Kaveruuden hinta

TopinKaveri

Tämä tapahtui silloin, kun minä olin teini. Meillä oli sellainen poikaporukka, jotka kokoonnuimme milloin missäkin. Minä olin porukan nuorin ja elin aina sellaisessa pelossa, että minut potkitaan pellolle koko jengistä. Mutta minulla oli yksi valtti, joka avasi minulle ovet tuohon "salaseuraan", minä osasin naurattaa muita. Kerroin huvittavassa valossa tapahtumia ja tilanteita, joihin jouduin alvariinsa, tietenkin niitä täytyi värittää, eivät ne olisi muuten kuulijoihin uponnut. Itseni lisäksi niissä tarinoissa esiintyi toisena päähenkilönä isäni, tietenkin hänen toimenkuvaansa kuului mm. Jumalan lomittaminen, ainakin minusta tuntui siltä. Ja monet hänen lentävät lauseensa sinkoilivat meidän keskusteluissa. Enpä tiedä, mitä ukko olisi tuumannut, jos olisi saanut tietää minun porukoiden edessä ilveilystä.

Porukan vanhin oli Topi, joka oli minua neljä vuotta vanhempi, iso jämäkkä poika, joka oli musikaalinen ja hyvä imitoimaan. Hänen kanssaan me kävimme usein keskusteluja, hän esitti ansioituneesti isääni niissä tilanteissa ja minä olin oma itseni. Monenlaisia asioita me käsiteltiin: naisia, minun koulunkäyntiä, rahankäyttöä, rehellisyyttä ja vaikka mitä. Yleisöllä oli hauskaa, kun me pääsimme oikein vauhtiin.

Kerran me päädyimme keskustelemaan tupakanpoltosta ja siinä tilaisuudessa minulta karkasi tieto, että olen jo kuukausia salaa harjoitellut sitä, olihan puheessani tietysti hyvän miehen lisää, tosi asiassa olin muutaman kerran kokeillut ja tiesin, että jos testiin joudun niin pystyn henkeen vetämään ilman köhimistä. Topi alkoi jylyyttämään isäni äänellä, että hän on asiaa kyllä jo epäillytkin, mutta nyt siitä tehdään loppu ja uhkasi antaa minulle kunnolla piiskaa, tämä onkin sitten tämän vuoden ensimmäinen risutus, hän ilmoitti.

Kaikkia meitä nauratti moinen uhkaus, jopa minua. Jotenkin Topin sanominen pysäytti tilanteen ja asia oli minusta loppuun käsitelty. Mutta kohta joku porukoista sanoi, että minut on piiskattava, koska isänsäkin piiskaa, niin on sinunkin se tehtävä. Ne osasivat kyllä painostaa Topia, epäilivät että sillä ei voimat riitä eikä sillä ole oikein miehen luonnetta, piiskan antaminen vaatii riskin, päättäväisen ja määrätietoisen miehen, löperön on turha sellaiseen ryhtyä. Sitten ne kertoivat kuinka isä tapaa minua piiskata. Tosin viimeisestä löylytyksestä on jo vuoren verran, mutta en minä sitä niillen sanonut, se oli sen verran nolo juttu.

Kävihän se Topi lopulta minuun kiinni ja pyöritti oikein vahvemman oikeudella. Minä tiesin, että se on riski jätkä, mutta nyt minä sen myös tunsin. Joka ainoa yritykseni estää Topia retuuttamasta minua lopetettiin alkuunsa. Kamppaillukaverini oli tuolloin varmaan 19-vuotias, mutta varmasti riskimpi kuin isäni. Ja lopputuloskin selvisi kohta. Minä makasin housut linkussa Topin polvilla ja veljellinen koura tanssi pakaroillani ja sellianen ihme tapahtui, että kun minua pyllylle mäiskittiin, niin jostain syystä slmistäni alkoi vuotamaan vesi. Kun Topi nosti minut ylös kaikki näkivät, että jotakin valui poskillani.

Topi auttoi minua nostamaan housuni ja veti sitten minut viereensä istumaan ja sanoi:
– Leikki on leikkiä, mutta tässä on pitäjän kovin jätkä, se tarkoitti sillä minua ja vielä se sanoi, että minä tappelin kuin ilveskissa, eikä hän tidä kuinka siinä olisi käynyt, jollei hänellä olisi ollut niin paljon kannustajia. Vajaan kymmenen sekunttia minä melkein uskoin mitä se sanoi ja se lohdutti minua ja torjui sieluani joutumasta hylätyksi yksinäisyyden syövereihin.

Olen minä Topin kanssa kahdenkesken monta kertaa puhunut tuon illan tapahtumista ja vieläkin minä olen sitä mieltä, että siinä on koko maakunnan riskein ja fiksuin kaveri.

2

5832

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pidin tarinasta. Hyvin kirjoitettu. Odotin kyllä jotain muuta kun kirjoitit hinnasta. Mutta yllätys on aina piristys. Itse olen kaveriporukan nuorin. Riippakivi vai jotain ihan muuta... Mikään tarinan kertoja en ole.

    • Porukan-Maskotti

      Porukan nuorimman osasta on itsellänikin kokemuksia. Se on sellainen maskotin rooli, joka saa paljon anteeksi, mutta häntä myös ojennetaan isällisin ottein. Esimerkiksi menetelmistä käy seuraava tapaus:

      Olimme kaveriporukalla menossa tanssimaan, kuljimme jalan kylänraittia kun yksi vanhempi poika tyrkkäsi minut horsmapusikkoon, kun kömmin takaisin tielle olin yltä päältä valkoisissa horsman höytyvissä. Tietenkin aloin esittää tyrkääjälleni vaatimuksia ja uhkauksia, hän ei ollut kuulevinaankaan, siinä jo melkein nyrkit heiluivat, miehinen kunniani vaati tilaa päästäkseen kaikkien näkyviin. Silloin puuttui tapahtumiin Masa, porukan ehdoton pomo. Hän tarrasi minua niskasta kiinni ja alkoi kopistella minusta haituvia, välillä hän aina läpsi pakaroilleni tarpeettoman lujaa. Hänen otteensa samettipusakkani kauluksesta oli niin tiukka, että turha siinä oli rimpuille. Onneksi pystyin nielemään ulahteluni. Lupulta muutkin tulivat nyppimään minusta haituvia.

      Kun homma oli hoidettu, 5 vuotta vanhempi Masa irrotti otteensa niskastani eikä asiasta enää puhuttu mitään. En tiedä mitä kaverit asiasta ajattelivat, mutta minulle asia oli selvä, olin saanut "isän kädestä", sen todisti kuumotus pakaroillani. Syyksi arvelin vanhemman jengiläisen uhmaaminen ja mekastaminen kyläraitilla. Metelöidä ei saanut, kylän juoruämmät olisivat pitäneet meitä humalaisina.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      2861
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2031
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2016
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1835
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1211
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe