Rata-ajo simulaattorilla vs. oikeasti radalla

Simulaattorillako

Heips, eräs autokoulu vakuuttaa, että rata-ajo simulaattorilla vastaa hyvin tai jopa paremmin todellista rata-ajoa liukkaan kelin radalla tai esteiden suhteen tms.

Kertoisitteko kokemuksia ja mielipiteitä aiheesta.

Muutamat autokouluopettajat ovat olleet ihan eri mieltä, eli heidän mielestään ajo simulaattorilla on kuin peliä tai leikkiä verrattuna oikeaan ajamiseen.

Koska en ole pelaillut enkä simulaattorilla ajellut, en osaa vertailla riittävästi. Tietenkin näin opiskelijabudjetilla syventävä vaihe houkuttelisi edullisempaan hintaan simulaattorin vuoksi ilman rata-ajokustannuksia.

Kiitos vastauksistanne. :)

9

228

    Vastaukset

    • Kun harjoittelet arkiliikennettä varten, ja kyse kuitenkin vain yhdestä päivästä, niin kyllä se simulaattori varmasti asiansa ajaa.
      Tuo yksi päivä ei kuitenkaan tule olemaan lopullisen ajotaitosi kannalta mitenkään ratkaiseva. Huomattavasti enemmän tulet oppimaan ihan käytännössä ajaen. Aluksi varovaisesti, mutta jossain vaiheessa ehkä opit näkemään turvallisia paikkoja liikenteessä tai vaikka parkkialueilla, joilla voit harjoitella lisää autonhallintaa ominpäinkin.

    • Kiitos Kkfkfkfxkfkkx. Kestääkö syventävän vaiheen -kurssi vain yhden päivän?

      Olen ymmärtänyt, että syventävän vaiheen -kurssiin kuuluu 2 tuntia arvioivaa ajoa opettajan kanssa, jonka jälkeen kuljettaja saa palautteen ajostaan. Tämän jälkeen kurssiin kuuluu vielä joitain teoriaopintoja ja 2 tuntia ajoharjoittelua radalla.

      Kirjoitinko syventävän vaiheen -kurssisisällön oikein?

    • Ymmärrät varmaan, että jos harjoittelet auton luistoa oikealla autolla vs. täysin hievahtamatta paikoillaan pysyvällä simulaattorilla, niin kyllähä se perstuntuma kirjaimellisesti sanoo kummasta on enemmän hyötyä.
      Aiotko tosiaan suorittaa vielä ennen heinäkuuta 2018 harjoitteluvaiheen ja syventävän vaiheen? Miksi? Niiden olemassolo loppuu keskiyöllä 30.06.-01.07.2018
      Sen jälkeen pääset yhdellä kurssilla. (Huom. "eräs" autokouluketju lisää sinulle myös pimeänajon hinnan (+100€) kurssimaksuusi, kun muilla se kuuluuu jo ilmoitettuun hintaa. Ole tarkkana.

    • Siksi ajattelin, että olisi hyvä käydä syventävä vaihe kesäkuussa, kun harjoittelu- ja pimeä ajo on jo tehty, ja 1.7 alkaen pääsen myös yhdellä kurssilla, mutta sen hinta on lähes 500 euroa. Nyt reilu 100 euroa vähemmän ja simulaattori-firmassa n. 200 euroa vähemmän kuin heinäkuussa.

    • Onhan selvä, et autokoulu mikä on satsannu rahaa simulaattoriin haluu siitä rahat pois.
      Jos haluut opetella hyväksi simulaattorikuskiks niin aja rata simulla
      mut jos haluut oppia ajaa oikeaa autoa niin aja oikealla autolla.

    • antisimu
      5.2.2019 10:09

      Juuri niin.
      Kilpailutuksen myötä mennään siitä mistä aita on matalin, eli miten saadaan hinnat näyttämään edullisimmalta.
      Simulaattoreihin
      paljon rahaa laittaneet autokoulut eivät vähää välitä siitä miten selviät liikenteessä myöhemmin.
      Ja
      koska ajokokeessa ei testata liukkaan kelin ajotaitoja siihen ei satsata, vaan sinulta halutaan rahat pois ja sinusta halutaan päästä eroon nopeasti.
      Kaikki
      Lvm Bernerin ideoiden nuolijat satsaavat markkinointiin näyttävin kulissein, mutta sinusta ei välitetä muuten kuin markkinoinnin kohteena.

      • Se
        että et pääse ajokokeesta kerralla läpi on "tietysti sinun syytäsi" ja lisäajotunnit ovat kalliita.
        Lvm Berner
        teki autokoulubisneksestä rumaa leikkiä asiakkaiden turvallisuudella ja lompakolla.


    • Oikealla autolla oikeassa ympäristössä. Ei nykyiset simulaattorit korvaa oikeaa ajoa!

    suomi24-logo

    Osallistu keskusteluun

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Matkustaja ilmoitti omasta koronavirusepäilystään

      VR tehosiivosi junavaunuja. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/a2da2794-58ae-4dbe-807c-83622f985a4c
      Maailman menoa
      135
      6118