Kävittäkö seuroissa?

ö-Öö

Enpä viittinyt ite.

Uskokoon, ken haluaa, meitsi joskus miettinyt, että kävis. Siis ihmettelemässä touhua ja syömässä keittoa. Keittoa juu osaan tehdä itekkin ja netistä kyllä niitä seurasaarnoja voi kattoa. Mutta mun mielestä niin mielenkiintoinen massapsykoosi touhussa, ois kiintoisaa nähdä sekin livenä.

Noh, vastatkoon, ken haluaa. kyse siis ei uskismeiningistä, kyse enenpi omanlaisistaan kesäpileistä. Niitä kun nyt on kesäisin jokapäivä moniakin jokapuolella suomea. Rokkifestareista juu kirjoitetaan paljon, mutta joku eukonkannon mm, viikateniiton mm. traktorivetokilpailut.... Suomen kesä täynnä toinen toisiaan kahelimpia kesätapahtumia. Siis just kesällä. Muina vuodenaikoina lähinnä mäkihyppykisoja, tahi pilkkikilpailuita.

Toki kesä on lyhyt, mutta jotenkin tuli mieleen, vois hommelia jakaa ympärivuotisestimmaksimmiten. Tuli vaan mieleen fingerporista:

https://crop.kaleva.fi/Mk_iAswOkWEogB-Tl7mfucuRJ3w=/smart/http://kuvat.kaleva.fi/cartoons/fdaa53aad4d74641b3e03254c37e9dc1.jpg

Että eiköhän jengi kasaan ja pilettään?

=DW=

35

455

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kiinnostaa-kyllä

Oikeesti kiinostaa seurat,
      en vaan yksin kehtaa mennä,
      enkä tiedä missä niitä on,
      jehovalaiset ei kiinosta ,
      mutta kaikki luterilaiseen uskontokuntaan kuuluvat seurat kiinostaa,
      olispa joku saman henkinen kaveri jonka kanssa mentäisiin,
      olishan se mukava harrastus ,

• seura.kiinnostaa

Minäkin tilasin Seuran 3 kk tarjous.

• seuraa.ihmiselle
        seura.kiinnostaa kirjoitti:

Minäkin tilasin Seuran 3 kk tarjous.

Minä tilasin vuodeksi.

• Suviseurojako tarkoitat? Tänä kesänä en ole käynyt (joko ne oli?) mut muutamana muuna kesänä olen. Joskus nuorempana olen ollut siellä töissäkin.

• hengellinen.ihminen

Olen ollut evl-kesäjuhlilla Vantaalla vuosia sitten. Siellä oli iloinen, menevä, kuitenkin rauhaa-luova tunnelma. Sattui aurinkoinen sää. Katsoin tämän kesän menoja, nämä ainakin kiinnostaisivat.
      Kansanlähetyspäivät 6.-8.7, Opistotie 6, Ryttylä, 12310, Suomi
      Heinäveden Kirkastusjuhlat 27.-29.7.2018
      Mielestäni kannattaa valita juhla, jonka pääajatus on suunnilleen sitä mitä itse noudattaa. On tuttavia helluntai- ja lestadiolaisseurakunnista. Heidän elämänohjeensa vain ovat vähän erilaisia kuin omani. Ajattelisin, etten ehkä jaksaisi koko viikonloppua kuunnella sanomaa, jonka mukaan en itse elä, siksi elv-meininki sopii minulle parhaiten. Hengellisiä tapahtumia piisaa, jokainen valitsee oman katsomuksensa. Olin metsäkirkossa, aivan upea tunnelma, laulettiin paljon kesäisiä hengellisiä ja muitakin lauluja. Kirkkokahvit kruunasivat tilaisuuden.

• Metsäkirkko kuulostaa hienolta. Eikö laulussakin laulettu: "Nyt metsä kirkkoni olla saa"..

Kiitos noista tapahtumapäivämääristä. Jos sattuvat osumaan matkan varrelle niin mikä ettei ? Luin lehdestä, että Herättäjäjuhlila ovat puhujina mm Laura Malmivaara ja Pekka Haavisto.

• Hups.kun.huippasi
        demeter1 kirjoitti:

Metsäkirkko kuulostaa hienolta. Eikö laulussakin laulettu: "Nyt metsä kirkkoni olla saa"..

Kiitos noista tapahtumapäivämääristä. Jos sattuvat osumaan matkan varrelle niin mikä ettei ? Luin lehdestä, että Herättäjäjuhlila ovat puhujina mm Laura Malmivaara ja Pekka Haavisto.

70-luvulla kävin Kiteen Kirkas(tus)juhlilla.
        Niin ponussa en ole palannut ikuna kun juhlilta pois tulin.
        Suoraan siimeksestä, tulilta.

• Olen seurallinen mutta en seuraihminen ollenkaan. Toki minuakin kiinnostaa joukkojen käyttäytyminen ilmiönä, mutta mitä olen tutuilta kuullut, mistään joukkopsykoosista ei näissä tapaamisissa ole kyse. Uskovat ihmiset ovat käsittääkseni liian kontrolloituja vaipuakseen psykoosiin..)) Vapaissa, hurmoksellisissa suunnissa sitä voisi kuvitella tapahtuvan, mutta ei kai näissä isommissa tapaamisissa ?
      Herättäjäjuhlilla käy tuttuni vuosittain ja kertoo kyllä niiden sisällöstä. Siellä käsittääkseni esiintyvät sellaiset henkilöt, jotka ovat eläneet jotenkin poikkeuksellisen elämän. Monivammainen Jukka Sariola muistuu ainakin viime, vai edellisvuodelta ? - mieleen.

Kyllä ainakin nämä Herättäjäjuhlat ovat ylittäneet uutiskynnyksen viime vuosina. Sentään niin iso tapahtuma ja rauhanomainen..))

• ö-Öö

Hihhuli

Nimitys tulee siitä, aikanaan lestaateilla oli seuroissa tapana hyppiä paikallaan tasajalkaa ja samalla huutaa "hih huh, hih huh ,,,,". Jotain transsin hakemista ja toisekseen siinä saa jonkinlaisen happihumalan.

Juu, ovat kontrolloituja. Kova komentokontrolli, siis ylhäältä alas. Mulla vähän epäselvää, miten komentoketju menee. Maallinen asema vaikuttaa, lisäksi ikä. Kandee hokata, lessuja on soluttautuneena kaikkialle yhteiskuntaan. Vuos takaperin valitsivat uuden johtotroikan. Puheenjohtaja rehtori ja ensimmäinen- ja toinen varapuheenjohtaja kapiaisia, kenttärovasteja. Lisäks poliiseissa, politiikassa, liike-elossa, aivan kaikkialla. No, tietenkin kirkossa.

Mä oon tosiaan katellut netistä seuravideoita jonkin verran, kyllä se mun mielestä on erittäin hurmoksellista. Kandee hokata, niitten saarnamiehet, evankelistat, papit jne on tosi voimakkaita puhujia, sellaista hitler-tyyppistä kansankiihotamista.

Taitaa jäädä seurat tänäkin vuonna väliin. Jotenkin vaan kiinnostais just toi meininki. Josain rokkikonserteissa tai urheilumatseissa kai aika samantyyppistä. No, en viihdy suurissa väkijoukoissa, tuskin tulee ikinä käytyä.

=DW=

• ö-Öö kirjoitti:

Hihhuli

Nimitys tulee siitä, aikanaan lestaateilla oli seuroissa tapana hyppiä paikallaan tasajalkaa ja samalla huutaa "hih huh, hih huh ,,,,". Jotain transsin hakemista ja toisekseen siinä saa jonkinlaisen happihumalan.

Juu, ovat kontrolloituja. Kova komentokontrolli, siis ylhäältä alas. Mulla vähän epäselvää, miten komentoketju menee. Maallinen asema vaikuttaa, lisäksi ikä. Kandee hokata, lessuja on soluttautuneena kaikkialle yhteiskuntaan. Vuos takaperin valitsivat uuden johtotroikan. Puheenjohtaja rehtori ja ensimmäinen- ja toinen varapuheenjohtaja kapiaisia, kenttärovasteja. Lisäks poliiseissa, politiikassa, liike-elossa, aivan kaikkialla. No, tietenkin kirkossa.

Mä oon tosiaan katellut netistä seuravideoita jonkin verran, kyllä se mun mielestä on erittäin hurmoksellista. Kandee hokata, niitten saarnamiehet, evankelistat, papit jne on tosi voimakkaita puhujia, sellaista hitler-tyyppistä kansankiihotamista.

Taitaa jäädä seurat tänäkin vuonna väliin. Jotenkin vaan kiinnostais just toi meininki. Josain rokkikonserteissa tai urheilumatseissa kai aika samantyyppistä. No, en viihdy suurissa väkijoukoissa, tuskin tulee ikinä käytyä.

=DW=

En ole itse tutustunut aiheeseen - isoihin hengellisiin tapahtumiin - muutoin kuin tuttujen kertoman kautta. Videot olen jättänyt katsomatta..))
        Kun Pirkko Jalovaara ja Seppo Juntunen vielä kulkivat parina "kaatamassa kansaa" menin uteliaisuuttani heidän tilaisuuteensa. Kai niissä jokin erityinen voima - olkoon sitten joukkopsykoosia ja joukkosuggestiota - oli läsnä kun kansaa kaatui ja kielillä puhuttiin. Silti toettiin aika pian sille arjen tasolle. Parantuiko, puhdistuiko tapahtumassa jotakin, ken tietää ?
        Itse en kaatunut, enkä kokenut muuta kuin ihmetystä, kontrolli ja tarkkailijan asenne säilyivät. Ehkä olisi ollut hyväkin irtautua itsestään katsoa, mitä siitä olisi seurannut..))

Totta, hengenmiesten sananjulistus on usein hyvinkin voimallista, mistä siihen lataus tulee, taitaa olla tutkimatta. Ehkä he koskettavat sellaista psyyken kerrosta johon normaali kontrolli ei yllä ja jossa ihmisellä on jokin iso puutostila. Uskovat puhuvat jumalakaipuusta ja elävän hengenravinnon puutteesta, kait.

• älä-lankea-seuroihin

En käynyt. En uskaltanut.
      Pidin pääni koska tiesin "seura tekee kaltaisekseen".
      Olen onnistunut väistelemään niin huonot kuin hyvin mätkin seurat.
      Omistaa itsensä on paras vaihtoehto.

• Bengalitikku

Tietoni seuroista ovat olemattomat eli "Maa on syntinen laulu tai Milka" -tasoa. En ole seurannut. Tietääkseni tutuistani kukaan ei kuulu. Kait niihin ympyröihin melkein synnytään ja irti ei päästetä.
        Koska pidän musasta, veisata voisin. Paljon kauniita virsiä on sävelletty ja sanoitettu. Mutta osa on synkkää. Veisujen pitäisi olla vanhanaikaisia ei näitä uusiksi tuunattuja.
        Totta puhuen seuraa on jo sopivasti. Seuraa en ole tilannut, koska ko. lehti ei nappaa, enkä ole tilannut ihmisseuraa.
        Salapoliisi olisi jännä olla ja seurata epäiltyä. Katsoin eilen "Murha Sandhamnissa". Ihan kauhea, en nähnyt painiaisia.
        Sandhamnissa olisi ihana viettää kesää. Sinne voisin seurata.
        Seurustelukin lienee samasta kantasanasta.
        No. Tämä tässä. Katsotaan, mitä seuraa.
        Kait aloittaja vähän syventää juttuaan vielä.
        Ehkä hän haluaisi koota meidät, tehdä pikkuruisen rat-test:in, kuka hurahtaisi ja rupeaisi hihhuloimaan. En pidä itseäin otollisena.

• Tscekkonenkepponen
        Bengalitikku kirjoitti:

Tietoni seuroista ovat olemattomat eli "Maa on syntinen laulu tai Milka" -tasoa. En ole seurannut. Tietääkseni tutuistani kukaan ei kuulu. Kait niihin ympyröihin melkein synnytään ja irti ei päästetä.
        Koska pidän musasta, veisata voisin. Paljon kauniita virsiä on sävelletty ja sanoitettu. Mutta osa on synkkää. Veisujen pitäisi olla vanhanaikaisia ei näitä uusiksi tuunattuja.
        Totta puhuen seuraa on jo sopivasti. Seuraa en ole tilannut, koska ko. lehti ei nappaa, enkä ole tilannut ihmisseuraa.
        Salapoliisi olisi jännä olla ja seurata epäiltyä. Katsoin eilen "Murha Sandhamnissa". Ihan kauhea, en nähnyt painiaisia.
        Sandhamnissa olisi ihana viettää kesää. Sinne voisin seurata.
        Seurustelukin lienee samasta kantasanasta.
        No. Tämä tässä. Katsotaan, mitä seuraa.
        Kait aloittaja vähän syventää juttuaan vielä.
        Ehkä hän haluaisi koota meidät, tehdä pikkuruisen rat-test:in, kuka hurahtaisi ja rupeaisi hihhuloimaan. En pidä itseäin otollisena.

Haluaisin nähdä räppäävän papin, aidon kirkon cheekin, jare jumal-jalan.
        "Jeesus kun tuli syömmet suli
        vippasi jalka, kippasi Helga, sakastiin nurin ja helmaansa puri,
        kielikin jo jauhoi ja kielillä lauloi, pappi yhä pauhoi..."

• hompsantuusa_

En pidä väentungoksista. Joku cospel-tyyppinen olisi mun juttu. Iloisuutta.
      Olen aika heppoinen ollut uskossani. Nyt vanhemmiten olisi hyvä saada sielulleen rauha. Ajoittain nousee muistoja omasta vajavaisuudestaan ja pistää nolostumaan. Syyllisyydentuntoistakin. Sen synninpäästön haluaisin.

• Ortodoksikirkon sakramentteihin kuuluu katumus, rippi ja synninpäästö, jonka suorittaa seurakunnan nimeämä rippi-isä. (hompsantuusa). Hän toimii samalla hengellisenä ohjaajana "rippilapselleen".
        En ole ortodoksiseurakunnan jäsen, mutta pari tuttua on, ja heidän siivellään olen kulkenut eri tilaisuuksissa ja vieraillut Valamossa, ollut myös talkoolaisenakin siellä.

Minua kiehtoo palvelusten aistivoimaisuus, kirkkojen kauneus ja eräänlainen pyhyyden läsnäolo, minkä ulkopuolinenenkin voi aistia. Palvelukset ovat usein pitkiä ja uuvuttavia mutta silti niiden henki on jotenkin keveä. Sanotaan, että ortodoksikirkko ei julista vaan ylistää.
        Niin. Kyllä se rauha sielulle olisi mukava saada ja vaikka se ei ihan kauppatavaraa taida olla niin ainakin oven avaaminen syvyyssuuntaan voisi palvella ihmistä monin tavoin, antaa sellaista lepoa, mitä ei viihdetarjonta välttämättä anna.

• demeter1 kirjoitti:

Ortodoksikirkon sakramentteihin kuuluu katumus, rippi ja synninpäästö, jonka suorittaa seurakunnan nimeämä rippi-isä. (hompsantuusa). Hän toimii samalla hengellisenä ohjaajana "rippilapselleen".
        En ole ortodoksiseurakunnan jäsen, mutta pari tuttua on, ja heidän siivellään olen kulkenut eri tilaisuuksissa ja vieraillut Valamossa, ollut myös talkoolaisenakin siellä.

Minua kiehtoo palvelusten aistivoimaisuus, kirkkojen kauneus ja eräänlainen pyhyyden läsnäolo, minkä ulkopuolinenenkin voi aistia. Palvelukset ovat usein pitkiä ja uuvuttavia mutta silti niiden henki on jotenkin keveä. Sanotaan, että ortodoksikirkko ei julista vaan ylistää.
        Niin. Kyllä se rauha sielulle olisi mukava saada ja vaikka se ei ihan kauppatavaraa taida olla niin ainakin oven avaaminen syvyyssuuntaan voisi palvella ihmistä monin tavoin, antaa sellaista lepoa, mitä ei viihdetarjonta välttämättä anna.

Joo.
        Seulotaan sielut pakanoista.
        Puidaan tietysti ensin.
        Voi pyhä yksin-kertaisuus kanssanne.

H.

• hunksz kirjoitti:

Joo.
        Seulotaan sielut pakanoista.
        Puidaan tietysti ensin.
        Voi pyhä yksin-kertaisuus kanssanne.

H.

Tarkennus:
        Voi pyhä yksin-kertaisuus teidän ja teidän juttujenne kanssa.

H.

• hunksz kirjoitti:

Tarkennus:
        Voi pyhä yksin-kertaisuus teidän ja teidän juttujenne kanssa.

H.

Mihinkähän nyt viittasit, hunksi ? Ortodoksikirkon oppeihin vai vastauksiini.
        Onko suurikin rike, jos yrittää keskustella, eikä vain julistaa omaa totuuttaan..))

• demeter1 kirjoitti:

Mihinkähän nyt viittasit, hunksi ? Ortodoksikirkon oppeihin vai vastauksiini.
        Onko suurikin rike, jos yrittää keskustella, eikä vain julistaa omaa totuuttaan..))

Ihan vaan uskonnollisiin jankutuksiin.
        Olisin laittanut alkuun nimmarin, jos olisin kommenttini jollekin kohdistanut.
        Jatka vaan "keskustelua"

H.

• hunksz kirjoitti:

Ihan vaan uskonnollisiin jankutuksiin.
        Olisin laittanut alkuun nimmarin, jos olisin kommenttini jollekin kohdistanut.
        Jatka vaan "keskustelua"

H.

Kiitos, hunksi. Että ihan luvan kanssa saa jatkaa keskustelua..))

• ö-Öö
        demeter1 kirjoitti:

Ortodoksikirkon sakramentteihin kuuluu katumus, rippi ja synninpäästö, jonka suorittaa seurakunnan nimeämä rippi-isä. (hompsantuusa). Hän toimii samalla hengellisenä ohjaajana "rippilapselleen".

Kattonut joskus messuja telkkarista.

Mun mielestä jotenkin viihteellisiä, tosin kovin pitkiä. Jotenkin tullut musikaali, tahi ooppera mieleen. Itse uskontoon en ole perehtynyt, kai ne kuitenkin on melko puritaaneja, mutta se ei siviilissä erityisemmin näy. Tuttujakin, lisäks tuttuja, jotka ei ortotokseja, vaikka käyneet lomilla valamossa tms.

Kai samaa, kuin körteissä. Sinällään aika rentoa porukkaa, vaikka tiukkaa uskismeininkiä. Uskovaisten pastillit on hyviä.

Mä kuitenkin nyt enenpi kiinnostunut lessujen touhuista. Kun ihmii, miten tollanen tuuba yleensä suomessa toimii enää nykyaikana. Vertaus larsleevin ja aadolfin välillä pyörinyt usein mielessä. Kaks heeboa, jotka toimi jotenkin samalla tyylillä ja saivat pillipiiparin tapaan jengin mukaansa. Kas, kumpikin kuolleet ajat sitten, mutta sekä lestaatit, että uusnatsit toimii edelleen. Jokin massapsykoosin oppi tossa takana. yhden miehen karisma ei riitä selittämään. Lisäks henkilökultti kummastuttaa, se tosin liittyy kaikkiin uskontoihin.

Vilkase joskus seurameininkiä netistä, ihmiset tosiaan kokoontuu sankoin joukoin kuuntelemaan lööperiä. Se lööperin sisältö, siitäpä voi sitten vedellä omia päätelmiään :D

Mutta juu, ortotoksien messut kivaa viihdettä, seurat ei niinkään.

=DW=

• ö-Öö kirjoitti:

Kattonut joskus messuja telkkarista.

Mun mielestä jotenkin viihteellisiä, tosin kovin pitkiä. Jotenkin tullut musikaali, tahi ooppera mieleen. Itse uskontoon en ole perehtynyt, kai ne kuitenkin on melko puritaaneja, mutta se ei siviilissä erityisemmin näy. Tuttujakin, lisäks tuttuja, jotka ei ortotokseja, vaikka käyneet lomilla valamossa tms.

Kai samaa, kuin körteissä. Sinällään aika rentoa porukkaa, vaikka tiukkaa uskismeininkiä. Uskovaisten pastillit on hyviä.

Mä kuitenkin nyt enenpi kiinnostunut lessujen touhuista. Kun ihmii, miten tollanen tuuba yleensä suomessa toimii enää nykyaikana. Vertaus larsleevin ja aadolfin välillä pyörinyt usein mielessä. Kaks heeboa, jotka toimi jotenkin samalla tyylillä ja saivat pillipiiparin tapaan jengin mukaansa. Kas, kumpikin kuolleet ajat sitten, mutta sekä lestaatit, että uusnatsit toimii edelleen. Jokin massapsykoosin oppi tossa takana. yhden miehen karisma ei riitä selittämään. Lisäks henkilökultti kummastuttaa, se tosin liittyy kaikkiin uskontoihin.

Vilkase joskus seurameininkiä netistä, ihmiset tosiaan kokoontuu sankoin joukoin kuuntelemaan lööperiä. Se lööperin sisältö, siitäpä voi sitten vedellä omia päätelmiään :D

Mutta juu, ortotoksien messut kivaa viihdettä, seurat ei niinkään.

=DW=

Henkilökultti on aika keskeinen vaikuttaja minunkin mielestäni. Tosin ortodoksikirkko sanoutuu siitä irti. Esim munkit eivät juuri puhu omasta henkilöstään ja Mitro Repo taitaa olla epäsuosiossa juuri siitä syystä, että hän "esittelee" liikaa itseään. Arkkipiispa Leo ja piispa Amrosius ovat olleet enemmän julkisuudessa mutta eivät erityisemmin omaa henkilöään korostamassa.
        Minä vertaisin tuollaista hurmostilaa humalatilaan. Siinä kai noustaan - tai laskeudutaan - toiselle tajunnan tasolle ja koetaan siellä jotakin sellaista, mikä sitten tulkitaan oman oletusarvon mukaan. Minusta se ei silti vähennä kokemuksen arvoa, Senhän voi vain kokija itse arvottaa eikä siihen ole pääsyä muilla.

• ö-Öö
        demeter1 kirjoitti:

Henkilökultti on aika keskeinen vaikuttaja minunkin mielestäni. Tosin ortodoksikirkko sanoutuu siitä irti. Esim munkit eivät juuri puhu omasta henkilöstään ja Mitro Repo taitaa olla epäsuosiossa juuri siitä syystä, että hän "esittelee" liikaa itseään. Arkkipiispa Leo ja piispa Amrosius ovat olleet enemmän julkisuudessa mutta eivät erityisemmin omaa henkilöään korostamassa.
        Minä vertaisin tuollaista hurmostilaa humalatilaan. Siinä kai noustaan - tai laskeudutaan - toiselle tajunnan tasolle ja koetaan siellä jotakin sellaista, mikä sitten tulkitaan oman oletusarvon mukaan. Minusta se ei silti vähennä kokemuksen arvoa, Senhän voi vain kokija itse arvottaa eikä siihen ole pääsyä muilla.

Joo

Tunnen muutaman uskiksen, jotka nähneet enkeleitä. Pakkohan se on uskoa, että nähneet, kun kerran itee tosissaan kertovat. Mun käsitys, nähneet unia tai käyttäneet hallusinigeenejä. En kuitenkaan epäile sitä, etteivät olisi nähneet, oma ongelmansa.

Niin, uskonnollisissa rituaaleissa käytetty hallusinogeenejä. Ties mitä taikajuomia. Just ortodoksit innokkaita liköörien, viskien, viinien valmistajia. Miten lie vaikuttanevat munkkeihin, ainakin ovat iloisen oloisia usein. Luterilaisilla vaan dokataan verta ja syödään lihaa, liekö siksi niin synkkämielisiä, en tiedä.

=DW=

• ö-Öö kirjoitti:

Joo

Tunnen muutaman uskiksen, jotka nähneet enkeleitä. Pakkohan se on uskoa, että nähneet, kun kerran itee tosissaan kertovat. Mun käsitys, nähneet unia tai käyttäneet hallusinigeenejä. En kuitenkaan epäile sitä, etteivät olisi nähneet, oma ongelmansa.

Niin, uskonnollisissa rituaaleissa käytetty hallusinogeenejä. Ties mitä taikajuomia. Just ortodoksit innokkaita liköörien, viskien, viinien valmistajia. Miten lie vaikuttanevat munkkeihin, ainakin ovat iloisen oloisia usein. Luterilaisilla vaan dokataan verta ja syödään lihaa, liekö siksi niin synkkämielisiä, en tiedä.

=DW=

Enkelien bongaus oli jokin aika sitten suosittua. Siitä taidettiin kirjoittaa kirjakin tai pari. Ja
        hiljakkoin tehtiin myös jotakin väitöskirjan tapaista rintamamiesten yliluonnollisista kokemuksista ja niissä enkelit esiintyivät usein.
        Minusta on jotenkin kiehtovaa pitää ihmismielen ovet auki tuntemattomaan, eikä antaa tieteellisen rationaalisen ajattelun kaventaa omaa kokemisen kenttää. Onhan siinä omat riskinsä, voi eksyä runsaiden vaikutteiden hetteikköön, mutta eipä täällä aina riskittä voi muutakaan tehdä.

Shamaanit ovat käsittääkseni käyttäneet hallusinogeenijä transsiin päästäkseen ja intiaaneilla oli tiettyjä kasveja samaan tarkoitukseen. Ehkä meidänkin narkkarit hakevat jotain samaa: elämää isompaa kokemista... Arjen sietokyky ottaa joskus lujille..))

• Bengalitikku
        ö-Öö kirjoitti:

Joo

=DW=

Viimeisin tutkimus koskee räyhähenkiä.
        Onkohan niitä?👼

• Bengalitikku kirjoitti:

Viimeisin tutkimus koskee räyhähenkiä.
        Onkohan niitä?👼

Niinpä taisi ollakin. Mietin mitä tällaisen kiinnostuksen herääminen kertoo tästä ajasta...

• hompsantuusa_
        demeter1 kirjoitti:

Se kirkkojen pyhyys ja rauha on joskus joissakin kirkoissa hyvinkin konkreettista. Melkein käsinkosketeltavaa. Liekö johtuu omasta mielentilasta, että siihen tyyneyden tilaan joskus kirkossa pääsee.
        Minulla ei ole ketään tuttavaa jolla olisi ortodoksiseurakuntiin yhteyksiä. Ehkä uskaltautuisin joskus palvelukseen takapenkkiin.
        Vahvempi tuntemus pitäisi olla, että ripittäytymään uskaltaituisin. Olisi melkein pilkkaa. Ehkä ensin pitäisi sujauttaa esirukouspyyntö :)

• hompsantuusa_ kirjoitti:

Se kirkkojen pyhyys ja rauha on joskus joissakin kirkoissa hyvinkin konkreettista. Melkein käsinkosketeltavaa. Liekö johtuu omasta mielentilasta, että siihen tyyneyden tilaan joskus kirkossa pääsee.
        Minulla ei ole ketään tuttavaa jolla olisi ortodoksiseurakuntiin yhteyksiä. Ehkä uskaltautuisin joskus palvelukseen takapenkkiin.
        Vahvempi tuntemus pitäisi olla, että ripittäytymään uskaltaituisin. Olisi melkein pilkkaa. Ehkä ensin pitäisi sujauttaa esirukouspyyntö :)

Heh, älä mene takapenkkiin..)) Ortoksipalveluksissa seisotaan. Istuimiakin on vähäväkisille, mutta eipä niissä moni istu. Esim. Valamossa palveluksiin voi tulla ja sieltä mennä ihan kesken seremonian, eikä siellä kukaan toisia mittaile. Sillä tavalla rennompaa kuin luterilaisessa palveluksessa.
        Ei rippi mitään vaadi. Avointa mieltä vain ja hiukan nöyryyttä, ymmärtäisin. Joku tuttu kertoi, että luterilaisessa kirkossakin voi ripittäytyä kunhan sopii siitä ennakkoon.

Minä ripitän itseäni niin ankarasti että kaipaisin ennemmin synninpäästöä..)) Minulla on tuttu, joka elää hyvin vaikeassa elämäntilanteessa. Hän on onnistunut löytämään itselleen sielunhoitajan seurakunnasta ja kiittelee kovasti hänen tukeaan. Joskus voi kaivata ihmistä isompaa tukea ja varjelusta.

• hompsantuusa_
        demeter1 kirjoitti:

Heh, älä mene takapenkkiin..)) Ortoksipalveluksissa seisotaan. Istuimiakin on vähäväkisille, mutta eipä niissä moni istu. Esim. Valamossa palveluksiin voi tulla ja sieltä mennä ihan kesken seremonian, eikä siellä kukaan toisia mittaile. Sillä tavalla rennompaa kuin luterilaisessa palveluksessa.
        Ei rippi mitään vaadi. Avointa mieltä vain ja hiukan nöyryyttä, ymmärtäisin. Joku tuttu kertoi, että luterilaisessa kirkossakin voi ripittäytyä kunhan sopii siitä ennakkoon.

Minä ripitän itseäni niin ankarasti että kaipaisin ennemmin synninpäästöä..)) Minulla on tuttu, joka elää hyvin vaikeassa elämäntilanteessa. Hän on onnistunut löytämään itselleen sielunhoitajan seurakunnasta ja kiittelee kovasti hänen tukeaan. Joskus voi kaivata ihmistä isompaa tukea ja varjelusta.

Itseasiassa tuo Valamossa käynti on ollut tutustumislistallani jo liian kauan. Kesäsesongin jälkeen voisin hyvinkin täytäntöön panna vierailun sinne. Täytynee nostaa listani alkupäähän ja tähdittää tärkeäksi.

Tuo itsensä ripittäminen minultakin onnistuu ja usein menee suomimisen puolelle. Siksipä synninpäästöä olen alkanut halajamaan etten ainakaan jo kauan sitten sammaloituneiden asioiden takia itseäni enää soimaisi.

Takarivistä näkee enemmän ;)

• hompsantuusa_ kirjoitti:

Itseasiassa tuo Valamossa käynti on ollut tutustumislistallani jo liian kauan. Kesäsesongin jälkeen voisin hyvinkin täytäntöön panna vierailun sinne. Täytynee nostaa listani alkupäähän ja tähdittää tärkeäksi.

Tuo itsensä ripittäminen minultakin onnistuu ja usein menee suomimisen puolelle. Siksipä synninpäästöä olen alkanut halajamaan etten ainakaan jo kauan sitten sammaloituneiden asioiden takia itseäni enää soimaisi.

Takarivistä näkee enemmän ;)

Tervemenoa Valamoon, humpsantuusa !..)) Puhun kuin paraskin matkanjärjestäjä.
        Syksy on siellä hyvää aikaa. Kansanopistossa on kiinnostavaa kurssitusta, ortodoksisuuteen, taiteisiin ja
        ihmisen henkisen kasvuun liittyvää. Kurssiohjelma löytyy varmasti netistä.
        Itsekin hankin matkaa sinne. Helsingistä on suora bussiyhteys luostarin portille, joten ei meneminen ole kuin päätöksestä kiinni. Tietysti se eläkeläisen kalenteri elää kaiken aikaa ja sillä on taipumus täyttyä yllättävästikin...

• Lapsena kuljin vanhempieni kanssa hellareiden telttakokouksissa.
      Olivat pelottavia, ihmiset vaipuivat transsiin, puhuivat "kielillä" , jokainen mölysi kovaan ääneen.
      Kun pääsin erilleen näistä olen kiertänyt kaukaa kaikki hihhulit.
      Vanhempanikin luopuivat tästä uskosta, kannaltani liian myöhään. Jouduin kärsimään turhista peloista tämän uskonnon takia.

• Itse olen säästynyt noilta kokemuksilta, Mielikki-mummo, vaikka "pakkopalvelukset" kuuluivat minunkin lapsuuteeni. Äiti oli tuolloin jonkin sortin uskovainen. Kai hän koki saavansa viikottaisesta jumalanpalveluksesta jonkinlaista lohtua, kevennystä elämään, joka oli niin monin tavoin raskas.
        Myöhemmin hänkin irtautui seurakuntayhteydestä ja koki olevansa lähempänä Jumalaa yksin kuin isossa joukossa...
        Kotipaikkakunnallani on näköjään runsaasti näiden vapaiden suuntia edustajia: helluntaiseurakunnalla, jehovilla ja vapaakirkolla on siellä omat kappelinsa ja jäsenensä, jotka näyttävät kovasti pitävän yhtä. kuten tuolla DW:n kirjoitukessa mainitiin.

• Olen kertonutkin että Jesse ei koskaan ole pahemmin faijansa touhuista kertonut.
      Kerran Jesse kertoi minulle tällaisen tarinan:
      Tulee syntymään joskus myös ihmisiä.
      Jotka aikuisina osaavat puhaltaa niin ison saippua-kuplan että seisovat sen sisällä.
      Ihmisen pitäisi ymmärtää uskontoa kuten tuota kuplaa.
      Ihminen voi olla yksi elämän pikkuisista kuplista.
      Kun ihmisen puhaltama kupla puhkeaa, elämän iso kupla jatkaa kasvuaan.
      Sillä ihminen on vain tuhka-hiukkanen kylmässä kokossa.
      Muulloinkin kuin Juhannuksena.
      Pienen-pieni oman kuplansa puhaltaja.
      Elämän iso kupla ei koskaan ole säännöllisen pyöreä.
      Elämän kupla muljailee suuntaan jos toiseen.

H.

• En ole koskaan käynyt, kodissani uskontoa pidettiin outona. Menin kerran Jehovan todistajien tilaisuuteen lapsena, sain selkääni kotona.

• kylmätotuus

Uskontoihinhan tämä aloitus kuitenkin meni, vaikka aloittaja ymmärtääkseni toivoi, ettei niin kävisi.

Äitini suku on körttikansaa ja hänen lähisukulaistensa syntymäpäiväjuhliin kuuluivat olennaisina osina aina seurat. Minulle seurat ovat siis tuttuja jo lapsuudestani alkaen.

Herättäjäjuhlilla olen käynyt vain yhden kerran, kun se järjestettiin paikkakunnalla, jossa asun. Ko. juhlahan on körttiläisten suuri kesätapahtuma, joka pidetään vuosittain. Täällä kävijöitä oli 55 000. Ei siis aivan pieni porukka.

Herättäjäjuhliin ei liity hurmoksellisuutta.
      Papit ja maallikot pitävät puheitaan ja Siionin virsiä veisataan.
      Mielestäni juhlapuheet ovat sisällöltään "arkikristillisyyteen" keskittyviä.

Kavahdan aina, jos jokin aate saa fanaattisia piirteitä, olipa kyseessä uskonto tai politiikka. Joidenkin kristillisten "lahkojen" tilaisuuksissa olen aikoinaan vieraillut, mutta koin ne lähinnä ahdistaviksi.

Parasta on tutustua itse asioihin ja muodostaa oma mielipiteensä kokemustensa pohjalta.

En tässä yhteydessä käy ollenkaan pohtimaan uskontojen sisältöjä. Se on aivan eri juttu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      375
      8275
    2. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      162
      2616
    3. Oletko samaa mieltä

Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      76
      948
    4. Sylikkäin.

Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta
      Ikävä
      60
      863
    5. Kuka pistetty kylmäksi

Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      12
      850
    6. Postilaatikoista

Tuntuu kaikki tietävän tekijän/tekijät, mutta miksi nimiä ei julkaista???
      Kihniö
      25
      836
    7. Nainen arvaa kuka

En ikävä kyllä elä enää pitkään
      Ikävä
      55
      833
    8. Sano nyt kiertääkö

Huhut meistä tai jostain muusta?
      Ikävä
      64
      812
    9. Mietin että

Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      46
      786
    10. Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!

"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss
      Maailman menoa
      69
      725
    Aihe