Hei,
Oon miettinyt seuraavaa kun ei ole omia säästöjä riittävästi. Asun puolisoni kanssa Helsingissä ja ei oo enää mitään järkeä maksaa vuokraa yli 1000€/kk.
Kuinka moni ottaa ja kannattaa luoton ottamista sen 10% asunnon myyntihinnasta? Ja eikö se kannata ottaa toisesta pankista ja itse asuntolaina sit myöhemmin toisesta pankista...?
Tääkin kannattaa vaik tulis normaalia kalliimmaksi maksaa kahta lainaa samaan aikaan, mutta vuokrarahat menis toisaalta vaan hukkaan.
Ootteko kukaan tehneet näin?
Lainaa asuntolainan alkupääoma jos ei omia säästöi
13
1224
Vastaukset
- Efbfge
Aika monikin on tehnyt noin, mutta ei se tarkoita että se olisi kovin järkevää
- TapaaminenPankkiin
Jos teillä on pankkiin hyvä suhde niin sitä kannattaa ainakin kysyä. Hyvällä suhteella tarkoitan, ettei ole maksuissa näkyvissä pikavippilyhennyksiä eikä perintäfirmojen laskuja.
Jos maksatte tonnin vuokraa HELPOSTI, niin kuvittelisin teillä olevan maksukykyä omaankin asuntoon, varsinkin kohtuuhintaiseen.
Omassa asunnossa tulee, tottakai, muitakin kuluja kuin vuokrakämpässä. Toisaalta vuokra nousee joka vuosi, mutta lyhennys pysyy (halutessaan) samana. Lainanhoitotilille voi laittaa joka alkava vuosi vaikka muutaman kympin "vuokrannousun" per kuukausi. Sieltä voi sitten ottaa rahaa uuteen jääkaappiin, tapetteihin yms.- Ap2062018
S-Pankki käytössä enkä oikein usko ottavani sieltä mitään lainaa. Muuten hyvä pankki! Ja ei ole mitään hämäriä pikavippejä ym. Asuntolaina, yhtiövastike erillinen luotto tekee helposti sen 1100-1500€/kk asumiskustannuksia. Saa nähä, onko viisasta mutta katsotaan jos löydetään meidän kukkarolle edullinen ja hyvä kämppä.
- TapaaminenPankkiin
Ap2062018 kirjoitti:
S-Pankki käytössä enkä oikein usko ottavani sieltä mitään lainaa. Muuten hyvä pankki! Ja ei ole mitään hämäriä pikavippejä ym. Asuntolaina, yhtiövastike erillinen luotto tekee helposti sen 1100-1500€/kk asumiskustannuksia. Saa nähä, onko viisasta mutta katsotaan jos löydetään meidän kukkarolle edullinen ja hyvä kämppä.
Asuntolainan alkuun voi ottaa myös lyhennysvapaata joissain pankeissa.
Tarkoitan että jos otatte toisesta pankista asunnon hinnasta 10% kulutusluottona niin voisitte kysyä asuntolainaan lyhennysvapaata siksi aikaa kun kulutusluotto on maksettu. Maksatte sen mahd. nopsaan pois, ainakin sillä summalla millä aiotte maksaa tulevaa asunnon lyhennystäkin.
- velaton
Tässä vaan mietin mitä asunnot pk seudulla maksaa? Jos joku kaksio on vaikka 200k ja omarahan osuus on nyt vaikka tuohon pinnaa, niin onhan se 90% hirvee kasa rahaa. Tietenkin jos on mahdollisuus maksaa pääomaa vaikka 500e ja sen päälle korot, niin ajan kanssa se on mielekäs. Mutta sitten on kaikki asumisen hoitokulut, eli sillä tonnilla saa kuitattua kaiken.
Mitä sitten vielä tulee mieleen, niin on varmaa aivan eri pännätä asioita velattomana kuin sen melkee 200k lainan lunastamisen jälkeen, kun se hoitomaksu on jätetty kellumaan, eli säädetty minimiin.
Hyvä pankkisuhde? Itse kävin joskus 10v sitten pankissa ja tilillä oli joku 2k rahaa, niin virkailija käskee alkaa miettimään oman asunnon ostoa. Sano, että jos on 30 pinnaa omaa rahaa, niin pankki voi harkita lainaa. Vähän päänäsin asiaa omissa ajatuksssa, ja tostesin sen riittävän maksimissaan 100k asuntoon. Olen 300kilsan päässä helsingistä. Satasella saa jo valita asuntoja, mutta juhlimaan ei pääse. Oma tavoite on muuta kuin 40v vanha hörskä.- väsyttävää
Vaikka ajatus kuulostaakin sinusta ihan utopistiselta, niin Suomessa on hyväkäs määrä ihmisiä, joilla on jo se 200 000 euroa omaisuutta ja enemmänkin. Ja joille 200 000e velkaa tuntuu taloudessa yhtä rasittavalta kuin 2000 euroa sinulle. Että turha sitä on meidän peilata toisten ihmisten asioita omasta poterosta käsin.
- BnalleW
Hei ja ihan ajatuksella kannattais tutustua ASP-lainaan jos ei ole tulipalokiire asunnon ostolle,
talous aiheisilla sivuilla monet on veikanneet pääkaupunkiseudella olevan asuntokhintakuplan, joka mahdollisesti tulevina vuosina laskisi kalliita hintoja.
ASP-laina ja sen kerääminen siis menisi tavallaan ohimennen...- BnalleW
Kenties tätäkin fiksumpaa olisi alkaa pitämään tulo/meno kirjanpitoa, siis että sais mustaa valkoselle paljonko on tuloja sekä menoja, parin kuukauden kirjanpidon jälkeen alkaa hahmottua mitkä on tulot, MUTTA eritoten mitkä on menot, sekä mistä ne koostuu.
Tämän jälkeen aktiivisella tulo/meno seuranalla voi päätellä/kilpailuttaa eri menoja.
Kuulotaa varmaan tyhmältä rikkaiden puheelta, mutta kannattaa testata.
Netistä löytyy paljon asiallista ilmaista talousaiheista materiaalia.
Itsellä kilpailutuksen kautta puhelin/nettilasku halpeni 20€kk (n.40€/kk->19,90€/kk)
Sähkölasku tippui 120€/vuosi tämän jälkeen 12kk myöhemmin vielä 100€/vuosi...
Vakuttukset tuolloin oli 2hlö 2 autoa, mp, skootteri,henkilövakuutukset jatkuva matkavakuutus tavara,kotivakuutus... lähes 3000€/vuosi, nyt alle puolet
Kirkosta erosin 1,5%/vuosi.
Ammattiliiton vaihdoin YTK kassaan 500€ netto/vuosi.
Perus eläminen on vieläkin samaa, mutta sukan varteen jää enemmän säästöjä...
Suosittelen! - BnalleW
Asumme siis kaukana kehäkolmosesta,
Uudehko 2008 rivitalo kaksio 52m3 vuokra/vesi/sähkö 540€/kk
Hyvä tuttu maksaa omasta vastaavasta 1000€/kk, asunnon arvo n. 100 000€
Mulla asumiskulut siis n. 540€/kk
Ennenkaikkea on sattunut hyvät naapurit pari inssiä, opettaja, eläkeläispari.
Säästyneet eurot olen sijoittanut ja oskekassan arvo on lähes 100 000€
Velkaa 0€, vaimollekin olen/mme tehneet "eläke sijoitus suunnitelman"
ASP-säästötilillä on n. 12 000€, kenties ostamme asunnon/talon joskus...
Vuokralla asuminen on leppoista... - Ap2062018
Joo kaikki menot on ny laitettu minimiin ja tarpeelliset palvelut on kilpailutettu. Oon aika pihi ja tarkka raha-asioissa. Huhtikuusta alkaen jääny reipas 400-500€/kk enemmän tilille joten ne kaikki mennee jatkossa säästöön. Toki eikoinen syntyi tos toukokuussa joten kovin paljoo emme ole kuitenkaan vielä saaneet säästettyy ajatellen asunnon hankintaa. Ja ASP on tuttu, se vaan vaatii sen vähintään 2v säästöaikaa ja tekis mielis hankkia kämppä jo ennemmin. Erillisen lainan ottaminen asunnon alkupääomaa varten tuo korkokustannuksina helposti 6000-1000€ ylimääräistä mutta vuokraan menee 12000€ vuodes hukkaan. Tutkitaan eri vaihtoehtoja.
- TapaaminenPankkiin
Ap2062018 kirjoitti:
Joo kaikki menot on ny laitettu minimiin ja tarpeelliset palvelut on kilpailutettu. Oon aika pihi ja tarkka raha-asioissa. Huhtikuusta alkaen jääny reipas 400-500€/kk enemmän tilille joten ne kaikki mennee jatkossa säästöön. Toki eikoinen syntyi tos toukokuussa joten kovin paljoo emme ole kuitenkaan vielä saaneet säästettyy ajatellen asunnon hankintaa. Ja ASP on tuttu, se vaan vaatii sen vähintään 2v säästöaikaa ja tekis mielis hankkia kämppä jo ennemmin. Erillisen lainan ottaminen asunnon alkupääomaa varten tuo korkokustannuksina helposti 6000-1000€ ylimääräistä mutta vuokraan menee 12000€ vuodes hukkaan. Tutkitaan eri vaihtoehtoja.
Avatkaa se ASP varmuuden vuoksi! Jos olisitte avannut sen kesäkuussa niin olisitte saanut 1,5v päästä ostaa sen avulla asunnon. ASPiin pitää säästää 8 kertaa neljännesvuosittain eli jos olisitte avannut sen kesäkuun viimeinen pvä niin lainan voisi ottaa 1.1.2020 (käytännössä 2.1. jos se on pankkipäivä!).
Suosittelen kuitenkin sen avaamista vaikkei sitä sitten tarvitsisikaan, senhän voi keskeyttää jos ei halua jatkaa. Jos taas asunnon ostaminen siirtyykin jostain syystä tuonne vuodelle ´20 niin ASPilla saa kuitenkin korkosuojaa ja vähän parempaa korkoa. - Ap2062018
Joo, avaamme sen lähipäivinä.
- huumoria
Käyt vain pankista hakemassa https://www.youtube.com/watch?v=_QjEXsc8ZLk
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman481538Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 221050
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871026- 87955
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187896Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99835- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70769