uusi testamentti on alunperin kirjoitettu arameaksi, ei kreikaksi, niin kuin väitetään. Tässä vankat todisteet siitä, että Uuden testamentin alkukieli on aramea, ei kreikka:
        eaglefeather.org/series/Ancient Culture Series/Was the New Testament Really Written in Greek.pdf

        Tiede sanoo muuta ja kaikki UT:ssa olevat lainaukset heprealaisesta raamatusta eivät ole sieltä vaan ovat koinekäännöksestä LXX. Kreikka ja hellenismi näkyvät jopa siinä että kristillinen teologiakin joissakin tapauksissa pohjautuu juuri noihin vääriin käännöksiin.


      • dikduk kirjoitti:

        Tiede sanoo muuta ja kaikki UT:ssa olevat lainaukset heprealaisesta raamatusta eivät ole sieltä vaan ovat koinekäännöksestä LXX. Kreikka ja hellenismi näkyvät jopa siinä että kristillinen teologiakin joissakin tapauksissa pohjautuu juuri noihin vääriin käännöksiin.

        Selvästi et ole lukenut tuota teosta. UT on kirjoitettu arameaksi alunperin, ei kreikaksi.


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Selvästi et ole lukenut tuota teosta. UT on kirjoitettu arameaksi alunperin, ei kreikaksi.

        Kyllä sellainen vaikutelma on, että UT:n teokset on kirjoitettu kreikaksi alunperin.


      • torre12 kirjoitti:

        Kyllä sellainen vaikutelma on, että UT:n teokset on kirjoitettu kreikaksi alunperin.

        No sinä et ole lukenut tuota teosta johon linkitin, jossa on vankat argumentit sen puolesta, että UT on alunperin kirjoitettu arameaksi.


      • dikduk
        torre12 kirjoitti:

        Kyllä sellainen vaikutelma on, että UT:n teokset on kirjoitettu kreikaksi alunperin.

        Tieteellinen tutkimus on tullut tulokseen että alunpitäen ne kirjoitukset jotka nyt muodostavat UT:n on kirjoitettu kreikaksi. Sitten on kuppikuntia jotka jostain syystä väittävät että alkukieli olisikin aramea jopa heprea.


      • dikduk kirjoitti:

        Tieteellinen tutkimus on tullut tulokseen että alunpitäen ne kirjoitukset jotka nyt muodostavat UT:n on kirjoitettu kreikaksi. Sitten on kuppikuntia jotka jostain syystä väittävät että alkukieli olisikin aramea jopa heprea.

        Selvästi sinäkään et ole lukenut tuota teosta. Hopi hopi lukemaan.


      • Kristitty.net kirjoitti:

        No sinä et ole lukenut tuota teosta johon linkitin, jossa on vankat argumentit sen puolesta, että UT on alunperin kirjoitettu arameaksi.

        Meinaatko, että kreikkaa osannut Paavali olisi kirjoittanut esim. kreikankielisille korinttilaisille arameaksi? Mitä ihmeen järkeä siinä olisi ollut?


      • Tipale kirjoitti:

        Meinaatko, että kreikkaa osannut Paavali olisi kirjoittanut esim. kreikankielisille korinttilaisille arameaksi? Mitä ihmeen järkeä siinä olisi ollut?

        Ei mitään järkeä. Ja pitää lukea hänen mainostamaa teosta.


      • Tipale kirjoitti:

        Meinaatko, että kreikkaa osannut Paavali olisi kirjoittanut esim. kreikankielisille korinttilaisille arameaksi? Mitä ihmeen järkeä siinä olisi ollut?

        Lue vain tuo kirja ensin.


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Lue vain tuo kirja ensin.

        Siis pitäisi lukea jonkun mielipide? Ei taida kiinnostaa. Asioita on kyllä jo ihan perusteellisesti selvitetty.


      • torre12 kirjoitti:

        Siis pitäisi lukea jonkun mielipide? Ei taida kiinnostaa. Asioita on kyllä jo ihan perusteellisesti selvitetty.

        Jos sinua ei kiinnosta totuus, ei mahda mitään. Tuossa teoksessa on perinpohjaisesti selvitetty, että UT on alunperin kirjoitettu arameaksi, ei kreikaksi. Todisteena tästä on ns. jaetut sanat, aramean sana jolla on useampi merkitys, jotka löytyvät kreikankielisistä käännöksistä. Lukuisat arameismit UT:ssa. Kreikan kielioppi, joka on täysin väärin mutta on selvästi suora käännös arameasta. Ja paljon muuta.


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Jos sinua ei kiinnosta totuus, ei mahda mitään. Tuossa teoksessa on perinpohjaisesti selvitetty, että UT on alunperin kirjoitettu arameaksi, ei kreikaksi. Todisteena tästä on ns. jaetut sanat, aramean sana jolla on useampi merkitys, jotka löytyvät kreikankielisistä käännöksistä. Lukuisat arameismit UT:ssa. Kreikan kielioppi, joka on täysin väärin mutta on selvästi suora käännös arameasta. Ja paljon muuta.

        Aha. Minua tosiaan kiinnostaa aina totuus. En vain ole tottunut näkemään sitä yksittäisistä mielipiteistä. Ehkä "tuossa teoksessa" on se täysi totuus.

        Mutta miten jaetuista sanoista saadaan juuri aramean kieli?


      • torre12 kirjoitti:

        Aha. Minua tosiaan kiinnostaa aina totuus. En vain ole tottunut näkemään sitä yksittäisistä mielipiteistä. Ehkä "tuossa teoksessa" on se täysi totuus.

        Mutta miten jaetuista sanoista saadaan juuri aramean kieli?

        Jos aramean sana X voi tarkoittaa sekä A:ta että B:tä, ja kreikankielisistä käsikirjoituksista löytyy sekä A että B, tarkoittaa se, että tekstit on käännetty arameasta.

        Jos sinua kiinnostaa totuus, lue tuo teos. Löytyy sekä suomeksi että englanniksi.

        eaglefeather.org/series/Ancient Culture Series/Was the New Testament Really Written in Greek.pdf

        https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=sites&srcid=ZGVmYXVsdGRvbWFpbnxrb290dXRqb3VuaWx0YXxneDozNGI5YTY5OWViOThmZTVj


      • kui2

        Intohimona sapatti?


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Jos aramean sana X voi tarkoittaa sekä A:ta että B:tä, ja kreikankielisistä käsikirjoituksista löytyy sekä A että B, tarkoittaa se, että tekstit on käännetty arameasta.

        Jos sinua kiinnostaa totuus, lue tuo teos. Löytyy sekä suomeksi että englanniksi.

        eaglefeather.org/series/Ancient Culture Series/Was the New Testament Really Written in Greek.pdf

        https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=sites&srcid=ZGVmYXVsdGRvbWFpbnxrb290dXRqb3VuaWx0YXxneDozNGI5YTY5OWViOThmZTVj

        Eli kyseessä on israelilainen teos alusta loppuun.


    • Sunnuntaisapatti

      Jeesus muutti sapatin sunnuntaille. Me kristityt totellaan Jeesusta ja vietetään sapattia sunnuntaina.

      • Kerro vielä missä kohtaa Raamattua sanotaan, että Jeesus muutti sapatin sunnuntaille? Annas tulla luku ja jae.


      • ajoi.sta

        Ihmiset voi muuttaa päiviä. Jokaisella vois olla ikioma almanakkakin, jossa toinen olis maanantaissa kun toinen jo keskiviikossa, tai joku vaikka seuraavan viikon tiistaissa. Mutta se, että ihmiset eläis jotain päivää : "tänään on se ja se " päivä, ei kuitenkaan välttämättä muuta "todellista" aikaa ja s e n raamatullisia merkitystä.
        Se, että Herra on pyhittänyt jotain, jonka Hän lisäksi on vahvistanut käskyllä , laittaa mielestäni vähintään miettimään miksi.

        Lisäksi raamatun tekstissä on olemassa (Hebrean kirjainten lukuarvojen) seitsemän jaollisuus.

        Pyhittää, tarkoittaa erottamista erilleen "tavallisesta" arjesta ja /tai sen erottamista mikä on pyhän ja epäpyhän välinen ero .
        Ei siis varsinaisesti sitä, mikä on "päivien" hengellinen ero, josta Paavali sanoi, että "toinen pitää yhden päivän toista parempana, toinen pitää kaikki päivät yhtä hyvänä ,olkoon kukin omasta mielestään varma" Room.14:5
        vaan juurikin miten ymmärtää ne alkuperäiset juhla-aikojen merkitykset kuten sapatti ja muut Juutalaiset juhlat ja niiden alkuperäinen merkitys.

        Sillion aika ja ajanjaksot itsessään loisivat odotuksen ja jännitteen erilaisten juhlien ja myös 7 päiväisen viikon rytmissä. (myös viikottaisine sapatteineen)

        Jolloin aika ei olisi vain tasaista "mattoa" jossa aika mataa, vaan pitäisi sisällään myös tarkoituksenmukaista, sisälle ladattua dynamiikkaa, jonka Jumala on siihen laittanut.


      • ajoi.sta kirjoitti:

        Ihmiset voi muuttaa päiviä. Jokaisella vois olla ikioma almanakkakin, jossa toinen olis maanantaissa kun toinen jo keskiviikossa, tai joku vaikka seuraavan viikon tiistaissa. Mutta se, että ihmiset eläis jotain päivää : "tänään on se ja se " päivä, ei kuitenkaan välttämättä muuta "todellista" aikaa ja s e n raamatullisia merkitystä.
        Se, että Herra on pyhittänyt jotain, jonka Hän lisäksi on vahvistanut käskyllä , laittaa mielestäni vähintään miettimään miksi.

        Lisäksi raamatun tekstissä on olemassa (Hebrean kirjainten lukuarvojen) seitsemän jaollisuus.

        Pyhittää, tarkoittaa erottamista erilleen "tavallisesta" arjesta ja /tai sen erottamista mikä on pyhän ja epäpyhän välinen ero .
        Ei siis varsinaisesti sitä, mikä on "päivien" hengellinen ero, josta Paavali sanoi, että "toinen pitää yhden päivän toista parempana, toinen pitää kaikki päivät yhtä hyvänä ,olkoon kukin omasta mielestään varma" Room.14:5
        vaan juurikin miten ymmärtää ne alkuperäiset juhla-aikojen merkitykset kuten sapatti ja muut Juutalaiset juhlat ja niiden alkuperäinen merkitys.

        Sillion aika ja ajanjaksot itsessään loisivat odotuksen ja jännitteen erilaisten juhlien ja myös 7 päiväisen viikon rytmissä. (myös viikottaisine sapatteineen)

        Jolloin aika ei olisi vain tasaista "mattoa" jossa aika mataa, vaan pitäisi sisällään myös tarkoituksenmukaista, sisälle ladattua dynamiikkaa, jonka Jumala on siihen laittanut.

        Paavali ei Roomalaiskirjeen luvussa 14 puhu sanaakaan sapatista. Luvun konteksi paljastuu jakeesti yksi, älkää väitelkö mielipiteistä. Sapattikäsky on kymmenestä käskystä neljäs ja sen rikkomisesta on määrätty kuolemanrangaistus, tuskin siis mikään mielipidekysymys. Jakeesta kuusi käy selvästi ilmi että Paavali tarkoittaa paastopäiviä tai muita päiviä, joista ei Raamatussa ole mitään käskyä.


      • 1234567---
        ajoi.sta kirjoitti:

        Ihmiset voi muuttaa päiviä. Jokaisella vois olla ikioma almanakkakin, jossa toinen olis maanantaissa kun toinen jo keskiviikossa, tai joku vaikka seuraavan viikon tiistaissa. Mutta se, että ihmiset eläis jotain päivää : "tänään on se ja se " päivä, ei kuitenkaan välttämättä muuta "todellista" aikaa ja s e n raamatullisia merkitystä.
        Se, että Herra on pyhittänyt jotain, jonka Hän lisäksi on vahvistanut käskyllä , laittaa mielestäni vähintään miettimään miksi.

        Lisäksi raamatun tekstissä on olemassa (Hebrean kirjainten lukuarvojen) seitsemän jaollisuus.

        Pyhittää, tarkoittaa erottamista erilleen "tavallisesta" arjesta ja /tai sen erottamista mikä on pyhän ja epäpyhän välinen ero .
        Ei siis varsinaisesti sitä, mikä on "päivien" hengellinen ero, josta Paavali sanoi, että "toinen pitää yhden päivän toista parempana, toinen pitää kaikki päivät yhtä hyvänä ,olkoon kukin omasta mielestään varma" Room.14:5
        vaan juurikin miten ymmärtää ne alkuperäiset juhla-aikojen merkitykset kuten sapatti ja muut Juutalaiset juhlat ja niiden alkuperäinen merkitys.

        Sillion aika ja ajanjaksot itsessään loisivat odotuksen ja jännitteen erilaisten juhlien ja myös 7 päiväisen viikon rytmissä. (myös viikottaisine sapatteineen)

        Jolloin aika ei olisi vain tasaista "mattoa" jossa aika mataa, vaan pitäisi sisällään myös tarkoituksenmukaista, sisälle ladattua dynamiikkaa, jonka Jumala on siihen laittanut.

        Lainlaatijat eivät sano, EI, EI että yksi pitää yhdenpäivän, toinen toisen päivän parempana.

        SUNNUNTAI: Eurooppalaisen SFS - EN 28601 STANDARDIN mukaan seitsemäs ja viimeinen viikonpäivä. Länsimaissa sunnuntai on perinteellinen viikottainen ja SAMALLA LAKISÄÄTEINEN vapaapäivä.

        Kellä VALTA he lakeja säätävät ! Aikoinaan adventistit eivät saaneet pitää kauppojaan sunnuntaisin auki, vaikka sapatti heillä lauantai. Laki koski KAIKKIA. Tällä hetkellä on toisenlainen laki kaupat saavat olla sunnuntaisin auki. Saas nähdä mitä aika tuo tullessaan.

        Ei lainlaatijat Jumalan käskyistä välitä.

        Jumalan merkki on sapatti !


      • aj.oista
        Kristitty.net kirjoitti:

        Paavali ei Roomalaiskirjeen luvussa 14 puhu sanaakaan sapatista. Luvun konteksi paljastuu jakeesti yksi, älkää väitelkö mielipiteistä. Sapattikäsky on kymmenestä käskystä neljäs ja sen rikkomisesta on määrätty kuolemanrangaistus, tuskin siis mikään mielipidekysymys. Jakeesta kuusi käy selvästi ilmi että Paavali tarkoittaa paastopäiviä tai muita päiviä, joista ei Raamatussa ole mitään käskyä.

        Ehkä paavali ei viitanut sapattiin, mutta joka tapauksessa ihmiset saattavat erotella päiviä keskenään. Joten he jokatapauksessa arvottavat sapattia kukin tavallaan.

        Tämä koskee siis niitä, joilla on tieto kymmenestä kaskystä, neljäs mukaanlukien.
        Yhtäkaikki ainakin itse perjantai iltaisin mietin.. tarkemmin tekosiani ja suhdetta yläkertaan.
        En nyt halua tehdä tästä lakihenkistä kenellekkään, mutta ainakin itse koen sapatin omalla tavallaan merkitykselliseksi.


      • aj.oista kirjoitti:

        Ehkä paavali ei viitanut sapattiin, mutta joka tapauksessa ihmiset saattavat erotella päiviä keskenään. Joten he jokatapauksessa arvottavat sapattia kukin tavallaan.

        Tämä koskee siis niitä, joilla on tieto kymmenestä kaskystä, neljäs mukaanlukien.
        Yhtäkaikki ainakin itse perjantai iltaisin mietin.. tarkemmin tekosiani ja suhdetta yläkertaan.
        En nyt halua tehdä tästä lakihenkistä kenellekkään, mutta ainakin itse koen sapatin omalla tavallaan merkitykselliseksi.

        Paavali ei Room. 14:5 jakeessa puhu sanaakaan sapatista. Sapatti on viikon seitsemäs päivä, jonka Jumala jo luomisviikolla siunasi ja pyhitti ja kymmenessä käskyssä käskee meidän pyhittää.


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Paavali ei Room. 14:5 jakeessa puhu sanaakaan sapatista. Sapatti on viikon seitsemäs päivä, jonka Jumala jo luomisviikolla siunasi ja pyhitti ja kymmenessä käskyssä käskee meidän pyhittää.

        Tavallaan oli sattumaa kuinka monta päivää luomiseen meni. Raamatun mukaan kuusi. Olisi voinut mennä kaksikin päivää tai kuukausi.


      • norbeta

        "Kuusi päivää tee työtä mutta seitsemäs"
        .. sisältää tämän jaollisuuden. Ehkä
        Jumala halusi erotaa myös päivät ja ajat
        toisistaan, että olis arki ja lepo sekä viikkorytmi .
        Eli sama periaate, kuin luomisviikolla..


      • norbeta kirjoitti:

        "Kuusi päivää tee työtä mutta seitsemäs"
        .. sisältää tämän jaollisuuden. Ehkä
        Jumala halusi erotaa myös päivät ja ajat
        toisistaan, että olis arki ja lepo sekä viikkorytmi .
        Eli sama periaate, kuin luomisviikolla..

        Eli kaikkeutta ei voinut tehdä muussa ajassa kuin juuri kuudessa päivässä?

        Menee jo aivan luulojen varaan.

        Me teemme hommiamme kukin kuten itselle sopii ja jaksaa. Työviikko on nykyään viisipäiväinen, mutta on muitakin tapoja toimia.


      • 1234567---

        WIKIPEDIA SUNNUNTAI.
        Juutalaisen sapatinvieton merkitys on myöhemmin siirretty sunnuntaihin. Tämä tapahtui Roomalaiskatolisen kirkon toimesta Laodikean kirkolliskokouksessa 400-luvun alkupuolella. Tätä ennen, sekä JUUTALAISET, ETTÄ KRISTITYT VIETTIVÄT PYHÄPÄIVÄNÄÄN SAPATTIA LAUANTAITA.
        Kirkkohistorioitsijoiden mukaan ensimmäisellä vuosisadalla MYÖS KAIKKI KRISTILLISET SEURAKUNNAT VIETTIVÄT SAPATTIA LEPOPÄIVÄNÄÄN.
        300-luvun alussa Rooman seurakunnasta muotoutui Valtion kirkko, mikä sai loppuhuipennuksensa 500-luvun alussa. Näiden muutosten lomassa kirkko muokkautui osittain silloisen yhteiskunnan mukaisesti. Yksi muutos oli se, että KIRKKO LOPETTI SAPATIN VIETON, ja siirtyi viettämään lepopäivänään ja jumalanpalveluspäivänään sunnuntaita, JONKA KEISARI KONSTANTINUS OLI JO MÄÄRÄNNYT ROOMAN VALTAKUNNAN VIRALLISEKSI LEPOPÄIVÄKSI.
        Monet tutkijat, myös katolinen kirkko SIJOITTAA TÄMÄN LEPOPÄIVÄMUUTOKSEN VUOTEEN 364 jKr. JOLLOIN KATOLISESSA LAODIKEAN KONSIILISSA PAAVI LIPERIUKSEN JOHDOLLA KEHOITETTIIN KIRKON JÄSENIÄ SAPATIN SIJASTA ALKAMAAN KUNNIOITTAA SUNNUNTAITA.

        Jesaja kirjoittaa: Maa on saastunut asukkaittensa alla, sillä he ovat rikkoneet lait, muuttaneet käskyt hyljänneet iankaikkisen liiton.

        Dan.7:25. Hän puhuu sanoja Korkeinta vastaan ja hävittää Korkeimman pyhiä. Hän pyrkii muuttamaan ajat ja lain, ja ne annetaan hänen käteensä ajaksi ja kahdeksi ajaksi ja puoleksi ajaksi.


      • norbeta
        torre12 kirjoitti:

        Eli kaikkeutta ei voinut tehdä muussa ajassa kuin juuri kuudessa päivässä?

        Menee jo aivan luulojen varaan.

        Me teemme hommiamme kukin kuten itselle sopii ja jaksaa. Työviikko on nykyään viisipäiväinen, mutta on muitakin tapoja toimia.

        Joku on joskus sanonut että Jumala olisi voinut luoda kaiken hetkessä, mutta koska ( jos uskotaan kuuteen päivään ) hän loi eri päivinä, silloin hän loi niin, eikä kysellyt .


      • dikduk
        norbeta kirjoitti:

        Joku on joskus sanonut että Jumala olisi voinut luoda kaiken hetkessä, mutta koska ( jos uskotaan kuuteen päivään ) hän loi eri päivinä, silloin hän loi niin, eikä kysellyt .

        Maapallon vuorokausi on 24t johtuen oman aurikonkuntamme olosuhteista ja planeettamme paikasta siinä, muualla muu. Mikä siis olisi "päivä" ennen aurinkoa ja omaa planeettaamme ?


      • n.beta

        Aurinko ja kuu luotiin neljäntenä päivänä. Ensimmäisenä päivänä valo erotettiin pimeydestä, joten ensimmäiset kolme päivää oli jotenkin erilaisia..?
        Neljännen ja viidennen (keskiviikko-torstai,- jos oletetaan että sunnuntai oli laskussa ensimmäinen ) välinen yö olis ollut ensimmäinen virallinen yö, jossa oli kuu päällä, ja torstai aamu ensimmäinen aamu, jolloin aurinko oli päällä.


      • n.beta kirjoitti:

        Aurinko ja kuu luotiin neljäntenä päivänä. Ensimmäisenä päivänä valo erotettiin pimeydestä, joten ensimmäiset kolme päivää oli jotenkin erilaisia..?
        Neljännen ja viidennen (keskiviikko-torstai,- jos oletetaan että sunnuntai oli laskussa ensimmäinen ) välinen yö olis ollut ensimmäinen virallinen yö, jossa oli kuu päällä, ja torstai aamu ensimmäinen aamu, jolloin aurinko oli päällä.

        Ei ole olemassa sellaista. Valoa on, kun tiettyyn paikkaan alkaa tulla aurinkoa, muualla on pimeä yö. Älä usko kaikkea.

        Eikä ole mitään tehty "valoksi yöllä"- kuuta, koska kuu on kivi ilman valoa. Raamattu on idioottiren tekemä kirja, johon idiootit uskovat.


      • beta

        Oliko edesmennyt Presidentti Kyösti Kallio, tai vapaustaistelija Martin Luher King sinusta i- diootteja ?


      • beta kirjoitti:

        Oliko edesmennyt Presidentti Kyösti Kallio, tai vapaustaistelija Martin Luher King sinusta i- diootteja ?

        Siinä mielessä kyllä, jos uskoivat Raamattuun totuutena. No, idealistikin voi olla viisas, vaikka uskoisikin Raamattuun. Raamatussa on silti hölmöjä juttuja, kuten uskovien voivan juoda kuolettavaa,

        Tuossa kuudessa päivässä luomisessa ei ole varmaan mitään muuta, Siinä ajassa se meni Raamatun mukaan. Mutta se kaikki on niin epäuskottavaa.


      • torre12 kirjoitti:

        Ei ole olemassa sellaista. Valoa on, kun tiettyyn paikkaan alkaa tulla aurinkoa, muualla on pimeä yö. Älä usko kaikkea.

        Eikä ole mitään tehty "valoksi yöllä"- kuuta, koska kuu on kivi ilman valoa. Raamattu on idioottiren tekemä kirja, johon idiootit uskovat.

        Oletko koskaan kuullut sellaista sanontaa, että millä toisia nimittelee on itse sellainen. Me on opetettu tämä totuus jo lapsille. :)

        ps. En halua nimitellä sinua idiootiksi, koska et ole idiootti.


      • Yksi_usko kirjoitti:

        Oletko koskaan kuullut sellaista sanontaa, että millä toisia nimittelee on itse sellainen. Me on opetettu tämä totuus jo lapsille. :)

        ps. En halua nimitellä sinua idiootiksi, koska et ole idiootti.

        Joo, mutta onhan Raamatussa juttuja, joita ei voi totena pitää. Mutta silti monet pitävät niitä totena. Saattaisi olla naurussa pitelemistä, jos alkuperäiset kirjoittajat kuulisivat heidän tarinoitaan pidettävän nykyään totena.


      • kui2

        "Ei siis varsinaisesti sitä, mikä on "päivien" hengellinen ero, josta Paavali sanoi, että "toinen pitää yhden päivän toista parempana, toinen pitää kaikki päivät yhtä hyvänä ,olkoon kukin omasta mielestään varma" Room.14:5"

        Niin kertokaa mitä tuo Raamatunlause itsekullekin puhuu? Minulle sitä että kaikki päivät ovat yhtä hyviä ja kukin päättäköön mitä niistä ajattelee ja olkoon varma. -Siinähän lukee niin! Eli ei noist mitään ongelmaa tarvis tehdä. Vai mitä siinä muka lukee?


    • tornisoturi

      Sapatilla on varsin suuri merkitys esim, työelämässä, koska sen varjolla saadaan sapattina tehdystä työstä hyvät korvaukset verrattuna arkena tehtyyn askareeseen. Tulee mieleen näin äkkiseltään josko käskyjen laatijalla olisi ollut mielessään tämä Juutalaisten perisynti, nimittäin patologinen ahneus.

      • Mitä korvauksia muka nykyään saa sapattina? Sunnuntaina tehdystä työstä saa lisiä, ei sapattina.


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Mitä korvauksia muka nykyään saa sapattina? Sunnuntaina tehdystä työstä saa lisiä, ei sapattina.

        Tavallinen kansa pitää sunnuntaita sapattina eikä mihinkään ikivanhaan sapattikäytäntöön ole mielekästä palata.


      • sage8 kirjoitti:

        Tavallinen kansa pitää sunnuntaita sapattina eikä mihinkään ikivanhaan sapattikäytäntöön ole mielekästä palata.

        Kun olin pieni, niin lauantai oli työ- ja koulupäivä.


      • torre12 kirjoitti:

        Kun olin pieni, niin lauantai oli työ- ja koulupäivä.

        Samat muistot on minullakin. Nykyisin harvempi uskovainenkaan viettää edes lepopäivää jos siitä on vain henkilökohtaista hyötyä. Eikä kauppojen aukioloa sunnuntaisin paheksu enää kukaan koska se on jo tavallista arkipäivää.


      • sage8 kirjoitti:

        Samat muistot on minullakin. Nykyisin harvempi uskovainenkaan viettää edes lepopäivää jos siitä on vain henkilökohtaista hyötyä. Eikä kauppojen aukioloa sunnuntaisin paheksu enää kukaan koska se on jo tavallista arkipäivää.

        Olen ollut uskovien parissa niin paljon, että tiedän, ettei kukaan piittaa sapattilaista mitään. Siinä he kantavat mökkisaunaan puita sapattinakin, vaikka Jumala määrää tapettavaksi siitä. No onneksi Jumala määrää vain Raamatussa; ei enää koskaan.


      • sage8 kirjoitti:

        Tavallinen kansa pitää sunnuntaita sapattina eikä mihinkään ikivanhaan sapattikäytäntöön ole mielekästä palata.

        Ai ei ole mielekästä palata ikivanhaan sapattikäytäntöön? Eli kymmentä käskyä ei kannata noudattaa, koska kyseessä on ikivanha käytäntö? Rakkauden kaksoiskäsky on sekin vuosituhansia vanha, ilmeisesti sekin on hylättävä ikivanhana käytäntönä?


      • 1234567---
        sage8 kirjoitti:

        Tavallinen kansa pitää sunnuntaita sapattina eikä mihinkään ikivanhaan sapattikäytäntöön ole mielekästä palata.

        Kymmenenkäskyn laki on ikuinen ja muuttamaton.

        Raamatut vuosilta 1642 1903 Ilm.22:14 Autuaat ovat na, jotka Hänen käskynsä pitävät, että heidän voimansa elämän puussa olisi ja he porteista kaupunkiin sisälle menisivät.

        Pedonmerkki on sunnuntai, ihmiskäsky pyhäksi.. Saa KAIKKI suuret ja pienet kumartamaan itseään peto, jonka kuolinhaava tekee parantumistaan.


      • 1234567--- kirjoitti:

        Kymmenenkäskyn laki on ikuinen ja muuttamaton.

        Raamatut vuosilta 1642 1903 Ilm.22:14 Autuaat ovat na, jotka Hänen käskynsä pitävät, että heidän voimansa elämän puussa olisi ja he porteista kaupunkiin sisälle menisivät.

        Pedonmerkki on sunnuntai, ihmiskäsky pyhäksi.. Saa KAIKKI suuret ja pienet kumartamaan itseään peto, jonka kuolinhaava tekee parantumistaan.

        Juu. Nämä (kymmenen käskyä) on annettu Siionin vuorella israelilaisia varten.

        Meistä harva on israelilainen,


      • 1234567---
        torre12 kirjoitti:

        Juu. Nämä (kymmenen käskyä) on annettu Siionin vuorella israelilaisia varten.

        Meistä harva on israelilainen,

        Kymmenenkäskyn laki. Kertoo myöskin 1700-luvun Luterilaiset virret. Virsi 361. 5. Ann' sinun PYHÄ LAKIS mull' olla ojennus. Tääll' virkan ' töisä kaikis,' Niin etten horjahtais,.'

        135. 1. Nää käskysanaa KYMMENEN, ne meille kautta Mooseksen Jumala itse ilmoitti, ja Siinailla kirjoitti. AH HERRA ARMAHDA.
        136.1. Ken tahtoo olla KRISTITTY JA KRISTITTYNÄ KUOLLA, EI SILLE OUTO PEITETTY, SAA HERRAN LAKI OLLA, JONK' ANTOI ITSE JUMALA.


      • 1234567--- kirjoitti:

        Kymmenenkäskyn laki. Kertoo myöskin 1700-luvun Luterilaiset virret. Virsi 361. 5. Ann' sinun PYHÄ LAKIS mull' olla ojennus. Tääll' virkan ' töisä kaikis,' Niin etten horjahtais,.'

        135. 1. Nää käskysanaa KYMMENEN, ne meille kautta Mooseksen Jumala itse ilmoitti, ja Siinailla kirjoitti. AH HERRA ARMAHDA.
        136.1. Ken tahtoo olla KRISTITTY JA KRISTITTYNÄ KUOLLA, EI SILLE OUTO PEITETTY, SAA HERRAN LAKI OLLA, JONK' ANTOI ITSE JUMALA.

        Raamattu sanoo jotain ihan muuta. Lait ja kaikki muukin annettiin israelilaisille.

        Aivan sama jos katsoisit Koraanista, ja noudattaisit sitä.


      • 1234567---
        torre12 kirjoitti:

        Raamattu sanoo jotain ihan muuta. Lait ja kaikki muukin annettiin israelilaisille.

        Aivan sama jos katsoisit Koraanista, ja noudattaisit sitä.

        Ilm.14:12. Tässä on pyhien kärsivällisyys, niiden, jotka pitävät Jumalan käskyt ja Jeesuksen uskon.


      • 1234567--- kirjoitti:

        Ilm.14:12. Tässä on pyhien kärsivällisyys, niiden, jotka pitävät Jumalan käskyt ja Jeesuksen uskon.

        Aha. Miksi Raamattu sitten sanoo, että mm. kymmenen käskyä on annettu israelilaisia varten.

        Ei kannata ihmetellä kun Raamattua pidetään ristiriitaisena. Vai tarkoittikohan Ilmestyskirja israelilaisia: eihän Raamatussa muita olekaan.


      • 1234567---
        torre12 kirjoitti:

        Aha. Miksi Raamattu sitten sanoo, että mm. kymmenen käskyä on annettu israelilaisia varten.

        Ei kannata ihmetellä kun Raamattua pidetään ristiriitaisena. Vai tarkoittikohan Ilmestyskirja israelilaisia: eihän Raamatussa muita olekaan.

        Markus 16 luku. Enkeli ilmoittaa Jeesuksen nousseen kuolleista. Jeesus ilmestyy Maria Magdaleenalle ja opetuslapsilleen. Lähettää opetuslapset saarnaamaan evankeliumia. Hänet otetaan ylös taivaaseen.
        15. Ja Hän sanoi heille: MENKÄÄ KAIKKEEN MAAILMAAN JA SAARNATKAA EVANKELIUMIA KAIKILLE LUODUILLE.

        Laki on hyvä Laki on Pyhä ja evankeelinen.


      • torre
        1234567--- kirjoitti:

        Markus 16 luku. Enkeli ilmoittaa Jeesuksen nousseen kuolleista. Jeesus ilmestyy Maria Magdaleenalle ja opetuslapsilleen. Lähettää opetuslapset saarnaamaan evankeliumia. Hänet otetaan ylös taivaaseen.
        15. Ja Hän sanoi heille: MENKÄÄ KAIKKEEN MAAILMAAN JA SAARNATKAA EVANKELIUMIA KAIKILLE LUODUILLE.

        Laki on hyvä Laki on Pyhä ja evankeelinen.

        Joo. Onko muka menty kaikkeen maailmaan? Heikkoa on. Ennen aikaan mentiin Suomeen asti ja Etelä-Amerikkaan.

        Onko hyvä laki, kun lapsisiakin pitää surmata?


    • Minun Katekismuksessani muista pyhittää lepopäivä oli kolmas käsky. Neljäs käsky oli kunnioita isääsi ja äitiäsi.

      • Sinun katekismuksesi on katolisen kirkon väärentämä. Laske itse Raamatustasi, monesko käsky sapattikäsky on. Huomaat, että katolinen kirkko on katekismuksesta poistanut toisen käskyn.


      • Thoyssa-eirek

        Jaa sen että älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa äläkä palvo tai kumarra niitä?


    • lainkiivailijalletöitä

      Ammattiyhdistysliike on taistellut sapatin lepopäiväksi. Sehän on meille lepopäivä. Ja jos oikein raamatullisia haluamme olla, niin meidän pitäisi sitten Sunnuntaina mennä töihin. Jos kerran on käsky levätä yksi päivä, niin samalla tavalla on käsky tehdä kuusi päivää töitä. Luomisessa asetettu käsky tehdä töitä kuutena päivänä eikä vietellä omia ylimääräisiä sapattejaan laiskotellen.

      Ja yhtä tärkeä käsky olisi myös olla antamatta väärä todistusta lähimmäisestä. Toisin sanoen ei juoruilla asioista, jotka eivät pidä paikkaansa. Jos laista kiivaillaan, niin siitäkin tulisi kiivailla sekä siitä ettei saa tavoitella mitään mikä on toisen omaa, eli ei saisi olla ahne eikä kateellinen toiselle siten että pyrkisi rikastumaan toisen kustannuksella. Siinä olisi myös oiva lainkiivailun paikka.

      • Olet aivan oikeassa, meidän tulee tehdä kuusi päivää työtä ja levätä sapattina, ei sunnuntaina.


      • perheellinen

        Voi voi sunnuntaina tehdään kotitöitä. Töitä ne ovat kotityötkin.


      • perheellinenn

        Voi voi töitä ne ovat kotityötkin. Sunnuntaina tehdään kotitöitä.


      • kristuksenusko

        Mutta jos me noudatamme yhtä lainkohtaa, niin meidän tulee noudattaa kaikkia muitakin. Ei ole olemassa sellaista lakihenkisyyttä, että kiihkoilet yhden lain puolesta, josta ei edes kukaan tiedä miten sitä pitäisi noudattaa ja jätät muut käskyt ja ohjeet noudattamatta. Se ei ole raamatullista.

        Joskaan ei lakihenkisyys ole muutoinkaan uudessa liitossa raamatullista. Sille ei löydy kokonaisvaltaista tukea, vaan sille löytää tukea erottamalla lauseita asiayhteydestään sekä luomalla erilaisia käännösversioita asioista. Usko Jeesukseen ei voi olla sellaista.


      • 1234567---
        kristuksenusko kirjoitti:

        Mutta jos me noudatamme yhtä lainkohtaa, niin meidän tulee noudattaa kaikkia muitakin. Ei ole olemassa sellaista lakihenkisyyttä, että kiihkoilet yhden lain puolesta, josta ei edes kukaan tiedä miten sitä pitäisi noudattaa ja jätät muut käskyt ja ohjeet noudattamatta. Se ei ole raamatullista.

        Joskaan ei lakihenkisyys ole muutoinkaan uudessa liitossa raamatullista. Sille ei löydy kokonaisvaltaista tukea, vaan sille löytää tukea erottamalla lauseita asiayhteydestään sekä luomalla erilaisia käännösversioita asioista. Usko Jeesukseen ei voi olla sellaista.

        Sapattihan luetaan nykyään kuuluvaksi arkipäivien joukkoon. Sapatti on pyhäpäivä, eikä arkipäivä. Jumalan siunaama ja pyhittämä, joten pyhyys on sapatin yllä.


      • kristuksenusko kirjoitti:

        Mutta jos me noudatamme yhtä lainkohtaa, niin meidän tulee noudattaa kaikkia muitakin. Ei ole olemassa sellaista lakihenkisyyttä, että kiihkoilet yhden lain puolesta, josta ei edes kukaan tiedä miten sitä pitäisi noudattaa ja jätät muut käskyt ja ohjeet noudattamatta. Se ei ole raamatullista.

        Joskaan ei lakihenkisyys ole muutoinkaan uudessa liitossa raamatullista. Sille ei löydy kokonaisvaltaista tukea, vaan sille löytää tukea erottamalla lauseita asiayhteydestään sekä luomalla erilaisia käännösversioita asioista. Usko Jeesukseen ei voi olla sellaista.

        Tietysti tulee noudattaa koko lakia. Mutta tämän ketjun konteksti on sapatti. Siksi täällä jauhetaan sapattikäskyn noudattamisesta.

        Siinä ei ole mitään lakihenkistä, että noudattaa Jumalan pyhää lakia. Missään kohtaa Raamattua ei yhtään ketään moitita Jumalan pyhän lain noudattamisesta.


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Tietysti tulee noudattaa koko lakia. Mutta tämän ketjun konteksti on sapatti. Siksi täällä jauhetaan sapattikäskyn noudattamisesta.

        Siinä ei ole mitään lakihenkistä, että noudattaa Jumalan pyhää lakia. Missään kohtaa Raamattua ei yhtään ketään moitita Jumalan pyhän lain noudattamisesta.

        Suomessa on minun elinaikana levätty sunnuntaina, ei lauantaina.


      • 1234567---
        torre12 kirjoitti:

        Suomessa on minun elinaikana levätty sunnuntaina, ei lauantaina.

        Saa KAIKKI suuret ja pienet kumartamaan itseään peto, joka Jumalan käskyi wastaan räyskyi.

        1700-luvun Luterilaiset virret kertovat pedosta antikristuksesta paavista, joka tosiaankin Jumalan käskyi wastaan räyskyi.

        Monet tutkijat, myös katolinen kirkko sijoittaa tämän lepopäivämuutoksen vuoteen 364 jKr. jolloin katolisessa Laodikean konsiilissa Paavi Liperiuksen johdolla kehoitettiin kirkon jäseniä sapatin sijasta alkamaan kunnioittaa sunnuntaita.

        Näin nykyinen Paavi. Kotimaa24 3.8.2014. Paavin kymmenen ohjetta onneen 5:des ohje: Pyhitä lepopäivä sunnuntai on perheen aikaa.


      • 1234567--- kirjoitti:

        Saa KAIKKI suuret ja pienet kumartamaan itseään peto, joka Jumalan käskyi wastaan räyskyi.

        1700-luvun Luterilaiset virret kertovat pedosta antikristuksesta paavista, joka tosiaankin Jumalan käskyi wastaan räyskyi.

        Monet tutkijat, myös katolinen kirkko sijoittaa tämän lepopäivämuutoksen vuoteen 364 jKr. jolloin katolisessa Laodikean konsiilissa Paavi Liperiuksen johdolla kehoitettiin kirkon jäseniä sapatin sijasta alkamaan kunnioittaa sunnuntaita.

        Näin nykyinen Paavi. Kotimaa24 3.8.2014. Paavin kymmenen ohjetta onneen 5:des ohje: Pyhitä lepopäivä sunnuntai on perheen aikaa.

        Aivan sama. Ei Suomessa eikä jossain Japanissa ole piitattu koko asiasta.


      • torre12 kirjoitti:

        Aivan sama. Ei Suomessa eikä jossain Japanissa ole piitattu koko asiasta.

        Se on aivan se ja sama mitä yhteiskunta tekee. Jumala on jo luomisviikolla siunannut ja pyhittänyt sapatinpäivän, siksi sapatti on pyhä. Kymmenessä käskyssä Jumala käskee meidän pyhittää sapatin.


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Se on aivan se ja sama mitä yhteiskunta tekee. Jumala on jo luomisviikolla siunannut ja pyhittänyt sapatinpäivän, siksi sapatti on pyhä. Kymmenessä käskyssä Jumala käskee meidän pyhittää sapatin.

        Meidän pitää pyhittää sapatti? Ei Jumala ole meille mitään sanonut. Raamatussa on pääosassa Israelin Jumala.

        Luomisviikolla Raamattu ei näytä puhuvan mitään sapaista. Olet vain vauhko.


      • torre12 kirjoitti:

        Meidän pitää pyhittää sapatti? Ei Jumala ole meille mitään sanonut. Raamatussa on pääosassa Israelin Jumala.

        Luomisviikolla Raamattu ei näytä puhuvan mitään sapaista. Olet vain vauhko.

        Luomisviikolla, ennen kuin maailmassa oli ainuttakaan juutalaista, Jumala siunasi ja pyhitti sapatinpäivän. Tämä on Jumalan sana.

        "Niin tulivat valmiiksi taivas ja maa kaikkine joukkoinensa. Ja Jumala päätti seitsemäntenä päivänä työnsä, jonka hän oli tehnyt, ja lepäsi seitsemäntenä päivänä kaikesta työstänsä, jonka hän oli tehnyt. Ja Jumala siunasi seitsemännen päivän ja pyhitti sen, koska hän sinä päivänä lepäsi kaikesta luomistyöstänsä, jonka hän oli tehnyt." (1. Moos. 2:1-3)


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Luomisviikolla, ennen kuin maailmassa oli ainuttakaan juutalaista, Jumala siunasi ja pyhitti sapatinpäivän. Tämä on Jumalan sana.

        "Niin tulivat valmiiksi taivas ja maa kaikkine joukkoinensa. Ja Jumala päätti seitsemäntenä päivänä työnsä, jonka hän oli tehnyt, ja lepäsi seitsemäntenä päivänä kaikesta työstänsä, jonka hän oli tehnyt. Ja Jumala siunasi seitsemännen päivän ja pyhitti sen, koska hän sinä päivänä lepäsi kaikesta luomistyöstänsä, jonka hän oli tehnyt." (1. Moos. 2:1-3)

        Onko silti Raamatussa juuri muita kuin juutalaisia; israelilaisia. Heillä oli oma Jumalakin Raamatussa.

        Sano miten ennen ihmisiä ennen sapatinpäivä oli ja pyhitettiin.


      • torre12 kirjoitti:

        Onko silti Raamatussa juuri muita kuin juutalaisia; israelilaisia. Heillä oli oma Jumalakin Raamatussa.

        Sano miten ennen ihmisiä ennen sapatinpäivä oli ja pyhitettiin.

        Luomisviikon seitsemäntenä päivänä Jumala lepäsi kaikesta luomistyöstään ja siunasi ja pyhitti sapatinpäivän. Ihmiset luotiin kuudentena päivänä. Joten ihmiskunta pyhitti sapatin ensimmäisestä päivästä alkaen.

        Raamattu on kokonaan juutalaisten kirjoittama teos. Se kertoo Israelin historiasta. Mutta Jumalan Israelille antama laki koskee kaikkia, jotka tahtovat palvoa Israelin Jumalaa.


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Luomisviikon seitsemäntenä päivänä Jumala lepäsi kaikesta luomistyöstään ja siunasi ja pyhitti sapatinpäivän. Ihmiset luotiin kuudentena päivänä. Joten ihmiskunta pyhitti sapatin ensimmäisestä päivästä alkaen.

        Raamattu on kokonaan juutalaisten kirjoittama teos. Se kertoo Israelin historiasta. Mutta Jumalan Israelille antama laki koskee kaikkia, jotka tahtovat palvoa Israelin Jumalaa.

        Jumala sanoo siunaavansa seisemännen päivän, kun kaikki oli valmista. Hän ei siunannut niitä päiviä kun "loi". Ei siinä erikseen ihmiskuntaa painotettu.

        Eikä puhuta sapatinpäivästä.


      • dikduk
        Kristitty.net kirjoitti:

        Luomisviikon seitsemäntenä päivänä Jumala lepäsi kaikesta luomistyöstään ja siunasi ja pyhitti sapatinpäivän. Ihmiset luotiin kuudentena päivänä. Joten ihmiskunta pyhitti sapatin ensimmäisestä päivästä alkaen.

        Raamattu on kokonaan juutalaisten kirjoittama teos. Se kertoo Israelin historiasta. Mutta Jumalan Israelille antama laki koskee kaikkia, jotka tahtovat palvoa Israelin Jumalaa.

        Ihmislaji ei ole alkuisin kahdesta yksilöstä ja lajimme on ensimmäiset lähes 200 000 vuottaan ollut metsästäjäkeräilijöitä joilla ei ollut viikkoja eikä vapaapäiviä. Vasta pysyvä asutus toi tietyt luonnosta riippumattomat kalenterit.


      • torre12 kirjoitti:

        Jumala sanoo siunaavansa seisemännen päivän, kun kaikki oli valmista. Hän ei siunannut niitä päiviä kun "loi". Ei siinä erikseen ihmiskuntaa painotettu.

        Eikä puhuta sapatinpäivästä.

        Jumala siunasi ja pyhitti viikon seitsemännen päivän jo luomisviikolla. Ja viikon seitsemäs päivä on sapatti.


    • Kirjakääröt

      Tiit.1:14 Biblia (1776) Eikä Juudalaisten turhia juttuja ja ihmisen käskyjä tottelisi, jotka totuudesta kääntävät pois.

    • lihallinensapatti

      Ei sapatin viettämisessä ole mitään pahaa. Kukin saa valikoida päiviä herran tähden kuten Raamattu sanoo. Mutta Raamattu kieltää tuomitsemasta ketään minkään juhlan, uudenkuun tai sapatin vuoksi. Se on syntiä, jos alamme muita syyllistämään juutalaisen sapatin viettämisestä ja toimimme epäraamatullisesti vaikka miten irrottelisimme jakeita asiayhteydestään. Uudessa liitossa meidät tuomitsee vapauden laki kuten sana sanoo. Se ei tarkoita sitä kuten joku pölvästi ajattelee että sitten saamme tappaa sekä yms., vaan silloin vaellamme Hengessä, toimimme Jumalan Hengessä ja jos joku silloin tuomitsee meitä sapatin mukaan, niin syyllistyy pyhäinhäväistykseen.

      Sapatista ja laista puhuminen on niin alkeellista uskoa ettei se ole edes sitä maitoa mitä Paavali puhui parannusta kuolleista töistä ja oppia kätten päälle panemisesta. Se ei ole uskoa ollenkaan, vaan eksytystä, vaikka siinä on turha hurskauden maine, mutta se tapahtuu lihan tyydyttämiseksi kuten Raamattu siitäkin kertoo, mitä se uskonnollisuus on.

      • "Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta, jotka vain ovat tulevaisten varjo, mutta ruumis on Kristuksen." (Kol. 2:16.17)

        Tässä käännöksessä on pari ongelmaa. Alkukielessä ei ole sanaa vain, joten nämä juhlat ovat todella tulevaisten varjo, ne eivät ole vain varjo. Viimeisessä lauseessa ei ole olla verbiä, joten siinä sanotaan, että "Kristuksen ruumis". Alkukielen mukaan käännös kuuluu siis:

        "Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta, jotka ovat tulevaisten varjo, paitsi Kristuksen ruumis."

        Paavali siis sanoo, että älä ana kenenkään pakanan tuomita sinua näistä asioista, se on yksin Kristuksen ruumiin, eli seurakunnan tehtävä. Ainoastaan seurakunta siis saa tuomita näistä asioista. Paavali ei todellakaan sano, niin kuin sinä väität, että ketään ei saa tuomita sapatin vuoksi. Sapattikäsky on neljäs käsky kymmenestä ja sen rikkomisesta määrätty rangaistus on kuolema. Sapatista siis saa tuomita, mutta se on yksin seurakunnan tehtävä.

        Missä kohtaa Raamattua sanotaan, että sapatin viettäminen tapahtuu yksin lihan tyydyttämiseksi? Annas tulla luku ja jae. Onko eksytystä noudattaa kymmentä käskyä? Onko alkeellista uskoa viettää sapattia Jumalan käskyn mukaan, uskossa pidemmälle edistyneet saavat rikkoa kymmentä käskyä ja häpäistä sapatin? Selitä vielä, missä kohtaa Raamattua sanotaan, että saamme rikkoa kymmentä käskyä ja häpäistä sapatin?


      • 1234567---

        Voi voi kyllä näitä tuomioita on tullut sapatin johdosta, ja ihmisen antamina.

        Laodikean kirkolliskokouksessa 364 jKr. Jumalan oikean sapatin viettäjät julistettiin PANNAAN. Canon XXIXX alkaa: Kristittyjen ei tule seurata juutalaisuutta lepäämällä sapattina, vaan heidän on työskenneltävä tuona päivänä, mieluummin kunnioittaen Herran päivää, ja jos voivat levättävä silloin kristittyinä. Mutta jos joku havaitaan olevan juutalaisuuden kannattaja, julistettakoon hänet pannaan, eroon Kristuksesta. - Index Canonum.

        Kuka muutti sunnuntain viikon ensimmäisen päivän Herran päiväksi ? Vuonna 325 jKr. Rooman Piispa Sylvester muutti nk. apostolisella vallalla viikon ensimmäisen päivän nimen Herran päiväksi.
        Vallan pitäjät antavat tuomioitaan. Aikoinaan adventistitkaan eivät saaneet pitää sunnuntaisin kauppojaan auki, sillä vallanpitäjien laki koski kaikkia. Tuomioita olisi tullut. Nyt on toisenlainen laki sunnuntaisin saavat olla kaupat auki. Kellä tässä maailmassa VALTA he lakeja säätävät.


      • tämätotuuss
        1234567--- kirjoitti:

        Voi voi kyllä näitä tuomioita on tullut sapatin johdosta, ja ihmisen antamina.

        Laodikean kirkolliskokouksessa 364 jKr. Jumalan oikean sapatin viettäjät julistettiin PANNAAN. Canon XXIXX alkaa: Kristittyjen ei tule seurata juutalaisuutta lepäämällä sapattina, vaan heidän on työskenneltävä tuona päivänä, mieluummin kunnioittaen Herran päivää, ja jos voivat levättävä silloin kristittyinä. Mutta jos joku havaitaan olevan juutalaisuuden kannattaja, julistettakoon hänet pannaan, eroon Kristuksesta. - Index Canonum.

        Kuka muutti sunnuntain viikon ensimmäisen päivän Herran päiväksi ? Vuonna 325 jKr. Rooman Piispa Sylvester muutti nk. apostolisella vallalla viikon ensimmäisen päivän nimen Herran päiväksi.
        Vallan pitäjät antavat tuomioitaan. Aikoinaan adventistitkaan eivät saaneet pitää sunnuntaisin kauppojaan auki, sillä vallanpitäjien laki koski kaikkia. Tuomioita olisi tullut. Nyt on toisenlainen laki sunnuntaisin saavat olla kaupat auki. Kellä tässä maailmassa VALTA he lakeja säätävät.

        Pienelle laumalle ei valtaa anneta.


    • Laitetaan hyvissä ajoin tänne toivotus, että kerkeää kaikki sapattivalmistelut tehdä, eli Shabbat Shalom kaikille! Vietit sitten sapattia tai et. Nyt sapattina jokainen voisi pohtia, missä kohtaa Raamattua sanotaan, että sunnuntai on pyhäpäivä ja missä kohtaa sanotaan, että saamme rikkoa kymmentä käskyä ja häpäistä sapatin?

      • Raamatussa on vain juutalaisia. Ei heille tietenkään sanota mitään että sunnuntai on pyhäpäivä, Raamatussa ei mainita meille tuttuja viikonpäiviä.


      • torre12 kirjoitti:

        Raamatussa on vain juutalaisia. Ei heille tietenkään sanota mitään että sunnuntai on pyhäpäivä, Raamatussa ei mainita meille tuttuja viikonpäiviä.

        Raamatussa puhutaan viikon seitsemännestä päivästä, joka tulee pyhittää. Viikon seitsemäs päivä on meidän kalenterissamme lauantai, päivä jonka juutalaiset ovat pyhittäneet tuhansia vuosia. Tuo päivä meidän käsketään pyhittää.


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Raamatussa puhutaan viikon seitsemännestä päivästä, joka tulee pyhittää. Viikon seitsemäs päivä on meidän kalenterissamme lauantai, päivä jonka juutalaiset ovat pyhittäneet tuhansia vuosia. Tuo päivä meidän käsketään pyhittää.

        Ikävä vaan, että Raamatussa ei sanota mitään meille tutuista viikonpäivistä. On vain pääsiäinen ja sapatti. Epäselvää.


      • torre12 kirjoitti:

        Ikävä vaan, että Raamatussa ei sanota mitään meille tutuista viikonpäivistä. On vain pääsiäinen ja sapatti. Epäselvää.

        Raamatussa kerrotaan että viikon seitsemäs päivä on pyhä, ja jokainen joka osaa laskea seitsemään tietää monesko päivä tuo on.


      • dikduk
        Kristitty.net kirjoitti:

        Raamatussa kerrotaan että viikon seitsemäs päivä on pyhä, ja jokainen joka osaa laskea seitsemään tietää monesko päivä tuo on.

        Milloinkahan aloitettiin kalenterissa 7-päiväinen viikko? Tutkijoiden mukaan 7-päiväinen viikko oli ensimmäiseksi käytössä Kaksoisvirtain maassa, todennäköisesti sumereilla, joten joku siellä on määrännyt jonkun päivän heidän oman kalenterinsa viikon ensimmäiseksi päiväksi. Kyseessä varmuudella kuitenkin on ollut paikoillaan asuva kulttuuri, metsästäjäkeräilijät eivät viikkoja mihinkään tarvinneet.


      • dikduk kirjoitti:

        Milloinkahan aloitettiin kalenterissa 7-päiväinen viikko? Tutkijoiden mukaan 7-päiväinen viikko oli ensimmäiseksi käytössä Kaksoisvirtain maassa, todennäköisesti sumereilla, joten joku siellä on määrännyt jonkun päivän heidän oman kalenterinsa viikon ensimmäiseksi päiväksi. Kyseessä varmuudella kuitenkin on ollut paikoillaan asuva kulttuuri, metsästäjäkeräilijät eivät viikkoja mihinkään tarvinneet.

        Alunperin jossain Mesopotaniassa huomattiin kuun kierto: päädyttiin kuukauteen. Sitten huomattiin jakaa se viikon pituisiin jaksoihin, joka oli seitsemän päivää. Siitä edelleen tunteihin.

        On aika uusi asia historiassa tämä nykyinen jako ja päivien nimittäminen.


      • dikduk
        torre12 kirjoitti:

        Alunperin jossain Mesopotaniassa huomattiin kuun kierto: päädyttiin kuukauteen. Sitten huomattiin jakaa se viikon pituisiin jaksoihin, joka oli seitsemän päivää. Siitä edelleen tunteihin.

        On aika uusi asia historiassa tämä nykyinen jako ja päivien nimittäminen.

        on uusi , aiemmin ei tarvittu viikkoja sun muita, vasta kun lajimme asettui paikoilleen alkoi viljellä maata ja rakentaa kaupunkeja ja kyliä alettiin tarvita muitakin merkkejä kuin kuun ja luonnon. Tuli juhlia, kauppapäiviä, työaikoja ym joita metsästäjäkeräilijäryhmät eivät mihinkään olleet tarvinneet.


      • torre12 kirjoitti:

        Alunperin jossain Mesopotaniassa huomattiin kuun kierto: päädyttiin kuukauteen. Sitten huomattiin jakaa se viikon pituisiin jaksoihin, joka oli seitsemän päivää. Siitä edelleen tunteihin.

        On aika uusi asia historiassa tämä nykyinen jako ja päivien nimittäminen.

        Kuukautta ei saa mitenkään jaettua seitsemällä, joten teoriasi on täyttä puppua.


      • dikduk kirjoitti:

        Milloinkahan aloitettiin kalenterissa 7-päiväinen viikko? Tutkijoiden mukaan 7-päiväinen viikko oli ensimmäiseksi käytössä Kaksoisvirtain maassa, todennäköisesti sumereilla, joten joku siellä on määrännyt jonkun päivän heidän oman kalenterinsa viikon ensimmäiseksi päiväksi. Kyseessä varmuudella kuitenkin on ollut paikoillaan asuva kulttuuri, metsästäjäkeräilijät eivät viikkoja mihinkään tarvinneet.

        Raamatun mukaan seitsenpäiväinen viikko keksittiin jo luomisessa, joten seitsenpäiväinen viikko on ollut käytössä maailman luomisesta alkaen.


    • Luomisviikolla Jumala siunasi ja pyhitti sapatinpäivän. Kymmenessä käskyssä Jumala käskee meidän pyhittää sapatin. Missä kohtaa Raamattua sanotaan, että saamme rikkoa kymmentä käskyä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1751
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1371
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1337
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      11
      1330
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1325
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1274
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe