Joutsenet sotkevat pihaa ja rehevöittävät lampea

joutsenlammen_emäntä

Pihapiiriini on muuttanut joutsenperhe, laulujoutsenia. Ajattelin ensin, että onpa herttaista. Sitten menin katsomaan lähempää ja huomasin suuret kakkapökäleet, joita ilmaantui useampia heti ensimmäisen päivän aikana. Olivat myös taittaneet pikku lammesta lähes kaikki osmankäämit, joista olivat syöneet ehkä juurakot ja jättäneet loput veteen kellumaan.

Wikipedia väittää, että joutsenet söisivät lähinnä rikkaruoholta näyttävää veden pinnan peittävää ahvenvitaa, mutta se näytti valitettavasti jääneen koskemattomaksi. :( Viereisen pellon antimet sen sijaan näyttivät maittavan.

Yritin ajaa sinänsä sympaattiset linnut pois, koska en haluaisi, että lampi rehevöityy vielä lisää suuren ulostemäärän vuoksi. (Viettävät paljon aikaa vedessä, johon paskovat oletettavasti myöskin.) Siirtyivät mokomat vain kymmenen metrin päähän ja jäivät siihen kytikselle, vaikka kuinka yritin hätistellä. En sentään viitsinyt lähteä pellolle ajamaan niitä takaa, kun pelto ei kai tykkää kävelystä. Kun palasin sisälle, tulivat heti kohta takaisin rannalle. Ovat ilmeisesti päättäneet, että tämän on nyt heidän uusi kotinsa.

Olen nähnyt paljon vaivaa kääriessäni ahvenvitaa pois uinnin yhteydessä tai oikeastaan uimisen sijaan. (Vedenpinta oli aivan sen peitossa, kun muutin tänne. ) Lisäksi olen niittänyt jyrkän rannan kasvillisuutta ja vienyt muualle, jotta lampeen ei valuisi niin paljon ravinteita. Onko kellään kokemusta, onko rehevöitymisen vastainen taisteluni hävitty seuraavaksi 10 vuodeksi, sillä joutsenet taitavat olla paikkauskollisia?

7

2064

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eiköhän Suomen tehomaatalous rehevöitä vesiämme kertaluokkia enemmän kuin pari joutsenta.

      Laulujoutsen on muuten rauhoitettu eläin. Niitä ei saa häiritä, eikä etenkään pesintäaikana edes lähestyä.

    • joutsenlammen_emäntä

      Tarkoittaako vastauksesi sitä, etten saa käydä enää uimassa? Omassa rannassa, joka ei sijaitse luonnonsuojelualueella?

      • Jos sielä joutsenen paskassa haluat uida, ni mene vaan.
        Ne niitten paskasta leviävät loiset ei kuole tappamallakaan.
        Se mitä saat vedessä koskettaa, on joutsenen paskaa, puhdasta ei oo olemassakaan
        Mene vaan!

        Lumi on syönyt kaiken...


    • joutsenlammen_emäntä

      Nyt näyttää myös siltä, että joutsenet tykkäävät syödä puutarhasta kukkasia. Mitenhän on ruokakasvien laita, minä kun suunnittelin kasvimaan perustamista?

    • Kyllä sopu sijan antaa, kunhan totuttelette yhteiseloon ja sinä suojaat kukkasesi ja ryytipenkkisi vaikka kanaverkolla.

      Yhteisuiminen vähän riippuu joutsenista etenkin pesimäaikaan. Myytti kaukaisten erämaajärvien arasta ja herkästä linnusta alkaa olla jo urbaanilegendaa aikojen muuttuessa. Laulujoutsen on yleistynyt ja taistelussa elintilasta kyhmyjoutsenten kanssa myös karaistunut, joten uimiset saattavat päättyä siihen, että se olet sinä, joka sieltä lammelta pakenet. ; )

      Pyrkikää rauhaisaan yhteiseloon, niin kyllä se siitä. Jos tilanne äityy aivan mahdottomaksi, niin hanki koira, ei kuitenkaan mikään pieni arkajalka, joka pissii alleen ison laulujoutsenen vähän ärähtäessä.

      Edes koiran läsnäolo ei välttämättä saa joutsenia muuttamaan lammeltaan, mutta eivät varmasti pihapiiriin enää tule.

    • joutsenlammen_ex_emäntä

      Mitä se kanaverkko auttaa, kun linnut osaavat lentää? Kukkia mulla ei ole kuin se mitä maasta luontaisesti kasvaa, mutta olen puuhaamassa tosiaankin 60 neliön kasvimaata ja lisäksi on raparperipuskia.

      Pitäisikö kasvimaan ympärille siis rakentaa valtava häkki? Taitaisi tulla kova hinta pavuille, vaikka oli tarkoitus koettaa säästää ruokakuluissa sekä monipuolistaa ruokavaliota. Viljelykset ovat toki paljon lähempänä taloa kuin lampi. Koiraa ei ainakaan ole varaa ruokkia tällä tulotasolla, kun en saa edes toimeentulotukea. :(

    • Anonyymi

      Olen työssä mökillä jossa joutsenet ovat vallanneet nurmikentän mikä ei ole mikään pieni. Kun tulin tänne keräsin 1 1/2 h paskoja joita tuli iso muovikassillinen nyt joka päivä keräilet niitä niin ei se kyllä mukavaa ole. Olen häätänyt niitä pois huutamalla ja menemällä kohti mutta hetken päästä ne on taas takaisin. Mikä oikeesti auttaa ? Kauniita lintujahan ne on mutta pitäisi kuitenkin saada pitää oma pihapiiri ilman paskaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      252
      2374
    2. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      72
      1794
    3. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      168
      1505
    4. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      328
      1493
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      41
      1045
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      82
      907
    7. Oho! Niko Saarinen saa melko persoonattomaan kotiinsa luksus faceliftin - Katso ennen-jälkeen kuvat!

      Niko Saarinen ja aika näyttävä face lift! Palkitun radiojuontajan koti sai aivan uutta lämpöä ja hehkua tv-ohjelmassa.
      Suomalaiset julkkikset
      5
      785
    8. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      176
      770
    9. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      203
      712
    10. Ettet vaan pety niin

      Varoitan etukäteen kaiken kokemamme jälkeen että en tule laittamaan viestiä enää (ensin) enkä lähestymään (ensin) enää.
      Ikävä
      50
      710
    Aihe