Poimintoja artikkelista /1/
"Tuki poikkeaa selvästi nykyisestä takuuhintajärjestelmästä eli syöttötariffista.
Tätä nykyä esimerkiksi tuulivoimaa tuetaan maksamalla verovaroista järjestelmään osallistuville tuottajille sähkön tavoitehinnan ja markkinahinnan erotus, eli niin sanottu takuuhinta.
Tuki on tullut valuvirheiden vuoksi valtavan kalliiksi veronmaksajille, ja moni tuulivoimatuottajistakin pitää vanhaa tukea selvästi ylimitoitettuna.
Jatkossa eri tuotantomuodot kilpailutetaan samanaikaisesti suljetussa huutokaupassa, ja tukea maksetaan ainoastaan halvimmalla uusiutuvaa sähköä tuottaville hankkeille."
"Huutokaupoissa kilpailutetaan yhteensä 1,4 terawattitunnin edestä sähköä. Määrä vastaa karkeasti ottaen Turun vuotuista sähkönkulutusta. Kilpailutuksia järjestetään näillä näkymin vain yksi.
Kilpailutettava teho on noin 400 megawattia, mikä vastaa karkeasti Suomen viimevuotista tuulivoimarakentamista.
Tuulivoima on todennäköisesti vahvimmilla kilpailutuksissa, sillä se alkaa olla halvin uusi sähköntuotantomuoto Pohjoismaissa."
Perustelu tuelle sama kuin vanhassa tuulivoimatukilaissa:
"Perustelujen mukaan tuen tavoitteena on varmistaa, että Suomeen syntyy uutta uusiutuvan sähkön tuotantokapasiteettia 2020-luvulla, ja että Suomi saavuttaa EU:ssa sovitut uusiutuvan energian tavoitteet."
/1/ https://yle.fi/uutiset/3-10217620
Uusi UE-tukimalli
0
143
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S606144- 1003172
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.252456- 212118
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3511772Kaikki menevät kouluu tai töihin
Hyvää huomenta vaan. 😊 Minä menen kohta uudelleen nukkumaan. Se on kuin laittaisi rahaa pankkiin. 😊☕🎄🧡🐺3911737Et varmaan edes sitä uskoisi
Mutta varattunakin sydämeni on pohjimmiltaan aina kuulunut sinulle. Toivottavasti vielä jonain päivänä saan viimein oll791666- 271646
Huh, huh. Aitolehti eronnut?
Osui Gekkosessa silmiini uutinen, jossa vihjataan, että Aitolehti olisi kenties eronnut kihlatustaan, joka on viimeksi o691541Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua
Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n2231384