Millainen oli Sinun Lieksasta "maalimalle" lähtösi

pienipellavapää

Itse olin ollut opiskelemassa muualla ja palannut Lieksaan keväällä. Kesätöitä sain jäätelökioskista ja palkka oli markka tunnilta. Säästin palkastani syksyksi vaaterahaa ja sainkin ostettua omillani kengät, pitkän muodikkaan villatakin sekä ruskeat neulotut pitkäthousut. Äitini osti minulle mustan ns.midipituisen villakangastakin. Näissä tamineissa tunsin itseni muodikkaaksi ja valmiiksi lähtemään töihin Helsinkiin. Kaiken hienouden huipuksi maalasin mustan vanhan pahvisen matkalaukun vaaleansiniseksi. Samaa matkaa Helsinkiin töihin lähti ystäväperheen tytär. Äitini lähti meitä sinne viemään, hän kun oli kokenut Helsinginkävijä. Ensimäinen yö oli tarkoitus viettää äidin kummitädin luona Pitkänsillanrannassa. Aina Helsingin kummitädille piti olla viemisinä lanttukukko, suolasieniä ja puolukkasurvosta. Eikä poikkeusta tehty nytkään. Kyllä hävetti kun äidin matkalaukussa tuoksui lämmin lanttukukko ja kaiken huipuksi minun sinisessä matkalaukussa ollut suolasienipurkki oli alkanut vuotaa. Helsingin asemalla kävellessäni laukusta tippui suolalientä aseman lattialle. Siitä se sitten alkoi seuraavana päivänä itsensä elättäminen näillä eväillä.☺️

28

680

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vm63

      Noin selvää yhtä lähtöä en muista, eikä sellaista yhtä ollut. Muistan kyllä, että Joensuu oli SUURI kaupunki, jossa lieksalainen tunsi itsensä maalaistolloksi kaikin puolin. Oli liikennevaloja ja valtavia määriä autoja, katujen ylittäminen oikeassa rytmissä tuntui vaikealta yms. pientä ongelmaa.
      Nuo tuntemukset kuuluivat nuoruuteen, nythän tiedän, että samanlaisia tallukoita ihmiset ovat kaikkialla, vaikka sattuisivat puhumaan kirjakieltä ;)

    • Lieksalaine

      Ei ole tarvinnut Lieksasta onneksi lähteä.Koulutus on opiskeltu muualta , mutta työ on täällä.

    • nytkaekkiok

      heleppo oli ukko anto 140 mk rahhoo ja sano jotta alahan ehtii töetä. se oli viimmenen avustus kottoo 18 v miehen alulle.

    • juksasit-meitä

      Aloittaja taitaa narrata? Sanoo vieneen lanntukukkoa, puolukkasurvosta ja sieniä kummitädille? Itse kuitenkin sanoo lopussa että" Siitä se sitten alkoi seuraavana päivänä itsensä elättäminen näillä eväillä"? Eli söitkin itse ne eväät etkä vienytkään kummitädille niitä eväitä! Enkös olekkin näsäsviisas!

      • pienipellavapää

        Niinpä. Kyllä sitä lanttukukkoa maistettiin siellä Saima-kummin yksiössä ja elämys sinä iltana oli kylpuammeessa peseytyminen.


      • pienipellavapää kirjoitti:

        Niinpä. Kyllä sitä lanttukukkoa maistettiin siellä Saima-kummin yksiössä ja elämys sinä iltana oli kylpuammeessa peseytyminen.

        Aloituksen teko on monelle tietynlainen kynnys. Mielestäni tämä aloitus on hyvä. Aihe on haastava, mutta monipuolinen. Varomaton voi paljastaa sen tiimoilta myös liikaa, ja kannattaa huomioida palstan luonne ja monenlaiset osallistujat täällä. Edellinen oma aloitukseni oli hieman fiasko. Syy on ainoastaan itsessäni. Ei se saa lannistaa, ei toki harmittaa, sellaista elossa sattuu. Hieman on syytä joskus olla ajattelevampi.

        Muistomme voivat olla värikkäitä. Sinänsä kelpoja ne kaikki voivat olla oikein jäsennettynä kaikenlaiseen keskusteluun ja kanssakäymiseen.

        Omalta kohdaltani voisin todeta, että kaikki on käynyt eritavalla. Minä tulin lapsena Lieksaan, tai jos tarkkoja ollaan, Pielisjärvelle. Synnyin aivan toisaalla. Kävin toki oppia hakemassa muualta. Palasin jo vuosia sitten Lieksaan ja täällä on eloni ollut. Ja tulee olemaan. Ei minulle Lieksa ole mikään huono paikka. Minulle kelpaa. Ja voi olla että olen valmis Lieksaa tulevassa vähäisten taitojeni kera kehittämäänkin, siis promillen verran;)
        Tällä kertaa valitsen näin. Meissä jokaisessa elää joku pellavapää. Kiitos.

        Oikeat eväät syödään muutenkin kuin repusta, kuormasta tai kummeille viemisestä. Olkaapa tarkkana siellä.
        https://www.youtube.com/watch?v=VJDJs9dumZI


    • vanha-jätkä

      Läksin opiskelemaan 20-vuotiaana enkä sen jälkeen enää palannut Lieksaan. Tosin poikkeilin lomilla, nyt on kohta 10 v kun kävin viimeksi.

    • Nostalginen mukava aloitus!
      Minä en voi sanoa, mikä oli lähtöni sieltä, sillä niitä oli monia (5 kertaa), ja monia oli paluitakin niiden välissä.
      Kaikki lähdöt olivat karuja, kuten koko menomatkat.
      Lähtöjen syinä olivat oikeastaan joka kerta eri asiat.

      Kaiken jälkeen Lieksa ( entien Pielisjärvi) on pysynyt ykkösenä muistoissano tietyllä tapaa.
      Sen varmaan huomaa kirjoituksistanikin.

      • juttujasi-kaipaava

        ""mikä oli lähtöni sieltä, sillä niitä oli monia (5 kertaa), ja monia oli paluitakin niiden välissä"""

        Missä välissä kävit Amerikassa luennoimassa professoreille ja missä välissä perustit sen ison yrityksen ?


      • juttujasi-kaipaava kirjoitti:

        ""mikä oli lähtöni sieltä, sillä niitä oli monia (5 kertaa), ja monia oli paluitakin niiden välissä"""

        Missä välissä kävit Amerikassa luennoimassa professoreille ja missä välissä perustit sen ison yrityksen ?

        Kirjoitatko elämänkertaani, kun noin tarkkoja tietoja tarvitset?


    • vanha.ukonketale

      Onneksi olen sitä ikäluokkaa että tuli tehtyä törupeama lieksassa, paitsi alkuun olin 2 vuotta etelässä ja huomasin ettei se ole minun paikka! Luojan kiitos että sain lieksaan tultuani olla työelämässä noin 40 vuotta kunnes jouduin työkyvyttömyys eläkkeelle! Oli aina jokunen talvi että piti pitää työttömyysjaksoja, mutta ei onneksi monta! Nyt on mittarissa 65 vuotta ja ei tarvitse töistä murehtia enää!
      Sääli vain nykynuoria kun niille ei ole töitä,,siis kunnollisia, orjan pätkähommia taitaisi olla!

    • Sotilasmestari

      Minä olin armeijassa Mikkelissä ja sille tielle jäin. Ei ollut mitään kolutusta kuin peruskoulu ja hanttihommia koulun jälkeen milloin oli niitäkään. Jäin armeijan hommiin ja eläkkeelle pääsin 25 vuotta palveltuani.

    • Hyvä aloitus!Itse kanssa lähtenyt ja kiertänyt suomen kylkeä työn perässä. Nyt arvelin pysyä Lieksassa.

    • yksiötä-kaipaan

      Tekee joskus mieli ostaa vaimon kanssa Lieksasta esim. yksiö niin saisi poikkeilla siellä mielensä mukaan. Mutta ei vaan ole tullut ostettua.

    • CarrerJ.Costa

      Lähdin 70-luvun alussa ja olen käynyt vain kerran sen jälkeen, kun pakattiin vanhempienkin kamat muuttoautoon. Eräs lieksalainen sanoi, että ei kannata pilata muistojaan Lieksasta käymällä siellä nyt.

      • tuhko

        Aloitin kotiapulaisen työt (piikatyöt) 70-luvulla työvoimatoimisto pakotti kauppakoulusta valmistuin 1974 en työllistynyt. Kotiapulaisen työt tuhosi koko elämän lopullisesti työtä piti tehdä pitkiäpäiviä oli pieni käyttöraha kuukaudessa 30 mummonmarkkaa ruoka sisältyi, pieni huone käytössä, käytettyjä vaatteita annettiin pienen palkan lisäksi. myös rosvoteltiin ja aiheutin vesivahingot eli kukkia kantanut ja kastellut oli lavastettu en rosvonnut ja aiheuttanut vesivahinkoa mielenterveys meni ei nukuttanut en saannut unta siksi olen kammoksunut työelämää menoa että joka paikassa rosvotellaan perättömästi. Kotiapulaistyössä työnantaja kehotti hakemaan kansaneläkettä kun edes osaa tiskata ja siivota tarkkaan lattioita nelinkontin polvillaan siihen aikaa piti käyttää pyykkilautaa vaikka talossa oli pyykinpesukone käytössä. tämä hetken tilanne te toimistolla on ollut vaikeuksia työllistää 40 vuoden aikana työhistoriaa alle viisi vuotta työeläkettä kertynyt vähän. mahdollisuus hakeutua kansaneläkkeelle tai eläketuelle koska en työllisty olen kohta 64 vuotias koko elämä tuhottu. ystäviä ei ole kun en ole saannut työsuhteita ja työpaikkaa koskaan vaan kuntouttava työtoiminta työllistää holhouksen alaisuudessa. perhe jäi perustamatta ei kulkuvälineitä ei mitään elämässä


      • mie.lähin
        tuhko kirjoitti:

        Aloitin kotiapulaisen työt (piikatyöt) 70-luvulla työvoimatoimisto pakotti kauppakoulusta valmistuin 1974 en työllistynyt. Kotiapulaisen työt tuhosi koko elämän lopullisesti työtä piti tehdä pitkiäpäiviä oli pieni käyttöraha kuukaudessa 30 mummonmarkkaa ruoka sisältyi, pieni huone käytössä, käytettyjä vaatteita annettiin pienen palkan lisäksi. myös rosvoteltiin ja aiheutin vesivahingot eli kukkia kantanut ja kastellut oli lavastettu en rosvonnut ja aiheuttanut vesivahinkoa mielenterveys meni ei nukuttanut en saannut unta siksi olen kammoksunut työelämää menoa että joka paikassa rosvotellaan perättömästi. Kotiapulaistyössä työnantaja kehotti hakemaan kansaneläkettä kun edes osaa tiskata ja siivota tarkkaan lattioita nelinkontin polvillaan siihen aikaa piti käyttää pyykkilautaa vaikka talossa oli pyykinpesukone käytössä. tämä hetken tilanne te toimistolla on ollut vaikeuksia työllistää 40 vuoden aikana työhistoriaa alle viisi vuotta työeläkettä kertynyt vähän. mahdollisuus hakeutua kansaneläkkeelle tai eläketuelle koska en työllisty olen kohta 64 vuotias koko elämä tuhottu. ystäviä ei ole kun en ole saannut työsuhteita ja työpaikkaa koskaan vaan kuntouttava työtoiminta työllistää holhouksen alaisuudessa. perhe jäi perustamatta ei kulkuvälineitä ei mitään elämässä

        Jäitkö sinä Lieksaan vai lähditkö pois?


      • katuei

        Pakolla joutui jäämää ei ollut rahaa muuttaa ja saada asuntoa nyt odotan kansaneläkettä ja mahdollisuus hakea pitkäaikaistyöttömien eläketukea. aktiivimalli iski työmarkkinatukeen ei oteta vanhoja palkkatyöhön eipä tällä iällä haittaa kun on valmiiksi realisoitu työeälkkeet, työsuhteet on perätöntä kateutta


      • olakauua

        itsessää on syy jos jäät te toimiston pakottamaa kotiapulaiseksi 70 luvun vaihteessa 9 luokan työharjoittelu vaikuttaa elämäntilanteesi tulevaisuuteen muistan hyvin kansalaiskoulussa oli 9 luokalla työharjoittelu kyllä opettaja katsoi kuka saa tulevaisuudessa työpaikan niille oli paremmat työharjoittelu paikat ovat pärjäneet hyvin työelämässä eteläsuomessa luotu uraa kouluttanut. nyt alkaa olla hyvin ansaitulla eläkkeellä. yksi oppilas harjoitteli tiskaamista kansalaiskoulun keittiössä ja siivosi lattioita nelinkontin. tiedän ei ole työpaikkaa 40 vuoden aikana saannut Lieksasta elättäminen on maksanut palkansaajien rahoilla paljon kun vielä lasketaan kansaneläkkeet asumistuet kun elätetään hautaan saakka. Kyseisen henkilön asiat olisi pitänyt hoitaa kun kansalaiskoulusta pääsi ei ollut tulevaisuutta eli hakea kansaneläkettä yritettiin hommata eläkepäätöstä lääkärinlasunnoilla vaan roikkuu edelleen te toimiston tilastoissa ja odottaa kansaneläkettä 65 vuotiaaksi eläketukea mahdollisuutta on hakea eipä hänen elämiseen ole merkitystä. eipä työhistoriaa. te toimistolle saa ilmoittaa kaikki tiedot esim. kotiapulaistyöstä varastamalla omaisuuttaa työnantajan pitää saada rehellinen työntekijä.


    • kiharakari

      Äkkilukemalta on ihan ok ja hyvä kysymys koko Lieksalle, ja muille ”valtakunnille”. Valtio ei ota suoraan mitään yksittäistapauksia kontolleen. Kai nyt sen olet huomannut.
      Kommenttisi on aivan toki kelpo. Kuitenkin, jos on niin sanotusta ”yksittäistapauksesta” kyse, ei sillä ole laajaa merkitystä, tai asianotollista mitään syvää, harkinnanvaraistakaan.
      Jos muistot pilaavat Lieksasta, se on aivan yksilötasoista ymmärrystä.
      Ei minulle pienikään urputus kelpaa! Sen verran on kaikenlaista, riittoisuutta.
      PS. Olisiko mahdoton ajatus, jos rekisteröityisit? Pieni ja suuri kaikessa ajassamme?
      PS. Tietosuoja?
      Pitäkää täällä netissä mielessänne, sateenvarjo;) Pitäkää varjonne ehjänä.

    • Karsantti

      Onhan Lieksassa sitten ainakin se hyvä puoli, että täältä saa lähteä, tänne saa myös tulla.
      Turisteja ja lomailijoita kernaasti morjestan. Kantalieksalaisien kanssa osaan hieman moikanta luonnnostaa, kummemmoita pohtimatta. pareet aikkea on opeteltava, vieläkin. Voi taide meitä;)

      • PIPSA-mummi

        Missä opiskelleet nämä lieksalaiset, jotka eivät osaa edes kirjoittaa oikein? Lähdin 50 VUOTTA sitten yo-kirjoitusten jälkeen (1968 LYL)! Tupsahdin tänne sivulle täällä Espanjassa - asunut jo 7 vuotta - vieraanani entinen luokkakaverini ja päätimme mielenkiinnolla tutkailla vanhoja kotiseutujamme ja Lieksan kuulumisia! Hyvää jatkoa kauniin kesän merkeissä teille kaikille täältä Andalucian polttavasta helteestä <3


    • muistelua

      Hyvin eväin varustautuneena ja muodikkaasti pukeutuneena kuuluu pienipellavapää maailmalle lähteneen. Inhimillistä ja ymmärrettävää se turhamaisuuskin ja häpeän tunne tuoksuvasta lanttukukosta ja valuvasta suolavedestä. Jonkinlaista alemmuuden tunnetta, että leimaudut maalaiseksi kanssamatkustajien silmissä. Näin arvelen nuoren neitosen silloin ajatelleen.

      Minä kun lähdin , en muista olleeni noin hyvillä eväillä varustautunut. Silloin elettiin 70-vuvun alkuvuosia.

    • puukko.ja.pistooli

      Minut vietiin vankivaunussa 1981 seuraava paikka oli Pelsonsuo olin silloin 18v. Siitä lähtein on kierrettä riittänyt. Syksyllä pääsen ja muutan kotimökkiin nykyiseen Lieksaan.

      • vanha.venkula

        Kärsiikö kysyä mitä on tullut tehtyä.


      • puukko.ja.pistooli
        vanha.venkula kirjoitti:

        Kärsiikö kysyä mitä on tullut tehtyä.

        Minä vastasin rehellisesti ja asiallisesti mutta vastaukseni on näköjään poistettu mikähän siinä on syynä, Ei ollut sääntöjen vastainen.


      • Liekassa
        puukko.ja.pistooli kirjoitti:

        Minä vastasin rehellisesti ja asiallisesti mutta vastaukseni on näköjään poistettu mikähän siinä on syynä, Ei ollut sääntöjen vastainen.

        Törkyinen poistopolitiika näkyy näin jatkuvan.


    • maailma-muuttuu

      Aikoinaan joutui vähistäkin kolttosista lusimaan, nyt saa olla maassa laittomasti ja kuulua isiskseen ja silti saa olla vapaana ja elää yhteiskunnan piikkiin ja vaatia aina vaan enempi ja enempi, sekä valittaa jopa ruuasta jos ei ole mieleistä!

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      310
      7041
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      58
      2154
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      33
      1591
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      26
      1403
    5. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      71
      1117
    6. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      111
      1113
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      329
      989
    8. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      15
      833
    9. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      47
      818
    10. Miksei persut järjesteä koskaan miekkareita tai kulkueita?

      Pelkäävätkö saavansa pataansa, ja sen vuoksi vain öyhöttävät netissä? Ei öyhöttämisellä muuteta maailmaa. Pitää olla ak
      Maailman menoa
      274
      777
    Aihe