T.Luoma ei kerinnyt olla kahta viikkoa arkkipiisp

mikkelinmies7

Arkkipiispa Tapani Luoman ensimmäinen isku kirkolle tuli vajaassa kahdessa viikossa. Hän nimittäin lopetti Turun 2018 Maata näkyvissä-festareiden nuorten ehtoolliskäytännön, joka on ollut hyvin suosittu. Syy, koska järjestäjä SLEY ei hyväksy naispappeutta. Tämä hänen edeltäjänsä huonomaineinen K. Mäkinen ei sitä tehnyt. Taidettiin saada susi lampaan asussa. Kaavamainen byrokraatti. Missä on armo ja yleinen ymmärrys häneltä? Odottakaa vaan, niin hänen kaudellaan hyväksytään homoavioliitotkin kirkon vihkioikeuteen? T. Luoma taitaa olla samanlainen pettymys ristikansalle kuin uskovaiset veljet Juha Sipilä ja Timo Soini. Pimeyttä odotettavissa? Kenties seuraava on kirkon lähetysavun lopettaminen SLEY:ltä.

128

3221

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • törkeää

      Luoma kieltää tuhansilta uskovilta nuorilta ehtoolisen. Ennenkuulumatonta.

      • Ei, vaan Luoma kieltää kirkon piirissä toimivalta lähetysjärjestöltä syrjinnän.


      • törkeää
        agnoskepo kirjoitti:

        Ei, vaan Luoma kieltää kirkon piirissä toimivalta lähetysjärjestöltä syrjinnän.

        Luoma kieltää tapahtuman messu ja sen kautta ehtoolliosen tuhansilta nuorilta jotka ovat tapahtumaan tulossa.
        Heille sopii, että ehtoollisen tarjoavat miespapit, he eivät ole valittaneet.


      • KirjoitatVastoinTotuutta
        agnoskepo kirjoitti:

        Ei, vaan Luoma kieltää kirkon piirissä toimivalta lähetysjärjestöltä syrjinnän.

        Eiköhän ehtoollista jaeta joka kirkossa. Ei Luoma ole kieltänyt nuoria menemästä ehtoolliselle.


      • Aikuisten oikeasti nyt. Eiköhän tuo ehtoollinen ole mahdollista järjestää jo vain tahtoa on. Onhan sitä nyt muitakin pappeja kuin Sleyn papisto. Sellaisia miespappeja joille naispappeus ei ole ongelma ja voivat naisten kanssa toimia.

        Mutta ei kenties edes tahdota koska halutaan pukea marttyyrin viitta.


      • cvdsgf
        KirjoitatVastoinTotuutta kirjoitti:

        Eiköhän ehtoollista jaeta joka kirkossa. Ei Luoma ole kieltänyt nuoria menemästä ehtoolliselle.

        Luoma kielti MN-tapahtuman messu missä tuhannet nuoret olisvat osallistuneet yhdessä ehtoolliselle, törkeää.


      • sleykieltäytyi
        cvdsgf kirjoitti:

        Luoma kielti MN-tapahtuman messu missä tuhannet nuoret olisvat osallistuneet yhdessä ehtoolliselle, törkeää.

        sley ei itse suostunt messua pitämään, näin kertoo sley:n heinonen:

        "Hän (heinonen) myöntää, että keskusteluissa nousi messun lakkauttamisen lisäksi myös toinen vaihtoehto: se, että messun järjestäisivät paikallisseurakunnat. Tällöin mukana olisi myös naispappeja. ”Se tuntui mahdottomalta vaihtoehdolta. ”"


      • törkeää kirjoitti:

        Luoma kieltää tapahtuman messu ja sen kautta ehtoolliosen tuhansilta nuorilta jotka ovat tapahtumaan tulossa.
        Heille sopii, että ehtoollisen tarjoavat miespapit, he eivät ole valittaneet.

        >Heille sopii, että ehtoollisen tarjoavat miespapit, he eivät ole valittaneet.

        Autoritaaristen lahkojen nuoret harvemmin valittelevat johtajiensa linjauksista.
        Olisi kyllä kiintoisaa nähdä mikä olisi tulos, jos SLEY:n nuoret voisivat vastata salaisesti ja nimettöminä, hyväksyisivätkö he naispappeja jakamaan ehtoollista. Tällaisia lahko ei tietenkään ikimaailmassa ala selvittää.


    • Siis jos arkkipiispa ei hyväksy lainvastaista naisten työsyrjintää, niin hän tekee väärin? Mielestäni arkkipiispa tarttui ryhdikäästi ongelmaan, joka on riivannut kirkkoa jo kymmeniä vuosia.

      • uiltö

        Miten naispappeja on syrjitty? Sleyssä on vain miespappeja ja jokainen naispappi tietää sen oikein hyvin joten miksi eivät kunnioita Sleyn periaatteita?


      • vapaamatkustajasley
        uiltö kirjoitti:

        Miten naispappeja on syrjitty? Sleyssä on vain miespappeja ja jokainen naispappi tietää sen oikein hyvin joten miksi eivät kunnioita Sleyn periaatteita?

        sley:n ei kuitenkaan tarvitse noudataa kirkon, jonka osa se on, virallista kantaa? vai?


    • Samat konservatiivit vetosi kirkon sääntöihin ja vaati sateenkaaripapeille potkuja, mutta Luoman pitäessä kiinni säännöistä alkoikin itku ja parku. Nyt säännöistä kiinni pitäminen onkin syrjintää. Näin toimii konservatiivinen kaksoisstandardi.

      ps kiitti sille, joka tuon havainnon jo aiemmin kertoi

      • Mikä sääntö sanoo, että Sleyn miespapin on työskenneltävä naispapin kanssa alttarilla?


      • "Samat konservatiivit vetosi kirkon sääntöihin ja vaati sateenkaaripapeille potkuja, mutta Luoman pitäessä kiinni säännöistä alkoikin itku ja parku. "

        Näihän tuossa taisi käydä. Säännöt ovat heille eri asioita kuin muille... Surullista.


      • mummomuori kirjoitti:

        "Samat konservatiivit vetosi kirkon sääntöihin ja vaati sateenkaaripapeille potkuja, mutta Luoman pitäessä kiinni säännöistä alkoikin itku ja parku. "

        Näihän tuossa taisi käydä. Säännöt ovat heille eri asioita kuin muille... Surullista.

        mummo, nyt puhutaan Sleystä ja kaikki kirkossa tietävät, että Sleyssä eikä muissakaan herätysliikkeissä ei ole naispappeja. Kukaan ei ole esittänyt, että emokirkossa pitäisi kieltä naispapit. Mutta emokirkon pitäisi kunnioittaa Sleylle suomaansa omantunnonvapautta eikä kieltää yhtäkkiä ehtoollista tuhansilta nuorilta ja kävellä paikallisseurakuntie yli.

        Raamatussa ei edelleenkään ole mitään perustetta kahden saman sukupuolen edeustjan avioliitolle eikä sille, että nainen olisi seurakunnan paimen.


      • perusteet.kuntoon
        keskustellaan kirjoitti:

        mummo, nyt puhutaan Sleystä ja kaikki kirkossa tietävät, että Sleyssä eikä muissakaan herätysliikkeissä ei ole naispappeja. Kukaan ei ole esittänyt, että emokirkossa pitäisi kieltä naispapit. Mutta emokirkon pitäisi kunnioittaa Sleylle suomaansa omantunnonvapautta eikä kieltää yhtäkkiä ehtoollista tuhansilta nuorilta ja kävellä paikallisseurakuntie yli.

        Raamatussa ei edelleenkään ole mitään perustetta kahden saman sukupuolen edeustjan avioliitolle eikä sille, että nainen olisi seurakunnan paimen.

        Nykymuotoiselle avioliitolle Raamatusta ei todellakaan taida löytyä yksiselitteisiä perusteita edes miehen ja naisen välillä, ilman jäätäviä tulkintoja.
        Onko uskonnollisin perustein miehen ja naisen avioliittoon vihkiminen heidän harhaanjohtamistaan?

        Täyttääkö sitten yksikään miespappi Raamatun velvoitetta seurakunnan paimenena?
        Olisi kiva nähdä yksikin sellainen suomalainen mies, joka todistettavasti kykenee toimimaan tuhansia vuosia sitten silloisen kielen tarkoituksella ja merkityksillä ilmaistulla tavalla.

        Jos nykypappeus kyetään perustelemaan uskonnollisesti yksiselitteisesti, toiminta saattaa meidän ihmisten näkökulmasta olla hyväksyttävää. Onko nykypappeus sitten hyväksyttävää alkuperäisten kirjoitusten merkityksen ja tarkoituksen mukaan, äkkiseltään vaikuttaisi aika kyseenalaiselta touhulta.

        Tämä asia pitää olla kaikille ihmisille niin yksiselitteisen selkeä, ettei sen merkityksestä tarvitse käydä käydä yhtään keskustelua.
        Ellei asia ole yksiselitteisen selkeä kaikille, pappeudesta uskonnollisessa merkityksessä tulisi luopua aivan kuin avioliittoon vihkimisestäkin.
        Mun mielestäni vasta perusteiden kuntoon laittamisen jälkeen toiminnalla on uskottava merkitys näiden siteeraustuntien jälkeen.


      • keskustellaan kirjoitti:

        mummo, nyt puhutaan Sleystä ja kaikki kirkossa tietävät, että Sleyssä eikä muissakaan herätysliikkeissä ei ole naispappeja. Kukaan ei ole esittänyt, että emokirkossa pitäisi kieltä naispapit. Mutta emokirkon pitäisi kunnioittaa Sleylle suomaansa omantunnonvapautta eikä kieltää yhtäkkiä ehtoollista tuhansilta nuorilta ja kävellä paikallisseurakuntie yli.

        Raamatussa ei edelleenkään ole mitään perustetta kahden saman sukupuolen edeustjan avioliitolle eikä sille, että nainen olisi seurakunnan paimen.

        >Raamatussa ei edelleenkään ole mitään perustetta kahden saman sukupuolen edeustjan avioliitolle eikä sille, että nainen olisi seurakunnan paimen.

        Raamatussa ei ole mitään perusteita sille, että naisella voisi ylipäätään olla mitään muuta ammattia kuin aviovaimo tai huora.


      • Pystyneekö joku väittämään vastaan?

        Unohdit kuitenkin naislesken. Arvokas asema sekin.


      • Samat.kaikille
        keskustellaan kirjoitti:

        mummo, nyt puhutaan Sleystä ja kaikki kirkossa tietävät, että Sleyssä eikä muissakaan herätysliikkeissä ei ole naispappeja. Kukaan ei ole esittänyt, että emokirkossa pitäisi kieltä naispapit. Mutta emokirkon pitäisi kunnioittaa Sleylle suomaansa omantunnonvapautta eikä kieltää yhtäkkiä ehtoollista tuhansilta nuorilta ja kävellä paikallisseurakuntie yli.

        Raamatussa ei edelleenkään ole mitään perustetta kahden saman sukupuolen edeustjan avioliitolle eikä sille, että nainen olisi seurakunnan paimen.

        Miksi tämä SLEY on mukana kirkossa, jos ei hyväksy sen käytäntöjä? Kirkolla ei ole mitään syytä antaa jollekin ryhmittymälle erivapauksia. Pianhan joka porukalla olisi omat vaatimuksensa.


    • masterministeri

      SLEY sitten varmasti perustaa oman kirkon.Tai hyväksyy piispan ohjeen .Ei voi olla valtiota valtion sisällä.Oikea teko kirkolta.Karkit pois jos ei olla kiltisti.

      • Kirkko on niin konservatiivinen, että laajempaa naispappeuden kammoksujien kuriin laittamista tuskin nähdään. Eikä taida Luoman valtakaan ulottua Turun arkkihiippakunnan ulkopuolelle.

        Mäkinen puolestaan oli sopivan lupsakka liberaali, ettei hän puuttunut tuohon sleyläisten pieneen sääntörikkomukseen.


      • hahahah

        Joko Sadinmaalta ja muilta kapinapapeilta on otettu karkit pois?


      • hahahah kirjoitti:

        Joko Sadinmaalta ja muilta kapinapapeilta on otettu karkit pois?

        Sadinmaa ja muut sankaripapit saavat sankarin vastaanoton, kunhan hallinto-oikeudet ensin mitätöi tuomiokapitulien jakamat rangaistukset.

        Sen jälkeen tuomiokapitulit eivät ota sateenkaaripapeista tehtyjä valituksia edes käsiteltäväksi, koska hallinto-oikeus kuitenkin kumoaisi mahdolliset rangaistuspäätökset.

        Kunhan noita hallinto-oikeuksien päätöksiä alkaa kohta tipahtelemaan, niin kirkon konservatiivit saa taas kerran korvilleen ja kunnolla.


      • hahahah kirjoitti:

        Joko Sadinmaalta ja muilta kapinapapeilta on otettu karkit pois?

        Mitä lakia he ovat rikkoneet? Eivät ainakaan avioliittolakia.


    • evita-ei.kirj

      Eikös nämä Sleyn nuorten "Maata näkyvissä" taahtumat alkaneet jo v. 1985. Siis jo ennen kuin naispappeus tuli Suomen luterilaiseen kirkkoon. Nehän ovat olleet Sleyn järjestämiä, eikä luterilaisen kirkon. Eikö lähetysjärjestöillä saa olla omia tapahtumia omin ehdoin ilman luterilaisen kirkon suostumusta.

      • ei.kirkkopolitiikalle

        Hilary Nganou, 17, ja Maria Norro, 16, aloittivat eilen torstaina keräämään nimiä adressiin kuultuaan ettei Maata Näkyvissä -festareilla saa viettää tänä vuonna messua.

        – Eilen illalla sain kuulla, että messu jäisi pois, sillä siellä ei ole ketään naista pastorina. Itse olen sitä mieltä, että papinvirka kuuluu vain miehelle. Alkoi ärsyttää, kun festareilla on niin paljon nuoria, jotka eivät nyt sitten pääse messuun, Maria Norro kertoo idean synnystä.

        – Minulla ei ole yhtään mitään naispappeja vastaan. Miehet varmaan vetoavat Raamattuun, mutta ei minulle ole mitään väliä, kuka on jakamassa, mutta mielestäni on tosi tyhmää, ettei pidetä messua vaan siksi, että joku oli eri mieltä Sleyn kanssa ja nyt Sley saa kärsiä tästä, Hilary Nganou jatkaa.

        Kumpikaan nuorista ei ole aiemmin pyrkinyt laajempaan yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen, mutta muutaman tunnin asiaa pohdittuaan adressin laatiminen tuntui luonnolliselta tavalta reagoida tapahtuneeseen.

        – Vastaanotto ei pelottanut, koska tiedämme, mitä mieltä nuoret ovat ja mitä mieltä me itse olemme. Nuoret ovat sitä mieltä, että festarit on järjestetty meitä varten ja ehtoollisjumalanpalvelusta tarvitaan, koska se yhdistää meidät kaikki. Me kaikki saamme polvistua alttarille yhdessä. Tosi harva nuori loppujen lopuksi käy oman seurakunnan messussa. Eihän siellä ole kavereita samalla tavalla kuin festareilla. Kyllä festariehtoollisjumalanpalvelus tarvitaan, Hilary Nganoukertoo.

        Nuoret aloittivat adressin jakamisen omissa sosiaalisen median kanavissaan. Tällä hetkellä allekirjoittaneita on yli 300.

        – Olen jakanut adressia Snapchatissa, Whatsapissa ja Instagramissa, siellä muutkin ovat sitä jakaneet. Allekirjoittajien joukossa on paljon nuoria, ja vanhempiakin sen jälkeen, kun se levisi Facebookiin. Jos niitä kertyy lähemmäs tuhat kappaletta, lähetämme adressin arkkipiispalle, Maria Norro lupaa.

        Hilary Nganou ei jättänyt asiaa vain adressin varaan – hän otti yhteyttä suoraan arkkipiispaan.

        – Toivotaan, että saadaan se messu. Olen kertonut arkkipiispalle, että tästä on adressi kiertämässä. Luoma ei ole vastannut mitään, vaikka on lukenut viestit. Olen jutellut koko eilisen illan Messengerissä arkkipiispan kanssa. Puhuin hänen kanssaan siitä, etten ymmärtänyt, mikä järki tässä oli, koska kukaan ei voittanut. Nyt meiltä nuorilta nimenomaan riistettiin ehtoollisjumalanpalvelus. Kukaan nainen ei ole jakamassa, eikä kukaan mieskään, koska koko messua ei ole, Nganou tuskailee.

        Arkkipiispan päätökseen yrittää nyt vaikuttaa kaksi alaikäistä nuorta. Ovatko he kenties saaneet ohjeet jostain ylätasolta tällaiseen toimintaan?

        – Ei olla kyllä mistään saatu mitään käskyä, tää on ihan meidän juttu, Maria Norro nauraa.

        – Ajatus vaikuttamisesta oli täysin meidän ideamme. Idean tehdä se adressin kautta sain isältäni, Hilary Nganou jatkaa.

        Nuorten laatiman adressin löydät osoitteesta: https://www.adressit.com/ehtoollinen_maata_nakyvissa_-festareille_perinteisesti


      • allekirjoittanut_
        ei.kirkkopolitiikalle kirjoitti:

        Hilary Nganou, 17, ja Maria Norro, 16, aloittivat eilen torstaina keräämään nimiä adressiin kuultuaan ettei Maata Näkyvissä -festareilla saa viettää tänä vuonna messua.

        – Eilen illalla sain kuulla, että messu jäisi pois, sillä siellä ei ole ketään naista pastorina. Itse olen sitä mieltä, että papinvirka kuuluu vain miehelle. Alkoi ärsyttää, kun festareilla on niin paljon nuoria, jotka eivät nyt sitten pääse messuun, Maria Norro kertoo idean synnystä.

        – Minulla ei ole yhtään mitään naispappeja vastaan. Miehet varmaan vetoavat Raamattuun, mutta ei minulle ole mitään väliä, kuka on jakamassa, mutta mielestäni on tosi tyhmää, ettei pidetä messua vaan siksi, että joku oli eri mieltä Sleyn kanssa ja nyt Sley saa kärsiä tästä, Hilary Nganou jatkaa.

        Kumpikaan nuorista ei ole aiemmin pyrkinyt laajempaan yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen, mutta muutaman tunnin asiaa pohdittuaan adressin laatiminen tuntui luonnolliselta tavalta reagoida tapahtuneeseen.

        – Vastaanotto ei pelottanut, koska tiedämme, mitä mieltä nuoret ovat ja mitä mieltä me itse olemme. Nuoret ovat sitä mieltä, että festarit on järjestetty meitä varten ja ehtoollisjumalanpalvelusta tarvitaan, koska se yhdistää meidät kaikki. Me kaikki saamme polvistua alttarille yhdessä. Tosi harva nuori loppujen lopuksi käy oman seurakunnan messussa. Eihän siellä ole kavereita samalla tavalla kuin festareilla. Kyllä festariehtoollisjumalanpalvelus tarvitaan, Hilary Nganoukertoo.

        Nuoret aloittivat adressin jakamisen omissa sosiaalisen median kanavissaan. Tällä hetkellä allekirjoittaneita on yli 300.

        – Olen jakanut adressia Snapchatissa, Whatsapissa ja Instagramissa, siellä muutkin ovat sitä jakaneet. Allekirjoittajien joukossa on paljon nuoria, ja vanhempiakin sen jälkeen, kun se levisi Facebookiin. Jos niitä kertyy lähemmäs tuhat kappaletta, lähetämme adressin arkkipiispalle, Maria Norro lupaa.

        Hilary Nganou ei jättänyt asiaa vain adressin varaan – hän otti yhteyttä suoraan arkkipiispaan.

        – Toivotaan, että saadaan se messu. Olen kertonut arkkipiispalle, että tästä on adressi kiertämässä. Luoma ei ole vastannut mitään, vaikka on lukenut viestit. Olen jutellut koko eilisen illan Messengerissä arkkipiispan kanssa. Puhuin hänen kanssaan siitä, etten ymmärtänyt, mikä järki tässä oli, koska kukaan ei voittanut. Nyt meiltä nuorilta nimenomaan riistettiin ehtoollisjumalanpalvelus. Kukaan nainen ei ole jakamassa, eikä kukaan mieskään, koska koko messua ei ole, Nganou tuskailee.

        Arkkipiispan päätökseen yrittää nyt vaikuttaa kaksi alaikäistä nuorta. Ovatko he kenties saaneet ohjeet jostain ylätasolta tällaiseen toimintaan?

        – Ei olla kyllä mistään saatu mitään käskyä, tää on ihan meidän juttu, Maria Norro nauraa.

        – Ajatus vaikuttamisesta oli täysin meidän ideamme. Idean tehdä se adressin kautta sain isältäni, Hilary Nganou jatkaa.

        Nuorten laatiman adressin löydät osoitteesta: https://www.adressit.com/ehtoollinen_maata_nakyvissa_-festareille_perinteisesti

        Yli 1 600 allekirjoitusta jo....


      • ei.kirkkopolitiikalle kirjoitti:

        Hilary Nganou, 17, ja Maria Norro, 16, aloittivat eilen torstaina keräämään nimiä adressiin kuultuaan ettei Maata Näkyvissä -festareilla saa viettää tänä vuonna messua.

        – Eilen illalla sain kuulla, että messu jäisi pois, sillä siellä ei ole ketään naista pastorina. Itse olen sitä mieltä, että papinvirka kuuluu vain miehelle. Alkoi ärsyttää, kun festareilla on niin paljon nuoria, jotka eivät nyt sitten pääse messuun, Maria Norro kertoo idean synnystä.

        – Minulla ei ole yhtään mitään naispappeja vastaan. Miehet varmaan vetoavat Raamattuun, mutta ei minulle ole mitään väliä, kuka on jakamassa, mutta mielestäni on tosi tyhmää, ettei pidetä messua vaan siksi, että joku oli eri mieltä Sleyn kanssa ja nyt Sley saa kärsiä tästä, Hilary Nganou jatkaa.

        Kumpikaan nuorista ei ole aiemmin pyrkinyt laajempaan yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen, mutta muutaman tunnin asiaa pohdittuaan adressin laatiminen tuntui luonnolliselta tavalta reagoida tapahtuneeseen.

        – Vastaanotto ei pelottanut, koska tiedämme, mitä mieltä nuoret ovat ja mitä mieltä me itse olemme. Nuoret ovat sitä mieltä, että festarit on järjestetty meitä varten ja ehtoollisjumalanpalvelusta tarvitaan, koska se yhdistää meidät kaikki. Me kaikki saamme polvistua alttarille yhdessä. Tosi harva nuori loppujen lopuksi käy oman seurakunnan messussa. Eihän siellä ole kavereita samalla tavalla kuin festareilla. Kyllä festariehtoollisjumalanpalvelus tarvitaan, Hilary Nganoukertoo.

        Nuoret aloittivat adressin jakamisen omissa sosiaalisen median kanavissaan. Tällä hetkellä allekirjoittaneita on yli 300.

        – Olen jakanut adressia Snapchatissa, Whatsapissa ja Instagramissa, siellä muutkin ovat sitä jakaneet. Allekirjoittajien joukossa on paljon nuoria, ja vanhempiakin sen jälkeen, kun se levisi Facebookiin. Jos niitä kertyy lähemmäs tuhat kappaletta, lähetämme adressin arkkipiispalle, Maria Norro lupaa.

        Hilary Nganou ei jättänyt asiaa vain adressin varaan – hän otti yhteyttä suoraan arkkipiispaan.

        – Toivotaan, että saadaan se messu. Olen kertonut arkkipiispalle, että tästä on adressi kiertämässä. Luoma ei ole vastannut mitään, vaikka on lukenut viestit. Olen jutellut koko eilisen illan Messengerissä arkkipiispan kanssa. Puhuin hänen kanssaan siitä, etten ymmärtänyt, mikä järki tässä oli, koska kukaan ei voittanut. Nyt meiltä nuorilta nimenomaan riistettiin ehtoollisjumalanpalvelus. Kukaan nainen ei ole jakamassa, eikä kukaan mieskään, koska koko messua ei ole, Nganou tuskailee.

        Arkkipiispan päätökseen yrittää nyt vaikuttaa kaksi alaikäistä nuorta. Ovatko he kenties saaneet ohjeet jostain ylätasolta tällaiseen toimintaan?

        – Ei olla kyllä mistään saatu mitään käskyä, tää on ihan meidän juttu, Maria Norro nauraa.

        – Ajatus vaikuttamisesta oli täysin meidän ideamme. Idean tehdä se adressin kautta sain isältäni, Hilary Nganou jatkaa.

        Nuorten laatiman adressin löydät osoitteesta: https://www.adressit.com/ehtoollinen_maata_nakyvissa_-festareille_perinteisesti

        Voihan sitä kerätä nimiä, mutta turhaa on työnsä, koska ei Luoma voi eikä halua poukkoilla noin tärkeissä linjakysymyksissä edes takaisin. Päätöksen peruuttaminen kun olisi Luomalle iso arvovaltatappio ja söisi jatkossa hänen vaikutusmahdollisuuksiaan.

        Mutta aikooko Luoma putsata kirkon naispapittomat lähetysjärjestötkin?
        Suoraa valtaa hänellä ei siihen taida olla, mutta arkkipiispan auktoriteetti hänellä on. Sleyn rahoituksen rajoittaminen ainakin toimisi. Aika näyttää.

        Entä mikä oli Luoman rooli sateenkaaripappien valitusten keskeyttämisessä? Valituksethan seisoo tuomiokapituleissa ja siellä odotellaan hallinto-oikeuden päätöksiä.

        Luoma tuntuukin olevan toiminnan mies eli kirkon änkyräkonservatiivit, vaviskaa, Luoma on nyt kirkon kippari.


      • Lslsl
        qwertyilija kirjoitti:

        Voihan sitä kerätä nimiä, mutta turhaa on työnsä, koska ei Luoma voi eikä halua poukkoilla noin tärkeissä linjakysymyksissä edes takaisin. Päätöksen peruuttaminen kun olisi Luomalle iso arvovaltatappio ja söisi jatkossa hänen vaikutusmahdollisuuksiaan.

        Mutta aikooko Luoma putsata kirkon naispapittomat lähetysjärjestötkin?
        Suoraa valtaa hänellä ei siihen taida olla, mutta arkkipiispan auktoriteetti hänellä on. Sleyn rahoituksen rajoittaminen ainakin toimisi. Aika näyttää.

        Entä mikä oli Luoman rooli sateenkaaripappien valitusten keskeyttämisessä? Valituksethan seisoo tuomiokapituleissa ja siellä odotellaan hallinto-oikeuden päätöksiä.

        Luoma tuntuukin olevan toiminnan mies eli kirkon änkyräkonservatiivit, vaviskaa, Luoma on nyt kirkon kippari.

        Arkkipiispalla ei ole mitään valtaa tuomiokapituleihin.


      • Messut
        ei.kirkkopolitiikalle kirjoitti:

        Hilary Nganou, 17, ja Maria Norro, 16, aloittivat eilen torstaina keräämään nimiä adressiin kuultuaan ettei Maata Näkyvissä -festareilla saa viettää tänä vuonna messua.

        – Eilen illalla sain kuulla, että messu jäisi pois, sillä siellä ei ole ketään naista pastorina. Itse olen sitä mieltä, että papinvirka kuuluu vain miehelle. Alkoi ärsyttää, kun festareilla on niin paljon nuoria, jotka eivät nyt sitten pääse messuun, Maria Norro kertoo idean synnystä.

        – Minulla ei ole yhtään mitään naispappeja vastaan. Miehet varmaan vetoavat Raamattuun, mutta ei minulle ole mitään väliä, kuka on jakamassa, mutta mielestäni on tosi tyhmää, ettei pidetä messua vaan siksi, että joku oli eri mieltä Sleyn kanssa ja nyt Sley saa kärsiä tästä, Hilary Nganou jatkaa.

        Kumpikaan nuorista ei ole aiemmin pyrkinyt laajempaan yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen, mutta muutaman tunnin asiaa pohdittuaan adressin laatiminen tuntui luonnolliselta tavalta reagoida tapahtuneeseen.

        – Vastaanotto ei pelottanut, koska tiedämme, mitä mieltä nuoret ovat ja mitä mieltä me itse olemme. Nuoret ovat sitä mieltä, että festarit on järjestetty meitä varten ja ehtoollisjumalanpalvelusta tarvitaan, koska se yhdistää meidät kaikki. Me kaikki saamme polvistua alttarille yhdessä. Tosi harva nuori loppujen lopuksi käy oman seurakunnan messussa. Eihän siellä ole kavereita samalla tavalla kuin festareilla. Kyllä festariehtoollisjumalanpalvelus tarvitaan, Hilary Nganoukertoo.

        Nuoret aloittivat adressin jakamisen omissa sosiaalisen median kanavissaan. Tällä hetkellä allekirjoittaneita on yli 300.

        – Olen jakanut adressia Snapchatissa, Whatsapissa ja Instagramissa, siellä muutkin ovat sitä jakaneet. Allekirjoittajien joukossa on paljon nuoria, ja vanhempiakin sen jälkeen, kun se levisi Facebookiin. Jos niitä kertyy lähemmäs tuhat kappaletta, lähetämme adressin arkkipiispalle, Maria Norro lupaa.

        Hilary Nganou ei jättänyt asiaa vain adressin varaan – hän otti yhteyttä suoraan arkkipiispaan.

        – Toivotaan, että saadaan se messu. Olen kertonut arkkipiispalle, että tästä on adressi kiertämässä. Luoma ei ole vastannut mitään, vaikka on lukenut viestit. Olen jutellut koko eilisen illan Messengerissä arkkipiispan kanssa. Puhuin hänen kanssaan siitä, etten ymmärtänyt, mikä järki tässä oli, koska kukaan ei voittanut. Nyt meiltä nuorilta nimenomaan riistettiin ehtoollisjumalanpalvelus. Kukaan nainen ei ole jakamassa, eikä kukaan mieskään, koska koko messua ei ole, Nganou tuskailee.

        Arkkipiispan päätökseen yrittää nyt vaikuttaa kaksi alaikäistä nuorta. Ovatko he kenties saaneet ohjeet jostain ylätasolta tällaiseen toimintaan?

        – Ei olla kyllä mistään saatu mitään käskyä, tää on ihan meidän juttu, Maria Norro nauraa.

        – Ajatus vaikuttamisesta oli täysin meidän ideamme. Idean tehdä se adressin kautta sain isältäni, Hilary Nganou jatkaa.

        Nuorten laatiman adressin löydät osoitteesta: https://www.adressit.com/ehtoollinen_maata_nakyvissa_-festareille_perinteisesti

        En ymmärtänyt. Tyttö on vaivannut arkkipiispan roikkumaan koko illan messengerissä hänen kanssaan, ja valittaa silti että "Luoma ei ole vastannut mitään"? Kuulostaa ristiriitaiselta. Jos tosiaan on koko ilta keskusteltu, niin luulisi että asia olisi jollain lailla selvinnyt.


      • lslslal
        Messut kirjoitti:

        En ymmärtänyt. Tyttö on vaivannut arkkipiispan roikkumaan koko illan messengerissä hänen kanssaan, ja valittaa silti että "Luoma ei ole vastannut mitään"? Kuulostaa ristiriitaiselta. Jos tosiaan on koko ilta keskusteltu, niin luulisi että asia olisi jollain lailla selvinnyt.

        Arkkipiispan työtä on keskustella seurakuntalaisten kanssa silloin kun heillä on asiaa.


      • Lslsl kirjoitti:

        Arkkipiispalla ei ole mitään valtaa tuomiokapituleihin.

        On siihen omaansa.
        "Tuomiokapituli on piispan alaisuudessa toimiva kirkon toimielin"

        Lisäksi arkkipiispalla on oma auktoriteettinsa, jolla hän voi vaikuttaa muita tuomiokapituleita johtaviin piispoihin, vaikka ei heidän esimiehensä olekaan.


      • Lslssl
        qwertyilija kirjoitti:

        On siihen omaansa.
        "Tuomiokapituli on piispan alaisuudessa toimiva kirkon toimielin"

        Lisäksi arkkipiispalla on oma auktoriteettinsa, jolla hän voi vaikuttaa muita tuomiokapituleita johtaviin piispoihin, vaikka ei heidän esimiehensä olekaan.

        Arkkipiispalla ei ole mitään valtaa. Piispat ja tuomiokapitulit päättävät omien hiippakuntiensa asioista.


      • Lslssl kirjoitti:

        Arkkipiispalla ei ole mitään valtaa. Piispat ja tuomiokapitulit päättävät omien hiippakuntiensa asioista.

        Niin mutta Luoma lopetti Sleyn naispapittomat messut. On totta, että hiippakunnat ja seurakunnatkin niissä ovat lähes riippumattomia, mutta ihmeen suorassa rivissä ne hiippakunnat nyt on, kun yksikään ei ota käsittelyyn valituksia sateenkaaripapeista, vaan kaikki odottavat hallinto-oikeuden päätöksiä.

        Arkkipiispa Luomalla voi olla hyvinkin oma tärkeä roolinsa tuossa(kin) asiassa.
        Mäkisellä ei ollut valtaa, kun se oli liian päättämätön.


      • Lslsll
        qwertyilija kirjoitti:

        Niin mutta Luoma lopetti Sleyn naispapittomat messut. On totta, että hiippakunnat ja seurakunnatkin niissä ovat lähes riippumattomia, mutta ihmeen suorassa rivissä ne hiippakunnat nyt on, kun yksikään ei ota käsittelyyn valituksia sateenkaaripapeista, vaan kaikki odottavat hallinto-oikeuden päätöksiä.

        Arkkipiispa Luomalla voi olla hyvinkin oma tärkeä roolinsa tuossa(kin) asiassa.
        Mäkisellä ei ollut valtaa, kun se oli liian päättämätön.

        Hän ylitti valtuutensa, totta.


      • Lslsll kirjoitti:

        Hän ylitti valtuutensa, totta.

        Heitä puolivoltti ja tee valitus!


      • Lslsls
        qwertyilija kirjoitti:

        Heitä puolivoltti ja tee valitus!

        Heitä ihan rauhassa vaan volttejasi, Räyhis!


      • mieti.sitä

        "Eikös nämä Sleyn nuorten "Maata näkyvissä" taahtumat alkaneet jo v. 1985."

        Alkoivat kyllä.
        Luoma oli nopeanpi, kuin luulin, eli alkoi jatkamaan evlut- kirkon nopeanpaa alasajoa, Mäkisen ja Askolan jalanjäljissä.
        Täydellinen petturi kalsastelee konservatiivien äänet valinnalleen ja alkoi toimimaan häikäilemä
        ättömästi heti tämän jälkeen.
        Sattui vielä olemaan hiippakuntani piispa tätä ennen.
        Murheellinen on evlut kirkon tila. :(


      • Lslssl
        mieti.sitä kirjoitti:

        "Eikös nämä Sleyn nuorten "Maata näkyvissä" taahtumat alkaneet jo v. 1985."

        Alkoivat kyllä.
        Luoma oli nopeanpi, kuin luulin, eli alkoi jatkamaan evlut- kirkon nopeanpaa alasajoa, Mäkisen ja Askolan jalanjäljissä.
        Täydellinen petturi kalsastelee konservatiivien äänet valinnalleen ja alkoi toimimaan häikäilemä
        ättömästi heti tämän jälkeen.
        Sattui vielä olemaan hiippakuntani piispa tätä ennen.
        Murheellinen on evlut kirkon tila. :(

        Kirkko repii itse itsensä.


      • osakirkkoa

        sley on osa luterilaista kirkkoa.


      • osakirkkoa kirjoitti:

        sley on osa luterilaista kirkkoa.

        Siksi juuri senkin pitää noudattaa kirkon linjauksia eikä toimia omavaltaisesti.


      • mummomuori kirjoitti:

        Siksi juuri senkin pitää noudattaa kirkon linjauksia eikä toimia omavaltaisesti.

        Mitä sanot homoja vihkineille kapinapapeille?


      • Rane.Rautamaksa
        ei.kirkkopolitiikalle kirjoitti:

        Hilary Nganou, 17, ja Maria Norro, 16, aloittivat eilen torstaina keräämään nimiä adressiin kuultuaan ettei Maata Näkyvissä -festareilla saa viettää tänä vuonna messua.

        – Eilen illalla sain kuulla, että messu jäisi pois, sillä siellä ei ole ketään naista pastorina. Itse olen sitä mieltä, että papinvirka kuuluu vain miehelle. Alkoi ärsyttää, kun festareilla on niin paljon nuoria, jotka eivät nyt sitten pääse messuun, Maria Norro kertoo idean synnystä.

        – Minulla ei ole yhtään mitään naispappeja vastaan. Miehet varmaan vetoavat Raamattuun, mutta ei minulle ole mitään väliä, kuka on jakamassa, mutta mielestäni on tosi tyhmää, ettei pidetä messua vaan siksi, että joku oli eri mieltä Sleyn kanssa ja nyt Sley saa kärsiä tästä, Hilary Nganou jatkaa.

        Kumpikaan nuorista ei ole aiemmin pyrkinyt laajempaan yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen, mutta muutaman tunnin asiaa pohdittuaan adressin laatiminen tuntui luonnolliselta tavalta reagoida tapahtuneeseen.

        – Vastaanotto ei pelottanut, koska tiedämme, mitä mieltä nuoret ovat ja mitä mieltä me itse olemme. Nuoret ovat sitä mieltä, että festarit on järjestetty meitä varten ja ehtoollisjumalanpalvelusta tarvitaan, koska se yhdistää meidät kaikki. Me kaikki saamme polvistua alttarille yhdessä. Tosi harva nuori loppujen lopuksi käy oman seurakunnan messussa. Eihän siellä ole kavereita samalla tavalla kuin festareilla. Kyllä festariehtoollisjumalanpalvelus tarvitaan, Hilary Nganoukertoo.

        Nuoret aloittivat adressin jakamisen omissa sosiaalisen median kanavissaan. Tällä hetkellä allekirjoittaneita on yli 300.

        – Olen jakanut adressia Snapchatissa, Whatsapissa ja Instagramissa, siellä muutkin ovat sitä jakaneet. Allekirjoittajien joukossa on paljon nuoria, ja vanhempiakin sen jälkeen, kun se levisi Facebookiin. Jos niitä kertyy lähemmäs tuhat kappaletta, lähetämme adressin arkkipiispalle, Maria Norro lupaa.

        Hilary Nganou ei jättänyt asiaa vain adressin varaan – hän otti yhteyttä suoraan arkkipiispaan.

        – Toivotaan, että saadaan se messu. Olen kertonut arkkipiispalle, että tästä on adressi kiertämässä. Luoma ei ole vastannut mitään, vaikka on lukenut viestit. Olen jutellut koko eilisen illan Messengerissä arkkipiispan kanssa. Puhuin hänen kanssaan siitä, etten ymmärtänyt, mikä järki tässä oli, koska kukaan ei voittanut. Nyt meiltä nuorilta nimenomaan riistettiin ehtoollisjumalanpalvelus. Kukaan nainen ei ole jakamassa, eikä kukaan mieskään, koska koko messua ei ole, Nganou tuskailee.

        Arkkipiispan päätökseen yrittää nyt vaikuttaa kaksi alaikäistä nuorta. Ovatko he kenties saaneet ohjeet jostain ylätasolta tällaiseen toimintaan?

        – Ei olla kyllä mistään saatu mitään käskyä, tää on ihan meidän juttu, Maria Norro nauraa.

        – Ajatus vaikuttamisesta oli täysin meidän ideamme. Idean tehdä se adressin kautta sain isältäni, Hilary Nganou jatkaa.

        Nuorten laatiman adressin löydät osoitteesta: https://www.adressit.com/ehtoollinen_maata_nakyvissa_-festareille_perinteisesti

        Kopioitu Sleyn sivustolta lähdettä mainitsematta. Tyypillistä äriuskovien epärehellisyyttä.


      • qwertyilija kirjoitti:

        Heitä puolivoltti ja tee valitus!

        Eihän Räyhis kuulu kirkkoon.


      • RepeRuutikallo kirjoitti:

        Eihän Räyhis kuulu kirkkoon.

        Puolivoltin jälkeen se valitus jäisi joka tapauksessa tekemättä, se puolikas kun päätyy niskoilleen.


      • keskustellaan kirjoitti:

        Mitä sanot homoja vihkineille kapinapapeille?

        Että heidän tulee odottaa, mitä linjauksia kirkko saa tehtyä - vaikka hidasta onkin.


    • peukutan

      Mikkelinmies kirjoittaa kerrankin asiaa.

    • Googleta

      Sauli Niinistö-Turpiin tulee. YouTube 3.1.2009.

    • kirkkopolitiikkaa

      Luomalla on kiire nuoleskella liberaaleja koska on heidän mielestään liian konservatiivinen.

    • ei.tullut.yllätyksenä

      Tämä oli odotettavissa.

    • mikkelinmies7

      Kyllä vain niin on, että arkkipiispa Tapani Luoma syyllistyi armottomaan tekoon nuoria kohtaan, koska näyttää puuttuvan käsitys armollisesta JUmalastas. Jos joku kirkon sääntö on olemassa, niin ei sitä pidä viimeisen päälle ryhtyä noudattamaan, jos se on vastoin Herramme käskyä. Eihän nämä edeltäjätkään niin tehneet. EiköT. Luoma ymmärrä sitä, miten tärkeää on nuorisomme saa evankeliumia eikä byrokratiaa. HUonosti aloitti mies työnsä.

      • Mikä päätöksessä oli armotonta? Sekö että kirkon omaa järjestöä vaaditaan noudattamaan kirkon lakeja?


      • mummomuori kirjoitti:

        Mikä päätöksessä oli armotonta? Sekö että kirkon omaa järjestöä vaaditaan noudattamaan kirkon lakeja?

        Ei voi kuule mummo kuin nauraa tuolle kommentillesi:D Mikset vaadi kapinapappeja noudattamaan kirkon lakeja?

        MaataNäkyvissä on Sleyn järjestämä tapahtuma ja siellä mennään Sleyn ehdoilla. Kukaan ei ole kaivannut sinne naispappeja tapahtmuman 33 edelliselä kerralla eikä kaipaa nytkään.


      • keskustellaan kirjoitti:

        Ei voi kuule mummo kuin nauraa tuolle kommentillesi:D Mikset vaadi kapinapappeja noudattamaan kirkon lakeja?

        MaataNäkyvissä on Sleyn järjestämä tapahtuma ja siellä mennään Sleyn ehdoilla. Kukaan ei ole kaivannut sinne naispappeja tapahtmuman 33 edelliselä kerralla eikä kaipaa nytkään.

        Huomaa, etten minä tässä ole vaatimassa mitään. Ihmettelen vain, miksi sääntöjen noudattamisen vaatimus on välillä tärkeää ja välillä ei? Sadinmaa ym. koettelee kyllä rajoja, tosin asiasta jossa ollaan vielä vaiheessa.

        Niin, silloin pitäisi kaikkien seurakuntien lähteä pois tuosta järjestelystä ja jättää se vain SLEY:n harteille? Ehkä nyt olisi SLEYllä joustamisen aika, koska kirkko on noustanut jo sen kohdalla niin paljon?


      • mummomuori kirjoitti:

        Huomaa, etten minä tässä ole vaatimassa mitään. Ihmettelen vain, miksi sääntöjen noudattamisen vaatimus on välillä tärkeää ja välillä ei? Sadinmaa ym. koettelee kyllä rajoja, tosin asiasta jossa ollaan vielä vaiheessa.

        Niin, silloin pitäisi kaikkien seurakuntien lähteä pois tuosta järjestelystä ja jättää se vain SLEY:n harteille? Ehkä nyt olisi SLEYllä joustamisen aika, koska kirkko on noustanut jo sen kohdalla niin paljon?

        Sley ja herätysliikkeetkin käyttävät omantunnonvapautta joka heille on kirkossa annettu.
        Sley on ollut 33 vuotta tapahtuman pääjärjestäjä ja muiden seurakuntien uskovat papit ovat osallistuneet tapahtumaan Sleyn mukana.
        Sleyllä ei ole mitään joustamista Raamatusta.


      • älävalehtele
        keskustellaan kirjoitti:

        Sley ja herätysliikkeetkin käyttävät omantunnonvapautta joka heille on kirkossa annettu.
        Sley on ollut 33 vuotta tapahtuman pääjärjestäjä ja muiden seurakuntien uskovat papit ovat osallistuneet tapahtumaan Sleyn mukana.
        Sleyllä ei ole mitään joustamista Raamatusta.

        missä kirkko on antanut sley:lle omantunnonvapauden? ei edelleenkään missään eikä koskaan. älä siis valehtele.


      • älävalehtele kirjoitti:

        missä kirkko on antanut sley:lle omantunnonvapauden? ei edelleenkään missään eikä koskaan. älä siis valehtele.

        Siinä samaisessa ponnessa joka on sinullakin hyvin tiedossa, YEV.


      • eiolemainintaa
        keskustellaan kirjoitti:

        Siinä samaisessa ponnessa joka on sinullakin hyvin tiedossa, YEV.

        ja kuten hyvin tiedät ponnessa ei ole minkäänlaista mainintaa sley:stä.


      • lisätietojasinulletaas
        keskustellaan kirjoitti:

        Siinä samaisessa ponnessa joka on sinullakin hyvin tiedossa, YEV.

        tässä siitä ponnesta vielä:

        "Ponnella tarkoitetaan lain tulkintaa ohjaavaa suositusta, ei juridisesti sitovaa mää- räystä.
        Piispainkokouksen mielestä tämän ponnen tarkoituksena on
        • yleisellä tasolla todeta toiminnan vapaus kirkossa: naispappeuteen torjuvasti suhtautuvilla on edelleen mahdollisuus työskennellä kirkossa, tulla vihityiksi papiksi ja nimitetyiksi kirkon virkoihin. Naispappeuteen torjuvasti suhtautuvan ei tarvitse jättää virkaansa.
        • haastaa kaikkia osapuolia toimimaan yhteistyössä ja varjelemaan kirkon yk- seyttä.
        • ilmaista kirkolliskokouksen toive siitä, että pappisviran avaamisesta naisille aiheutuvat uudet käytännön tilanteet voitaisiin ratkaista pastoraalisesti yh- teisymmärryksessä ja kaikkien osapuolten näkemyksiä kunnioittaen.
        • todeta, että kumpikaan näkemys –naispappeutta vastustava tai sen hyväk- syvä –ei ole harhaoppinen.
        Piispainkokouksen tiedoksianto 1/2006 2 ASIANRO 2003-01121
        LIITE
        Piispainkokouksen mielestä ponsi ymmärretään väärin
        • kun sen katsotaan antavan papille, muulle viranhaltijalle tai työntekijälle oi- keuden olla tekemättä yhteistyötä toisen viranhaltijan kanssa. Ponnen perus- teella ei voi kieltäytyä työtehtävistä.
        • kun sillä katsotaan olevan juridista merkitystä. Ponsi ei syrjäytä eri laeissa säädettyjä velvoitteita.
        • kun sitä tulkitaan siten, että termi ”toiminnanvapaus”antaisi luvan kieltäytyä virkavelvollisuuksista. Ponsi haastaa yhteistyöhön, mutta ei oikeuta työtehtä- vistä kieltäytymiseen.
        Naisen pappisvirkaa vastustavalla on mielipiteen vapaus, mutta hän ei voi toimia kirkon ykseyttä vahingoittaen (koskee myös opetusta) tai kieltäytyä minkään lailli- sesti annetun työtehtävän hoitamisesta."

        tämä kanta testattu myös oikeudessa ja pitää:

        "SLEY:n palveluksessa ollut pappi Ari Norro tuomittiin sakkoihin naispapin syrjimisestä. Norro oli ollut Hyvinkään seurakunnassa vuonna 2007 saarnaajavieraana eikä jumalanpalveluksen järjestämisen yhteydessä suostunut toimimaan jumalanpalvelusyhteistyössä pastori Petra Pohjanraidon kanssa. Hyvinkään kirkkovaltuuston puheenjohtaja Pekka Laine teki asiasta rikosilmoituksen ja asianosaisena pastori Petra Pohjanraito jätti asian syyttäjän harkittavaksi ja syyttäjä otti asian käsittelyyn. Pohjanraito voitti syrjintäjutun käräjäoikeudessa. Norro valitti päätöksestä korkeimpaan oikeuteen asti. Päätös pysyi samana kaikkien oikeusasteiden läpi. (KKO).[23][24] Kyseessä olevana sunnuntaina seurakunta oli toiminut normaalisti tehden työvuorolistan, jossa naispappi saattoi olla missä tahansa jumalanpalveluksessa. Sukupuoleen liittyviä työjärjestelyitä ei enää piispainkokouksen 2006 vuonna antamien ohjeiden mukaan tehty"


      • keskustellaan kirjoitti:

        Sley ja herätysliikkeetkin käyttävät omantunnonvapautta joka heille on kirkossa annettu.
        Sley on ollut 33 vuotta tapahtuman pääjärjestäjä ja muiden seurakuntien uskovat papit ovat osallistuneet tapahtumaan Sleyn mukana.
        Sleyllä ei ole mitään joustamista Raamatusta.

        "Sley on ollut 33 vuotta tapahtuman pääjärjestäjä..."

        Ehkä Sleyn pitäisi rahoittaa nuo aivan itse, niin ei tulisi ongelmaa kirkon suhteen?

        Et muuten vastannut siihen, miksi kirkkolaki on asia, jota ei tarvitse nyt noudattaa? Miksi ei SLEY:lle käynyt annettu vaihtoehto?


      • mummomuori kirjoitti:

        "Sley on ollut 33 vuotta tapahtuman pääjärjestäjä..."

        Ehkä Sleyn pitäisi rahoittaa nuo aivan itse, niin ei tulisi ongelmaa kirkon suhteen?

        Et muuten vastannut siihen, miksi kirkkolaki on asia, jota ei tarvitse nyt noudattaa? Miksi ei SLEY:lle käynyt annettu vaihtoehto?

        Sley on kirkon herätysliike ja tekee työtä kirkon hyväsksi. Miksi sen kannattajat ja jäsenet pitäisi laittaa vielä toiseen kertaan maksamaan kirkollisveronsa?


      • Säätämistä
        mummomuori kirjoitti:

        Mikä päätöksessä oli armotonta? Sekö että kirkon omaa järjestöä vaaditaan noudattamaan kirkon lakeja?

        Kirkko voi pikku hiljaa ruveta noudattamaan UT:n mukaista seurakuntamallia. Jos et mummo tiedä mitä se on niin lue UT. Jos asia ei aukene niin lue toinen kerta jne..


      • keskustellaan kirjoitti:

        Sley ja herätysliikkeetkin käyttävät omantunnonvapautta joka heille on kirkossa annettu.
        Sley on ollut 33 vuotta tapahtuman pääjärjestäjä ja muiden seurakuntien uskovat papit ovat osallistuneet tapahtumaan Sleyn mukana.
        Sleyllä ei ole mitään joustamista Raamatusta.

        ”Sley ja herätysliikkeetkin käyttävät omantunnonvapautta joka heille on kirkossa annettu.”

        Niinpä, se onkin ollut haastavaa kirkolle, kun osa yrittää vääntää kurssia toisaalle.

        Mutta näinhän se on, silloin laki ja säännöt tuntuu olevan tärkeitä kun ne ajaa omaa asiaa, mutta niitä saa rikkoa ihan miten vain, jos eivät sitä omaa asiaa aja. Ota näistä nyt sitten aina selvää.


      • Säätämistä kirjoitti:

        Kirkko voi pikku hiljaa ruveta noudattamaan UT:n mukaista seurakuntamallia. Jos et mummo tiedä mitä se on niin lue UT. Jos asia ei aukene niin lue toinen kerta jne..

        "...noudattamaan UT:n mukaista seurakuntamallia."

        Ai sitä, mitä eri alkuseurakunnissa noudatettiin?


    • Tuo viestii siitä, että kerettiläisiä ei suvaita suvaitsevaisessa kirkossa.

    • helenashemu

      Kuinka monta vuotta tätäkin takinkääntäjää on kansan jaksettava katsoa ja kuulla? Hyvät puheet, huonot teot.

      • Niin, ensin olivat konservatiivit innoissaan kun Luoma valittiin. Sitten kääntyi takki...


    • Sley.on.naivi

      Edeltäjä K.Mäkinen aloitti prosessin ja ”keskustelun” asiasta jo keväällä -17. Näin luin uutisointia aiheesta. Joten jos olisi ollut vielä virassa tänä kesänä, olisi vienyt prosessin loppuun. Nyt ei ehtinyt vaan se jäi Luoman tehtäväksi.

    • TekopyhäLiberaali

      Luoman kaltaiselle hänen tekonsa ei oo ylläri.

    • tuuliviirejä

      eipä nämä palstan uskovat jotka suureen ääneen vaativat pappeja noudattamaan kirkon virallista kantaa avioliitto -asiassa nyt sitten kuitekaan täällä suureen ääneen vaadi sley:tä noudattamaan naispappeus -asiassa kirkon virallista kantaa.

      se on varsin valikoivaa nämä palstan uskovien vaatimukset kirkon virallisen kannan noudattamisesta. mieli muuttuu asian mukaan.

      • ADSVAED

        Kirkko on syyllinen omaan sekasotkuunsa. Kirkon tulisi palata Raamattuun ja lopettaa liberaalien mielistely. Kirkko jolla ei ole Jumalan sana oppinaan on katoava kirkko ja hyvinhän evl.kirkko hupenee koko ajan....


      • ADSVAED kirjoitti:

        Kirkko on syyllinen omaan sekasotkuunsa. Kirkon tulisi palata Raamattuun ja lopettaa liberaalien mielistely. Kirkko jolla ei ole Jumalan sana oppinaan on katoava kirkko ja hyvinhän evl.kirkko hupenee koko ajan....

        Ei se ole sekasotkua, jos on jo selkeät päätökset tehty ja niitä pyritään noudattamaan.

        Miksi vedota silloin missään muussakaan siihen, ettei päätöksiä noudateta, jos niin ei tarvitse tehdä tämänkään asian suhteen?


    • Kirkonmies

      Mikkelinmies on hyvin perehtynyt arkkipiispaan. Nimenkin muistaa melkein oikein.

    • mikkelinmies7

      Arkkipiispa T. Luoma on pysynyt hiljaa. Ei ole miestä kommentoimaan tai sitten omatunto kolkuttaa. Tuskin hän pelkuri, koska on lähtöösin Kurikasta ja ollut jopa Peräseinäjoen ja Seinäjoen pappina.

      • Taitaa olla vaarallista aluetta tuo Seinäjokiseutu, kun on sieltä viranhoidosta ehjänä selvinnyt. Rispektii.


    • mikkelinmies7

      Pysytään nyt vaan maan pinnalla ja todetaan arkkipiispa Luoma aloitti virkatehtävänsä iskemällä uskovaiseen nuorisoon epäämällä heiltä ehtoolliskäytännön Maata näkyvissä-festareilla. Ajatelkaa. Niin paljon kuin uskovaiset papit, nuoriso-ohjaajat , diakonit , lapsityönohajaat yms. ovat työskennelleet nuorten hyväksi ja pitääkseen heidät laumassa. Hän ei kertonut arkkipiispan haastattelussa asiaa, pimitti? Aki Ruotsalalle kävi toisin eli sai potkut mitä oli lasunut vuonna 2011. Eiköhän ole Luoman potkujen aika?

      • älävääristele

        hyvä mikkelinmies7, maan pinnan sijaan pysy sinäkin totuudessa joka tässäkin ketjussa on jo kerrottu:

        sley piti messun järjestämistä itse mahdottomana:

        ""Hän (heinonen) myöntää, että keskusteluissa nousi messun lakkauttamisen lisäksi myös toinen vaihtoehto: se, että messun järjestäisivät paikallisseurakunnat. Tällöin mukana olisi myös naispappeja. ”Se tuntui mahdottomalta vaihtoehdolta. ”" "

        älä syytä luomaa siitä mitä hän ei ole tehnyt.

        " Aki Ruotsalalle kävi toisin eli sai potkut mitä oli lasunut vuonna 2011. "

        ruotsalan potkut johtuivat satakunnan kansalle 2018 nimityksen jälkeen annetun harkitsematton haastatelun aiheuttamasta negatiivisesta kohusta.


      • älävääristele

        hyvä mikkelinmies7, maan pinnan sijaan pysy sinäkin totuudessa joka tässäkin ketjussa on jo kerrottu:

        sley piti messun järjestämistä itse mahdottomana:

        ""Hän (heinonen) myöntää, että keskusteluissa nousi messun lakkauttamisen lisäksi myös toinen vaihtoehto: se, että messun järjestäisivät paikallisseurakunnat. Tällöin mukana olisi myös naispappeja. ”Se tuntui mahdottomalta vaihtoehdolta. ”" "

        älä syytä luomaa siitä mitä hän ei ole tehnyt.

        " Aki Ruotsalalle kävi toisin eli sai potkut mitä oli lasunut vuonna 2011. "

        ruotsalan potkut johtuivat satakunnan kansalle 2018 nimityksen jälkeen annetun harkitsematton haastatelun aiheuttamasta negatiivisesta kohusta.


      • sleynsanomaa

        lisäksi sley sanonut että naispappien läsnäolo ei olisi ollut suurelle osalle kävijöistä mikään ongelma.


    • Tapani.Luoma

      Kuka on Tapani Luoma? Joku hetekantyöntäjäkö?

      • mikkelinmies7

        Sorry. Mies tuli niin nopeasti parrasvaloihin huonolla päätöksellään että nimikin oli vielä hakusessa. Nyt tiedän. Etunimi on Tapio eli Tapio Luoma, arkkipiispa, ei hetekantyöntäjä.


    • srk

      Lässytykset loppuvat kun aktiiviseurakuntalset kirkosta lähtevät a verotusoikeus kaikilta kirkoilta lakkautetaan.Näin tapahtukoon !

      • siihenloppuu

        sley:n lässytyskin vähänee huomattavasti kun seurakuntien ja valtion avustukset loppuvat jos sley lähtee kirkosta.


      • siihenloppuu kirjoitti:

        sley:n lässytyskin vähänee huomattavasti kun seurakuntien ja valtion avustukset loppuvat jos sley lähtee kirkosta.

        Niin, olisi hyvä muistaa että SLEY on kirkon herätysliike...


    • mikkelinmies7

      SLEY on hyvä liike. Se syntyi JUmalan Hengen vaikutuksesta jo 1800-lopulla ja aloitti Japani- lähetystyön 1900-alkuvuosina. Esim. hellunherätys tuli Suomeen 1915 ja aloitti lähetystyön 1926. Tuntuisi mahdottomalta, että arkkipiispa Luoma aikoisi lopettaa kirkon avustuksen SLEYltä, koska se noudattaa Raamatun mukaista pappeuskäsitystä eli sanoo ei naispappeudelle. Tätähän suurin osa maailman kirkoista noudattaa, mutta tämä pieni läntinen luterilainen liike polkee omaa polkuaan piispojensa johdolla.

      • Eiköhän tää asia ratkaistu jo 1986. Se on varmaan jo Mikkelissäkin kirjattu kansioihin.


      • "Tuntuisi mahdottomalta, että arkkipiispa Luoma aikoisi lopettaa kirkon avustuksen SLEYltä, koska se noudattaa Raamatun mukaista pappeuskäsitystä..."

        :D Kiista eri näkemysten välillä toki on, mutta eiköhän kirkon omat päätökset ole ensisijalla, eikä jonkin herätysliikkeen?


      • mummomuori kirjoitti:

        "Tuntuisi mahdottomalta, että arkkipiispa Luoma aikoisi lopettaa kirkon avustuksen SLEYltä, koska se noudattaa Raamatun mukaista pappeuskäsitystä..."

        :D Kiista eri näkemysten välillä toki on, mutta eiköhän kirkon omat päätökset ole ensisijalla, eikä jonkin herätysliikkeen?

        Hienoa mummo, että ymmärrät ja myönnät herätysliikeiden ja Raamatun käsityksen olevan sama🤔


      • Surullista
        mummomuori kirjoitti:

        "Tuntuisi mahdottomalta, että arkkipiispa Luoma aikoisi lopettaa kirkon avustuksen SLEYltä, koska se noudattaa Raamatun mukaista pappeuskäsitystä..."

        :D Kiista eri näkemysten välillä toki on, mutta eiköhän kirkon omat päätökset ole ensisijalla, eikä jonkin herätysliikkeen?

        Ikävä kyllä kirkon linja taitaa olla etusijalla eikä raamatullinen herätysliikkeen lija😞


      • Surullista kirjoitti:

        Ikävä kyllä kirkon linja taitaa olla etusijalla eikä raamatullinen herätysliikkeen lija😞

        Totta kai, sillä se on kirkon herätysliike. Jos he haluaa, voivat olla itsenäinenkin herätysliike.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Hienoa mummo, että ymmärrät ja myönnät herätysliikeiden ja Raamatun käsityksen olevan sama🤔

        Niin, fundamentalisteilla se menee niin, että sekä yhteisön että maallinen laki ei ole tärkeää.


      • Surullista
        mummomuori kirjoitti:

        Niin, fundamentalisteilla se menee niin, että sekä yhteisön että maallinen laki ei ole tärkeää.

        On se vaan surullista kun nämä mummon fanittamat yhteisöt eivät pysy Jumalan Sanan ohjeissa ja pyhityksessä mutta näinhän se menee . Se portti on ahdas joka perille vie.


      • mummomuori kirjoitti:

        Niin, fundamentalisteilla se menee niin, että sekä yhteisön että maallinen laki ei ole tärkeää.

        Onko herätysliikkeiden ja Raamatun käsitys sama koska se on eri kuin kirkon😉❓
        Kyllä vai ei?


      • Surullista kirjoitti:

        On se vaan surullista kun nämä mummon fanittamat yhteisöt eivät pysy Jumalan Sanan ohjeissa ja pyhityksessä mutta näinhän se menee . Se portti on ahdas joka perille vie.

        Mitähän on se minun "fanittamat" yhteisöt??


    • mikkelinmies7

      ei silloin, kun se päätös menee ohi Raamatun, kuten tässä asiassa.

    • tyhryhrtnrn

      Kaikkien, myös kirkon tulee ja kuuluu noudattaa maamme perustuslakia, lakeja ja asetuksia. Kirkko tekee rikollisen teon jos ei toimi lakien mukaan. Ei laki salli myöskään naisten "silpomista" maassamme oli uskontokunta mikä tahansa.

      • uskottava.vai.ei

        Samaa mieltä, valtiosäännön antamat poikkeukset muusta säädöspohjasta edellyttävät yksiselitteistä kantaa koko evlut kirkon vaikutusalueella.
        Perustuslain antama poikkeus muuhun yhteiskuntaamme nähden pitää toimia uskottavan yksiselitteisesti, muuten myönnetyltä poikkeukselta on peruste pois esimerkiksi eriarvoistamisen suhteen.


    • mikkelinmies7

      Kunhan Luoma noudattaisi Raamatua, niin saisi olla rauhassa . Oikein sääliksi käy häntä, koska vakaa kirkkokansa ei takkia käännä, KTS. Muuten SLEYn lisäksi suurin maamme herätysliike Lestadiolaiset (90 000 jäsentä) ei koskaan ole suvainnut naisia saarnaamassa.

      • Ai rauhassa sulta?
        😂😂😂😂😂😂😂
        Sä oot kuule mitätön kitisijä suurten linjojen rinnalla.
        😂😂😂😂😂😂😂


    • yjftyjftyjd

      Lestadiolaiset ovatkin kuin villistä lännestä.

    • tois.pualt.jokke
      • Hyvä kirjoitus Jaakko Heinimäeltä!


      • tois.pualt.jokke
        KTS kirjoitti:

        Hyvä kirjoitus Jaakko Heinimäeltä!

        Tapio Luoma valittiin arkkipiispaksi naispappeuden vastustajien äänillä koska Ville Auvisen äänet menivät Luomalle. Hupaisaa:)


      • luterilainen
        tois.pualt.jokke kirjoitti:

        Tapio Luoma valittiin arkkipiispaksi naispappeuden vastustajien äänillä koska Ville Auvisen äänet menivät Luomalle. Hupaisaa:)

        Tähän sopii mainiosti sanonta: Omat koirat purivat:)


    • mikkelinmies7

      Tyypillinen kirjoitus Jaakko Heinimäeltä: Aina Raamatun vastainen omia korvasyyhyjä lipova toimittajaparka, joka yrittää pysyä linjoilla. Hän on erityisesti perehtynyt viinien ja olueiden nauttimiseen. KIrjoittanut oikein kirjankin aiheesta. Tapio Luoma pysyy edelleen vaiti päätöksestään. Miehestä ei ole kuuulunut mitään epäonnistuneen päätöksensä jälkeen.

      • kristitty_mies

        Oli jo aikakin tehdä loppu tuosta naispappien syrjinnästä. Tuollainen sukupuoleen kohdistuva syrjintä ei kuulu sivistyneeseen yhteiskuntaan saatikka kristilliseen kirkkoon. Siinä vain annettiin nuorille huonoa esimerkkiä.


      • No, konservatiivi pappi sanoi päätöksensä ja sillä siisti. Tämä on ikuinen kiistakysymys joidenkin luterilaisten kesken ja tätä riitaa varmaan ylläpidetään hamaan tulevaisuuteen saakka.


      • Joh.14
        kristitty_mies kirjoitti:

        Oli jo aikakin tehdä loppu tuosta naispappien syrjinnästä. Tuollainen sukupuoleen kohdistuva syrjintä ei kuulu sivistyneeseen yhteiskuntaan saatikka kristilliseen kirkkoon. Siinä vain annettiin nuorille huonoa esimerkkiä.

        Älä mainitse tuota nimeä omalla kohdallasi jos et pitäydy Kristuksen opissa.
        Jeesus valitsi apostolit, ja ne olivat kaikki miehiä, Vanhassa Testamentissa kaikki papit olivat miehiä, Timoteus kirjeestä saat lisä tietoa,
        Isä Jumala ja Jumalan Poika ja Pyhä Henki pelastaa!

        eikä mikään äiti teresa!


      • Joh.14 kirjoitti:

        Älä mainitse tuota nimeä omalla kohdallasi jos et pitäydy Kristuksen opissa.
        Jeesus valitsi apostolit, ja ne olivat kaikki miehiä, Vanhassa Testamentissa kaikki papit olivat miehiä, Timoteus kirjeestä saat lisä tietoa,
        Isä Jumala ja Jumalan Poika ja Pyhä Henki pelastaa!

        eikä mikään äiti teresa!

        Onhan mahdollista pitää perinteitä yllä, ja etsiä sellainen yhteisö, jossa niin tehdään?


    • mikkelinmies7

      Ei se mitään syrjintää ole, vaan Raamatun noudattamista. Naiset kyllä voivat toimia evankelistoina, lehtoreina, uskonnon opettajina, mutta pappeus on miesten . Suurin osa maailman kirkoista näin toimiikin.

      • KKO:n mukaan on syrjintää ja Suomessa siitä mikä on syrjintää päättää oikeus, ei Raamattu.


      • 7779
        YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:

        KKO:n mukaan on syrjintää ja Suomessa siitä mikä on syrjintää päättää oikeus, ei Raamattu.

        Mikään maallinen ei voi kumota Jumalan Sanaa.
        KKO voi päättää että maailma on vaikka soikio, mutta se ei kumoa sitä että maapallo on pyöreä.


      • 7779 kirjoitti:

        Mikään maallinen ei voi kumota Jumalan Sanaa.
        KKO voi päättää että maailma on vaikka soikio, mutta se ei kumoa sitä että maapallo on pyöreä.

        Kirkko kuitenkin Suomessa on ihan Suomen lakien alainen ja Suomessa oikeus päättää mikä on syrjintää ja mikä ei.


      • 222222222

        Kirkko voi olla mutta Kristuksen kirkko ei ole.


      • ymmärrys.hoi-älä.jätä
        7779 kirjoitti:

        Mikään maallinen ei voi kumota Jumalan Sanaa.
        KKO voi päättää että maailma on vaikka soikio, mutta se ei kumoa sitä että maapallo on pyöreä.

        Raamatussa Maan uskotaan olevan littana.


    • mikkelinmies7

      Veli/sisko "Yksinkertaista" Luuletko, että Herra Jumala oli tietoinen Suomen oikeusjärjestelmästä luodessaan maailman ja antaessaan meille ihmisille ohjeet elää? Luultavasti oli. Hänhän tietää kaiken etukäteen positiivisesti. Siitä huolimatta hän sääti miehen ja naisen avioliiton ja ehtoollisen muistoateriaksi. "Muistelemme" Herramme kuolemaa. Miten ihmeessä T. Luoma
      tekee ehtoollisesta suuremman kuin se onkaan? Toki tiedän, kävin aikuisrippikoulun.

      Teille kaikille, jotka veivaatte tuota sanaa "noudatettava perustuslakia". Perustuslakiin ei ole kirjoitettu yhtään mitään kirkostamme. Hellarit, vapaakirkkolaiset, metodistit, baptistit, adventisti ja nämä uudet epämääräitset karismaatiset liikkeet omaansa. Siitä vaan ehtoolliselle. Jeesus sanoi "niin usein kuin te siitä juotte, tehkää se minun muistokseni". Muistellaan meidän rakasta Herraamme. Usko Jeesukseen pelastaa. Sanoisin nyt, kun pohdin tätä asiaa taas, niin arkkipiispa T. Luoma ylittää valtuutensa Raamattuun nähden? Mihin hän pyrkii? Pelastaako Suomen jumalatont ja epätoivoista nuorisoa vai noudattaa edeltäjiensä oppeja? Armahda Herra Jeesus.

      • tus.kin.pa

        Kirjootit notta: >>Teille kaikille, jotka veivaatte tuota sanaa "noudatettava perustuslakia". Perustuslakiin ei ole kirjoitettu yhtään mitään kirkostamme.<<

        Antaako 11.6.1999/731 kohta 76§ oikeuden kirkolle rikkoa muuta lainsäädäntöä?


    • Kyllähän tässäkin asiassa olisi jo viimeisten mohikaanien syytä astua nykyaikaan kuten on tehty jo pitkään esim. orjuutta koskevien pykälien kanssa. Kaikki tunnustavat ne Raamatussa vanhentuneiksi.

    • mikkelinmies7

      Mikä on nykyaika,KTS. Hyväksyä kaiken maailman piispojen oman polun kulkijoiden tie pimeyteen? Jo tämä Suomen arkkipiispan vaali saa samoja piirteitä kuin Paavin valinta Roomassa. Mm. ulkoministeri Soini ja kaltaisensa uskovat että Paavi on Jumalan Pojan sijainen....Voiko Raamatunvastaisempaa ja Herra Kristusta loukkaavamppaa esittää? 7779 käyttää varsin ronskia kielta, mutta pohjimmiltaan yrittää kerto ajatuksiaan .

    • Sley on päässyt lööppeihin nyt jo muustakin kuin ehtoollis-änkyröinnistä.
      Sley on riitaisten ukkojen salaseura, jossa kalliit urakat annettiin omalle vaimolle, sitten saadaan potkut ja lopuksi haastetaan koko Sley käräjille.

      Hyvä pojat Tapelkaa!

      • Tais olla tää nokkapokka Luoman kanssa vaan keino saada vedettyä huomio pois noista Sleyn talous-sotkuista.


      • KTS kirjoitti:

        Tais olla tää nokkapokka Luoman kanssa vaan keino saada vedettyä huomio pois noista Sleyn talous-sotkuista.

        Jos oli niin harhautus epäonnistui.


    • mikkelinmies7

      Mitähän mieltä Luoma on homoista ja Pride-kulkueista, jotka ovat sokeasti vallanneet Helsingin kaupungin kadut.? Jopa kaupungintalon julkisivu torille päin on peitetty värikkäällä rätillä. Minä ainakin häpeäisin helsinkiläisenä. Onkos kirkkoherra Antturi, Luoman kannattaja, ottanut kantaa? Siellä näyttää monet luterilaiset kirkot pyörivät, eikä siitä ole säädetty mitään kirkkojärjestyksessä. Miksi? Koska Raamattu selvästi tuomitsee homouden harjoittamisen. (Room.1 24-28). Kenties tässä hän selkeästi on raamatullinen?

    • mikkelinmies7

      No , niin. Tapio Luoma on ehtinyt olla nyt viitisen viikkoa arkkipiispana, niin tuli toinen isku. Nimittäin hän lähetti seuraavan viestin "Olette löytäneet löytäneet kumppanin, jonka kanssa haluatte elämänne jakaa. Toivon teille onnea ja Jumalan siunausta". Onnittelun kohteena olivat homoavioliiton solmineet, jotka olivat yhteiskuvassa Helsingin tomiokirkon portailla 29.6.2018. Mitähän vielä on tulossa? Missä vaiheessa ylittää huonomainesen liberaalipapin eli edeltäjänsä Kari Mäkisen?

      • Luoma yllätti positiivisesti, taas kerran.
        Luoma onkin aika liberaali mies.


    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      164
      2783
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2011
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2006
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      88
      1816
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      68
      1557
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1212
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe