Mitä tarkoittaa paimensalmi Psalmi 23?

Ymmärrätkö Psalmin 23?

Herra on minun paimeneni

1
Daavidin psalmi.
Herra on minun paimeneni,
ei minulta mitään puutu.
2 Hän vie minut vihreille niityille,
hän johtaa minut vetten ääreen,
siellä saan levätä.
3 Hän virvoittaa minun sieluni,
hän ohjaa minua oikeaa tietä
nimensä kunnian tähden.
4 Vaikka minä kulkisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä sinä olet minun kanssani. Sinä suojelet minua kädelläsi, johdatat paimensauvallasi.

5 Sinä katat minulle pöydän
vihollisteni silmien eteen.
Sinä voitelet pääni tuoksuvalla öljyllä,
ja minun maljani on ylitsevuotavainen.
6 Sinun hyvyytesi ja rakkautesi ympäröi minut kaikkina elämäni päivinä, ja minä saan asua Herran huoneessa päivieni loppuun asti.

16

490

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mitä paimenpsalmi merkitsee sinulle henkilökohtaisesti? Alla rabbi Schneiderin video aiheeseen.

      https://www.youtube.com/watch?v=8jvqdc15dD8

      Laitan alkua videosta: Daavid tiesi henkilökohtaisesti, että Luoja on minun paimeneni...

      Joh. 10:27-29
      27 Minun lampaani kuulevat minun ääneni ja minä tunnen ne, ja ne seuraavat minua. 28 Minä annan heille ikuisen elämän. He eivät koskaan joudu hukkaan, eikä kukaan riistä heitä minulta. 29 Isäni, joka on heidät minulle antanut, on suurempi kuin kukaan muu, eikä kukaan voi riistää heitä Isäni kädestä.

      Joh. 15:16,19
      16 Ette te valinneet minua, vaan minä valitsin teidät, ja minun tahtoni on, että te lähdette liikkeelle ja tuotatte hedelmää, sitä hedelmää joka pysyy. Kun niin teette, Isä antaa teille kaiken, mitä minun nimessäni häneltä pyydätte.

      19 Jos te kuuluisitte tähän maailmaan, se rakastaisi teitä, omiaan. Mutta te ette kuulu maailmaan, koska minä olen teidät siitä omikseni valinnut, ja siksi maailma vihaa teitä.

      • Otakoppieikirj

      • Otakoppieikirj

      • Otakoppieikirj kirjoitti:

        Huom: Daavid sanoo:

        " HERRA ("Yhvh") sanoi minun HERRALLENI ("Adonai"). " (Psalmi 110:1)

        https://biblehub.com/lexicon/psalms/110-1.htm

        Siis Isä Jumala ("Yhvh") sanoi Jumala Kristukselle ("Adonai")

        Lue lisää: https://otakoppi.webnode.fi/news/jeesus-on-kaiken-alkupera-/

        Asiaan vähän liittyen. Kenelle Jumala puhui alla olevassa Raamatun kohdassa?

        1 Moos. 1:26
        26 Jumala sanoi: "Tehkäämme ihminen, tehkäämme hänet kuvaksemme, kaltaiseksemme, ja hallitkoon hän meren kaloja, taivaan lintuja, karjaeläimiä, maata ja kaikkia pikkueläimiä, joita maan päällä liikkuu."

        Vastaus: Jumala puhui itsensä kanssa.



      • Otakoppieikirj

        Ei Jumala puhunut me-muodossa itsensä kanssa monikossa. Se on persoonallisuushäiriö.

        Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi jos sen tiedät? San 30:4


    • VoiHerraJessusPerkele

      Psalmi 23:2 Viheriäisille niityille hän vie minut lepäämään; virvoittavien vetten tykö hän minut johdattaa.

      - Kirkoilla on käytäntönä järjestää hautausmaita puistoiksi, joissa on nurmikkoa, puita ja pensaita. Viheriäitä niittyjä. Eräässä hautakivessä luki: Tässä lepää ....

    • Haaveilua

      "Mitä tarkoittaa paimensalmi?"

      Se on beduiinin yöllinen uni, jossa hän kuola suupielestä valuen unessa haaveilee jostakin muusta kuin autiomaan hiekasta, jonka päällä hän nahkasandaaleissaan päivän paahteessa tallustaa lammaslaumansa kanssa. Se on esim. keitaasta unissaan haaveilemista.

      Kyllä sitä itsekin ajoittain janoissaan haaveilee huurteisesta oluttuopista tai jääkylmästä Coca-Colasta.

    • filade

      Sisältää Isän sinuttelun läheiseksi, jakeesta;
      4 Vaikka minä vaeltaisin kuoleman varjon laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä sinä olet minun kanssani. Sinun väkevä kätesi ja paimensauvasi lohduttavat minua.
      5 Sinä katat minulle pöydän minun vihollisteni nähden. Sinä voitelet minun pääni öljyllä, minun maljani on ylitsevuotava.

    • omituista

      Miksi laitat saman avauksen kaksi kertaa sivuille?

      • Tärkeä Psalmi. Kertaus on opintojen äiti. :)


    • Eikiitosjeesus

      Ja nykyään: Herra on minun sähköpaimeneni.

      • Eikiitosjeesus

        Sätkyjä ja tärinöitä.


    • kepunvihriä

      Elvistelyä ja eläketoivoa?

    • Ade

      No ei juuri mitään.

      Minulta puutyuu terveyttä, taloudellisia mahdollisuuksia menestyä ja hyvä koti.

      Vettä kyllä riittää saaristossa mutta niityille ei uskalla mennä punkkien pelossa.

      Hän on hiljaa eikä tunnu johdattavan oikein mihinkään.

      Piemeässä pelkääminen on hölmöä.

      Minulla ei ole vihollisia.

      Öljyä päähän...miten hassua.

      Minun maljani on kyllä ylitsevuotavaine . Olut ei ole loppunuf tässä taloudessa. Eikä vesikään.

      En ole asunut kirkossa, enkä asu.

      Eli ei merkitse juurikaan.

      Herra on kyllä hyvä ja on pitänyt minusta huolta mutta tämä loru on kyllä aikansa elänyt ja sen voisi päivittää nykypäivään.

    • Jobinpostia

      Hes.34:7-8

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      11
      1595
    2. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      151
      1302
    3. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      282
      1226
    4. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      111
      1049
    5. Mää oikeasti vielä kuolen

      Tämän tilanteen takia. Minä tosissani yritin ja tiedän että tämä tilanne sattuu sinuunkin. Molemmat taidetaan olla niin
      Ikävä
      42
      877
    6. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      4
      805
    7. Kun Suomen uutisiin ei voi luottaa?

      Kertoisitteko te uutismaailmasn perehtyneet ASIANTUNTIJAT nyt sitten sen, mihin voi?
      Maailman menoa
      218
      797
    8. Mikä kaivatullasi on WA tai Insta profiilikuva?

      Millainen ?!? asiallisesti häh ?!?
      Ikävä
      24
      719
    9. Mies, kysyisin vaan

      Että aiotko koskaan ottaa minuun yhteyttä? 🥺 Kerro suoraan sekin, jos et.
      Ikävä
      42
      701
    10. Olen etsinyt sinua

      Jokainen päivä olet sydämeni. En voinut käsittää silloin kun ensimmäisen kerran sinut näin, että hän, tuo kauniin ihana
      Ikävä
      20
      674
    Aihe