Keitä ovat Messiaaniset adventistit?

Niin. On hyvä vähän valottaa Messiaanisia adventisteja, sillä ei ole ainoa Jeshua Messiaaseen uskova adventisti.

Tässäpä opinkohdat tällä hetkellä. Nämä elävät sitä mukaa, kun Messiaaniset juutalaisset tuovat uutta valoa ja totuutta Kirjoituksista.

Käsitellään ensin nimi (ei virallinen, vaan minun käyttämä).

Messiaaninen = Jeshua Messiaaseen uskova.
Adventisti = Jeshua Messiaan paluuta odottava.

Lisäksi Messiaaniset adventistit (järjestys ei ole tärkeysjärjestys):

1) On yksi, moniulotteinen Jumala. Jeesus on JHWH. Jumala on näyttänyt itsensä Jeshuassa ja on kanssamme Pyhässä Hengessä.

2) Pyhittävät sapattia, joka on perjantaina auringon laskusta lauantaihin auringon laskuun tai perjantai-illasta lauantai-iltaan (Pohjois-Suomessa). Tämän voi itse valita. Sapattina monet sytyttävät sapattikynttilät ja monet viettävät tätä viikoittaista juhlaa perheen ja tuttujen parissa.

3) Viettävät Herran juhlia (seitsemää), kevään ja syksyn juhlia. Viettotapa on vapaa, mutta on tärkeä opettaa lapsille, että mitä nämä päivät merkitsevät uskoville ja miten ne kuvaavat Jeshua Messiasta.

4) Uskovat, että Millenium eli tuhatvuotiskausi vietetään taivaassa.

5) Uskovat, että ihmiset nukkuvat kuoleman jälkeen ja odottavat Messiaan paluuta. Sielu ei livahda taivaaseen ja tule takaisin Jeshuan paluun yhteydessä kuulemaan tuomiota.

6) Uskovat, että Herran päivänä, joka on tuomion päivä, tuli hävittää tuomitut täydellisesti. Jumala ei ole sadisti, joka kiduttaisi loputtomasti ketään, vaan Jumala on samanlainen kuin VT:n Jumala. Kun tuomio tulee, niin se on nopea ja lopullinen.

Malakia 3:19
19 -- Katso, se päivä tulee
liekehtivänä kuin tulinen uuni.
Kaikki röyhkeät ja pahantekijät
ovat silloin oljenkorsia.
Se päivä tulee
ja sytyttää ne liekkiin
-- sanoo Herra Sebaot --
eikä niistä jää jäljelle juurta eikä vartta.

7) Usko vanhurskauttaa ja kaste tai suun tunnustus pelastaa.

8) Israelin kansan keskuudessa on aina ollut jäännös.

9) Ehtoollisella on leipä, viini ja jalkojen pesu.

10) Kymmenyksiä tai lahjoituksia maksetaan omantunnon mukaan. Minä pidän kymmenysten maksamista tärkeänä.

Lisäksi uskontokunnilla ei ole merkitystä. Voi kuulua mihin tahansa tai olla kuulumatta mihinkään uskonnolliseen yhdyskuntaan.

Tämän lisäksi uskomme, todennäköisesti pitkäperjantai on myytti.

11

105

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuohon listaan voi lisätä vielä sen, että lapset ovat synnittömiä, koska eivät tiedä synnistä. Sellainen, joka ei synnistä tiedä, sitä ei voi myöskään syyttää synnistä.

    • sdaguy1

      Ensin sotkin edustamasi kirkkokunnan SDA:han, koska onhan juutalaisesta uskosta/rodusta SDA:han kääntyneitä henkilöitä, ja he sanovat kirkkokunnakseen SDA, ei siis juutalainen tai messiaaninen SDA.

    • Advis

      Mitenkäs selität kohdan nro 8? Kansakuntahan ei takaa pelastusta.

      • Kansakunta ei pelasta tietenkään. Halusin ottaa tuon jäännös-sanan sen vuoksi, koska lukuisat kirkkokunnat opettavat juuri heidän olevan tuo jäännös. Kuitenkin jäännöksellä, tietyissä Raamatunkohdissa tarkoitetaan juuri Israelissa olevaa jäännöstä, jotka uskovat Jeesukseen (siis juutalaisia). Mutta jäännösseurakuntaan kuuluu siis kaikki Jeesukseen uskovat riippumatta siitä mihin kuuluu tai kuuluuko mihinkään.


    • Seniori_adventisti

      Kuinka monen muun messaanisen adventistin kanssa olet jutellut opinkohdistasi? Mistä tiedät mitä he uskovat? Onko teillä jokin yhteinen julistus vai kuvitteletko vain, että muut adventistit ajattelevat kanssasi samoin?

      • Yksi_usko

        En ole jutellut kenenkään kanssa erityisesti mistään opinkohdista, mutta kun ne opinkohdat ovat tällä keskustelupalstalla niin rakkaita. Tiedän kuitenkin minä useat Messiaaniset adventistit uskovat. Olen jutellut paljonkin Hopeaniemen seurakuntalaisten kanssa.


    • sdaguy1

      Mikä teillä on millenniumin tarkoitus? Miksi pitää ikuisuuden alkamista odottaa 1000 vuotta?

      "Lisäksi uskontokunnilla ei ole merkitystä. Voi kuulua mihin tahansa tai olla kuulumatta mihinkään uskonnolliseen yhdyskuntaan." Tää teidän kanta on kyllä turhan liberaali, koska kahjoseurakuntia, suuria ja pieniä, on tuhansittain.

      • Kyllä tuo millenium on hyvinkin "adventistinen" ajatus.

        Ilm. 20:1-6
        Tuhatvuotinen valtakunta
        1 Minä näin, kuinka taivaasta tuli alas enkeli, jolla oli kädessään syvyyden avain ja isot kahleet. 2 Hän otti kiinni lohikäärmeen, tuon muinaisaikojen käärmeen, jonka nimet ovat Paholainen ja Saatana, ja pani sen kahleisiin tuhanneksi vuodeksi, 3 syöksi sen syvyyteen ja lukitsi ja sinetöi sen jäljestä syvyyden oven. Enää ei käärme saa johtaa kansoja harhaan, ennen kuin tuhat vuotta on tullut täyteen. Sitten se on päästettävä irti vähäksi aikaa.
        4 Minä näin valtaistuimia, ja niille, jotka asettuivat istuimille, annettiin tuomiovalta. Minä näin niiden sielut, jotka oli mestattu Jeesuksen todistuksen ja Jumalan sanan tähden, niiden, jotka eivät olleet kumartaneet petoa eivätkä sen kuvaa eivätkä olleet ottaneet sen merkkiä otsaansa eivätkä käteensä. He heräsivät eloon ja hallitsivat yhdessä Kristuksen kanssa tuhat vuotta. 5 Muut kuolleet eivät heränneet eloon, ennen kuin tuhat vuotta oli täyttynyt.
        Tämä on ensimmäinen ylösnousemus. 6 Autuaita ja pyhiä ovat ne, jotka pääsevät osallisiksi ensimmäisestä ylösnousemuksesta! Heihin ei toisella kuolemalla ole valtaa, vaan he ovat Jumalan ja Kristuksen pappeja ja hallitsevat Kristuksen kanssa tuhat vuotta.

        Mitä tulee eri seurakuntiin, niin jokaisessa seurakunnassa on uskovia, jotka haluavat hyljätä pakanalliset seurakuntaperinteensä ja seurata Jeesusta. Sillä ei kaiketi ole väliä, että mihin seurakuntaan kuuluu. Se, että sydämessä on uskollinen Jeesukselle.


      • Adventisti
        Yksi_usko kirjoitti:

        Kyllä tuo millenium on hyvinkin "adventistinen" ajatus.

        Ilm. 20:1-6
        Tuhatvuotinen valtakunta
        1 Minä näin, kuinka taivaasta tuli alas enkeli, jolla oli kädessään syvyyden avain ja isot kahleet. 2 Hän otti kiinni lohikäärmeen, tuon muinaisaikojen käärmeen, jonka nimet ovat Paholainen ja Saatana, ja pani sen kahleisiin tuhanneksi vuodeksi, 3 syöksi sen syvyyteen ja lukitsi ja sinetöi sen jäljestä syvyyden oven. Enää ei käärme saa johtaa kansoja harhaan, ennen kuin tuhat vuotta on tullut täyteen. Sitten se on päästettävä irti vähäksi aikaa.
        4 Minä näin valtaistuimia, ja niille, jotka asettuivat istuimille, annettiin tuomiovalta. Minä näin niiden sielut, jotka oli mestattu Jeesuksen todistuksen ja Jumalan sanan tähden, niiden, jotka eivät olleet kumartaneet petoa eivätkä sen kuvaa eivätkä olleet ottaneet sen merkkiä otsaansa eivätkä käteensä. He heräsivät eloon ja hallitsivat yhdessä Kristuksen kanssa tuhat vuotta. 5 Muut kuolleet eivät heränneet eloon, ennen kuin tuhat vuotta oli täyttynyt.
        Tämä on ensimmäinen ylösnousemus. 6 Autuaita ja pyhiä ovat ne, jotka pääsevät osallisiksi ensimmäisestä ylösnousemuksesta! Heihin ei toisella kuolemalla ole valtaa, vaan he ovat Jumalan ja Kristuksen pappeja ja hallitsevat Kristuksen kanssa tuhat vuotta.

        Mitä tulee eri seurakuntiin, niin jokaisessa seurakunnassa on uskovia, jotka haluavat hyljätä pakanalliset seurakuntaperinteensä ja seurata Jeesusta. Sillä ei kaiketi ole väliä, että mihin seurakuntaan kuuluu. Se, että sydämessä on uskollinen Jeesukselle.

        Tämä Yksi_uskon kirjoittaman viimeisen kappaleen ajatus on kuin virkistävä tuulahdus tunkkaisen vanhoillisadventismin sisäänpäin lämpiävään peräkomeroon. Tarkoitan tällä vanhojen periadventististen opetusten komeroa, jolla ei kuitenkaan ole mitään tekemistä alkuperäisten 1800-luvun adventistien ajatuksien kanssa.

        Monet fundamentalistiadventistit ovat omaksuneet näkökannan, joka ei perustu Raamattuun, että pitää olla adventisti pelastuakseen ja että kyllä ne loputkin maailman uskovaiset vielä joskus kääntyvät adventisteiksi ja vasta sitten pelastuvat. Heidän ajatuksensa tulevat jostakin... en tiedä edes mistä, mutta he tukevat lausumiaan Ellen Whiten tekstein unohtaen kuitenkin sen, että White oli sitä mieltä, että kaikista kristityistä kirkkokunnista pelastuu ihmisiä mukaan lukien hänen ystävänsä, joka jätti adventtiseurakunnan.

        Nämä ihmiset eivät ymmärrä sitä, että vaikka Adventtikirkko voi olla tie pelastukseen niin se ei automaattisesti ole kaikille sitä, ja että pelastus löytyy kaikille vapaasti Raamatusta eikä siihen tarvita Whiteä eikä Adventtikirkkoa lainkaan.

        Varsin vapauttavaa! Onneksi adventismi ei todellisuudessa ole niin mustavalkoinen vaan sallii erilaisuutta, kuten Yksi_uskot, Arasolat, Pyhpyhit ja Flinkitkin. Ja mahdollisesti vielä jopa Exapit ja Adviksetkin, jos he joukossa haluavat mukana vain olla. Ainakin tällä palstalla jos ei muuten. Onneksi se ei ole yksittäinen ihminen, joka päättää mikä pelastaa ja kuka pelastuu vaan Jumala.


    • HerraTulee
      • Herra-tulee-käsi-ojossa

        Juu, herra tulee Thaimaassa mittatilauksena tehdyssä silkkipuvussa ja kravatissa lauantaiaamuna.
        Herra tulee käsi ojossa vaatimaan kymmenyksiä ja muita kolehteja.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      92
      3970
    2. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      12
      2132
    3. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      79
      1658
    4. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      153
      1524
    5. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      316
      1489
    6. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      8
      1391
    7. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      125
      1274
    8. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      20
      1273
    9. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      29
      1249
    10. Mää oikeasti vielä kuolen

      Tämän tilanteen takia. Minä tosissani yritin ja tiedän että tämä tilanne sattuu sinuunkin. Molemmat taidetaan olla niin
      Ikävä
      45
      1097
    Aihe