Bussi kun lähtee niin se ei väistele

weerf3422322

Kohdalle sattuvaa muuta liikennettä ei varota yhtään, bussi kun lähtee pysäkiltä niin se kans tulee sitten vaikka aiheutuisi kolari. Arvaa kunnioitanko bussikuskeja muissa liikennetilanteissa, sitä saa mitä tilaa.

25

837

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Busskikuskienhelvetti

      Joo en minäkäänkun kuski kaahaapoikittain ajo b ä y läälle aina enne v ilk u n lait y oa joka tuskin koskaan toimii.

      Mikä v aivaa näi t ä liikenteen ammattilaisia.

      En muten mi n ä l ään l äytä e n äävilkuua jos dösä odotelee risteyksessä ja käännyn ennen oikealle risteyksestä .
      Mitä turhaan mulkku on mulkulle mulkku

    • Maatalousloinen

      Miksi dösä kuskin on niin vaikea kytkeä suunta vilkku päälle 5 sekunttia ennen lähtemistä pysäkiltä..

      Onko pysäkin kautta kiilaminen pysäkiltä liikkeelle läh t öä

      • Kuljettajanne

        Kumma juttu. Itse annan vasemman vilkun vilkahtaa nopeusrajoituksesta riippuen 3-4 kertaa ennen kuin lähden pysäkiltä liikkeelle, ja silti joku päivä vähintään joku haluaisi ajaa kylkeeni.

        Tiesitkö muuten, että bussilla on oikeus vaihtaa kaistaa (ja teillä muilla on väistämisvelvollisuus) pysäkiltä lähtiessä yhden kaistan verran vasemmalle heti pysäkiltä lähtiessä, vaikka kaista, jolla pysäkki on, jatkuisi vielä pysäkin jälkeenkin? No etpä tietenkään...


      • Kuljettajanne kirjoitti:

        Kumma juttu. Itse annan vasemman vilkun vilkahtaa nopeusrajoituksesta riippuen 3-4 kertaa ennen kuin lähden pysäkiltä liikkeelle, ja silti joku päivä vähintään joku haluaisi ajaa kylkeeni.

        Tiesitkö muuten, että bussilla on oikeus vaihtaa kaistaa (ja teillä muilla on väistämisvelvollisuus) pysäkiltä lähtiessä yhden kaistan verran vasemmalle heti pysäkiltä lähtiessä, vaikka kaista, jolla pysäkki on, jatkuisi vielä pysäkin jälkeenkin? No etpä tietenkään...

        No enpä tiennyt, eikä varmaan tiedä muutkaan. Tarkoitat tässä varmaan tilannetta, jolloin pysäkki on bussikaistalla, eli pysähdyt kaistalle.


      • ei-sekoiteta-asiaa-
        Kuljettajanne kirjoitti:

        Kumma juttu. Itse annan vasemman vilkun vilkahtaa nopeusrajoituksesta riippuen 3-4 kertaa ennen kuin lähden pysäkiltä liikkeelle, ja silti joku päivä vähintään joku haluaisi ajaa kylkeeni.

        Tiesitkö muuten, että bussilla on oikeus vaihtaa kaistaa (ja teillä muilla on väistämisvelvollisuus) pysäkiltä lähtiessä yhden kaistan verran vasemmalle heti pysäkiltä lähtiessä, vaikka kaista, jolla pysäkki on, jatkuisi vielä pysäkin jälkeenkin? No etpä tietenkään...

        Ei saa vaihtaa kaistaa, vaan lähteä pysäkiltä. Tuollaisen kysymyksen asettaminen ei ole tarpeellista. Kaistanvaihto on ihan eri asia, kuin lähteminen pysäkiltä.


      • EiHyvääPäivääVaan
        Kuljettajanne kirjoitti:

        Kumma juttu. Itse annan vasemman vilkun vilkahtaa nopeusrajoituksesta riippuen 3-4 kertaa ennen kuin lähden pysäkiltä liikkeelle, ja silti joku päivä vähintään joku haluaisi ajaa kylkeeni.

        Tiesitkö muuten, että bussilla on oikeus vaihtaa kaistaa (ja teillä muilla on väistämisvelvollisuus) pysäkiltä lähtiessä yhden kaistan verran vasemmalle heti pysäkiltä lähtiessä, vaikka kaista, jolla pysäkki on, jatkuisi vielä pysäkin jälkeenkin? No etpä tietenkään...

        "Tiesitkö muuten, että bussilla on oikeus vaihtaa kaistaa (ja teillä muilla on väistämisvelvollisuus) pysäkiltä lähtiessä yhden kaistan verran vasemmalle heti pysäkiltä lähtiessä, vaikka kaista, jolla pysäkki on, jatkuisi vielä pysäkin jälkeenkin? No etpä tietenkään..."

        Tulkitset tieliikennelakia aika väljästi:

        Jos pysäkillä olevan linja-auton kuljettaja tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 km/h, osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle, samaa tai viereistä ajokaistaa pysäkkiä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on vähennettävä nopeutta ja tarvittaessa pysäytettävä, jotta linja-auto voi esteettä lähteä pysäkiltä.


    • liekö.korttiakaan

      Bussikuskien ajo- ja ammattitaito on romahtanut viime vuosina ja syynkin tiedämme kaikki.

      • Partajugi

        No kun kaikenlaista hattivattia on päästetty liikenteeseen. Toista ennenvanhaan kun meitä HKL.n aikaan koulutettiin. Ei paljoa kolareita tullut.
        Nyt kun on kaikenlaista ämpärifirmaakin mukana HSL-liikenteessä jotka pienoisbusseilla kaahaavat pitkin poikin ahtaita sivukatujakin, eri siis ihme että vahinkoja sattuu . Lisäksi kun palkkalistoilla entisiä Nobinalla blosanneitakin.


      • Pikkudösänkuski
        Partajugi kirjoitti:

        No kun kaikenlaista hattivattia on päästetty liikenteeseen. Toista ennenvanhaan kun meitä HKL.n aikaan koulutettiin. Ei paljoa kolareita tullut.
        Nyt kun on kaikenlaista ämpärifirmaakin mukana HSL-liikenteessä jotka pienoisbusseilla kaahaavat pitkin poikin ahtaita sivukatujakin, eri siis ihme että vahinkoja sattuu . Lisäksi kun palkkalistoilla entisiä Nobinalla blosanneitakin.

        Mitä helevettiä? Sulla löytynee todisteet että joku pikkudösiä ajavista blosasi duuninsa? Laita nimikin niin ei tarvita syyttömät saada epäilyksen viittaa niskaamme.


    • Partajugi

      No kun kaikenlaista hattivattia on nykyään. Toista ennenvahaan kun meitä HKL.n aikaan koulutettiin. Ei paljoa kolareita tullut.
      Nykyään kun kaikenlaista ämpärifirmaakin HSL.n liikennettä ajamassa jotka pienoisbusseilla kaahaavat ahtaita sivukatuja. Myöskin kun palkkalistoilla on entisiä Nobinalla blosanneita kokoomuslaisia kaahareita.

    • Maatalousloinen

      Hei nim. k u ljettajanne
      Mihin tielikenne lain kohtaan sisältyy tuommoinen kohta kaistanvaidon etuoikeudesta jso sellainen o n pitänee jatkossa käsitellä dösiä h älyyysajoneuvoina.

      Lisääksi vilkuttaminenkolme kertaa liianlyhyt aika .

      Entäs pysäkin kautta kaahaamien jonon ohipysähtymättä pysäkillä .
      Jotkutkuski g luulee että ohilento on pysäkiltä lähtemis t ä .


      Niin se lainkohta kiit os.

    • 5372

      "Jos pysäkillä olevan linja-auton kuljettaja tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 km/h, osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle, samaa tai viereistä ajokaistaa pysäkkiä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on vähennettävä nopeutta ja tarvittaessa pysäytettävä, jotta linja-auto voi esteettä lähteä pysäkiltä."""

      Pykälä tuntee kyllä viereiselle kaistalle lähdön. Pykälä on laadittu niin juonisti, että siitä on vaikea saada selvää. Sekava pykälä.
      Erikoistilanne silloin, kun pysäkki on syvennyksessä. Onko reuna-ajokaista silloin se viereinen kaista, jolla pitää väistää.
      Ja sanamuoto "samaa kaistaa ajava". Miten väistät bussia, jonka perässä olet samalla kaistalla?

      ---

      Joskus aikoinaan muistaakseni Vaasan Hovissa oli erikoinen päätös.
      Pysäkki oli kadun reunassa ja bussi lähti, vaihtoi viereiselle kaistalle ja vaihtoi vielä seuraavallekin kaistalla, jolloin tätä kaistaa ajanut ha tuomittiin.
      Väärä päätös ( ruotsinkielisiä? ) ja LM lupasi korjata päätöksen mikäli valitetaan KO:hon. En tiedä kohtaloa.

    • Lqkqkk

      Tässä on kotikulmilla risteys missä bussikin saa usein odottaa aika kauan ennen kuin pääsee kääntymään, varsinkin iltapäivällä kun liikennettä tulee koko ajan molemmista suunnista ja ainakin aina jommasta kummasta suunnasta. Toiminko samallalailla kuin bussikuskikin, vilkku päälle 2s ennen aiottua toiminpidettä. Laitan vilkun päälle 2s ennen kun käännyn sinne mistä bussi on tulossa, pitäisi se riittää.. kyllä just samallalailla kuin nämä mulkkukuskitkin että kun lähestyt bussipysäkkiä ihan rauhallisella nopeudella, jopa vähän hiljentäenkin niin kun olet siinä bussin mitan päässä bussista eli juuri täydellinen paikka murjoa auton eteen sieltä pysäkiltä että saat oikein tiukkaan jarruttaa. Kerran kun silti koukkasin ohi, heitin sen jälkeen vilkkua oikealle ja vasemmalle vähän vinkkinä että jos hän siitä hoksaisi laittaa itse vilkkua aikaisemmin päälle, niin torvi vaan soi perään, on nää osa sellaisia ärrimörrejä että ei voisi vähempää kiinnostaa miten pääsevät risteyksistä.

      Eräs kerta bussi painaa väkisin yli sulkuviivan ajamalleni kaistalle, ei voi odottaa ja sovittaa vauhtiaan ja tulemista niin että antaisi minun mennä eikä tulisi eteen paikassa missä ei saa edes vaihtaa kaistaa ja toiseksi liikennemäärän (vain minä) voisi myös vähän katsoa että pitäisi nyt yhdestä henkilöautosta selvitä kiilaamatta.

    • matkustajaH

      99% pysäkiltälähtökolareissa syyllinen on bussin kylkeen ajava. Niin selkeä väistämissäännös on. Normaaliälyisellä ei ole ongelmaa noudattaa sitä. On kaksi eri asiaa liikutella kenkälaatikkoa tai pihakeinua.

    • hyituporylye

      HSL sivulla yksi pikkupaskanaistäti valitti että bussit ajaa lijan lähellä häntä kuin se ämmä istu persepolkupyöran satulassa

    • HarjottelijaHELB

      Minulle opetettiin tts:llä että henkilöautot väistää.
      Vilkku vaan päälle ni kyllä ne väistää.
      Välil tulee tööttiä monta kertaa päiväs.

    • mosseumies

      Joo itse olen opetellut saman tavan jos suuntamerkiä pitäisi näyttää bussile tai taksille voi suuntameekin laittaa aivan viimetipassa.
      Paras on kun kun velä hiljentää oikeen pitkään kääntyessä jotta mene aikaa.
      Ensikova kiihdytys riteykseen jotta bussi ei pääse liikkeelle ja sitten hiljeenys ja käntymien
      Vilkutus tosi m y öhään.

      Meilläpäin kylläkin jotkut tulee sieltä vikealta eteen vaikka niillä olisi väistämisvelvollisuu.
      Torvea vaan kunnolla ja pi t kään antaa sooida.

    • Talkoo-Taavetti

      Lienee myös opetettu, mutta aniharva sen muistaa koulutusten jälkeen, että lakkovahtia on toteltava ja väistettävä aina kun sellainen on portin läheisyydessä.
      Rikkeestä seuraa ruiskutetuksi tuleminen ja rikkurin leiman otsaan saaminen sen myötä.

    • Avotsie

      Mitä itse olen katsonut, niin kyllä valtaosin dösät näyttävät ajoissa vilkkua ennen kuin pysäkiltä tulevat. Olisikohan ongelma paremminkin siinä, että niitä ei jotkut vaan haluaisi päästää eteensä ja siksi koitetaan vielä ehtiä ensin vaikka kuinka siellä vilkut jo loimottelisi. Sama asennevammahan näkyy mm. kehäteillä. Kun toinen laittaa vilkun vaihtaakseen kaistaa, niin usein tilan antamisen sijaan siellä pölvästi painaa kaasua tyyliin "minun eteen et tule".

    • liikkeellevain

      Erottakaa bussipysäkin tasku kaistasta. Jos pysäkki sijaitsee erillisellä pysäkkitaskulla esim. mäkelänkadun ja koskelantien risteys, On ykköskaista sen vieressä menevä kaista ja se kakkoskaista sen vieressä menevä keskikaista. Pysäkkitasku ei ole kaista. Mutta kun pysäkiltä lähtee joko kiihdytyskaista tai kokonainen kaista, on se silloin ykköskaista, esim kehä1 pysäkit.
      Bussilla ei ole mitään etuoikeutta vaan muulla liikenteellä on väistämisvelvollisuus pysäkiltä lähtevälle bussille nopeusrajoituksen ollessa 60 km/h tai vähemmän. Nopeusrajoituksen ollessa 70 km/h tai enemmän, on väistämisvelvollisuus bussilla mutta muulla liikenteellä ei ole silloinkaan etuajo-oikeutta.

    • kuriako

      Idiootit valittavat kun eivät itse tunne liikennesääntöjä. Valittavat kun "bussi kiilaa", vaikka kyse on monesti juuri tästä "samaa tai viereistä ajokaistaa käyttävän on annettava tilaa pysäkiltä lähtevälle"..
      Kun luulo säännöistä ohjaa ajamista kuten muutakin elämää niin lopputulos on se mikä se nyt on.

    • roooooopotti

      Sääntö on aivan selvä, mutta kun idiootit eivät sitä tiedä tai ymmärrä. Pysäkki on monesti sillä ajokaistalla ja siihen pysähdytään, ja sitten pitää heti lähteä seuraavasta risteyksestä vasemmalle, eli pitää heti pysäkiltä lähtiessä vaihtaa se kaista jotta pääsee ryhmittymään. Tämä ei p..le mene perille muulle liikenteelle ei sitten millään jostain syystä. Siellä tullaan jopa "opettamaan" että "sinä vaihdoit kaistaa"..!!! ensin painetaan kaasua jotta bussi ei millään kerkeäisi eteen koska "tämähän on minun kaistani".
      No turha toivo ehkä tämäkin, hyvät jussit!

    • EPÄTIETOISILLE

      Ei pitäis olla mitään epäselvää kenen pitää väistää. Lainkohdan lopussa on tarkennus ettei linja-autolla ole päälleajo oikeutta.
      22 §

      Tien antaminen pysäkiltä lähtevälle linja-autolle

      Jos pysäkillä olevan linja-auton kuljettaja tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 km/h, osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle, samaa tai viereistä ajokaistaa pysäkkiä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on vähennettävä nopeutta ja tarvittaessa pysäytettävä, jotta linja-auto voi esteettä lähteä pysäkiltä. (7.5.1997/414)

      Huolimatta 1 momentin säännöksestä linja-auton kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta vaaran välttämiseksi ja annettava suuntamerkki siten kuin 35 §:ssä säädetään.

    • OnneenPoika

      Eipä piitata yhtään. Bussikuski ja lupa tappaa. Vittu, onneks tänäänkin ehdin väistää vastaantulijan kaistalle.

    • aivanesya

      Miksi et vain hidastanut ja odottanut? Jarru on se keskimmäinen.......

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      90
      4696
    2. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      29
      3374
    3. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      3182
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      51
      3027
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      24
      2955
    6. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      321
      2806
    7. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      44
      2697
    8. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      235
      2478
    9. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      25
      2266
    10. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      52
      2245
    Aihe