Vad anser SFP:s anhängare om den här nya taxilagen

liteorolig

Vågar man alls använda taxi i framtiden, när i princip vem som helst och med vilket fordon som helst kan vara "taxi "?

153

1767

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dkkfhlv

      Kriminella får väl chaufförerna ändå inte vara.

      • Anonyymi

        Ingen hindrar det.


      • Anonyymi

        Igen har taxikusk knivskars en kund, skriver kvälltidning.


      • Anonyymi

        Kollar någon det ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ingen hindrar det.

        Kollar någon det ?


    • Det var på tiden. Lite undrar man dock när grannländerna redan för länge sedan har gått in för att ha taxina som normal affärsverksamhet, varför de tabbarna de hade i början kopierades med hull och hår till Finland?

      I Estland finns ett max. pris på taxina och chauffören måste ha en gällande taxilicens. Utöver det måste resenären alltid få ett detaljerat tryckt kvitto eller så är resan gratis. Ett och annat har man lärt sig i Sverige med.

      Kort och gott är resultatet det att man får en taxi fortare, priset är fortsatt förmånligt, bilarna kör betydligt mindre tomma och telefoncentralerna har blivit överflödiga. Resenärerna och chaufförerna vinner på det.

      • ändringardärockså

        Bilarna behöver visst inte ha någon taxiskylt på taket heller mera ?
        För äldre määniskor kan det nog kännas litet skrämmande när man är van att få sina bekanta chaufförer vid sjukhusbesök tex. (vid Kela resor )


      • ändringardärockså kirjoitti:

        Bilarna behöver visst inte ha någon taxiskylt på taket heller mera ?
        För äldre määniskor kan det nog kännas litet skrämmande när man är van att få sina bekanta chaufförer vid sjukhusbesök tex. (vid Kela resor )

        Inte annanstans heller, men då är de inte taxin, utan "färddelare". De har inte samma rättigheter och skyldigheter som en taxi.


      • bårgåbo
        Peppu-Reino kirjoitti:

        Inte annanstans heller, men då är de inte taxin, utan "färddelare". De har inte samma rättigheter och skyldigheter som en taxi.

        När min cancersjuka granne åkte till Helsingfors för behandling så hade han alltid samma taxi som väntade och körde hem honom igen.
        Nu måste man väl beställa ny taxi när man ska åka hem.


      • bårgåbo kirjoitti:

        När min cancersjuka granne åkte till Helsingfors för behandling så hade han alltid samma taxi som väntade och körde hem honom igen.
        Nu måste man väl beställa ny taxi när man ska åka hem.

        Det var otroligt ineffektivt. En utom sockens taxi fick väl inte köra vid sjukhuset utan bara väntade utanför sjukhuset på skattebetalarnas bekostnad?

        I fortsättningen kör taxin till sjukhuset, kan köra vilka skjutsar som helst i grannskapet och eventuellt få skjutsen tillbaks eller så inte.

        Som tidigare sagt, onödig väntetid, körande som tom o.s.v. faller bort.

        De tidigare fadäserna och obegripligheterna på Vanda flygfält blir ett minne blott. Förr gick det så att när man tog första taxin i kön (tvång och fast en Lada till samma pris som en Rolls Royce) och berättade att man skulle till H:fors centrum, kunde man få som svar: mää oon Vantaan taksi. Vad gör en normalpassagerare med en sådan information? Hur skulle utlänningar begripa att de måste välja en taxi där det står "Vantaa", "Espoo eller "Helsinki" beroende på destination?

        Skönt att bli av med de nationella knasigheterna.


      • anhörig
        Peppu-Reino kirjoitti:

        Det var otroligt ineffektivt. En utom sockens taxi fick väl inte köra vid sjukhuset utan bara väntade utanför sjukhuset på skattebetalarnas bekostnad?

        I fortsättningen kör taxin till sjukhuset, kan köra vilka skjutsar som helst i grannskapet och eventuellt få skjutsen tillbaks eller så inte.

        Som tidigare sagt, onödig väntetid, körande som tom o.s.v. faller bort.

        De tidigare fadäserna och obegripligheterna på Vanda flygfält blir ett minne blott. Förr gick det så att när man tog första taxin i kön (tvång och fast en Lada till samma pris som en Rolls Royce) och berättade att man skulle till H:fors centrum, kunde man få som svar: mää oon Vantaan taksi. Vad gör en normalpassagerare med en sådan information? Hur skulle utlänningar begripa att de måste välja en taxi där det står "Vantaa", "Espoo eller "Helsinki" beroende på destination?

        Skönt att bli av med de nationella knasigheterna.

        Otryggt känns det iallafall för en åldring eller svårt sjuk person, med helt främmande chaufför.


      • spåkäringen
        anhörig kirjoitti:

        Otryggt känns det iallafall för en åldring eller svårt sjuk person, med helt främmande chaufför.

        Med FPAåkare kommer det att bli problem, tro mig.


      • spåkäringen kirjoitti:

        Med FPAåkare kommer det att bli problem, tro mig.

        Vilka ingår i "FPA" åkare? Borde vi vara oroliga? Borde någon vidta åtgärder?


      • entankebara
        Peppu-Reino kirjoitti:

        Vilka ingår i "FPA" åkare? Borde vi vara oroliga? Borde någon vidta åtgärder?

        De här som regelbundet åker till Helsingfors för olika behandlingar på sjukhus tex.
        Kanske en Helsingforsare inte så gärna kör hem någon till Pellinge tex.med färja och dåliga vägar.


      • undrarbara
        entankebara kirjoitti:

        De här som regelbundet åker till Helsingfors för olika behandlingar på sjukhus tex.
        Kanske en Helsingforsare inte så gärna kör hem någon till Pellinge tex.med färja och dåliga vägar.

        Var hittar en svenskspråkig sjuk och skraltig åldring en taxichaufför i Helsingfors som talar svenska ?


      • prövatpå
        undrarbara kirjoitti:

        Var hittar en svenskspråkig sjuk och skraltig åldring en taxichaufför i Helsingfors som talar svenska ?

        Om man inte vet adressen på finska så kan det bli oväntade svårigheter.


      • prövatpå kirjoitti:

        Om man inte vet adressen på finska så kan det bli oväntade svårigheter.

        Navigatorn ger ofta adresserna på svenska istället för på finska, så då ni får en massa nya taxichaffisar som har hela landet som område, kan det väl vara att ni hittar yra fennon i taxin på de mest konstiga ställena. Det är förstås också ett sätt att bekanta sig med orternas ursprungsnamn, ifall man skolkat i skolan.


      • prövatpå
        Peppu-Reino kirjoitti:

        Navigatorn ger ofta adresserna på svenska istället för på finska, så då ni får en massa nya taxichaffisar som har hela landet som område, kan det väl vara att ni hittar yra fennon i taxin på de mest konstiga ställena. Det är förstås också ett sätt att bekanta sig med orternas ursprungsnamn, ifall man skolkat i skolan.

        Ok, vi ska tänka positivt och gnälla sen först när vi ser hur det blir.


      • omänskligt
        bårgåbo kirjoitti:

        När min cancersjuka granne åkte till Helsingfors för behandling så hade han alltid samma taxi som väntade och körde hem honom igen.
        Nu måste man väl beställa ny taxi när man ska åka hem.

        Inte är det nu riktigt hälsosamt att dialyspatienter måste vänta flera timmar på hemtransporten.


      • Pimppi_Reiska
        Peppu-Reino kirjoitti:

        Det var otroligt ineffektivt. En utom sockens taxi fick väl inte köra vid sjukhuset utan bara väntade utanför sjukhuset på skattebetalarnas bekostnad?

        I fortsättningen kör taxin till sjukhuset, kan köra vilka skjutsar som helst i grannskapet och eventuellt få skjutsen tillbaks eller så inte.

        Som tidigare sagt, onödig väntetid, körande som tom o.s.v. faller bort.

        De tidigare fadäserna och obegripligheterna på Vanda flygfält blir ett minne blott. Förr gick det så att när man tog första taxin i kön (tvång och fast en Lada till samma pris som en Rolls Royce) och berättade att man skulle till H:fors centrum, kunde man få som svar: mää oon Vantaan taksi. Vad gör en normalpassagerare med en sådan information? Hur skulle utlänningar begripa att de måste välja en taxi där det står "Vantaa", "Espoo eller "Helsinki" beroende på destination?

        Skönt att bli av med de nationella knasigheterna.

        Juu. Det skulle vara skönt att slippa den här nationel knasigheten pakkoruotsi. Det skulle vara lättare för alla turister okså att vi skulle bara ha finska vägskyltar.
        Inte Vanda, Esbo eller Helsingfors.
        Bara Vantaa. Espoo ja Helsinki.


      • Lukiolaislikka

        I Ekenäs får man inte taxi om kvällarna. Du har fel, som alltid. Hoppas det blir någån sak i världen där du har rätt. Det finns inte så många år kvar!


      • Anonyymi
        bårgåbo kirjoitti:

        När min cancersjuka granne åkte till Helsingfors för behandling så hade han alltid samma taxi som väntade och körde hem honom igen.
        Nu måste man väl beställa ny taxi när man ska åka hem.

        Man undrar varför sakerna måste försämras....


      • Anonyymi
        entankebara kirjoitti:

        De här som regelbundet åker till Helsingfors för olika behandlingar på sjukhus tex.
        Kanske en Helsingforsare inte så gärna kör hem någon till Pellinge tex.med färja och dåliga vägar.

        De vägrar att köra.


    • depesionerarsig

      Alla "gamla " taxuchaufförer är nu inte så postiva till den nya lagen.

      • Vad annat har de varit positivt inställda till än Seppäläs rabattdagar på läderjackor, offerter på Barracuda rakvatten samt slumpning av gråa Pomarfinn loafers med vita botten?


    • utanbil

      Jag kommer att behöva taxi idag, borde man fråga efter "riktig taxi " när man beställer ?
      Med skylt på taket.

      • ingenförändring

        Här fick man nog på vår ort riktigt vanliga bekanta taxichaufförer igår åtminstone.


      • gultakskylt

        Man kan säkert begära en vanlig .gammal taxi vid beställning.


      • gultakskylt kirjoitti:

        Man kan säkert begära en vanlig .gammal taxi vid beställning.

        Utomlands väljer du exakt vilken bil du vill ha via din app. Kolla bilarna i grannskapet samt deras prissättning, kolla en hurudan bil det är frågan om samt hur gammal den är. I vissa fall visas också kundernas rating av chaufförerna. Sedan väljer du.

        Då chauffören har kvitterat, ser du bilens rörelser på kartan i din telefon och då bilen når stället dit den är beställd, larmar telefonen. Går något snett har både chauffören och passageraren varandras telefonnummer. Smidigt, snabbt, effektivt och ändamålsenligt, d.v.s. precis allt annat än det gamla finska systemet där t.o.m. en förhandsbeställning av bil betingade extra kostnad istället för rabatt.


      • gammaltant
        Peppu-Reino kirjoitti:

        Utomlands väljer du exakt vilken bil du vill ha via din app. Kolla bilarna i grannskapet samt deras prissättning, kolla en hurudan bil det är frågan om samt hur gammal den är. I vissa fall visas också kundernas rating av chaufförerna. Sedan väljer du.

        Då chauffören har kvitterat, ser du bilens rörelser på kartan i din telefon och då bilen når stället dit den är beställd, larmar telefonen. Går något snett har både chauffören och passageraren varandras telefonnummer. Smidigt, snabbt, effektivt och ändamålsenligt, d.v.s. precis allt annat än det gamla finska systemet där t.o.m. en förhandsbeställning av bil betingade extra kostnad istället för rabatt.

        Men det finns äldre tanter som åker mycket taxi och bara har sin vanliga telefon.
        Alla är inte så väldigt smarta med allt möjligt.


      • Lukiolaislikka
        Peppu-Reino kirjoitti:

        Utomlands väljer du exakt vilken bil du vill ha via din app. Kolla bilarna i grannskapet samt deras prissättning, kolla en hurudan bil det är frågan om samt hur gammal den är. I vissa fall visas också kundernas rating av chaufförerna. Sedan väljer du.

        Då chauffören har kvitterat, ser du bilens rörelser på kartan i din telefon och då bilen når stället dit den är beställd, larmar telefonen. Går något snett har både chauffören och passageraren varandras telefonnummer. Smidigt, snabbt, effektivt och ändamålsenligt, d.v.s. precis allt annat än det gamla finska systemet där t.o.m. en förhandsbeställning av bil betingade extra kostnad istället för rabatt.

        Systemet funkar inte kvälstiden i Ekenäs eller Karis. Där får man åka hem från krogen med privata bil.


    • misslyckande

      Inte har det på alla ställen varit så lyckat, i Savo har människor förgäves väntat på skjuts till vårdterapi.

      • Savolax är Juntlandiens cntralorter. Vem hade väntat sig något annat?


      • bedrövligt
        Peppu-Reino kirjoitti:

        Savolax är Juntlandiens cntralorter. Vem hade väntat sig något annat?

        Synd om den som inte fick sin behandling för cancer.


      • dkkfhlv

        En hel del problem verkar det att finns runtom i landet.


      • bedrövligt kirjoitti:

        Synd om den som inte fick sin behandling för cancer.

        Försmak på VåRe och kommande besparingar kanske?


      • dkkfhlv kirjoitti:

        En hel del problem verkar det att finns runtom i landet.

        Det finns många som har ett behov av att döma ut de nya reglerna och som vi har kunnat läsa och räkna ut, är det i första hand de som skodde sig på det gamla systemet.

        Man har klankat på kunder som har prutat vid val av droska. Likaså har man tyckt illa om folk som frågar hur mycket tjänsten kostar. Det visar endast det att taxina klart och tydligt måste ta skeden i vacker hand och börja betjäna sina kunder eller stå tomma då kunderna väljer annat.

        Det andra orosmomentet har varit hur det blir under lillajulssäsongen och veckoslutskvällar. Man har svårt att se vilket problemet skulle vara då det tidigare har varit så att folk har stått i festkläder i kyla och slagits om taxin samt tagit svarta skjutsar och i fortsättningen blir det taxina som slåss om kunderna, som på vilken annan branch som helst. P.g.a. förändringarna i alkohollagstiftningen torde kundströmmen vara jämnare längs med kvällarna/nätterna.

        Som sagt, denna förändring förbättrar kundernas och chaufförernas ställning. De tidigare taxibaronerna och telefoncentralerna får söka nya inkomstkällor. Äntligen.


      • detordnarsig
        dkkfhlv kirjoitti:

        En hel del problem verkar det att finns runtom i landet.

        Alltid är det problem i början, när man börjar med något nytt.


      • katastrof
        detordnarsig kirjoitti:

        Alltid är det problem i början, när man börjar med något nytt.

        Nuförtiden är det problem med allt som FPA har något att göra med.


      • Anonyymi
        katastrof kirjoitti:

        Nuförtiden är det problem med allt som FPA har något att göra med.

        Byrokratin är stor där.


    • förare

      Tror det är bra, priserna sjunker när monopolen faller.

    • vasabo45

      I österbotten fungerar allt utmärkt, som vanligt.

    • Helt smärtfritt har det inte börjat då ovana kuskar flyger fram i ovanliga fortskaffningsmedel:
      Kolmipyöräinen, sähkökäyttöinen tuk-tuk-taksi törmäsi tiistaina iltapäivällä kello 15 aikaan parturin lasiseinään Hämeenkadun ja Uudenmaankadun kulmauksessa Turussa.

      Får se hur det fortsätter? Tuk-tuk taksiin ei löytynyt talvirenkaita, asiakkaat kiittävät. Riksa sladasi ojaan talvi liukkailla – kuljettajalla ketarat kohti taivasta ja taju kankaalla. Rekikuljetukset ovat kesäkuukausina seis ja talvella lakossa. o.s.v.

    • överraskad

      En "normal resa " som jag åker med taxi då och då, var faktiskt några euro billigare nu.
      Och chauffören var av en av ordinarie som brukar köra på vår ort.

    • iurvb

      Nyt pitäisi alkaa tarkistaa taksikuskien taustat samalla tavalla, kuin lastentarhanhoitajienkin, ettei kaikenkarvaiset pääse alalle. Ruotsissa on huonoja kokemuksia tästä.

      • Och vem tänkte du att skulle betala för det onödiga jobbet?
        Taxikuskarna måste ha licens och körkort. Vad mera är det du kräver?


      • länsimaa
        Peppu-Reino kirjoitti:

        Och vem tänkte du att skulle betala för det onödiga jobbet?
        Taxikuskarna måste ha licens och körkort. Vad mera är det du kräver?

        Ruotsissa on ollut tapauksia, joissa eri kulttuureista maahan tulleet taksikuskit eivät oikein ymmärrä, ettei taksikaan voi kaahata liikenteessä kuinka tahansa, eikä myöskään naisasiakkaita saa kouria ja ehdotella maksuja luonnossa. yms.


      • femina10

        Nå. karlar förstår inte alltid hur otryggt det kan kännas för kvinnor.


      • länsimaa kirjoitti:

        Ruotsissa on ollut tapauksia, joissa eri kulttuureista maahan tulleet taksikuskit eivät oikein ymmärrä, ettei taksikaan voi kaahata liikenteessä kuinka tahansa, eikä myöskään naisasiakkaita saa kouria ja ehdotella maksuja luonnossa. yms.

        Och dessa har taxilicens och körkort? I fall att de har, bör utbildningen ses över och om inte, är de ett fall för polisen. En ytterligare bakgrundskontroll når inte illegala taxin och torde vara onödig för legala taxin.


      • femina10 kirjoitti:

        Nå. karlar förstår inte alltid hur otryggt det kan kännas för kvinnor.

        Om du har svårt att åka med en man, en utlänning, en färgad, en muslim eller någon annan än en (helst klen) kvinna som chaufför så gäller det väl i fortsättningen att välja en sådan chaufför som du vill ha (och betala för det)?
        Igår kunde du inte välja. Du fick en taxi med en chaufför till tillåtet maxpris och det var det. Var lycklig, nu kan du välja.


      • länsimaa
        Peppu-Reino kirjoitti:

        Och dessa har taxilicens och körkort? I fall att de har, bör utbildningen ses över och om inte, är de ett fall för polisen. En ytterligare bakgrundskontroll når inte illegala taxin och torde vara onödig för legala taxin.

        En pysty linkittämään, mut youtubessa on pätkä, missä poliisi lähtee takaajoon huomattuaan kaaharin, pysäyttää ja antaa sakot, ja ottaa myös lisenssin pois, ja kaveri valittaa kovasti, kuinka hän nyt elättää perheensä. Poliisin fiksu vastaus on; mene nyt kotiin ja halaa perhettäsi, ja ole kiitollinen kun olet hengissä.


      • länsimaa kirjoitti:

        En pysty linkittämään, mut youtubessa on pätkä, missä poliisi lähtee takaajoon huomattuaan kaaharin, pysäyttää ja antaa sakot, ja ottaa myös lisenssin pois, ja kaveri valittaa kovasti, kuinka hän nyt elättää perheensä. Poliisin fiksu vastaus on; mene nyt kotiin ja halaa perhettäsi, ja ole kiitollinen kun olet hengissä.

        På vilket sätt är detta relevant för taxi i Finland?


      • länsimaa
        Peppu-Reino kirjoitti:

        På vilket sätt är detta relevant för taxi i Finland?

        Mieti sitä.


      • länsimaa kirjoitti:

        Mieti sitä.

        Hur skulle det vara om den som påstår något själv skulle vara upp till bevis istället för att vara uppkäftig? Något övermäktigt för en fenno?


      • jomminkin
        Peppu-Reino kirjoitti:

        Hur skulle det vara om den som påstår något själv skulle vara upp till bevis istället för att vara uppkäftig? Något övermäktigt för en fenno?

        Pitääkö sulle kaikki selittää valmiiksi pureskeltuna? Vääntää rautalangasta?
        Tässä on; taksin voi perustaa ja alkaa ajamaan kuka vain nyt myös Suomessa, on selvää et alalle tulee myös epäpäteviä, jos ei kontrollia ole, Ruotsissa tämä on huomattu. Nykyiset testit eivät riitä, niitä pitää kehittää, että myös naiset uskaltavat yksin yöllä käyttää taksia.
        Äläkä nimittele fennoksi, jos yrität esittää asiallista.


      • jomminkin kirjoitti:

        Pitääkö sulle kaikki selittää valmiiksi pureskeltuna? Vääntää rautalangasta?
        Tässä on; taksin voi perustaa ja alkaa ajamaan kuka vain nyt myös Suomessa, on selvää et alalle tulee myös epäpäteviä, jos ei kontrollia ole, Ruotsissa tämä on huomattu. Nykyiset testit eivät riitä, niitä pitää kehittää, että myös naiset uskaltavat yksin yöllä käyttää taksia.
        Äläkä nimittele fennoksi, jos yrität esittää asiallista.

        "Nykyiset testit eivät riitä, niitä pitää kehittää, että myös naiset uskaltavat yksin yöllä käyttää taksia."

        Vad tycker du att jag skrev i det första svaret till dig? Kan det vara precis samma sak som du nu skriver själv? För att friska upp ditt minne om du inte orkar skrolla 5 rader upp: Och dessa har taxilicens och körkort? I fall att de har, bör utbildningen ses över och om inte, är de ett fall för polisen.

        Vad några kvinnors eventuella problem gällande bruk av legal taxi gäller, så är de i samma kategori som andra lyxproblem i samhället. Om inte en certifierad taxikusk med behövlig certifikation duger så är det helt och hållet ens eget problem. Också det går att lösa på ett enkelt sätt, nu när valfrihet råder i Finland.

        P.S. Varifrån har du fått dina översittarfasoner? Att det inte bara skulle vara frågan om "pjäällysmiesopisto i Savolax"? Skulle det vara dags för en offentlig ursäkt beträffande ditt beteende? Efter det kunde du ta en funderare på vem som är i behov av ståltrådsmodeller.


      • Anonyymi
        länsimaa kirjoitti:

        Ruotsissa on ollut tapauksia, joissa eri kulttuureista maahan tulleet taksikuskit eivät oikein ymmärrä, ettei taksikaan voi kaahata liikenteessä kuinka tahansa, eikä myöskään naisasiakkaita saa kouria ja ehdotella maksuja luonnossa. yms.

        Ja nyt sitä on Helsingissäkin paljon, poliisikin huolestui.


    • Fennona har klarat skivan galant och återgått till sina gamla fasoner, d.v.s. knivskärning i taxikön vid nattetid:https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005766394.html
      Lyckligtvis behöver vi inte stå med dem i samma köer, utan beställer taxi med app. Vad bra med den nya taxilagen.

      • rättsånöjd

        Jag har varit tvungen att använda taxi en hel del , de senaste dagarna...chaufförerna har varit ovanligt artiga med att öppna dörrar och ta hand om bagage (tidigare hade många svårt att lyfta på rumpan )


      • betjäning

        Såna som inte kommer ut och hjälper kunden, borde inte köra taxi.


      • 09i8ug64
        betjäning kirjoitti:

        Såna som inte kommer ut och hjälper kunden, borde inte köra taxi.

        Oftast är det de här äldre veteranerna som anser att de inte behöver besvära sig.


    • detgnisslar

      Efter några månader ser vi hur det har lyckats, all vår början bliver svår.

      • ochkelakunder

        För vanliga kunder funkar det bra, få se hur det sedan går med skolskjutser när de börjar.


    • såfårdetintevara

      Någon taxichaufför hade lämnat två fyraåriga dagisbarn på parkeringsplatsen trors att de skall föras ända till daghemmets dörr.

      • Har det något att göra med den nya taxilagen?

        FPA skjutsarna har det klagats på men då sanningen kom fram, beror det på att väldigt få taxin är beredda att göra förlust på sitt arbete. FPAs byråkrater försökte utnyttja ett läge som inte fanns.

        Nästa grej som det media är orolig för är taxiutbudet i glesbygden. Taxin i glesbygden antas bara finnas där det finns skjutsar som stat eller kommun betalar. Vad är det för problem? Finns det inga kunder, finns det väl inget utbud heller?


      • detärsanningen
        Peppu-Reino kirjoitti:

        Har det något att göra med den nya taxilagen?

        FPA skjutsarna har det klagats på men då sanningen kom fram, beror det på att väldigt få taxin är beredda att göra förlust på sitt arbete. FPAs byråkrater försökte utnyttja ett läge som inte fanns.

        Nästa grej som det media är orolig för är taxiutbudet i glesbygden. Taxin i glesbygden antas bara finnas där det finns skjutsar som stat eller kommun betalar. Vad är det för problem? Finns det inga kunder, finns det väl inget utbud heller?

        Allt som FPA är med i skiter sig på ett eller annat sätt.


      • skandal
        detärsanningen kirjoitti:

        Allt som FPA är med i skiter sig på ett eller annat sätt.

        Svenska yle skrev att någon hade väntat två timmar på FPAtaxi.


      • detärsanningen kirjoitti:

        Allt som FPA är med i skiter sig på ett eller annat sätt.

        Så felet var inte i den nya taxilagen.

        Man undrar hur det kan ta år att fatta beslut om något så simpelt som att släppa ens lite normalare öl till matbutikerna och att göra slut på det omotiverade taximonopolet.
        År av skrämsel och målandet av fan på väggen och sedan? Nå, ingenting. Det förstår väl alla normala från början men då kan man fråga sig; för vem spelas alla charader?

        Vad trafiken f.ö. beträffar, skjuter regeringen i sank Berners förslag om att ens lite börja avbetala på vägarnas reparations skuld. Detta skulle ha inneburit de sedvanliga 800 m. € 300 m €. Inte så mycket då skatterna från trafiken är 8 mrd. €. Istället skall den sedvanliga 800 m €. skäras ner. Vansinne.


      • östnyland

        Mycket strul med skoltaxi också, men i sanningens namn var det nog problem redan före den här taxireformen.


      • försäkerhetsskull

        Finns artikel på svensks yle om mamman som utrustade barnet med GPS för att se vart taxin kör på grund av ett "försvinnande "av barnet och taxin.


      • försäkerhetsskull kirjoitti:

        Finns artikel på svensks yle om mamman som utrustade barnet med GPS för att se vart taxin kör på grund av ett "försvinnande "av barnet och taxin.

        Något mera hysteriskt och överreagerande än en förstaklassists mamma har jag aldrig sett. Kanske man inte skall skrota den nya taxilagen p.g.a. en sådan.
        Barnen måtte vara skitnöjda då mamma kan följa med dem med GPS? Kunde man inte ha mikrofon och kamera med så att mamma kunde delta en smula ytterligare för att sedan ventilera rubbet på något mysigt hem och skola möte?


      • försäkerhetsskull
        Peppu-Reino kirjoitti:

        Något mera hysteriskt och överreagerande än en förstaklassists mamma har jag aldrig sett. Kanske man inte skall skrota den nya taxilagen p.g.a. en sådan.
        Barnen måtte vara skitnöjda då mamma kan följa med dem med GPS? Kunde man inte ha mikrofon och kamera med så att mamma kunde delta en smula ytterligare för att sedan ventilera rubbet på något mysigt hem och skola möte?

        Det var fråga om ett barn med specialbehov.


      • naturligt
        försäkerhetsskull kirjoitti:

        Det var fråga om ett barn med specialbehov.

        Inte ska man behöva vänta på sitt barn över en timme och inte få kontakt med någon som vet var barnet finns.
        Det finns chaufförer som lämnat barn på alldeles fel adress, med ett barn som behöver extra omsorg så förstår man ju att föräldrarna blir oroliga.


      • naturligt kirjoitti:

        Inte ska man behöva vänta på sitt barn över en timme och inte få kontakt med någon som vet var barnet finns.
        Det finns chaufförer som lämnat barn på alldeles fel adress, med ett barn som behöver extra omsorg så förstår man ju att föräldrarna blir oroliga.

        Det kunde skribenten gärna ha nämnt. Konstiga problem i Finland. I andra länder där taxi inte regleras till annat än att kuskarna skall vara kompetenta, bilarna i skick och resorna har reglerade maximipriser, ser man på sin mobil var taxin är, vad kusken heter och kuskens telefonnummer. Varför klarar man inte ens av att kopiera befintlig teknik i Finland?

        Det påminner lite om slöseriet inom trafikministeriet på en egen "Suomi app" som skulle kunna göra ca. hälften av det som befintliga Waze gör. Waze är gratis, bara att använda. Konstigt land.


      • försäkerhetsskull
        Peppu-Reino kirjoitti:

        Det kunde skribenten gärna ha nämnt. Konstiga problem i Finland. I andra länder där taxi inte regleras till annat än att kuskarna skall vara kompetenta, bilarna i skick och resorna har reglerade maximipriser, ser man på sin mobil var taxin är, vad kusken heter och kuskens telefonnummer. Varför klarar man inte ens av att kopiera befintlig teknik i Finland?

        Det påminner lite om slöseriet inom trafikministeriet på en egen "Suomi app" som skulle kunna göra ca. hälften av det som befintliga Waze gör. Waze är gratis, bara att använda. Konstigt land.

        Det kunde jag ha nämnt, ber om ursäkt.


    • börjarsäkertfunka

      Kanske det nu inte riktigt blev så stor framgång som man tänkte sig, men tiden utvisar...

    • inrikes

      FPA hotar taxicentralerna med böter på 10 000 euro om det tar för lång tid att ringa efter taxi, bilen kommer för sent eller uteblir helt och hållet , skriver svenska yle.

      • tummenupp

        Det är alldeles rätt, varför ska taxikunderna lida för att centralerna inte får det att löpa.


    • påareena

      Intressant diskussion på A - studio om det finns tillräckligt med taxibilar i glesbygderna och vems "fel " det är att allt inte fungerar.

      • 3113w

        Något tokigt är det väl om en taxichaufför inte får vänta på sin "Kela kund " utan kör med tom bil tillbaka många mil och så ska det beställas en ny bil som kör tom och söker kunden.


      • 3113w kirjoitti:

        Något tokigt är det väl om en taxichaufför inte får vänta på sin "Kela kund " utan kör med tom bil tillbaka många mil och så ska det beställas en ny bil som kör tom och söker kunden.

        Speciellt som den nya taxilagen ger kusken rätt att köra andra turer i närheten medan den väntar på sin kund.
        Med den nya lagen och en normalt fungerande app kunde både FPA och taxikusken vinna, men det är förstås för svårt att genomföra i Finland.

        Säg att "FPA" besöket tar 3 timmar. Under den tiden kunde taxin som förde kunden köra annat och efter det köra FPA kunden tillbaks. Givetvis skulle FPA inte betala för väntetiden och vinna, samtidigt som kusken inte kör tom tillbaks och vinner med. Men som sagt, för invecklat ock svårt i Finland.


      • 091234er
        Peppu-Reino kirjoitti:

        Speciellt som den nya taxilagen ger kusken rätt att köra andra turer i närheten medan den väntar på sin kund.
        Med den nya lagen och en normalt fungerande app kunde både FPA och taxikusken vinna, men det är förstås för svårt att genomföra i Finland.

        Säg att "FPA" besöket tar 3 timmar. Under den tiden kunde taxin som förde kunden köra annat och efter det köra FPA kunden tillbaks. Givetvis skulle FPA inte betala för väntetiden och vinna, samtidigt som kusken inte kör tom tillbaks och vinner med. Men som sagt, för invecklat ock svårt i Finland.

        En kusk från landsorten som inte känner så bra till Helsingfors kanske inte så gärna vill fiska kunder där ?


      • 091234er kirjoitti:

        En kusk från landsorten som inte känner så bra till Helsingfors kanske inte så gärna vill fiska kunder där ?

        Då gäller det att byta jobb. Inte kan man kräva att skattebetalarna står för sådana fioler.

        Kusken skaffar en navigator, lär sig använda den samt givetvis appen som gör att den får kunder. I annat fall är det mårjens, precis som i alla andra yrken på den privata sektorn.


      • svårafrågor
        Peppu-Reino kirjoitti:

        Då gäller det att byta jobb. Inte kan man kräva att skattebetalarna står för sådana fioler.

        Kusken skaffar en navigator, lär sig använda den samt givetvis appen som gör att den får kunder. I annat fall är det mårjens, precis som i alla andra yrken på den privata sektorn.

        De som nu mest lider av det här är alla oskyldiga människor som förut haft trygg och säker transprort som de kunnat lita på och nu vara hela tiden osäker att kommer bilen och när kommer bilen .
        Det är inte lätt att vara gammal och kanske svårt sjuk.


      • svårafrågor kirjoitti:

        De som nu mest lider av det här är alla oskyldiga människor som förut haft trygg och säker transprort som de kunnat lita på och nu vara hela tiden osäker att kommer bilen och när kommer bilen .
        Det är inte lätt att vara gammal och kanske svårt sjuk.

        Kan så vara men nog är det helt orimligt att tänka att skattebetalarna skall pröjsa det att en taxikusk sitter i sin Mersa och löser korsord i 3 timmar då den väntar på en patient. Inte skall det vara omöjligt att använda den tiden nyttigare. Det har alla andra gjort i alla tider.


      • vanligkörning
        Peppu-Reino kirjoitti:

        Kan så vara men nog är det helt orimligt att tänka att skattebetalarna skall pröjsa det att en taxikusk sitter i sin Mersa och löser korsord i 3 timmar då den väntar på en patient. Inte skall det vara omöjligt att använda den tiden nyttigare. Det har alla andra gjort i alla tider.

        Ganaka orimligt att folk måste vänta över två timmar på en taxi,


    • snåljop

      Jag är nöjd, det har blivit billigare.

      • Anonyymi

        Hurär sånt möjligt?


    • enflopp

      FPA erkänner redan att det blev inte så bra som det var tänkt.

      • tvåsinahänder

        Vad kan de annat göra.


    • privataresor

      Bäst vare väl att ha en överenskommelse med några taxichaufförer som man kunde ta kontakt med direkt.
      Om det nu är tillåtet.

    • landsbygden

      På endel orter är taxireformen ett stort misslyckande.

      • Anonyymi

        Märkligt sak det är.


    • sjukhusbesök

      En sak är åtminstone klar, de här FPA - transporterna fungerar åtminstone väldigt dåligt på många orter.

      • magaplask

        Inte kan man ju gå ut och festa heller, när man måste vänta flera timmar på skjuts.


      • pessimisten
        magaplask kirjoitti:

        Inte kan man ju gå ut och festa heller, när man måste vänta flera timmar på skjuts.

        Jag skippar släktens julfirande,knappast får man taxi på julafton.


      • svenskayle

        I Karis har en krog ordnat egen taxitrafik så kunderna kommer hem.


      • Det är på sitt sätt vitsigt att se hur samma knutpatriotiska fel begås lokalt som Finland gör globalt.

        I T:fors trakten väntade en gumma enl. IS på FPA taxi i dryga två timmar, då det framgick att vägen taxin körde på var rätt men i fel by. Taxin var i Humppila och gumman i Hingsthuvud.

        Allt had gått väl med existerande teknik, om det någonstans i planeringen skulle ha beaktats ett vidare område än hembyn.
        Samma gäller Finland i ett vidare perspektiv. Precis allt är designat för nationellt bruk och så undrar man över varför det inte fungerar? Det fungerar inte därför att folk inte mera är så bundna i en viss jordplätt som tidigare. Strukturerna måste börja följa verkligheten och inte tvärtom.


    • frågarbara

      Har inte åkt med taxi i över 30 år. Vem har råd?

      • Anonyymi

        Inte många har.


    • tjänstemössan

      Nu letar de med desperat nya taxichaufförerna i tidningsannosserna, idag står det att 100 stycken får komma till utbildningen.

      • sanningen

        Både kunder och taxichaufförer förlorar på det här "påhittet ".


      • sanningen kirjoitti:

        Både kunder och taxichaufförer förlorar på det här "påhittet ".

        Som kund är jag av olika åsikt. Man behöver inte längre nöja sig med en liten skrutt till fordon som man och bagaget inte bekvämt ryms in i, bara för att den råkar vara först i kön och kosta samma som en riktig bil genast efter i samma kö.
        Man kan också beställa sin taxi i förväg istället för att höra från monopolcentralen att beställningar inte tas emot till den och den adressen (hamnar och flygplatser). Dyrare har det inte blivit.


    • nattetid

      Vad ska man göra om man inte har bil,ambulansen tar inte emot och taxi får man inte tag på?

      • Flytta, gå eller cykla kommer överst på listan. På basen av pseudonymen är det frågan om att ta sig hem från krogen på glesbygden. Man kan väl knappast förutsätta att någon privatperson håller dejour genom natten ifall att någon vill hem från by krogen? Det är frivilligt att köra taxi, samma gäller att gå på krog. Finns det (tillräcklig) efterfrågan ordnar sig nog utbudet.


      • 16kilometer
        Peppu-Reino kirjoitti:

        Flytta, gå eller cykla kommer överst på listan. På basen av pseudonymen är det frågan om att ta sig hem från krogen på glesbygden. Man kan väl knappast förutsätta att någon privatperson håller dejour genom natten ifall att någon vill hem från by krogen? Det är frivilligt att köra taxi, samma gäller att gå på krog. Finns det (tillräcklig) efterfrågan ordnar sig nog utbudet.

        Kanske litet svårt att gå eller cykla om man blir akut sjuk,men inte så sjuk att ambulans anses nödvändig.


      • ettalternativ
        16kilometer kirjoitti:

        Kanske litet svårt att gå eller cykla om man blir akut sjuk,men inte så sjuk att ambulans anses nödvändig.

        Försöka med grannar eller bekanta som bil.


      • 16kilometer kirjoitti:

        Kanske litet svårt att gå eller cykla om man blir akut sjuk,men inte så sjuk att ambulans anses nödvändig.

        Hur är man akut sjuk men duger inte för ambulansen? Finsk sjukvård ter sig stadigt intressantare (och människofientligare).


    • totaltmysslyckat

      Berner är antagligen nöjd med vad hon fått till stånd.

      • vardetmeningen

        Åtminstone ökar ju användandet av egen bil,när man inte kan lita på att man får taxi.


      • oiu88ooottttsdesw
        vardetmeningen kirjoitti:

        Åtminstone ökar ju användandet av egen bil,när man inte kan lita på att man får taxi.

        Kanske också rattfylleriet,man tar kanske lättare risker efter några öl på krogen och använder egen bil,när det är svårt att få taxi.


      • Anonyymi

        Hon försvann snabbt.


    • chaufför

      Lähitaksi vie perille

      • bvjhgytr56

        Javisst ,om man bara får tag i en taxi.


    • luren

      SFP och i synnerhet Blomqvist borde väl i första hand ha tänkt på glesbygden innan han och SFP var med och godkände lagen. Saken blir ju ännu värre att de visste om problemen, men trots det godkände lagen. Kanske inte det bästa beslutet varken för SFP eller i synnerhet för Blomqvist så här nära kommande riksdagsval.

      • Blomqvist skriver i första hand om FPA taxin som inte har något att göra med den nya taxilagen, utan med FPA:s tabbar.
        Den nya taxilagen är en i årtionden efterlängtad normalisering av taxitjänsterna. Äntligen blev det tävling och de goda sidorna syns redan. Efter ett år vill ingen ha det gamla monopolet tillbaks.


      • Peppu-Reino kirjoitti:

        Blomqvist skriver i första hand om FPA taxin som inte har något att göra med den nya taxilagen, utan med FPA:s tabbar.
        Den nya taxilagen är en i årtionden efterlängtad normalisering av taxitjänsterna. Äntligen blev det tävling och de goda sidorna syns redan. Efter ett år vill ingen ha det gamla monopolet tillbaks.

        Det är näst intill omöjligt att få en taxi efter klockan tio en vardagskväll i Ekenäs. Det är lika också i Karis. I H:fors resan från Drumsö till Centrum kostar 85€. Tack så mycket Berner.


      • Finlandssvenskar kirjoitti:

        Det är näst intill omöjligt att få en taxi efter klockan tio en vardagskväll i Ekenäs. Det är lika också i Karis. I H:fors resan från Drumsö till Centrum kostar 85€. Tack så mycket Berner.

        Blir du aldrig trött på att skriva dynga?

        När ingen ides svara på ditt dravel nedanför som "Persunuori" måste du upprepa det som "Finlandssvenskar".
        Det att du inte vet hur mycket det kostar att åka med taxi från Drumsö till centrum visar bara att du inte åker taxi i H:fors. Orsaken har alla andra här på spalten lätt att begripa. Nyckelorden är "FPA taxi", "Kostamus" och "Kajana".


      • Peppu-Reino kirjoitti:

        Blir du aldrig trött på att skriva dynga?

        När ingen ides svara på ditt dravel nedanför som "Persunuori" måste du upprepa det som "Finlandssvenskar".
        Det att du inte vet hur mycket det kostar att åka med taxi från Drumsö till centrum visar bara att du inte åker taxi i H:fors. Orsaken har alla andra här på spalten lätt att begripa. Nyckelorden är "FPA taxi", "Kostamus" och "Kajana".

        https://svenska.yle.fi/artikel/2018/11/13/lagre-priser-samre-lon-mera-forvirring-taxichauffor-lenita-lindholm-jag-klarar

        Kanske det vore bra, att läsa nyheter om taxilagen. Vad dom chauförerna har, att säga.
        Vad det gäller för taxina i Ekenäs, kommer man aldrig få betjäning om kvällarna. Nyförtida chauförerna är gamla, och nya till områden kommer inte!


      • Finlandssvenskar kirjoitti:

        https://svenska.yle.fi/artikel/2018/11/13/lagre-priser-samre-lon-mera-forvirring-taxichauffor-lenita-lindholm-jag-klarar

        Kanske det vore bra, att läsa nyheter om taxilagen. Vad dom chauförerna har, att säga.
        Vad det gäller för taxina i Ekenäs, kommer man aldrig få betjäning om kvällarna. Nyförtida chauförerna är gamla, och nya till områden kommer inte!

        Tack, jag har läst artikeln och den stöder inte på något sätt dina påståenden. En taxiresa från Drumsö till H:fors centrum kostar fortfarande inte 85 € och artikeln går ut på att Lähitaksis beställningssystem inte fungerar.
        Som information åt Lenita Lindholm i intervjun; utöver Lähitaksis illa fungerande system, finns det fullt fungerande tävlande system och flera kommer det. Gemensamt för de fungerande systemen är det, att inte ett enda av dem handhavs av de gamla taxibolagen som febrilt försöker klänga sig fast i den förgångna monopolvärlden.


      • Peppu-Reino kirjoitti:

        Tack, jag har läst artikeln och den stöder inte på något sätt dina påståenden. En taxiresa från Drumsö till H:fors centrum kostar fortfarande inte 85 € och artikeln går ut på att Lähitaksis beställningssystem inte fungerar.
        Som information åt Lenita Lindholm i intervjun; utöver Lähitaksis illa fungerande system, finns det fullt fungerande tävlande system och flera kommer det. Gemensamt för de fungerande systemen är det, att inte ett enda av dem handhavs av de gamla taxibolagen som febrilt försöker klänga sig fast i den förgångna monopolvärlden.

        Den påståendet, att resan från Drumsö har kostat 85€ till en äldre dam har jag läst i media. Det kan också stämma för taxin får bestämma priset.
        Det som är mera kritisk för någon som röstar SFP är, att i Raseborg finns ingen taxi på kvällarna. Tack för SFP och Anne Berner. Situationen kommer inte bli lättare i framtiden.


      • Blomqvist är igen orolig för FPA taxin på glesbygden i dagens Hbl. Glesbygden är i detta fall begränsat till Nyland. Kanske det är bra att man också i Nyland får erfara hur det har varit i det resterande Finland sedan urminnes tider?

        Hur som helst, den springande punkten är inte den nya taxilagen, utan ett snålande FPA. Det finns både taxin och chaufförer men till de priserna som FPA offererar väljer de att sova sina nätter. Problemet är inte konstigare än så. Hoppas nu att Blomqvist läser detta så att han kan åtgärda rotproblemet och inte följderna.


    • Päivystysvelvollisuus takseilta poistui. On paikkakuntia, missä ei taksia saa iltaisin.
      Pikkukylien, kuten Hanko, Karjaa ja Tammisaari on suljettava pikku pubinsa, kun niistä ei pääse kotiin. Ennstään melkein kuolleet paikkakunnat kuolevat lopullisesti.
      No odotellaan kesää.

      • pah

        Joo, odotellaan, ja voisiks sä mennä odottelemaan johki muualle? Ota kaikki nikkis messiin.


      • pinsamt
        pah kirjoitti:

        Joo, odotellaan, ja voisiks sä mennä odottelemaan johki muualle? Ota kaikki nikkis messiin.

        Just det,alla 4-5 olika.


      • Anonyymi
        pinsamt kirjoitti:

        Just det,alla 4-5 olika.

        Kaveri lopetti heti. Hyvä.


    • RKP äänesti taksilain puolesta.

    • Tammisaareen ei saada enää ikinä takseja iltaisin.

      • tammisaaren_valtti

        Eipä se haittaa. Tammisaari on turismin kannalta vetonaula ja sinne tulee bussilasteittain ihmisiä ihailemaan kaunista pikkukaupunkia.


      • outoviesti

        Mitä ihmettä sitten teet Tammisaaressa iltaisin?



      • detärsäkert

    • frånbådasidorna

      Många artiklar på svenska yle om den här taxireformen,både kunder och chaufförer är intervjuade.

      • Lukiolaislikka

        RKP petti maaseudulla asuvat kannattajansa. Pieleen meni myös Lauttasaarelaisten mmmojen kauppamatkat. Piti halventua, niin heidät putsataan taxin toimesta ennen kauppaan pääsyä.
        RKP:n kansanedustajat ovat niin vanhoja, etteiivät ymmärrä elämän tosiasioita.


      • iäkäs.lukiolainen
        Lukiolaislikka kirjoitti:

        RKP petti maaseudulla asuvat kannattajansa. Pieleen meni myös Lauttasaarelaisten mmmojen kauppamatkat. Piti halventua, niin heidät putsataan taxin toimesta ennen kauppaan pääsyä.
        RKP:n kansanedustajat ovat niin vanhoja, etteiivät ymmärrä elämän tosiasioita.

        "RKP:n kansanedustajat ovat niin vanhoja, etteiivät ymmärrä elämän tosiasioita."

        Veikkaukseni on, että sinä olet heitä vanhempi.


      • deme.senilis
        iäkäs.lukiolainen kirjoitti:

        "RKP:n kansanedustajat ovat niin vanhoja, etteiivät ymmärrä elämän tosiasioita."

        Veikkaukseni on, että sinä olet heitä vanhempi.

        No, jos tämä "likka" ei ole vanhempi, niin ainakin kovempi jankuttamaan samaa, ehkä se on merkki seniiliydestä?


      • altzheimer
        deme.senilis kirjoitti:

        No, jos tämä "likka" ei ole vanhempi, niin ainakin kovempi jankuttamaan samaa, ehkä se on merkki seniiliydestä?

        Det hör till symptomen när man lider av minnessjukdomar.


      • Lukiolaislikka
        iäkäs.lukiolainen kirjoitti:

        "RKP:n kansanedustajat ovat niin vanhoja, etteiivät ymmärrä elämän tosiasioita."

        Veikkaukseni on, että sinä olet heitä vanhempi.

        Ainakin taas yksi tapaus, kun sairas ihminen ei pääse taxilla Tammisaareen on Svenska Yle:n nettisivuilla. kertokaa hänelle, että on vain muistisairas.


      • Lukiolaislikka kirjoitti:

        Ainakin taas yksi tapaus, kun sairas ihminen ei pääse taxilla Tammisaareen on Svenska Yle:n nettisivuilla. kertokaa hänelle, että on vain muistisairas.

        Vad är det för strunt? Taxin som vägrar att köra till Ekenäs? Hittills har nog taxin kört dit man vill.

        Under den gamla tiden kunde det hända att taxin vägrade köra från Vanda flygfält till H:fors centrum för bilen i fråga var en "Vantaan taksi" eller "Espoon taksi". Lyckligtvis är de tiderna förbi då kunden måste veta vilken bil som kör vart och till vilka ställen vilket taxibolag vägrar att ta emot beställningar.


      • Anonyymi
        iäkäs.lukiolainen kirjoitti:

        "RKP:n kansanedustajat ovat niin vanhoja, etteiivät ymmärrä elämän tosiasioita."

        Veikkaukseni on, että sinä olet heitä vanhempi.

        Kokenut ei aina ole vanha.


    • bästattdöbort

      Stackars äldre människor som bor på landsbygden,egen bil har de inte,busslinjerna har dragits in och taxi får man inte heller.

    • Hur har det gått då en del av dammet har lagt sig?
      ___________________________________________________________
      Ett halvt år efter taxireformen finns det många nya taxitjänster – men har det gagnat konsumenten? I väntan på myndigheternas utredningar frågar vi en storkonsument i Helsingfors.

      Rakt utanför sitt kontor på Eriksgatan i Kampen har Juhani Polkko en taxistolpe. Polkko använder taxi flera gånger i veckan när han besöker kunder, men hoppar aldrig in i en bil som väntar vid stolpen. I stället bläddrar han fram vyn med närmare tjugo taxi- och transportapplikationer i sin smarttelefon.

      – Jag föredrar att betala med kreditkortet i applikationen, då går det rakt till bokföringen. Om jag tar en bil vid stolpen kan jag inte göra det. Dessutom är det väldigt bekvämt att sitta inne på kontoret och gå ut när jag vet att bilen står utanför.

      För Polkko har taxireformen varit enbart positiv. När han ska visa hur han brukar göra muttrar han ändå en stund.

      – De här apparna förändras hela tiden.

      Därför har han full förståelse för dem som tycker att det har blivit svårt att ta taxi efter att branschen avreglerades i somras. Det finns flera nya tjänster som är förmånliga men inte heltäckande.

      Om det ösregnar och man vill ta en taxi hem från krogen kan man använda en tjänst, men om man kvällen före ett tidigt flyg vill beställa en taxi i förhand är det inte sagt att det går med samma app.

      Polkkos favorit just nu är estniska Taxify. Dels på grund av det förmånliga priset för korta resor, dels för att appen är användarvänlig.
      ________________________________________________________________

      Det har gått helt väntat. Allt har blivit bättre både för chaufförer och kunder. Detta p.g.a. ökad effektivitet och färre tom-körningar. T.o.m. favoriten bland apparna var enkel att förutspå efter det att man sett de finska som fortfarande utgår från taxin och inte dess kund.

    • Lukiolaislikkoja med flera pseudonymer har skrivit om hur mycket sämre taxi servicen har blivit i Raseborg. Påståendet är konstigt, för enligt idag publicerade siffror ökade mängden taxilicenser i området med 11 % eller 6 st.
      I hela landet har taxilicenserna ökat markant och bara på enspråkigt finskspråkiga orter har antalet licenser minskat.

      Är det verkliga problemet det att det har blivit svårare att få taxi hem från puben i Oripää, där bara 2 kuskar kör längre ?

      SFP måste vara nöjd med taxilagen, för den har ökat utbudet generellt och på de svenskspråkiga orterna.

      • intepåallaorter

        Över FPA - körningarna knarrar nog ännu både klienter och chaufförer.


      • intepåallaorter kirjoitti:

        Över FPA - körningarna knarrar nog ännu både klienter och chaufförer.

        Det har inget med den nya taxilagen att göra, utan med FPA. Taxilagen är bra (borde ha varit en självklarhet redan i 50 år). FPA strular, som tydligen det mesta FPA greppar i, på basen av vad tidningarna skriver.
        Utöver det har vi slarvigt gjorda system och haltande praktik som leder till att folk som väntar på taxi i by a på gatan a får sin taxi 200 km längre bort till by b men dock där till gatan a.


      • Anonyymi
        Peppu-Reino kirjoitti:

        Det har inget med den nya taxilagen att göra, utan med FPA. Taxilagen är bra (borde ha varit en självklarhet redan i 50 år). FPA strular, som tydligen det mesta FPA greppar i, på basen av vad tidningarna skriver.
        Utöver det har vi slarvigt gjorda system och haltande praktik som leder till att folk som väntar på taxi i by a på gatan a får sin taxi 200 km längre bort till by b men dock där till gatan a.

        Vi har fått samma problem som i Sverige, invandrartaxichaufförerna är inte att lita på, tyvärr.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vi har fått samma problem som i Sverige, invandrartaxichaufförerna är inte att lita på, tyvärr.

        Finnar och tydligen en del finländare med, har svårt med allt normalt så som fri konkurrens. Det verkar som om FPA "kunder" och krogfyllon är de som klagar. Vi som använder taxi mitt på dagen med egna pengar välkomnar förändringen. Invandrare som chaufförer är inget problem.


      • Anonyymi
        Peppu-Reino kirjoitti:

        Finnar och tydligen en del finländare med, har svårt med allt normalt så som fri konkurrens. Det verkar som om FPA "kunder" och krogfyllon är de som klagar. Vi som använder taxi mitt på dagen med egna pengar välkomnar förändringen. Invandrare som chaufförer är inget problem.

        I går I-L 'Poliisi uhkaa taksikuskia aseella-dramaattinen kiinniotto videolla: syynä yliajoyritys'.
        Inget problem....?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        I går I-L 'Poliisi uhkaa taksikuskia aseella-dramaattinen kiinniotto videolla: syynä yliajoyritys'.
        Inget problem....?

        Asema-aukiolla on villi länsi menossa.


    • Anonyymi

      I Helsingfors chaufförena har slgssmål om vem ska få kunden...

      • Det är p.g.a. det neandertala systemet att ta en taxi från taxistolpen. Välj själv din bil från en app och den kommer dit du är, inte tvärtom.
        Det urgamla taxisystemet ser ut att vara lika inrotat i finnen som förbudslagstidens Alko.


      • Anonyymi
        Peppu-Reino kirjoitti:

        Det är p.g.a. det neandertala systemet att ta en taxi från taxistolpen. Välj själv din bil från en app och den kommer dit du är, inte tvärtom.
        Det urgamla taxisystemet ser ut att vara lika inrotat i finnen som förbudslagstidens Alko.

        Fungerar inte sånt.


    • Anonyymi

      Regeringen är pågång att förbättra situationen nästa år.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3090
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2101
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2044
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1875
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      71
      1583
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1336
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1242
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1231
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      34
      1201
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe