Oppimiskäyrä - yritys ja erehdys

Veikkaustakehiin

Jos keski-ikäisen normaalikuntoisen miehen, istuttaisi purjeveneeseen ja veneen rantaan, eikä muuta neuvoa olisi kuin peloton mieli ja uteliaisuus, niin kuinka nopeasti tajuaisi miten homma toimii? Kuinka nopeasti oppisi kääntymään, menemään haluttuun suuntaan, pysähtymään? Vai pääsisikö ollenkaan rannasta?

Itselläni nuo on selkärangassa mutta pohdin tässä että miten maakravun kävisi?

17

691

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ruhgihgyu

      Hyvä, että sinullakin on jotakin pohdittavaa.

    • erilaisiaaikoja

      Aloititko samalla tavalla kuin kysymyksessäsi? Kauanko kesti oppia?

      • Veikkaustakehiin

        Älkää nyt pahastako kysymystä.

        Opin itse juuri noin, fendarinkokoisena ja uimataidottomana pienellä järvellä. Faija tuumasi että joudan kellumaan optarissa sen aikaa kun hän ottaa laiturilla olutta. Ei moottoriveneitä Lahdella , ei avomerta ja tenavalla ylisuuret pellarit. Vähänpä tiedettiin että ne pitäis olla sopivat.

        Seuraava vene oli zoomi. Pohdin tässä vaan että oppiko aikuinen yhtä helposti purjehtimaan jotain isompaa.


      • Kallistapurjetta

        Kun opettelin purjelaudan hallintaa, olin 28vuotta ja 11 kk vanha. Muistelen että reilu parituntia siinä puljaamisessa meni ennenkuin se totteli minua.
        Ainakin pidin sen huolen ettei minua tarvinnut hakea veneellä pois vastarannalta kuten monia muita hotellivieraita.
        Seuraavana päivnä pysyin purjelautakauppiaan mukana vihureja puhkuvalla selällä,
        Kun sitten ”aikuisena” aloitin omalla köliveneelläni, en kokenut sitä mitenkään vaikeana oppia. Moottoriveneilyn olen kyllä aloittanut jo isäni pusseissa, jos siitä nyt sitten oli jotakin apua siinä oppimisprosessissa.


    • Kyllä se voisi lähteä, pikku hiljaa. Tyynellä kokeiltaisiin, mistä naruista purjeet saa ylös. Kevyellä tuulella kokeiltaisiin purjeiden voimalla päästä eteenpäin. Perustasolla se olisi opittavissa, toki monenlaista sekoilua tulisi valtavasti.

      • Ihanriippuukaikesta

        Tässä vaikuttaisi ratkaisevasti se., oltaisiinko jollain Optarilla tai walkerbaylla liikkeellä vai esimerkiksi jollain raaserilla joka on helposti nurin ja jossa säätöjä on paljon.


      • seilaaja70

        65 vuotiaana astuin ensimmäisen kerran purjeveneeseen ( Lauttasaari), vesillelaskun jälkeen (huhtikuu) ajoin sen laituriin jossa myyjän opastuksella laitettiin vene purjehdus kuntoon . Ennen vesillelaskua myyjä useamman kerran kehotti harkitsemaan autokuljetusta n. 100km kotikonnuille , ei tullut mieleenkään että autolla kun vesitsekin pääsee. Aamulla sitten kohti kotivesiä n.70 mpk , siitä se lähti , vappu vietettiin ulkosaaristossa . Olihan alussa kaikenlaista kommellusta , mutta kirjoja lukemalla ja kantapään kautta oppii kyllä melko nopeasti. Seitsemäs vuosi on aluillaan ja keskimäärin 100 vuorokautta kaudessa seilaamista , seilaamiset on toistaiseksi rajoittuneet akselille Riika - Kuopio . Eihän purjehdus mitään rakettitiedettä ole , mutta mielenkiintoista ja kaiken aikaa oppii enemmin , ehkä olisi tullut valmiimpaa jos olisi aloittanut aikaisemmin (ei ollut aikaa) :-)


      • Kiinnostaatietää
        seilaaja70 kirjoitti:

        65 vuotiaana astuin ensimmäisen kerran purjeveneeseen ( Lauttasaari), vesillelaskun jälkeen (huhtikuu) ajoin sen laituriin jossa myyjän opastuksella laitettiin vene purjehdus kuntoon . Ennen vesillelaskua myyjä useamman kerran kehotti harkitsemaan autokuljetusta n. 100km kotikonnuille , ei tullut mieleenkään että autolla kun vesitsekin pääsee. Aamulla sitten kohti kotivesiä n.70 mpk , siitä se lähti , vappu vietettiin ulkosaaristossa . Olihan alussa kaikenlaista kommellusta , mutta kirjoja lukemalla ja kantapään kautta oppii kyllä melko nopeasti. Seitsemäs vuosi on aluillaan ja keskimäärin 100 vuorokautta kaudessa seilaamista , seilaamiset on toistaiseksi rajoittuneet akselille Riika - Kuopio . Eihän purjehdus mitään rakettitiedettä ole , mutta mielenkiintoista ja kaiken aikaa oppii enemmin , ehkä olisi tullut valmiimpaa jos olisi aloittanut aikaisemmin (ei ollut aikaa) :-)

        Niin minkä kokoinen tämä oli?


      • Seilori70
        Kiinnostaatietää kirjoitti:

        Niin minkä kokoinen tämä oli?

        30 jalkaa ja varmaankin suht helppo aloittelijalle kun on vielä pitkäikäinen.


      • Seilori70
        Seilori70 kirjoitti:

        30 jalkaa ja varmaankin suht helppo aloittelijalle kun on vielä pitkäikäinen.

        Siis pitkäkölinen (tämä hiton automaatti testattuja ;-( )


    • seekuuär

      Eilen kuuntelin Lauttasaarelaisessa venetarvikeliikkeessä keskustelua "pitääkö jäähdytysjärjestelmään lisätä glykolia kun se on tyhjä ja moottori ylikuumeni ja miten se neste on voinut kadota sieltä?" Tietämättömyydellä voi saada aikaan vahinkoa.
      Olen joskus pohtinut samaa, mutta kulkupelinä rekka/kuorma-auto. Tämä tuli kerran mieleen kun katsoin perävaunullisen autokuljetusauton kuskin taiteilua autoliikkeen portista.

      Ihan relevantti aloitus -mummiälest, kuten oppositiojohtaja sanoo

      • Arvoituksellista

        Herää kyllä kysymys, miten kirjoittajan kuulema moottorin jäähdytysjärjestelmään liittyvä keskustelu liittyy aiheeseen.


    • PurjehtimaanTuomittu

      Ovat ihmiset kovin erilaisia. Olen tavannut sellaisiakin, muuten ihan järkeviä, jotka eivät opi, vaikka kädestä pitäen opettaa. Ja sitten on niitä, jotka aloittajan kuvaamalla tavalla oppivat ilman apua hyvin nopeasti. En tiedä, voiko kukaan olla niin tabula rasa, että ei olisi mitään kuullut, lukenut tai nähnyt, mutta melko tyhjästä jotkut lähtevät.

      Itse olin kolmentoista, kun ostimme, kaveri ja minä, ensimmäisen veneemme. Rahat olivat muuten itse tienattuja. Kyllä se kokeilua ja erehdystä oli se oppiminen. Ihan omillamme emme sentään olleet. Aika maanvaivoina nyhdimme sataman purjehtijoita hihasta ja kyselimme. On annettava vieläkin iso kiitos Lahden Vesijärven sataman seiloreille. Kahta murrosikää aloittelevaa sälliä olisi voinut naureskella tai potkia tieltä. Mutta nämähän neuvoivat ja auttoivat aina. Se oli ehkä tärkein saamamme opetus.

      Vene oli hiukan painava entinen tammirunkoinen pelastusvene, johon joku oli väsännyt rautakölin ja rikannut. Kyllä se vallan purjehti, vaikka ei ihan raketti ollutkaan.

      Reilu puolisataa vuotta on tullut melko omatoimisesti opeteltua. Ymmärrän hyvin, että joku käy kursseja ja hankkii erilaista oppia. Itselleni omatoiminen kokeilu on ollut yksi suurimpia hauskuuksia.

    • Sopivaajoitus

      Tämähän olikin kiinnostava juttu. Olen juuri lähdössä lämpimämpään maanosaan ja mietin että syrjäisessä kolkassa voisi alkamiesikin opetella purjehtimaan, kenenkään näkemättä. Voisin vuokrata jonkun jollan ja opetella sillä, uimataito on.

      Yritän kuitenkin pyytää jonkun opettamaan alkeet

    • Medboy

      Kyllä veneilemään oppii veneilemällä. Satamissa, ainakin täällä välimerellä oppii paljon kun katsoo aamuisin ja iltaisin laituriin tuloja ja lähtöjä. Tuulet ovat iltapäivisin ja iltaisin usein todella haastavia ja joskus on paras jäädä ankkuriin. Saniisin, että opettelemiseen tarvitaan vain tervettä järkeä ja pitää olla vielä kohtuullisen ketterä koska välillä tulee kiire. Tänä aamunaakin naapuri koukkasi ankkurimme irti lähtiessään ja siitä seurasi nopea irrottautuminen ja uusi ankkurointi ja kiinitys. Pari päivää sitten eräs pappaporukka (itsekin eläkeläinen) rantautui niin että vene oli kivilaiturissa kiinni fendarit välissä eikä ankkuri kiinni missään. Sanoin kohteliaasti että illalla voi tulla ongelmia niin kuin alkoikin. Eivät osanneet tehdä mitään joten tarjouduin viemään oman irtoankkurin kumiveneellä niin että saa perän irti laiturista ja keulalle pitoa. Näin tehtiin ja kyllä sieltä tuli vaivanpalkaksi skumppapullo. Olisi voinut tulla omavastuun kautta kalliiksi illan puuskissa puoliksi irti oleva vene. Muista, että elämässä kannattaa oppia toisten virheistä. Elämä on niin lyhyt, ettei kaikkia ehdi itse tekemään.

    • NoViisi

      Ei purjehtiminen mitään rakettitiedettä ole. Itse olen 56v., juuri ostin n. kuukausi sitten vanhan 37 jalkasen purjeveneen, aikaisempi kokemus yhden kerran purjehtimassa kaverin kanssa viime kesänä. Ja 30 v. moottoriveneilyä.
      Myyjän kanssa laskettiin vene veteen ja pytytettiin masto, siinä perehdytys. Nyt pari viikkoa opeteltu omatoimisesti purjehtimista, kryssiessä joskus vauhti pääsee loppumaan käännöksissä, muuten ei suurempia murheita ole ollut.

      Airistolla muita purjehtioita seuratessa olen jopa nähnyt muutaman mielestäni itseäni "tumpelomman" purjehtijan, osaavan tuntuisten touhuista olen taas yrittänyt oppia.

      Luulin touhua vaikeammaksi, mutta kyllä sen tämmönen vanha äijäkin näköjään vielä oppii.

      Toki oppimista on vielä paljon, mutta "räteillä" on aina määränpäähän päästy, jos vain tuulta on ollut.

      • MoRtTimopo

        Kyllä varmaan suurimmat ongelmat vasta-alkajalla (venetyypistä riippumatta) liittyy aina tuohon veneen käsittelyyn rantautumisissa ja lähdöissä, sekä navigointiin ja reittisuunnitteluun. Ei niinkään itse purjehtimiseen. Purjehtiessa yleensä on aikaa ja tilaa ympärillä vaikka nyt tuon koko Airiston verran. Sinulla on tuo 30 vuoden etumatka veneen käsittelyssä ja navigoinnissa vasta-alkajaan nähden. Moottoriveneet vieläpä ovat kinkkisempiä manööveerattavia purjeveneisiin nähden, joissa köli ja massa auttavat. Joten varmasti purjehduksen opettelu on kertaluokkaa helpompaa sinulle kuin "pystymetästä reväistylle".


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2131
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1938
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1888
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1690
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1488
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe