Euroopan unionin ja Yhdysvaltain päämiesten tapaaminen pidetään Brysselissä ensi viikolla. Yhdysvaltain presidentti George W. Bush tapaa tiistain kokouksessa EU:n jäsenmaiden päämiehet.
Suomesta kokoukseen osallistuvat pääministeri Matti Vanhanen ja tasavallan presidentti Tarja Halonen.
EU:n ulkoministerit ja Yhdysvaltain ulkoministeri Condoleezza Rice pitävät samassa yhteydessä oman kokouksensa. Suomen edustaja on ulkoministeri Erkki Tuomioja. Kokousten aiheita ovat EU:n ja Yhdysvaltain väliset suhteet sekä ajankohtaiset kansainväliset asiat.
Presidentti Bush tapaa myös Euroopan komission jäsenet. Lisäksi hän osallistuu työillalliselle EU-puheenjohtajamaa Luxemburgin pääministerin Jean-Claude Junckerin, komission puheenjohtajan José Manuel Barroson ja korkean edustajan Javier Solanan kanssa.
http://www.suomenmaa.fi/Uutiset.html
Vanhanen tapaa
18
451
Vastaukset
- t:jarmo
toisessa jutussa Työläiset eivät luota ay-liikkeeseen ja toisessa kerrotaan SAK:laisen ay-liikkeen epätoivosta kun Sonera potkii väkeä siksi, kun SAK:n tukema Paavo Lipponen junaili Soneran ruotsalaisille.
hahahahaha...ay-liike se on ay-herran turva!
Työläinen on rasite - niin demareille kuin ay-liikkeelle. Kummankaan rahat eivät.
t:jarmo - CITY-Kustaa
Keskustan puheenjohtaja pääministeri Matti Vanhanen ei tuossa kokouksessa saa sanaa suustaan.
Eduskunnan puhemies Paavo Lipponen pääministerinä pystyi keskustelaan USA:n presidentti George W. Bushin kanssa kahdenkeskisessä tapaamisessa.
Ei ihme, että Suomen vaikutusmahdollisuudet EU:ssa ovat Matti Vanhasen takia huvenneet olemattomiin.- t:jarmo
Ei pitäisi uskoa, että EUssa vaikutusvalta syntyy syljekkäällä hölöttämisellä.
Eihän se synny edes tällä palstalla! ;-)))
t:jarmo - muuta..
kuin kielen ulos suustaan, joka värjäytyi ruskeaksi!
- Clint
Vaikka ei lausuisi sanaakaan, Vanhasen hiljaisen kostajan olemus (huokuu vaaraa) tulee tekemään vaikutuksen mielellään lännenmiehen vaatteissa pasteeraavaan George W. Bushiin.
- Huuliharppu
Clint kirjoitti:
Vaikka ei lausuisi sanaakaan, Vanhasen hiljaisen kostajan olemus (huokuu vaaraa) tulee tekemään vaikutuksen mielellään lännenmiehen vaatteissa pasteeraavaan George W. Bushiin.
Vanhasen astuessa Bushin näkökenttään hänen äänetön habituksensa jo sinänsä herättää Bushin. Kun Vanhanen sitten alkaa sormeilla takinnappejaan, voi Bush kuvitella Vanhasen tapailevan asettaan. Bush kuvittelee mielessään viimeiset kuulemansa sanat tässä tietoisuudessa: "Terveisiä Haloselta".
Huuliharppu kirjoitti:
Vanhasen astuessa Bushin näkökenttään hänen äänetön habituksensa jo sinänsä herättää Bushin. Kun Vanhanen sitten alkaa sormeilla takinnappejaan, voi Bush kuvitella Vanhasen tapailevan asettaan. Bush kuvittelee mielessään viimeiset kuulemansa sanat tässä tietoisuudessa: "Terveisiä Haloselta".
On siinä Bushilla naurussa pitelemistä kun Maito-Matti änkyttää:
Senttern senttern häs piin piin veri äktiiv äktiiv...
Ja päälle Vanhasen ruma nassu lehahtaa tumman punaiseksi.- että...
.... kummankaan herran, Lipposen ja Bushin, oma aivokapasiteetti ei kovin korkeata arvosanaa ansaitse. Keskinäinen keskustelu lienee ollut yhtä väärinymmärrystä tai ymmärtämättömyyttä, miten nyt haluaa asian ilmaista. Lipponen kuvittelee olevansa jotain ja edustavansa jotain, ja vasta jälkeenpäin käy ilmi että pieleen meni pahasti. Mutta eipä hätää, Bush saa puhua pöpöttää myös mitä lystää, hänen taustavoimansa määräävät mihin hyökätään ja milloin.
- Tapio.Talvi
Järjestys on kunnioitettu Tasavallan Presidentti Tarja Halonen ja matalaprofiili pääministeri ja kyseenalaisen äärioikeistolaisen Tatu Vanhasen poika, Matti "Tatu" Vanhanen tapaavat. Suomen maine on menetetty maailmassa, kun tietävät perintötekijät.
Häpeän olla suomalainen noina hetkinä ja erityisesti pelkään mitä Matti "Tatu" Vanhanen lausuu suustaan- perustuslaissa
Tasavallan presidentti ei enää "määrää" Suomen suhteista ulkovaltoihin, vaan hän johtaa Suomen ulkopolitiikkaa yhteistoiminnassa valtioneuvoston kanssa. Presidentin tulee siten tehdä kaikki merkittävät ulkopoliittiset päätökset ja toimet yhdessä valtioneuvoston kanssa ja valtioneuvoston valmistelusta, kuten käytännössä jo nykyisin on tapana. Yhteistoiminnan muodot voivat kuitenkin asian valmisteluvaiheessa ja merkityksestä riippuen vaihdella. Olennaista on, että presidentillä ei voi olla omaa, henkilökohtaista - eduskunnan luottamuksen varassa olevasta valtioneuvostosta riippumatonta - ulkopolitiikkaa.
Vastuu Euroopan unionissa tehtävien päätösten kansallisesta valmistelusta ja niihin liittyvistä Suomen toimenpiteistä on osoitettu yksiselitteisesti valtioneuvostolle. Valtioneuvoston toimivalta kattaa kaikki Euroopan unionissa tehtävien päätösten kohteena olevat asiat ja asiaryhmät. Valtioneuvoston asiana on päättää myös Suomen edustuksesta Eurooppa-neuvoston kokouksissa. Perustuslakiuudistuksen esitöihin tutustuva ei voi päätyä muuhun tulkintaan.
Oikeusministeriö
http://www.om.fi/2644.htm
- oivahärkönen
... tuossa EU.n järjestämässä kokouksessa pitämään Suomen puheenvuoron. Perustuslaissa on selkeästi sanottu, että kaikki unionin asiat kuuluvat valtioneuvoston hoidettavaksi. Lisäksi perustuslaki velvoitta raportoimaan EU-asioista eduskunnan ao valiokuntaa. Presidentistä ei laissa unionin yhteydessä puhuta sanaakaan. Miksi lakia ei noudateta?
Ahtisaari aloitti tuon perustuslain vastaisen käytännön työntymällä EU:n kokouksiin. On aivan paikallaan Arja Alhon äskeinen alloite, jota Kimmo Sasi kannatti, että preustuslakiuudistus pitää suorittaa poppuun ja poistaa loputkin presidentin poliittiset valtaoikeudet.- CITY-Kustaa
Tässä nimimerkki Oiva Härköselle tiedoksi Suomen perustuslain 8. luku kokonaisuudessaan:
"Suomen ulkopolitiikkaa johtaa tasavallan presidentti yhteistoiminnassa valtioneuvoston kanssa. Presidentti ja ulkosuhteista vastaavat ministerit keskustelevat merkittävimmistä päätöksistä hallituksen ulko- ja turvallisuuspoliittisessa valiokunnassa.
Eduskunta hyväksyy tärkeimmät kansainväliset sopimukset.
Suomi liittyi Euroopan unionin jäseneksi vuonna 1995. Valtioneuvosto johtaa valmistautumista unionin päätöksentekoon ja huolehtii unionissa tehtyjen päätösten toimeenpanosta.
Valtioneuvoston on annettava eduskunnalle tietoa unionissa käsiteltävistä asioista. Eduskunta voi antaa unionin kokouksiin osallistuville ministereille toimintaohjeita." - oivahärkönen
CITY-Kustaa kirjoitti:
Tässä nimimerkki Oiva Härköselle tiedoksi Suomen perustuslain 8. luku kokonaisuudessaan:
"Suomen ulkopolitiikkaa johtaa tasavallan presidentti yhteistoiminnassa valtioneuvoston kanssa. Presidentti ja ulkosuhteista vastaavat ministerit keskustelevat merkittävimmistä päätöksistä hallituksen ulko- ja turvallisuuspoliittisessa valiokunnassa.
Eduskunta hyväksyy tärkeimmät kansainväliset sopimukset.
Suomi liittyi Euroopan unionin jäseneksi vuonna 1995. Valtioneuvosto johtaa valmistautumista unionin päätöksentekoon ja huolehtii unionissa tehtyjen päätösten toimeenpanosta.
Valtioneuvoston on annettava eduskunnalle tietoa unionissa käsiteltävistä asioista. Eduskunta voi antaa unionin kokouksiin osallistuville ministereille toimintaohjeita."... on opettaa, mutta teen poikkeuksen:
Olet esittänyt lainausmerkeissä muka lainauksena perustuslaista eduskunnan v. 2000 joka kotiin lähettämän suppean esitteen "Valtiovalta Suomessa kuuluu kansalle" sisältämän tekstin koskien 8. lukua. Esityksessäsi on vain ensimmäinen lause suora lainaus laista. Muita lauseita ei perustuslaissa ole.
93-pykälän toisessa momentissa sanotaan Valtioneuvosto vastaa Euroopan unionissa tehtävien päätösten kansallisesta valmistelusta ja päättää niihin liittyvistä Suomen toimenpiteistä, jollei päätös vaadi eduskunnan hyväksymistä." Presidentistä ei puhuta sanaakaan. Mutta silti Halonenkin tuppautuu unionin kokouksiin Ahtisaaren antaman perustuslaista esimerkkiä noudattaen. - Otsikossa hymiö
oivahärkönen kirjoitti:
... on opettaa, mutta teen poikkeuksen:
Olet esittänyt lainausmerkeissä muka lainauksena perustuslaista eduskunnan v. 2000 joka kotiin lähettämän suppean esitteen "Valtiovalta Suomessa kuuluu kansalle" sisältämän tekstin koskien 8. lukua. Esityksessäsi on vain ensimmäinen lause suora lainaus laista. Muita lauseita ei perustuslaissa ole.
93-pykälän toisessa momentissa sanotaan Valtioneuvosto vastaa Euroopan unionissa tehtävien päätösten kansallisesta valmistelusta ja päättää niihin liittyvistä Suomen toimenpiteistä, jollei päätös vaadi eduskunnan hyväksymistä." Presidentistä ei puhuta sanaakaan. Mutta silti Halonenkin tuppautuu unionin kokouksiin Ahtisaaren antaman perustuslaista esimerkkiä noudattaen....
- CITY-Kustaa
oivahärkönen kirjoitti:
... on opettaa, mutta teen poikkeuksen:
Olet esittänyt lainausmerkeissä muka lainauksena perustuslaista eduskunnan v. 2000 joka kotiin lähettämän suppean esitteen "Valtiovalta Suomessa kuuluu kansalle" sisältämän tekstin koskien 8. lukua. Esityksessäsi on vain ensimmäinen lause suora lainaus laista. Muita lauseita ei perustuslaissa ole.
93-pykälän toisessa momentissa sanotaan Valtioneuvosto vastaa Euroopan unionissa tehtävien päätösten kansallisesta valmistelusta ja päättää niihin liittyvistä Suomen toimenpiteistä, jollei päätös vaadi eduskunnan hyväksymistä." Presidentistä ei puhuta sanaakaan. Mutta silti Halonenkin tuppautuu unionin kokouksiin Ahtisaaren antaman perustuslaista esimerkkiä noudattaen.Perustuslaissa sanotaan yksikäsitteisen selvästi:
"Suomen ulkopolitiikkaa johtaa tasavallan presidentti yhteistoiminnassa valtioneuvoston kanssa."
Suomen tasavallan presidentti osallistuu niihin EU-huippukokouksiin, joissa käsitellään ulkopolitiikkaan liittyviä kysymyksiä. Se on presidentin velvollisuus ja myöskin oikeus. Tämä tulkinta on muuten myös eduskunnan perustuslakivaliokunnalla.
Nimimerkki Oiva Härkönen on siis tapansa mukaan väärässä. Härkösen lainaama pykälä ei mitenkään rajoita tasavallan presidentin perustuslaillisia oikeuksia. - oivahärkönen
CITY-Kustaa kirjoitti:
Perustuslaissa sanotaan yksikäsitteisen selvästi:
"Suomen ulkopolitiikkaa johtaa tasavallan presidentti yhteistoiminnassa valtioneuvoston kanssa."
Suomen tasavallan presidentti osallistuu niihin EU-huippukokouksiin, joissa käsitellään ulkopolitiikkaan liittyviä kysymyksiä. Se on presidentin velvollisuus ja myöskin oikeus. Tämä tulkinta on muuten myös eduskunnan perustuslakivaliokunnalla.
Nimimerkki Oiva Härkönen on siis tapansa mukaan väärässä. Härkösen lainaama pykälä ei mitenkään rajoita tasavallan presidentin perustuslaillisia oikeuksia.... on täysin eristetty EU:n toiminnasta. Se ei kuitenkaan estä sitä, että presidentti vaikuttaa pääministerin ja ulkoministerin kautta EU:n yhteistä ulkopolitiikkaa koskevissa asioissa. Hän voi halutessaan osallistua hallituksen ulkopolittisen valiokunnan kokoukseeen, jollainen pidetään ennen unionin huippukokousta. Ei hänen itse tarvitse olla unionin kokouksessa läsnä. Suurin osa ulkopoliittisista toimista tapahtuu muutenkin niin, ettei presidentti ole paikalla.
Niinpä pian tapahtuva unionin johdon ja Bushin tapaaminen on unioniasia, joka kuuluu pääministerin toimintakenttään. Jos olisi kyseessä Suomen ja Bushin välinen tapaaminen, silloin presidentin läsnäolo olisi perusteltu. - oivahärkönen
Otsikossa hymiö kirjoitti:
...
..., mistä puolueesta presidentti on. Presidentillä ei vain pitäisi olla poliittista valtaa. Siksi olen monesti sanonutkin, ettei Vanhasta pidä uhrata presidentiksi, sillä tarvitsemme häntä tätkeämmässä päämininsterin tehtävässä vielä pitkään.
- mielipiteitään?
CITY-Kustaa kirjoitti:
Tässä nimimerkki Oiva Härköselle tiedoksi Suomen perustuslain 8. luku kokonaisuudessaan:
"Suomen ulkopolitiikkaa johtaa tasavallan presidentti yhteistoiminnassa valtioneuvoston kanssa. Presidentti ja ulkosuhteista vastaavat ministerit keskustelevat merkittävimmistä päätöksistä hallituksen ulko- ja turvallisuuspoliittisessa valiokunnassa.
Eduskunta hyväksyy tärkeimmät kansainväliset sopimukset.
Suomi liittyi Euroopan unionin jäseneksi vuonna 1995. Valtioneuvosto johtaa valmistautumista unionin päätöksentekoon ja huolehtii unionissa tehtyjen päätösten toimeenpanosta.
Valtioneuvoston on annettava eduskunnalle tietoa unionissa käsiteltävistä asioista. Eduskunta voi antaa unionin kokouksiin osallistuville ministereille toimintaohjeita."Tasavallan presidentti ei enää "määrää" Suomen suhteista ulkovaltoihin, vaan hän johtaa Suomen ulkopolitiikkaa yhteistoiminnassa valtioneuvoston kanssa. Presidentin tulee siten tehdä kaikki merkittävät ulkopoliittiset päätökset ja toimet yhdessä valtioneuvoston kanssa ja valtioneuvoston valmistelusta, kuten käytännössä jo nykyisin on tapana. Yhteistoiminnan muodot voivat kuitenkin asian valmisteluvaiheessa ja merkityksestä riippuen vaihdella. Olennaista on, että presidentillä ei voi olla omaa, henkilökohtaista - eduskunnan luottamuksen varassa olevasta valtioneuvostosta riippumatonta - ulkopolitiikkaa.
Vastuu Euroopan unionissa tehtävien päätösten kansallisesta valmistelusta ja niihin liittyvistä Suomen toimenpiteistä on osoitettu yksiselitteisesti valtioneuvostolle. Valtioneuvoston toimivalta kattaa kaikki Euroopan unionissa tehtävien päätösten kohteena olevat asiat ja asiaryhmät. Valtioneuvoston asiana on päättää myös Suomen edustuksesta Eurooppa-neuvoston kokouksissa. Perustuslakiin huolellisesti tutustuva ei voi päätyä muuhun tulkintaan.
Oikeusministeriö
http://www.om.fi/2644.htm
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1131244
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1201121- 1381003
- 99843
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten315796Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82704Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä43682Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54636Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist49619Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64592