Räkämäntyristiriita HS / Yle jutuissa, kumpi totta

pientä.ristiriitaa

Hesari kirjoitti joku päivä sitten, että suomalainen räkämänty ei käy ikkunoiden valmistukseen, eikä kyse ole pelkästään sahauksesta, vaan nimenomaan liian nuoresta ja nopeakasvuisesta männystä.

https://www.hs.fi/talous/art-2000005743993.html

”Nykyään metsät hakataan Suomessa niin nuorena, ettei järeää puuta enää saa.”

Nyt Yle nokittaa ja kehuu suomalaisen männyn olevan tarpeeksi vanhaa ja tukevaa.

https://yle.fi/uutiset/3-10297999

”Kun puut ovat kasvaneet metsässä pitkään, ne ovat vankkoja ja suoratekoisia.”

Melkoinen ristiriita kahden eri median jutuissa. Lieneekö kumpikaan totta? Omat havaintoni tukisivat Hesarin tulkintaa.

9

866

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mikäristiriita

      Kumpikin juttu totta, kun puhutaan ihan eri asiasta. Toisessa kyse ikkunoista ja toisessa pylväistä.

    • jklkg

      Räkämänty ei mielestäni ole nopeakasvuisen puun nimitys. Räkämänty on paksuoksainen, mutkainen ja muutenkin kelvoton puu mihin tahansa muuhun käyttöön paitsi yksittäiskappaleena maisemapuuksi.

      Suomesta löytyy sekä nuorta, nopeasti kasvanutta mäntyä että sitä hitaammin kasvanutta mallia. Kumpikin on siis oikeassa. Ikkunantekijän ongelma lienee siinä, että juuri oikeanlaatuisen puutavaran saamiseksi pitäisi nähdä vähän vaivaa ja/tai siitä pitäisi olla valmis maksamaan enemmän kuin sekalaatuisesta tavarasta.

      • tamppi

        Istutusmännystä ei tule hyvälaatuista TUKKIA


    • niinnn---

      Kyllä metsistä löytyisi ikkunamaakarien kaipaamaa puuta, mutta kun sille ei ole kysyntää, eikä markkinoita, eikä kukaan maksa senttiäkään enempää motilta sen perusteellaa josko puu olisi tiheäsyisempää, niin sinnehän ne menee muiden tukkien sekaan ja päätyvät sahatavaraksi.

      • metsätilallinen

        Olen samaa mieltä, että kyllä kunnollista mäntyä löytyy Suomesta vaikka kuinka, ei sen vuoksi tarvitse suuntaa muuttaa. Sama koskee muitakin erikoispuita, niistäkin kirjoitellaan, mutta kun pitäisi sitten ostaa, niin ei näy ostajaa tai maksajaa.
        Räkämäntyjä on aina ollut, ne on niitä suurioksaisia yksittäispuita tai liian ravinteikkaassa maassa kasvaneita metsälaidunnuksen jäänteitä.
        Onhan niitä ollut tässä vuosien varrella kaikenlaisia erikoispuupörssejä, joissa on muka voinnut kaupata laadukasta puuta ja erikoiseriä. Kovin on vähäisiksi jäänneet niiden anti ainakin meikäläiselle.
        Olin jopa mukana yhdessä EU-rahoitteisessa projektissa näiden erikoispuiden osalta. Parasta antia oli, että saatiin matkustaa EU-rahoilla monessa paikassa katsomassa erikoispuiden sahausta ja jalostusta. Projektin vetäjät toki vetivät siitäkin kait suurimman potin...
        Sahasin myös puuseppien toiveiden mukaisesti erikoispuita, haapaa, koivua, pihlajaa, raitaa, tuomea. Kaikki jäivät lopulta minulle ja viimein leipäännyin niiden kaupittelemiseen, kun maksajaa ei löytynyt, että pistimme kaikki polttopuiksi tilaa viemästä varastoista.
        Tämä puunjalostaminen on meidän tilalla ollut tuttua puuhaa yli 60 vuotta, jo isoisäni aikaan sahattiin koivua puusepänteollisuuteen ja tiukkasyistä mäntyä myytiin ovi- ja ikkunatehtaalle. Veistettyä parrua myytiin jopa Egyptiin! Vaan pienet tehtaat meni isompien vanavedessä konkurssiin tai ostettiin pois markkinoita sotkemasta ja ikkunatehdas ilmoitti saavansa halvempaa puuta Venäjältä.
        Minulla on nytkin sellaista mäntyä metsässä pystyssä, että parempaa ei taatusti Suomesta löydy, jos joku ikkunoihin sellaista kaipailisi. Vaan se hinta! Minun pitäisi saada niistä puista myös kunnon hinta.


    • KONSTITÄMÄKIN

      IKKUNA PUU PITÄÄ ENSIN KUOLLA JOS HALUAA HYVÄÄ RAAMI PUUTA ELI PUUTA PITÄISI VARASTOIDA ENSIN 9 VUOTTA JOLLOIN SE EI ENÄÄ ELÄ

      • missäsellaitehas

        Mikä ikkunatehdas muka varastoi puuta 9 vuotta? Ja milloin on Suomessa muka käytetty niin vanhaa varastopuuta rakentamiseen isommassa määrin? Jotain kierrätystä, että vanhoista hirsistä on tehty rakennuksia, mukka ikkunoita ei varmaan ole oikein koskaan tehty 9 vuotta vanhoista varastoista.
        Minulla on varastoissa yli 25 vuotta vanhaa puuta, vaikka talon rakentaisi, mutta ei se kovin yleistä ole. Eikä ole ollut!
        Isovanhempani rakensivat talon v. 1939 ja puut siihenkin kaadettiin edellisenä talvena. Hyvin talo vielä pystyssä ja alkuperäiset ikkunat on vielä yhdessä kesämökissä ikkunoina käytössä, vaikka niitäkään ei ole taatusti tehty silloin v. 1939 mistään 9 vuotta varastoidusta puusta.


      • VOINYKYYHTEISKUNTA
        missäsellaitehas kirjoitti:

        Mikä ikkunatehdas muka varastoi puuta 9 vuotta? Ja milloin on Suomessa muka käytetty niin vanhaa varastopuuta rakentamiseen isommassa määrin? Jotain kierrätystä, että vanhoista hirsistä on tehty rakennuksia, mukka ikkunoita ei varmaan ole oikein koskaan tehty 9 vuotta vanhoista varastoista.
        Minulla on varastoissa yli 25 vuotta vanhaa puuta, vaikka talon rakentaisi, mutta ei se kovin yleistä ole. Eikä ole ollut!
        Isovanhempani rakensivat talon v. 1939 ja puut siihenkin kaadettiin edellisenä talvena. Hyvin talo vielä pystyssä ja alkuperäiset ikkunat on vielä yhdessä kesämökissä ikkunoina käytössä, vaikka niitäkään ei ole taatusti tehty silloin v. 1939 mistään 9 vuotta varastoidusta puusta.

        MENIKÖ SULLA OHI VAI ETKÖ YMMÄRRÄ LUKEMAASI

        EIKÖS SE ALOITUKSESSA TULLUT SELVILLE ETTÄ EI VARMASTI TEOLLISUUS TEEKKÄÄN NIIN MUTTA SINULLE TIEDOKSI ETTÄ ISOVANHEMPASI KAATOIVAT RAKENNUS PUUN OIKEAAN AIKAAN KUITENKIN MITÄ SITÄKÄÄN EI NYKYÄÄN TEHDÄ

        KAI SENTÄÄN TIEDÄT MILLOIN PUU PITÄÄ KAATAA


      • puutasahannut
        VOINYKYYHTEISKUNTA kirjoitti:

        MENIKÖ SULLA OHI VAI ETKÖ YMMÄRRÄ LUKEMAASI

        EIKÖS SE ALOITUKSESSA TULLUT SELVILLE ETTÄ EI VARMASTI TEOLLISUUS TEEKKÄÄN NIIN MUTTA SINULLE TIEDOKSI ETTÄ ISOVANHEMPASI KAATOIVAT RAKENNUS PUUN OIKEAAN AIKAAN KUITENKIN MITÄ SITÄKÄÄN EI NYKYÄÄN TEHDÄ

        KAI SENTÄÄN TIEDÄT MILLOIN PUU PITÄÄ KAATAA

        Ei sen ole väliä milloin puun kaataa. Polttelen juuri polttopuita, jotka kaadoin viime heinäkuussa ja tein saman tien klapeiksi. Täysin kuivaa ja virheetöntä puuta poltettavaksi.
        Monet rakennuspuut olen sahannut kesällä kaadetuista puista ja eivät ne rakennukset ole mihinkään siitä kaatuneet taikka homehtuneet.
        Toki talvella on hyvä kaataa rakennuspuita, kun niissä on silloin vähemmän nestevirtauksia ja sen myötä sokeria sisällä. Ennen vanhaa tuolla talvella puiden kaatamisella oli suurempi merkitys, kun jo puiden kuljettamiseen metsästä tarvittiin lunta ja pakkasta, että puita voitiin ylipäätään siirtää. Ei hevosella voi puita monessakaan paikassa siirtää muuten, kuin talvella talviteillä ja reellä.
        Ja puita käsiteltiin paljon ihmisvoimin, kesällä puut ovat raskaita ja muutenkin ikäviä käsitellä, kun pihkaa sotkee kaiken. Lisäksi uitto oli tärkeä puiden kuljetuksessa, siksi puiden kaato ajoitettiin talveen, jo tuo rannoille kuljettaminen vaati talviset olosuhteet, joista edellä kerroin ja puut olivat kevyempiä talvikaadolla. Keväällä koivutukkien päät tervattiin ennen uittoa, että ne eivät uponneet uitossa.
        Nykyään puunkaadon ajankohdalla ei ole suurtakaan merkitystä, koska puun kierto kannolta tehtaalle on niin nopeaa, että eilen kaadetut puut ovat jo tänään sahattu valmiiksi puutavaraksi ja viety kuivaamoon.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 170
      4993
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4533
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2911
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1937
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1719
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1706
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1700
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1613
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1561
    Aihe