Miltä tuntuu kasvaa ulos uskontunnustuksesta?

Ilta≈Sanomissa oli juttu 20-vuotiaasta Aino-nimisestä naisesta, joka on ilmeisesti syntynyt vanhoillislestadiolaiseen perheeseen ja nyt täysi-ikäisenä on huomannut, että ei uskokaan tuon tunnustuksen opinkappaleita. Niinpä hän on “kieltänyt uskonsa”, kuten lestadiolaisilla on tapana sanoa.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005740345.html

Artikkeli kuvaa hyvin niitä tuntoja ja käytännön ongelmia, joita tuollaiseen tilanteeseen liittyy. Siinä on hyvin paljon samaa kuin adventistiperheen lapsella, joka tajuaa aikuiseksi kasvaessaan, ettei koskaan tule uskomaan hänelle tarjottuja oppeja ja uskonkappaleita.

Aino on kuvattu tämän kesän suviseurojen parkkialueella. Hän tapaa edelleen lestadiolaisia ystäviään, sillä hänen sosiaalinen verkostonsa ja tapakulttuurinen kotinsa ovat lestadiolaisessa yhteisössä. Aino on kokenut vaikeaksi oppia olemaan yhteisön ulkopuolisten seurassa, kun keskustelun aiheet ja tavat ovat hänelle vieraita. Se tuntuu siltä kuin eläisi yhtä aikaa kahdessa eri maailmassa.

Uskon kieltämisestä on lähtenyt vieriessään kasvavan lumipallon kaltainen ilmiö, joka jatkuu edelleen. Samalla Aino rakentaa nyt tietoisesti itse omaa maailmankuvaansa. Siinä riittää luultavasti puuhaa lopuksi ikää.

Ainakin minun kokemukseni on ollut sellainen, että ulos kasvamisen prosessi jatkuu vuosikymmeniä. Vieläkin joskus kaipaan vaikkapa sellaista hauskaa keskustelutapaa, jossa käytetään pelkästään lainauksia Raamatusta. Voi kyllä olla, että monetkaan nykyiset adventistinuoret eivät enää kykenisi siihen. Aikoinaan me tunsimme Raamatun aika tarkkaan.

Vertaistukiryhmä voisi olla hyvinkin paikallaan. Tämä keskustelupalsta on toiminut jonkin verran siinäkin tarkoituksessa, mutta parempi olisi, että voisi keskittyä nimenomaan entisten adventistien tilanteeseen. Tiedättekö, onko Internetissä sellaista tarjolla?

Joku luultavasti haluaisi tässä kohdassa sanoa, että muut kuin adventistien opetuksen mukaan uskovat saisivat häipyä täältä. Heille muistutan, että otsikkona on “Keskustele adventismista”. Se ei ole “Tunnusta adventistista uskoa”.

18

405

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kirjakääröt

      Mark.16:16 Biblia (1776) Joka uskoo ja kastetaan, se tulee autuaaksi; mutta joka ei usko, se kadotetaan.

    • opetuslapseuden.hinta

      Niin, asia on esiintuotu raamatussakin, se että ei tunnusteta väriään..

      Ja aivan Mestarin aikana, kun opetuslapsista moni loukkaantui häneen. Eivät enää tunnustaneet sitä uskoa, jolla oli iankaikkisen elämän sanat.
      Rakkaudessa on vapaehtoisuus. Sitä itse Jeesus lähimmilleen opetti. "Tahdotteko tekin lähteä pois?!"
      Siis kyse oli tahtoelämästä.
      He, jotka jäivät, totesivat, että "Sinulla (Jeesus), sinulla on iankaikkisen elämän sanat"!

      No, mitä voidaan ajatella ajassa seurakunnista? Vaillinaista tiedossa ja opissa.
      Siinä me olemme.
      Siis kukin "venekunta".
      Venekunnassa voi olla, jos rakkaus siihen on olemassa. Jopa silloin, kun venekunta on erimieltä, mutta voi vapaasti ilmituoda pohdintojaan. Jos niissä on Sanan oppia ja neuvoa, voihan se venekunta - jossainvaiheessa nähdä asioita uudessa valossa.
      Sehän on sitä veljellistä rakkautta. Ei erimielisyys ole siinämielessä synti - jos Mestarin ääntä kuunnellen ja rukouksen hengessä asioita tutkii.

      Mutta, jos venekunnassa on täysin eri mieltä, ettei edes halua olla siinä mukana, niin silloin on tehtävä ne ratkaisut, eli jäädä "laiturille"..
      Se on sitten pohdittavaa, että huuteleeko perään, kun ei enää ole kyydissä.

      Toinenvaihtoehto on sitten se, josta Kirjoituksetkin tuovat asian esiin.
      Eli ajetaan ulos synagookasta. Sellainen kävi itselle, isossa seurakunnassa.
      Se tapahtui hienovaraisesti vihjaten. Eli annettiin puhekielto, ovien sisäpuolella.
      Tosin todeten, että Sanaa tulkiten, kyllä viestissäni oltiin raamatunmukaisia, mutta se ei sopinut seurakunnan rajaamaan oppinäkemykseen.

      No, olen minä siellä puolisoni rinnalla pyynnöstä käynyt kahvilla, kahvilla tilassa, jossa meidät aikonaan siunattiin avioliittoon. Ystävällisiä olivat, ei siinä mitään. Mutta, kun ja koska ei haluta sitä, että huuleni todistaisi Jeesuksesta, niin kunnioitan heidän tahtoaan.
      Eli kokouksiin en ole mennyt, en kotipiireihin, enkä muihinkaan vastaaviin, sillä tavallaan he mittasivat veneelleen sen oman väylän, mitä pitkin he menevät.
      Ei rakkauteni heihin ole kylmennyt. Edelleen keskustellaan "arjen asioista" kaupassa, tai toreilla, missä tavataan. Puhekielto vain rajaa heidänpuoleltaan olemiseni.
      Kunnioitan heidän valintaansa.
      Uskoa Herraan ulkoistus ei poista, koska kulmakivi on Vapahtaja ja Jumalanhuone, on Hengelliset kivet, jotka rakentavat sen temppelin tähän aikaan, mitä Golgatalla asetettiin.
      Toivoa sopii, että Elämänkirja kattaa nimen, jonka Herra tuntee.

      • Nimimerkille opetuslapseuden.hinta:

        Mikä on suhteesi Adventtikirkkoon?

        Arvaan, että et ainakaan ole syntynyt adventistiperheeseen. Oletko koskaan ollut edes jäsen?

        Ainakaan sinulle puhekiellon antanut seurakunta ei ollut adventtiseurakunta, jos siellä kahvia tarjotaan.

        Rakkaus on yksi asia, tapakulttuurin tutuksi tunteminen toinen ja uskonkappaleiden uskominen vielä kolmas. Näillä ei ole välttämättä mitään yhteyttä keskenään.

        Minä erosin adventtiseurakunnasta nimenomaan siksi, että en taitavimmalla itseni huijaamisellakaan kykene uskomaan miltään osin sitä pötyä, mitä 28 opinkohtaa esittävät. Samalla tietysti putoavat pois laskuista kaikki fundamentalistiset tunnustukset.


      • pyhpyh234872934
        v.aari kirjoitti:

        Nimimerkille opetuslapseuden.hinta:

        Mikä on suhteesi Adventtikirkkoon?

        Arvaan, että et ainakaan ole syntynyt adventistiperheeseen. Oletko koskaan ollut edes jäsen?

        Ainakaan sinulle puhekiellon antanut seurakunta ei ollut adventtiseurakunta, jos siellä kahvia tarjotaan.

        Rakkaus on yksi asia, tapakulttuurin tutuksi tunteminen toinen ja uskonkappaleiden uskominen vielä kolmas. Näillä ei ole välttämättä mitään yhteyttä keskenään.

        Minä erosin adventtiseurakunnasta nimenomaan siksi, että en taitavimmalla itseni huijaamisellakaan kykene uskomaan miltään osin sitä pötyä, mitä 28 opinkohtaa esittävät. Samalla tietysti putoavat pois laskuista kaikki fundamentalistiset tunnustukset.

        Sinä oletkin uskosta osaton pakana, jonka loppu on helvetin tulessa.


      • pyhpyh234872934 kirjoitti:

        Sinä oletkin uskosta osaton pakana, jonka loppu on helvetin tulessa.

        Kiitos arviosta.

        Vastapalvelukseksi kerron sinulle, että sinun herrasi on saatana. Se on helppo nähdä näistä viesteistäsi.

        Satan = שטן = syyttäjä.


      • pyhpyh234872934
        v.aari kirjoitti:

        Kiitos arviosta.

        Vastapalvelukseksi kerron sinulle, että sinun herrasi on saatana. Se on helppo nähdä näistä viesteistäsi.

        Satan = שטן = syyttäjä.

        Valheesi ei minua hetkauta. Olet itse sanonut, että olet luopunut uskosta. Se tekee sinusta pakanan. Sellaisen loppu on helvetissä.


      • pyhpyh234872934 kirjoitti:

        Valheesi ei minua hetkauta. Olet itse sanonut, että olet luopunut uskosta. Se tekee sinusta pakanan. Sellaisen loppu on helvetissä.

        Lämpimät kesäterveiset sinullekin. Olet elävä esimerkki siitä kuinka usko luo ihmisen sydämeen kroonisen taivaallisen ilon.


      • pyhpyh234872934 kirjoitti:

        Valheesi ei minua hetkauta. Olet itse sanonut, että olet luopunut uskosta. Se tekee sinusta pakanan. Sellaisen loppu on helvetissä.

        Minua eivät saatanan kätyrin surkeat selittelyt hetkauta.

        Taidetaan olla erittäin hetkumattomia molemmat. Mutta vain sinä olet saatanan hommissa.


      • Ex-adventisti

        Oli se kyllä suunnattoman suuri helpotus päästä eroon siitä vanhempien ja heidän lahkonsa (adventtikirkon) aivopesusta.
        Usko jumaliin karisi kyllä hyvin pian, kun näki sen, mitä se usko jumalaan on saanut uskovaisissa aikaan. Ne kaikkein pyhimmät olivatkin niitä kaikkein pahimpia.
        Ne, jotka mukamas johtivat sitä laumaa ja saarnasivat puhujakorokkeelta olivatkin niitä kaikkein pahimpia huijareita ja kieroilijoita, joille vain raha ja ihmisten pettäminen on se päällimmäisin asia maailmassa. Se kaikki on tietysti vain verhottuna uskonnollisuuden siloiseen kaapuun.
        Kaksinaamaisuus ja ulkokultaisuus on tunnusomaista niille, jotka hallitsevat koko sitä järjestelmää, jota esim. adventismiksi kutsutaan. Sitä on vain erittäin vaikea havaita, ellei pääse raaputtamaan sitä ulkokuorta. Silloin se karmea totuus paljastuu ja siitä lauman paimenesta tulee se raateleva peto, joka ei laumaa säästä, kun tilanne niin vaatii ja lahkon taloudellinen hyöty ja etu on kyseessä.


      • kysynpävaa
        Ex-adventisti kirjoitti:

        Oli se kyllä suunnattoman suuri helpotus päästä eroon siitä vanhempien ja heidän lahkonsa (adventtikirkon) aivopesusta.
        Usko jumaliin karisi kyllä hyvin pian, kun näki sen, mitä se usko jumalaan on saanut uskovaisissa aikaan. Ne kaikkein pyhimmät olivatkin niitä kaikkein pahimpia.
        Ne, jotka mukamas johtivat sitä laumaa ja saarnasivat puhujakorokkeelta olivatkin niitä kaikkein pahimpia huijareita ja kieroilijoita, joille vain raha ja ihmisten pettäminen on se päällimmäisin asia maailmassa. Se kaikki on tietysti vain verhottuna uskonnollisuuden siloiseen kaapuun.
        Kaksinaamaisuus ja ulkokultaisuus on tunnusomaista niille, jotka hallitsevat koko sitä järjestelmää, jota esim. adventismiksi kutsutaan. Sitä on vain erittäin vaikea havaita, ellei pääse raaputtamaan sitä ulkokuorta. Silloin se karmea totuus paljastuu ja siitä lauman paimenesta tulee se raateleva peto, joka ei laumaa säästä, kun tilanne niin vaatii ja lahkon taloudellinen hyöty ja etu on kyseessä.

        Sinun kokemuksia löytyy kaikista uskon suunnista ja myös ateisteista valitettavasti.


      • Paatuneet-adventistit
        kysynpävaa kirjoitti:

        Sinun kokemuksia löytyy kaikista uskon suunnista ja myös ateisteista valitettavasti.

        Onko se mielestäsi puolustus, että kun muutkin tekevät niin?


      • pyhpyh239472934
        v.aari kirjoitti:

        Minua eivät saatanan kätyrin surkeat selittelyt hetkauta.

        Taidetaan olla erittäin hetkumattomia molemmat. Mutta vain sinä olet saatanan hommissa.

        Sinä se paholaisen puolella olet, ja olet sen itse sanonut.


      • pyhpyh2983479234
        Ex-adventisti kirjoitti:

        Oli se kyllä suunnattoman suuri helpotus päästä eroon siitä vanhempien ja heidän lahkonsa (adventtikirkon) aivopesusta.
        Usko jumaliin karisi kyllä hyvin pian, kun näki sen, mitä se usko jumalaan on saanut uskovaisissa aikaan. Ne kaikkein pyhimmät olivatkin niitä kaikkein pahimpia.
        Ne, jotka mukamas johtivat sitä laumaa ja saarnasivat puhujakorokkeelta olivatkin niitä kaikkein pahimpia huijareita ja kieroilijoita, joille vain raha ja ihmisten pettäminen on se päällimmäisin asia maailmassa. Se kaikki on tietysti vain verhottuna uskonnollisuuden siloiseen kaapuun.
        Kaksinaamaisuus ja ulkokultaisuus on tunnusomaista niille, jotka hallitsevat koko sitä järjestelmää, jota esim. adventismiksi kutsutaan. Sitä on vain erittäin vaikea havaita, ellei pääse raaputtamaan sitä ulkokuorta. Silloin se karmea totuus paljastuu ja siitä lauman paimenesta tulee se raateleva peto, joka ei laumaa säästä, kun tilanne niin vaatii ja lahkon taloudellinen hyöty ja etu on kyseessä.

        Valheesi ei merkitse meille mitään.


      • pyhpyh239472934 kirjoitti:

        Sinä se paholaisen puolella olet, ja olet sen itse sanonut.

        Vai olenko minä sanonut olevani paholaisen puolella?

        Tosi rumasti valehdeltu.

        Nyt kaiva esiin se paikka, jossa olen tuollaista sanonut, tai sitten pyydät kiltisti anteeksi.


    • <<Siinä on hyvin paljon samaa kuin adventistiperheen lapsella, joka tajuaa aikuiseksi kasvaessaan, ettei koskaan tule uskomaan hänelle tarjottuja oppeja ja uskonkappaleita.>>

      Enpä usko, että on samanlaista. Lestadiolaisilla on tuomitseminen ja uskominen helvettiin, mitä adventisteilla ei ole. Lisäksi heillä on paljon, paljon muuta, riippuen siitä miten ahdas koti on ollut.

      <<Ainakin minun kokemukseni on ollut sellainen, että ulos kasvamisen prosessi jatkuu vuosikymmeniä. Vieläkin joskus kaipaan vaikkapa sellaista hauskaa keskustelutapaa, jossa käytetään pelkästään lainauksia Raamatusta.>>

      Jatkuisiko tuo prosessi vieläkin, koska kirjoittelet täällä?

      <<Joku luultavasti haluaisi tässä kohdassa sanoa, että muut kuin adventistien opetuksen mukaan uskovat saisivat häipyä täältä. Heille muistutan, että otsikkona on “Keskustele adventismista”. Se ei ole “Tunnusta adventistista uskoa”.>>

      En usko, että tuollaista asennetta on kovinkaan adventisteilla. Joillakin muilla sen huomaa enemmänkin. Esim. kävin kirjoittelemassa lestadiolaispalstalla messiaaninen kun olen, niin siellä vain yksi vastasi minulle, joka itsekin oli jollakin tavalla sanojensa mukaan "juutalainen". Siis adventistille ei olisi vastannut kukaan mitään. Näin siellä, mutta tällä palstalla aivan eri henki. Adventistit ovat lähetysintoisia ihmisiä ja sen huomaa, vaikka täälläkin on vain kourallinen adventisteja kirjoittelemassa.

      • lisäys edelliseen. Olen kirjoitellut luteripalstalla, juutalaisella palstalla, muslimipalstalla, katolisella palstalla, yleisellä kristillisellä jne... mutta ainoastaan lestadiolaispalstalla ei ollut minulle kommentoijia (se ainoakin lopetti) vaan olin kuin "ilmaa", vaikka siellä oli keskustelijoita. Täällä, vaikka ei ole keskustelijoita juurikaan, niin joku sentään vastaa joskus.


      • «Enpä usko, että on samanlaista. Lestadiolaisilla on tuomitseminen ja uskominen helvettiin, mitä adventisteilla ei ole. Lisäksi heillä on paljon, paljon muuta, riippuen siitä miten ahdas koti on ollut.»

        Meillä on se pieni ero, että sinä joko uskot tai et usko, mutta minä tiedän. Lehtiartikkelin kuvaamat asiat ovat hyvin tuttuja adventisteista irti kasvaneille.

        «Jatkuisiko tuo prosessi vieläkin, koska kirjoittelet täällä?»

        Ainakin siitä voi päätellä, että olen luultavasti hengissä. Sellainen prosessi ainakin jatkuu.

        Olen moneen kertaan täällä kertonut syyn kirjoitteluuni ja sinullakin on varmasti ollut tilaisuus lukea se. Jos irti kasvamisen prosessiin lasketaan mukaan pyrkimys ymmärtää oman historian syitä ja seurauksia, silloin se tosiaan jatkuu – osapuilleen niin kauan kuin hengityskin.

        Mikä prosessi sinulla on syynä siihen, että kirjoittelet täällä? Erityisesti ihmetyttää pakonomainen “minun oli pakko” tarpeesi linkata videoita, joista kukaan lukijoista ei ole kiinnostunut niin paljon, että viitsisi niitä katsoa. Vai onko täällä muka joku, joka oikeasti katsoo nuo Usko-pojan suosittelemat videot?

        «En usko, että tuollaista asennetta on kovinkaan adventisteilla.»

        Aina silloin tällöin täällä joku ihmettelee, miksi täällä kirjoittelee minä tai joku muu, joka ei tunnusta adventistista uskoa. Ja syyksi tarjoillaan katkeruutta, kapinaa, irti päästämisen vaikeutta, vihaa, tai jopa halua tahalliseen kiusantekoon.

        Kuvioon kuuluu sellainen näkemys, että täällä saisivat keskustella vain adventistit ja muut samoin uskovat.

        Alex-kasi (rauha hänen muistolleen) kunnostautui tässä toistuvasti. Juuri kun hänelle ehti selittää huolellisesti, mikä keskusteluun osallistumiseen motivoi, hän palasi uumoilemaan katkeruuksia.


      • v.aari kirjoitti:

        «Enpä usko, että on samanlaista. Lestadiolaisilla on tuomitseminen ja uskominen helvettiin, mitä adventisteilla ei ole. Lisäksi heillä on paljon, paljon muuta, riippuen siitä miten ahdas koti on ollut.»

        Meillä on se pieni ero, että sinä joko uskot tai et usko, mutta minä tiedän. Lehtiartikkelin kuvaamat asiat ovat hyvin tuttuja adventisteista irti kasvaneille.

        «Jatkuisiko tuo prosessi vieläkin, koska kirjoittelet täällä?»

        Ainakin siitä voi päätellä, että olen luultavasti hengissä. Sellainen prosessi ainakin jatkuu.

        Olen moneen kertaan täällä kertonut syyn kirjoitteluuni ja sinullakin on varmasti ollut tilaisuus lukea se. Jos irti kasvamisen prosessiin lasketaan mukaan pyrkimys ymmärtää oman historian syitä ja seurauksia, silloin se tosiaan jatkuu – osapuilleen niin kauan kuin hengityskin.

        Mikä prosessi sinulla on syynä siihen, että kirjoittelet täällä? Erityisesti ihmetyttää pakonomainen “minun oli pakko” tarpeesi linkata videoita, joista kukaan lukijoista ei ole kiinnostunut niin paljon, että viitsisi niitä katsoa. Vai onko täällä muka joku, joka oikeasti katsoo nuo Usko-pojan suosittelemat videot?

        «En usko, että tuollaista asennetta on kovinkaan adventisteilla.»

        Aina silloin tällöin täällä joku ihmettelee, miksi täällä kirjoittelee minä tai joku muu, joka ei tunnusta adventistista uskoa. Ja syyksi tarjoillaan katkeruutta, kapinaa, irti päästämisen vaikeutta, vihaa, tai jopa halua tahalliseen kiusantekoon.

        Kuvioon kuuluu sellainen näkemys, että täällä saisivat keskustella vain adventistit ja muut samoin uskovat.

        Alex-kasi (rauha hänen muistolleen) kunnostautui tässä toistuvasti. Juuri kun hänelle ehti selittää huolellisesti, mikä keskusteluun osallistumiseen motivoi, hän palasi uumoilemaan katkeruuksia.

        <<Mikä prosessi sinulla on syynä siihen, että kirjoittelet täällä? Erityisesti ihmetyttää pakonomainen “minun oli pakko” tarpeesi linkata videoita, joista kukaan lukijoista ei ole kiinnostunut niin paljon, että viitsisi niitä katsoa. Vai onko täällä muka joku, joka oikeasti katsoo nuo Usko-pojan suosittelemat videot?>>

        Anteeksi. Minun ei ole "pakko" linkata videoita, mutta linkkaan samalla kun itsekin katselen niitä. Uskon, että tätä palstaa voi lukea joku (huom ehkä yksi muukin) samanlainen kuin minä, jota videot kiinnostavat. Itseäni ne siunaavat ja on todennäköistä, että ne siunaavat silloin jotain toistakin. Kaikki täällä vierailevat tai tänne joskus eksyvät eivät ole samanlaisia kuin sinä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      96
      1872
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      176
      1387
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1238
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1157
    5. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      65
      1138
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      81
      984
    7. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      976
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      72
      969
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      793
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      768
    Aihe