Kuuluuko antiikin kreikan filosofinen ajattelu Platonin ideaoppeineen ja Aristoteleen muodollisine logiikoineen judeo-kristilliseen ajatteluun ja kristinuskoon vai onko se sille vierasta ja johtaa harhaan kristinuskon totuudesta?
Kreikkalainen filosofia osa kristinuskoa?
34
805
Vastaukset
Yhtymäkohtia kyllä löytyy. Paavalin kuvastimesta katseleminen muistuttaa Platonin luolavertausta. Raamatun savenvalaja puolestaan muistuttaa Aristoteleen kuvanveistäjää, joka antaa materiaalille muodon haluamaansa tarkoitusta varten.
- q.v
Paavali kopioi kirjeisiinsä sanasta sanaan Filon Aleksandrialaisen tekstejä. Filon oli hellenisoitunut kreikkalainen filosofi ja kabbalan tutkija.
https://youtu.be/z3N99-4QTQo?t=42s Kreikkalais-roomalainen valtakulttuuri on vaikuttanut Uuden Testamentin kirjoituksiin aivan oleellisesti. Monien UT:n kokonaisten osien kirjoittajien arvellaan olleen joko kreikkalaisia tai ainakin kreikkalaisen kulttuurivaikutuksen alaisina.
Monet UT:n vanhimmat löydetyt osat on kirjoitettu kreikaksi, eikä tieteellä ole mitään erityistä syytä uskoa, että ne eivät olisi alkuperäiskielellä kirjoitettuja.- q.v
Ei pidä unohtaa zarathustralaisuuden vaikutteita kristinuskoon.
-dualismi, hyvän ja pahan taistelu (jossa hyvä lopulta voittaa).
-pahat joutuvat helvettiin ja hyvät pääsevät taivaaseen
-hyvä jumala lopussa polttaa kaiken ja luo uuden maailman
-hyvät herätetään lopussa uudelleen henkiin. - DeadManWalks
Nuo kuvaukset tosin eivät löydy kristinuskosta.
Kristillisyys sisältää hyvän ja pahan taistelua, mutta mikäli dualismina se merkitsisi kahden tasavahvan välistä taistelua, kristinuskossa se on muuta. Persoonallinen paha kyllä löytyy eli Saatana, mutta hän ei ole itsessään pahuus, joka on persoonaton voima (tuon paremmin sitä ei oikein voi sanoa). Saatana on lisäksi luotu olento, langennut enkeli, joka on todella pitkän matkan päässä siitä mikä on Jumala. Jumala ja Saatana eivät ole laisinkaan tasavahvoja, sillä toinen on luoja ja toinen on luotu olento. Mutta kristinuskossa voi ajatella, että hyvä taasen on persoona - Jumala ei ole vain hyvä, vaan hän hyvyys. Jumala voittaa lopulta joka tapauksessa, joten taistelu on pahan osalta jo alun perin menetetty. Taistelu mikä käydään on ihmisen oma taistelu, jossa Jumala ja paha "taistelevat" ihmisestä. Sinällään tässä on jännä epäsuhta: Jumala voisi kukistaa pahan, mutta hän ei halua viedä ihmiseltä hänen vapauttaan ja tahtoaan. Paha houkuttelee ja viekoittelee, mutta Jumala ei hyvyytensä vuoksi pakota, vaan kutsuu.
Hyvien ja pahojen loppusijoituksen kohtalo ei ole noin yksioikoinen kristinuskossa. Helppo ratkaisu tuo olisi, mutta juttu on toinen. Se ei ole palkkio tai rangaistus, ei ansioista johtuva esim. hyvistä teoista, vaan Jumalan armosta. Jumala voi armahtaa pahan ja lähettää erittäin hyvin, moraalisesti ja esimerkillisesti eläneen ihmisen kadotukseen sen takia, jos tämä ei elänyt Jumalan seurassa.
Kristillisen opetuksen mukaan kaikki herätetään kuolleista viimeisenä päivänä.
Hyvä Jumala kyllä luo uuden maailman, mutta siltikin hänen luomansa maailma taitaa kuitenkin pelastua. Sitä ei tuhota, koska se on aina silti Jumalan hyvä luomistyö. Se luodaan uudesti ja se on se uusi luotu maailma. Sen lisäksi hyvän Jumalan vastapuolella ei ole pahaa jumalaa. DeadManWalks kirjoitti:
Nuo kuvaukset tosin eivät löydy kristinuskosta.
Kristillisyys sisältää hyvän ja pahan taistelua, mutta mikäli dualismina se merkitsisi kahden tasavahvan välistä taistelua, kristinuskossa se on muuta. Persoonallinen paha kyllä löytyy eli Saatana, mutta hän ei ole itsessään pahuus, joka on persoonaton voima (tuon paremmin sitä ei oikein voi sanoa). Saatana on lisäksi luotu olento, langennut enkeli, joka on todella pitkän matkan päässä siitä mikä on Jumala. Jumala ja Saatana eivät ole laisinkaan tasavahvoja, sillä toinen on luoja ja toinen on luotu olento. Mutta kristinuskossa voi ajatella, että hyvä taasen on persoona - Jumala ei ole vain hyvä, vaan hän hyvyys. Jumala voittaa lopulta joka tapauksessa, joten taistelu on pahan osalta jo alun perin menetetty. Taistelu mikä käydään on ihmisen oma taistelu, jossa Jumala ja paha "taistelevat" ihmisestä. Sinällään tässä on jännä epäsuhta: Jumala voisi kukistaa pahan, mutta hän ei halua viedä ihmiseltä hänen vapauttaan ja tahtoaan. Paha houkuttelee ja viekoittelee, mutta Jumala ei hyvyytensä vuoksi pakota, vaan kutsuu.
Hyvien ja pahojen loppusijoituksen kohtalo ei ole noin yksioikoinen kristinuskossa. Helppo ratkaisu tuo olisi, mutta juttu on toinen. Se ei ole palkkio tai rangaistus, ei ansioista johtuva esim. hyvistä teoista, vaan Jumalan armosta. Jumala voi armahtaa pahan ja lähettää erittäin hyvin, moraalisesti ja esimerkillisesti eläneen ihmisen kadotukseen sen takia, jos tämä ei elänyt Jumalan seurassa.
Kristillisen opetuksen mukaan kaikki herätetään kuolleista viimeisenä päivänä.
Hyvä Jumala kyllä luo uuden maailman, mutta siltikin hänen luomansa maailma taitaa kuitenkin pelastua. Sitä ei tuhota, koska se on aina silti Jumalan hyvä luomistyö. Se luodaan uudesti ja se on se uusi luotu maailma. Sen lisäksi hyvän Jumalan vastapuolella ei ole pahaa jumalaa.”Persoonallinen paha kyllä löytyy eli Saatana, mutta hän ei ole itsessään pahuus, joka on persoonaton voima (tuon paremmin sitä ei oikein voi sanoa).”
Hmm, olen kyllä tavannut käsityksiä, joissa väitetään Saa tanan olevan persoona?- mummohuori
mummomuori kirjoitti:
”Persoonallinen paha kyllä löytyy eli Saatana, mutta hän ei ole itsessään pahuus, joka on persoonaton voima (tuon paremmin sitä ei oikein voi sanoa).”
Hmm, olen kyllä tavannut käsityksiä, joissa väitetään Saa tanan olevan persoona?Hyvä, mummo! Olet lukenut Raamattua!
- DeadManWalks
mummomuori kirjoitti:
”Persoonallinen paha kyllä löytyy eli Saatana, mutta hän ei ole itsessään pahuus, joka on persoonaton voima (tuon paremmin sitä ei oikein voi sanoa).”
Hmm, olen kyllä tavannut käsityksiä, joissa väitetään Saa tanan olevan persoona?Langennut enkeli on yksi olento, persoona.
mummohuori kirjoitti:
Hyvä, mummo! Olet lukenut Raamattua!
Niin, onko se persoona vai ei? Nyt teillä on kaksi erilaista näkemystä vastakkain.
- Ikhvgj
Kun lähtee kokeilemaan jotain uutta, niin se kannattaa tehdä tutussa porukassa ja avoimessa ilmapiirissä niin, että saa palautetta. Jos tilanne ei ole edellämainitulla tavalla otollinen, niin ei se tekemättä jättäminen silloin ole häpeällistä eikä saisi turhaan aiheuttaa ahdistusta.
Elämässä vaan on asioita joita ei koskaan tule sopivaa tilaisuutta kokeilla. Se pitää vaan hyväksyä. Ei voi sillä tavalla väkisin ja yksin tai tuntemattomassa porukassa lähteä tekemään jotain mitä ei ymmärrä.
Kaikessa tekemisessä olisi hyvä kun olisi ainakin joku jokseenkin tuttu ja luotettava ihminen vierellä ja joka pystyy ainakin jostain asioista antamaan jotakin pientä palautteen tynkää.
Kannattaa kysellä kavereilta tai kavereiden kavereilta tai pitkäaikaisilta luotettavilta tutuilta että onko ne perehtyny asiaan ja tunnustella vähän että mitä mieltä ne on jostakin ajatuksesta tähän antiikin filosofia aiheeseen liittyen.
Jos ei oo yhtään riittävän luotettavaa kaveria, niin kannattaa vaan kysyä pelkästään Jeesukselta. Vastaus saattaa tulla esimerkiksi näkynä lähipäivinä.
Kielteisten asioiden arvioiminen korostuu kun katsotaan asiaa Pyhässä Hengessä. - Uutteras
Filosofia ei ole uskoa, se voi olla uskontoa, kuten tiede. Miksi olet valinnut filosofian tai tieteen, tämä suurempi kysymys kuin edelliset yhteensä, mitä evoluuttinen materia vastaa ja miksi?
- Uutterasti_pusersit
Kirjoitat lyhyesti mutta aivan täyttä paskaa.
- Sarcisson
Jos se johtaa harhaan kristinuskon totuudesta, niin se on tapahtunut liki 2000 vuotta sitten. Jo Paavali käytti opiskelemaansa stoalaista filosofiaa. Monet kristinuskon teologisista peruspilareista, kuten käsitykset sielusta ja absoluuttisesta vertailtavasta moraalista,tulevat suoraan Platonin filosofiasta eivätkä Raamatusta. Ensimmäiset kirkkoisät olivat hyvin perillä kreikkalaisesta filosofiasta ja osa jopa koulutettuja siihen. Sitä sovellettiin kirkon virallisen opin kehittämisessä. Kreikkalainen filosofia kuuluu kristinuskoon erottamattomasti. Jos sitä ei olisi ollut kristinuskon teologia olisi jotain ihan muuta.
Platonin kolmiyhteinen on; Absoluuttinen hyvä, järki ja psyke. Ei siis mitään llihallista.
Platon myös sanoi, maailma on tuhoutunut monta kertaa ja tulee vielä tuhoutumaan monta kertaa.
Kristinusko yritti tuhota kaiken entisen ja luoda maailman uudelleen ajanlaskusta alkaen. Mutta se oli täysin hölmö ajatus ja vaati paljon verta pakkokäännytyksineen.
Toisaalta taas, paljon patsasjumalia on kadonnut, mutta kuitenkin, on se kuva krusifiksikin.- Behold_
Ei kuulu. Kun lukee Raamattua, käy ilmi, ettei se palaudu kreikkalaiseen filosofiaan. Jotain samaa siinä on, nimittäin loogisuus. Paavali ei ollut kreikkalaisen filosofian oppilas, vaan hänen kirjoituksensa ovat suoraan palautettavissa Jeesuksen opetuksiin ja evankeliumeihin. Jos haluaa nähdä Paavalin kirjeiden olevan kreikkalaista filosofiaa, hellenismiä yms., helposti sellaista siellä näkee.
- dikduk
Mistähän muualta logoskaan on kuin kreikan filosofiasta?
dikduk kirjoitti:
Mistähän muualta logoskaan on kuin kreikan filosofiasta?
Aivan. Jos ei ymmärrä, mitä filosofia on, saattaa silloin tulla väittäneeksi vähän mitä sattuu.
Kukaan ei tarkkaan ottaen tiedä mistä Jeesus otti nuorena vaikutteita. Kyllä hän saattoi ottaa oppia kreikkalaisten filosofiasta yhtä hyvin kuin kuin idän viisaiden, mm. Kungfutsen, opetuksista.
sage8 kirjoitti:
Kukaan ei tarkkaan ottaen tiedä mistä Jeesus otti nuorena vaikutteita. Kyllä hän saattoi ottaa oppia kreikkalaisten filosofiasta yhtä hyvin kuin kuin idän viisaiden, mm. Kungfutsen, opetuksista.
Ehkä. Tai sitten ei. Emme voi niin tarkasti tietää.
- evlut101
"Mistähän muualta logoskaan on kuin kreikan filosofiasta? "
Logos on sana. Uusi testamentti on alkutekstissä kirjoitettu kreikaksi (koinee-kreikka). Totta kai siinä käytettiin jo olemassaolevia kreikan kielen sanoja.- UTnkreikkaa
Logoksen käännösvaihtoehtoja: järki, sana, perusta. Muitakin vaihtoehtoja on.
- Sanasoopaa
Ei ole yksiselitteistä onko matematiikka olemassa vai luodaanko se. Matematiikka on mentaali henkitiedettä ( ideaoppia) kuten geometria. Henkeä ei ole olemassa ateistilla,mutta hengittää, on sii hengissä. Mitä todellisuus on, tiede koittaa saada käsityksen siitä, itse todellisuus alkuperäinen, käsitys ei vastaa alkuperäistä. Tieteeseen täytyy köyttä mentalia uskoa. Samasta asiasta tiedemiehillä on eri käsitys. Ikuisuuskysymytset on samat alusta alkaen, eikä olla tultu hullua hurskaammiksi. Universaalisellatasolla korkeakulttuureissa ympäri maailman on samat asiat eri sanoilla ja hiukan eri kulmista katsottuna, substanssi sama.
Sana on toisi sitä ja toiselle tätä. Sillä välitetään todellisuutta. Kreikkalainen filosofia on varsin hyvää.
Otetaanpa esimerkiksi vaikka jalkapallo. Saksalla on joukkue jalkapallon MM-kisoissa. Saksan jalkapallomaajoukkueelle on kolme oleellista asiaa, joita ei voi poistaa; Saksa, jalkapallo ja maajoukkue. Jos jokin näistä poistetaan, niin kyseessä ei enää ole Saksan jalkapallomaajoukkue. Kun Saksan jalkapallomaajoukkue pelaa, niin yleensä kentällä on aktuaalisesti 11 pelaajaa, mutta potentiaalisesti kentällä voisi olla muitakin saksalaisia pelaajia pelaamassa.
Mitä tästä opimme? Opimme seuraavia seikkoja. Saksan jalkapallomaajoukkue on eri asia kuin kentällä sillä hetkellä pelaavat pelaajat. Saattaa myös olla, että jossain vaiheessa ennen kisoja
ei oltu vielä nimetty yhtään pelaajaa Saksan maajoukkueeseen, sitten tehtiin lista joukkueeseen mahdollisesti otettavista pelaajista ja lopulta nimettiin Saksan jalkapallomaajoukkueen
pelaajat näihin kisoihin. Saksan jalkapallomaajoukkue on Saksan jalkapallomaajoukkue riippumatta siitä keitä pelaajia siihen potentiaalisesti tai aktuaalisesti kuuluu.
Saksan jalkapallomaajoukkueella on MM-kisoissa myös tavoite, jota kohti se pyrkii eli MM-kisojen voitto. Kisojen alussa Saksan jalkapallomaajoukkueella oli tietty potentiaali voittaa kisat, mutta pelejä pelattaessa tämä potentiaali muuttuu.
Vastaavaa ajattelua voi soveltaa yleisesi elämään liittyviin asioihin.
Voisi esimerkiksi miettiä mikä on ihminen.
Kreikkalaisen filosofian mukaan ihminen on rationaalinen eläin. Tässä on se puute, että ihminen ei aina ole rationaalinen. Toisaalta olisi harhaanjohtavaa vain todeta, että ihminen on eläin.
Jotain jää puuttumaan siitäkin, eläin on liian laaja käsite.
Näyttää siltä, että ihmistä ei voi identifioida minkään aktuaalisen tai mahdollisen ominaisuuden perusteella vastaavalla tavalla kuin Saksan jalkapallomaajoukkuetta ei voi identifioida sen pelaajien perusteella.Tämä pohdiskelu sopisi hyvin aborttiketjuun, jossa yritetään määritellä ihmistä. Samaan ketjuun sopisi sorites-paradoksi (kreikkalaista filosofiaa sekin).
- evlut101
Kreikkalaisesta filosofiasta puuttuu muuten lähimmäisenrakkaus. Eli että esimerkiksi heikossa asemassa olevaa tuntematonta muukalaista täytyy auttaa hädässä. Myös naisten ja lasten oikeudet loistaa poissaolollaan kreikkalaisessa filosofiassa. On siellä silti muutamia ihan kiinnostavia asioita.
Niinhän se puuttuu Paavalinkin filosofiasta, ainoastaan Jeesuksen filosofiassa lähimmäisen rakkaus oli mutta se on painettu maan rakoon pitkälti. Vain muutamat yksilöt sitä harrastaa lahkoista ja kirkoista riippumatta.
- ArtoTTTeikirjautunut
Netistä poimittua, löytyy myös tällainen uskonto ehkä ateistien mieleen.
"Eutanasian kirkko
"Pelasta planeetta, tapa itsesi" on suosittu slogan tämän uskonnon parissa. Uskonnon kannattajat tunnetaan myös yhteenotoistaan abortinvastustajien kanssa, koska he kannattavat sekä aborttia että itsemurhaa. " - Uudeksiteenkaiken
Oikea usko ei pelaamista eikä kilpailua, se altruismia ja empatiaa, se ei ole tästä luomakunnasta, siksi tarvitaan uudestisyntyminen, uusi luomus, sisäinen muutos. Se on vapaata elämistä toiset huomioon ottamista, Jumalan voima, se ei tule ihmisestä.
Jos nyt oikein käsitin, niin joillakin ihmisillä on sisäisesti altruisnismiä ja empatiaa, en nyt tiedä mistä se heille tulee koska sitä on ateisteilläkin, melkeimpä enempikin kuin uskovilla.
"Oikea usko ei pelaamista eikä kilpailua..."
Tästä olen kerrankin samaa mieltä - tosin tuon termin "oikea" voisi jättää pois.- Sinulle___
mummomuori kirjoitti:
"Oikea usko ei pelaamista eikä kilpailua..."
Tästä olen kerrankin samaa mieltä - tosin tuon termin "oikea" voisi jättää pois.Täällä on sinulle kysymys
https://keskustelu.suomi24.fi/t/15320003/voiko-laakari-kieltaytya-tekemasta-aborttia - toista.mieltä
Kyllä ihminen välittää Jumalan voimaa koska Jeesus ja Pyhä Henki asuvat hänessä.
"tarvitaan uudestisyntyminen, uusi luomus, sisäinen muutos."
Tarvitaan siis substantiaalinen muutos?Sinulle___ kirjoitti:
Täällä on sinulle kysymys
https://keskustelu.suomi24.fi/t/15320003/voiko-laakari-kieltaytya-tekemasta-aborttiaSivu on poistettu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki1975948Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1442817- 442287
- 932029
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2382001Mitkä on ne arvot?
Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu2291385- 761352
Naton korkein sotilasjohtaja: Meidän on iskettävä ensin
Olen täysin samaa mieltä ja nämä iskut pitäisi olla jo suunniteltu ja tuhota käytännössä kaikki venäjän hyökkäysmateriaa2831303Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."
Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää131277Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.
Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j41217