Voiko morsian käyttää useita kertoja huntua

Uusioneitsyt

ja pitkää valkoista hääpukua? Kuinka monta kertaa mielestänne voi? Eikös ennen ollut tapana että vain ensimmäisellä kerralla sai laittaa valkoisen hunnun ja puvun? Nykyään taitaa olla enemmän sääntö kuin poikkeus että näitä neitseellisiä morsiusasuja käytetään useamman kerran. Olihan Mghanillakin huntu oikein kasvojen edessä kuin neitsyyden merkkinä. Vai mitä se kasvojen eteen laitettu huntu tarkoittaa. Dianalla oli huntu kasvojen edessä vihittäessä, mutta Dianahan olikin neitsyt. Meghanhan on ollut jo aikaisemminkin naimisissa. Tässä linkissä Noora Karma hääpuvussa ja hänkin on ollut jo aikaisemmin naimisissa. Ties montako kertaa menee vielä kun nytkin jo erosi vajaan vuoden jälkeen.

https://www.is.fi/viihde/art-2000005708957.html

39

974

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Voi toki, jos vaan mahtuu, ettei ole liikoja kiloja kertynyt vuosien mittaan.
      Kallis mekko, kuka nyt vaatetta yhtä käyttökertaa varten ostaa.
      Onhan morsiamet niin lystin näköisiäkin kermakakkuleningeissään, monenmoista hörhelöä näkee ja huntu päässä kruunaa kaiken.

Minull ei ollut ensimmäiselläkään kerralla perinteistä morsiuspukua, naurattaa kun ajattelenkin itseäni sellaiseen pukeutuneena.
      Mekko oli, muutaman kerran sitä pidin, ainakin naapurin emännän 80-vuotispäivillä.

• Kuka.mitenkin

Olen kiinnittänyt itse samaan asiaan huomiota, mutta en edes työpaikan kahvipöydässä viitsinyt ottaa asiaa puheeksi kun tiedän mitä tulee; jokaisella on oikeus.....
      Kas kun joku tapakouluttaja ei ole tehnyt aiheesta kolumnia, tai minä en ainakaan ole nähnyt. Ennen mentiin toisen kerran vihille siistissä mekossa ilman huntua. Nyt voitaneen mennä missä asussa vaan, eikä se toki ihan tärkein asia olekaan. Tärkein pitäisi olla että avioliitosta tulee toimiva ja molemmat tahtovat rakastaa.
      Monella on omat säännöt, sisareni (5) ja minä emme ole koskaan tarvinneet taluttajaa alttarille, ihan oman sulhasen kanssa on käytävä kävelty ja isä kirkonpenkissä. Eivät myöskään omat tyttäreni isäänsä tähän hommaan tarvinneet.

• Maas-on-mamu-sääntö

Mielestäni pitää alkaa elää nykyaikaa ja suomalaisen naisen elettävä maassa mamun tavalla eli alettava käyttää burkhaa ja liki täydellistä kasvonaamiota. Mustana! Vasta sitten vihille.

• Voi aikoja voi tapoja. Ajat muuttuvat ja arvot sekä perinteet.

• Aikoja.arvoja

Kuka nuokin säännöt on keksinyt, että ekalla kerralla vaan saa valkoinen puku ja huntu olla, onko sulla tietoa?

• Aikoja.arvoja kirjoitti:

Kuka nuokin säännöt on keksinyt, että ekalla kerralla vaan saa valkoinen puku ja huntu olla, onko sulla tietoa?

Perinteet ja arvot eri aikakausilla.

"Varhaisina aikoina morsiuspuku ei eronnut tavallisesta muodikkaasta juhlapuvusta. Kun morsiamelle hankittiin häihin uusi puku, se pysyi hänen parhaana pukunaan niin kauan kuin se mahtui hänen ylleen ja siirtyi sitten ehkä tyttärelle perinnöksi. Vain puvun lisänä käytettävät kruunu ja seppele ja morsiuskorut tekivät siitä hääpuvun. Sääty-yhteiskunnan aikana oli lisäksi tarkoin määrätty, mitä materiaaleja ja kuoseja kukin sääty sai käyttää, joten aatelis- ja porvarismorsian eivät voineet pukeutua samalla tavalla, vaikka olisivat sattuneet olemaan yhtä rikkaita."

Täällä morsiuspuvun historiasta Suomessa

http://www.naimisiin.info/haaopas/morsianhistoria.html

• Aikoja.arvoja
        siilenämää kirjoitti:

Perinteet ja arvot eri aikakausilla.

"Varhaisina aikoina morsiuspuku ei eronnut tavallisesta muodikkaasta juhlapuvusta. Kun morsiamelle hankittiin häihin uusi puku, se pysyi hänen parhaana pukunaan niin kauan kuin se mahtui hänen ylleen ja siirtyi sitten ehkä tyttärelle perinnöksi. Vain puvun lisänä käytettävät kruunu ja seppele ja morsiuskorut tekivät siitä hääpuvun. Sääty-yhteiskunnan aikana oli lisäksi tarkoin määrätty, mitä materiaaleja ja kuoseja kukin sääty sai käyttää, joten aatelis- ja porvarismorsian eivät voineet pukeutua samalla tavalla, vaikka olisivat sattuneet olemaan yhtä rikkaita."

Täällä morsiuspuvun historiasta Suomessa

http://www.naimisiin.info/haaopas/morsianhistoria.html

Mut kuka noi säännöt on keksinyt? Joku ihminenkö ja mitä se kelleen kuuluu mitä laittaa häihinsä päälleen.

Mut kuka noi säännöt on keksinyt? Joku ihminenkö ja mitä se kelleen kuuluu mitä laittaa häihinsä päälleen.

Et sitten lukenut linkkiä-. Muoti määräsi jo varhaisissa vaiheissa. Hunnusta tuolla linkissä sanotaan myös näin:

"Morsiushuntu oli aluksi harvinainen, mutta 1800-luvun alkupuolella se liittyi morsiuspukuun yhä yleisemmin. Aikakaudelle ominainen itämainen romantiikka, orientalismi, todennäköisesti vaikutti morsiushunnun muotiintuloon. Aluksi huntu oli pieni pitsirakennelma hiuksissa tekokukkien alustana, mutta pian se kasvoi suureksi pitsi- ja tyllipoimutelmaksi. Morsiushuntu oli aina valkoinen morsiuspuvun väristä riippumatta. 1800-luvulla muutkin kuin säätyläismorsiamet rupesivat käyttämään huntua, myös tumman morsiuspuvun kanssa. Huntua on käytetty pienin tauoin näihin aikoihin asti ja sitä käytetään edelleen, vaikka hunnun pituus ja materiaali on vaihdellut"

• Aikoja.arvoja
        siilenämää kirjoitti:

Et sitten lukenut linkkiä-. Muoti määräsi jo varhaisissa vaiheissa. Hunnusta tuolla linkissä sanotaan myös näin:

"Morsiushuntu oli aluksi harvinainen, mutta 1800-luvun alkupuolella se liittyi morsiuspukuun yhä yleisemmin. Aikakaudelle ominainen itämainen romantiikka, orientalismi, todennäköisesti vaikutti morsiushunnun muotiintuloon. Aluksi huntu oli pieni pitsirakennelma hiuksissa tekokukkien alustana, mutta pian se kasvoi suureksi pitsi- ja tyllipoimutelmaksi. Morsiushuntu oli aina valkoinen morsiuspuvun väristä riippumatta. 1800-luvulla muutkin kuin säätyläismorsiamet rupesivat käyttämään huntua, myös tumman morsiuspuvun kanssa. Huntua on käytetty pienin tauoin näihin aikoihin asti ja sitä käytetään edelleen, vaikka hunnun pituus ja materiaali on vaihdellut"

Niih mutta kuka keksi tuon muotisuunnan ja tavat? Sitte matkittiin niin ku nykyäänkin muotijuttuja.

Niih mutta kuka keksi tuon muotisuunnan ja tavat? Sitte matkittiin niin ku nykyäänkin muotijuttuja.

No mistä ne muotisuuntaukset nyt kullakin ajanjaksolla tulevat? Ja mistä ne tavat ylipäätään tulevat?

• Aikoja.arvoja
        siilenämää kirjoitti:

No mistä ne muotisuuntaukset nyt kullakin ajanjaksolla tulevat? Ja mistä ne tavat ylipäätään tulevat?

Sit kaikki menee laumana mukaan kun joku jottain keksii 😅

• wittuKuwituttaa
        Aikoja.arvoja kirjoitti:

Juuri noin juuri noin. Massamaniat massapsykoosit massamielialahäiriöt massadepis massamasennus...

No sitähän se muoti on :).

• miesnäkökulma

Juu, pukua ja huntua vaan päälle. Pitää pirut ja perkeleet loitolla.

• Bengalitikku

Nuoret morsiamet saattavat pukeutua aika vapaasti.
        Katsokaapa Googlesta haulla musta morsiuspuku.

Mutta minimekko ja 20 metriä pitkä laahus. Joop.
        Ihme, kun frakin liepeitä ei kukaan ole keksinyt venyttää ylipitkiksi.
        Voisiko naisella olla valkoinen silinterihattu tai hääpari johonkin unisex-asuun.

• Turhaa-kaunistelua

Miehellä silkkipyjama, naisella silkkinen yöpuku tai pitkä paita. Ja ei ku vihille.
        Hääyöhönhän se päättyy kuitenkin. Miksi alkaa repimään kallista morsiuspukua päältään kun helpompiakin tapoja on.
        Vieraat ehdottomasti pukeutua rähjä tamineisiin. Osa sotkee vaatteensa joka tapauksessa kun juhlat jatkuu.

• Psykoterapeutitar

Avioliitoton tuttavani murehti, ettei ehkä koskaan pääse naimisiin ja saa hääkuteita käyttää, niin sanoin hänelle, että pukuvalikoima on mahtava ja voi vaikka jokapäivälle eri kuteet pukea päälleen. Kaikenlaisia hassutuksia! Jokainen tyylillään! Itse en olisi kuollaksenikaan moisia kuteita päälleni pukenut. Intianbasaarista jonkun mekon ostin, jonka lämpiminä kesäpäivinä puhki käytin.

• Minä teetätin pitkästä valkoisesta morsiuspuvustani ompelijalla paljasselkäisen, haltertop iltapuvun. Laahus otettiin pois ja huntu . En tosin mahtuisi siihen enää sen verran olen paksuuntunut varsinkin vyötärön seudulta tuskinmenisi vetoketju selästä kiinni.
      Jaa tää oli taas näitä voi mahdotonta kun ihmiset tekee tolleen-aloituksia. Mutta hääpuvuista voisi keskustella, noin yleensä. Kenenkään neitsyydestä enmenisi vannomaan huntu tai ei, mutta jokainen pukeutuu omiinhäihinsä miten tykkää. Mitenkähän musliminaiset pukeutuu häihinsä?

• Minä huvituin aloituksesta, koska hurstuukit ja hunnut muslinaisilla arkikäytössä hyväksytään, syy uskonto. Hääpuku länsimaisella naisella saako olla jos ei neitsyt vai eikö saa ja syy sama, uskonto.

Hääpuku on häätilaisuudessa morsiammen käyttämä puku, yleensä valkea. Etikettivirhe häävieraalla olisi pukeutua valkeaan hääpukumaiseen juhla-asuun

Nykyisin eikä liioin ennen tainnut neitseitä alttarille astua. Huntukin silmillä vaikka raskaus oli jo alkuvaiheessa, tai jopa näkyi. Avioliiton saloja oli jo harjoiteltu ennen vihkimistä.

Minulla oli pitkä hääasu. Sinisiä pieniä kukkia hiuksissa, ja sininen kukkalaite. Meidät vihittiin vanhanaikaisesti kirkossa. Hääpuvun hameosasta valmistin kuopukselle ristiäismekon. Jakkua ja aluspuseroa käytin pitkään eri vaateyhdistelmissä. Hääpukuni oli tutun ompelijan tekemä.

Toista kertaa en avioliittoon mene, joten puku ongelmaa ei tule ; )

• Morsian siellä puvun sisällä on tärkeintä ja jää mieleen,
      kuka nyt kenenkään mekkoja muistaa, muut kuin morsian itse.

Morsiamet ovat aina kauniita, oli heillä sitten huntuja elikkä ei.

Hääpuku on häitä juhlivan juhlapuku, se on itse juhlijan valitsema
      koska haluaa olla juhlassaan kauneimmillaan.

Arvostelkoon ken tietää kaiken hääkuvioista,
      eli ihan voi puolestani vaikka kuin montaa kertaa huntua ja vaikka mitä käyttää.

Sitä jos hääjuhlassa rupee miettimään , onko tuo nyt oikein ja menikököhän tämä nyt näin ja voi, voi, ei noin saisi tämän ikäinen pukeutua, pilalle menee koko iloinen ja kaunis juhla.

• Eiköhän nuo asiat mietitä jo ennen häitä.

Itse en häissäni huntua köyttänyt ja mekkonakin oli tavallinen juhlamekko. En katsonut sopivaksi huntua laittaa kun häitä todistamassa oli neljä itseäni pitempää lastakin joten ihan neitsytmeiningistä ei enää ollut kyse :DD. Mutta kukin arvojensa ja aatteidensa mukaisesti. Mulle sopi noin.

• no-tämä-tästä
        siilenämää kirjoitti:

Eiköhän nuo asiat mietitä jo ennen häitä.

Itse en häissäni huntua köyttänyt ja mekkonakin oli tavallinen juhlamekko. En katsonut sopivaksi huntua laittaa kun häitä todistamassa oli neljä itseäni pitempää lastakin joten ihan neitsytmeiningistä ei enää ollut kyse :DD. Mutta kukin arvojensa ja aatteidensa mukaisesti. Mulle sopi noin.

siilenämää kommentoi:

"Itse en häissäni huntua "köyttänyt" ja mekkonakin oli tavallinen juhlamekko. En katsonut sopivaksi huntua laittaa kun häitä todistamassa oli neljä itseäni pitempää lastakin joten ihan neitsytmeiningistä ei enää ollut kyse :DD. Mutta kukin arvojensa ja aatteidensa mukaisesti. Mulle sopi noin."

Minä hain vuokraamosta mieleiseni ihanan valkoisen puvun ja pikkuinen huntukin taisi olla, kuten myös halpa tiaara hiuskoristeena. Isäni saattoi alttarille, siis puoliväliin sulhasen viereen ja kaikki meni etikettien mukaan, paitsi hääyö!
        No, se siitäkin!

Mieheni silloisen työpaikan toteamus oli, että on ensimmäinen pariskunta, jolla ei ole ns. pakkoavioliitto, koska toiset oli saaneet jo jotain muutakin aikaan ennen vihille menoa. Totuushan oli se, että kyllä mekin yritimme, mutta "varmuus kaikessa" oli mottomme.

Lapsenlapsilla tuntuu olevan enemmän vaikeuksia päästä edes kirkollisiin vihkimyksiin ja se ei johdu mistään "suuntautimisista", vaan siitä, että heitä ei ole edes kastettu ja nyt molemmat haluavat rippikouluun. Vanhemmat ovat myöntyneet siihen, että heidät nyt kastetaan melkein teineinä ja ainakin äitinsä kuuluu kirkkoon, joten eiköhän se rippikoulukin siitä onnistu, koska onhan siellä kiva tavata ikäistänsä seuraa suljetussa piirissä!D

Jaksaisin vain vielä elää, että näkisin oikeat kirkkohäät, jossa morsiain on valkoisissa ja sulhanen se oikea mielitietty.

• no-tämä-tästä kirjoitti:

siilenämää kommentoi:

"Itse en häissäni huntua "köyttänyt" ja mekkonakin oli tavallinen juhlamekko. En katsonut sopivaksi huntua laittaa kun häitä todistamassa oli neljä itseäni pitempää lastakin joten ihan neitsytmeiningistä ei enää ollut kyse :DD. Mutta kukin arvojensa ja aatteidensa mukaisesti. Mulle sopi noin."

Minä hain vuokraamosta mieleiseni ihanan valkoisen puvun ja pikkuinen huntukin taisi olla, kuten myös halpa tiaara hiuskoristeena. Isäni saattoi alttarille, siis puoliväliin sulhasen viereen ja kaikki meni etikettien mukaan, paitsi hääyö!
        No, se siitäkin!

Mieheni silloisen työpaikan toteamus oli, että on ensimmäinen pariskunta, jolla ei ole ns. pakkoavioliitto, koska toiset oli saaneet jo jotain muutakin aikaan ennen vihille menoa. Totuushan oli se, että kyllä mekin yritimme, mutta "varmuus kaikessa" oli mottomme.

Lapsenlapsilla tuntuu olevan enemmän vaikeuksia päästä edes kirkollisiin vihkimyksiin ja se ei johdu mistään "suuntautimisista", vaan siitä, että heitä ei ole edes kastettu ja nyt molemmat haluavat rippikouluun. Vanhemmat ovat myöntyneet siihen, että heidät nyt kastetaan melkein teineinä ja ainakin äitinsä kuuluu kirkkoon, joten eiköhän se rippikoulukin siitä onnistu, koska onhan siellä kiva tavata ikäistänsä seuraa suljetussa piirissä!D

Jaksaisin vain vielä elää, että näkisin oikeat kirkkohäät, jossa morsiain on valkoisissa ja sulhanen se oikea mielitietty.

Mulla meni nurinperin. Tein lapset ennen vihkimistä :D.
        Tuttavani mies kävi rippikoulun aikuisena jotta pääsi vihille :).

• Morsiussukkanauha
    • Tiara vois olla magee. Mä sanonkin tolle Legolle että mennään vaan naimisiin mutta mä haluun prinsessakruunun.

• Kumpikos teistä oikeastaan kosi?
        Aikaisemmin olet kirjoittanut, että halusit vihille, koska lapsenlapsesi haluavat Legon tekevän sinusta kunniallisen naisen ja Lego oli sanonut, ettei hänellä ole mitään väliä, jos sinä sitä kerran haluat, niin ...

• O-Orvokki

Tottakai voi. - Kuinka monta kertaa? Halutessaan voi käyttää pitkää valkoista pukua ja valkoista huntua vaikka joka kerran, kun vihitään.

Hautajaisissa pitää käyttää mustaa huntua, jos hunnun haluaa. Valkoista huntua voi sitten halutessaan käyttää taas seuraavissa vihkiäisissä.

• ö-Öö

Jos morsian on ruma, armollisempaa sulhaselle ja hääväelle käyttää huntua.

=DW=

• Entä jos sulho on ruma?

• siilenämää kirjoitti:

Entä jos sulho on ruma?

Laitetaan hänelle vihkimisen ajaksi pussi päähän, silmien kohdalle pienet reiät, ettei vahingossa pussaa pastoria.
        Jos sattuu hänkin olemaan ruma mies.

• Ancie kirjoitti:

Laitetaan hänelle vihkimisen ajaksi pussi päähän, silmien kohdalle pienet reiät, ettei vahingossa pussaa pastoria.
        Jos sattuu hänkin olemaan ruma mies.

Menisitkös naimisiin jos sulle laitettais ulkonäkösi vuoksi pussi päähän kun ei kestä muutoin katsella. Rahapussin takiako sitä silloin kuitenkin naimisiin mennään? :).

• siilenämää kirjoitti:

Menisitkös naimisiin jos sulle laitettais ulkonäkösi vuoksi pussi päähän kun ei kestä muutoin katsella. Rahapussin takiako sitä silloin kuitenkin naimisiin mennään? :).

No ehkä en, vaikkei ulkonäkö tärkeintä olekaan :)

• Ancie kirjoitti:

No ehkä en, vaikkei ulkonäkö tärkeintä olekaan :)

No ei tärkeintä mutta kai sen jollain lailla on hyväksynyt kun kerta naimisiin asti menossa ollaan. Kai. Tai sitten enempi merkkaa muut tekijät kuin valta, julkisuus tai raha.

• siilenämää kirjoitti:

No ei tärkeintä mutta kai sen jollain lailla on hyväksynyt kun kerta naimisiin asti menossa ollaan. Kai. Tai sitten enempi merkkaa muut tekijät kuin valta, julkisuus tai raha.

Omalla kohdallani ei ollut mitään noista mainitsemistasi tekijöistä.
        Kai minut hyväksyttiin ja haluttiin ihan omana itsenäni.

• OmatOnHäänsä

Mielestäni jokaisen morsion oma asia miten omiin häihinsä pukeutuu, tyylitajulla tai ilman.

• En mene enää naimisiin, eka kerralla oli huntu vaikka olin jo raskaana :)
      Voisihan sitä leikisti mennä naimisiin ja pukeutua hääpariksi. Vaan en taida viitsiä.

• tiedä_häntä_sitten

Muistan erään naisen, joka sanoi miksikä v-tu vihkimisestä tulee.

• pirremiinapas

Monikaan ei laita enää varsinaista hääpukua, prinsessamekkoa ja huntua, vaan ehkä valkoisenkin tai jonkun juhlavan lyhyen mekon ja jonkun pääkoristeen. minusta tyylikästä, mutta toisaalta se pukuasia on jokaisen parin ihan ikioma asia.

Olise miullakin valkea puku ja huntukin, lapsi tosin syntyi hieman keskosena :)

• Eiköhän nykyään jokainen voi tehdä kuten parhaaksi näkee, vanhanaikaiset säännöt ovat vanhanaikaisia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      412
      9056
    2. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      189
      3630
    3. Kuka pistetty kylmäksi

Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      20
      2083
    4. Mietin että

Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      82
      1290
    5. Postilaatikoista

Tuntuu kaikki tietävän tekijän/tekijät, mutta miksi nimiä ei julkaista???
      Kihniö
      27
      1115
    6. Oletko samaa mieltä

Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      75
      1100
    7. Sylikkäin.

Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta
      Ikävä
      66
      1092
    8. Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!

"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss
      Maailman menoa
      79
      1065
    9. Nainen arvaa kuka

En ikävä kyllä elä enää pitkään
      Ikävä
      55
      1033
    10. Sano nyt kiertääkö

Huhut meistä tai jostain muusta?
      Ikävä
      66