Kertokaa kokemuksia harkkavaiheesta

Driver1year

Ojoin kortin opetusluvalla stadin seudulla ja luulin olevani ihan hyvä kuski. Sitten menin harkkavaiheeseen autokouluun ja se vain lisäs mun luuloja et oon hyvä kuski kun ei opella ollu paljoakaan mitään huomautettavaa.
Sitte menin syventävään vaiheeseen toiseen autokouluun. Siel oli vähän vanhempi ope ja tuli paljon kehityskohteita ja uusia ideoita miten toimia. Olin siis oikeesti toiminnu aika paljon väärin ja ihmettelen jo et miten selvisin yli vuoden liikenteessä.
Auton käsiittelyssä oli puutteita ja havainnoinnissa paljonkin. Mut sitte. Miksei eka ope harkkavaiheessa puuttunnu noihin?
Millasia kokemuksia teil on noist vaiheista? Onko autokouluis noin paljon eroja ja mistä tietää missä on pätevät opet?

6

364

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VaikeaTehtävä

      Esititpä vaikean kysymyksen. Jos verrataan kahta ravintolaa keskenään, niin se on helppoa. Vaikka sama ruoka maksaisi saman verran, niin toinen voi olla huomattavasti parempaa kuin toinen. Silloin asiakas menee uudelleen siihen ravintolaan jossa on parempi ruoka.

      Autokoulussa käydään yhtä vaihetta kohti vain yhden kerran ja harjoitteluvaiheeseen (jota ei enää käytännössä ole) tai syventävään vaiheeseen ei liity minkäänlaista koetta. Laatuvaikutus tuleekin aivan jostain muusta. Kirjoituksestasi huomaan hienon asian, eli sen, että sinä et arvioinutkaan autokoulua tyypilliseti sillä perusteella, että missä oli mukavimmat, vaan pätevimmät opettajat.

      Perusvaiheen osaltakaan autokoulun arvioiminen ei ole helppoa, sillä läpäisyprosenteilla ei ole suurta merkitystä koulun laatuun. Oppilasaines voi toisessa koulussa olla aivan erilaista kun toisessa. Anteeksi yleistykseni, mutta esimerkiksi ammattioppilaitoksesta tulevat oppilaat pääsevät paremmin ajokokeesta läpi kuin lukiolaiset. Muitakin vertauksia voisin tehdä, mutta tämä riittänee esimerkisi tästä asiasta.

      Summa summaarum. Autokoulut ja myös autokoulun sisällä opettajat valitaan usein sillä perusteella, että missä ja kuka on kaikista mukavin. Se pätevyys onkin tosi vaikeaa todeta.

    • Driver2years

      Oon samassa veneessä, opetusluvalla yks mun faden sukulainen itäsuomesta opetti. Kuukausi sitten menin harkkavaiheeseen ja tajusin et mulle oli opetettu ihan väärin erityisesti autonkäsittely ja havainnot ja niiden myötä oikeet nopeudet tilanteissa
      Kahden tunnin aikana harkkavaiheessa mun ajo muuttu aivan toiseks ja paljon jäi vielä opittavaa.

      Mut suurin kysymys mitkä mulle heräs. Miten oon voinnu päästä inssistä läpi niillä taidoilla ja toiseks miten oon selvinny kaks vuotta liikenteessä? En tajuu.

      Aika rankka juttu et nyt kuulema poistetaan nää jatkovaiheet, ni siinä menee monelle mahdollisuus kehittyä ja mustakin olis varmaan tullu ruumis jossain vaiheessa. Mä luulin olevani ihan hvyä kuski.

    • Driver2years

      Vielä, mä luulen et pahin ongelma on siinä et jengi eihalua myöntää et tarvii opetusta, silloin romahtais luulos omista kuvitellusta taidoista.
      Kaveriki sano et jatkovaiheet on ihan turhia mut kait halus vaan prassata et on hyvä kuski, ettei edes maikalla, ammattilaisella olis muka mitään opetettavaa.

      Nii ja sit yks tyyppi suuttu autokouluun kun ne siellä opetti eritavalla kun sen kotona sen mutsi ajaa. Sen mutsi sanoo ettei turvavälejä saa pitää, ei sovi riittäväst autoja tielle eikä mitään moottorijarrutusta vaan jarrua. Sitä ärsyttää hidastelijat.

    • Makeliin

      Mä ajoin kortin kyllä autokoulussa mut melkein kahdessa vuodessa oli kyllä paljon unohtunnu vaikka kait olis pitänny itsenäisest oppia lisää.
      Haluun tulla hyväks kuskiksi ja kehittymiseen harjoitus- ja syventävä vaihe oli tosi tarpeen. Sain hyviä vinkkejä kokeneelta opelta. Jos niit opettiin autokoulussa niin ne ei sit vaan löytänny paikkaansa mussa silloin.

      Tos on kaverillakin viel kokemuksensa.

    • MakeliinKaveri

      No joo tota, vertailtiin. Mun kokemus nuoresta maikasta oli aika paljo erilainen, alkeellisempi eli en saanu samalla tavalla uusia ideoita. Ehkä sen silmä ei ollu vielä kehittynny.
      Huomasin kyl miten muu liikenne oli tehny tehtävänsä, olin lähtenny mukaan joidenki väärään ajotyyliin.
      Nii ja mäkin ajoin kortin autokoulussa.

    • Oppipoppilas

      Olihan se vaikea myöntää mut kehittävät vinkit on menny jakeluun, eli tarttuneet osaksi ajotaitoja vasta kun on jo omaa kokemusta liikenteestä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      132
      2407
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      291
      2312
    3. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      75
      1790
    4. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      119
      1462
    5. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      130
      1309
    6. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      64
      1308
    7. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      72
      1040
    8. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      1030
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      47
      925
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      901
    Aihe