Kerrostalon verkkokellarin kaappaus

Miten.on

Hesarissa juristi väittää että kerrostalon tyhjän verkkokellarin kaappaaja ei syyllisty välttämättä mihinkään rikokseen. Ei vaikka rikkoisi munalukon ja kantaisi omat tavaransa sisään ja laittaisi siihen oman lukon. Kyse ei muka ole rikoksesta?!

42

3548

1Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miten.on

Tässä Hesarin jutusta:

"KERROSTALOYHTIÖSSÄ sattui varsin erikoinen tapaus.

Hetken tyhjänä olleen kellarin häkkikomeron lukko oli murrettu, tila tungettu täyteen tavaraa ja oveen asennettu uusi lukko, kertoo Helsingin Sanomiin yhteyttä ottanut lukija.

Hänen mukaansa komerossa on selvästi ilmaistu numerolla, mihin huoneistoon se kuuluu. Tämä ei kuitenkaan estänyt kellarikomeron valtaajaa.

Mitä tällaisessa tilanteessa voi tehdä?

TALOYHTIÖN säilytystiloja jakaessa noudatetaan välillä viidakon lakia, tietää Isännöintiliiton lakiasiantuntija Jaana Sallmén.

Hänen mukaansa yhtiön pitää huolehtia siitä, että yhteisiä säilytystiloja jaetaan yhdenvertaisesti ketään syrjimättä. Yhtiöllä olisi hyvä olla esimerkiksi jonkinlainen lista, josta selviää, mikä tila on kenenkin käytössä.

Sallmén sanoo, että ongelma saattaisi olla helpompi ratkoa, jos lukitusta varastosta olisi viety tavaraa. Silloin kyse olisi murtovarkaudesta, josta tulisi tehdä rikosilmoitus poliisille. Nyt asia on mutkikkaampi.

”Jos komerosta ei ole viety mitään, vaan se on otettu vain omaan käyttöön, mitkään rikoksen tunnusmerkistöt eivät välttämättä täyty.”

• Hyvä.tietää

Tuohan on hyvä tietää kun seuraavan kerran muuttaa. Oman verkkokellarin romut voi kärrätä naapurin verkkokellariin, pääsee paljon helpommalla.

• etrv4rg24v24141

No eipä ole moista ennen kohdannut.. voi tuossa olla joku väärin käsityskin.. jota uutinen ei toki valoita.. että onko joku ihan oikeasti mennyt murtamaan lukon ja laittaa vaan omat tavaransa toisen häkkiin.

• Miten.on

Ei ole mikään väärinkäsitys, tässä loppu jutusta:

"JOS kellarikomeronsa menettäneen asukkaan tavaroille ei ole tarjolla mitään säilytyspaikkaa, yhtiön pitää ensin yrittää selvittää, kuka varaston otti käyttöönsä omin luvin.

Yksi keino on etsintäkuulutus. Hallitus tai isännöitsijä voi esimerkiksi jakaa tiedotteen huoneistoihin ja ilmoitustaululle ja pyytää komeron valtaajaa ilmiantamaan itsensä.

Sallménin mukaan yhtiö ei voi suoraan heittää toisen omaisuutta pois. Tavarat pitäisi varastoida väliaikaisesti jonnekin siksi aikaa, kun pulmaa ratkotaan.

”Tehokas viestintä myös verkkokomeroiden jakamisesta on keskeistä, jotta tällaisia ongelmia ei pääse tapahtumaan.”

RIKOSKOMISARIO Jari Nikonen Helsingin poliisista sanoo, että poliisi voi lähteä selvittämään asiaa lievänä vahingontekona ja hallinnan loukkauksena, jos jollekulle asukkaalle osoitetun varaston lukko rikotaan ja varasto otetaan omaan käyttöön.

Poliisi on samaa mieltä Sallménin kanssa siitä, että valtaajan tavaroita ei saa hävittää.

”Jos varastossa on arvokasta omaisuutta, en kehota ketään hävittämään sitä. Siitä voi tulla korvausvelvollisuus”, Nikonen sanoo."

https://www.hs.fi/koti/art-2000005744305.html

• Pöyhpöyh

Ehheh, omalla perheelläni on ollut tapana vallata tyhjiä koppeja, koska vanhemmat ovat olleet varsinaisia tavarahamstereita. Tosin niistä tulee sitten ukaasi, kun joku muuttaa ja haluaa komeron käyttöönsä. Taloyhtiö uhkaa kärrätä tavarat veke, jos niitä ei siirrä.

• dsfgsdh

Uhkaa kärrätä mutta onko koskaan verkkokomeroa tyhjentänyt?

• Pöyhpöyh
        dsfgsdh kirjoitti:

Uhkaa kärrätä mutta onko koskaan verkkokomeroa tyhjentänyt?

On ne moneen kertaan heittäny tavaroita pois, jos ei ole kukaan tyhjentäny. Me ollaan käyttökelposet tavarat saatu muualle siirrettyä.

• Takaisinvaltaus

Jos kerran on laillista niin verkkokellarin voi vallata takaisin. Tavarat ulos, uusi lukko oveen.

• fghgfjghj

Veit sanat komerostani.

• Ihmettelenvain

Ihan oikeasti?!? Useita naapureiden häkkejä on ilman lukkoja, sillä niissä ei joko ole tavaraa tai on jotain arvotonta. Tarkoittaako tämä nyt sitä, että voin laittaa niihin omat munalukot, enkä syyllisty mihinkään rikokseen, jos en vie niistä häkeistä mitään, joissa on jotain vähemmän arvokasta?

• TyperääEhkä

Mutta koppikaapparin elämästä tulisi mielenkiintoista, aina auto paskana ja kusta ja paskaa postiluukusta sisälle, vaikka kymmenen vuotta aluksi.

• NäinSuomessa

Kyllä näin on sillä pitäähän meidän uskoa lainoppinutta jonka mukaan se ei ole mikään rikos. Ei muka ole vaikka rikkoisit lukon ja pistäisit oman lukon tilalle.

• Tosimunalukko

Ainahan täällä voi kuka hyvänsä "juristi" väittää mitä hyvänsä ja kehoittaa kansalaisia rikokseen.

• NäinSuomessa

Ei nyt ihan mikä tahansa "juristi":

"TALOYHTIÖN säilytystiloja jakaessa noudatetaan välillä viidakon lakia, tietää Isännöintiliiton lakiasiantuntija Jaana Sallmén".

• jfjdkdkdldldld

vahingonteko ja hallinnanloukkaus on rikosnimikkeet. olen niistä itsekin sakot saanut, tosin varastokomerosta ei ollut kyse, vaan ihan hylätystä varastohallista, jota vaan hieman lainasin.

• Kaikki.kuuluu.meille

Me kommunistit kannatamme lämpimästi tällaista kolhoosimeininkiä. Tilat toverien käyttöön!

• Eläköön.kommunismi

Juuri näin, ensin vallataan verkkokellari, sitten autopaikka, lopuksi asunto!

• Eläköönvaan
        Eläköön.kommunismi kirjoitti:

Juuri näin, ensin vallataan verkkokellari, sitten autopaikka, lopuksi asunto!

Niinkö? No sitten seuraava kaveri tulee valtaamaan vasta valtaamasi omaisuuden jälleen sulta,mites sitten suut? Mitäs sitten teet? Vai loputonta valtausta ja taisteluhelvettiäkö ajattelitte?

• omistajan.oikeus

Jos ostan kerrostalosta tms. osakkeen johon kuuluu vaikkapa tuo verkkotila ja ehkä autokatos on satavarmaa ettei niissä tiloissa muut säilyttele mitään oli lukittuna tyhjänä eli ei. Minä myisin joka ainoon kaman ja panisin rahat fikkaan. Vois sitte joku ruveta käräjöimään kadonneesta mersustaan. :)

• Näin.Suomessa

Isännöintiliiton lakiasiantuntija Jaana Sallménin mukaan niin ei saa tehdä, joudut korvausvastuuseen. Samaa mieltä on poliisi:

" RIKOSKOMISARIO Jari Nikonen Helsingin poliisista sanoo, että poliisi voi lähteä selvittämään asiaa lievänä vahingontekona ja hallinnan loukkauksena, jos jollekulle asukkaalle osoitetun varaston lukko rikotaan ja varasto otetaan omaan käyttöön.

Poliisi on samaa mieltä Sallménin kanssa siitä, että valtaajan tavaroita ei saa hävittää."

Et kai luule että poliisi tuollaista "rikosta" alkaa selvittämään? Jos nyt tutkintapyynnön teet niin ehkä jouluna jotain tapahtuu, poliisi kun aina valittaa resurssipulaa. Eihän verkkokellarimurtojakaan tutkita, sama muidenkin massarikosten kohdalla mikäli syyllistä ei tiedetä.

• omistajan.oikeus
        Näin.Suomessa kirjoitti:

Isännöintiliiton lakiasiantuntija Jaana Sallménin mukaan niin ei saa tehdä, joudut korvausvastuuseen. Samaa mieltä on poliisi:

" RIKOSKOMISARIO Jari Nikonen Helsingin poliisista sanoo, että poliisi voi lähteä selvittämään asiaa lievänä vahingontekona ja hallinnan loukkauksena, jos jollekulle asukkaalle osoitetun varaston lukko rikotaan ja varasto otetaan omaan käyttöön.

Poliisi on samaa mieltä Sallménin kanssa siitä, että valtaajan tavaroita ei saa hävittää."

Et kai luule että poliisi tuollaista "rikosta" alkaa selvittämään? Jos nyt tutkintapyynnön teet niin ehkä jouluna jotain tapahtuu, poliisi kun aina valittaa resurssipulaa. Eihän verkkokellarimurtojakaan tutkita, sama muidenkin massarikosten kohdalla mikäli syyllistä ei tiedetä.

Millä mun verkkotilan "lainaaja" pystyy todistamaan, että häheltä on varastettu kamaa mun verrkotilasta, johon tietenkin oon laittanu taas oman lukon. :)

Käsittääkseni kotivakuutus korvaa, jos MUN verkkotilasta varastetaan MUN kamoja, joten omistus vakuutuksessa on mun(vaikka valokuva), oli tavarat kenen tahansa. Otan siis tuplahyödyn, eli tervetuloa vaan tuomaan tavaroita. :)

• ei.mitään.todisteita
        omistajan.oikeus kirjoitti:

Millä mun verkkotilan "lainaaja" pystyy todistamaan, että häheltä on varastettu kamaa mun verrkotilasta, johon tietenkin oon laittanu taas oman lukon. :)

Käsittääkseni kotivakuutus korvaa, jos MUN verkkotilasta varastetaan MUN kamoja, joten omistus vakuutuksessa on mun(vaikka valokuva), oli tavarat kenen tahansa. Otan siis tuplahyödyn, eli tervetuloa vaan tuomaan tavaroita. :)

Juuri näin. Mitään todisteita ei ole että kamat olisi naapurin. Polisille väittäisin että tavarat ja lukko olivat minun ja myin vain omaa itse ostamaani tavaraa.

• bportaanlyyli

Samankaltaiset lakimiehet ovat jopa mitätöineet taloyhtiöiden järjestyssäännöt koskien ns hiljaisuuden aikaa.
      Eräskin juristi väitti, ettei mitään merkitystä yöllisillä möykkäämisillä vedota taloyhtiön järjestyssääntöihin. Täytyy sitä nyt bilettää saada.
      Ja bilettämistä riittää sijoitusasuntojen vuokralaisilla milloin tuparien ja milloin minkäkin syyn varjolla niin kyllä yöllistä möykkää riittää taloyhtiössä.
      Tuomioistuimissa juristit jakavat naurettavia tuomioita lasten raiskauksista, murhista linja on loputon.

• hyyppis

Piti oikein katsoa, että mikä ihme on verkkokellari ja -häkki..maalaiselle ihan uusi käsite :)

• Romu.säilö

Maalaisille tiedoksi ettei tuollaisissa ns. verkkokellareissa säilytetä kuin arvotonta roinaa. Tämä siksi että niissä rikolliset säännöllisesti käyvät, mitään arvokasta sinne ei pidä jättää.

• hyyppis
        Romu.säilö kirjoitti:

Maalaisille tiedoksi ettei tuollaisissa ns. verkkokellareissa säilytetä kuin arvotonta roinaa. Tämä siksi että niissä rikolliset säännöllisesti käyvät, mitään arvokasta sinne ei pidä jättää.

Siis hukkakäytössä olevaa tilaa...hmm.

• Romu.säilö

Ei nyt niinkään. Siellä on roinaa joka odottaa että roskalava tulee talon pihaan ja sinne voi roinat viedä. Yleensä joka kevät tulee roskalava, sitten romut sinne. Ei aina jaksa, viitsi, on matkoilla, voi se roina olla siellä vuosikausia. Parempi että romut on verkkokellarissa kuin parvekkeella.

• Vanhaope

Asuin n. 10v. Sörnäisissä Pääskylänkadulla. Taloyhtiön vintillä verkkovarastojen numerolappuja oli" demokraattisesti" revitty irti ja hävitetty. Milloinkaan en pystynyt selvittämään mikä varasto kuului omistusasuntooni. Sellaista kiinteistövälittäjän ja isännöitsijätoimiston " palvelua" ...
      Nykyisin asun Espoossa omakotitalossani enkä kusekkaan Helsinkiin päin !

• Kantakaupunkilainen

"Nykyisin asun Espoossa omakotitalossani enkä kusekkaan Helsinkiin päin !"

Minä asun isossa kaksiossa Helsingin kantakaupungissa enkä ikinä käy Espoossa, siellä ei ole mitään mielenkiintoista. Vantaalla tulee usein käytyä, siellä kun on lentokenttä.

• roinaveikko

Jos tavarat eivät mahdu asuntoon, niitä on liikaa. Olen perannut vuosikymmenien mittaan kertynyttä roinaa ja täytyy myöntää, että rahat olisi voinut sijoittaa järkevämminkin.

• Kyllä.näin.on

Tavaraa ei ole koskaan liikaa!

• Hesari_hoitaa

Minä soitan aina HelsinginSanomiin, jos taloyhtiössämme tapahtuu jotai, tai sinne muuttaa siirtolaisuutta kritisoiva henkilö.

• Aivan.Sairasta

Hulluksi on mennyt meno Suomessa!

• paskalehti

Kommari Hesarin , ja sen kommari juristin juttuja ei kannata ottaa todesta.

• maalaisjärkipuuttuu

Idiootti tuo lakimies , toisen omaisuuden vahingoittaminenko ( lukon rikkominen) ei mukamas ole rikos.

• TässäFaktaa

Juuri näin, tuo lukon rikkominen on jo rikos. Sekin on rikos että valtaa toisen komeron vaikka siellä ei mitään olisi. Aivan pihalla tuo juristi, lienee valejuristi.

• lopputilli
        TässäFaktaa kirjoitti:

Juuri näin, tuo lukon rikkominen on jo rikos. Sekin on rikos että valtaa toisen komeron vaikka siellä ei mitään olisi. Aivan pihalla tuo juristi, lienee valejuristi.

ompa törkeä jurist,i,ei minkäänlaista laintuntemusta.

• kiitosvihjeestä

Alakerran asunto on ollut tyhjillään kuukausia , voin siis ottaa sen omaankäyttööni ja vaihtaa lukot . Kiitos

• siitävaan

Kyllä voit , ja jos jotain seuraamuksia tulee , niin lasku Hesarille , ja tuolle lakimiehelle.

• dfgdfdfgdf

Tuumasta toimeen!

• dokun_aamuvodka

Ei kannata murtautua toisten asuntoihin

https://www.minilex.fi/a/rikoslaki-ja-murto
      murtovarkaudella kuitenkin tarkoitetaan sitä, että henkilö murtautuu lukittuun tilaan ja anastaa sieltä toiselle kuuluvaa irtainta omaisuutta. Lukittuina tiloina voidaan pitää esimerkiksi asuntoa tai liikehuoneistoa. Tällaiseen tilaan pääsemiseksi joudutaan murtautumaan, eli väkivalloin rikkomaan lukko, ikkuna tai muun vastaavan tyyppinen este, jotta sisään pääseminen on mahdollista."

"Koska murtovarkautta ei ole rikoslaissa määritetty, tuomitaan sen kuvaukseen sopivasta rikoksesta jonkin toisen rikosnimikkeen kautta. Se mikä rikos tulee tuomittavaksi, riippuu rikoksen tekijän tarkoitusperistä ja vallitsevista olosuhteista. Rikosnimikkeinä voivat kuitenkin olla esimerkiksi varkaus, törkeä varkaus, kotirauhan rikkominen ja vahingonteko. Esimerkiksi jos henkilö murron yhteydessä rikkoo esineitä, hänet voidaan varkauden lisäksi tuomita vahingonteosta, mikäli häntä ei tuomita vakavammasta rikoksesta. Vahingonteko rikosnimikkeenä tulee kysymykseen murron lisäksi myös esimerkiksi tapauksessa, jossa tekijä murtautuu tuulikappiin saadakseen lämpimän yösijan, mutta hänellä ei ole tarkoituksena varastaa mitään. "

• TosiOn

Vittu miten tyhmiä juristeja Suomessa on.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3362
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3157
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      120
      2610
    4. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      43
      2538
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1953
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1850
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1636
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      85
      1465
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1320
    10. Lähtikö korvat

puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      82