IILTALEHTI SAKARI NUUTTILAN Alko kirjoitus

Kirjoittakaa-vain-totta

IILTALEHTI SAKARI NUUTTILA
Otsikko Iltalehdessä Sunnuntai 27.5.2018

”Kun uusi alkoholilaki tuli voimaan, suomalaiset joivat miljoonia litroja enemmän kuin edelliskuussa - lonkeron myynti suorastaan räjähti. Erityisesti lonkeron suosio ampaisi hurjaan kasvuun sen jälkeen, kun vahvemmat alkoholijuomat pääsivät maitokauppoihin”
ja sama provosointi sekä liioittelu jatkuu.

Koko artikkeli lietsoo paniikinomaista huuhaata kuin koko Suomi olisi juomassa itsensä hengiltä. Onko jutun tarkoituksena provosoida alkoholin myynnin vapauttamisen vastaista mielialaa ja jarruttaa viinin ym. alkoholijuomien pääsyä päivittäiskauppaan vai muuten vain sattunut karkaamaan typerältä haiseva aivopieru.

On hyvä muistaa että kaikista tilastoista voidaan poimia joku yksittäinen kohtia kokonaisuudesta ja kertoa se suurena uutisena kun samalla kokonaisuus ja factat unohtuu. Näitä kohuotsikoita näyttää muutamat toimittajat käyttävän jatkuvasti irtonumeroiden myynnin edistämiseen.

Totuus on toinen. Alkosta ja kaupoista myydyn alkoholin määrä väheni 0,7 prosenttia, ja ulkomailta tuodun alkoholin määrä jopa 18,8 prosenttia. Virolaisten alkoholijuomien myynti suomalaisille onkin kärsinyt kovan kolauksen kun Viron viinaralli hiipuu ja alkoholimyymälät ammottaa tyhjillään ja alkoholin ostoon käytetyt rahat jää enenevässä määrin kotimaahan. Latvian rajalla alkoholijuomat ovat edelleen halpoja mutta "halvan viinan" hintaero häipyy taivaan tuuliin jos huomioi autolla- tai muulla tavoin tehdyn matkan kulut Tallinnasta Latviaan ja takaisin.

Kun jutussa oli paisuteltu "Lonkeron" myyntiä niin on selvää että suomalaisien suosikkijuoman ”Lonkeron” ostot suomessa ovat jonkin verran kasvaneet kun sitä ennen tuotiin autokuormittain Virosta.

Onneksi maassamme julkaistaan myös faktatietoa jossa huomioidaan Viron tuonnin hiipuminen jolloin totuus näyttääkin toiselta.

Huuhaan tilalle löytyy myös facta tietoa joka on syytä lukea.

https://yle.fi/uutiset/3-10135762

1

193

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juonmitäjuon

Uhkakuvat olivat hyvin värikkäitä ja maalattuja - eivätkä ne toteutuneet eivätkä ne tule toteutumaan nykyisen alkoholiveron aikana. Itse ostan ulkomailta liki kaikien alkoholin, eikä se ole lisännyt kulutusta millään tavalla. Edelleen mennään reilusti alle suositusten ja keskiarvojen.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      281
      2926
    2. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      52
      2313
    3. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Uskonnot ja uskomukset
      348
      1997
    4. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      115
      1733
    5. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      108
      1675
    6. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      212
      1375
    7. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      66
      1317
    8. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      68
      1253
    9. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      58
      1232
    10. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
      Ikävä
      77
      1181
    Aihe