Kela Jyväskylä

Jyvästaksi

Liityin kelataksiin Jyväskylään. Meidän johtaja kertoi meille että ei kannata liittyä kelavälitys tulee kuulemma syksyllä meille. Tietääkö joku tuleeko se? Epäilempä johtajan näkemystä vaikka kehoitti olla liittymättä. Työkaveri kertoi että kilpailuvirasto tutkii jo meidän johtajan liittymisen kieltämistä.

58

3776

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyytikiito

      Mikäli kyseessä on PRO-KESKUS, niin yhtenä omistajana siinä on SEMEL mittarivalmistaja.
      Pro Keskus vaatii kaikilta sen keskukseen liittyviltä autoilijoilta Semel mittarit.
      Suurella osalla autoilijoista on Semel tai Mitax (300) mittarit, joita ovat uusineet mittaridirektiivin mukaisiksi.
      Nyt kuitenkaan direktiivin täyttävät Semel ja Mitax (300)mittarit ei kelpaa keskukselle (kelalle kyllä), vaan keskus vaatii uusimmat Semel mittarit, joista Semel perii kuukausivuokraa 250 €/kk, omaksi niitä ei edes voi ostaa.
      Asia on menossa markkinatuomioistuimen käsittelyyn... Päivänselvähän on että tuo Semel kytkös on laiton.

      Lisäksi em. keskus (Kuulemani mukaan) ei anna esim. menopaluu kela ajoa samalle autolle vaan sen ajaa aina eri auto uutena kyytinä, eli asiakas matkustaa paikkakunnan autolla esim. 30 min. syöpähoitoon 100 km matkan keskus-sairaalaan, asiakkaan vienyt auto joutuu lähteen tyhjänä takaisin ja asiakas tulee 30 minuutin kuluttua perässä keskus-sairaalapaikkakunnan taksilla.
      Ei järjen häivää... Ko. ajojaon päättää kela taksikeskus, kela sanoo että keskus ja autoilijat päättävät miten ajot jaetaan kunhan se on kelalle edullisin.
      Kela hakee kuljetuksilla säästöjä, sekä vaatii liikenteessä käytettävän Euro 5 vaatimuksen päästöttömiä autoja, vanhemmat autot jotka eivät täytä Euro 5 päästovaatimusta ei kelpaa kela-ajoon.
      Pro keskus on voittoa tavoitteleva yritys, jonka pitää saada mahdollisimman kova liiketaloudellinen tulos.
      Kelalle se teki halvan tarjouksen jolla voitti kilpailutuksen, itse välitystoiminta on nyt niin halvalla luvattu ettei sillä tuloa synny, tulot Pro keskus nyhtääkin määräämällä Semel mittarit pakollisiksi, jolloin tulos nyhdetään autoilijoiden kukkarosta...

      Vertaa esim. pohjoispohjanmaan kelataksikeskus ei tavoittele voittoa vaan tarjous perustuu siihen että kyydit saadaan välitettyä ja autoilijat maksavat keskuksen kuluina sen verran että kulut saadaan peitettyä.

      • SössivätUkotJaAkat

        Se on just näin mellä täällä sisä-Savossakin. Meidän paikallinen kylätaksi ihmettelikin, millä aikovat saada tuollaisen systeemin toimimaan vajaan kuukauden päästä? Tuumasipa vaan, että pistää pillit pussiin ennen tuota päivämäärää, näitä lopettavia kuuluu olemaan meidänkin kunnassamme muutamia, ei jää kovin montaa autoa enää jäljelle, joten mitenkähän ne Kelakyydit loppujen lopuksi sitten hoidetaankin? Tuntuvat olevan nämä ”välistävetäjät” sankoin joukoin appeineen ja fiksuine ym. vähemmän fiksuine takseineen.

        On se vaan niin, että kiireellä tehty uudistus on jokseenkin sama, kuin juosten kustu, uudistuksesta ei hyödy enää kukaan. Miksei annettu riittävän pitkää siirtymää? Ruotsissa oli aikaa viisi vuotta, eikä riittänyt sekään. Tuntuu tämä hallitus ja pääministeri muuttavan paskaksi kaiken, mihin koskee, varsinainen Midas siis.

        Seuraavaksi sössitään Sote, mitä muuta vielä sössivätkin?


      • RattaatPysähtyy

        http://www.prokeskus.fi/liikennoitsijaksi/#pohjois-savo

        Jos jotakuta kiinnostaa, lukekaa tuosta ja availkaa sieltä sitten alalinkkejä. Aika uskomatonta hommaa sanoisin.

        Te, jotka havittelette taksiautoilijan duunia 1.7 jälkeen, miettikääpä vielä toisenkin kerran, ennen kuin lyötte näppinne paskaan. Minä tein elämäntyöni taksissa, nyt se loppuu, näiden kelkkojen kyytiin en istu!


      • Taksikeisari
        SössivätUkotJaAkat kirjoitti:

        Se on just näin mellä täällä sisä-Savossakin. Meidän paikallinen kylätaksi ihmettelikin, millä aikovat saada tuollaisen systeemin toimimaan vajaan kuukauden päästä? Tuumasipa vaan, että pistää pillit pussiin ennen tuota päivämäärää, näitä lopettavia kuuluu olemaan meidänkin kunnassamme muutamia, ei jää kovin montaa autoa enää jäljelle, joten mitenkähän ne Kelakyydit loppujen lopuksi sitten hoidetaankin? Tuntuvat olevan nämä ”välistävetäjät” sankoin joukoin appeineen ja fiksuine ym. vähemmän fiksuine takseineen.

        On se vaan niin, että kiireellä tehty uudistus on jokseenkin sama, kuin juosten kustu, uudistuksesta ei hyödy enää kukaan. Miksei annettu riittävän pitkää siirtymää? Ruotsissa oli aikaa viisi vuotta, eikä riittänyt sekään. Tuntuu tämä hallitus ja pääministeri muuttavan paskaksi kaiken, mihin koskee, varsinainen Midas siis.

        Seuraavaksi sössitään Sote, mitä muuta vielä sössivätkin?

        Siirtymäajalla ei kyllä ole mitään merkitystä. Nyt on ollutyli puoli vuotta aikaa siirtyä, eikä kukaan ole tehnyt mitään. Jos olisi viiden vuoden siirtymä, niin neljä vuotta ja 11 kuukautta menisi kuten ennenkin ja viimeisen kuukauden aikana itketään,että ei ollut aikaa miettiä.


    • Jyvästaksi

      Minulla on tilauksen mukaan 215 e kuukausi uudet kaikki laitteet ja kaksi vuotta täysi takuu. En osaa sanoa onko kallis tai halpa, se riippuu maksajasta. Kela oli lopettanut menopaluut. Kelan papereissa lukee niin. Minulle luvattiin että aina lähtee lähin ja vapaa taksi tilaukselle. Kyllä minä saan tienestit kun kaikki ei lähde kelataksiksi toivottavasti.

      • RattaatPysähy

        Aika kiva tulevaisuus, kun pitää ajatella ”toivottavasti”? Tee tuossa sitten investointeja ja koeta pärjätä. Huonot on eväät.

        Äkäisillä ole hätää, nuoremmilla näyttää huolestuttavalta.


      • RattaatPysähtyy
        RattaatPysähy kirjoitti:

        Aika kiva tulevaisuus, kun pitää ajatella ”toivottavasti”? Tee tuossa sitten investointeja ja koeta pärjätä. Huonot on eväät.

        Äkäisillä ole hätää, nuoremmilla näyttää huolestuttavalta.

        Eläkeikäisillä ei ole hätää, äkäisillä.😀


    • Jyvästaksi

      Miks eläkeläiset sotkee asioita mihin ne ei edes lähde mukaan, minä lähden tienaamaan. Toivottavasti on ihan muillakin aloilla. Kilpailua ja kilpailua. Tuntuu että itkijät ei pärjää tulevaisuudessa enkä minä ala itkemään.

      • UskosiOnLuja

        Uskosi on luja. 🤣


    • Jyvästaksi

      Voi olla että minä ajan hyvää tiliä en itke ajan vaan. Muut itkee ja eivät aja. Taitaa tulevaisuus taksissa olla erilainen kuin menneisyys. Onko teille johtaja sanonu että ei kannata tehdä sopimuksia ? Hullu johtaja kusessa on.

      • UskoOnLuja

        Se tuntuu hieman oudolta, että joku uskoo ajavansa hyvää tiliä, vaikka joutuu tinkimään hinnasta, investoimaan laitteisiin korkeiden laitevuokrien muodossa. Vielä nyt ajetaan normaalitaksalla ilman mitään kuukausivuokria, eli vielä pystyy tekemään tiliä. Kuvitellaan, annat 15% alennusta, kuskisi vie keikan sadan kilometrin päähän, paljonko kuvittelet siitä jäävän sinulle? Jos vielä nämä välistävetäjät pääsevät perimään toiset 15%, teet tappiollista työtä. Kun ajomiehet tämänkin ymmärtäisivät. Ei siinä mitään, siitä vaan sitten ”tiliä” tekemään välistävetäjille, itsellesi et sitä tee.


    • Kyytikiito

      Pohjanmaan taksikeskuksen sopimuksessa kelpaa Semel ja Mitax, kunhan siihen saa ladattua uusimman kelan vaatiman ohjelmiston.
      Mittari pitää voida tehdä jaettu maksu niin että jokaiselle kyytiläiselle laskee todellisen kustannuksen kyydilläolomaksusta.
      Mitax 21 ei enää kelpaa kun kelaohjelman vaatimus ei täyty. (Mitax 300 kelpaa).
      Semel mittareista en tiedä, mutta on se kumma kun toiselle keskukselle kelpaa muutkin mittarimerkit kun pelkkä SEMEL... Haiskahtaa pahalle...

    • Kyytikiito

      "" Minulle luvattiin että aina lähtee lähin ja vapaa taksi tilaukselle. Kyllä minä saan tienestit kun kaikki ei lähde kelataksiksi toivottavasti. ""
      Hyvin on luvattu, varsinkin keskus-sairaalapaikkakunnan autoille maan mainio lupaus...
      Tuo samainen lupaus on kuolinisku meille maaseutukuntien takseille...

      • Maalainen

        Asemapaikat poistuvat 1.7. Ei ole enää keskussairaalapaikkakunnan tai maaseutukunnan takseja. On vain suomalsidia takseja. Kyyti tulee tietenkin lähimmälle autolle, joka kuuluu kyseiseen tilausvälityskeskukseen. Omistan osoitteella ei ole enää väliä.


    • Jyvästaksi

      Sopimuksen kysyin onko menopaluu enää olemassa uuden sopimuksen mukaan. Ei ole, kela on lopettanut ne. Minä olen keskisuomen puolelta ja meiltä on Jyväskylän sairaalaan matkaa 77 km. Minä voin jäädä odottamaan paluu kyytiä, näin luvattiin.

    • Taksikeisari

      Hyvä homma, että jatkossa Viitasaaren taksi saa Jypissä Laukaan kyydin ja JyPin taksi Viitasaaren.

    • Kyytikiito

      Täällä pohjanmaalla keskus ja autoilijat päätti että menopaluu kuljetus voidaan antaa edelleen, vaikka kela ei odotusta maksa.
      Menee niin että jos asiakkaan käynti on ns. menopaluuna tilattu ja perillä olo vastaa "vanhansäännön "odotusaikaa", annetaan sekä meno että paluu samalle autolle kelalaitteelle.
      Menomatka mitataan ja laskutetaan kuten kuuluu, samoin paluumatka erillisenä kyytinä.
      Maalaisjärki kannattaa pitää mukana, etenkin kun kelan ohjeen mukaisesti em. on täysin sallittu.

    • Kyytikiito

      Kun keskukset /autoilijat joutuvat maksamaan nyt asiakkaiden keskukseen puhelut, kela vaati että asiakkaan puhelu ei saa maksaa mitään.
      Kukaan operaattori ei ilmaisia puheluita anna, joten nekin on autoilijoiden maksettava.
      Samoin luokseajoa ei enää makseta.
      Em. menopaluu kyytijako korvaa luokseajon poistosta johtuvaa ilmaiseksi ajoa.
      Ns. pitkissä ajoissa (yli150km) paluumatkasta otetaan keskuksen kuluihin 30%.
      Saattaa tuntua kovalta tuo 30%, ne perittäisi jokatapauksessa kuukausi, provisioissa yms. nyt tällä saadaan kaikkia tyydyttävä tulos.
      Ennenkun alatte kauhisteleen tuota 30%;a, laskekaa...

    • Jyvästaksi

      Mistä tuo 30. prosenttia ilmesty. Minun sopimuksen mukaan liitteessä on jotain 8 ja alennus ollut 6 niin ei se ole 30. Nyt minä sitten saan koko päivän ajaa Jyväskylässö kun minulla ei ole ollut aiemmin kuin aamulla kela kyyti Jyväskylän sairaalaan. Nyt tuon aamulla kela kyydin ja ajan koko päivän Jyväskylässä kela kyytejä. Tulee hyvä tili ja minulla ei ole kuskia.

    • Jyvästaksi

      Jyväskylän seudulle on tulossa ISO toimija hoitamaan kela kuljetuksia. Keski suomessa on kelan kyytejä 13mil. euroa. on siinä ajamista aika monelle. Tietääkö joku onko Jyväskylän johtaja joutumassa kuulusteluun kun se on kieltänyt liittymästä kela sopimukseen?

      • HessuHoopo

        Isolla toimijalla on varmaan ISOSTI kuskejakin?

        Mistä näitä kuskeja ykskaks löytyy heinäkuussa, kun ei niitä nytkään ole? Itsellä oli yli vuoden kuskin haku päällä, yksi mamu soitti, vaan eipä tullut sovittuun tapaamiseen. Palkkaa olisin maksanut 40% alvittomasta. Nyt ajan vielä ehkä syksyyn yksin ja katson, missä mennään ja mitä teen jatkossa.

        Jos näihin kaikkiin juttuihin uskoisi, mitä media jauhaa alalle tulevista uusista tulijoista, olisi suomessa varmaan 100.000 uutta taksiautoa nykyisten n.10 tuhannen lisäksi. Mistä näihin riittää ajureita ja maksavia asiakkaita?

        Mahdoton tilanne.


      • Asdewq

        Idiot!


    • Jyvästaksi

      Kelan kuljetuksia ajaavat uudet yrittäjät eivät kuskit. Nyky autoilijat itkee että miksi ei ole niin kuin ennen. taidatte olla samoja kuin Porin pölvästit. Keski suomessa on 13mil euroo jaossa, minä ainaskii lähen ajamaan enkä itke.

      • TerveMenoaKela-ajoon

        Yritätkö nyt sanoa, etteivät kuskit saa ajaa kelakyytejä? Kyllä kelakyytejä ajaa jokainen sopimuksen tehnyt auto, niin autoilija itse, kuin palkattu kuskikin. Ei kai kuski hälytä autoilijaa töihin kelakyydin sattuessa? Mitään noin typerää en ole tästä,aiheesta vielä kuullutkaan. Ei kukaan nykyinen yrittäjä itke, eikä TODELLAKAAN kaikki ole tulevaisuudessa, kuin ennen. Ne on paljon huonommin. Sinä et mitä ilmeisimmin ole ollutkaan autoilija, kun laskutaito puuttuu? Onko taksiyrittäjät ainoita yrittäjiä, jotka sopivat urakat tappiollisina? Jos minä sovin jotain työkeikkoja, en niitä tappiolla tee.

        Hyviä. Huolettomia aikoja vaan nim. ”Jyvästaksi”. Äläkä sitten itke, kun rahat ei riitä kuluihin.


      • Junioryrittäjä

        Ei varmaan yrittänyt sanoa, ettei kuskit saisi niitä ajella vaan tarkoitti että autoilijat ne sopimukset tekee ja niiden autoilla ajetaan. Yhdentekevää kuka niitä autoja ajelee, mutta palkkakuskit eivät välttämättä enään jatkossa niin paljon ajele keloja kuin tänä päivänä.
        Viesti oli kieltämättä hieman sekavasti kerrottu, mutta kyllä oli niin pieleen edellinen ymmärtänyt kun lukemansa.

        Musta joka tapauksessa noi keski-suomen kelahinnat kuulostaa ihan siedettäviltä.
        Meillä Uudellamaalla ajellaan 1,22km ja 4,30 lähtömaksulla. Odotus veloitus kun taisi olla 35/h.
        100e kuukausimaksu ja paljon muita rahaa vieviä velvoitteita. Lisäksi on pakko kuulua päivystysvuoro järjestelmään.
        Silti meidän kuskit sanoi haluavansa lähteä ajamaan niitä, vaikka tuntiansiot varmasti heikkenevät.


    • Jyvästaksi

      Kyllä heinäkuuta tulee paljon uusia yrittäjiä. Ei ne kuskeja. Kukaan ei kieltänyt kuskien ajaa kela ajoja. Taitaa terve menoa nimimerkillä pelottaa. Ei ymmärrä että vähemmän autoilijoita enemmän tulee joka autoilijalle. Siinä ajat sitten jäähallia ympäri ja puhut kaikille ennen oli erilailla ja muista itkeä välillä niin joku voi uskoa sinua.

      • Huutista

        Opettele kirjoittamaan.


      • TerveMenoaKela-ajoon

        Ei minua mikään pelota. Lopetusilmoitus jo tehty, 2 viikkoa ja homma on siinä. Mitä luulet, tulin alalle vuonna 1970, jokohan on aika poistua? Aivan varmasti sanot, että vanha käpy, lähde jo. Jos kela-ajureita on vähemmän, tottakai keikkaa on enemmän. Kysymykseni kuuluukin, kannattaako ajaa liian halvalla, jos katteet lähentelee nollaa? Ihan sama, jos uudet ajurit tarjoavat palvelujaan jopa puoleen hintaan nykytaksoista, jääkö siitä katetta? Muista myös, että jokainen nykyinen yhden auton autoilija voi ottaa käyttöönsä vaikka kuinka monta autoa, alkaako olemaan tarjontaa kelakyyteihin? Toinen kysymys onkin se, onko kuskeja?

        Olen kuule sellainen vanha konkari, että tiedän yhtä ja toista ja olen kirjanpitotaitoinen ja osaan laskea. Hymyilyttää ihmisten luja usko, vaikka kaikki on menossa päin - sanonko mitä?

        Tottakai, jos olet nuorempi yrittäjä ja vuosia eläkepäiviin, on oltava luja usko, mitäpä muutakaan tekisit, et vaikuta edes miltään ruudinkeksijältä, on ajettava vaan taksia. Vaikka palkka alenisi runsaastikin, on ajettava taksia. On vain ajettava taksia.

        Onnea, lopetan kinaamisen tähän.


    • Jyvästaksi2

      TervemenoaKela-ajoon on vanha katkeroitunut Skoda Octavia-autoilija, jonka ei kannata tänne itkeä.

      • TervemenoaKela-ajoon

        Kuulkaas herrat ja rouvat, en ole omistanut ikipäivänä skodaa. Autoja kulunut parikymmentä etupäässä Volvoja, enkä ole ajanut itse enää vuosiin.. en muuten ole koskaan ajanut missään maakuntien alueella, stadissa vain. Meille ei kelakyydit ole koskaan olleet kovin ratkaisevassa asemassa, kyytiä on tasaisesti ollut muutenkin. Kokemusta piisaa, vaikka muille jakaa....

        Että arvaus meni ihan vituralleen. 😂🤣


    • Junioryrittäjä

      Mielestäni Prokeskuksen hinnat ovat varsin hyväksyttäviä.
      Alennus nykytaksaan verrattuna on luokkaa 10%.
      Kestää vielä kuljettajallakin ajatuksen, jos keikkaa vaan on riittävästi.
      Suosittelen kaikille jotka aikovat alalla jatkaa, niin nöyrästi ajella niitä keloja vaikkei niistä viimeistä hintaa saisikaan.
      Aina ei kannata olla ahne. Ahneella on monesti paskanen loppu.
      Tiedä vaikka innostuisn ja itsekin ostaisin yhden auton sinne Jyskälään pyörimään. Sukulaisista jo löytyisi muutama ajuri sitä vaivaamaan. Ja ainahan sitä voisi kesällä mökillä piipahtaessa ajella vähän itsekin.

      • OotteVellihousuja

        Jaa-a, vai on hyväksyttäviä? Taidatte hyväksyä tuosta vaan kaikki huononnukset, varsinaisia vellihousuja? Teidän mielestänne uusi taksilaki on loistava, niinkö? Kaikki voittaa?

        Koittakaa nyt tienata leipänne taksin ratista, tilannehan on mitä loistavin! Rahaa tulee ovista ja ikkunoista!


      • PianEntinenTaksari

        Taksan piti olla vapaasti jokaisen itsensä hinnoiteltaessa, nyt pakotetaan ajamaan halvemmalla, kuin tähän asti? Sitten tulee näitä lampaita, jotka sanovat että hinta on hyvä ja pääsee tekemään hyvää tiliä itkemättä ja ollaan niin tyytyväisiä ja haukutaan heitä, jotka haluaisivat edes saman, kuin ennen? Ei helvetti, te myötäilevät olette ihan täysiä hölmöjä ja ei ihme, ettei parempiin sopimuksiin päästy, kun on teikäläisiä alennukset hyväksyviä hölmöjä! Kyllä te olette niitä pölvästejä, ei ne porilaiset, jotka haluavat parempaa. Vuosikaudet on haettu joka taksankorotukseen 10%, saadaab 0.5-1%. Näin on tapahtunut aina vuosittain, eli taksamme on aina vaan enemmän ja enemmän jälkeenjäänyt. Mitä teki taksiliittomme ennen tätä uudistusta? No eipä juuri mitään. Ei näytä tulevaisuus taksialalla ruusuiselta, ei. Osaatteko arvata, miksi lopettavia on niin paljon, kun on?


      • savonmua

        Taksahan on vapaasti jokaisen valittavissa. Jos joku asiakas (esim. Kela) haluaa kilpailuttaa taksit, niin sitten jokainen joka haluaa, tarjoaa mitä hintaa haluaa. Halvin voittaa - reilu peli. Kuka sitä nyt haluaa maksaa sitä mitä myyjä pyytää?? Nyt kilpailun voitti jotkut välitysyhtiöt ja he hakevat nyt yrittäjiä ajamaan näitä voittamiaan kyytejä. Joko ajat tarjotulla hinnalla tai et aja. Saa valita vapaasti! Jos tarjottu raha ei riitä, niin eikun hankkimaan paremmin tuottavia kyytejä!

        Toisen yrittäjän on vaikea tietää toisen kulurakennetta, joten toiselle hinta voi olla hyvä toiselle ei. Taksit ovat kuitenkin toimineet tosi tehottomasti, karkeasti 50% kilometreistä veloitettu ja 30% työajasta. Näitä kun pyrkii nostamaan, niin voi hintaakin laskea. Tämä taas tietää lisää asiakkaita ja käyttöasteen nousua entisestään. Voi jopa joutua hankkimaan lisäautoja. Hinnan nostajat toivovat sitä päivän ainoaa asiakasta, joka maksaa kyydistä niin paljon, että se riittää - jos ei tätä asiakasta löydy, niin auto seisoo ja toisilla käyttöaste nousee.

        Yksinkertaistettuna tilanne on jatkossa se, että kukin saa asiakkaalta sen minkä asiakas haluaa maksaa - ei yhtään enempää. Jos se ei riitä, niin voi olla hiljasempaa...


      • Okokonok
        savonmua kirjoitti:

        Taksahan on vapaasti jokaisen valittavissa. Jos joku asiakas (esim. Kela) haluaa kilpailuttaa taksit, niin sitten jokainen joka haluaa, tarjoaa mitä hintaa haluaa. Halvin voittaa - reilu peli. Kuka sitä nyt haluaa maksaa sitä mitä myyjä pyytää?? Nyt kilpailun voitti jotkut välitysyhtiöt ja he hakevat nyt yrittäjiä ajamaan näitä voittamiaan kyytejä. Joko ajat tarjotulla hinnalla tai et aja. Saa valita vapaasti! Jos tarjottu raha ei riitä, niin eikun hankkimaan paremmin tuottavia kyytejä!

        Toisen yrittäjän on vaikea tietää toisen kulurakennetta, joten toiselle hinta voi olla hyvä toiselle ei. Taksit ovat kuitenkin toimineet tosi tehottomasti, karkeasti 50% kilometreistä veloitettu ja 30% työajasta. Näitä kun pyrkii nostamaan, niin voi hintaakin laskea. Tämä taas tietää lisää asiakkaita ja käyttöasteen nousua entisestään. Voi jopa joutua hankkimaan lisäautoja. Hinnan nostajat toivovat sitä päivän ainoaa asiakasta, joka maksaa kyydistä niin paljon, että se riittää - jos ei tätä asiakasta löydy, niin auto seisoo ja toisilla käyttöaste nousee.

        Yksinkertaistettuna tilanne on jatkossa se, että kukin saa asiakkaalta sen minkä asiakas haluaa maksaa - ei yhtään enempää. Jos se ei riitä, niin voi olla hiljasempaa...

        Paras kirjoitus koko Suomi24:ssä.


    • Jyvästaksi

      Olen koulutuksessa nyt Jyväskylässä. Kohta kuukauden päästä alkaa tilin teko. Miksi tuo yksi itkee että hinnat piti olla vapaa. Tuolle ei voi edesk kertoa, on niin typerys. Volvo mies on tosian Octavia mies. en ymmärrä miksi se täällä itkee ja esittää viisasta kun on lopettanut. Taisi jäädä vanha Octavia koti autoksi jolla on ajettu 376 tuhatta kilometriä. Siksi itkee.

      • Porin.pirssi

        Kuunnellaan syksymmällä, naurattaako teitä, vai tuleeko poru? Miksi muuten haukuit Meitä Porin takseja pölvästeiksi jos haluamme saada edes nykyisen hinnan palveluistamme? Itse moitit samanhenkistä kirjoittaa itkijäksi, joka myös moittii nykysysteemiä. Et ilmeisesti ymmärrä, että haluamme ammatistamme riittävän ansion kun se ei ole kaksinen nytkään. Miten käy, kun autokanta kasvaa, riittääkö ajoa kaikille? Se jää nähtäväksi. Katsokaapa sitten, jääkö käteen enää edes sitä että tulette toimeen.


      • Jyvästaksi
        Porin.pirssi kirjoitti:

        Kuunnellaan syksymmällä, naurattaako teitä, vai tuleeko poru? Miksi muuten haukuit Meitä Porin takseja pölvästeiksi jos haluamme saada edes nykyisen hinnan palveluistamme? Itse moitit samanhenkistä kirjoittaa itkijäksi, joka myös moittii nykysysteemiä. Et ilmeisesti ymmärrä, että haluamme ammatistamme riittävän ansion kun se ei ole kaksinen nytkään. Miten käy, kun autokanta kasvaa, riittääkö ajoa kaikille? Se jää nähtäväksi. Katsokaapa sitten, jääkö käteen enää edes sitä että tulette toimeen.

        Pölvästejö ylen uutisissa kirjoittamassa ettei lähdetä kela takseiksi. Kilpailuvirasto tutkii teidän laittomat paperit ja maksamaan joudutte. Siksi olette pölvästejä ihan ympäri valtakunnan.


      • Kelatkaa

        Eihän siellä mitään koulutusta järjestetä, paskanpuhumistilaisuus se on.


      • TerveMenoaKela-ajoon

        Kouluttaudu hyvin ja koeta saada koulussa myös sitä kuuluisaa maalaisjärkeäkin, taksissa juuri sitä tarvitaan. Opettele koulussa myös äidinkieltä, sitä on mukavampi lukea, kuin osaamatonta tuherrustasi..

        Koeta myös saada elantosi taksin ratissa, voi toki olla aika vaikeaa.

        Tsemiä! 😂😂😂

        T. Yli 40 vuotta alalla.

        P.S. Silloin josku tehtiin taksilla ruhtinaallista tiliä, enää tulot vastaa nappikauppiaan tuloja.


      • Hgfrtytr

        Opetellaanko siellä kirjoittamaan? Sille opille olisi kohdallasi tarvetta.


    • Paniikkipäällä

      Joku suuri taksilaivaston "johtaja" kyllä jo aiemmin jossain julkaisussa mainitsikin että, -nyt on mentävä epämukavuusalueelle.
      Luojalle kiitos kaikki on nyt siis hyvin, ollaan oikealla alueella.
      Kustannuslaskenta voidaan hyvin sivuuttaa kokonaan sillä riittää ajatus tää, ne kelakeikat on hoidettava.
      Ei tarvi paljon kysellä maksajilta, siellä on kuitenkin niin monta mielipidettä.

    • Mietikahdesti

      Miten luuletta lapissa kyydit hoidettavan kannattavassti, entä kun asiakkaan luo onkin se Sata kilometriä. Ei mitään järkeä. Ilmaisia lounaita ei ole?

    • Pirunkorpi

      " Mielestäni Prokeskuksen hinnat ovat varsin hyväksyttäviä.
      Alennus nykytaksaan verrattuna on luokkaa 10%."

      Höpön höpö! Provisiot mukaan laskettuna se tekee jo yli 15 % nykyiseen taksaan. Lisäksi luokseajosta ei makseta senttiäkään. Mitäs sitten, kun kaikki maakunnan autot seisovat Jyväskylässä ja tuppukylän terveyskeskuksen mummo haluaa lähteä kotia?

      Erillinen laitesopimuskin Semelin kanssa on 24 kk, vaikka lopettaisit alan hommat tai koko kelasopimus ei edes toteutuisi, niin maksat sen kaksi vuotta niitä kk-maksuja.

      • Kyytikiito

        Luokseajotaksasta tai pikemminkin sen puuttumisesta on tehty kelaan ja elinkeino sekä liikenneministeriöön jo kysely tai valitus.
        Monissa maakunnissa luokseajo voi olla paikkakunnasta riippuen jopa liki 100 kilometriä.
        Kukaan ei aja tuota ilmaiseksi, ja jos ajaa konkurssi on edessä aivan varmasti.


      • Junioryrittäjä

        Hei Pirunkorpi!
        Enpä usko että juridisesti toi laitesopimus olisi kovinkaan pätevä yrittäjyyden lopetuksen tai muun sairastumisen kohdalla.

        Mitä alennuksiin tulee, niin meillä täällä uudella maalla annetaan alennusta noin 25% ja maksuliikenteen provision päälle reilut 5%, näin tulevaisuudessa.

        Nyt ollaan maksettu maksuliikenteen ja välitys provisioita kelakyydeistä yhteensä 8,5%, joten toi teidän 15% alennus kuulostaa pääkaupukilaiselta yrittäjältä pirun hyvältä omaamme verrattuna.
        Sanoinkin vaan että itse pidän prosopimusta erittäin varteenotettavan vaihtoehtona, jopa kannattavana...


    • Kelatkaa

      Kelan kustannukset nousee tämän sopimuksen myötä 20 miljoona/vuosi. Tämän on Prokeskus vahvistanut. Mikä tässä on porkkana?

    • Hyväbisnes

      Savolaiset ja semelin porukka lopettaa työnteon ja siirtyy eleleen osingoilla :)

    • Jyvästaksi

      Jyväskylän johtaja joutuu kuulusteluun. Kaikilla jytakseilla samat hinnat! En tiedä mitä tekisin kun en halua olla jyväskartellissa. Kkvn sakot tulee meille kaikille ja johtaja kertoi talvella että meillä voi olla samat hinnat heinäkuun alusta. Voiko olla samat hinnat heinäkuun alusta jytakseilla????

      • Sössönsössön

        Kirjallinen ulosantisi kaipaa huomattavaa parannusta. Puhutko yhtä epäselvästi?


      • Jyvästaksi
        Sössönsössön kirjoitti:

        Kirjallinen ulosantisi kaipaa huomattavaa parannusta. Puhutko yhtä epäselvästi?

        Sinä tyhmin et ymmärrä onkelmaa vaan puutut toisten oikein kirjoitukseen. Kysymys oli voidaanko kaikki ajaa jytakseilla samalla hinnalla kun johtajamme sanoi talvella ja uhosi että katotaan vaikka kkvssä.


      • PillitPussissa
        Jyvästaksi kirjoitti:

        Sinä tyhmin et ymmärrä onkelmaa vaan puutut toisten oikein kirjoitukseen. Kysymys oli voidaanko kaikki ajaa jytakseilla samalla hinnalla kun johtajamme sanoi talvella ja uhosi että katotaan vaikka kkvssä.

        Siinäpä sinulle miettimistä. Aiemminhan täällä uhosit, että kaikki on hyvin ja pääset tekemään rahaa? Et ole vielä oikein tainnut sisäistää itsellesi, mihin olet ryhtymässä? Muuten, onhan Kela-ajoissakin kaikilla samat hinnat.

        Taksiala vapautuessaan joutuu yhä vain syvemmin erilaisten lakien ja säännöksien kiemuroihin, vaikka sen piti ”vapautua”? Koko ajan tulee säännöstöä säännöstön päälle, määräyksiä, kieltoja ja pakkorekisteröintejä. Taitaa pikkuhiljaa monelle tulla uskonpuute, jätetään lähtemättä mukaan ollenkaan ja alalla jo olevat, varsinkin me vanhemmat panemme pillit pussiin, kun soittelut on soitettu.

        Tietysti, jos on luja usko tulevaisuuteen, jotkut lähtevät leikkiin mukaan.....


      • Jyvästaksi

        Parhaat kommentoijat ovat eläkkeelle jäävät! Niitä ei huoleta muu kuin maitolitran hinta Prismassa ja kahvikupin koko ABC:llä. Näillä mennään. Tottakai minä liityin Kela-taksiin, saan monesta eri lähteestä kyytejä, Ksat:sta, Kelasta ja eri applikaatioista. Päivät lähinnä ajan maakunnan puolella Kelaa ja viikonloppuisin Jyväskylän kaupungissa tavan kyytejä. Kyllä pärjään ja en itke.


      • PillitPussissa
        Jyvästaksi kirjoitti:

        Parhaat kommentoijat ovat eläkkeelle jäävät! Niitä ei huoleta muu kuin maitolitran hinta Prismassa ja kahvikupin koko ABC:llä. Näillä mennään. Tottakai minä liityin Kela-taksiin, saan monesta eri lähteestä kyytejä, Ksat:sta, Kelasta ja eri applikaatioista. Päivät lähinnä ajan maakunnan puolella Kelaa ja viikonloppuisin Jyväskylän kaupungissa tavan kyytejä. Kyllä pärjään ja en itke.

        ” Parhaat kommentoijat ovat eläkkeelle jäävät! ”

        Etkö usko vanhoja konkareita, vai luotatko vain itseesi? Ei, ei meitä huoleta kahvikupin hinta ABC:llä, mehän keitämme kahvimme kotona. Miksi pitäisi kotoa lähteä kahville jonnekkin ABC:lle? Varmaan olet lukenut viimeaikaisia juttuja eläkeläisten varallisuudesta, 40% nettovarallisuudesta on eläkeläisten hallussa. Toisaalta, kivahan se olisi, jos sinäkin pärjäisit taksialalla, olethan yksi eläkkeemme maksajista! Eli koetat sitten osua nappiin ja maksimoida tulosi ja verosi, näin ei meillä eläkkeensaajilla ole hädän päivää. Ehkä sinuakin odottaa joskus sellainen aika, kuin minulla on: Ei sentinkään velkaa, oma velaton talo, asumiskulut pienet, loma-asunto etelässä, mikäs sinunkin olisi ollessa? Ei vielä, sinun pitää niska limassa vääntäytyä kela-ajoihin, huolestua taksiasioihin liittyvistä lainmuutoksista, päivystää entistä enemmän siellä taksisi ratissa pärjätäksesi - myös meidän pärjäämisemme eteen!

        Kun et välitä vanhemman ja kokeneemman konkarin neuvoista, toivotan jaksamista ja pärjäämisiä. Odotat vain kysymyksiisi vastauksia muilta, kuin meiltä eläkeläisiltä, me eläkeläisethän olemme nuorten silmissä paskaporukkaa?

        Toihin mars mars!

        T. Eläkeläinen


      • onkelmaa
        Jyvästaksi kirjoitti:

        Sinä tyhmin et ymmärrä onkelmaa vaan puutut toisten oikein kirjoitukseen. Kysymys oli voidaanko kaikki ajaa jytakseilla samalla hinnalla kun johtajamme sanoi talvella ja uhosi että katotaan vaikka kkvssä.

        Voi voi, tajuatko itse kuinka tyhmä olet?


      • Taksikeisari
        Jyvästaksi kirjoitti:

        Parhaat kommentoijat ovat eläkkeelle jäävät! Niitä ei huoleta muu kuin maitolitran hinta Prismassa ja kahvikupin koko ABC:llä. Näillä mennään. Tottakai minä liityin Kela-taksiin, saan monesta eri lähteestä kyytejä, Ksat:sta, Kelasta ja eri applikaatioista. Päivät lähinnä ajan maakunnan puolella Kelaa ja viikonloppuisin Jyväskylän kaupungissa tavan kyytejä. Kyllä pärjään ja en itke.

        Joudut ajamaan ihan samalla lailla kuin muutkin maakunnan autot. Ajat kelaa ja tavan kyytiä juuri silloin kun niitä saat ja lopun ajan odotat.

        Eihän ole olemassa mitään muut strategiaa, kun tavan ajoa ei yksinkertaisesti talousalueella ole puolellekaan nykymäärästä autoja. Eikä niitä kela-ajojakaan riitä loputtomasti.


      • Taksileikkejä
        Jyvästaksi kirjoitti:

        Sinä tyhmin et ymmärrä onkelmaa vaan puutut toisten oikein kirjoitukseen. Kysymys oli voidaanko kaikki ajaa jytakseilla samalla hinnalla kun johtajamme sanoi talvella ja uhosi että katotaan vaikka kkvssä.

        Seuraa johtajaa-leikki. Muista seurata, tyhmyri.


      • EhkäPianExPirssi
        Jyvästaksi kirjoitti:

        Parhaat kommentoijat ovat eläkkeelle jäävät! Niitä ei huoleta muu kuin maitolitran hinta Prismassa ja kahvikupin koko ABC:llä. Näillä mennään. Tottakai minä liityin Kela-taksiin, saan monesta eri lähteestä kyytejä, Ksat:sta, Kelasta ja eri applikaatioista. Päivät lähinnä ajan maakunnan puolella Kelaa ja viikonloppuisin Jyväskylän kaupungissa tavan kyytejä. Kyllä pärjään ja en itke.

        ” Kyllä pärjään ja en itke. ”

        Tuosta en olisi niinkään varma. Ettei kävisi niin, että itku ”lyhyestä” ilosta....


    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

      Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      193
      1321
    2. Miettimisen aihetta.

      Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1138
    3. Kai sä näät

      Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      860
    4. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

      sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      854
    5. Just nyt mä

      En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      780
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

      Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      745
    7. Hakeudu hoitoon.

      En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      53
      702
    8. Kuinka hyvin tunnet mut?

      Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      692
    9. Piristä mua ystävä

      Hyvä💫...
      Ikävä
      60
      689
    10. Nainen, mitä ajattelet minusta?

      Mitä tuntemuksia saan aikaan sinussa? :/
      Ikävä
      52
      657
    Aihe