Alma ja Ossi

https://www.luomus.fi/fi/satakunnan-saaksikamera

Satakunnan sääksikamera
Luomuksen sivuilla on jälleen mahdollisuus tutustua kalasääskiparin elämään reaaliaikaista kuvaa välittävän kameran avulla. Seurannassa oleva pesä sijaitsee Pohjois-Satakunnassa, ja sääkset ovat pesineet siinä vuodesta 2005 lähtien. Linnut eivät vielä ole palanneet muuttomatkalta (tilanne 10.4.), mutta tämä tapahtunee hetkellä millä hyvänsä. Viime vuonna pesällä nähtiin ensimmäinen sääksi 8.4.

Kuvanvälityksen virransyöttö perustuu etäohjattuun kevyeen aurinkosähköjärjestelmään. Pesän tasolle on asennettu maastoutettu ja etäohjattava kamera, josta kuva välitetään mobiiliyhteyden läpi kaiken kansan nähtäväksi YouTube-palveluun. Pesäkamera on virransäästösyistä päällä vain valoisaan aikaan. Aikaa pidennetään mahdollisuuksien mukaan pesinnän edistyttyä ja valon lisäännyttyä. Kuvanvälitysjärjestelmän puurakenneteknisestä suunnittelusta ja toteutuksesta vastasi rakennusarkkitehti Seppo Pitkänen, aurinkosähköjärjestelmästä Juhana Pitkänen ja kokonaisuudesta diplomi-insinööri Hannu Kero. Hankkeen vastuullinen johtaja on intendentti Jari Valkama Luomuksesta. Mahdollisia häiriötilanteita voidaan luonnollisesti selvittää vain etänä ja rengastustilanteessa heinäkuussa.

YouTube kerää videosta muutaman tunnin historian, jota voi selata halutessaan taaksepäin. Painamalla "Live"-tekstiä pääsee takaisin reaaliaikaiseen kuvaan. Kuva toimii parhaiten tietokoneella ja mobiililaitteiden YouTube-sovelluksella. Sääksiparille on avattu oma Facebook-sivu, jonne päivitetään tietoa pesän tapahtumista.

Pesän kuvaukseen on hankittu asianmukaiset luvat sekä maanomistajalta että Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselta.

Mukavia katseluhetkiä!

3

1430

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      574
      3814
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2719
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2114
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1917
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1835
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1770
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1729
    Aihe