Apostolien teot

oppiaikäkaik

Huomasin lehdestä, että lauantaina 7.7. alkaa adventtikirkossa raamattutuntisarja Apostolien teoista. Tuo Raamatun kirja on kiehtonut minua jo pitkään ja ajattelin mennä kuuntelemaan opetusta alkuseurakunnan vaiheista. Voihan sinne tulla vain kuulemaan?

62

485

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tervetuloa.vaan

      Totta kai.

    • Jumalat-ovat-keksittyjä

      Luovuin satutunneista ja satukirjoista kun täytin 6 vuotta.
      En siis kuuntele tai lue Raamatun satuja.

      • pyhpyh2387492384

        Valheesi ei meitä hetkauta.


      • Kurttila
        pyhpyh2387492384 kirjoitti:

        Valheesi ei meitä hetkauta.

        Eikä meidänkään perhettä.


      • Ukkonennn
        pyhpyh2387492384 kirjoitti:

        Valheesi ei meitä hetkauta.

        Ketä teitä? Ketä olette?


      • pyhpyh2387392384
        Ukkonennn kirjoitti:

        Ketä teitä? Ketä olette?

        Adventismin viittaan puettuja saatanan kätyreitä me olemme. Huijareita. Kusettajia.


    • Hei__

      Olen keskustelija täällä, en kirkkojen enkä minkään muunkaan uskonnollisen etujärjestön jäsen, mutta tiedä että kaikki luentosarjat ovat sellaisia minne toivotaan tietysti yleisöä.

      Adventtikirkosta ei janoavalle tieto lopu. Raamatun tutkimus on hyvää Adventtikirkossa.

    • Aikoinaan joskus luin kirkon Raamattu kursseja;

      http://media7.fi löytyy kursseja.

      Kurssit ovat mukavia niille jotka tietoa tahtovat. Kurssit sopivat kaikille, ettei niissä ole liikaa raskautta tai vaativuutta.

      • kävin.ja.näin

        Kävin sivustolla ja siihen se stoppasi,, koska ovi oli lukossa.
        Siis ei voi lukea "anonyyminä" siksi, että on ikäänkuin luettava ja tentittävä johonkin.
        Mielestäni raamattu on ihmisille avoin. Tavallaan voisi lukea kuin avoimellaluennoilla, tulet, kuulet, koet ja menet.
        SE, että ovi lukitaan sisäpuolelta, tapa vaatii pyytää avaamaan ja ikäänkuin käymään taloksi, johon laitetaan nimi ovenpieleen postilaatikkoon, "kuulut tänne".

        Itselläni on kirjautuminen Pojan kautta Elämänkirjaan ja muu jäsenyys on Isonkirjan mukaan hieman haastavaa, sillä jo VT- puolella väestönlasku on Herran edessä synti.

        Eli näin jäi kurssimateriaali katsomatta, muutoin kuin se, mitä esillä haluttiin ilmoitustaululla oven ulkopuolella esittää.
        Siksi se jää lukematta.


      • no.haloo.taas
        kävin.ja.näin kirjoitti:

        Kävin sivustolla ja siihen se stoppasi,, koska ovi oli lukossa.
        Siis ei voi lukea "anonyyminä" siksi, että on ikäänkuin luettava ja tentittävä johonkin.
        Mielestäni raamattu on ihmisille avoin. Tavallaan voisi lukea kuin avoimellaluennoilla, tulet, kuulet, koet ja menet.
        SE, että ovi lukitaan sisäpuolelta, tapa vaatii pyytää avaamaan ja ikäänkuin käymään taloksi, johon laitetaan nimi ovenpieleen postilaatikkoon, "kuulut tänne".

        Itselläni on kirjautuminen Pojan kautta Elämänkirjaan ja muu jäsenyys on Isonkirjan mukaan hieman haastavaa, sillä jo VT- puolella väestönlasku on Herran edessä synti.

        Eli näin jäi kurssimateriaali katsomatta, muutoin kuin se, mitä esillä haluttiin ilmoitustaululla oven ulkopuolella esittää.
        Siksi se jää lukematta.

        Et sitten yhtä kirjautumista viitsi tehdä? Kurssi on ilmainen.


      • kävin.ja.näin kirjoitti:

        Kävin sivustolla ja siihen se stoppasi,, koska ovi oli lukossa.
        Siis ei voi lukea "anonyyminä" siksi, että on ikäänkuin luettava ja tentittävä johonkin.
        Mielestäni raamattu on ihmisille avoin. Tavallaan voisi lukea kuin avoimellaluennoilla, tulet, kuulet, koet ja menet.
        SE, että ovi lukitaan sisäpuolelta, tapa vaatii pyytää avaamaan ja ikäänkuin käymään taloksi, johon laitetaan nimi ovenpieleen postilaatikkoon, "kuulut tänne".

        Itselläni on kirjautuminen Pojan kautta Elämänkirjaan ja muu jäsenyys on Isonkirjan mukaan hieman haastavaa, sillä jo VT- puolella väestönlasku on Herran edessä synti.

        Eli näin jäi kurssimateriaali katsomatta, muutoin kuin se, mitä esillä haluttiin ilmoitustaululla oven ulkopuolella esittää.
        Siksi se jää lukematta.

        Höpöhöpö-___ Kurssit ovat esillä täällä http://media7.fi

        Kursseja voi katsella sen verran mitä kursseja esitellään.

        Kurssit ovat avoimia ulkomaillekin, ja jokaiselle suomalaiselle.

        Tottakai jos alat kursseja suorittamaan, niin on myös joku opintojen ohjaaja, jonka kanssa kurssitehtäviä käyt läpi, tietysti tottakai. Saat palautteen kurssitehtävistä.
        Tietysti tarvitaan osoitetta kenenkä kanssa asioidaan silloin kun kursseja suoritetaan.
        Mitää salaista ei ole, mutta ei nyt ihmisten henkilötietoja levitellä kuitenkaan tietenkään, mutta kursseja käydessä aina joka paikassa tottakai pitää tietää missä asioidaan.


      • kävin.ja.näin kirjoitti:

        Kävin sivustolla ja siihen se stoppasi,, koska ovi oli lukossa.
        Siis ei voi lukea "anonyyminä" siksi, että on ikäänkuin luettava ja tentittävä johonkin.
        Mielestäni raamattu on ihmisille avoin. Tavallaan voisi lukea kuin avoimellaluennoilla, tulet, kuulet, koet ja menet.
        SE, että ovi lukitaan sisäpuolelta, tapa vaatii pyytää avaamaan ja ikäänkuin käymään taloksi, johon laitetaan nimi ovenpieleen postilaatikkoon, "kuulut tänne".

        Itselläni on kirjautuminen Pojan kautta Elämänkirjaan ja muu jäsenyys on Isonkirjan mukaan hieman haastavaa, sillä jo VT- puolella väestönlasku on Herran edessä synti.

        Eli näin jäi kurssimateriaali katsomatta, muutoin kuin se, mitä esillä haluttiin ilmoitustaululla oven ulkopuolella esittää.
        Siksi se jää lukematta.

        Osta joku kirja netistä, ja jää ihmettelemään miksi et kirjaa jos et anna tietoa minne kirjan lähettää?
        - On kaikille avoin myynnissä oleva kirjakin, eikö vain?
        Kurssit eivät maksa mitään. Eivät voi asioida nimettömien kanssa tietenkään kurssitehtävissä.. Ei ole osoitetta nimettömiltä ihmisiltä minne asioida.

        Eivät ole yhtään tukossa, Sinä olet tukossa. jos luulet että netissä voi käydä kursseja ilman että tiedetään minne asioida kurssien parissa.


      • kävin.ja.näin
        jarinhotelli2 kirjoitti:

        Höpöhöpö-___ Kurssit ovat esillä täällä http://media7.fi

        Kursseja voi katsella sen verran mitä kursseja esitellään.

        Kurssit ovat avoimia ulkomaillekin, ja jokaiselle suomalaiselle.

        Tottakai jos alat kursseja suorittamaan, niin on myös joku opintojen ohjaaja, jonka kanssa kurssitehtäviä käyt läpi, tietysti tottakai. Saat palautteen kurssitehtävistä.
        Tietysti tarvitaan osoitetta kenenkä kanssa asioidaan silloin kun kursseja suoritetaan.
        Mitää salaista ei ole, mutta ei nyt ihmisten henkilötietoja levitellä kuitenkaan tietenkään, mutta kursseja käydessä aina joka paikassa tottakai pitää tietää missä asioidaan.

        Tässä opintojen ohjaaja sanansa kautta on ideaalinen työkalu, jolla kirkkokunnasta riippuen johdatetaan lukemaan asioita, kuin ohjaaja sitä haluaa. Eikös vain?

        Ajatellaan vaikka esimerkkinä Martti- uskonnon katekismusta. Jos siihen tulee opintoja ohjaamaan joku, niin ollaan polunristeyksessä, että tavallaan odotetaan edistymisessä samanmielisyyttä Marttiuteen.
        Tämä Martti- ohjaaja on sen kirkon työkalu, hiottu niihin muotteihin.
        Muotissa lukee "lapsikaste- pelastettu, tai vaikka sunnuntaityökalu!"
        En ylenkatso Marttilaisia, olkoot he autuaita uskossaan.

        Raamattu sanoo kuitenkin, että meidän on oltava Isän edessä ja kammion ovi suljettuna.
        Vertauskuvallisesti niin, ettei vieras opinnonohjaava saata vaikka hyvännäköisen hedelmän kautta johtamaan harhaan. Apostoliseen uskoon ei niin kuulu muotouskonnollisuus. Siksi Sana itse tekee sitä uskonpuhdistusta.

        Siksi haasteena raamattuopintojen suhteen olisi KOKO paketti hyvä olla nähtävänä, tietenkin mahdollistaen kysymyksiin, mutta myös niin, että sen paketin kanssa olisi rukouskammiossa vain Isä Pyhän Henkensä kautta itse ohjaamassa siihen, onko niin kirjoituksissa totuus.
        Tätä tarkoitin, että en tarvitse ohjaajaa - ja jos jotain "mainostetaan" pitäytyvän kirjoituksiin, niin olisihan se hyvä olla nähtävänä.
        Ehkä jollekin se ohjaaja on tarpeenkin, mutta yleensä ohjaajalta vaaditaan Isän edessä herkän sydämen, sekä Pyhän Hengen voitelun.

        kirjoittajana
        "kävin.ja.näin. jatkoi kirjoitusajatustaan!"


      • kävin.ja.näin kirjoitti:

        Tässä opintojen ohjaaja sanansa kautta on ideaalinen työkalu, jolla kirkkokunnasta riippuen johdatetaan lukemaan asioita, kuin ohjaaja sitä haluaa. Eikös vain?

        Ajatellaan vaikka esimerkkinä Martti- uskonnon katekismusta. Jos siihen tulee opintoja ohjaamaan joku, niin ollaan polunristeyksessä, että tavallaan odotetaan edistymisessä samanmielisyyttä Marttiuteen.
        Tämä Martti- ohjaaja on sen kirkon työkalu, hiottu niihin muotteihin.
        Muotissa lukee "lapsikaste- pelastettu, tai vaikka sunnuntaityökalu!"
        En ylenkatso Marttilaisia, olkoot he autuaita uskossaan.

        Raamattu sanoo kuitenkin, että meidän on oltava Isän edessä ja kammion ovi suljettuna.
        Vertauskuvallisesti niin, ettei vieras opinnonohjaava saata vaikka hyvännäköisen hedelmän kautta johtamaan harhaan. Apostoliseen uskoon ei niin kuulu muotouskonnollisuus. Siksi Sana itse tekee sitä uskonpuhdistusta.

        Siksi haasteena raamattuopintojen suhteen olisi KOKO paketti hyvä olla nähtävänä, tietenkin mahdollistaen kysymyksiin, mutta myös niin, että sen paketin kanssa olisi rukouskammiossa vain Isä Pyhän Henkensä kautta itse ohjaamassa siihen, onko niin kirjoituksissa totuus.
        Tätä tarkoitin, että en tarvitse ohjaajaa - ja jos jotain "mainostetaan" pitäytyvän kirjoituksiin, niin olisihan se hyvä olla nähtävänä.
        Ehkä jollekin se ohjaaja on tarpeenkin, mutta yleensä ohjaajalta vaaditaan Isän edessä herkän sydämen, sekä Pyhän Hengen voitelun.

        kirjoittajana
        "kävin.ja.näin. jatkoi kirjoitusajatustaan!"

        Oletko koskaan ajatellut että voit käyttää omia aivojasi? Sitä toivotaan hartaasti. Opista ei ole hyötyä jos ei ole aivoja.


      • kävin.ja.näin kirjoitti:

        Tässä opintojen ohjaaja sanansa kautta on ideaalinen työkalu, jolla kirkkokunnasta riippuen johdatetaan lukemaan asioita, kuin ohjaaja sitä haluaa. Eikös vain?

        Ajatellaan vaikka esimerkkinä Martti- uskonnon katekismusta. Jos siihen tulee opintoja ohjaamaan joku, niin ollaan polunristeyksessä, että tavallaan odotetaan edistymisessä samanmielisyyttä Marttiuteen.
        Tämä Martti- ohjaaja on sen kirkon työkalu, hiottu niihin muotteihin.
        Muotissa lukee "lapsikaste- pelastettu, tai vaikka sunnuntaityökalu!"
        En ylenkatso Marttilaisia, olkoot he autuaita uskossaan.

        Raamattu sanoo kuitenkin, että meidän on oltava Isän edessä ja kammion ovi suljettuna.
        Vertauskuvallisesti niin, ettei vieras opinnonohjaava saata vaikka hyvännäköisen hedelmän kautta johtamaan harhaan. Apostoliseen uskoon ei niin kuulu muotouskonnollisuus. Siksi Sana itse tekee sitä uskonpuhdistusta.

        Siksi haasteena raamattuopintojen suhteen olisi KOKO paketti hyvä olla nähtävänä, tietenkin mahdollistaen kysymyksiin, mutta myös niin, että sen paketin kanssa olisi rukouskammiossa vain Isä Pyhän Henkensä kautta itse ohjaamassa siihen, onko niin kirjoituksissa totuus.
        Tätä tarkoitin, että en tarvitse ohjaajaa - ja jos jotain "mainostetaan" pitäytyvän kirjoituksiin, niin olisihan se hyvä olla nähtävänä.
        Ehkä jollekin se ohjaaja on tarpeenkin, mutta yleensä ohjaajalta vaaditaan Isän edessä herkän sydämen, sekä Pyhän Hengen voitelun.

        kirjoittajana
        "kävin.ja.näin. jatkoi kirjoitusajatustaan!"

        Ymmärrän asenteesi. Itselläni samanlainen asenne, eli en rekisteröidy minnekään mihin ei ole välttämätöntä. Raamattu on avoin ja sanomaa pitäisi voida levittää ilman rekisteröitymättä. Nykyään vain ohjelmissa yleensä vaaditaan rekisteröityminen ellei sitä erityisesti poisteta. Mutta itselläni kävisi varmaankin samoin eli en viitsisi rekisteröityä, vaikka sivusto olisi kuinka luotettava, mitä tämä sivusto tietenkin on. Voin kuitenkin kertoa sen, että kaikki löytyy kuitenkin Raamatusta.


      • Yksi_usko kirjoitti:

        Ymmärrän asenteesi. Itselläni samanlainen asenne, eli en rekisteröidy minnekään mihin ei ole välttämätöntä. Raamattu on avoin ja sanomaa pitäisi voida levittää ilman rekisteröitymättä. Nykyään vain ohjelmissa yleensä vaaditaan rekisteröityminen ellei sitä erityisesti poisteta. Mutta itselläni kävisi varmaankin samoin eli en viitsisi rekisteröityä, vaikka sivusto olisi kuinka luotettava, mitä tämä sivusto tietenkin on. Voin kuitenkin kertoa sen, että kaikki löytyy kuitenkin Raamatusta.

        Nettiarkuus on joka ei nettiä ole paljon tottunut käyttämään.

        Kun on jatkuvasti paljon foorumeilla niin arkuus katoaa.


        Koneet keräävät jatkuvasti evästeitä, koneelliseen käyttöön kun monenlaista luettavaa sitten segmentoidaan -kohdistetaan persoonaan.

        Tavalliset tiedot saa kuka tahtoo jos tarvitsee eli sellaiset mitä nyt puhelin numero luettelossakin on, ja jos ei ole luettelossa saa silti jos tahtoo.

        >>> Netissä ei voi asioida mitään ilman välttämättömiä henkilötietoja.

        Itselläni on asenne ettei lainkuuliaisella kansalaisella ole huolen häivää, itsekin olen morkeintaan samassa esim. kunnian loukkauksista korvausta, kun esim. 30-43 vuotta vanhoista nuoruuden 1970 ja 1980 luvun tempuista joku voi mahd. esim. yrittää tehdä elämäntapa-tottumusta 2010 luvulla -60- kesäiselle ukolle nuoruutensa 16-30 iästä, - -ettei mitään juridista huolta ole minulla esim. lainkuuliaisena kansalaisena.

        >>> Huolestua pitää vasta sitten jos tiedustellaan esim. pankkitietoja, -sellaisia tietoja ei koskaan pidä antaa edes pankiksi naamioituneille.
        Tavanomaisia tietoja, nimi, osoite ja puhelin numero on jokaisen saatavilla aina.


      • Petri_Helsinki
        jarinhotelli2 kirjoitti:

        Nettiarkuus on joka ei nettiä ole paljon tottunut käyttämään.

        Kun on jatkuvasti paljon foorumeilla niin arkuus katoaa.


        Koneet keräävät jatkuvasti evästeitä, koneelliseen käyttöön kun monenlaista luettavaa sitten segmentoidaan -kohdistetaan persoonaan.

        Tavalliset tiedot saa kuka tahtoo jos tarvitsee eli sellaiset mitä nyt puhelin numero luettelossakin on, ja jos ei ole luettelossa saa silti jos tahtoo.

        >>> Netissä ei voi asioida mitään ilman välttämättömiä henkilötietoja.

        Itselläni on asenne ettei lainkuuliaisella kansalaisella ole huolen häivää, itsekin olen morkeintaan samassa esim. kunnian loukkauksista korvausta, kun esim. 30-43 vuotta vanhoista nuoruuden 1970 ja 1980 luvun tempuista joku voi mahd. esim. yrittää tehdä elämäntapa-tottumusta 2010 luvulla -60- kesäiselle ukolle nuoruutensa 16-30 iästä, - -ettei mitään juridista huolta ole minulla esim. lainkuuliaisena kansalaisena.

        >>> Huolestua pitää vasta sitten jos tiedustellaan esim. pankkitietoja, -sellaisia tietoja ei koskaan pidä antaa edes pankiksi naamioituneille.
        Tavanomaisia tietoja, nimi, osoite ja puhelin numero on jokaisen saatavilla aina.

        Olen samaa mieltä, eli turha arkailla rekisteröitymistä omalla nimellä. Jos kalastellaan pankkitunnuksia pankiksi tai poliisiksi naamioituneena, tuolloin on todennäköisesti kysymys huijauksesta.

        Rekisteröityminen on myös palvelun tuottajan kannalta tärkeää, koska kaikenlaista roska- ja vihapostia liikkuu.

        Esim. tällä palstalla on adventistiksi naamioitunut nimimerkki pyhpyh,jonka tarkoitus on vain liata "omaa" pesäänsä. Hän jyrkästi puolustaa adventistien opinkohtia haukkumalla muut valehtelijoiksi ja perkeleen omiksi. Edellä häneltä kysytään ketä "meitä" valheenne ei hetkauta? Pyhpyh vastaa: "Adventismin viittaan puettuja saatanan kätyreitä me olemme. Huijareita. Kusettajia." Tämän nimimerkin takana olevan henkilön kirjoitukset eivät tuo ihmisiä uskoon vaan tekee adventismin mahdollisimman epämiellyttäväksi.

        Eri juttu on tällaiset julkiset palstat, jonne ei omaa koko nimeä kannata laittaa. Minäkin jätän sukunimeni pois nimimerkistäni Suomi24:ssä.


      • jarinhotelli2 kirjoitti:

        Nettiarkuus on joka ei nettiä ole paljon tottunut käyttämään.

        Kun on jatkuvasti paljon foorumeilla niin arkuus katoaa.


        Koneet keräävät jatkuvasti evästeitä, koneelliseen käyttöön kun monenlaista luettavaa sitten segmentoidaan -kohdistetaan persoonaan.

        Tavalliset tiedot saa kuka tahtoo jos tarvitsee eli sellaiset mitä nyt puhelin numero luettelossakin on, ja jos ei ole luettelossa saa silti jos tahtoo.

        >>> Netissä ei voi asioida mitään ilman välttämättömiä henkilötietoja.

        Itselläni on asenne ettei lainkuuliaisella kansalaisella ole huolen häivää, itsekin olen morkeintaan samassa esim. kunnian loukkauksista korvausta, kun esim. 30-43 vuotta vanhoista nuoruuden 1970 ja 1980 luvun tempuista joku voi mahd. esim. yrittää tehdä elämäntapa-tottumusta 2010 luvulla -60- kesäiselle ukolle nuoruutensa 16-30 iästä, - -ettei mitään juridista huolta ole minulla esim. lainkuuliaisena kansalaisena.

        >>> Huolestua pitää vasta sitten jos tiedustellaan esim. pankkitietoja, -sellaisia tietoja ei koskaan pidä antaa edes pankiksi naamioituneille.
        Tavanomaisia tietoja, nimi, osoite ja puhelin numero on jokaisen saatavilla aina.

        Ei nimeä, henkilötunnusta, osoitetta tai puhelinnumeroa jaella tietenkään kenelle tahansa. En tarkoita tässä kirjeopiston kurssia, vaan yleensä. Kuka nyt haluaa roskapostia tai epämääräisiä puheluita tai muuta nurkkiinsa. Nykyään on hyvä olla erittäin varovainen varsinkin netin suhteen.


      • kävin.ja.näin kirjoitti:

        Tässä opintojen ohjaaja sanansa kautta on ideaalinen työkalu, jolla kirkkokunnasta riippuen johdatetaan lukemaan asioita, kuin ohjaaja sitä haluaa. Eikös vain?

        Ajatellaan vaikka esimerkkinä Martti- uskonnon katekismusta. Jos siihen tulee opintoja ohjaamaan joku, niin ollaan polunristeyksessä, että tavallaan odotetaan edistymisessä samanmielisyyttä Marttiuteen.
        Tämä Martti- ohjaaja on sen kirkon työkalu, hiottu niihin muotteihin.
        Muotissa lukee "lapsikaste- pelastettu, tai vaikka sunnuntaityökalu!"
        En ylenkatso Marttilaisia, olkoot he autuaita uskossaan.

        Raamattu sanoo kuitenkin, että meidän on oltava Isän edessä ja kammion ovi suljettuna.
        Vertauskuvallisesti niin, ettei vieras opinnonohjaava saata vaikka hyvännäköisen hedelmän kautta johtamaan harhaan. Apostoliseen uskoon ei niin kuulu muotouskonnollisuus. Siksi Sana itse tekee sitä uskonpuhdistusta.

        Siksi haasteena raamattuopintojen suhteen olisi KOKO paketti hyvä olla nähtävänä, tietenkin mahdollistaen kysymyksiin, mutta myös niin, että sen paketin kanssa olisi rukouskammiossa vain Isä Pyhän Henkensä kautta itse ohjaamassa siihen, onko niin kirjoituksissa totuus.
        Tätä tarkoitin, että en tarvitse ohjaajaa - ja jos jotain "mainostetaan" pitäytyvän kirjoituksiin, niin olisihan se hyvä olla nähtävänä.
        Ehkä jollekin se ohjaaja on tarpeenkin, mutta yleensä ohjaajalta vaaditaan Isän edessä herkän sydämen, sekä Pyhän Hengen voitelun.

        kirjoittajana
        "kävin.ja.näin. jatkoi kirjoitusajatustaan!"

        Tässä on englanninkielinen vastaava tutkistelu. Laitan linkin 1. osaan. Tutkisteluja on 13-osainen sarja.

        https://www.youtube.com/watch?v=hu46LKrd6L8


    • oppiaikäkaik

      Kiitos Jari. Olen itsekin käynyt noita kursseja ja hyviä ovat. Siunausta!

    • Kuplapuhkee

      Ap.t.20:9-10 "ja hänet nostettiin ylös kuolleena." 10. "Älkää hätäilkö, sillä hänessä on vielä henki." Biblia (1776) "sillä hänen sielunsa on vielä hänessä."

      • väärin.käännetty

        Biblia kääntää pieleen.


      • Otakoppieikirj

      • Otakoppieikirj
        Otakoppieikirj kirjoitti:

        33/38 1 Kun 17:21 Sitten hän ojentautui pojan yli kolme kertaa, huusi Herraa ja sanoi: "Herra, minun Jumalani, anna tämän pojan sielun tulla häneen takaisin".
        17:22 Ja Herra kuuli Eliaa, ja pojan sielu tuli häneen takaisin, ja hän virkosi henkiin.

        http://biblehub.com/hebrew/5315.htm

        https://otakoppi.webnode.fi/news/jo-tuonelassa-olemme-paratiisissa-/

        5 Moos 30:15 "Katso, minä panen tänä päivänä sinun eteesi elämän ja hyvän, kuoleman ja pahan "

        Matt 16:26 "Mitä hyödyttää ihmistä, jos hän voittaa omakseen koko maailman mutta menettää sielunsa? Millä ihminen voi ostaa sielunsa takaisin?"

        http://biblehub.com/lexicon/matthew/16-26.htm

        1 Kun 17:21 Sitten hän ojentautui pojan yli kolme kertaa, huusi Herraa ja sanoi: "Herra, minun Jumalani, anna tämän pojan sielun tulla häneen takaisin".
        17:22 Ja Herra kuuli Eliaa, ja pojan sielu tuli häneen takaisin, ja hän virkosi henkiin.

        ("nephesh" = "Soul" = "Sielu") http://biblehub.com/hebrew/5315.htm


        ... Eli näin... siis myös Jeesuksen aikaan juutalaisetkin uskoivat , että sielu jatkaa elämäänsä kuoleman jälkeen ja tästä juuri on meille osoituksena kertomus ( ei siis raamatun mukaan vertaus..."Oli mies..." ) rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta ( Luuk 16:19-31), jossa Enkeli vei köyhän Lasaruksen kuollessaan täysin tietoisena Aabrahamin helmaan lepoon ja lohdutukseen...
        Ja tähän käsityskantaan Jeesuskin siis täysin vanhan juutalaisen ajattelun mukaan yhtyy... Jos näin ei olisi ollut asian laita
        niin varmasti Jeesus olisi korjannut asian !

        Ja toiseksi Jeesus mainitsee ainoastaan tässä Tuonela kertomuksessa henkilöt heidän omalla henkilökohtaisella nimellään, siis köyhän Lasaruksen ja Isä Aabrahamin eli jos nyt Jeesus puhuu näistä jo ns."kuolleista" henkilöistä jotain mikä ei pitäisi paikkaansa, niin silloinhan Jeesus rikkoisi kymmentä käskyä vastaan ja sanoisi "VÄÄRÄN TODISTUKSEN LÄHIMMÄISESTÄÄN" eli silloin Jeesus olisikin LAIN RIKKOJA eli ei siis täyttänytkään lakia ja meiltä puuttuisikin sitten VAPAHTAJA kokonaan !
        TUSKIN SIIS JEESUS VALEHTELI ! :)))


      • Otakoppieikirj
        Otakoppieikirj kirjoitti:

        5 Moos 30:15 "Katso, minä panen tänä päivänä sinun eteesi elämän ja hyvän, kuoleman ja pahan "

        Matt 16:26 "Mitä hyödyttää ihmistä, jos hän voittaa omakseen koko maailman mutta menettää sielunsa? Millä ihminen voi ostaa sielunsa takaisin?"

        http://biblehub.com/lexicon/matthew/16-26.htm

        1 Kun 17:21 Sitten hän ojentautui pojan yli kolme kertaa, huusi Herraa ja sanoi: "Herra, minun Jumalani, anna tämän pojan sielun tulla häneen takaisin".
        17:22 Ja Herra kuuli Eliaa, ja pojan sielu tuli häneen takaisin, ja hän virkosi henkiin.

        ("nephesh" = "Soul" = "Sielu") http://biblehub.com/hebrew/5315.htm


        ... Eli näin... siis myös Jeesuksen aikaan juutalaisetkin uskoivat , että sielu jatkaa elämäänsä kuoleman jälkeen ja tästä juuri on meille osoituksena kertomus ( ei siis raamatun mukaan vertaus..."Oli mies..." ) rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta ( Luuk 16:19-31), jossa Enkeli vei köyhän Lasaruksen kuollessaan täysin tietoisena Aabrahamin helmaan lepoon ja lohdutukseen...
        Ja tähän käsityskantaan Jeesuskin siis täysin vanhan juutalaisen ajattelun mukaan yhtyy... Jos näin ei olisi ollut asian laita
        niin varmasti Jeesus olisi korjannut asian !

        Ja toiseksi Jeesus mainitsee ainoastaan tässä Tuonela kertomuksessa henkilöt heidän omalla henkilökohtaisella nimellään, siis köyhän Lasaruksen ja Isä Aabrahamin eli jos nyt Jeesus puhuu näistä jo ns."kuolleista" henkilöistä jotain mikä ei pitäisi paikkaansa, niin silloinhan Jeesus rikkoisi kymmentä käskyä vastaan ja sanoisi "VÄÄRÄN TODISTUKSEN LÄHIMMÄISESTÄÄN" eli silloin Jeesus olisikin LAIN RIKKOJA eli ei siis täyttänytkään lakia ja meiltä puuttuisikin sitten VAPAHTAJA kokonaan !
        TUSKIN SIIS JEESUS VALEHTELI ! :)))

        Vrt. Joh 7:17


      • hepraisti

      • pyhpyh239847293847
        Otakoppieikirj kirjoitti:

        5 Moos 30:15 "Katso, minä panen tänä päivänä sinun eteesi elämän ja hyvän, kuoleman ja pahan "

        Matt 16:26 "Mitä hyödyttää ihmistä, jos hän voittaa omakseen koko maailman mutta menettää sielunsa? Millä ihminen voi ostaa sielunsa takaisin?"

        http://biblehub.com/lexicon/matthew/16-26.htm

        1 Kun 17:21 Sitten hän ojentautui pojan yli kolme kertaa, huusi Herraa ja sanoi: "Herra, minun Jumalani, anna tämän pojan sielun tulla häneen takaisin".
        17:22 Ja Herra kuuli Eliaa, ja pojan sielu tuli häneen takaisin, ja hän virkosi henkiin.

        ("nephesh" = "Soul" = "Sielu") http://biblehub.com/hebrew/5315.htm


        ... Eli näin... siis myös Jeesuksen aikaan juutalaisetkin uskoivat , että sielu jatkaa elämäänsä kuoleman jälkeen ja tästä juuri on meille osoituksena kertomus ( ei siis raamatun mukaan vertaus..."Oli mies..." ) rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta ( Luuk 16:19-31), jossa Enkeli vei köyhän Lasaruksen kuollessaan täysin tietoisena Aabrahamin helmaan lepoon ja lohdutukseen...
        Ja tähän käsityskantaan Jeesuskin siis täysin vanhan juutalaisen ajattelun mukaan yhtyy... Jos näin ei olisi ollut asian laita
        niin varmasti Jeesus olisi korjannut asian !

        Ja toiseksi Jeesus mainitsee ainoastaan tässä Tuonela kertomuksessa henkilöt heidän omalla henkilökohtaisella nimellään, siis köyhän Lasaruksen ja Isä Aabrahamin eli jos nyt Jeesus puhuu näistä jo ns."kuolleista" henkilöistä jotain mikä ei pitäisi paikkaansa, niin silloinhan Jeesus rikkoisi kymmentä käskyä vastaan ja sanoisi "VÄÄRÄN TODISTUKSEN LÄHIMMÄISESTÄÄN" eli silloin Jeesus olisikin LAIN RIKKOJA eli ei siis täyttänytkään lakia ja meiltä puuttuisikin sitten VAPAHTAJA kokonaan !
        TUSKIN SIIS JEESUS VALEHTELI ! :)))

        Jeesus ei valehdellut, koska hän kertoi KUVITTEELLISEN TARINAN.

        Sinä sen sijaan valehtelet koko ajan.


      • Otakoppieikirj
        hepraisti kirjoitti:

        Pieleen tuokin. Heprean nefesh ei tarkoita "sielu", vaan "elämä"/"persoona"/"olento".

        Niin tämä ajatusmallisi perustuu ns. "uususkontoihin" ja ns, liberaaliteologiaan mutta ei siis perinteiseen juutalaiseen ajatteluun ihmisen sielusta. Esim. Biblia ja 38 käännöksemme noudattaa tätä perinnettä mutta "liberaali" 1992 käännös ei , esim tässä 1 Kun 17:211,22 kohdassa.


      • Otakoppieikirj
        pyhpyh239847293847 kirjoitti:

        Jeesus ei valehdellut, koska hän kertoi KUVITTEELLISEN TARINAN.

        Sinä sen sijaan valehtelet koko ajan.

        Ei ihmisiä mainita nimeltä kuvitteellisissä tarinoissa. Se on epämoraalista panettelua.


      • pyhpyh239847293847
        Otakoppieikirj kirjoitti:

        Ei ihmisiä mainita nimeltä kuvitteellisissä tarinoissa. Se on epämoraalista panettelua.

        Höpöhöpö. Suurimmassa osassa kuvitteellisia tarinoita ihmisillä on nimet.


      • hepraisti
        Otakoppieikirj kirjoitti:

        Niin tämä ajatusmallisi perustuu ns. "uususkontoihin" ja ns, liberaaliteologiaan mutta ei siis perinteiseen juutalaiseen ajatteluun ihmisen sielusta. Esim. Biblia ja 38 käännöksemme noudattaa tätä perinnettä mutta "liberaali" 1992 käännös ei , esim tässä 1 Kun 17:211,22 kohdassa.

        Ei perustu, vaan heprean kieleen.


      • Otakoppieikirj
        hepraisti kirjoitti:

        Ei perustu, vaan heprean kieleen.

        Sinäkö taidat siis hebrean kielen paremmin kuin esim. Avraham Even-Shoshan, joka on Israel palkittu kielessä ja Bialik palkittu juutalaisessa ajattelussa ?
        https://en.wikipedia.org/wiki/Avraham_Even-Shoshan

        Pieni lainaus Risto Santalan kirjasta / Suudelma hunnun läpi koskien kohtaa 1 Moos 2:7:

        "Hebrea käyttää tässä kahta sanontaa, jotka tarkoittavat samaa...Raamattu rakastaa tällaista tyylikeinoa. Sanat "elämän henki" ja "elävä sielu" puhuvat samasta asiasta.
        Kieliopin kannalta sanonta " Elämän henki " = `nishmat chajjim", ei tule sanasta "neshima" eli "Hengitys tai Henkäys", vaan sanasta "neshama" eli * Even Shoshanin laajan hebreaa-hebreaksi sanakirjan mukaan käsitteestä, jonka ensimmäiset merkitykset ovat "nefesh" eli "sielu" ja "ruuach ha-chajjim " eli "elämän henki"
        Missään nimessä ei saisi käännöstä sekoittaa käsitteeseen "henkäys", "neshima" kuten nyt on tehty (1992 käännös),. Ainakin alaviitteessä olisi pitänyt sanoa, että tässä puhutaan "elävästä sielusta".

        Avraham Even-Shoshan Hebreaa-Hebreaksi sanakirjassaan kertoo: " Oppineittemme käsitysten ja uskomme mukaan tällä tarkoitetaan iäisesti pysyvää hengellistä olemustamme, joka asustaa ihmisen elämän ajan hänen ruumiissaan, mutta jättää hänet ja siirtyy iankaikkiseen elämään totuuden valtakunnassa."...

        Rabbit sanovat myös " hengellinen sielu ei koskaan katoa, vaan on elävä".
        " Sielu ei raukea ruumiin kanssa haudassa vaan elää iankaikkisesti Jumalan läsnäolon suloisuudessa".
        Kielioppia tarkkailemalla ei erehdy luulemaan, että tässä puhuttaisiin käsitteestä "neshima", joka merkitsee hengitystä ja henkäystä."
        *

        Vertaa alkukieli : http://biblehub.com/text/genesis/2-7.htm

        Uususkonnot ja "liberaaliteologia" on harhautunut pois tästä perinteisestä "elämän hengen" kautta "eläväksi sieluksi" mallista ja 1992 käännös kertookin meille ihmisen muuttuneen näin nyt "henkäyksen" kautta "eläväksi olennoksi".


        Mutta jos sinä "hebraisti" tiedät tälle asialle paremman vastineen, niin luen mielelläni!


      • Otakoppieikirj
        Otakoppieikirj kirjoitti:

        Sinäkö taidat siis hebrean kielen paremmin kuin esim. Avraham Even-Shoshan, joka on Israel palkittu kielessä ja Bialik palkittu juutalaisessa ajattelussa ?
        https://en.wikipedia.org/wiki/Avraham_Even-Shoshan

        Pieni lainaus Risto Santalan kirjasta / Suudelma hunnun läpi koskien kohtaa 1 Moos 2:7:

        "Hebrea käyttää tässä kahta sanontaa, jotka tarkoittavat samaa...Raamattu rakastaa tällaista tyylikeinoa. Sanat "elämän henki" ja "elävä sielu" puhuvat samasta asiasta.
        Kieliopin kannalta sanonta " Elämän henki " = `nishmat chajjim", ei tule sanasta "neshima" eli "Hengitys tai Henkäys", vaan sanasta "neshama" eli * Even Shoshanin laajan hebreaa-hebreaksi sanakirjan mukaan käsitteestä, jonka ensimmäiset merkitykset ovat "nefesh" eli "sielu" ja "ruuach ha-chajjim " eli "elämän henki"
        Missään nimessä ei saisi käännöstä sekoittaa käsitteeseen "henkäys", "neshima" kuten nyt on tehty (1992 käännös),. Ainakin alaviitteessä olisi pitänyt sanoa, että tässä puhutaan "elävästä sielusta".

        Avraham Even-Shoshan Hebreaa-Hebreaksi sanakirjassaan kertoo: " Oppineittemme käsitysten ja uskomme mukaan tällä tarkoitetaan iäisesti pysyvää hengellistä olemustamme, joka asustaa ihmisen elämän ajan hänen ruumiissaan, mutta jättää hänet ja siirtyy iankaikkiseen elämään totuuden valtakunnassa."...

        Rabbit sanovat myös " hengellinen sielu ei koskaan katoa, vaan on elävä".
        " Sielu ei raukea ruumiin kanssa haudassa vaan elää iankaikkisesti Jumalan läsnäolon suloisuudessa".
        Kielioppia tarkkailemalla ei erehdy luulemaan, että tässä puhuttaisiin käsitteestä "neshima", joka merkitsee hengitystä ja henkäystä."
        *

        Vertaa alkukieli : http://biblehub.com/text/genesis/2-7.htm

        Uususkonnot ja "liberaaliteologia" on harhautunut pois tästä perinteisestä "elämän hengen" kautta "eläväksi sieluksi" mallista ja 1992 käännös kertookin meille ihmisen muuttuneen näin nyt "henkäyksen" kautta "eläväksi olennoksi".


        Mutta jos sinä "hebraisti" tiedät tälle asialle paremman vastineen, niin luen mielelläni!

        Ja tämä liberaali-teologinen uusajattelu näkyy siis myös UT:ssa !

        Vertaa 1 Kor 15:45
        Biblia 15:45 Niinkuin myös kirjoitettu on: ensimäinen ihminen Adam on tehty eläväksi sieluksi, ja viimeinen Adam eläväksi tekeväiseksi hengeksi.
        33/38 15:45 Niin on myös kirjoitettu: "Ensimmäisestä ihmisestä, Aadamista, tuli elävä sielu"; viimeisestä Aadamista tuli eläväksitekevä henki.
        ja sitten...
        1992 15:45 Onkin kirjoitettu: "Ensimmäisestä ihmisestä, Aadamista, tuli elävä olento." Mutta viimeisestä Aadamista tuli eläväksi tekevä henki.

        Tässäkin siis "elävä sielu" muuttuu yllättäen "eläväksi olennoksi" !

        1938 vuoden käännöksessä sielu-sana johdannaisineen esiintyy 332x kun taas 1992 raamatussa esiintyy vain 65 jakeessa !

        Nämä ratkaisut ovat siis "opillisia" ei kielellisiä ! 1992 käännöstä on tietoisesti viety uususkonnolliseen liberaaliseen suuntaan !

        Tätä ajattelua edustaa siis 1840- luvulla amerikassa perustettu adventismi myös.
        Suomen luterilaisuuden puolella tämän ajattelun johtotähtenä on toiminut Aimo T Nikolainen, jota usein myös olen kuullut adventistien lainaavan,

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Aimo_T._Nikolainen
        "Jotkin Nikolaisen näkemykset varsinkin Raamatun ihmiskuvasta herättivät aikanaan Suomessa teologisia kiistoja. "


    • Kävijöiden keski-ikä varmaan 60.

      • pyhpyh023948902384

        Mitä väliä sillä on? Kaikki ovat tervetulleita. Mutta sinä oletkin jumalaton matkalla helvettiin. Tee parannus!


    • Mitäselitti

      Matt.13:34 Tämän kaiken Jeesus puhui kansalle vertauksilla, ja ilman vertausta hän ei puhunut heille mitään. Mark.4:34 Ja ilman vertausta hän ei puhunut heille. Mutta opetuslapsillensa hän selitti kaikki, kun he olivat yksikseen.

      • Otakoppieikirj

        Huomaa asiayhteys:

        Mark 4:1 Ja hän rupesi taas opettamaan järven rannalla. Ja hänen luoksensa kokoontui hyvin paljon kansaa,.....>4:33 Monilla tämänkaltaisilla vertauksilla hän puhui HEILLE sanaa, sen mukaan kuin he kykenivät kuulemaan; 4:34 ja ilman vertausta hän ei puhunut HEILLE.

        Ja synoptisesti sama:
        Matt 13:1 Sinä päivänä Jeesus lähti asunnostaan ja istui järven rannalle.
        13:2 Ja hänen tykönsä kokoontui paljon kansaa, jonka tähden hän astui venheeseen ja istuutui, ja kaikki kansa seisoi rannalla.......>13:34 Tämän kaiken Jeesus puhui kansalle vertauksilla, ja ilman vertausta hän ei puhunut HEILLE mitään;
        13:35 että kävisi toteen, mikä on puhuttu profeetan kautta, joka sanoo: "Minä avaan suuni vertauksiin, minä tuon ilmi sen, mikä on ollut salassa maailman perustamisesta asti".
        13:36 Sitten hän laski luotaan kansanjoukot ja meni asuntoonsa.

        ...Eli siis nimenomaan tässä "rantapuheessaan" Jeesus puhui vain vertauksin mutta muulloin kyllä puhui muillakin tavoin!

        Ei saisi irroittaa epäloogisesti raamatunkohtia pois sen asiayhteydestä.


      • Otakoppieikirj
        Otakoppieikirj kirjoitti:

        Huomaa asiayhteys:

        Mark 4:1 Ja hän rupesi taas opettamaan järven rannalla. Ja hänen luoksensa kokoontui hyvin paljon kansaa,.....>4:33 Monilla tämänkaltaisilla vertauksilla hän puhui HEILLE sanaa, sen mukaan kuin he kykenivät kuulemaan; 4:34 ja ilman vertausta hän ei puhunut HEILLE.

        Ja synoptisesti sama:
        Matt 13:1 Sinä päivänä Jeesus lähti asunnostaan ja istui järven rannalle.
        13:2 Ja hänen tykönsä kokoontui paljon kansaa, jonka tähden hän astui venheeseen ja istuutui, ja kaikki kansa seisoi rannalla.......>13:34 Tämän kaiken Jeesus puhui kansalle vertauksilla, ja ilman vertausta hän ei puhunut HEILLE mitään;
        13:35 että kävisi toteen, mikä on puhuttu profeetan kautta, joka sanoo: "Minä avaan suuni vertauksiin, minä tuon ilmi sen, mikä on ollut salassa maailman perustamisesta asti".
        13:36 Sitten hän laski luotaan kansanjoukot ja meni asuntoonsa.

        ...Eli siis nimenomaan tässä "rantapuheessaan" Jeesus puhui vain vertauksin mutta muulloin kyllä puhui muillakin tavoin!

        Ei saisi irroittaa epäloogisesti raamatunkohtia pois sen asiayhteydestä.

        Tässä kannattaa ottaa huomioon myös se, että Jeesus kyllä varmasti halusi kertoa kaikille samat asiat eikä pimittää mitään mutta nämä kuulijat ei Jeesuksen mielestä olleet vielä valmiita ymmärtämään asioita sen koko laajuudessaan.
        Ja näinhän Markus tässä meille toteaakin:
        4:33 " sen mukaan kuin he kykenivät kuulemaan; 4:34 ja ilman vertausta hän ei puhunut HEILLE."

        Vrt. Joh 3:12 Jos ette usko, kun minä puhun teille maallisista, kuinka te uskoisitte, jos minä puhun teille taivaallisista?


      • pyhpyh92387498234
        Otakoppieikirj kirjoitti:

        Tässä kannattaa ottaa huomioon myös se, että Jeesus kyllä varmasti halusi kertoa kaikille samat asiat eikä pimittää mitään mutta nämä kuulijat ei Jeesuksen mielestä olleet vielä valmiita ymmärtämään asioita sen koko laajuudessaan.
        Ja näinhän Markus tässä meille toteaakin:
        4:33 " sen mukaan kuin he kykenivät kuulemaan; 4:34 ja ilman vertausta hän ei puhunut HEILLE."

        Vrt. Joh 3:12 Jos ette usko, kun minä puhun teille maallisista, kuinka te uskoisitte, jos minä puhun teille taivaallisista?

        ja sinä et usko Jeesusta, vaan keksit korvasyyhysatujasi.


      • Otakoppieikirj
        pyhpyh92387498234 kirjoitti:

        ja sinä et usko Jeesusta, vaan keksit korvasyyhysatujasi.

        En vaan niinkuin sanassa sanotaan... Sinäkö uskot, että Jeesus puhui ainoastaan vertauksilla ?


    • Kirjakääröt

      Joh.14:11 Biblia (1776) Uskokaat minua, että minä olen Isästä ja Isä on minusta; mutta jos ei, niin töiden tähden uskokaat minua. Sananl.8:22

    • Olen aikoinaan saanut paljon hyödyllistä tietopa Adventtikirkon Raamattu kursseilta ja kirkon kirjallisuudesta.

      Että ihminen pitää jonkun piirin sitten sellaisena "hengellisenä kotina" että pysyy ja viihtyy, tarvitaan muutakin kuin tietoa.
      Pitää olla usein mm. ihmis-suhteita, että jaksaisi olla vuodesta toiseen. Voi käydä niin onnettomasti kuin minulla että ryhmä koostuu 1970 luvun kokous-sarjojen käännynnäisten perheistä -kymmenien vuosien traditioista ( 1970 luvulla oli Suomessa aktiivista herätystä monissa uskonliikkeissä) -jossa sitten ko. seurapiiri elää yhdessä vuorovaikutuksessa.
      Perheellisten kesken jää keski-ikäinen sinkku sitten väliinputoajaksi ja joutuu korkeintaan hampaisiin toisten johtaja-pätemis-tarpeissa. Keski-ikäinen sinkku ei voi olla perheellisten sydänkäpy. Nuoret työntekijä-teologit eivät mahdollisesti armahda ihmisiä synneistään, -Jumala armahtaa onneksi parannuksen tekijän ja syntinsä hylänneen.


      Monenlaisia yksilöllisiä seurakuntia on, jossa sitten toinen löytää elämäänsä kaiken, ja toinen ei saa mitään.
      Seurakuntien demografiset tekijät ovat erilaiset.
      Minulla sattui elämäni II- uupumus takavuosina, monista syistä, ja viihdyn nykyisin paremmin ilman seurakuntaa. Ei voinut olla missään sellaisessa missä oli paljon puuhaa.
      Eli kun liikaa rehkit ja uuvut bourn out, niin ei voi levätä samassa paikassa. Pitää päästä eroon.
      Ihmis-suhde kompastukset ja vaikeudet tavallisen usein sitten aiheutuvat vajaasta emotionaalisuudesta kun ihminen on stressattu.

      Ihmiset ovat vain ihmisiä hengellisissäkin ryhmissä. Ristiriitoja syntyy aina siellä missä on ihmisiä yhdessä. Moni ryhtyy ihmisten johtajiksi ymmärtämättä mitään johtamisesta ja hyvän hallinnon tavoista - lain käytöstä yhteiskunnassa. Seurapiiri-johtajuutta.
      Ei mitään tietoa ei taitoa, ei kykyä tietotaitoa ratkaista ongelmia. Yhdistyksissä ohje-säännöt jäsenille. tietysti, mutta monimutkaiset.
      Olevainen ihmispersoonallisuus voi sitten törmäillä jatkuvasti vain toisten työasioihin, hallinnan ja valinnan asioihin ja paljoon vapaaehtoiseen palveluun.

      >>>> - Mutta maailman globaali uskonpuhdistuksen työ on tehty kansainvälisten organisaatioiden toimesta.

      Olevaisten persoonallisuuksien onnistuminen onnessa ja rakkaudessa on yksilöllistä hengellisissäkin ryhmissä. Demografiset tekijät voivat olla puolesta tai vastaan suhteessa yksilöllisiin tarpeisiin ja toiveisiin. Ihmiset ovat kiireisiä omassa arjessa ja hengellisen ryhmänkin palvelussa.

      Pidän Adventtikirkon kansainvälisen Raamatun tutkimuksen erinomaisena. Teologit ovat tiedollisia, hengellisiä ja vastuullisia Raamatun Jeesus evankeliumin sanasta.

      Olen erossa Adventtikerkosta jo 12- vuotta, inhimillisistä henkilökohtaisista liikarasituksen asioista -johtuneista syistä. En harkitse toistaiseksi jäsenyyden uusimista, eikä asia ole ketään kiinnostanutkaan. Olen keskustelija foorumilla -en mitään muuta. En ole ainokaisenkaan organisaation tai yhdistyksen jäsen enää.

      >> Adventtikirkko ei ole teologiassaan yhtynyt maailman syntiin. Kirkossa on terve alusta hengelliselle elämälle.

    • Uskonnollisessa/ hengellisessä elämässä on erilaisilla piireillä ennakkoluuloja toisiaan kohtaan.

      Ihmisiä ylpistyy turhan liiallisesti usein, jossa sitten toisen piirin olevainen persoonan on aina harhaoppinenkin toisten mielestä.

      Raamatun asioissa jokainen on aina omasta mielestään oikekeassa, mutta eivät ymmärrä sitä että ihmisen pitää ollakin vilpitön Jumalan edessä omasta tietonsa määrästä, mutta ei toista ihmisitä sillä mollata.

      Olen itse tutkinut Raamatun kysymykset vuosien varrella niin hyvin että tiedän miten sitkeitä monet käsitykset ovat ja miten vaikeata on mielenmuutos totuuden edessä. Vain rehellisyydellä itseään kohtaan kykenee mielenmuutokseen.

      Suuret teologiat tuottavat ihmisille vaikeuksia ja kompastusta, mutta ei sitten ymmärretä sitä ettei oma tieto riitä asian ymmärrykseen. Teologien asiantuntemusta ei vaadita kuitenkaan, eikä vaikeiden teologioiden ymmärtämistä. Olen itselleni selviyttänyt suuretkin teologiat, että tiedän miten sitkeeässä niiden kirkaskuminen ihmiselle on. Päätin aikoinana etten ole "joo-joo-mies" vaan osaan itse selittää. Lykkäsin vaikeimpia asioita aina tuonnemmaksi kunnes niitä sitten kirkastui myöhemmässä ajassa ymmärrykseen.

      Minulla ei ole vaikeuksia teologien kirjotuksien ymmärtämisessä, olen hankkinut niin hyvää tietoa paljon Raamatun asioista. En hellittänyt itse opiskeluissa ennen kuin ymmärsin kaiken.
      Aloin 1995 tutkimaan Raamatun asioita jakeen kerrallaan. Olin Adventtikirkon jäsen 2000 luvulla vasta 7- vuotta, 7- aktiivista vuotta.

      Aina voi uusia päätöksiä ajassa tapahtua jäsenyyksissä piireihin -jättää uusimatta tai uusia jäsenyyksiä. Minulla on yksityistä Raamattu-aiheista harrastusta.

      En suosita kenellekään pysymään erossa seurakunnista.
      Seurakunta on ollut aina Mooseksesta alkaen asianmukainen asia.

      Ihmisten toiveet ja tarpeet ja seurakuntien maantieellinen sijainti ovat aina yksilöllisiä olevaisiin persooniin nähden.

    • Minua on oikeusvaltiossa voitu syyttää ja tuomita rattijuopumuksesta 1986. __1986.
      - Ei muusta.

      Kunnianloukkaus-rikollisuudesta olen saamisen puolella -korvauksia henkisistä kärsimyksistä.

      Aamen.

    • hotelivieras

      Jari on tutkinut perusteellisesti Raamattua ja löytänyt sieltä oikean tien ja hyvän osan, jota häneltä ei oteta pois.

      • uteliasain

        Oliko hyvä palvelu?


    • Pst. ;; --- Minä en ole ottanut yhdestäkään seurakunnasta itselleni vanhempaa enkä johtajaa_!_

    • .. >>> Minulla ei ole juridista eikä moraalista velvollisuutta pitää kahdeksaakymppiä käyviä käsityöläistaitoisia perheellisiä ihmisiä -perhe-seurapiireissään itseään viihdytteleviä paappoja ja mummoja missään asemassa.
      Vietän eläkepäiviäni, eikä nuo ole solmineet minuun mitään vuorovaikutuksellisia suhteita koskaan.
      Sama koskee vanhoja piikasia- >>> Vietän eläkepäiviäni omien harrastuksieni parissa.

      Organisaatioissa ei ole yksityis-johtajia minulla.

      Solmin sopimuksia vain maitopurkeista (kassakuitit maitokaupoissa) ja vuokraamisesta, -taloyhtiöissä ja autonvuokraamisesta, yms.

      Minulla ei ole moraalista eikä juridista velvollisuutta edesmenneiden tai olevaisten sukulaisten uskon asioihin -ja seurakuntiinkaan. On kovin yksinäistä aina olin jäsen tai en -että en tee tiliä kenellekään mistään.

      Minulla ei ole moraalista eikä juridista velvollisuutta myöskään lähiön ihmisten omaisten uskonnoille.

      Kompetenttina luonnollisena henkilönä hallitsen ja vallitsen henkilökohtaiset asiani ilman johtajia. Äänestyslapun verran on itsenäistä toimivaltaa yhdistyksien jäsenenä. Käytän äänestylappua itsenäisenä toimivaltanani. Minulla ei ole sanankaan tilivelvollisuutta esim. siviilisäätyäni koskevissa asioissa lähiöissä ristin sieluunkaan.

      Olen useiden vuosikymmenien ajan noudattanut tämän maan -oikeusvaltion lakisäädökset.
      Tein yliopistokursseja jokin aika sitten erinomaisilla , kiitettävillä ja hyvillä arvosanoilla. Talouteni on hyvässä järjestyksessä ja luottokelpoisuus tallella. Elän eläkevaroillani, niin kuin sadat tuhannet muutkin suomalaiset. >Minulla ei velvollisuuksia -ei moraalisia eikä juridisia kenenkään alaiseksi.

    • Adventtiseurakunnassa -Adventtikirkossa ei minuun ole kohdistettu suoria syytöksiä.
      Olen aikoinaan kun havaitsin että alkaa ihmis-suhde-asioita -broblematiikkaa olemaan, ja olen uupunut, ja tein joitakin käytösvirheitä väsyksissä, että olen sitten hipsinut lepäämään himaan pois kirkollisesta elämästä. Sanoin eräänä kauniina aamuna puhelimitse hengelliset maallikkovastuuni irti 12- vuotta sitten.

    • Olen aikoinaan ryhtynyt yhdistystoiminnan hengellisen etujärjestön harrastus-pohjalla- maallikkona demokratian aiheuttamaan tehtävään, ja sanonut vastuuni irti. En ole työsuhteessa ollut. Olen luonnollinen kompetentti henkilö, en julkinen henkilö, enkä julkisen oikeushenkilön palveluksessa.

      Hämäläiset kandidaatit voi pysyä mielellään Hämeessä, en Pohjanmaalla minä kaipaa.
      Eläkepäivät harrastuksien parissa. En ole vuosiin jäsen kirkoissa, eikä toistaiseksi kiinnosta jäsenyys.
      Ehdottomasti en ole lopullisesti jäsenyys-asioistani tehnyt lopullisia päätöksiä.-


      Nuoruuduessani oli hyvin ja huonosti nussittuja neitoja ja naisia, ja tiukojen pimujen aikakautta -monenlaista seikkailua. Avioliiton valmiudet vasta joskus 30- ikävuoden aikaan. Oli kiireisät aikaa työelämässä ja opintojen parissa -vaativia työtehtäviä.

      >> Pitää ymmärtää jättää kaikki minun alapääseksi-seikkailut ja suuseksi-missiot 30-43 vuoden takaiseen nuoruuden aikaan. -Kymmenien vuosien taakse, -jossa ainoa rikoksen kaikki tarvittavat tunnusmerkit täyttävä asia oli rattijuopumukseni 1986, 1986.
      Olen ollut luterilaisten kirjoilla 1980 luvulla, ja 1980 luvun lopulla eronnut lut kirkosta. Olen liittynyt uudelleen lut kirkkoon 1995, ja 2000 luvulla olen ollut 7- vuoden ajan Adventtikirkon jäsen 12- vuoden takaisessa ajassa.
      - Ettei yrittää maalata vuosikymmeniä liian myöhään minun nuoruustemppujani nyt 60- kesäiselle ukolle kuuluvaksi.-

      Että jos joku jotakin alapääseksitarinaa minusta pitää, niin tiedustella että "koska???" -- Joutuu sitten menemään 1070-1980 luvun aikakauteen 30 - 43 vuoden taakse.

      Tätä mukaa on oltava idag.

    • >>> 1970-1980 luvun aikakauteen 30 - 43 vuoden taakse.

      Niin lapsellisia jotkut idiootit ovat, -


      >> Ainoa alaikäinen seksikontakti minulla on ollut 16- vuotiaana 15- vuotiaaseen tyttöystävääni.


      >>>> Jokainen minun elämäni kymmenien vuosien seksiakti- seksikontakti, seksisuhde- -Jokainen minua nuorempi henkilö kymmenien vuosien ajoilta on tänään vähintään isovanhemman ikäinen 50- villityksessä_!_

      Että jo joku "jehovalaanen" on väittänyt 1985 esim. että 27 vuotiaana nuolen "lasta," kun minulla on 18- vuotias naisystävä, niin tuota se sitten on., Tai sitten jos kun olen käyttäytynyt huonosti hiukan myöhemmin saman ikäisen kanssa. Tuossa nuo sitten on - 1980 luvun loppupolella 30 vuotta ja vanhempaa aikaa. Ovat 50 - villityksessä ja isovanhempia tänään -iältään.

      En voi ylistää käytöstäni kaikessa ajassa, mutta vankilat on täynnä rikollisia, niitä jotka syyllistyneet törkeisiin harkittuihin rikoksiin, -tavallisesti useamman kerran harkitusti, ja istuvat oikeuden määrittämistä törkeistä rikoksista 1-2 vuoden tuomion.
      Törkeät teot voi määrittää vain maan perustuslain mukainen tuomioistuin.

      Saatanan adventtina sopii hyvin nuorten teologien ja kandidaattien johtamat seurakunnat. Nämä eivät ymmärrä lain käytöstä mitään. Armaassa maassa -oikeusvaltiossa on syytettävä kohtuullisen ajan kuluessa tai jätettävä kokonaan syyttämättä. Nuorten teologien tuomittavaksi kirkkoihin eivät ihmiset riennä koskaan.

      Olen hyvämoraalinen mies, joka on noudattanut tämän maan lakisäädökset useiden vuosien ajan.

      1970-1980 luvun nuorten käytöshäiriöt, sekavuustilat (erilaisista syistä johtuvat -ja äkilliset mielenhäiriöt kuuluvat omaan aikaansa 30 vuoden taakse. Ei ole kyse 60- kesäisten paappojen vakiintuneista elämäntavoista.



      Minä en ole julkinen henkilö, -foorumit ja kotisivutila ei tee luonnnollista henkilöä muuksi.
      Olen ollut uskonnollisen, hengellisen -kirkon -etujärjestön harrastus-yhdistys-toiminnoissa -demokratian tehtävissä -en julkisen oikeushenkilön palveluksessa työntekijänä, toimihenkilönä tai viranhaltijana joitakin vuosia 2000 luvulla- (Adventtikirkko) 1.6.2006 saakka, seitsemän vuoden ajan 12 vuoden taakse 19 - 12 vuotta sitten.


      Pitää tajuta viettää rauhassa elämää ilnman alapääseksitarinoita joissa kyse 1970-1980 luvun aikakauden nuorista.

      Kaikessa mahdollisesssa syyttämisessä esim. 1989 vuodesta olisi pitänyt olla minuun yhteydessä viimeistään 25 vuotta sitten -viimeistään neljännesvuosisata sitten.

      Terveet pesoonallisuudet -päästään selväjärkisessä tilassa olevat iohmiset eivät kykene moralisoimaan niin kaukaista aikaa.
      Päästään terve peroonallisuus ei moarlisoi niin kaukaista aikaa.

      Minun oli opetettava nämä asiat tällä tavalla. Olen elämässäni suorittanut kaksi hyvää oikeustieteen peruskurssia. Olen suorittanut hyvät perustiedot esimiestyöskentelyn, johtamisen -ja hyvän hallinnon tapojen asioissa, -hyviä perustietoja julkisten organisaatioiden johtamisesta yliopistotasoista- 1980 ja 2010 luvulla. Yhteensä noin 100 opintopistettä työmäärältään organisaatioiden johtamiseen liittyviä kursseja.

      Toivon että tavoitin tarpeeksi tuttuja tällä valaistuksella, että ymmärretään jättää tarinat 30 vuoden taakse 30-, jossa minun elämäni ainoa tarpeeksi rikoksen tunnusmerkkejä (syyttämiseen ja tuomioon riittäviä) on ollut rattijuopumukseni 1986, 1986.

    • Armaassa maassa valtionkonttori myy rahalla arvonimiä kulttuurin, taiteen, ja kunnallis-elämän ihmisille. Kunnalliselämässä niin kuin kaikissa muissakin luottamustehtävissä on itsenäinen toimivalta = äänestyslappu. Niin yhdistystoiminnassakin = äänestyslappu itsenäinen toimivalta.
      On turhaa luulla itseään toisen johtataksi -käsityöhön pätevien ihmisten hengellisessä yhdistystoiminnassakaan.


      Maan peruslain mukaisen tuomioistuimen istuva oikeuden puheenjohtaja on valittu virkaansa tiedollisuuden vaatimuksien pätevyydellä. (Oikeustieteellinen tiedekunta)
      Oikeuden puheenohtajakaan ei käytä itsenäistä tuomiovaltaa kansalaiseen, vaan oikeuden tuomari johtaa oikeuden puhetta, ja käyttää oman äänestyslappunsa oikeuden päätöksenteossa.


      Esimiesasasemaa suhteessa toiseen ihmiseen saa sitten jos alaisella on työsopimus. Työsopimuksesta alainen päättelee alaistaito-vaatimuksensa. Muutoin olisi aina mielivallan armoilla.-


      Valtion orgaaneissa -ylimmissä on toimivaltaa, mutta valta on rajattu laissa erikseen, eikä näihinkään liity viranhaltijan vallankäyttöä kansalaiseen suoraan, vaan kyse on valtion orgaanien asioista joissa ei luonnollisesta henkilöstä ole koskaan kyse.

      Päätöksenteko kunnalliselämässä, ja yhdistys-toiminnassa siis tapahtuu aina toimielimessä.
      > Toimielin on pomo.
      Viranhaltijalla on rajattu itsenäinen toimivalta. Viranhaltija ilmoittaa aina päätöksistään, ja kansalaiset saavat viranhaltijapäätöksiä tämän tästä mm. KELA:sta. Viranhaltijapäätöksiin saa aina hakea muutostakin. Virastoissa tavallisesti usein toimielin tekee viranhaltijapäätöksetkin ettei kukaan tee kansalaiseen kohdistuvia päätöksiä yksin. (lautakunnat, johtokunnat)
      Yhtiöissä on toimielin tavallisesti, joiden alaisina johtajat ovat. (hallitus)
      Istuvilla puheenjohtajilla on aina harmaita hiuksia puheen johtamisesta, koska nämä vastaavat pajolti enimmäkseen kokouksien asiakirjojen sisällöistä. Varmaan esim. oikeuden asiakirjojen sisällöstä vasta asiitäkin toimielin ehkä, en tiedä. Kuitenkn syyttäjän ohitse on päästävä syytettäväksi. Kaikenlaista mahdollista ei saa tuomioistuimeen saakka, vaan tie katkeaa aikaisemmin jos ei ole olevaista tapahtuma-faktaa ja lakisäädösmassaa olevaisena olemassa.
      Osapuolet voivat sopia keskenään syyttämättä. Toisaalta törkeitä rikoksia syytetään tuomitaan oikeusvaltion edun uskottavuuden vuoksi. Oikeusvaltioissa kuitenkin syytetään aina kohtuullisen ajan kuluessa jos syytetään.
      Joskus ihmisiä pakenee ulkomaille, ja palaa kun vaara jotua syylliseksi on ohi.
      Almanakka siis sovittaa rikoksia. Kukaan ei ole iankaiken syyllinen.

      Tavoitin tarpeeksi minun tuttuja ja neuvoin tällaiset integriteetti, legitiimiysasiat, muitakin sellaisia, mm. hyviä vuokratapoja siis sellaisia jotka ovat olevaisia koko armaassa maassa, huonevuokralain asioita, -eikä niissäkään -missään minun kirjoituksessa tai puheessa ollut koskaan kyse persoonista -ihmisistä, ei toimihenkilöistä ei yhtiöistäkään.

      Valistukseni piisaa-.

    • Lisäys vielä;

      Varhaisimpia lakeja on ollut laki että "äkillisissä mielenhäiröissä ja muussa syyntakeettomassa tilassa tehdyt teot jätetään syyttämättä."
      Syy; Että persoonallisuus voidaan tuomita rikoksesta täytyy rikoksen olla rikos, -eli jossa ihminen rikkoo rikoslakia tietoisessa tilassa. Rikos on harkittu tai vähintään tietoisessa tilassa tehty, -ja rikos täytyy rikkoa maan rikoslakia vastaan, olla tapahtumafaktaa ja säädettyä lakisäädösmassaa olevaisena olemassa. Teon harkintaa osoittaa tavallisesti tietenkin sekin että rikoksen tekijä pyrkii salaamaan tekonsa. Monet rikokset ovat sellaisia että tekijä suorittaa samankaltaisia rikoksia useita sarjassa, joka on omiaan osoittamaan teon harkintaa.

      Uskonnollisuus saa aikaan syytöshurmioita jolla ei ole mitään tekemistä oikeusmoraali-etiikan kanssa.
      Usein sitten uskonnollinen kiihkoilija syytöshurmoissaan rikkoo tse lakia vastaan syyllistyen kunnian loukkaus rikokseen.

      Ihminen ei muutu hurskaaksi paheksumalla toista. Ihminen ei muutu Jeesukseksi, joka kantaisi synnit tai olisi hengellisen elämän mallikappale.

      Vankilat ovat täynnä törkeiden rikoksien tekijöitä jotka törkeistä rikoksista kärsivät 1-3 vuoden ehdottomia tuomioita usein, -ja näiden kunnian loukkaaminen on rangaistava teko.

      Ketään ei auteta laittomalla kielenkäytöllä. Mielenterveyshäiriöihin joutuneet ihmiset ovat usein juuri monenlaisen kiusaamisen uhreja. Henkinen kestokyky pettää kiusaamisesta, ja teot voivat olla päätä huimaavia seurauksiltaan jossa vähääkään rikosta harkitsematta ja tekoa hallitsematta voi sitten tulla ruumiita kasapäin pahimmillaan ihmisen tekemänä joka ei koskaan harkitse vähääkään rikoksia ja halua minkäänlaista laittomuutta arvoiltaan. On kiltti ja lauhkea kuin lammas eikä koskaan toivo ja halua minkäänlaisia rikoksia taivaan kannen alla arvoiltaan.


      Ihmisten mielenhäiriötkin ivat ohimeneviä, joista toipuvat, mutta jos syyntakeeton on saanut ruumiita aikaan, löytää sitten itsensä mielisairaalasta, kun ei kelpaa vankilaan koska ei ole syyllistynyt rikokseen eli em. harkittuun tekoon rikoslakia vastaan, tai hallittuun tekoon rikoslakia vastaan.

      Monenlaista kiusaamista on olevaisena olemassa, on koulukiusaamista mm. ja seurauksista näemme usein TV- uutisissa, on parisuhteissa kiusaamista, on työpaikkakiusaamista -ei kiusaamisen paikat lopu, -joissa sitten uhrien henkinen kestokyky pettää aikanaan ja seuraukset voivat olla mitä tahansa -harkitsemattomina ja tekoa hallitsematta kun ihminen menettää järkensä jatkuvan henkisen väkivallan vuoksi. Menettää järkensä tilapäisesti -joutuu tilaan missä ei mitään harkintaa ole kun esim. ammuskelee väkijoukkoon tms.

    • kerttkk

      Apostolien Teoissa on kuvattu Pietarin näky, jossa Jumala julisti liharuuat sallituiiksi kristityille! Lue paremmin Uudesta Testamentista!

      • Niin pitää aina lukea hyvin ja varsinkin ymmärtää oikein. Jos ymmärrät oikein, niin huomaat että siellä jakeissa on kyse epäjumalille uhratuista lihoista, -ei kyse ole liharuoan syömisestä -oikein ymmärrettynä.

        Raamattu ei kiellä liharuokaa. Adventtikirkko ei kiellä ihmisiltä syömisiä -lihaa, -jäseniltäänkään.


      • Olen asiasta kirjoittanut itselleni muistiin;

        Pesemättömät kädet. Sydämen pahat ajatukset ja teot.
        > Mark 7:1-23

        "Ei ihmistä voi saastuttaa mikään mikä tulee ihmiseen ulkoapäin. Se ihmisen saastuttaa mikä tulee hänen sisältään ulos.” (Mark 7:14-23)

        Tarkoittaako Jeesus että kaikki mahdollinen ruoka mitä ihmiset maan päällä syövät olisi puhdasta ? Tarkoittiko Jeesus että kaikki mikä eläinkunnassa liikkuu ja käy pyydykseen olisi sopivaa syötävää?

        Itämailla oli suuri määrä erilaisia ruokaan liittyviä sääntöjä. Kaikkina aikoina erilaisia ruokakulttuurin koulukuntia on ollut. Sen ajan tapakulttuurissa oli monenlaisia käskyjä ja lakeja erilaisista pesuista. (Mark 7:3-4)

        ”Miksi Sinun opetuslapsesi eivät elä isien perinnäissääntöjen mukaan vaan aterioivat epäpuhtain käsin?” (Mark 7:5)

        Käsien pesu ennen ateriaa on hyvä ja terveellinen asia myös tänään. Suositeltavaa ja selvää useimmille. Lapset on hyvä opettaa pesemään käsiä varsinkin ennen ruokailua että käsienpesusta tulisi tapa. Pesemättömiä käsiä ei saa kuitenkaan sekoittaa hengellisen uskon asioihin.

        Asiayhteydessä Jeesus ei puhu sinänsä ihmisen ruokavaliosta mikä olisi sopivaa syötävää. Jeesus vertauksessaan tahtoo sanoa että ihmisen sydämestä lähtevät kaikki pahat ajatukset.

        On huomioitava tapahtumakulttuuri. Sen ajan ihmisellä ei ole ollut sitä tietoa mikä meillä tänään. Ihmiset todellakin luulivat että jossakin munuaisissa ja sydämessä olisi se paikka missä ja millä ihminen ajattelee. Siihen aikaan opetettiin vertauksin akatemiassakin.

        Jeesus vertauksessaan haluaa puhua ihmisen pahoista ajatuksista ja niistä johtuvista pahoista teoista. Mark 7 luvussa ei ole ruoasta eikä syömisistä kysymys ollenkaan. Kaikki syötäväksi kelpaava ruoka on ”puhdasta” tietysti.

        Tapahtumakulttuurissa asiayhteyden aikana noudatettiin yleisesti
        3 Moos 11, 5 Moos 14:3-21, 1 Moos 1:29, 3:18 terveysneuvoja. Jumala antoi ihmisen ravinnoksi ravintoketjun ensimmäiset eläimet, sillä näiden liha oli puhdasta. ravintoketjun ensimmäiset eläimet eivät keränneet ravintoketjussa eläintauteja ja saastejäämiä. Suomessa karjaeläinten kasvatus on hyvin valvottua, -mutta aiona jäämien ja eläintautien vaara on sitä suurempi mitä enemmän olemme maissa missä ei terveys-lakisäädöksiä ole juuri säädetty.

        Lähisukulaiseni kuoli ulkomailta tuotuun hullun lehmän tautiin. esim. Suomessa karjankasvatusta on hyvin valvottu.


      • Pietarin näyssä on kyse epäjumalille uhratusta lihasta.

        Lihakaupoissa tarjolla ? > 1 Kor 10:25

        ”Syökää kaikkea mitä lihakaupoissa on tarjolla tekemättä kysymyksiä omantunnon syistä.” (1 Kor 10:25)

        Raamatunselittäjät ovat olleet varsin yksimielisiä että kysymys 1 Kor 10:25 on epäjumalille uhratusta lihasta.1 Kor 10 luvun jakeet 19-20,25,28 viittaavat epäjumalille uhrattuun lihaan.

        Lihan kanssa vietettiin epäjumalanpalvelusmenoja ennen lihan myyntiä. Epäjumalille uhrattua lihaa ei voinut erottaa muusta lihasta. Paavali puhuu 1 Kor 8:1-13 epäjumalille uhratusta lihasta. Apostolien kokous otti epäjumalille uhrattuun lihaan kielteisen kannan Apt 15:20,29.

        Apostolit eivät syöneet saastaiseksi (3 Moos 11, 5 Moos 14:3-21) luokiteltua lihaa. (Apt 10:14)

        Paavali sanoi: "Syökää kaikkea mitä lihakaupoissa on tarjolla, tekemättä kysymyksiä omantunnon syistä." - Paavali aivan ilmeisesti 1 Kor 10:25 päätteli apostolien kokousta myöhemmin että epäjumalia ei ole olemassakaan eikä epäjumalille uhrattua lihaa voi erottaa mitenkään. Paavali kehotti sitten ostamaan mitä on tarjolla ettei liha vahingoita.

        Tässäkään ei ole asian laita että kaikkea voisi huoletta syödä vaan kysymys on epäjumalille uhratusta lihasta! Aina ei voinut tietää oliko liha epäjumalille pirskoteltua lihaa.


      • "Minkä Jumala puhdistanut älä sano epäpuhtaaksi...?"
        > Apt 10:10-15


        ”Minkä Jumala on puhdistanut, sitä älä sinä sano epäpuhtaaksi.” (1 Kor 10:15)

        Kysymys Pietarin näystä 1 Kor 10:10-15;
        - Pietari näki taivaan avoinna, ja taivaasta laskeutui alas kuin suuri purjekangas jossa oli kaikenlaisia eläimiä. Taivaasta kului ääni joka sanoi: "Nouse Pietari. Teurasta ja syö." Pietari vastasi ettei ole koskaan syönyt mitään epäpuhdasta ja kiellettyä. Ääni sanoi uudelleen: "Minkä Jumala on puhdistanut, älä sano sitä epäpuhtaaksi." Näyssä oli mukana saastaiseksi luokiteltuja eläimiä (j.14) ja Pietari oli hämmentynyt (j.17)
        Tässäkään ei ole kyse että ihminen voisi huoletta syödä kaikkea tekemättä mikään jakoa terveellisyyden suhteen.

        >Vertauskuvallisessa näyssä Pietarille ilmoitettiin taivaasta että pakanakansatkin kuuluvat Jumalan pelastussuunnitelman piiriin ! (ei ruokalistaa) -Kaduttuaan syntinsä ja hylättyään tahalliset lain rikkomukset Jeesuksen veri pesisi puhtaaksi heidätkin ja liittäisi Jumalan kansan jäseniksi alkuperäisen Israelin joukkoon. Että Jeesus on kaikkien Herra. (Apt 10:17-22, 28-33, 34-48)

        Pietarille selviää siis myöhemmin näyn merkitys ja Pietari sanoo siitä näin: ”Nyt minä todella käsitän ettei Jumala erottele ihmisiä. Hän hyväksyy jokaisen joka pelkää häntä ja noudattaa hänen tahtoaan, kuului tämä mihin kansaan tahansa.” (Apt 10:34-35)

        - Kysymys Apt 10 luvun Pietarin näystä koski siis pakanakansojen liittämistä alkuperäiseen Israeliin Herraa pelkäävistä yksilöistä. Ruoasta ei ole lainkaan kysymys. Pitää itse katsoa edelleenkin mitä laittaa suuhunsa.


      • "Puhtaat ja saastaiset eläimet...?"
        > 3 Moos 11, 5 Moos 14:3-21


        "Puhtaat ja saastaiset eläimet...?" ( 3 Moos 11, 5 Moos 14:3-21)

        Monet kysyvät eikö 3 Moos 11 ja 5 Moos 14:3-21 ole kyse ns. "Mooseksen laista" jonka säädökset kumoutuivat ristillä? (Ef 2:15)

        On huomattava että seremonialliset "Mooseksen lait" olivat vertauskuvallisia tulevasta. Maallinen pyhäkkö oli kopio taivaallisesta oikeasta pyhäköstä. (Hebr 9:1, 8:1-2) Oikea uhri annettiin ristillä ja kaikki maallisen pyhäkön palvelut loppuivat. Uhripalvelusjärjestelmän seremonia laitkin loppuivat.

        Jumalan terveysneuvot eivät ole Vanhan liiton seremoniallisia lakeja, vaan ihmisen hyväksi muulla tavalla. Saastaiset eläimet (3 Moos 11, 5 Moos 14:3-21) eivät ole muuttuneet muuksi asiayhteydessä. (Jes 66:15-18)

        Puhtaat eläimet joiden liha on parasta ovat edelleenkin samoja ruohonsyöjiä jotka ovat ravintoketjun ensimmäisiä eläimiä. Ne eivät syö toisia elämiä eikä raatoja joista kertyisi ravintoketjussa saasteita ja tauteja lopuksi ihmiseen.

        Ajan lopulla eläintaudit ja saasteet saastuttavat alueittain ja alueittain joudutaan ravintoaineita hylkäämään ainakin toistaiseksi.
        Jumalan neuvo lihan suhteen lihansyöjille on tärkeä ja käyttökelpoinen aina niille jotka lihaa syövät.

        Maailmassa on nälkääkin eikä vapaata valintaa ole aina mahdollista ja helppoa tehdä kaikessa.


      • ”Heikkouskoisen kasvikset?” (Room 14:2)


        Kasviksia vai lihaa ? Rasva ja veri?


        Alun perin ihmisen ravinto oli siementä tekevät puut hedelmineen. Paratiisin hedelmät saattoivat olla vaikka paljon monipuolisemmat. Syntiinlankeemuksen jälkeen Raamattu mainitsee vihanneksien lisäämisestä. (1 Moos 1:29-30, 3:18-19) Vedenpaisumuksen jälkeen ravinnoksi hyväksyttiin myös puhtaaksi luokitellut eläimet. ( 1 Moos 7:2, 8:20, 9:3-4, 3 Moos 11, 5 Moos 14:3-21) Puhtaat eläimet ovat ravintoketjun ensimmäisiä ja eivät kerää saastejäämiä ja tauteja ravintoketjussa.


        ”Jos joku katsoo syövänsä kaikkea mutta heikkouskoinen syö vain kasviksia.” (Room 14:2)

        Erilaisia ruokakulttuureja ja paastomääräyksiä on aina ollut. Niitä on myös viimeisinä aikoina. On tärkeätä ymmärtää että niissä ei ole sellaisia tekijöitä jotka olisivat ihmisen pelastuksen avainasioita. Terveysasioissa ihminen tekee ymmärryksensä mukaan ja huolehtii itsestään. Kyse on ihmisen terveydestä, ei ruoan suhteesta pelastukseen. (1 Tim 4:1-5, Room 14:1-12)
        Room 14:2 merkitsee erilaisia paastomääräyksiä. Paastomääräyksillä ei ole ihmisen pelastuksen kannalta merkitystä.
        Ihmisen huolenpito Pyhän Hengen temppelistään on jokaisen velvollisuus tietonsa määrän mukaan.
        (1 Kor 3:16-17, 6:18-20)

        Ruokakulttuurit eivät sovi uskonnoksi vaan terveyskasvatukseksi ja –neuvonnaksi. Lähimmäisiä ei pidä loukata syömisillä, kaikilla ihmisillä ei ole samaa tietoa ravintoasioista.

        Ortoreksia on syömishäiriö jossa ihmisen koko elämää hallitsee syömiseen liittyvät asiat. Ruoasta tulee pakkomielteen omainen asia jolloin ihmisen ajatukset keskittyvät pääasiassa ruokaan. Ruoan määrä näyttää olevan yhteydessä pitkään ikään. On aina tiedetty että niukasti syövät ihmiset ovat pitkäikäisiä. Tämä on yhteydessä happiradikaaleihin. Aina kun ihminen syö syntyy happiradikaaleja vereen ja happiradikaaleilla on soluja vanhentava vaikutus. Onkin hyväksi ihmisen ikääntyessä keventää ja harkita ruoan määrää ja pitää painonsa painoindeksin rajoissa.

        Rasva ja veri oli aina kielletty. Rasva piti polttaa alttarilla. Jumalan terveys neuvo ”pahan kolesterolin” vuoksi. (3 Moos 3:16-17, 7:23-25 mm. ) Veri pilaantui myrkylliseksi nopeasti ja vereen liittyi ”symbolista merkitystä” uhrimenoissa.
        (Jes 25:6 tarkoittaa oikein käännettynä "ydinnestettä")

        ”Syöttepä tai juottepa tai teettepä mitä tahansa tehkää kaikki Jumalan kunniaksi. Älkää loukatko sen enempää juutalaisia kuin kreikkalaisiakaan älkääkä liioin Jumalan seurakuntaa.” (1 Kor 10:33)

        Kaikilla ei ole mahdollisuuksia rajattomiin valintoihin ruoan suhteen.


      • Kommentoin Sinulle asioista hyvin, -olen omjn sanoin asiat ilmaissut kommentoinneissani.

        Tarkistele Raamatun jakeita -niissä on aina vastaus, mutta ne pitää ymmärtää oikein ne jakeet.

        En tee Adventtikirkon työtä. Keskustelen foorumilla. Tämä on Suomi24.fi foorumi -ei kirkon.


    • Ihmiset toisinaan elämässään ajautuvat jatkuviin vastoinkäymisiin, mistä eivät sitten selviä.

      - Ei aina kiusaamista tarvitse olla ihmisten hermoromahdukset, -on velkaantuneita, ja monenlaisten pitkäkestoisen stressin uhreja, jotka ajautuvat umpikujiin vaikeuksissaan, -jatkuvassa kovassa psyykkisessä paineessa henkinen kestokyky aikanaan toisinaan voi sitten pettää.

      Joillakin elämä sujuu ilman suurimpia murheita ja vastoinkäymisiä.


      Ehkä uskonnollisten yhdyskuntien "petturitkin" ovat paljolti enemmän sellaisia, jotka harkitusti tekevät laillisen ratkaisun jäädä syrjään toisaiseksi, jos esim, väsyvät toimintaan.

      Minkäänlaisia sanktioita ei ole myönnetty kirkoille, ja muillekaan uskonnollisille yhdiskunnille oikeudeksi armaassa oikeusvaltiossa. Kaieknlainen joukkokuritus ja kirkon kiroukset ovat mm. laittomia. Vain jäsenyydestä voi neuvotella sääntöjen nojalla. Säännöt tulee kaikki tyynni esitellä kun ihmisiä otetaan toimintaan mukaan.

      Yhdistysytoimintojen tehtävissä joudutaan käyttämään sellaisia vastuunkantajia joilla ei mitään asiantuntemusta ole ryhmien ja ihmisten johtamisesta.

      Teologinen tiedekunta kouluttaa teologian asiantuntijoita.

      Ajan tapahtuma-kulttuuri- hallinto-kulttuuri on erilainen kuin vainoharhaisten keisarien aikana, mutta hengellisten ihmisten ryhmillä erilaiset vaikeudet. Kuitenkin armaassaa maassa on omantunnon ja mielipiteen vapaus- kokoontumisen ja liittymisen vapaus liittyä- ja erota, -olematta petturi kenellekään henkilökohtaisesella tavalla -joilla on tavallisesti sitten vain hallinnan ja vallinnan asioita, -eikä mitään lheistä vuorovaikuutksellista suhdetta keskenään missä ihmiset voisivat hyvin.
      Jotkut rypevät onnessa ja rakkauden suhdeverkostoissa tyytyväisinä onnellisina, kun sitten toisille hengelliset ryhmät ovat kokoontuvaa ja hajaantuvaa yhdistystoimintaa vailla hyviä ihmis-suhteita yksinäisyyttä yhdessä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      122
      6292
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      158
      4020
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3335
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      477
      2839
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      277
      1838
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      34
      1516
    7. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      87
      1426
    8. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1366
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      169
      1348
    10. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      14
      1293
    Aihe